Thursday, January 11, 2018

ANDA JANGAN TERKATEGORI OTAK SELUT, BANKRAP POLITIK






Atau langau politik yang secara fitrahnya memang suka mengemuruni, menyokong mereka yang berkuasa dan korup dalam hubungan dua hala.

Ada yang terlebih sudu dari kuah, lebih fitnah, lebih ganas, lebih kaut.

Boleh dinilai melalui tindakan, ucapan atau tulisan hingga memudaratkan pihak lain.

Na'uzubillah min zalik

40 comments:

  1. Ketika masih berkuasa, baru batuk sedikit kuasa besar sudah merasa tempiasnya. Hari ini baru diangkat jadi ketua, yg pegang kuasa dah kecut sampai kucar kacir satu negara.

    ReplyDelete
  2. Otak masuk selut sungguh kamu 4.28 pm macam pakcik kluang hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baik otak masuk selut dari perut penuh dedak smpai otak x berfungsi hati jadi hitam macam kau

      Delete
    2. Salam, sewtuju dengan Anon 5.32. Rasanya Anon 5.21 boleh dikategorikan "Politically Bankcrupt" atau Muflis Idea Politik. Tak apalah, esok bila PH berkuasa, bertebaranlah mereka-mereka PB ini.

      Delete
  3. Dedak tak akan merosakkan otak sama sekali lagi lah kalau dedak itu grade A fikiran akan bertambah pintar.Tapi kalau otak dah masuk selut apa saja benda boleh masuk kedalam perut.Bukan setakat dedak saja silap-silap haribulan dengan t***k pun boleh masuk juga sebab akal dah hilang kawalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe.. Asalkan saudara anon bahagia terus memakan dedak..

      Delete
    2. Dedak bukan tu ayam ker maknya anon 628 ni ayamla bukan org patutls makan dedak gred a

      Delete
  4. KiiiKIKIKI..

    NI.LA CONTOH BILA LANGAU PERASAN LEBAH
    RENTUNG RENTA 93 BAWA LA NGADAP KAABAH
    PM KE-8 DAH PASTI PM-7 SAPA HARAMJADAH...?
    BAHANA LANGAU PERASAN DIRI DIA SANG LEBAH
    PM DARI PENJARA.. KAKI JUBO DIA SEMBAH...


    ALAHAIIIII... FAKTA PANTUN SENTAP SANTAI. ...

    ReplyDelete
  5. yang otak selut dan bankrup politik adalah yang akan menjadikan apa sahaja sebagai modal fitnah. bab pegi umrah atas jemputan ketua negara tuan rumah juga dijadikan bahan fitnah. tak dapat jumpa sesaorang yang sedang menjalani hukuman undang2 juga dijadikan bahan fitnah, sampai lupa bahawa orang itu juga pernah jadi pm dan menguatkuasakan undang2 dan peraturan yang ada. kalau dulu suruh orang ikut undang2 kenapa kini sendiri yang langgar undang2? merasakan diri lagi high class daripada undang2 agaknya. yang asyik membenarkan fitnah2 tu kita gelar apa? jadilah langau. manalah tahu nanti orang yang dihurungnya betul2 jadi pm. makan tak habis beb!!! harap2 orang tu tak akan kata "saya tak ingat"...

    ReplyDelete
  6. Memilih Tun M atau Najib sama saperti memilih Coca-Cola atau Pepsi Cola. Di perintah oleh Tun M atau di perintah oleh Najib sama saperti masuk kandang harimau atau kandang singa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm bodoh je kau punye statement..lain kali tak payah komen la brader..

