Wednesday, January 17, 2018

KEKAL BERKUASA SEMATA MATA KERANA WANG

Dipilih secara demokrasi hanyalah satu alasan tetapi saki baki kekal berkuasa bergantung sepenuhnya pada kuasa dan wang.

Bukan atas penghormatan, kemuliaan, sanjungan, jasa bakti, sumbangan dan kasih sayang rakyat kepada pemimpin.

Apabila kuasa dan wang sudah tidak dapat bertahan, apalagi selepas ini (?)


73 comments:

  1. Baru dapat ni dalam wassap group geng reunion.
    Tak boleh tepek jadi saya tulis je kat sini;

    TIP JIMAT MINYA:

    1. Pereksa tekanan angin tayar.
    2. Kurangkan penggunaan airkon
    3. Isi minyak awal pagi atau malam
    4. Jangan kerap tekan brek.
    5. Jangan undi Barisan Nasional PRU14 (BN yang hapuskan subsidi petrol
    dan naikkan harga minyak setiap minggu 3 sen)

    HAHAHA...........Bukan Fitnah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kata Tun Mahathir orang melayu pemalas.Ini salah satunya minyak naik 4 sen tapi mengeluh mengalahkan orang tak makan 100 hari

      Delete
    2. Gunakan KY jelly sebagai pengganti minyak hitam.

      Hahaha.... bukan fitnah

      Delete
    3. Xcukup duit mintak derma la der.
      Malaysia ada jaguh kutip derma

      Delete
  2. Malaysia perlukan Pemimpin yg bekerja utk Rakyat. Program-program membantu rakyat sepatutnya jadi bualan pemimpin bknnya tidak habis2 cerita2 persepsi.
    BRIM bukan rasuah. UTC bukan pembaziran wang..Elaun utk nelayan dan pekebun membantu kewangan rakyat.
    Ketika Najib kreatif didalam membantu rakyat penyokong tegar Pembangkang hanya tahu satu sahaja FITNAH.

    Semoga ALLAH laknat mereka yg Fitah Najib makan DUIT Rakyat RM 42 Billion. Moga Allah menghina mrk di dunia lagi dan pembohong2 ni dilaknat.

    ReplyDelete
  3. Naik 4 sen setiap minggu, dik Anon 27.00pm.
    Kalau empat mingu dah 16 sen.
    Dalam 5-6 minggu naik, dia turunkan 3 sen seminggu!!!!
    Terus kamu kata baiknya kerajaan Malaysia. HAHAHA
    Bukan MELAYU je merungut, seluruh rakyat Malaysia!!!!
    Takda orang sanggup menanvggung hutang 1MDB.
    Rakyat Malaysia memang patut merungut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tahu ramai pembangkang tidak memahami cara pengiraan Kerajaan didalam mengapungkan minyak.

      Isu Minyak diapungkan atau diberi subsidi adalah terletak pada bagaimana Pemimpin menguruskan kewangan Negara. Jadi kepada pemimpin Pakatan terutama Tun Mahathir dan Muhiydeen Yassin jagan segan2 cerita kpd rakyat subsidi minyak akan diberi semula jangan hanya bg kat cybertrooper pakatan melalak.

      Delete
    2. jangan peduli sgtlah dengan tulisan cik minah tu. bukan bijakpun dia, menulis berdasarkan persepsi tanpa berfikir. sebab condongnya hala ke mahathir, apa yang najib buat jadi tak betul belaka. sistem apungan harga minyak bermuda dari cadangan rafizi ramli sebenarnya. tapi bila benda tu dilaksanakan maka najib juga yang kena kutuk kena maki. tukang bagi cadangan senyum lebar sebab tanggungjawab dia menjadikan najib mangsa kutukan telah berjaya. so, biarkan saja cik minah ni dengan idola dia berangan-angan jadi pm semula, menambah koleksi 22 tahun miliknya dahulu.

      Delete
  4. https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2017/12/367963/1mdb-lunas-bayaran-hutang-ipic

    Hutang 1MDB yg selesai Dimana ramai cybertrooper pembangkang masih tidak tahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg la 1mdb da selesai hutang tu....walaupun xtau dari sumber mana dia selesaikn...tapi jgn jadikan tu satu alasan untuk halalkn duit yg tersalah bayar tu...mana duit tu skang? ada x usaha nk jejak balik duit tu atau nk cari punca bagaiman duit tu boleh tersalah bayar?

      Delete
    2. Alhamdulillah faham pun hutang dah selesai jadi jgn seekali buat fitnah lagi.

      Delete
    3. Nak Alhamdulliah buat apa ?
      Hang ni awat la bengap sangat ?
      1mdb ni sebenarnya tak payah wujud pun. Tapi dah diujudkan jugak, kebodohan pentadbiran 1msb boleh terbayar pulak kepada syarikat lain. Kata nak lawan dan boleh menang dalam arbiration tapi hampeh. Kalah ! Dalam undang2 mana pun kalau betul, macam mana boleh kalah. Sebab kalah 2 aje - tak betul atau bodoh !! Nak simpan ke menteri kewangan sebodoh ni ???
      Pinjam sekali tapi bayar 2 kali. Kena 2,3 kali macam ni, bankrap la kementrian kewangan diperbadankan

      Jadi apa yang nak di Alhamdulillah kan ?? Fitnah kepala bapak hang !

