Thursday, August 25, 2016

DULU DIPERLEKEH...KINI DAH RAMAI NAK SUJUD PADA BERSATU

Pandangan Ku Li Berasas, Masih Ingatkah Lagi Tragedi Sepang?

Kemuncak berpolitik, dalam konteks sebuah parti adalah di mana kedudukan parti itu selepas pilihanraya diadakan. Suka tidak suka, akhirnya rakyat juga yang akan membuat keputusan untuk memilih siapa yang layak untuk mentadbir negara. Begitulah amalan demokrasi di negara ini, yang terbukti berdasarkan sistem pilihanraya yang telus dan adil.
Nasihat orang lama, yang sudah terbiasa dengan sepak terajang politik seperti Ku Li tidak boleh dipandang enteng dan sebelah mata. Apatah lagi, beliau juga pernah berada bersama-sama Tun Mahathir di dalam parti dan kerajaan suatu ketika dahulu.
Ku Li tentu tahu bahawa Tun Mahathir masih mempunyai pengaruh di kalangan rakyat, di samping watak utama seperti Muhyiddin Yassin. Sedikit sebanyak, pasti mereka juga mempunyai pengikut-pengikut yang taksub.
Strategi Parti Pribumi jelas, iaitu “mengacau” kerusi-kerusi yang sebelum ini menjadi milik UMNO, khususnya di kawasan dimenangi oleh Barisan Nasional dengan majoriti tipis. Penulis berpendapat, mereka tidak akan bertanding di semua kerusi yang ditandingi UMNO, kerana perlu juga menjaga hubungan dengan parti pembangkang lain.
Mungkin mereka akan mengadakan tahaluf siyasi bersama PAS, dengan meletakkan calon mereka di kerusi yang turut ditandingi oleh PAS. Harapannya adalah untuk mencuri undi UMNO, lantas menjadi punca kekalahan UMNO di kawasan itu. Boleh jadi benar, begitulah strateginya, kecuali kerusi untuk anak Tun Mahathir yang mungkin akan diletakkan di kerusi selesa untuk menang, se selesa menaiki jet dari Kedah ke Kuala Lumpur. Mungkin juga terpakai sama untuk Muhyiddin jika beliau bertanding nanti.
Sejarah terukir dan terpahat di dalam memori kedukaan Barisan Nasional dan UMNO, apabila Parlimen Sepang menjadi saksi pada PRU yang lepas, bagaimana “warlord” UMNO Selangor yang dikenali sebagai Zin Badak, tumbang menyembah bumi apabila undi UMNO terbahagi diantara dirinya dan calon bebas, iaitu Ketua Pemuda UMNO Bahagian.
Tercabut ego dan keangkuhan Zin Badak, yang sebelum itu mewar-warkan tahap keyakinan yang tinggi, bahawa dirinya akan menang dengan culaan kemenangan majoriti tinggi.
Pandangan Ku Li wajar diberi perhatian serius oleh pimpinan Barisan Nasional, khususnya UMNO dalam mencari cara dan metodologi untuk menangani ancaman Parti Pribumi sekaligus mengelakkan tragedi Sepang berulang kembali.

Jangan terpedaya dengan keyakinan yang tiada berasas, dan jangan terbuai dilambung pujian. Jangan sombong, jangan bongkak.

30 comments:

  1. hahhaahaha...... merujuk rasa nampak...... dah nampak pribumi tak der tempat di Johor ke? belum apa2 keruavturus angkatan perang pribumi dah kena kebas dengan Tuanku..... hang tengok sendiri bro.... kat dalam kumpulan mana yang penuh dengan Manusia bongkak..... terbuai dilambung sokongan yg tak berbelah bagi konon.... mulut celupar Dan ingat semua benda yg dia fikir adalah visi cemerlang.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undi bukan ditangan raja tapi ditangan rakyat!!!

      Pengundi adalah penentu!!

      Lanun Bugis MUST GO!!!

      Delete
    2. Negara ini demokrasi...setiap org berhak memberi pandangan dan teguran ..tak salah yg baik kita follow yg tak baik kita abaikan...so tak jadi kudis pd sesiapa pun..so mana2 pihak jgn cepat melatah dan keluar statement yg kurang bijak...
      zaman dah berubah..setiap org ada imaginasi sendiri..pro dan kontra....
      yg pentingnya..kita bersatu padu..menukarkan Kerajaan yg ada kpd kerajaan baru..pd pru14..memang kena tukar..dah lama sgt...

