Monday, August 15, 2016

TERSEPIT ANTARA SKIM LAMA DAN BARU KWSP... BIJAK SUNGGUH KEPALA HOTAK DEPA

Tiada lagi jaminan.

Ulasan:

8/8/2016, yang lalu, sy telah bercadang utk memindahkan simpanan KWSP sy ke skim patuh Islam di Cawangan ......... sy bernasib baik kerana dapat berhadapan dgn ketua khidmat penerangan KWSP sendiri.
Seperti biasa sy sebelum keputusan dibuat, sy telah bertanya beberapa soalan..

1. Apa bezanya skim lama dan skim baru..???
Jwpan : Skim Patuh Islam..

2. Maksudnya..???
Jwpn : Semua pelaburan akan dilabur ke industri2 berkonsepkan halal, berbanding skim lama hanya 41% sahaja yg halal..

3. Siapa panel pelabur KWSP skim lama dan skim baru..???
Jwpn : sama, tidak ada perubahan.

4. Bermakna sebelum ini dividen pelaburan TIDAK HALAL..?!!
Jwpn: Diam

5. Bagaiman konsep perkiraan dividen..???
Jwpn: skim lama, perkiraan dividen akan dibuat pada setiap hujung tahun, dan jika berlaku kerugian, kerajaan memberi jaminan tetap akan membayar sebanyak 2.5%, kpd ahli KWSP, jika untung bayaran dividen 6-7% setahun. Berbanding skim baru, untung atau rugi adalah berdasarkan kepada prestasi pelaburan, TIDAK ada lagi jaminan kerajaan, ayat paling sempoi, lu tanggunglah sendiri..

5. Bagaiman ianya dinilai skim ini patuh Islam..???
Jwpn: Pelaburan hanya berkonsep halal..

6. Konsep perkiraan..???
Jwpn : sama spt skim lama..

7. Tiada perbezaan pun..???
Jwpn: Ya

8. Bagaimana boleh capai status halal, sedangkan perkiraanya tetap sama..?? Sedangkan skim lama kata tidak halal, tapi masih mengekalkan konsep lama..???
Jwpn : Diam

9. Bagaimana saham itu boleh diklasifikasikan mencapai status halal..???
Jwpn: Setiap pelaburan perlu mendapat nasihat dari panel pelabur yg dilantik.

10. Lagi..???
Jwpn : Itu je

11. Bukankah konsep saham patuh islam, membolehkan pelabur mengetahui running atau untung rugi pelaburan bila2 masa, tanpa perlu runggu hujung tahun, betul atau tidak..???
Jwpn: Diam

12. Jika berlaku ketidak puasan hati pelabur dalam urus tadbir pelaburan saham, adakah pelabur@ahli boleh membatalkan perjanjian dan masuk semula skim lama..???
Jwpn: TIDAK boleh..!!!

13. Cadangan atau nasihat puan..???
Jwpn: Tunggu dan lihat..

14. Tang mana dikatakan patuh Islam..??
Jwpn: Bukan bidang kuasa sy..

15. Assalamualaikum
Jwpn: Walaikumsalam..

# Kesimpulan yg  boleh buat ialah, memudahkan dana KWSP dicairkan.. Wallahuallam..

#copypaste

17 comments:

  1. AYAT YANG TUAN TULIS..MEMUDAHKAN DANA KWSP DICAIRKAN.. NAK GELAK RASANYA.

    ReplyDelete
  2. Kalau baca sekadar baca, monyet dihutan pun tahu membaca..

    ReplyDelete
  3. apa masalah sebenarnye ni?
    nak halal tapi nak untung macam skim lama ke?
    apa yang cair tu? belum apa2 nak buruk2 kan KWSP.

    ReplyDelete
  4. Kenapa lah mselan hantar budak budak mentah masuk ke sini, rosak blog aku..

    ReplyDelete
  5. Ini part paling penting...

    "Jwpn: skim lama, perkiraan dividen akan dibuat pada setiap hujung tahun, dan jika berlaku kerugian, kerajaan memberi jaminan tetap akan membayar sebanyak 2.5%, kpd ahli KWSP, jika untung bayaran dividen 6-7% setahun. Berbanding skim baru, untung atau rugi adalah berdasarkan kepada prestasi pelaburan, TIDAK ada lagi jaminan kerajaan, ayat paling sempoi, lu tanggunglah sendiri.."

    Gomen nak lepas tangan tak nak tanggung jaminan 2.5% tu...so lepas ni untung ke rugi..pencarum tanggung lar sendiri yea...

    ReplyDelete
  6. Kamu semua ada pilihan dan skim ini bukan mandatori kepada ahli2 KWSP. Bagi aku ahli yg masuk skim ini mesti ada alasan yang tersendiri begitu juga yang tidak memasuki skim ini. Jadi..tidak payah menghasut dan membebel.