      Serius bau bangkai

      Delete
  7. what everlah tajuk yang kau nak bubuh untuk posting kali ini kd. aku cuma nak ucapkan awal2 lagi 'SAYONARA' kepada ppbm kerana pasca pru14 akan datang, ppbm akan ada tetapi tiada. kenapa aku menulis begitu? berdasarkan pembahagian kerusi ph di semenanjung, peruntukan kerusi kepada ppbm adalah 'terbanyak' berbanding parti2 gabungan yang lain. ini umpama melambung ppbm tinggi2 namun bila jatuh nanti akan terus berkecai! semua kerusi yang diperuntukan kepada ppbm adalah kerusi 'maut'. adil atau tidak? konon2nya adillah tu. dap sendiri tak 'claim' banyak kerusi di semenanjung. gula2 ini berjaya menipu (termasuk kd berdasarkan jawapan balas respon anon dalam postingnya) kononnya dap tidak akan jadi 'abang besar' kerana kerusi yang akan ditandinginya sedikit berbanding ppbm. semua lupa bahawa di sabah dan sarawak dap ada banyak lagi kerusi 'boleh menang' yang tentu akan menjadikan dap mendominasi kerusi dalam ph pasca pru14. tak kiralah apa dan berapa kerusi yang dap menang nanti kerana itu kebijaksanaannya memilih kerusi untuk ditandingi, yang akan merintih mengenang nasib nanti adalah ppbm juga kerana bertanding banyak kerusi tetapi mungkin 1 kerusipun tak menang! jangan kata bn dengki sangat, tidak. dengki tu ada tapi sikit2 je, lebih kepada mengingatkan sahaja. dap dah rancang untuk membunuh ppbm pasca pru14 nanti. masa ini ppbm digunakan sepenuhnya untuk skrew melayu supaya menyokong dap di kerusi2 yang ditandingi, namun tidak semestinya cina akan mengundi ppbm di kerusi yang ditandingi oleh ppbm. nak percaya atau tidak, pakar strategik setiap parti ada maklumat itu, cuma orang bawahan sahaja yang kurang tahu. so, sendiri mau ingatlah ye, jangan kata abang tak payung!!!

    ReplyDelete
  8. Siapa yang sebenarnya boleh beri JAMINAN bahawa mana-mana pihak yang menang akan bersikap amanah yang mencapai tahap maksum atau boleh memenuhi kehendak setiap rakyat sepenuhnya yang mengadu tanpa dikecuali seorang pun...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan izin, saya mohon menjawab.

      Tiada sesiapa pun yang maksum selepas Rasulullah saw. Tiada sesiapa pun boleh menjamin setiap butir jarum akan disentuh di dalam satu proses keadilan atau pentadbiran yang benar. Kedua-duanya adalah mustahil.

      Hatta sekrinya seseorang seperti Superman yang boleh melakukan 1001 perkara luar biasa wujud pun, ia tetap takkan mampu berada di dua tempat yang berlainan di dalam detik yang sama. Ia adalah sifat mustahil bagi makhluk.

      Malah di dalam AlQuran sendiri apabila Allah memberikan perumpamaan di antara yang haq dan yang bathil Allah telah memasukkan kalimah 'biqadariha' yg membawa maksud 'dengan mengikut kadarnya'. 'Dengan mengikut qadarnya' apabila dihuraikan boleh membawa maksud 'dengan mengikut kadar kemampuannya.' Ia bererti Allah tidak menjadikan 'kesempurnaan pada serba serbi' itu sebagai syarat kepada 'kebenaran' sebaliknya hanya menjadikan 'mengikt kadar kemampuan' sebagai syaratnya.

      Malah di dalam hadith akhir zaman sendiri Nabi saw pernah mengakui bahawa di akhir zaman kelak, Islamnya sudah cacat berbanding pada zaman Nabi sendiri.

      Bayangkan sekiranya sempurna serba-serbi itu adalah syarat kepada kebenaran maka tiada siapa pun selepas Nabi Muhammad saw yang layak bergelar 'orang yang benar'. Malah keempat-empat Imam mazhab pun tidak layak bergelar 'Imam-imam yang benar' sekiranya kesempurnaan adalah menjadi syarat kepada kebenaran. Sekiranya setiap mereka adalah sempurna serba-serbi maka sudah tentulah khilaf itu takkan terjadi di antara mereka kerana dua perkara sempurna yang beriringan sudah tentu kedua-duanya tidak akan wujud sebarang pertentangan di antar satu dengan yang lain.

      أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا ۚ وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ ۚ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ

      Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit, maka mengalirlah air itu di lembah-lembah DENGAN MENGIKUT KADARNYA (kalimah biqadariha), maka arus itu membawa buih yang mengembang. Dan dari apa-apa yang mereka lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau kenikmatan (alat-alat), ada juga buih yang sepertinya. Demikianlah Allah membuat perumpamaan di antara yang haq dan yang bathil. (Ar-Ra'd : 17)

      Lihatlah kehebatan Alquran. Pada perkara sekecil ini pun AlQuran amat teliti, supaya manusia yang sudah dapat melihat kebenaran tidak lagi boleh beralasan bahawa kebenaran itu masih tidak benar disebabkan ia tidak sempurna.

      Mudah2aan bermanfaat.

      Wallahu a'lam.

      Salam Jumaat buat sdr KD dan kesemua pengunjung blog.

      Delete
  9. Kalau tak nak jadi langau ke makan dedak ker atau jadi badut politik, sokong PARTI bukan SOKONG PERSEORANGAN.

    Cakap melantin2 tapi bila pemimpin parti tu bertukar parti kauorang mengekor.

    Ikut mcm kami lebih kepada PARTI bukan orangnya.

    Bila ikut parti kita akan setia
    Bila ikut orang kita turut jadi lalang

    Sekarang kluangman kau sendiri fikir dimana ketogori kamu semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. en cencaluk,
      siapa yang sokong perseorangan sebenarnya? knp MO1 curi duit, seluruh hamba abdi umngok bersungguh2 mempertahankan dia? yang curi bukan umno. yang berbelanja berjuta2 bukan umno..cakap biar cerdik sikit. kami sokong tun M sbb banyak faktor. antaranya track record beliau semasa beliau menjadi PM dulu. Kami bertukar parti sbb apa yang MO1 dan hamba abdi yang otak singkat buat. bukan saja2. Masa tun M keluar parti dulu pun masih ramai yang bersama umno. tp kegagalan MO1 menjawab tuduhan2 ke atas beliau secara fakta membuatkan org dah hilang keyakinan kepada MO1 dan umngok kerana hamba abdi umngok bukan beria2 meminta MO1 jawab tapi beria2 pertahankan MO1. Tanpa MO1 umno akan pupus ke en cencaluk?

      EX umno JERAI

      Delete
    2. Macai 9.47, yg penting jangan bersekonkol dengan pemimpin bernama najib yg menyeleweng, rasuah, menyamun dan menipu, kelak kita si murkai Allah.

      Delete
    3. Sdr Cencaluk,

      Benarlah kata-kata saya bahawa saudara ini seorang yang sangat bingung diakibatkan kejahilan yang amat sangat di dalam hampir setiap perkara yang saudara tuturkan.

      Seperti saudara Suharli Masrop saya melihat sdr Cencaluk sebagai seorang lagi ruwaibidhah di zaman fitnah. Ruwaibidhah wujud di dalam hadith yang merujuk kpd orang-orang yang kebingungan pada zaman fitnah, akibat mereka bercakap perkara-perkara yang mereka jahil.

      Sdr Suharli kebingungan kerana mempercayai ilhamnya itu adalah petunjuk yang benar sekalipun ilhamnya itu menyalahi sumber hukum agama ini dan sdr Cencaluk pula kebingungan diakibatkan kejahilan di dalam hampir setiap perkara yg sdr tuturkan, hatta saudara tidak mampu bezakan di antara hadith dan nasihat Imam Syafie pun, tapi berani bercakap perkara-perkara yang 'berbunyi fatwa'.

      Komen saudara secara tidak langsung telah membuat hukum mewajibkan ketaatan kepada parti politik. Sessugguhnya ini adalah bidaah yang sangat besar yang berlaku ke atas umat ini selepas tamatnya zaman khilafah.