      Delete
    4. Kepada Anon 3:10..

      "mmg la 1mdb da selesai hutang tu"

      jangan la marah sangat baca kronologi diatas..saya tau bkn semua faham masalah 1MDB .Bila salah seorang sahabat anda fahami 1MDB dah selesai hutang kerana itulah saya bersyukur kpd Allah .Semoga Allah ampunkan dosa2nya sebelum ni yg membawa fitnah .Itu la persolannya.

      Berkenaan isu undang2 1MDB kalah dan kena bayar denda tak tahu pulak saya..insyallah bolehlah bg link agar semua sahabat tau ? Berapa juta duit dibekukan? Siapa pekerja 1MDB dipenjarakan..

      Boleh share tak?

      Sekali lagi bukan sahaja PEMBOHONG tetapi Fitnah.Terserahlah sahabat yg tanggung dosa anda bukan kami.

      Delete
  5. Curi duit Bank Negara 2 billion, konon beli tanah, siapa tak tahu....???
    Kes tanah FELDA Jalan Semarak, Kuala Lumpur konon dah dipulangkasn kepada
    FELD tanpa cost, orang ulu banat bolehlah kamu tipu.
    Pindah milik tanah atas kasih sayang bapa kepada anak, pun dicukai.
    Inikan pulak tanah Jalan Semarak yang bernilai ratusan juta!!!
    Konon dah selesai tapi projek yang nak dibuat atas tanah tu, MASIH BERJALAN!!!
    Kamu boleh kelentong diri sendiri, tapi kamu tak boleh kelentong
    seluruh rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai dikalangan Penyokong pembangkang bila berkata soal keadilan berdasarkan kefahaman sendiri..Mereka bukanlah Ahlinya.

      Cth macam Cik Minah. beliau bukan seorang Polis,Hakim atau peguam.Beliau bercakap seolah2 Najib sudah bersalah dan diakhirat Kelak akan dihumban kedalam Neraka.

      Semoga Allah tunjukkan didunia lagi golongan2 merasakan kami pembela dan bukan penfitnah.Moga2 semua kaki -kaki fitnah dilaknat oleh Allah.

      Moga Allah Melaknat mereka yang mengatakan Najib makan duit Rakyat Rm 42 billiom. Allah melaknat pengikut-pengikutnya yang terus menerus mengatakn Najib makan duit Rm 42 Billion.

      Delete
    2. 4.57

      Ada seorang boDOE berlagak ostat serba tau di blog ini mengatakn dgn yakin semua pemfitnah dizaman fitnah ini akn dibinasakn oleh Allah tanpa menyedari dirinya dn puak2 dlm jemaah dokongannya itulh sebenarnya pencetus dn pelopor fitnah dizaman fitnah ini.

      Ape yg mereka tidak fitnah?? Hingga semua perkara yg berlaku adalah salah Najib. Sampaikn bencana banjir dr Allah pn mereka salahkn Najib.
      Seolah olah Najib adalah segalanya yg melakukn secara one man show. Superman pn tak memiliki keupayaan luar biasa sperti Najib jika mendengar fitnah dr pembangang ini.

      Kpd ostad boDoe yg perasan serba tau itu. Sudah2 la mempergunakn dalil nas dn had is secara kianat dgn meletakknya di tempat dn keadaan yg tidak sepatotnya secara double standard mengikot niat dn tujuannya saja. Tanpa atau dgn disengajakn anda telah menjual kesucian agama Islam itu sendiri.

      Tanya diri sendiri..
      Siapa yg sering menudoh dn memfitnah???
      Siapa pula yg sering ditudoh dn trpaksa menjawab fitnah???

      Fkkirkn lah.

      Siapa makan cili...
      Dia lh yg terasa pedasnya...

      Delete
  6. Umno bnpas sudah kantoi tahap maxima. Yang tinggal cuma saki baki pelahap taek, yg tidak berkeupayaan berhujah.
    Inilah sebabnya mereka cuba brainwash minda,persepsi,control media dan serang blog ph.
    Taktik Komunis oleh Umno, dan Taktik ugut kunci syurga oleh Pas adalah last kopek, sebelum Umnobnpas dihumban dlm jamban sejarah. Cukup2 lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. RBA DAP menusuk jarum propagandanya. Cakap ikot skrip Tuan Besar penabor dedak harami.

      Delete
    2. kutuklah, makilah sesuka hati kau labu. cuma nak bagi peringat kalau kau masih muda, bahawa tua bukan syarat untuk mati. sakit bukan syarat untuk mati. jadi mati tu boleh datang kepada orang lain dan kepada kau tanpa syarat. jadi berhati-hatilah. takut tak sempat nak taubat dan minta maaf.

      Delete
    3. Hujah penipu rm 42 billion adalah merupakan fitnah terbesar bermula pada tahun 2014.Sehingga sekarang pengikut tegar Tun Mahathir berterusan mengatakan Najib klepotrasi. Adakah fitnah kepada pemimpin Islam Allah benarkan?
      Adakah rakyat pembangkang masuk syurga?