      Delete
  2. Apabila Tun bercakap tentang sesuatu yang fakta, nyata dan benar, Tun hanya takut pada Allah.. Bukan pada manusia, lebih lebih lagi pada manusia yang bukan jenis baik sangat. Apa sangatlah sumbangan mereka(?)

    BERSATU bukanlah jenis bodek dan kipas untuk sokongan sejemput kerana akhirnya yang banyak mengundi adalah rakyat marhin dan biasa yang boleh menilai.

    Masa depan negara bukan terletak kepada sentimen emosi yang kosong, isu bangsa tempatan adalah sesuatu yang remeh untuk dipertelagahkan. Ada isu negara yang lebih besar, isu skandal, isu penyamun dalam negara, isu salahgunakuasa, isu rasuah dan banyak isu isu rakyat yang perlu diperjuangkan.

    Apakah keperitan rakyat ini dapat dirasakan okeh golongan bangsawan dan apa yang mereka lakukan???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Very good comment, thank you.

      Delete
    2. SETUJU!!!

      Pengkolom berhentilah dari mengkolom pelir si Lanun Bugis 1MDB!!!

      Delete
    3. Habis madey rompak negara untuk anak2 dan kroninya tak takut Allah ke? Buat fitnah dan bohong tak takut Allah ke? Mungkin kaca mata kau dia mulia dan kerana Allah, tapi inilah perkara2 zalim yang dibuat selama 22 tahun Allah tunjukkan dan mula dibayar cash.

      Delete
    4. Pendedak2 tegar dari dulu sampai skang asyik ckp Tun M rompak negara utk anak2 dan kroni tapi setelah lebih 10 tahun Tun M pencen takde sape pun gi buat repot polis atau serahkan bukti2 yg berkaitan. Dasar pendedak tegar tin kosong, bunyi bukan makin kuat tapi habuk pun tarak! Boss korang si Najib terang2 dpt duit billion2 masuk akaun peribadi tapi tak pulak dorang ckp si Najib rompak duit 1MDB ek?

      Delete
  3. retorik...... bagaimana dengan bersekutu dengan musuh agama Allah Dan pembenci bangsa Melayu.... serta penyokong Lgbt?... ni nama niat menghalalkan cara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah Kafir MCA/MIC/GERAKAN dan lain2 lagi dlm Be-End suka Allah??

      Agak2 lah kalau nak bebual BAHLOL!!

      What ever it is... asalkan Lanun Bugis 1MDB dan pengkolom2 pelirnya disingkirkan dan dipertanghong jawabkan diatas segala salah laku yg amat besar.

      Delete
  4. Sekor sekor yg dulu orang kuat TDM blah
    Khairuddun Botox
    Tamrin...
    Kak Rafidah...dulu condong ke TDM ..
    la ni itu Sadiq dah tunjuk belang tak setuju dgn TDM
    Agakxnya siapa nak sujud ni....DAP,PKR,PAN atau PAS.....Poorah
    Kebelakangan ini baca artikel JD menjurus kepada SS...Nak menyedapkan hati yang dah lunyai
    Lepas tu hanyon orang lain dgn beri nama tak baik macam anon 5.49 BAHLOL....Agakx siapa yg BAHLOL...BN dah lama dah bersamka MCA ,Gerakan dan MIC dan tak pernah sekali membuat statement mereka suka ALLAH sebab mereka bukan Muslim dan mereka ni tidak lah ada niat nak gulingkan kjaan
    Tapi sebaliknya PRIBUMI sekongkol dgn sapa ya.......NUTS

    ReplyDelete
    Replies
    1. 7.49
      asalkan tak bersekongkol dgn penyamun...gulingkan kerajaan..kehkehkeh..najib tu org ke kerajaan..ni yang najib seronok sebab ramai dah kena kencing dgn dia..asal cakap dia je org percaya..ayat2 guling kerajaan, guling UMNO ni menteri2 yang makan dedak, pengikut2 yang syok sendiri, utusan malaysia, NST dengan tv3 suku yg selalu sebut...

      Delete
  5. MIC MCA GERAKAN DAP PAS AMANAH PKR UMNO banyak lagi...malas sebut.
    Adalah manusia ciptaan Allah. Nabi tak ajar kita membenci satu sama lain.. kita yang merosakkan hubungan ini. Kafir...adalah dia engkar pada Allah tidak pada manusia.
    Sebab kafir membanci kita yang Islam ni....kita lah. Kita yang ajar mereka membenci kita.
    Tunjuk lah pekerti mulia ....sebab tu yang Nabi ajar...kalau nak orang hormat kita..kita hormat orang.

    Baik dari orang UMNO mahupun pembakang...belajar jadi manusia yang terbaik..Insyallah syurga menanti di sana kelak.

