Wednesday, January 10, 2018

INI JAWAPAN UNTUK MEREKA YANG FITNAH TUN


Mereka yang berjuang di atas kebenaran berusaha dan merancang kemenangan.
Samada kalah atau menang, mereka tetap mendapat ganjaran pahala dan kebaikan.

Kerajaan yang zalim, samada mereka menang atau kalah, mereka tetap dalam dosa, kerugian dan dimurkai Allah dan Rasul.

Wallahua'alam.

# Walaupun berbeza parti, musuh tetap hormati dan segani atas kebenaran...


# Bukan sekadar difitnah...



56 comments:

  1. oohh yg korang fitnah Najib bertalu2 tu apa pulak?

    Bongok punya macai..pilih2 ayat2 Agama untuk kepentingan.
    Sampai Najib pergi buat Haji.. pakai buku kecil dileher pun macai2 ngok fitnah dia buat ajaran sesat..

    belum lagi cerita dia labur wang, 1mdb, yg jd cerita PUAKA fitnah bertalu2..

    woii macai.. skrg Tuhan dah bayar CASH!! tapi bukan sbb nak muliakan Ton Madey Kutty tp nak hina dia.. dia jahat dan zalim sepanjang hayat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju 100%... Mahathir Anak Lelalki Iskandar Kutty..tidak boleh dipercayai langsung..Anak tukar nama Bapak sebab Malu takut orang tahu keturunan Keling Pariah..

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Najib jahat dan pencuri seluruh pelusok dunia tahu namun Tun M Jika dikatakan jahat tak dengar pulak dunia cerita hal dia.......!!

      Delete
    4. Yang jahat tu kau Sapik Bedal puaka biawak!

      Tun Madeey memang PENJAHAT SEJAHAT manusia yang pernah jd PM Malaysia setakat ini!

      Jika dia tak jahat takkan terjadi peristiwa berdarah Memali, takan lebam mata Anwar, takkan diusung tilam berisi air mani, takkan difitnah Pak Lah dan KJ, takkan di lancarkan pelan menjatuhkan Najib dengan menggunakan fitnah dan talibarut asing..

      takkan lesap 31 billion wang negara dan rakyat pd ketika itu menderita dengan kehidupan sangat teruk gaji rendah, golongan kaya sangat kaya golongan susah hanya berusaha apa yang ada..

      Sejarah takkan boleh dipadam.. KEJAHATAN Mahathir laknatullah takkan dapat diputihkan.. yang berlaku telah berlaku..melainkan dia bertaubat NASUHA pada Allah Taala dan memohon maaf pada manusia2 yang dia jahanamkan dengan kerja-kerja jahatnya!!

      Wallahualam!

      Delete
  2. πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ€£πŸ€£πŸ€£πŸ€£πŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜„πŸ˜„πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ€£πŸ€£πŸ€£πŸ€£πŸ€£
    Memang macam puaka lah korang ni..... dah bertahun2 pemimpin umno kena fitnah terutamana PM Najib.... dari dua tiga PRU lepas lagi.... dah jadi sasaran fitnah.... apa yg berlaku semua di ketis satu persatu..... Tun nak ketia apa...satu apa pun dia tak keris... sama ada dia dok buat bodoh atau paling2 dia akan kata saya tak tahu.... atau tak hengat.....HARI NI TAK PASAL2 APA YANG IMAM SYAFIE adalah petanda yang ada pada batang tubuh TUN.... baiklah pembetulan....kalau nak ikut PM Najib adalah peimipin yang Imam Shafie sevutkan sebab dia masih menjadi oemimpin Negara.... Tun pula hanyalah bekas Pemimpin... dan sehinggalah kehari ini dia bukanlah pemimpin rakyat.... dia hanyalah pemimpin pilihan pakatan.... yang tamaj haliba sudah kidnap peranan kerua umum mahupun presiden PKR...dan nauh pada itu sudah pijak2 jawatan presiden PPBM...
    Senang cerita dia hanya ketua puak ataj kelompok... bukan ketua negara...a.k.a pemimpin rakyat.
    Kegilaan apa ini semua... tang depa suci... tang kita tak kena sokmo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib difitnah...????? Biar betull..pm najib nafi wang masuk akaun tapii bila disiasat terbukti betulll..itu fitnah kerr..πŸ˜œπŸ˜πŸ‘…..prOoTtπŸ’¨πŸ’¨πŸ’¨dmuka ko..kahkahkah..

      Delete
    2. TM, kalau ada bukti kepitkan. Kalau tidak jauhilah fitnah. Yg paling penting Saudi dah sahkan derma. Namun mereka yg pilih jalan fitnah tetap tak terima. Main pusing pusing dengan alasan yg tak relevan termasuk alasan TM diatas. Masa yg sama menolak siasatan RCI yg dapati TDM terbabit CBT. Kata kata Imam Syafei diguna untuk dokong kebatilan ini. Perhatikanlah siapa yg sebenar bertubi tubi difitnah walau tiada jumpa bukti bila disiasat dan siapa siapa yg sebenarnya ditemui terbabit kesalalahan.

      Delete
    3. J for jibake...arab saudi pun terdesak lagii mau derma kt pm najib.. Tkde kenyataan rasmi pun dari arab mengenaii derma tersebut..media2 arus perdana saja vebang lebih..pm najib kata dh pulang duit boleh j tunjuk bukti tak..zahidlangsung xleh harap..πŸ™πŸ™πŸ™ŠπŸ™‰πŸ™ˆ

      Delete
    4. Ted Manof Bonggok Banggang Bahalul...Najib Nafi masok akaun untuk keguanaan peribadi sebab itu dana khusus utk pilihanraya bantu Kerajaan UMNO BN utk terus berkuasa..

      aku tak dapat satu sen pon...tapi aku bosan tengok post kau macam cilaka Ted Manoff...

