Wednesday, April 22, 2015

Akhbar Utama Kewartawanan Pakturut...

Ada dua berita utama antara banyak lagi berita yang tidak terpampang di dada akhbar utama.

Antara dua itu ialah pengakuan Muhyiddin bahawa dalam menyatakan kebenaran. Tun tidak keseorangan.

Seterusnya tentang pengakuan Mahathir dia masih bertoleransi tentang life style mewah Najib Rosmah.

Kenapa tidak siarkan (?)
Siapa yang arahkan sehingga macam satu kesepakatan di kalangan media utama...

Kini tanggungjawab media utama menjadi lebih berat untuk menjawabnya kepada rakyat tentang kebodohan mereka sendiri..

Utusan Melayu pada satu ketika terutama di PRU13 telah memainkan peranan berkesan dalam menyelamatkan UMNO untuk masih terus menang dengan memberi peluang kepada UMNO yang diterajui Najib.

Dalam ketika pergeseran dalaman sedang berlaku sekarang antara Tun dan Najib sewajarnya media utama bersikap adil dan berkecuali. Sikap itu penting untuk masa depan umno itu sendiri.

Demi parti, tidak penting siapa yang kena berundur atau disisihkan.


18 comments:

  1. Najib masih relevan sebagai pm.kini programs transformasi mula menampakkan hasil tarif eletrik bakal diturunkan lagi.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. Anon 5:48...jangan maki anu mak kamu, di situlah kamu keluar..

    ReplyDelete
  4. dalam soal akbar dan kewartawanan, siapa tuan punya adalah selari dengan apa yang perlu ditulis. itupun kd nak bising. free malaysia today, malaysian insider, malaysiakini, the star dan utusan malaysia adalah contoh. bukankah utusan malaysia adalah akhbar kepunyaan umno, mana mungkin mengeluarkan kenyataan yang boleh memburukkan reputasi umno/bn? logik dan pragmatik la sikit kd. jika awak menjadi wartawan utusan, adakah tulisan awak yang memburuk2kan najib akan keluar dalam akhbar tersebut? posting awak kali ini tak berapa relevan langsung. kalau awakpun, kena ikut juga kata bos awak. soalan yang awak kena jawab ialah SIAPA BAYAR GAJI AWAK?

    ReplyDelete
  5. Isu kebebasan Akhbar sering menjadi slogan yg cukup popular dikalangan NGO Barat.
    Slogan ini menjadi popular disebabkan golongan yahudi menjadikan sebagai senjata merujuk bangsa mereka terbaik.

    Didalam dunia ini tiada istilah kebebasan semuanya tertakluk kepada matlamat kapitalis.
    Majalah tempo yg dikuasai oleh kapitalis indonesia tidak sebarangan ketika menghina PM kita.
    Matlamat mereka mudah tetapi sayang Din turtle tidak memahami dunia permainan golongan kapitalis ini.

    ReplyDelete
  6. KD
    TDM kata saya keseorangan Najib pulak balas saya tidak keseorangan ..ha ha ha..ok la KD sejuk la sikit buat sementara..aduhai UMNO UMNO parti keramat yg sentiasa dilanda ombak.


    KD nampak gaya gerakan menjatuhkan Najib dah jelas.Kalau dulu ini malu2 kucing.

    UMNO zaman TDM berpecah 2 x. Yang pertama penibuhan semangat 46 dan ke-2 parti keadilan .

    Taqdir akan menentukan UMNO akan berpecah lagi ...Mungkin kau KD akan bersama-sama TDM ,ex ment zaman TDM dan beberapa kumpulan yg tak dapat jawatan.

    Cuma slogan undur Najib save UMNO tak payah lah war-warkan..menyampahlah. Undang2 UMNO jelas memberi ahli2 perlu taat pada presiden.Hendak tukar pun tunggu la pemilihan.Ini tidak asyik nak jatuh menjatuhkan.

    Tetapi kalau kau tanya pada aku baguskah UMNO berpecah? Aku kata bagus bukan apa dah sampai UMNO perlu dibersihkan dari kalangan yg suka politik kedai kopi jatuh menjatuhkan.

    p/s

    1.Sehingga sekarang tiada lagi bukti baru mengaitkan isu altantuya yg ada bukti kedai kopi tung tang ting.
    2.1 MDB dah serahkan kpd agensi ...sabar je la kalau dah bersalah Najib akan dipenjarakan..tunggu je la..Ini tidak semua nak berpolitik tung tang ting...Buang masa la.
    3.GST baru je bermula dah bising gila macam la Najib bodoh semacam..Aku bgtahu kamu semua la fahami gst..baca la faktanya bkn tak abis2 sembang top up naik..rakyat kebulur..

