Thursday, December 26, 2013

umum dulu, kaji kemudian..

di luar negara, najib pernah melahirkan rasa jengkelnya terhadap kritikan-kritikan yang dilemparkan ke atas kerajaannya dalam menguruskan negara oleh mana-mana pihak seperti pembangkang dan pengkritik2 yg tidak pernah jemu mencari kesilapan dan kesalahannya. katanya lagi, mereka hanya pandai mengkritik tanpa ada syor pilihan alternatif untuk menyelesaikannya.

apakah najib betul2 mahu mendengar? atau dia sekadar bermanis mulut seperti selalunya....

apapula nanti kerja penasihat2 mahalnya kalau semua benda nak ditunjuk ajar, bukankah mereka sepatutnya sentiasa mempunyai otak di atas kepala, takkan nak makan gaji buta dengan nasihat longkang dan mengharap ada org betulkan pula.

kalau pembangkang atau pengkritik mula tunjuk ajar kpd kerajaann yg memerintah adalah lebih baik kerajaan yang dipercayai, dipilih secara demokrasi menginsafi ketidakmampuannya, bubar atau najib berundur.

dalam banyak perkara, fungsi parlimen dalam mentadbir negara dilihat langsung tak ada, ia sekadar meluluskan akta tetapi dari segi perlaksanaan kpd sesuatu yg penting melibatkan kepentingan rakyat tidak dirujuk, dibahas dan ditentukan.

pembangkang menggunakan saluran media untuk menyalak dan kerajaan juga membalas salakan - rakyat melihat dan mendengar salakan mereka - anjing kurap, serigala lapar.

pengatasian kerajaan dalam sesuatu perkara dan isu lebih kpd 'nak menunjuk' dari hakikat sebenar untuk selesaikan di akar umbi, penubuhan 'makmal harga' adalah antara contoh penubuhan demi penubuhan seperti cendawan tumbuh selepas hujan yg najib lakukan sebagai 'kulit' untuk mengatasi isu-isu berbangkit.

kenapa kenaikan sesuatu harga berkepentingan umum tidak dibuat kajian oleh pihak terbabit yg terlibat secara langsung sebelum diumumkan, bukankah mereka yg lebih arif - kenapa pula kajian dilakukan oleh mereka yg diluar bidang dan selepas pengumuman.

kenaikan tinggi, mendadak, membuta tuli, berlagak pandai, sombong nak mampuih pernah berlaku di era paklah hasil idea penasihatnya, najib menjejak....

No comments:

Post a Comment

Keyakinan

  1. Seminggu dua ni ramai sangat leader dan owner dari syarikat networking yang lain call saya. Mereka nak jumpa, nak meet & great, nak...