      Delete
    5. Saudara Suharli,

      Nampaknya saudara telah mula memahami konsep 'illah apabila mencari sebab dan musabab kpd sesuatu perkara.'Illah adalah 'keyword'. Ini perkembangan yang Bagus.

      Cuma carilah 'illah yang betul. Kalimah pemimpin adakalanya tidak semestinya merujuk kepada yang memiliki kekuasaan, contohnya ialah hadith mengenai 'apabila Ulamak sudah habis manusia mengangkat orang-orang bodoh menjadi pemimpin mereka'. Kalimah pemimpin tidak merujuk kepada pemimpin negara yang memiliki kekuasaan. Ia boleh saja bermaksud pemimpin segolongan manusia berdasarkan 'illah hadith tadi.

      Kalimah yang betul yang memisahkan di antara pemimpin negara yang berkuasa dan pemimpin yang memimpin kumpulan yang menentang ialah 'pemerintah'. Kalimah paling tepat untuk 'pemerintah' ialah 'as-sultan' yang bermaksud 'kekuasaan'.

      Najib adalah yang 'sedang memiliki kekuasaan' dan bukan sekadar pemimpin biasa seperti Tun dan demikian Najiblah yang memiliki 'illah yang sama dengan semua kaum yang telah dibinasakan.

      Misalnya ialah para Rasul dahulu yang kaum mereka dibinaskaan, mereka juga adalah pemimpin kepada pengikut2 mereka tetapi mereka bukanlah pemerintah. Di situlah 'illahnya.

      Apakah 'illah kaum2 yg dibinasakan itu? 'Illah itu ialah ketika fitnah datang daripada pemerintah ke atas rakyat. Ia ada di dalam hadith sahih apabila Nabi menyebut 'sesungguhnya kaum-kaum sebelum kamu mereka itu telah dibinasakan disebabkan apabila rakyat melakukan jenayah mereka kenakan hukuman ke atasnya, tetapi apabila pembesar (pemerintah dan sekutu2nya) melakukan jenayah mereka melepaskannya'.

      Saya tidak mahu menyokong atau mengulas kata-kata Imam Shafie ini disebabkan ia boleh menyebabkan kekeliruan. Apatah lagi sang Imam sendiri bukanlah sumber berita melainkan ia sedang memberi pandangan berdasarkan pengetahuannya di dalam hadith2 Nabi. Hanya Nabi saw yang mempunyai autoriti menyampaikan khabar-khabar yang benar di akhir zaman. (Bukan juga sdr Suharli yang berhujah dengan 'ilham').

      Misalnya ialah hadith Nabi yang yang menyebut 'afdholul jihad qaulul haq 'inda as-sultan al-jair' yg bermaksud sebesar-besar jihad adalah berkata benar di sisi pemerintah yg jahat. Kalimah sultan merujuk kepada orang yang sedang memiliki kekuasaan dan bukan orang yang pernah memiliki kekuasaan.

      Demikianlah juga hadith tentang membela pemimpin yang jahat juga merujuk kepada 'orang yang sedang memegang kuasa' yang bermaksud 'pemerintah'. Maksud hadith lebih kurang begini 'nanti akan ada pemimpin yang menipu rakyatnya. Sesiapa yang membela pemimpin ini, maka ia bukanlah dari kalangan ku dan tidak akan bertemu denganku di telaga ku di akhirat (hingga akhir). Hadith dengan jelas menyebut tentang 'pemimpin yang memiliki rakyat dan meniou pula rakyat itu' yang sudah tentu bermaksud 'pemerintah' dan bukan pemimpin biasa-biasa.

      Wallahu a'lam.

      P/s. Saya outstation hari ini dan bateri sudah hampir habis. Mgkn tak boleh jawab balas sehingga tiba ke destinasi.

      Delete
    6. lihat potar belit macai dedak jondo kaki fitnah ni. lidah berbelit. di 1 keadaan dia kabarkn najib adalah pemimpin dn madey adalh bekas. kali ni dia potar lg. Pelelong agama.

      Delete
    7. Lihatlah pendusta.

      Mereka hanya mampu menuduh tapi tidak mampu menyangkal.

      Disebabkan kesombongan mereka kepada kebenaran walaupun mereka tidak mampu menyangkalnya kelak mereka akan ditimpa kebenaran itu.

      Delete
    8. Sekadar tambahan untuk orang-orang yang mahu cuba memahami. Bagi pendusta biarkan mereka kerana mereka akan ditimpa juga siksaan akibat berdusta.

      Setiap kalimah mestilah dirujuk kepada maksudnya yang betul. Kalimah imam dan sultan misalnya boleh membawa makna yang bertindih tetapi terkecuali, ibarat kalimah pemimpin/ketua dan kalimah pemerintah.

      Semua pemerintah adalah pemimpin/ketua tetapi tidak semua pemimpin/ketua adalah pemerintah. Di situlah bezanya maksud yang mahu disampaikan di dalam setiap hadith.

      Sebab itulah hadith mengenai 'berkata benar terhadap pemerintah yang jahat gunakan kalimah as-sulthon yang bermaksud pemerintah dan bukan sekadar kalimah2 yang boleh membawa maksud pemimpin biasa kerana pemimpin biasa tidak sukar berkata benar kepada mereka disebabkan mereka tiada kuasa seperti pemerintah sedangkan hadith gunakan terma 'sebaik-baik jihad'.

      Pemimpin penentang juga adalah pemimpin tapi tetapi mereka bukan pemerintah. Sama juga seperti hadith akhir zaman yang membawa 'apabila Ulamak sudah habis, manusia mengangkat orang-orang bodoh menjadi pemimpin mereka', ia tidak semestinya merujuk kepada pemimpin negara disebabkan ia tidak menggunakan kalimah yang membawa maksud khusus kepada pemerintah. Ia boleh jadi juga merujuk kepada kepimpinan di dalam kumpulan sendiri sahaja.