      Islam mudah ja kau penipu masuk neraka.Yang tentukan syurga dan neraka tentulah Allah.Jadi kepada pengikut tegar pembangkang yang mengatakan rm 42 billion adalah benar.Ya kita berjumpa di akhirat. Apa nak takutkan..Cuma yang dah mati tentulah dah tau itu fitnah ke atau kebenaran.

      Yang kita sembang sekarang yg tengah hidup la.
      Apa guna kawan kalau tidak membawa kawanya ke syurga.

      Delete
    4. 6.54
      sbb fitnah le org2 di negara luar yang terbabit dalam skandal 1mdb didenda, dipenjara, bank ditutup. Kalau macam tu minta le saudara ni g tolong selamakan dia org sbb fitnah je tindakan dah diambil.

      Dalam fitnah pun 1mdb terpaksa membayar sekali lagi duit kepada IPIC. Mana duit yang telah dibayar kepada Aabar BVI? Kenapa dah le kena tipu, tak de 1 tindakan pun diambil oleh 1mdb untuk dapatkan balik duit dari Aabar BVI?

      Ni kes fitnah ke kes saudara kena kelentong dengan MO1. surat tentang derma tu pun boleh dipertikaikan. Tak de dinyatakan jumlah yang dipindahkan, dari akaun mana, ke akaun mana. itu pun saudara percaya. Hiduple dengan 'fitnah' yang saudara rasa fitnah tu. sbb org lain percaya yang MO1 penyamun duit 1mdb. tu belum duit SRC lagi. kan saudara..

      EX umno JERAI

      Delete
    5. Saya cabar anda bgtahu Tun mahathir ceritakan berdasarkan fakta tanah mana,duit mana.asset mana 1MDB dibekukan..

      Ingat ya..Ini juga cabaran kepada semua pemimpin PAKATAN ceritakan dgn Fakta Duit,Asset atau tanah dibekukan atau diambil kerana berlaku penyalahgunaan undang2.

      Maaf cakap la di laman web macam inilah engkorang semua bercakap besar. Dulu kata 1MDB membeli besi buruk,jual tanah di malaysia dan digadaikan kpd negara2 asing.

      SEKARANG KAMU KATA 1MDB ada ASET DILUAR pulak..PEMBOHONG DAN PENIPU BESAR.

      Delete
    6. 8:12 setakat anak keldai main cabar cabar....sedangkan kepala-bapok-keldai-bugis-lanunM01 tak berani debat N2Hide dengan orang tua 92 tahun...gi pakai tuala-mandi bawak gayong macam jamal jamban kemudian cabar depan pagar....JJJ-Jamal-Jamban-Jantan!!!!

      Delete
    7. Semasa 2014 ketika Najib difitnah makan rasuah Rm 42 billion semasa tu PAC belum lagi buat keputusan.Hari ni sudah terdedah kaki fitnah. Tak timbul politik debat N2Hide yg rakyat inginkan adalah keputusan institusi negara.

      Isu Najib Panglima Bugis pondan pun dah selesai ..Tun Mahathir dah kena terajang daripada UMNO.

      Delete
    8. "Tak timbul politik debat N2Hide yg rakyat inginkan adalah keputusan institusi negara"

      Kah kah kah kah, macai harami oh harami, budak sekolah tanya cikgu dia...."kenapa najib takut berdebat?"....kelu lidah cikgu, kah kah kah, tak pun macai je la jadi wakil kepala bapak kepada penyamun2 semalaysia, bleh?

      Delete
    9. Debat? Tun Mahathir ketika ditanya soal Forex bgtahu dia tak tahu. Tun Mahathir ketika tangkapan besar2an ISA bgtahu dia tak tahu.Ketua Hakim dibuang dia bgtahu dia tak tahu.

      Zaman Najib berbeza dgn zaman Tun M.Zaman Najib yg putuskan kebenaran adalah institusi negara.
      PAC diwakili pembangkang dan Kerajaan. 1MDB yg check and balance adalah 2 institusi negara PAC dan Parlimen.

      Bagi anda penyokong Tun M tentulah yg putuskan DEBAT..walaupun cukup JAAWAPANNYA SAYA DAH LUPA DAH...

      Delete
  7. Semalam, Tun Dr Mahathir Mohamad telah membuat catatan dalam laman blognya dengan 1,300 perkataan dengan tajuk 'The Diktator'. Ia sebenarnya merupakan satu bentuk latihan sindiran dan psikologi terbalik untuk menepis segala tuduhan bahawa dia adalah diktator dan kleptokrat ketika dia menjadi Perdana Menteri Malaysia selama 22 tahun.

