Monday, May 17, 2010

BN kalah - projek dibatalkan.




1978 semasa pilihanraya kawasan Kluang, MCA yang mewakili BN cuba merebut kawasan Kluang yang diwakili DAP sejak 1974.
Pada masa itu pembangunan asas seperti air, letrik dan jalan tar adalah isu yang menjadi keutamaan selain dari soal 'perkauman' yang masih menebal..(tebal sekarang lagi kot).

Pada kempen tersebut, antara yang BN berjanji ialah untuk melebarkan jalan dan menurap tar jalan jalan utama Kluang dan membekalkan letrik di beberapa kawasan jika BN menang.
Sebelum hari pengundian seboklah LLN memacak tiang serata kampung baru dan kampung2 Melayu begitu juga dengan lori lori JKR yang sebok melunggukkan pasir dan batu2 di beberapa jalan utama.
Keputusan pilihanraya pada tahun itu (1978) MCA kalah pada DAP Lee Kaw.

Selang beberapa hari selepas keputusan tersebut, semua lunggukkan pasir dan batu2 telah diangkut naik semula ke lori2 JKR, begitu juga dengan tiang2 letrik dicabut semula LLN - semuanya dibawa ke kawasan lain yang di menangi oleh BN. Melopong dan ternganga Cina2 Kluang serta ada yang meraung raung histeria pada masa itu mengenangkan nasib mereka.

Natijah dari tindakan itu, pilihanraya ke6 - 1982, BN telah menang mudah dengan DAP.


Sangat wajar Najib mempertimbangkan semula peruntukan 5b ke atas Sibu untuk mengatasi masalah banjir. Biar Cina sibu tunggu DAP memerintah Malaysia untuk atasi masalah itu.



9 comments:

  1. YEP! SETUJU!
    KALAU NAK BERJUAL BELI, BERJUAL BELI LAH DGN BETUL.
    MEREKA TELAH DIBERI TAWARAN JUALAN YG SGT BAGUS, JIKA MEREKA TIDAK MAHU MEMBELI JGN LAH PULAK DIBAGI FREE!!
    DENGAR CERITA NAJIB SANGAT PANDAI BERNIAGA, TAK KAN MCM NI DIA BUTA?

    ReplyDelete
  2. elehhhh... janji UMNO.. kah kah kah... tak pernah betul janji dia.. kat sibu lebih sedekad nak tunggu siapkan jambatan.. sampai la ni, dia tak selesaikan... dah baper kali dia menang pilihan raya.... tok sah jadi mabuk dengan janji UMNO..

    ReplyDelete
  3. Ok, sokong jangan mabuk dengan janji UMNO.
    Kita tunggu masalah banjir dapat di atasi DAP dan jambatan baru oleh DAP...tentu orang Sibu suka dengar janji DAP yang tak mabuk ni.

    ReplyDelete
  4. setuju...setuju...dah orang tak suka,jangan pipi tersorong-sorong nak tunjuk baik.Buat baik kena caci,buat tak baik pun serupa.Jadi kita tengok la apa DAP dan Pakatan boleh buat di sana.Kita tengok siapa yang mabuk.Bukan semua janji boleh kita tunai secepatnya,kadang-kadang ambil masa.Sekurang-kurangnya kerajaan buat juga pembangunan disemua tempat mcm janji,walaupun tak semua.Sikit-sikit la.Lama-lama selesai juga.Ini ada puak yg janji nak buat hukum hudud sampai sekarang tak buat-buat juga,apasal tak kata apa-apa pun.Tak perlu modal besar pun nak buat tu.Umumkan je hukum hudud berlaku di negeri berkenaan.Ini hudud dah jadi makin huduh je.Makin lupa nak buat.Untuk kerajaan Malaysia buat baik jangan berlebihan sangat.Jangan kera dihutan diberi susu,anak dirumah mati kelaparan.Beri lah keistimewaan untuk kami-kami yang menyokong.-ASP-Z-

    ReplyDelete
  5. DARI HARI SAAT PENGUMUMAN DAPigs MENANG, TIADALAH PULA AKU DENGAR SPR TAK ADIL,PENGUNDI HANTU,ADA BANGKAI PEMABUK TU YANG NAK SAMAN SBB TAK PUAS HATI.XADA LAH PULA,BANGSAT NI SEMUA MELOMPAT2 TERJERIT2 TUDUH ORG HANTAR PENGUNDI HANTU BILA BN MENANG,YE TAK? KAN KAN KAN

    ReplyDelete
  6. Tahu tak kenapa PAS dan Nik Aziz tak laksanakan hudud di Kelantan, bermacam macam alasan mereka hujahkan antaranya tuduh UMNO tak sokong dan Kerajaan Persekutuan tak mahu pinda Perlembagaan Negara.

    Sekarang baru kita tahu, kalau hudud dilaksanakan, yang akan kena adalah puak mereka sendiri, patutlah buat alasan hingga tidak terlaksana, ada udang di sebalik batu. Bukankah sekarang didedahkan berlaku kronisme, rasuah, penyelewengan pemberian balak, pemberian komisyen dan sebagainya di bawah pentadbiran Nik Aziz. Mereka inilah yang patut dihududkan kerana mencuri hak rakyat.

    Satu lagi isu, lewat pengumuman kemenangan, pauk jakun peghak mengong ni agaknya tak pernah menang pilihanraya kot, sampai kemaruk, bongkak sangat nak umumkan kemenangan. Woi babi, kalau api apikan perkauman, memanglah cepat menang kalau kaum sendiri majoriti.

    ReplyDelete
  7. orang yg mungkir pd janji adalah org munafik. Tak kiralah janji kat siapa memang org umnapco banyak belajar dari yahudi. Seronoklah kamu menyokong org munafik yg tempatnya neraka yg paling bawah.

    Org munafik tidak sedar kemunafikannya spt batu hitam didalam malam gelap. Sesungguhnya mereka ini telah gelap hatinya hingga seronok melakukan kemungkaran dan menyokong yg batil. Sesungguhnya Islam itu Adeen.

    ReplyDelete
  8. Abu Amir: Najib kata, u help me..i help u..siapa yang mungkir janji?

    Munafik..itu antara dia dengan Tuhannya tapi bagaimana yang gadai Islam, biarkan Cina persenda Islam..neraka nombor berapa pula tu.

    ReplyDelete
  9. Org yg gelap hatinya sebab banyak makan yg haram tidak akan dapat beza antara hak dan batil. Istifar dan taubat banyak2 bersihkan hati dari sifat mazzumah(jahat).

    Ciri2 org munafik iaitu bila berjanji ia mungkir, bila bercakap ia bohong dan diberi amanah ia khianat. Memang benar syurga/neraka hanya Allah yg tentukan tetapi nabi dah ingatkan kita jangan ada sifat2 munafik dan org2 munafik. Wasallam

    ReplyDelete

HORMATI DAN SOKONG SEMUA CALON PM - SAMARATA

  Malaysia akan ada hanya seorang PM dan sudah pasti nama lain yang dicalonkan akan tewas. Mempertikaikan calon PM dari mana-mana parti seka...