      Contoh paling mudah ialah slogan 'kepimpinan ulamak' yg gunakan kalimah pemimpin tetapi orang-orang yang gunakan kalimah ini pun sedar dan tahu mereka bukan 'pemerintah'.

      Misal lain ialah hadith 'kullukum ro-'in wakullukum mas-ul 'an ri'ayatih' yg bermaksud setiap kamu adalah 'pemimpin' dan setiap kamu akan ditanya tentang kepimpinannya'. Kalimah ro-'in yang juga boleh membawa maksud pemimpin digunakan untuk menunjukkan kepimpinan di peringkat yang paling kecil sekalipun iaitu keluarga. sekiranya tidak demikian maksudnya maka hadith ini akan berbunyi sangat janggal disebabkan faktanya ialah hanya seorang layak bergelar pemerintah dan tak semua orang yang pernah menjadi pemimpin persatuan dan seumpamanya seumur hidupnya, tapi hadith gunakan kalimah 'kullukum' yg bermaksud 'kamu semua'. Di situlah kalimah ro-'in memainkan peranan kerana berbeza dengan kalimah sulthon dan Imam, kalimah ro'in boleh merujuk kepada kepimpinan di sekecil-kecil kumpulan contohnya ialah kepimpinan seorang bapa di dalam sebuah keluarga.

      Harap penjelasan tambahan ringkas saya ini mampu mencerahkan orang-orang yang mahu mencari kebenaran.

      Seperti yang telah dikatakan tadi, bagi pendusta adalah aoa yang sesuai bagi mereka.

      Delete
    9. john doengok ko ni SESAT.. bergurukan SYAITAN.
      Asalkan nak capai matlamat politik jahat kotor ko.. semua benda ko nak kiblatkan pada Madey laknatullah.

      Ayat2 berkaitan Agama pun ko nak tune up kasi cantek pada puak2 ko.. kepala hotak ko le nak memandai tafsir itu ini.. konsep Illah/ bab Tauhid Allah ini jangan ko memandai2 nak sentuh..atau ko boleh jatuh KAFIR SESAT LAGI MENYESATKAN

      Sudah2lah menggila politik dunia dan kebencian jahat ditaburkan oleh parti ajaran ko.

      Perangai ko lebih JIJIK dan KOTOR dari HAIWAN. Ko ambil kesempatan penuh syubahah dan fitnah ini untuk selit pasal Illah? Lebih baik ko hentikan guna akal keparat kau untuk main isu Agama/ Tauhid. Kau lah pendusta..

      asal usul mengaji entah dari mana.. bila dha tua rasa nak mampos cedok sana cedok sini lepas tu taksub dengan parti politik terus menggila kau dengan caca marba ini.

      Aku yakin masa muda kau ialah orang-orang yang tidak kenal Allah tidak dekat dengan sejadah, mungkin juga telah bergelumang dengan pelbagai maksiat. Baru sehari dua kenal satu perkataan Arab, terus kau RIAK dengan apa benda Illah2 ini.. merbahaya orang macam kau jika wujud dalam masyarakat!

      Semoga kau diberikah hidayah-NYA untuk kembali ke pangkal jalan, bersama golongan yang benar dan beriman ATAU kau dilupuskan Allah Taala segera daripada terus jadi penyesat2 manusia lain dna perosak Agama di muka bumi Allah Taala ini!. Amiin!

      Delete
  3. Bkluangman, kau sepatutnya nasihat TUN agar beribadah, dekatkan diri pada ALLAH, jangan dok FITNAH NAJIB bertalu2 macam hadis yang kau tunjukkan.

    Bukan NAJIB sahaja jado panaha. FITNAH tapi ISTERINYA juga turut terpalit, sekarang ni ibu serta adik beradik dan ipar duai nya pulah difitnah.

    Najib yang muda boleh ke Arab Saudi membuat lawatan kerja sambil menunaikan UMRAH TUN yang dah berumur masih lagi bergelumang denga FITNAH dan maki hamun serta sumpah seranah semua orang yang menentang beliau. Apakah ini dikatakan pemimpin berjuang dilandasan ALLAH.

    Kau futnah Najib sejak hari pertama najib jadi TPM hinggalah dilantik sebagai PM sehinggalah kini Najib di Tanah SUCI MEKAH menjalankan ibadah tak takut ker kamu semua pembanggang dengan DOA orang yang dianiaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tu xnak muhasabah diri ko skali ke cencaluk? cuba stop makan dedak tu...mungkin bru ko bleh berfikir semula

      Delete
  4. Kita baca kronologi di bawah:

    28 April 2011
    MoU di antara Beijing Urban Construction Group (BUCG) dan kerajaan DAP Pulau Pinang di Putrajaya.
    Cadangan sambungan ketiga untuk menyambungkan Gurney Drive di pulau dengan Bagan Ajam di utara Seberang Prai.
    Terowong adalah sebahagian daripada pakej infrastruktur bernilai RM8 bilion yang juga termasuk North Costal Paired Road (NCPR) sepanjang 10.53 kilometer di antara Tanjung Bungah ke Teluk Bahang, Air Itam – Tun Dr Lim Chong Expresswat bypass (5.7 km) dan Gurney Drive – Tun Dr Lim Chong Eu Expressway bypass (4.075km)
    10 Mei 2011
    Penang Port Sdn Bhd tidak menyokong cadangan tersebut kerana ianya akan menganggu pelan pembesaran pelabuhan.
    16 November 2011
    TS Muhyiddin Yassin. Timbalan Perdana Menteri ketika itu memberi amaran projek sambungan ketiga berkemungkinan besar akan membazirkan wang rakyat.
    28 Februaru 2013
    Kerajaan DAP Pulau Pinang menganugerahkan tender RM8 bilion kepada Malaysia-China joint venture Consortium Zenith BUCG Sdn Bhd.
    Kerajaan DAP berkata syarikat tersebut akan dianugerahkan 44.51 hektar tanah tambakan di Tanjung Pinang secara berfasa.
    1 Mac 2013
    Pihak NGO-NGO tidak bersetuju dengan projek super mega ini. Penang Forum mahu kerajaan DAP focus kepada projek ‘mengerakkan orang bukannya kereta’.
    20 Mac 2013
    Dr Mahathir Mohamad menyifatkan cadangan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng untuk membina terowong dasar laut sebagai satu pembaziran duit rakyat.
    "Ini sengaja nak membazir duit rakyat. Tidak ada alasan yang munasabah bagi pembinaan tersebut," tegasnya.

