Wednesday, August 24, 2016

SIAPA FITNAH SIAPA

Dalam membincangkan isu politik, kita lebih fokus dan take care kepada isu semasa yang memberi apa kesan kepada bangsa, ugama dan negara melibatkan anak cucu kita.

Tak ada masa nak fitnah sesiapa, lebih lebih lagi nak ungkit tokoh lama yang sudah tiada kuasa, buang masa membicarakan soal apa yang mereka telah lakukan.

Kesilapan perkara biasa, jasa dan bakti jangan dilupa. Mereka akan dinilai oleh sejarah. Dan ada yang sudah menerima hukuman dunia, setimpal.

Isu 1MDB bukan isu Mahathir, Muhyiddin dan Mukhriz...lebih ramai rakyat biasa mengupas dan lebih hebat dari mereka. Ertinya ada rakyat yang lebih pandai dari pemimpin.

BERSATU lulus atau tidak, bukan isu rakyat, tanpa BERSATU pun skandal tetap skandal yang tidak boleh dipadam begitu sahaja. Sudah melekat pada fikiran.

Kalau pemimpin sekarang nak fokus, bukan fokus kepada Mahathir, fokus dan jawab kepada rakyat. Jawab kepada Mahathir tidak semestinya selesai kepada rakyat.

Tetapi apabila rakyat dipandang lekeh... Pengurusan krisis tidak mahir, PM tidak dapat meyakinkan rakyat sekadar penafian dengan air lior. Bukan itu sahaja, isu skandal belum selesai malah makin kusut.

Bila isu dilondeh dalam negara, ada mekanisme menutupnya, dan bila dilondeh oleh negara luar, jawapan kerajaan bahawa ada musuh dan pihak luar negara cuba campur tangan.. itu jawapan yang cukup dangkal malah rakyat biasa dan pemimpin kecil seperti Dr Chandra Muzaffar, Mat Sabu telah membalasnya secara fakta dan lebih relevan..

Satu konklusi rakyat, Najib patut berundur pun tidak mampu ditangani oleh UMNO, malah berbondong bondong pula yang mempertahankan dengan cara dan sikap yang salah. 
Mempertahankan sesuatu yang mereka sendiri tahu "benar" tetapi demi "cari makan" dan "nak jaga kedudukan" kenalah sokong juga. Itukah pemimpin atau ada nama lain yang sesuai dengan sikap mereka !!!

Soal keselamatan dan ketelusan kini isu dalaman negara yang cukup mencabar. PDRM dan Peguam Negara kadangkala membuat keputusan bagi pihak mahkamah yang sepatutnya jadi rujukan akhir untuk kepentingan rakyat dan menyekat persepsi liar.

Hari ini seorang Tan Sri dipersepsi mengkhianati 3 Tan Sri, setakat mana ia menjadi telus?

14 comments:

  1. Tan Sri tu agak2nya Barua Maddey India Kera-la atau Barua Najib ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jenis makan dedak le!. Kalau tidak dh kedalam aljib.

      Delete
  2. Sebagai pemimpin Malaysia, wakil rakyat perlu menjawab isu semasa. Never sweep under the carpet. Rakyat yang memilih wakil rakyat. Duduk dikalangan rakyat, ramai mempertikaikan apa yang diperkatakan oleh KD. adalah benar.

    Renung renung kan lah bersama.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum KD

    Buat masa ni kita boleh katakan rakyat di sarawak dan 2 PRK kecil perak dan selangor besama-sama Barisan Nasional.Kemenangan luar biasa.

    UMNO pula sejak akhir-akhir ni slogan percepatkan PRU semakin kerap. Rata2 ahli UMNO sudah tidak sabar bertempur di medan PRU.

    Isu 1MDB yg sentiasa menjadi zikir dikalangan protun sudah mulai kendur..kekalahan demi kekalahan baik dalan undi dan sepak terajang politik.

    KD..isu 1MDB ni aku dah bgtahu dulu lagi sudah checkmate bila Najib bawa ke Audit Negara. Cuma bg rakyat yg suka menentang institusi negara sudah tentu akan menolak apa sahaja penyelesaianya.

    Berita tentang pengkhinatan Tan Sri bkn menguntungkan protun tetapi menjadikan Najib benar segala tindakannya selama ni.

    Tindakan beliau buang Ghani terbukti benar...begitu juga zety yg hampir2 senasib.

    Ingat ya KD kami di pihak pro najib berdiam diri dalam soal keselamatan kerana bagi kami meletakkan kepercayaan kpd institusi lebih bermaruah daripada tunjuk pandai.

    Ketika najib mengambil tindakan membuang orang2 tertentu yg kami boleh lakukan tetap meletakkan ketaatan kerana itulah tunjang sesebuah negara.

    Alhamdulillah kebenaran terserlah bilama Azwan mengambil tindakan polis dan dibenarkan sendiri Tun M.


    Ok lah KD....hari ni bualan rakyat 1MDB bakal melingkupkan negara sudah tidak kedengaran lagi...
    tiada lagi bunyi2 malaysia bakal bankrap..
    sudah berubah KD..sedar tak?