    Nabi marah kita kerana membenci atau mengadu domba sesame insan. Tahu kenapa?

    Sebab orang kafir juga ciptaan Allah swt. cuma dia engkar. Kita beriman tetapi...fikir fikirkan lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Sebab orang kafir juga ciptaan Allah swt. cuma dia engkar. Kita beriman tetapi...fikir fikirkan lah."

      Betul pendapat saudara....

      Delete
  6. jika aku ada banyak duit aku beli bot tercangih pancing terbaik
    umpan termahal, aku kelaut aku rompak semua ikan dilaut
    nelayan bot buruk jaring koyak nyak kamu
    itulah aku dilaut aku raja..............itulah aku sapa nganga ikan aku sumbat kemulut hebatkan, inilah kehidupan yg menjurus kehancuran
    AP yg tun m ckp jika ambil yg tersurat memang kita naik angin tapi ada otak guna kan fikirkan kata2 yg bersalut disebaliknya
    adakah expm 22tahun disuruh TUTUP MULUT
    Tegur biar berhemah
    titap disambut macam mencari 'antah' padi jgn dibuang ketanah dikumpul kemudian ditumbuk
    jadi beras , begitu juga kata2 dulu mana ada 'bangsa johor' tak pernah dengar pun nenek moyang aku pun tak pernah sebut ,,kini disebut Bunyi seperti angkuh
    bangsa kl , bangsa negeri , bangsa kedah bangsa perlis
    jadi BANGSA MALAYSIA NYA MANA

    ReplyDelete
  7. LUBANG KUBUR UNTUK UMNGOK TELAH DISEDIAKAN...TINGGAL NAK DISEMADIKAN JER NI...

    ReplyDelete
  8. Kalau dah rasa BERSATU rak ada orang nak sokong maka percepatkanlah kelulusan nya sebagai parti politik. Boleh kita pakat tengok berapa ramai orang yang daftar jadi ahli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joe harry... Terbaaeekkk

      Bersatu ni lemah, busuk, kecik, anti tu anti ni. Sultan tegur. Bangsawan tegur, pendedak maki, macai kutuk, macam macap ada, TAPI depa punya takut subhanallah.

      Yang sokong Mahathir, tiba tiba u turn, agak agak pasai apa?
      A) dedak
      B) dedaks
      C) dah kena beli
      D) semua di atas
      D)

      Delete
    2. Tamrin -surat kabar lama , aku suka lembu dari dia-

      Delete
  9. Anon 10.15
    Kita tengok dan lihat Parti mana yang disemadikan dulu....ha...ha

    ReplyDelete
  10. Itu spekulatif dan persepsi je KD ooiii!!, tak de sape nak sujud pun kat parti politik BERSATU tu. Kita sujud kpd Allah S.W.T je. Tak payah la nak berlebih2 bahasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 11.56
      sapa sujud.saudara mungkin sujud kepada najib..kalau najib dengar nasihat TSMY, MM, SA, tak akan ada parti bersatu..tp yang sebenarnya korang takut sgt..baru je buat permohonan, tak lulus lagi, dah dok bising satu malaysia..tu le..kalau boss x de telur, pengikut2 pun mesti x de telur..relax ar saudara..baru daftar..bukan lulus lagi..sabar..

      Delete
  11. Saya HANYA sujud kpd Allah S.W.T.

    ReplyDelete
  12. Semua orang sujud pada Allah tapi yg ambik dedak macamana?
    Semua orang sujud pada Allah tapi duit negara menyamun juga?
    Semua orang sujud pada Allah tapi rasuah no. 1?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila tersepit.. semua rujuk Allah
      Bila menyamun.. Allah di mana?

      Delete
  13. Ramai ke nak masuk pribumi bershittu ni? Ahaksss.....tengok je la. Nak gelak tak sampai hati. Masa pru sarawak dan 2 prk si mamak dan jidin jadi hampas....itu dah tunjuk. Lepas ni kalah lagi jangan dok salahkan pengundi plak....meroyan.

    kahkahkah

    ReplyDelete
  14. Saya hanya sujud kepada Allah S.W.T. Yang lain mainan politik saya tak ambil peduli. Kalau anda benci dengan negara ini dan tak suka sistemnya sila serah kerakyatan anda. Berambus lah ke mana saja yg anda fikir bagus sangat dan sesuai dg anda. Jangan pandai cakap saja tapi habuk pun tarak.

    ReplyDelete
  15. ingat tok pekong ke nak main sujud bagai ... mmg mereng protun ni semua ... better go fly kite !!!

    ReplyDelete