    ReplyDelete
  5. 21 Mac 2013
    Presiden CAP, S.M. Mohamed Idris mendesak kerajaan negeri membatalkan projek mega tersebut khususnya pembinaan terowong dasar laut kerana akan mendatangkan kesan buruk selain risiko keselamatan.
    14 Januari 2014
    Konsortium Zenith BUCG Sdn Bhd menjangka akan menyiapkan kajian kebolehlaksanaan untuk projek infrastruktur terowong bawah laut dan jalan utama pada April tahun ini (2014), kata pengerusinya.
    11 Mei 2015
    Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah menganugerahkan Consortium Zenith BUCG Sdn Bhd sebanyak 9 ekar tanah di Seri Tanjung Pinang 1 (STP1) yang bernilai RM305 juta untuk membiayai kos kajian kebolehlaksanaan dan reka bentuk terperinci projek terowong dasar laut Pulau Pinang termasuk perincian Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA).
    17 Mei 2016
    Cheah Kah Peng (PKR-Kebun Bunga) membidas PAC kerana gagal membentangkan laporan siasatannya walaupun diarah berbuat demikian enam bulan sebelumnya. DEIA yang sepatutnya siap 16 April manakala laporan PAC masih tak siap.
    18 Mei 2016
    Dato' Muhammad Farid Saad (BN-Pulau Betong) yang merupakan ahli PAC berkata PAC sepatutnya membentangkan laporannya dalam sidang Dewan ketika itu. Beliau merujuk kepada laporan yang gagal dibentangkan dalam dewan legislatif negeri itu buat kali kedua.
    15 Jun 2016
    Kerajaan DAP Pulau Pinang dan Konsortium Zenith-BUCG (Zenith) menafikan sebarang penangguhan atau pembatalan berkaitan projek terowong dasar laut.
    "Tiada penangguhan projek terowong dasar laut, sebaliknya kita memberi perhatian kepada pembinaan tiga lebuh raya utama.
    "Saya difahamkan pihak Zenith akan terus menyiapkan kajian kebolehlaksanaan yang hanya tinggal 17 peratus untuk disiapkan," katanya.

    ReplyDelete
  6. 16 Jun 2016
    Dilaporkan kajian kebolehlaksanaan selesai 83% dan akan siap dalam tempoh enam bulan.
    17 Jun 2016
    Selepas 'tersilap' mengulas berhubung penangguhan kajian kebolehlaksanaan projek terowong dasar laut oleh Konsortium Zenith BUCG Sdn Bhd (Zenith), EXCO Kerja Raya, Utiliti dan Pengangkutan Awam Pulau Pinang, Lim Hock Seng, enggan mengulas berhubung perkara itu.
    3 Oktober 2016
    PKR Tanjong telah mengingatkan PAC negeri supaya tidak lagi menangguhkan pembentangan laporan projek terowong dasar laut dan lebuh raya pada sidang DUN. Ketua Cabangnya berkata, laporan itu sebelum ini sepatutnya dibentangkan dalam sidang DUN lalu namun gagal disiapkan sehingga menimbulkan pelbagai persoalan.
    22 November 2016
    Tee Yee Cheu (DAP-Tanjung Bungah) membangkitkan isu pampasan tanah serta mempersoalkan status projek pembangunan di tanah tersebut sekiranya projek terowong bawah laut itu tidak diluluskan.
    24 November 2016
    Hasil kajian kebolehlaksanaan bagi terowong dasar laut itu akan siap menjelang akhir tahun ini (2016) dakwa Exco kerajaan negeri telah mencapai 87% siap.
    23 Jun 2017
    Menteri Kerja Raya DS Fadillah Yusof telah menyatakan rasa kesalnya apabila syarikat konsesi yang ditawarkan projek terowong dasar laut dan 3 projek jalan utama yang bernilai RM6.34 bilion di Pulau Pinang telah cuba menggunakan nama kementerian dan nama beliau untuk mempertahankan diri berhubung isu terlebih bayar bayaran perunding.
    Fadillah menjelaskan bahawa kementerian berpegang kepada penjelasan profesional Lembaga Jurutera yang telah membuat pengiraan dan mengesahkan kerajaan DAP telah terlebih bayar 4 kali ganda sebanyak RM177.5 juta dan nilai itu telah dibayar oleh karajaan DAP negeri.
    Padahal, bayaran maksimum yang dibenarkan berdasarkan skala bayaran yang diwartakan ialah RM41 juta bagi tiga projek utama jalan itu. Dan RM177.5 juta ini tidak termasuk sebarang bayaran untuk terowong tersebut.
    Untuk rekod, Lembaga Jurutera adalah badan berkanun tunggal akan mengawal skala bayaran yang diwartakan bagi kerja sivil di negara ini. Ianya diperuntukkan di bawah Akta Pendaftaran Jurutera 1967 (Akta 138).