    Dr Mahathir mengakhiri catatannya dengan berkata, "Oleh itu, teruskan memanggil saya diktator autoritarian, Mahazalim dan Mahafiraun, yang tidak demokratik, dan telah menjadi kaya raya melalui rasuah. Itulah kebenaran, seluruh kebenaran dan tiada apa-apa selain kebenaran. "

    Hakikat sebenar, mereka yang memanggil Dr Mahathir sebagai "diktator autoritarian, Mahazalim dan Mahafiraun, yang tidak demokratik, dan telah menjadi kaya raya melalui korupsi" adalah mereka yang dalam Pakatan Harapan yang kini menjadi sekutu dan rakan politiknya. Mungkin dia lupa fakta penting ini, atau adakah dia sebenarnya cuba sindir sekutu politiknya sendiri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. gelaran Mahazalim dan Mahafiraun telah didaftarkan di pejabat pendaftaran negara Bukit Mertajam oleh Pengerusi Parti Amanah Negara (PAN). Dia selalu ada sebelah Dr. Mahathir sejak mutakhir ini.

      gelaran Diktator telah diberi oleh kepala bapak s/u agung DAP merangkap CM Penang. Dua-dua ekor tu belum mampus lagi. Jangan libatkan orang lain.

      Delete
  8. cerita hutan. Monyet bercerita kepada beruk.
    Lanun- lanun yg berkuasa kini, beragama duit . Tamak dan tak cukup, korek dan terus korek. Mereka akan buat apa sahaja asalkan mendapat lebih banyak duit. Tuhan mereka bernama DUIT. Masing masing mengatur cara seleweng, songlap lebih banyak lagi.Orang dan hal lain tidak penting.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia adalah sebuah negara berdaulat dan bergerak diatas undang2.
      Di Hutan Malaysia tiada undang untuk monyet dan kera.

      Masalah di malaysia ramai tidak memahami undang2 dan perlembagaan Malaysia.
      Hanya cukup katakan lanun mereka sudah mersakan menjadi hakim.
      Inilah undang2 Rimba untuk monyet sarkis.

      Delete
    2. puihhhh..undang-undang jibo? ke undang2 semah...borak sambil makan dedak sedapla...jgn sampai tersedak dedak sudah...

      Delete
    3. Ni le komen yg mampu cai2 boDOE ni Hamburkn. 24 jam memfitnah. Ostat boDOE mesti dh halalkn tindakan macai2 boDOE ni memfitnah. Asal sokong PH je, lantak le nk buat ape pn sbb dh jd soci dn dapat pahala utk ke sorga. Tp awas!! klau sokong je UMNO & PAS nescaya anda berdosa dn masok neraka. Nanti ostat boDOE tu akn putar balik dn pilih le nas2 dn hadis yg boleh dia manipulasi.

      Dasar kaki fitnah !!!

      Delete
  9. sebelum ni pakatan harami bernaggapan bahawa mereka cukup kuat untuk menumbangkan umno-bn. dalam laman blogpun konon2 pengulas mereka berduyun2. semua meluat kepada kerajaan. namun bila survey dilakukan, sebenarnya pakatan harami ni syok sendiri je. golongan muda yang condong menyukai bn adalah melebihi mereka yang menyukai pembangkang. yelah, budak2 muda otak dah celik, boleh menilai siapa cakap betul dan siapa yang cakap menipu. mereka tak terima dedakpun, tetapi mereka memahami apa yang telah dilaksanakan oleh kerajaan yang memerintah. yang tukang komplen bukan buat apapun selain menabur fitnah dan sumpah seranah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 9.16

      Mereka menipu dn fitnah je. Mereka anggap org lain pn sebodo mereka.

      Yg ramai tu halimunan kot? Cma mereka je yg nmpak. Nk tanya sikit... Ahli Halimunan tu dh daftar mengundi tak?
      Cepat sikit pegi daftarkn. Pastu bleh le sembang berapi yg PH ramai sokongan.

      Ok tak idea ni??

      Delete
  10. KD!..KD!!!!
    Kesian kamu.
    Nampaknya, blog kamu dah jadi tempat blogger umno/bn/pas berrunion!
    HAHAHA.........blog diorang tak laku, dia pindah ke sini.
    Nak tanya, ada siapa baca bebelan mereka kat sini......????
    Saya tahu, mereka baca posting saya....HAHAHA.
    Sebab tu ramai yang menyerang saya.
    Berbekas juga ya.
    Syukria.....syukria.
    Alhamdullilah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah cik minah.

      Ramai yg percaya pd fitnah kau
      Kalau kau selalu hantar kenyataan fitnah kat sini kan baik.
      Saham akhirat tu wooo. Ustaz Doe dan admin mesti backing kau.

      Delete
  11. Rata-rata komen dari pencecai PH di blog ini bercakap tak lebih seperti hanya seekor burung kakaktua.Ini kerana kebanyakan dari mereka adalah pentaksub kepada pemimpin atau dengan lebih tepat mendewakan tokoh.Parti adalah nombor dua yang penting ialah pemimpin nya.Mereka bolih membina dan menubuhkan parti tapi dalam masa yang sama mereka juga boleh turut menghancurkan apabila pemimpin kesayangan meninggalka parti.

    Sebab itu apa yang diucapkan olih pemimpin kesayangan itulah juga yang akan diucap dan diratibkan.Bila pemimpin kesayangan kata pemimpin lawan adalah lanun maka para macai ini siang malam dok ratib lanun..lanun..lanun walhal dia sendiri tidak tahu pun apa maksud dan tujuan sebenar dewata mereka memberikan gelaran itu.Bah kan kalau nak diambil kira tuan besar nya dikatakan lagi la besar kapal lanun nya dan tempoh masa untuk malanun pulak sangat lama.