    Kesimpulannya
    Najib paling berani sebagai pemimpin .Najib naikkan minyak ..tiada demo ..negara stabil.
    Negara-negara lain jatuh melalui demo.

    Najib laksanakan sistem percukaian baru GST .Geng TDM tersentak macam tak percaya krn bahaya kpd negara dan parti..Kira kalah terukla.
    .Najib steady je takda apa pun,,dia tahu la nak buat apa? bg la masa ..tak payah tunggu 3 tahun nak merasai gst ni ..tahun depan tengok budget...PRU 14 ada masa 3 tahun..tunggu jela ..Kalau panjang umur TDM gigit jari nanti...apa2 hal macam biasa la geng gerakan jatuhkan Najib akan gelak besar apa yg aku katakan...PRU 12/13 pun depa kata kita kalah teruk..menyampah jenis katak bawah tempurung.

    ReplyDelete
  7. Nampaknya ramai yang bersetuju, tutup cerita jika tidak menguntungkan perut sendiri...walaupun bercakap soal kebenaran atau sekurang-kurangnya berilah peluang kepada semua pihak untuk menilainya sendiri..

    Utusan Melayu kini sudah diangkat menjadi surat berita seperti dan setaraf Harakah Daily dan Keadilan dan sebagainya.. (?) ohh macam tu...tak rugi rasanya sudah tidak lagi menjadi pelangan setia..sepertimana tidak juga rugi beli harakah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kimak le engkau! Tuihhhhhhh

      Delete
    2. KD ada masa delete la kata2 makian ni..aku rasa Rean bean army dah masuk ni,

      KD

      Kalau kau nak lahirkan akhbar mengikut acuan kau mudah je..

      1.jadi jutawan
      2.Rasuah golongan pemimpin negara

      Aku nak tanya la zaman TDM bebas tak?
      boleh dijadikan contoh tak?
      Zaman Tuanku Abdul Rahman camna pulak?

      Adalah lebih baik kau berjuang UMNO la..bergerak bersama-sama UMNO mengikut lunas undang2..Sabarla

      Cuma ku rasa la yg banyak komen ini takda jawatan dalam UMNO pun termasuk la Din Turle..he he he

      Delete
  8. Ramai sangat penyangat Melayu dah kat UMNO. Semacam zaman keruntuhan Sultan Melaka dahulu oleh derhaka Tun Mutahir.

    Bila nak bersihkan Brutus-brutus dan penyangat-penyangat ni?

    ReplyDelete
  9. KD tadi baca din turtle wah suka bebenor pasal dapat bukti baru ri sarawak report..

    Dan macam biasa berlumba-lumba komen tang ting tung tetapi tak berani nak bawa ke SPRM...semua sembang kedai kopi ....

    Mudah sangat kena permain dengan puak2 anti malaysia.

    p/s semenjak utusan dan bhrian diboikot geng TDM maklumat2 dari pembangkang jadi keutamaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah sebabnya aku sarankan berita utama dipaparkan di media utama supaya jadi rujukan, lepas tu geng Najib tibai lah habis-habisan - barulah puak ni nampak hebat.

      Kalau berita pun takut nak siarkan...aduyai. awat lekeh sangat...

      Delete
  10. KD, ko dulu belajar course apa? pandai gak ko menulis..berpuitis..ahaksss....

    ReplyDelete
  11. kluangman, tiada faedah layan gelagat mahathir. dia kan dah nyanyuk.

    ReplyDelete
  12. Jangankan rakyat, Najib pun tak terlayan, tak terjawab...

    Mahathir dah nyanyuk...cuma dia tidak lupa angka dan fakta, tidak mudah dikelabuasap macam Menteri dan Ketua-Ketua Bahagian UMNO.

    NYANYUKNYA MAHATHIR MENYEBABKAN RAMAI YANG TAK TIDOR LENA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mamakutty kat Mahkamah jer masa kes Lingam dan PKFZ, asyik lupa dan berpura nyanyok

      Pelakon dan penyangat Melayu no 1. Arwah P Ramlee pun kalah dengan dia.

      Delete