    ReplyDelete
  7. Potongan KWSP diwajibkan, risiko 10000% pencarum tanggung.

    Urusan pelaburan tidak telus, pencarum tidak dibenarkan, tidak dimaklumkan perlaksanannya, siapa yang akan buat pemantauan, laporan audit kemudiannya di osa kan... Hebat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skim lama 41# sahaja pelaburannya halal..apa yang kata pilihan (?)
      Nak stay 59# haram (?)
      Atau pilih skim baru (?)

      Keluar mulut harimau masuk mulut naga (?)

      Kenapa tidak ada cara lain yang lebih selamat dan menguntungkan seperti yg dilajukan oleh LUTH...

      Delete
    2. Skim lama 41# sahaja pelaburannya halal..apa yang kata pilihan (?)
      Nak stay 59# haram (?)
      Atau pilih skim baru (?)

      Keluar mulut harimau masuk mulut naga (?)

      Kenapa tidak ada cara lain yang lebih selamat dan menguntungkan seperti yg dilajukan oleh LUTH...

      Delete
  8. Nampaknya KD ni pakar dalam semua bidang. Harap2 bila parti Pribumi menang satu hari nanti, Dr M atau Mahyuddin boleh lantik KD jadi menteri. Tak perlu melantik ramai2 menteri... KD sorang dah cukup sbb dia pakar dlm semua bidang...jadi tak perlu bayar banyak gaji untuk menteri yg ramai. Hee..hee...heee,jangan mareeh yee

    ReplyDelete
  9. Apa masalahnya kd?.dlm pelaburan Islam memanglah tak boleh guarantee dividen..itu basic lah...kalu tak nak tukar biarlah bukan kena paksa kan..ada jer nak cari salah org kan..

    ReplyDelete
  10. Yg ni aku aku tak agree dengan kau...

    Pelaburan berteras syariah itu wajib bagi orang Islam.Tak boleh automatik tukar sebab perlembagaan Malaysia. So terpulang masing2... nak pelaburan kita halal atau haram.

    Minta maaf la, aku tak mahu makan bende haram. Dan penetapan minimum dividen tu haram dlm bab jualbeli.

    ReplyDelete
  11. dalam pelaburan syariah memang tak boleh ada guarantee.
    kalau tak ..samalah yang macam konventional.

    ReplyDelete
  12. KWSP ni start dlu konvensional. Pelaburan merata-rata. Bila semakin lama, penambahbaikan berlaku. Antaranya buat konsep patuh syariah. Kiraan sama lah, cuma TEMPAT YANG DILABURKAN TU TAKDE LAGI UNSUR SHUBAHAH atau RAGU2 HALAL KE TAK. Benda mudah pun nak buat susah.

    Menda ni dah disahkan patuh syariah. Orang boleh pilih nak join atau tak. Orang yang join, diorang dah berusaha untuk ikut saluran yang mengikut agama islam. Kalau semua ni tak betul, panel tu yang akan tanggung dosa.

    Kluangman ni faham ke tidak asas pelaburan dalam islam ni? Pi belajar dulu sebelum nak buat bising. Nak tukar semua menda kepada patuh syariah secara total bukan senang. At least kita dah bermula. Sikit demi sedikit lama-lama okay lah. Banyak benda kita kena kaji ikut kesesuaian masyarakat di Malaysia.

    Ntah mende le kau ni kluangman.

    ReplyDelete
  13. Banyak sangat prasangka dalam dunia ni org2 mcm KD Dan beberapa kerat blogger ni jer yg pandai segala benda.... apa yg ada dalam Kepada gila dia orang ni jer yg ada maklumat Dan jawapan segala apa dalam dunia..... gila punya orang.

    ReplyDelete
  14. Saolan bodoh untuk orang cerdik...
    Jika KWSP membuat pilihan melabur dalam 1MDB, itu pelaburan halal ke tidak (?) Jawab dulu saolan tu sebelum aku ulas.

    Kalau haram, kenapa (?)
    Kalau halal, di mana halalnya (?)

    ReplyDelete
  15. Yes bro Kluangman.... saya pun ditanya....kenapa x tukar kepada kepada skim baru. Saya bgtau, skim lama dah campurbaur dengan tak halal. Yang baru pun boleh ker 100% halal. Belum tahu. Kalau labur dalam saham hartanah...beli hartanah kat luar Negara....kat lah Hotel....dah tentu ad apenglibatan arak, maksiat dsb.
    Saya pun kata pada yang bertanya...biar aje lah duit tu seperti dahulu kala. Kalau nak bersihkan (halal) kenapa tak buat dari dulu...

    Pantun Johor 1.
    Anak punai anak merbah,
    Anak benut permatang duku,
    Duit banyak habis ditarah,
    tinggal yang ciput pun nak disapu..... hahahah

    ReplyDelete