    Begitu juga bila tuan besat memberi gelaran dedak kepada penyokong lawan maka para macai pun dok zikir lah dengan kata-kata suci ini dedak..dedak..dedak walhal mereka lah sebenar penelan dedak nombor wahid bukan makan lagi bah.Kerana apa kerana mereka terus saja telan tanpa berfikir.Sebab nya pemimpin kesayangan mereka tingkat dewata nya sudah pun menyamai tokoh kerajaan langit Ayah Pin di mana kata-kata dan tingkah laku nya sangat lah maksum dan tak boleh dibantah-bantah lagi.

    Kalau pemimpin nya berjalan mereka akan turut berjalan,bila pemimpin lompat mereka pun turut lompat begitu juga bila pemimpin kesayangan terjun mereka pun ramai-ramai akan turut terjun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAHKAHKAH............penat kamu tulis berjela,
      takda sapa baca. Tengok sebaris dah tahu isinya.

      Delete
    2. KD

      Apsal yg boDOE mesti macai harami PH? Kata tak baca tp trpaksa jgak komen balas???

      Owhh.. Trlupa plak yg Macai harami ni nk claim elaun dedak haram. BoDOE pn boDOE la yg terpamer yg penting elaun dedak haram...MASYUKKKKK..

      Ye tak cai????

      Delete
  12. Syaiton kaki fitnah wajib diperangi.

    Kikiki

    INI le cara munafik berbicara. Macamana munafik ni boleh tau yg fitnahnya umno pas "berrunion" disini klau munafik itu sendiri tidak membacanya???

    Anda fitnah lg.

    Macai Harami PH mmg boDOE dgn menyangka org lain seboDOEnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu ni memang dilahirkan bangang, ye Anon 11.35PM.
      Macam mana orang boleh kenal SIAPA KAMU......???
      Kilat-kilat ikan di air, boleh kenal jantan betinanya,
      inikan pulak ayam serama yang hidup bergantung pada dedak.
      Tak perlu baca semua posting berjela kamu, sebaris ayat dah
      tahu SIAPA KAMU SEBENARNYA.
      Kesian ayam serama ni.
      Duduk dalam kurungan.
      Berlagak pulak.

      Delete
  13. Cilok from outsidethebox:

    HISTORY has witnessed the collapse and defeat of “grand old parties”. Among them, the Institutional Revolutionary Party’s (PRI) 71-year-rule in Mexico (1929-2000) and six decades of the Colorado Party monopoly in Paraguay (1947-2008).

    Corruption and autocracy spelt the demise 40 years ago of the lndian National Congress, whose lofty ideals were once inspired by the iconic Mahatma Gandhi and Jawaharlal Nehru.

    Political pundits are beginning to moot the idea of a similar misfortune befalling the United Malay National Organisation (Umno) which has ruled Malaysia uninterruptedly for 63 years since her first elections on July 27, 1955. Will it ever become a reality in this “Mother of all battles” of the 14th general election (GE14)?

    Taking cognisance of the wise words of Albert Einstein: “The definition of insanity is doing the same thing over and over again, but expecting different results”, Pakatan Harapan has turned the tables on Umno, with the unanticipated nomination of Dr Mahathir Mohamad and Dr Wan Azizah Wan Ismail as its prime minister and deputy prime minister designate.

    Umno was visibly struck and frantic when PH unleashed these two stellar doctors to “detox” the overly “toxic politics” of Malaysia and “critically ill” nation. The agony of the rakyat, beyond cost of living, seems equally unbearable, too.

    Umno’s spin doctors and media machine were on overdrive to character assassinate the “vintage” 92-year-old Dr Mahathir. Ministers led by Prime Minister Najib Razak, were spewing malicious and defamatory remarks of the person of Dr Mahathir round the clock. But it is obvious to all and sundry that Umno-BN has hit the panic button.

    Well, it would seem very plausible that the Dr Mahathir-Dr Wan Azizah combo would provide the Midas touch required to trigger the final ousting and demise of the Najib Umno-BN kleptocratic government. It is not for the dearth of younger crops of leaders, namely Azmin Ali, Husam Musa, Nurul Izzah Anwar, Rafizi Ramli et al but more so, because only Dr Mahathir and without Anwar, Dr Wan Azizah that now fit the bill!

    More strategically, this PH leadership decision abundantly debunks the oft-repeated propaganda that DAP dominates the coalition.

    The named PM and DPM-designate from PH has obliterated all such nonsense as Lim Kit Siang would become the new PM or Lim Guan Eng would be installed as the deputy prime minister.

    But lo and behold, PH is still very much a Malay-Muslim leadership, albeit an inclusive and progressive one. That is the narrative for a new hope (harapan) and a new beginning… a better Malaysia.

    Granted, the early announcement of Dr Mahathir-Dr Wan Azizah was a political master stroke of sort. It was deliberately aimed at redressing the many Malay dilemma and the “manufactured” confusion.

    The choice of the Malay leadership is now clear: between one which works for “maintaining kleptocracy” and one which attempts at “debunking kleptocracy”.

    Quite timely too, some of the allegations against Dr Mahathir are now proven false and unfounded.