      Bab Imam dan kepimpinan di dalam Islam tidak ada kena mengena dengan parti politik. Parti politik adalah sekadar alat untuk mencapai imam dan kepimpinan.

      Kenyataan saudara itu ibarat memberi fatwa sesat bahawa parti politik itu adalah agama dan di dalam setiap keadaan ia memerlukan ketaatan kepada parti politik sama seperti ketaatan kepada Allah dan Rasul. Sesungguhnya aku berlindung dengan Allah daripada kesesatan orang-orang yang berpegang kepada prinsip-prinsip yang menyalahi ajaran agama ini dan menganggapinya sebahagian daripada agama.

      Di dalam hadith2 baginda Nabi saw kalimah Imam adakalanya merujuk kepada pemimpin masyarakat dan negara dan adakalanya kalimah ini akan merujuk kpd imam dalam solat jemaah.

      Di dalam fiqh solat jemaah sendiripun apbila Imam telah batal maka orang yang di belakang imam wajib 'merampas kuasa' dan kemudian meneruskan soalt dengan menjadi imam jemaah. Sekiranya tiada sesiapa yang mahu merampas kuasa maka makmum yang ada WAJIB bermufaraqah daripada solat jemaah itu. Kekal di dalam saf dan kekal di dalam jemaah pada ketika Imam telah batal akan mengakibatkan solat si makmum sendiri tidak sah. Lebih baik solat tunai daripada solat berjemaah sedangkan solat jemaah itu tidak sah.

      Berdasarkan qias ini sahaja 'fatwa' sdr itu dengan jelas sekali adalah fatwa yang sesat dan menyalahi fiqh agama ini.

      Najib adalah ibarat Imam solat telah pun melakukan perkara-perkara yang 'membatalkan solat' maka sesiapa yang terus kekal di dalam solat jemaah selepas itu solatnya juga akan turut dikira 'batal.

      Komen saudara menujukkan kejahilan saudara yang memilih untuk kekal di dalam jemaah sekalipun selepas sang Imam telah batal.

      Di penghujung zaman fitnah kelak ketika zaman ini menghampiri klimaksnya, umat ini akan kehilangan jemaah yang benar dan demikian orang-orang Islam adalah disuruh untuk kekal bersendirian tanpa jemaah sehinggalah kemenangan itu tiba.

      Saya akan kongsikan penjelasan yang terperinci berserta sumber-sumbernya selepas PPBM dibatalkan kelak.

      Sementara itu saudara Cencaluk gunakanlah iman dan akal untuk membuat pertimbangan, ditakuti sdr terlewat untuk bermufaraqah dan akhirnya tenggelam bersama-sama Imam dan jemaahnya yang telah berpaling daripada jalan yang lurus.

      Delete
    4. Cakap apa kamu semua suka tapi kita lihat siapa akan dibantu oleh ALLAH (S.W.T)

      Jangan lupa kata2 saya ini.

      "Sokong TUN adalah sokong membawa rebah"

      Tun tidak konsisten sentiasa berubah dan tak pernah memperdulikan nasihat serta pandangan orang lain
      Kalau semua yang saya katakan ini FITNAH biarlah saya menerima balasannya.

      Tapi kamumsemua diatas akan menerima balasan kerana memfitnah saya dengan berbagai tomahan dan perasangka.


      Apampasti kamu semua akan merangkak mencari kami yang kamu fitnah dan kutuk termasuk pemimpin negara yang bertungkus lumus memastikan MALAYSIA aman kamumsemua KUFUR NIKMAT akan ALLAH (S.W.T) tarik nikmat hidup kamu semua.

      Delete
    5. Sdr Cencaluk,

      Jawapan saudara itu membuktikan lagi kebenaran kata-kata saya bahawa saudara adalah seorang yang sangat-sangat jahil di dalam setiap perkara.