    ReplyDelete
  7. 23 Jun 2017
    Chow Koon Yeow membuat kenyataan dan mendakwa di antara 10 skop kerja yang termasuk dalam nilai RM177.5 juta ialah Detailed Environmental Impact Assessment (DEIA) atau pun Kajian Terperinci Impak Alam Sekitar Bagaimana pun, kenyataan Kon Yeow bercanggah dengan laporan PAC Pulau Pinang 2016 mengenai status terowong itu yang menyatakan bahawa RM177.5 juta ini tidak termasuk kos DEIA.
    Dalam jawapannya pada 22 Mei 2017 kepada DUN Pulau Pinang, EXCO Pulau Pinang. Lim Hock Seng mengesahkan bahawa sejumlah RM220 juta telah dibayar dan kos ini tidak termasuk DEIA.
    Berlaku kenyataan yang kontradik di antara satu sama lain dan ianya melibatkan jutaan ringgit wang rakyat Pulau Pinang. Perkara ini tidak boleh dimaafkan dan jelas menunjukkan betapa teruknya tahap profesionalisme DAP mentadbir negeri.
    11 Julai 2017
    Satu lagi kenyataan telah dikeluarkan untuk memperbetulkan sandiwara dan pembohongan kerajaan DAP negeri tentang isu ini. Malah, kementerian Jabatan Kerjaya bersam-sama dengan agensi profesional Lembaga Jurutera bertegas kekal dengan pendirian mereka dan menegaskan bahawa jumlah pembayaran keseluruhan bagi 3 batang jalan tersebut adalah melebihi dari jumlah perkiraan dan garis panduan yang ditetapkan.
    a. Exco kerajaan DAP mendakwa kononnya bayaran bagi perincian reka bentuk berjumlah RM177.5 juta ke atas 3 batang jalan raya sepanjang 20km yang telah dibayar oleh kerajaan DAP negeri adalah tidak terlalu mahal kerana ia merangkumi 10 komponen tambahan.
    b. Kenyataan Exco kerajaan DAP negeri itu disangkal dan boleh dianggap sebagai kiraan berganda.
    c. Kebanyakan dari 10 komponen tambahan yang dinyatakan oleh kerajaan Dap negeri merupakan sub-komponen sama ada dibawah Penilaian Terperinci Alam Sekitar (DEIA), Kajian Kemungkinan mahupun Perincian Reka Bentuk.
    Kerajaan DAP negeri tidak mungkin akan mengaku salah walau pun pihak Kementerian telah berulang kali memberi penjelasan yang berdasarkan kiraan pihak profesional Lembaga Jurutera Malaysia yang berdasarkan Gazetted Scale Of Fees.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Kluang Man banyak sangat makan dedak air mani Tun..itulah hati mata telinga dah ta berfungsi..

    kesian kat kau kluangman ..orang nak jadi blogger menulis kau pon nak jadi blogger..tapi kau tetap bodoh,,... apa saja kau bawak isu nampak sangat boffoh kau nieh..

    kesian kat tun bagi duit air mani kat kau,,,dah nak kering dah....

    ReplyDelete
  10. 30 Julai 2017
    Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof, berkata kementeriannya masih belum menerima sebarang laporan kajian daripada kerajaan DAP itu yang sebelum ini mendakwa serius ingin meneruskan projek terbabit.
    1 April 2017
    Fadilah Yusof berkata, Guan Eng tidak perlu menunjukkan rasa terkejut terhadap permintaan Kementerian Kerja Raya yang mahukan beliau menyerahkan dokumen sokongan bagi pembinaan Jambatan Pulau Pinang ketiga.
    "Sudah lima kali kementerian memohon mendapatkan dokumen sokongan itu bagaimanapun Guan Eng masih belum menyerahkannya.
    Fadilah berkata, tujuh bulan lalu, Guan Eng mengatakan sehingga Ogos 2016, kajian yang dilaksanakan adalah sebanyak 84 peratus.
    9 Oktober 2017
    Kerajaan DAP masih belum menyerahkan laporan kajian kebolehlaksanaan jambatan ketiga atau projek terowong dasar laut di negeri itu sebagaimana dijanjikan kepada Kementerian Kerja Raya sejak 18 bulan lalu.
    12 Oktober 2017
    Kerajaan DAP Pulau Pinang jangan tuding jari serta memutar belit kenyataan berhubung pembinaan jambatan menggantikan terowong dasar laut. Fadillah Yusof berkata, keputusan membina jambatan menggantikan terowong dasar laut itu sebenarnya dibuat oleh kerajaan negeri tanpa campur tangan daripada Kementerian Kerja Raya (KKR).
    "Mereka juga berjanji untuk menghantar laporan kajian pembinaan terowong itu yang membabitkan kos RM305 juta yang mana RM220 juta disahkan sudah dibayar kerajaan negeri menjelang hujung tahun lalu.
    "Selepas beberapa kali mungkir janji, kerajaan Pulau Pinang juga yang menyatakan mereka tidak akan menghantar laporan kajian atas alasan pelaksanaan projek itu tidak perlu disegerakan.
    "Kini, mereka memohon daripada saya untuk meluluskan projek berkenaan tanpa sokongan dokumen," katanya.
    5 Januari 2018
    Naib presiden Parti Cinta Malaysia (PCM), Datuk Huan Cheng Guan membuat laporan di ibu pejabat SPRM di Putrajaya dan menyerahkan dokumen yang didakwa mengandungi bukti baru rasuah dalam projek itu.
    Pihaknya mengemukakan beberapa perkara penting mengenai perincian pembayaran bagi tiga kajian pelaksanaan projek mega itu yang didakwa mengandungi unsur mencurigakan.
    9 Januari 2018
    Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyerbu pejabat empat agensi kerajaan negeri - Jabatan Kerja Raya Pulau Pinang, Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Jabatan Tanah dan Galian Pulau Pinang dan Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta Pulau Pinang - dan tiga syarikat pembangunan dan pembinaan hartanah - Ewein Zenith Sdn Bhd , 555 Capital Sdn Bhd dan Pejabat Konsortium Zenith Construction Sdn Bhd di Pulau Pinang.
    Kita berharap agar pihak SPRM dapat menyiasat dan meyelesaikan segera satu isu yang melibatkan jutaan ringgit wang rakyat.