    The former attorney-general Abu Talib Othman, in a recorded video message, clarified that Dr Mahathir was not responsible for the unceremonious discharge of chief justice Salleh Abbas and a few other judges.

    The Memali tragedy was laid flat to the face of Hadi and his acrimonious Amanat Hadi. The ploy of Najib to blame Dr Mahathir for the Bank Negara forex losses was wittily rebutted by Dr Mahathir’s expose of RM161 billion forex losses, when BNM tried, in vain, to “defend” the falling ringgit using our foreign reserve.

    With the nation on the brink of a systemic collapse, due to a prime minister who usurps all power of check and balance, failure is no longer an option. – January 16, 2018.

    * Dr Dzulkefly Ahmad

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau c&p artikel panjang tak ada org baca pun cik minah. Buat semak je. Bukan orang tak tau sape Dr Zulkifli ni... cakap je lebih, habuk pun tarak.

      Delete
  14. DI SABAH PULAK.............Cilok fron blog Addin;

    Sabah Bakal Jatuh Pada Pembangkang.. Ini Buktinya.

    Pengundi di Sabah ada banyak pilihan parti pembangkang pada pilihan raya umum nanti, walaupun kelebihan nampaknya pada parti-parti tempatan buat masa ini.

    Di satu pihak, terdapat Gabungan Sabah yang terdiri daripada parti-parti tempatan seperti Parti Harapan Rakyat Sabah, Parti Solidariti Tanah Airku (STAR), Parti Perpaduan Rakyat Sabah (PPRS) dan Parti Progresif Sabah (SAPP), Parti Warisan Sabah dan Parti Cinta Sabah.

    PAS, dan Pakatan Harapan (PH) yang terdiri daripada PKR, DAP, PPBM dan Amanah, membentuk parti pembangkang yang berpangkalan di Semenanjung.

    Tinjauan pada Selasa mendapati kedua-dua parti tempatan dan parti seangkatan di peringkat nasional mempunyai merit tersendiri, tetapi umumnya, orang awam bersetuju parti tempatan lebih memahami keadaan dan oleh itu membuat pilihan yang lebih baik.

    Tetapi ada yang mengatakan parti tempatan pernah diuji sebelum ini dan, sayangnya, gagal menghadapi keadaan, justeru memberi peluang kepada parti pembangkang yang berpangkalan di Semenanjung untuk mendahului dari segi menentukan parti mana yang akan membentuk kerajaan lebih baik sekiranya pembangkang menumbangkan Barisan Nasional (BN).

    Pekerja sektor pelancongan, Lester Dominic, 42, percaya parti tempatan akan memberikan prestasi lebih baik jika mereka membentuk kerajaan, kerana mereka tahu lebih banyak isu tempatan.

    “Misalnya, kampung tanpa elektrik dan jalan yang baik, terutamanya di tempat saya di Penampang, yang sentiasa banjir selepas hujan lebat,” katanya.

    Rose Ragai bersetuju, mengatakan penting untuk mengetahui latar belakang parti tempatan, reputasi mereka terhadap isu rasuah dan apa yang mereka perjuangkan.

    “Saya akan memilih parti tempatan kerana mereka tahu asal usul mereka.

    “Mereka tahu keperluan penduduk tempatan dengan lebih baik dan rasa kekitaan lebih kuat berbanding parti dari Semenanjung Malaysia,” kata ahli ekologi berusia 37 tahun itu.

    Penjaga kedai, Simplisius Joannes, 49, sebaliknya, memberi pendapat yang lebih keras.

    “Parti tempatan menjadi pilihan saya kerana Sabah untuk rakyat Sabah. Pada saya, mereka boleh dipercayai, terutamanya Warisan…mereka kelihatan lebih baik (berbanding selebihnya),” katanya.

    Walaupun mengakui rakyat berpendapat parti tempatan lebih memahami isu tempatan, Setiausaha DAP Sabah Chan Foong Hin berkata ini tidak semestinya betul.

    “Apa yang boleh saya katakan adalah majoriti rakyat mahu melihat Sabah mempunyai peranan yang lebih besar dalam proses pembangunan negara.

    “Orang ramai mahu melihat lebih banyak autonomi kembali kepada Sabah. Sekiranya kerajaan negeri adalah parti tempatan dan persekutuan pula sebaliknya, maka tidak akan ada otonomi,” kata Adun Sri Tanjong yang berusia 40 tahun itu.

    Beliau memberi contoh Parti Bersatu Sabah (PBS) yang membentuk kerajaan Sabah dari 1985 hingga 1994.

    “Tiada apa yang berlaku ketika itu. Di Sarawak, parti pemerintah terdiri daripada semua parti tempatan tetapi mereka masih perlu berunding dengan kerajaan persekutuan mengenai isu tertentu.

    “Itulah sebabnya cara terbaik ialah menukar kerajaan negeri dan persekutuan dengan parti yang sama.”

    Chan berkata DAP sentiasa bersedia untuk bekerjasama dengan parti tempatan, sambil menambah ini menyebabkan semua parti melengkapkan satu sama lain.

    Sementara itu, Timbalan Presiden SAPP Amde Sidek berkata, tinjauan itu penilaian umum yang adil mengenai sentimen di lapangan.