      Lebih membrukkan lagi keadaan ialah saudara bukan saja jahil tapi juga safih. Jahil ialah tidak tahu dan safih pula ialah akal tak sampai walaupun selepas diberitahu perkara yang ia tidak tahu.

      Saudara tidak mampu menyerap penjelasan saya dan sebaliknya jawapan saudara menampakkan saudara menjadi lebih bingung sebingungnya.

      Saudara menulis dengan panjang tapi tiada satu pun nilai ilmu di dalam tulisan itu melainkan menyangka-nyangka.

      Sangkaan saudara bahawa kami akan merangkak mencari saudara dan Imam saudara yang telah batal solatnya itu tidak lebih daripada sangkaan orang-orang yang tidak beriman bahawa kaum Muslimin yang beriman kepada nas yang didatangkan melalui Nabi Muhammad saw adalah sesat dan mereka pula adalah di jalan yang benar.

      وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ ٱلْكِتَٰبَ إِلَّآ أَمَانِىَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ

      Dan diantara mereka ada yang buta huruf (buta kitab), tidak mengetahui Al Kitab, kecuali dongengan bohong belaka dan mereka hanya menyangka-nyangka. (Al-baqarah : 78).

      Di manakah nas saudara untuk menyokong sangkaan saudara itu? Tak ada bukan? Saudara benar-benar punya ciri 'orang-orang jahil yang menyangka-nyangka' seperti di dalam ayat di atas.

      Semoga saudara dipanjangkan umur dan dapat melihat dan seterusnya mengikuti kebenaran apabila kebenaran itu diturunkan kelak.

      Delete
    6. yg menyangka dn potar belit sebenarnya adalh jondo sendiri, malah hingga ketahap memfitnah.

      baca komennya di 12.21. terang2 kaki fitna dorjana ni memfitnah sdr cencalok "MEWAJIBKAN" hvkvm ketaatan kpd parti politik. Adaka sdr cencalvk berkata demikian?? Berdvsta lg Pelelong agama bernama jondo ini. Perangai menyangka2 dn tervs membvat tvdvhan jahatnya, telah membogelkn lg siapa dirinya yg sebenar. menyangka dn tanpa berlengah memfitnah cencalok dgn petikan hadis adalah perbvatan meletakkn hadis bkn ditempatnya. jondo permainkn hadis lg seperti kebiasaannya. sangat mvdah manvsia bernama jondo ini memfitna dn meletakkn hadis ditempat sesvka dgn niat jahatnya memfitna hingga tergamak memfitnah cencalok membawa fatwa sesat???

      fikir2kn la jika ingin mendengar kata2nya lg.

      Delete
    7. JD memang gemar mempermainkan agama demi kepentingan niat jahatnya memfitnah. Bagi dirinya, adalah dipihak yg benar. Selain dr pihaknya adalah bathil. Maka nas dn hadis akan ditonggang terbalikkn dn diletakkn ditempat yg tak sepatotnya. Keja2 menyetan je JD ni agar kita dapat dipesongkn dari kebenaran.

      Delete
    8. Tulisan panjang yang penuh caci cerca tanpa ilmu mahupun hujahan yang menyangkal.

      Inilah sikap orang-orang yang sombong dengan kebenaran.

      Cencaluk adalah lebih baik dari orang sebegini disebabkan Cencaluk bukan penyombong, hanya ia tidak mampu menyerap penjelasan. Ia masih di dalam kategori orang-orang yang kebingungan.

      Kelak orang-orang yang bingung seperti Cencaluk akan dibenarkan meninggalkan zaman fitnah sedangkan orang-orang yang menyombong dengan kebenaran pula akan dibinasakan di dalam zaman fitnah dan tidak dibenarkan meninggalkannya disebabkan mereka adalah sebahagian daripada fitnah itu.

      Masa akan membuktikan kebenaran ini dan Virgo pula akan menjadi pembuktiannya sebelum verdict akhir diturunkan.

      In shaa Allah ia akan tetap berlaku.