    Penulis juga percaya bahawa rakyat Pulau Pinang juga mahukan parti-parti yang akan mengantikan kerajaan DAP selepas PRU14 untuk menyiasat segala salah laku, salah guna kuasa dan rasuah di dalam kerajaan DAP. Kerana itu, parti DAP dan sekutunya mesti ditolak oleh rakyat.

    ReplyDelete
  11. Hebat betul DAP kan macam ni punya niaga pakai air liur jer boleh jadi billionair dalam masa sehari jer ni. Itupun baru satu projek belum lagi projek cat laluan basikal. Rancang, cadang kaji last2 habuk pun tak nampak. Ni semua hasil didikan TUN gamaknya.

    ReplyDelete
  12. Tak silap aku TUN pun ada gak projek cam ni masa jadi PM keluar modal tapi yang dapat asap jer, nanti ler aku google apa projrk gajah putih TUN dulu.

    ReplyDelete
  13. Sebuah kerajaan yang zalim, jawapannya kepada nilaian rakyat dan bukannya menjadi suci secara dipertahankan dengan beribu ribu patah perkataan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan cencaluk hari ini menambah beberapa lagi fitnah ke atas Tun, membenarkan lsgi pesan Imam Syafie di atas.

      Delete
    2. Cencaluk seorang pemfitnah. May u get yr dues...insysAllah

      Delete
    3. Kluangman yang kau fitnah najib siang malam ada kau hingat? Kalau cakap tanpa bukti itu bukannya fitnah. Kalau kau nak tau sangat samaada ianya gitnah atau tidak kau tanya ler tun... Aku yakin jawapan nya jangan percaya pada sampah, tak ingat, tak tau atau semua tak sempurna saya ngaku saya bodoh tersil dan tak sempurna.

      Alah klise lah jawapan yang dah TUN sediakan.

      Kluangman kau baca atau tak apa yang aku hantar kebanyakkannya adalah fakta bukan auta.

      Pergi mereput lah kau kluangman dengan hadis kau yang lebih kepada mengampu TUN macam dalam AGM PPBM tu

      Delete
    4. Puak macai tun di latih.. mereka buat jahat pada orang takpe.. tapi kalau orang sentuh mereka je.. cepat2 cari Hadith lah.. cari Al-Quran, cari ulama'.

      Di masa yang lain mereka keji dan caci Ulama', mereka tak entah dengan hukum hakam, mereka permainkan bab-bab Qada Qadar Allah.

      Selama ini begitu kasihan Najib di fitnah bertalu-talu. Bezanya Madey dikutuk selepas dia lancang menjalankan projek fitnah Najib sampai ke New York masuk TV Amaareekaa..

      Tapi Najib, dia difitnah dahulu sebelum dia serang sesiapa. Dia tak lancarkan fitnah pada Tun atau Anwar atau sesiapa. Peribadi Najib mulia..dia hanya buat kerja dan kerja pada negara serta rakyat.

      Sebalik itu dia terus difitnah di keji tanpa dia melakukan hal yang sama. Ini baru bertepatan dengan Pesan Imam As-Syafie Rahimullah. Dan tak silap aku gambar Najib bersama kata-kata Imam As-Syafie itu terlebih dahulu dinaik ke internet semasa kemuncak Najib difitnah bertalu2 berkaitan IMDB sehingga dia mendiamkan diri.

      Kluandemon dan penyokong Madeey Pakatan golongan MUNAFIK TEGAR!

      Mereka boleh auta pusang 360 darjah demi mahu mengejar tamak kuasa.. Allah dan Rasul hanya mainan jari lidha mereka semata2 bukan kerana IMAN dan TAQWA!

      Delete
    5. ko sembang org munafik....betul ko xde mkn dedak dri umngok? branie ckp? A9 tu nak kira ape bang?

      Delete
  14. Ted kat sini kau ya. Dah lumat kau kena titik kat blog MIM sini kau bersarang pulak. Biasalah kalau dah biasa makan taik macam ni ler gayanya nafi.... Nafi.... Dan nafi.... Nampak sangat banggang bertingkat kau ni ted nanti aku google tuk kau kenyataan Arab Saudi yang 2.6 billion tu derma bukan NAJIB CILOK CAM KES TROWONG DASAR LAUT, itu baru betul perompak,

    ReplyDelete
  15. Najip difitnah? Setakat ini fitnah2 itu dahla dia tak berani nafikan..
    apabila nafi..kantoila pulak.

    Nak saman fitnah hari selasa..tak saman pon..last2 tun m yg menyaman hari selasa.

    Kah kah kah..cukup 1 contoh itu dulu.

    Pencacai pemakan dedak haram najip harap segera pegi mmaaaaammmmmpos!

    Kah kah kah

    ReplyDelete
  16. Bodoh punya KD! Masa MahaKUTTY memerintah selama 22 tahun, ada sapa berani fitnah?! Kutuk sikit MahaKUTTY terus guna ISA!
    Hooi KD... bini MahaKUTTY sendiri cakap MahaKUTTY tak benar dia pakai tudung!!!
    Dasat Munafiq! Guna agama untuk back up Munafiq tegar bernama MahaKUTTY al-Kazzab!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. blog kaki fitnah, pasto nk ckp org lain plak. dasar temberang, kaki fitnah pemakan dedak harami.