    “Saya akan mengatakan kira-kira 60% orang merasa seperti itu, dari segi cenderung untuk mengundi parti pembangkang tempatan.

    “Bahagian yang sukar adalah parti mana yang mahu dipilih kerana ada begitu banyak pada masa ini. Itu menjadikannya lebih sukar untuk memilih,” katanya.

    Mitchelle Germaine merasakan perkara yang sama. “Bagi saya, ini lebih kepada apa yang ditawarkan oleh parti itu, terutamanya apabila membuat perubahan penting.

    ReplyDelete
  15. aku baca pos kau cik minah. aku nak selit sikit je. air dan elektrik teruk di sabah adalah kerana peranan bekas pemimpin umno yang cilok duit kklw yang diperuntukan untuk selesaikan masalah elektrik dan air. dia ingat orang sabah lupa. buat pulak parti baru, warisan. dia nak wariskan duit2 yang dicilok tu kepada siapa? baik pulangkan balik kepada rakyat sabah. dah dekat pru ni, kes rasuah belum selesai. silap2 sebelum pru dia ke dalam pulak. kesian kau cik minah, tersangkut satu isu paling besar pulak dalam pos cilok kau. senjata makan tuan beb.

    ReplyDelete
  16. "bahagian yang sukar adalah parti mana yang mahu dipilih kerana ada begitu banyak pada masa ini.Itu menjadikannya sukar dipilih"

    Orang yang bahlol saja yang suka mengambil jalan sukar kerana mereka itu bodoh macam minah.Majoriti orang ramai dimana saja didunia ini akan memilih jalan mudah dan lancar kerana mereka mahu sentiasa aman dan bahagia didalam sebuah negara yang rukun.Sudah tentu mereka tidak akan memilih seperti memilih persatuan anjing dan kucing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Majoriti orang ramai dimana saja didunia ini akan memilih jalan mudah dan lancar kerana mereka mahu sentiasa aman dan bahagia"

      Ko cakap aman bahagia? Minyak petrol baru naik 4 sen

      Delete
    2. Minyak naik 4 sen bising mcm keling nak bersanding. Tak dak duit pinjaman minta sedekah.

      Delete
  17. Jadi, kamu jenis yang suka cari jalan mudah, ye.
    Kamu takut jalan sukar.
    Memang pengecutlah orang umno/bn/Pas ni.
    Nak hidup senang, jalan mudah pilih pemerentha Klept.
    aHidup bergantung dengna dedak.
    Belajarlah jadi ayam kampong - hidup bebas bergerak
    cari makan. Jangan bewrgantung cuma pada dedak je. Ini
    memang jalan mudah, tapi diakhirnya, otak ayam dedak kosong.
    Daging penuh lemak, berkokok pun tak pandai.
    Ada hati nak jadi juara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti Tun Mahathir la ni offer siapa yg pasang bendera dapat dedak bukan sedikit.Sudahlah dedak korang paling banyak bila Pru nnti.

      Delete
    2. Tin kosong berbunyi lg menunjukkn betapa kosong isinya.

      Tu sbb le PH pilih Org Tua yg dh 93thn utk jd PM?

      Pastu nk serah pulak pd Bekas Banduan Kes Liwat???

      Apa punya turrr la PH bingai ni???

      Dh takde org muda yg lebih fresh ke dikalangan PH???

      Dh takde yg lebih mulia ke dr Seorang Banduan Meliwat???

      Cai2.. Apsal le leh jd sebegini bingai ek???

      Tinggal yg tak cerdik le tew dlm PH.. Betol tak cai???


      Delete
    3. Lanon nk buat pru pun takot.jual felda lepas tu mengelabah.tapi psnccai umno kena backup gak ni semua duit punya pasal makan taik pun takpa

      Delete
    4. Ye ke cai 3.31 ?

      Dapat balik tak tanah Felda tu???

      Rm 30,000,000,000 yg lesap tu ape cerita cai? Dapat balik tak? Takkn yg ni, ko tak nk menyalak?? Sah2 kena klepet cai. Double standard ko ni?

      Yg dh dpt balik ko pertikaikn tp yg terang2 dh lesap ko buat2 buta dn pekak plak???

      Sape yg makan taik???

      Delete
    5. Laporan bank negara, sekitar tahun 2012-2015 negara kehilangan Rm 160,000,000,000 camner plak?

      Macai, ini bukan rakyat cakap atau najib suruh gelidah cari kesalahan Tun, tetapi laporan bank negara.

      Delete
    6. anon 1900

      http://www.mykmu.net/2017/12/rugi-rm-160-billion-johari-sekolahkan-mahathir-bodoh-bodoh-gitu-saja/

      baca la ya..lepas tu pi pekena mee kari fikir apasal tiada satu pun pemimpin pakatan sokong kata2 Tun Mahathir.
      Saya tak kata la macai cuma kan pelik semua pemimpin tau... SEMUA... ada faham tak ni? seorang pemimpin pakatan pun tak sokong..