      Delete
  10. Replies
    1. hidup warisan? aduyai! banyak lagi parti hebat di sabah bah..
      bukan main banyak duit rakyat sabah kena sebat, lagi mau sokong warisan yang kerjanya mewariskan duit rakyat menjadi duit kaum karabat... apa ra kau ni.

      Delete
    2. Anon 11:48 itu kamu yg buta..

      Kenapa semasa mereka di umno dan warisan belum dapat tempat - semuanya beres.

      Mudahnya kamu kena kencing.

      Apa bangsa sabah juga sokong penyamun dan mahu kekal kena kencibg.

      Itu masalah kamu bah..tidak mahu berubah.

      Delete
  11. MahaKUTTY sememangnya terkenal dengan penggunaan media cetak, radio, tv untuk memfitnah setiap orang yg berani menentangnya, selain menggunakan Polis dan ISA untuk mempertahankan kuasanya, jika perlu di bunuh penentangnya seperti yg berlaku dalam pembunuhan Memali!
    Memang Haram Jadah punya MahaKUTTY Al-Kazzab Laknatullah,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe.. Asalkan kamu bahagia..

      Moga tak mati dalam keadaan hati bernanah..

      Delete
    2. John Doe... saya sokong Paul Baggio... si MahaLaknat Mahakutty Mahathir sememang nyer Makhluk Paling Jahat di Malaysia..

      Hati Mahathir penuh Nanah Berulat busuk...itu pon Kluangman suke..suke bila dapat ayaq mani drp Madey si giler kuasa

      Delete
  12. 12.38 am kamu lagi silap bah.Kerana sedar yang kelakuan nya menyonglap duit rakyat melalui projek kementerian nya diketahui oleh kerajaan dan sprm itu yang membuat dia mula berpatah arang.Pengasingan kuasa dalam dalam mengurus projek kementerian kemajuan luar bandar dengan kerajaan negeri sabah sudah tentu terdapat perselisihan antara kedua nya.

    Bukan susah untuk kerajaan negeri mengesan penyelewengan ini apabila projek2 yang diketahui dibekalkan dengan kewangan yang cukup oleh kerajaan pusat tapi tak siap-siap.Maklumat penyelewengan seperti ini sangat mudah dikesan.Atas sebab itu akan terjadi konflik antara kedua nya.Memikirkan yang beliau satu hari mesti dikenakan tindakan jalan paling mudah ialah menentang parti supaya apabila tindakan diambil senang untuk menuding yang kerajaan sengaja menganiayai nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 2:15, kamu mengatasi mahkamah, sudah hukum sebelum didakwa dibicara..

      Kalau taksub bn pun, jangan otak hilang kawalan, berselut dan bankrap.

      Delete
    2. anom 04:18...kau nie boddoh lagi sombong...pergi jadi langau jangan boddoh dan membanggangkan diri kat sini..

      Boddoh nak mampuh..Shafie pernah jatuh dalam laut pie ke sebuah pulau di sabah..kenapa..kerana pengkalan uzur..duit dia sebat sebat makan inom kaw2..Dah kena Balas..pon kau nak back up dia lagi..

      bonggok nyer kau nie..kau nie makhluk sial penyokong kaki rasuah

      Delete
    3. Pecacai umno 447, bila tak boleh bwrhujah, mulalah maki..

      Standard pecacai kurang ilmu

      Bye bah

      Delete
  13. Banyak kepala bapak langau sbb busuk dgn kepala taik low.

    ReplyDelete
  14. Saya harap Dr Mahathir bertanding di parlimen Ampang supaya puaka mak lampir tidak lagi menganggu penduduk Ampang.

    Dari persatuan ibu-ibu yg ada anak kecil kws Ampang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika Madey handal sgt, tanding le kt memali.

      Dari anK cicit mangsa tragedi memali.

      Ade bran???

      Delete
  15. Hayat langau tak lama, kurang lebih 100 hari dari sekarang.

    ReplyDelete