Monday, January 2, 2017

BEBASKAN LAPORAN ODIT 1MDB DARI OSA UNTUK MERUNGKAI BEBERAPA PERSAOLAN

Tun Dr Mahathir menzahirkan pandangannya  BRIM adalah rasuah dan mengerjakan haji menggunakan wang 1MDB tidak menepati haji yang mabrur bukan merupakan satu perkara baru.

Pandangannya tentang BRIM adalah sejak dilaksanakan oleh kerajaan dan telah diberi pandangan dalam kategori nasihat,  tegur dalam siri pertemuannya dengan Najib sebelum ini.

Ia menjadi kritik terbuka selepas Tun keluar dari UMNO.  Oleh itu mengaitkan pandangan Tun ini untuk mengalih pandangan dari isu krisis di BERSATU tidak tepat.

Begitu juga dengan pandangan Tun tentang pemergian haji sumbangan dana tersebut bukan perkara baru.
Sudah disuarakan sejak Tun kritik 1MDB dan asasnya begitu mudah bahawa niat penubuhan, pengurusan kewangannya dan bagaimana ia dibelanjakan masih dalam status was was,  kabur, keraguan, tidak telus, ada unsur syubahat dan berbelit belit.

Jika itu asasnya,  bukan sahaja Haji,  apa sahaja yang dikaitkan dengan sumbangan dana tersebut perlu diteliti semua dan semula. Ia tidak terlepas dari asas hukum halal haram harus makruh sunat wajib.

Mereka yang mengerjakan haji tanpa tahu asas sumbangan dana 1MDB tidak wajar dipersalahkan tetapi sebaiknya mereka menerima kenyataan tersebut secara berlapang dada dan berserah kepada ketentuan Illahi.

Kenyataan pahit Tun Dr Mahathir harus diterima secara ilmiah kerana ia ada asas dan sewajarnya di muzakarah kan secara berhemah oleh pihak yang berilmu.

Rahmat dari pandangan tersebut, teserlah beberapa pandangan Menteri dan Mufti serta bijak ilmu ugama yang kita dapat menilai di mana sebenarnya mereka, asasnya dan ada gaya takut kepada Allah atau takut hilang jawatan dan cari makan.

Niat mereka nak tegak kebenaran atau melindung dan bersubahat dengan kemungkaran.

Menjawab pandangan Tun terhadap isu haji bukanlah dengan cara mempertikai atau cari kelemahan Tun dalam isu lain,  itu bukan cara jawapan dan penyelesaian.

Sebaiknya Laporan Audit Negara dibebaskan dari OSA untuk kita menilai kebenaran di atas.


32 comments:

  1. Rakyat malaysia kena buang kerajaan kleptokrat najib Ni.. Wajib.

    ReplyDelete
  2. Masa boboi dan jidin bagi brim mamak ni tak pulak terkinja kinja menyalak.... puuiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 7:05, ikuti perkembangan politik bukan sekerat kerat, tangkap muat dalam otak yang malas, Tun telah nasihat Najib sejak awal lagi dalam pertemuan mereka, pandangan Tun terhadap BRIM tidak ada peduli Mukhriz atau Muhyiddin ada di situ atau tidak.

      Delete
  3. 7.10
    Masa jidin dan boboi bagi BR1M tak pulak mamak ni terkinja kinja terpekik terlolong brim rasuah la itu la ... ini lah... sunyisepi...puiiii

    ReplyDelete
  4. 7.09, 7.35,

    Mereka ini masih budak. Sebab itu bodoh. Standard kejora dan keris berayon......bodoh2 belaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdra 7:42 PM..

      Bidalannya, mereka berdua dah ler 'sunatpun belum kering, Ungkal pulak tuu,....!!!!

      Delete
  5. Mengapa najib takut laporan odit dibebaskan?

    SEBAB BUKTI2 AKAN MENGESAHKAN NAJIB BERSALAH. Kalau ada jawapan lain, hanyalah addendum

    ReplyDelete
  6. Antara sumber atau fakta (bukan auta) 1MDB:
    1) Pelaburan di Pulau Cayman, pusat perjudian dan kegiatan haram, pelaburan di sana menguntungkan tetapi apa status hukumnya.
    2) Pengurusan kewangan dan keterlibatan individu dalam 1MDB sedang diambil tindakan mahkamah oleh Amerika dan Singapura dan dalam status siadatan oleh Swiss.
    3) Laporan Audit Negara disembunyikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila banyak makan DEDAK dan sekarang BIJAN , mereka akan kata

      "ADA AKU KESAH "

      seleweng ke menyeleweng ke , konar baring ke , itu tak penting . Janji kocek tak kering .

      Delete
  7. Dulu kan tan seng giaw dari DAP pun ckp... nama najib tak bersalah... tunjukkan la bukti... klu blogger terbaik spt banglo lajak laris... 448 syarikat mamak anak beranak bole dedah suma fakta bukti ditunjuk sampai la ni tokong dan.mamak tak saman .... so tunjukkan bukti dan fakta... tulur sudah duduk dalam ka...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Pasti BIJAN naik harga .

      Delete
    3. Anon 8:54 sejak bila pula kau percaya cakap orang DAP.. Kau tak takut ke hilang dedak

      Delete
    4. Keris-Miss Beruk Hayun pasti kena pancung sebab mengeluarkan kata2 fu*k. Padan muka..!