      Delete
    2. Biasalah paul puak pembanggang ni mana kenal FITNAH dengan BUKAN FITNAH.

      Yang mereka dari pagi lagi diaorang FITNAH NAJIB walhal najib buat lawatan kerja sambil membawa ibunya serta isteri melakukan UMRAH tu apanya.

      Bak kata BANG NUAR burukkan seseorang tak kira ianya betul atau salah, kalau sekali kita burukkan orang tu tak berjaya so kita ulanginya sehingga orang termakan cerita tak kira ianya betul atau tidak.

      Tu yg rafizi cuba buat tapi sayangnya kebelakangan ni tak menjadi ALLAH nak tunjukkan baru mukadimah dah terkantoi itu kalau tak insaf aku tak tau ler.

      Macam PH ler hari ini sibuk dari dulu nak mansuhkan TOL tapi hari ini kantoi bila TUN kata tak payah mansuh sebab TOL di Malaysia yang paling murah di donia.... donia.... Kau donia .... Jangan tak percaya aku bukan fitnah .... Kalau tak caya cari ler kat mana2

      Delete
    3. Fitnah kepala botak makan dedak Keling Kerala MahaKUTTY kau!
      Dr. Hasnah Dah cakap terang 2 yg MahaKUTTY Al-Kazzab Laknatullah tak bagi dia pakai tudung selepas balik Haji! Haji apa yg MahaKUTTY perangai Zionist tu buat?
      Bengap pedal nak mamposs punya penjilat MahaKUTTY ni!

      Delete
  17. Replies
    1. Hai.... Manusia bertopengkan agama ni.... Selama ini kau fitnah semua pemimpin kerajaan ada kau fikir. Kalau tak silap aku dulu kau dan kengkawan kau yang sekarang ni menjilat TUN ni ler yang sama2 kami mengangkat ANWAR sebagai musuh TUN no.1, kau dan kami semua sama2 menghentam ANWAR, Liim kit sial, Lim guan eng, mendiang karpal sing nurul izzah dan wan azizah so itu kau nak panggil apa. Sekarang bila TUN berpelukkan denga. PH Bukan main kau ya.. Kata kami pulak pemfitnah.

      Delete
    2. Tak jawab saolan pun?
      Apa untungnya fitnah Tun?

      Atau kau orang ni just membuta tuli ikut perintah?
      Nak jawab saolan pun susah sangat ke?

      Delete
    3. Fitnah???
      30b lesap main forex..fitnah??
      Berdarah memali..fitna???
      Perwaja bangkrap..fitnah???
      Salah gna ISA..fitnah???
      Cmpor tangan keatas badan kehakiman..fitnah???

      ko jawap ni.

      Delete
    4. TUN adalah bekas pemerintah bukannya pemerintah. Tapi apa yang TUN dan anaknya MARINA lakukan haruslah diperangi, dalam Islam ada menyatakan jangan perangi pemerintah yang adil tapi tentangi lah pemerintah yang mengajar ke jalan yang salah.

      So aku bukannya fitnah tapi apabila TUN, SITI HASMAH dan MATINAH MAHADIR menyokong LGBT, LIBRELISMA,, menyokong pihak yang menolak ISLAM, seperti TERESA KOK yang menghina aislam, bersekongkol dengan orang yg selama ini TUN sendiri fitnah melakukan LIWAT so aku ra tak salah aku tentang dan bongkarkan setiap skandal yang selama ini ditutup walaupun buktinya kau pembanggan TOLAK mentah2.

      Delete
    5. Kau tahu tak macamana nak buktikan setiap tuduhan?

      Kau faham tak kalau kau tak ada bukti sah, itu fitnah?

      Dan kalau itu fitnah? Kau tahu tak di mana akan di campakan?

      Delete
    6. Ini bukan fitnah kat blog bersepah bilamana TUN menyatakan TOL di Malaysia Paling murah di donia .... Puak pembanggang macam burung murai hilang suara ternganga tak terkata sebab dah beberapa PRU PH sibuk mengelentong rakyat untuk hapuskan TOL tup ....tup..... Jeng ..... Jeng ..... TUN kata TOL di Malaysia paling murah di donia .... Kau. Donia..... Apa nak jadi..... Aku tak fitnah kan...kan.... Kan kluangman ini bukti ya aku tak FITNAh ....... By.....

      Delete
    7. KD bengap mana tau makan Fitnah! Penjilat Tegar Keling MahaKUTTY memang terkenal dengan kebofohan dalam subject BM!

      Delete
  18. Aku tak fitnah sebab marinahndan anaknya sendiri yang mengankat PLAYKAD menyatakan sokongan dan TUN SERTA ISTERI TURUT sama mengankat tangan menandakan sokongan atas apa yang ditulis oleh CUCUNYA.

    Kau cakap kau ada bukti ke NJIB bersalah
    Kau ada bukti ke rosmah beli cincin juta2 walhal rafizi kata fbergurau tapi kamu semua mengulangi saban hari.
    Kau ada bukti ke ROSMAH yang mencatur pemerintahan negara dan najib mengikut telunjuk ROSMAH.
    Kau ada bukti ke atas tuduhan melampau kamu semua kes 1mdb sedangkan TUN sendiri kata dia hanya dengar kata2 orang lain.

    Kalau kau sendiri tak ada bukti yang sahih, shah dan boleh dipercayai berserta saksi jangan banyak cakap..

    ALLAH (S.W.T) nak tunjukkan di hujung USIA siapa yang lebih sibuk menggila mengejar dunia.
    TUN dari pagi hingga bawa ke malam tak sudah memfitnah najib kejam, sedangkan najib menghabiskan masa bersama iISTERI dan Ibu tercintanya mengadap KOTA SUCI UMAT ISLAM dan diberikan penghormatan menziarahi ke makham RASULALLAH (S.A.W)

    Tengok lah perbezaan antara TUN dan Najib.