      Delete
  18. "Tak timbul politik debat N2Hide yg rakyat inginkan adalah keputusan institusi negara"

    Kah kah kah kah, macai harami oh harami, budak sekolah tanya cikgu dia...."kenapa najib takut berdebat?"....kelu lidah cikgu, kah kah kah, tak pun macai je la jadi wakil kepala bapak kepada penyamun2 semalaysia, bleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi pembangkang yg diketuai Tun M cukuplah Debat jadi kebenaran.Bila disebut PAC maka dikatakan ianya hukum Rimba.Bila diminta bawa kesalahannya cukuplah sarawak report kaki fitnah menjadi dokumennya.

      Masalah pembangkang mereka terlampau percaya kepada akhbar2 asing.Apabila akhbar asing mengatakan asset 1MDB dibekukan maka berteriaklah penyokong2 pembangkang 1MDB bakal melingkupkan Malaysia.Tetapi bila diminta apakah asset 1MDB diluar negara yg dibekukan maka dikatakan Najib takut berdebat.

      Delete
    2. "Tetapi bila diminta apakah asset 1MDB diluar negara yg dibekukan maka dikatakan Najib takut berdebat."

      Tu pasal guru menghadapi masalah dengan anak murid apabila persoalan diajukan "kenapa najib takut berdebat?"

      Delete
  19. Patut lah kamu bodoh kerana selalu berimijinasi bodoh.Tiada siapa pun manusia yang mahu jadi ayam macam kamu.Ayam dedak ke ayam kampong ke semua nya menjadi hidangan saja hatta ayam bapak yang kokok berderai-derai pun kalau tidak menjadi santapan manusia musang lah jawab nya.Kita manusia la kita mahu memilih kerajaan yang dapat melindungi sambil berkebajikan kepada kita.Ini bukan zaman penjajah yang perlu berani pada perjuangan darah dan air mata.kita hanya mahu mengundi untuk memilih parti yang terbaik.Terbaik disini maksud nya sebaik memenangi keputusan pru malam nya besok hari kerajaan sudah dapat ditubuhkan dan kerja segera dapat di jalankan.Terbaik disini lagi gabungan parti yang memerintah mestilah parti yang kuat yang ada tulang belakang nya.Terbaik lagi pemimpin parti kerajaan dihormati oleh rakan kompenan yang tidak akan menimbulkan perebutan kuasa spt langkah kajang.Trbaik lagi...terbaik lagi... banyak cik minah kalau nak sebut.... tapi satu pun sukar untuk diperolehi dari gabungan Ph.Ini nak membentuk kerajaan pusat yang banya harta karun nya.Dengar-dengar tahun ni ekonomi bekembang lagi 5.8% bertambah kayo nampak nya.Petronas pun dah istihar tunai dan reta nya tahun lepas....banyak tu laksa-laksa.Rabun mata abang mat nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Terbaik lagi pemimpin parti kerajaan dihormati oleh rakan kompenan yang tidak akan menimbulkan perebutan kuasa spt langkah kajang"

      Anak murid tanya guru dia, "cikgu kenapa najib takut berdebat?"

      Delete
    2. Jawap je "Tak Tahu". abis cerita. Ataupn "Jangan ungkit kisah lama". Pastu buat bodo dn berlagak macam suci laksana dewata. Biarkn macai bingai bersilat sumbang mmpertahankn mcmana Atok kata "tak tahu".

      Delete
    3. "Jawap je "Tak Tahu". abis cerita.".

      Ko suruh guru jawab "tak tahu" kat anak murid? Ehhh bukan ker aritu ko jugak suruh anak murid bawa kertas a4 sekeping sorang ke sekolah?

      Delete
    4. Kertas A4 tu utk tulis..."saya dah lupa" di bhg depan.

      Di bhg belakang utk tulis"itu cerita lama"...

      Delete
    5. Ohhh ko la macai harami yg letak komen2 taraf budak tadika....apa? Ko ingat pembaca ni budak tadika?

      Delete
  20. Tips utk menjimatkan penggunaan petrol yg dipetik drp grup wssup keluarga pemfitnah cik minah.

    Campurkan 30ml KY jelly ke dalam tangki minyak kereta anda bagi setiap isian 30 liter petrol. Ia boleh menjimatkan petrol sehingga 100% sekiranya anda tidak menghidupkan enjin kereta anda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aritu ko tunggu pengumuman cik minah tentang apa cai?

      Delete
  21. Kalau dari cik minah tu kita hanya tunggu fitnah-fitnah bodoh nya saja cai.Lepas tu kita pakat-pakat lah goreng supaya dia cepat horny

    ReplyDelete
  22. Nasib baik Najib tak berdebat dgn Dr Mahathir. Kalau tak, boleh bocor kepala kena baling dgn kerusi oleh hulubalang pendekar kote bengkok.

    ReplyDelete
  23. Macai 5.29 5.36,

    Apabila baca tulisan, komen ko, tak terfikir ker ianya mencetuskan, menaikkan kemarahan pembaca terhadap najib?

    ReplyDelete
  24. Setakat manapun kuasa wang atau wang berkuasa akhirnya akan tunduk kepada "limitations" dan dimusnahkan oleh nafsu dan tamakhaloba sendiri.

    Cash is not always or forever king..sendiri mau ingat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul tetapi UMNO setakat ini Allah memberi kuasanya kepadanya semenjak Malaysia mendapat kemerdekaan.

      Delete