      Delete
  8. Fakta lapuran audit di parliament dulu tan seng giaw kan dah ckp... pm tak terlibat.... bodo fakta... klu ada sumber lain tunjukkan la... klu banglo lajak.laris dan 448 bijik syarikat mamak blogger bole dedah dan smpi lan tokong dan mamak tak saman2.... mintak kluangman dedah pulak ade brannn..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah! sekarang cakap DAP jadi BIBLE dan bahan rujukan.....hehehe

      Delete
    2. Dah mula belajar nak sembah tokong

      Delete
  9. Cik minah ...9.23

    klu tulis bio berfakta jgn jadik joe harry... kikiki namo omputih bangang fakta... IKM dah tutup tahun ini.. kikikikiii..

    cik minah dah menjanda balik kot ...ckp merapu.... kikiki...

    ReplyDelete
  10. Tak payah nak susah2...nengok cara najib dolak-dalik sampai terkantoi menipu banyak kali dah cukup utk kita syak dia mencuri. Kalau dolak-dalik tapi tak kantoi kira ok jugak la tapi satu dunia nampak si bijan nie penyamun dgn bukti2 money trail yg sahih takan kt msia semua buta kut???

    ReplyDelete
  11. Tunjukkan la money trail tu bodooo... setakat syak ape kejadah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh nya kamu 9:37.....money trail buta-pekak-badak kamu nih....PACarimakan Report pun ada kes. KPNajib pun ada statement nak cari bogeyman Sharol Halmi dan Auditor General Report CONFIRMED 7 Billion cannot be accounted for....bodoh tahap 2.6 billion kali tak cukup dengan 42 million SRC International.....bodoh sangat lah kamu cakap orang bodoh....tapi sendiri bodoh tersangat!!!

      Delete
  12. pusing macam gasing protun semua ... kesian dan kecian ... madey kutty dah rebah mencium tanah kuburan .... akibat kerana tamak
    haloba dengki khianat ... go fly kites !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go fly kites my foot, Kejora. Instead, go cut your 2 balls for being coward to expose your identity, got it?

      Ingat.... Perjanjian Syaitan TPPA adalah satu contoh pengkhianatan Najib ikut telunjuk USA/Yahudi. Najib anak beranak dah termakan budi dan jolly katak duit pinjaman riba. Sempat kelepet masuk akaun peribadi laki bini pulak tu...!!!

      Only The Grand Old Statesman has the gut to tell off Uncle Sam and the Jews. On the contrary, the coward CRIME MINISTER Najib submit to their demand under obligation for receiving their filthy money.

      It's unthinkable that the existing govt appointed APCO & Goldman Sach as Consultant and Advisor when they are the evil menace to Islam & mankind.

      How come..how come..and come...???

      Delete
  13. Apeda bangang2 belaka penjilat najib kat sini...

    Cakap tan seng giaw dap pun korang ambil? Itu pun sekerat2...kan dia dah ulas balik kononnya laporan tak lengkap...malah ada yg off record.

    Takkan lupa kot pasal si hasan dah edit laporan tersebut? Kononnya tak jejaskan isi laporan..aduhai...

    Lagi satu...tunggu audit...tunggu audit....Tup tup....osa...kah kah kah

    Gelak je najib tengok betapa bangangnya penjilat2 dia...kah kah kah

    ReplyDelete
  14. Mintak blogger kluangman dedah money trail mcm blogger banglo lajak laris dan 448 bijik buah kompeni anak beranak medey. .. smpi la ni tulur ada dalam jugak masuk perut... kikiki
    Elok medey gi saman tan seng giaw pasal laporan yg dibentang ke parliment nyatakan najib tak terlibat... mintak tony pua the chicken pok saman skali... ada brani.... mamak setakat blogger bilis dedah 448 bijik buah kompani anak beranak pun x brani saman... puuiii.... mamak dan macai champion adu domba dan vhampion membatuapikan org lain jerr... kikikiki... gebang jer lebih...puiiii

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  16. Aku rasa jgn layan lagi la geng2 dedak ni...diorang saja mau troll dan bukan nak tau kebenaran. Buang masa. Apa kata bila puak2 dedak nie masuk kita kasi ludah kahak hijau...biar aku start dulu dgn keris berayon ke bontot najib...herrrkkkkkkkk...ptuihhhh!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 12.07,

      Saya sangat bersetuju fengan anda. Saya nak piss on their face.....shhhhhhh.

      Dah baca kes Bahru Zin yang bersara kerana kecewa tak dapatbawa krs penyelewangan SRV ke mahkamah? Jelas dan nyata. Saya cukup terharu dia rasa berdosa dengan 30 juta rakyat malaysia kerana gagal membawa kes ini ke mahkamah. Bahri, saya berdoa agar Allah melindungi kamu dan kami maafkan kamu kerana kamu telah buat terbaik namun penyamun dan defender nya apandi telah mengkhianati rakyat semua.

      Best wishes on your retirement.

      Delete
  17. Sapa yg nak troll dulu.... blogger pun x brani nk saman.... alahaiii....malu sungguhhh...memalukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu hari selasa macam najib dan macam pas, nanti hantar surat "main-main" saja.

      Delete
  18. KD,

    Koreklah sikit cerita bahri zin bersara awal.....

    Allah tunjukkan lagi kemunafikan najib, apandi dan khalid.



    ReplyDelete
  19. MengOSAkan laporan audit juga merupakan sebahagian dari wasatiyah datuk seri najib selain dari bercuti ke luar negara tiap2 tahun naik jet kerajaan

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...