    Tapi kamu puak pembanggang tak ingat dosa pahala memfitnah dan memburukkan Najib dan KELUARGANYA. Bilamana NAJIB menunaikan ibadah UMRAH pun puak pembanggang tak teragak untuk melakukan fitnah, apakah ianya betul pada pandangan kau kluangman.


    ReplyDelete
  19. Kesian cencaluk..

    Apa yang dia cakap dijadikan bukti itulah benar..
    Tak sampai pun taraf hearsay evidence..
    Lebih pada persepsi, pada prasangka..

    Pernah tulis surat pada Tun minta penjelasan sebelum membuat tuduhan?

    Apa kepentingan diri (locus standi) untuk membuat tuduhan kepada Tun?

    Pernah tak cencaluk membuat pemeriksaan pakar ke atas Locus Ceruleus sendiri dan apa tahapnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr Keluang,

      Saya setuju dengan komen bro bahawa tuduhan2 mereka ke atas Tun adalah fitnah dan pendustaan semata-mata untuk menutup pengkhianatan mereka. Selain memfitnah mereka juga memutar lidah seperti Yahudi memutar lida di dalam kisah pengislaman Abdullah bin Salam.

      Tapi selepas membaca bbrp tempat di komen Cencaluk saya melihat ia melakukan sesuatu yang jauh lebih besar dari menfitnah Tun M iaitulah berdusta di atas nama Nabi Muhammad saw. Astaghfirullahal'azim.

      Berkali-kali ia menyebut kata-kata Imam Syafie itu sebagai hadith padahal ia bukanlah hadith dan di dalam entry bro jelas mengatakan ia adalah panduan sang Imam dan bukanlah hadith.

      Sekiranya Suharli bingung disebabkan percaya kepada ilham diri sendiri yang bertentangan dengan nas Cencaluk pula kebingungan akibat antara lain tidak mampu memahami perbezaan di antara hadith dan juga kata-kata Imam. Selain itu Cencaluk juga beramal dgn pendustaan kaum Yahudi yang memutar lidah spt di dalam kisah Abdullah bin Salam.

      Hadith ada berbunyi 'man kazzaba 'alaiyya muta'ammidan falyatabauwau maq'aduhu minannar (au kama qol) yg bermaksud 'barangsiapa yang menipu tentangku dengan sengaja maka ia menempah bagi dirnya tempat di dalam neraka.' wal'ayazubillah.

      Cencaluk jelas telah beberapa kali menipu tentang Nabi saw.

      Mudah2an ia sedar sebelum terlewat.

      Delete
  20. Kau pun ada buat surat minta penjelasan dari najib?
    Pernah kau buatpemeriksaan pakar dan apa tahapnya.

    Tak payah banyak cakap nak bukti tanya izam kotak dia ada 7 kotak bukti penyelewanga. TUN.

    Tanya juga Lim Kit Siang yang sampai buat buku memfitnah TUN, dia kata dia ada bukti, takkan dah geng malu kau nak tanya, kalau malu tulis surat minta penjelasan, mengapa dia fitnah TUN.
    Kalau yang depan mata kau pun taka mampunkau nak buat buat apa nak pertikai pihak yang seberang.

    ReplyDelete
  21. Nampak sangat puak pembanggang dah tertekan dah panik sampai sanggup menyamar alim, jauhi fitnah, ginakan hadis, habis mana2 tah fatwah dan keratan dibawa keluar nak menampakkan kononnya PH KUAT walhal bercakaran, aku rasa pakkal ada wartawan kalau tak dah terbang kerusi meja dan dah tertelam microphone ke mulut TUN .

    Selama ini pembanggang hidup dalam penafian, terpaksa telan makuun nak perah otak, nak defend TUN, harap lepas ni kau orang semua hidup dalam khayalan jer lah apa nak buat nak bantah TOL tun dah bersuara, takkan mansuh TOL sebab paling murah didonia, nak hapuskan bayaran PTPTN pun TUN dah bersuara Hutang harus dibayar. So hiduplah kau orang dalam fantasi kononnya kauorang paling kuat, paling bijak walhal macam panda yang taunya makan tidur.

    ReplyDelete
  22. Definasi fitnah oleh kluang bila orang memperkatakan sesuatu yang buruk kepada dewata nya walaupun apa yang diperkatakan itu begitu punya lah terang dan tak perlu pun bersuluh.Tapi bagi nya itu adalah fitnah.Namun bila dia menuduh lawan dewata nya dengan sesuka hati hanya dengan menaip di keyboard sambil bergoyang kaki tanpa satu pun ada bukti yang sohih itu ada lah kebenaran.

    Teruk sungguh puak-puak ni... mengajak orang berfikir cara songsang.Kalau tidak masakan mereka sesuka hati tanpa rasa bersalah memetik ayat quran dan hadis hanya untuk membela perjuangan demi kemenangan puak-puak yang nyata anti islam.Macam ni punya perangai kadang-kadang tu rasa macam sedih tapi kadang-kadang tu geli hati pun ada.Nak buat macam mana terdesak sangat nak berkuasa ini lah jadi nya..

    ReplyDelete
  23. Lain kali buat posting ikut tajuk.

    Lain kali buat jawapan ikut saolan.

    Itu law diskusi, bukan meraban semua perkara, tak ada disiplin ilmu....

    ReplyDelete
  24. Blog orang2 sesat & gila. Politik jenis apakah ini teruk melampau.. sampai bab Agama pun nak dijadikan alat! Tak serik2 kah dengan perangai PAS satu masa dulu!

    Tuan punya blog ISIM/ SEWEL.. yang sokong entry dia 10x ISIM/SEWEL.. iaitu sekor penyebar ajaran sesat& khurafat jon doengok tu!

    ReplyDelete