    Hari ini rakyat dari semua parti sedang melihat langkah Tun M seterusnya...
    tadi aku baru baca komen pro DAP yg sudah mula mengaitkan 16 mei dgn Tun M...bak kata orang meneguk di air yg keruh..kalau pro DAP berjaya membuktikan Tun M lah pencetusnya maka akan berlaku perubahan saikologi dikalangan org melayu terhadap Tun M.


    Ok lah KD.. Aku yakin 2-6 bulan kedepan ni..Tun M bakal menggunakan tenaga terakhir beliau utk menghapuskan Najib. Peluang terakhir beliau...aku tak yakin ada lagi perangkap2 maut utk najib.

    Untung la kita ya KD...melihat 2 pemimpin besar melayu bertempur menggunakan institusi2 yg diberi amanah oleh negara...

    Akhir sekali KD tetapkan perjuangan utk rakyat...elakkan mengkritik projek2 yg baik utk rakyat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bkn 16 mei tetapi 13 Mei

      Delete
    2. Bro, buat statement sendiri memang menghiburkan.
      Audit Negara ??????? Mana? OSA !!!!

      Apa yang yang betulnya buang 3 Tan Sri...kalau betul berkonspirasi, itu pengkhianat negara, tangkap, dakwa, sumbat....
      Mana ada berani !!!

      Mahathir tuduh terang-terangan..
      Kenapa tak saman Mahathir...
      Mana ada berani !!!

      Aku hanya boleh beri pandangan dan nasihat guna air lior sahaja sebab aku memang tak ada dedak nak supply kau orang.

      Minta maaf.

      Delete
    3. program #TangkapMO1 anjuran anak muda dan mahasiswa yang akan berlangsung pada Sabtu ini, 27 Ogos. Jangna lupa, datang beramai-ramai.

      Delete
  4. kahkahkahkah...
    Allah tak restu lah tu......semua plan nak jatuhkan najib gagal.....akhirnye tuduh menuduh sesama sendiri.
    x tau lah. nak cakap bodoh ke apa blogger ni.

    ReplyDelete
  5. Tu la...terlalu banyak telan kahak
    Apa ingat kjaan sedang duduk diam aja ke akan hal konspirasi ini..
    Kjaan bukan bodoh,di daslam diamx kjaan tengah mengumpul bukti yang sahih bukan macam pihak jilat kahak....hearsay evidences.Kjaan biarkan geng ini membuka tembelang sendiri
    Baca Malaysia Today......apa RPK tulis dan jangkaan beliau selalunya menjadi kebenaran
    Saperti kes Konspirasi ini,5 bulan lalu beliau telah utarakan terutama ada 5 Tan Sri terlibat
    Cuba duduk fikir sejenak....dari mana RPK dapat maklumat macam ini....dan lately semua artikel dia hentam TDM
    Orang bukan tak nak saman Mahathir,tetapi tak sampai hati...umur dah 92 thn.Kita Orang Melayu ini masih ada budi bahasa dan tindakan Najib berdiam diri ada lah tindakan bijak kerana dia tahu TDM akan sendiri menjahanamkan legasi beliau tak payah nak ambil tindakan undangx
    Terlalu banyak silap langkah TDM yg merugikan diri sendiri
    Terbaru sampai Sultan Johor tempelak beliau
    Kita orang pun tak minta dedak dari Admin......
    Namun terima kasih di atas kesudian lepaskan coretan kami
    Kita mungkin berbedza pendapat dan sokongan,namun interaksi saperti ini bolih melambangkan kita masih berupaya mempertahankan hak masingx....ini la DEMOKRASI sebenarnya bukan DEMONSTRASI......Mcam budakx hingusan nak buat....belajar pun kjaan tanggung...kurang ajar

    ReplyDelete
    Replies
    1. 10.07
      aku pun org melayu..tp aku tak curi duit..najib dah berjaya membuat jiwa saudara berkata, apa najib buat, kerajaan yang buat..duit dia rembat, ckp untuk parti..bla..bla..bla..tgk penyata akaun UMNO tak de pun..tup tup dah shopping berjuta2 ringgit..najib ketawa terbahak sambil memikir bodohnya org malaysia..senang je kena kencing..
      kalau tak bersalah, kenapa Jho low sampai sekarang tak ditangkap? kalau ikut laporan PAC (laporan pemakan dedak sebenarnya) yang selalu sebut laporan PAC, laporan PAC, seolah2 dia org dah baca) sedangkan dokumen tu di OSA kan...info air liur je..tangkap Jho low, keluarkan laporan PAC dari OSA supaya semua org boleh baca, nilai..
      dalam saudara dok menyokong najib, 7 buah negara sedang siasat pasal 1MDB..sbb pe kat malaysia tak disiasat, sebab AG ckp x de sebarang kesalahan..dan yg paling best, SPRM pun najib dah letak org dia..
      Ikut saudara la..sy pun ahli UMNO..ahli UMNO yang mahu UMNO dihormati kerana kredibiliti, aku syg UMNO bukan najib..UMNO 1 je, presiden akan bertukar ganti..

      Delete
  6. Maddey True Face: memanjangkan HEARSAY ttg Tan Sri Keempat untok bikin persepsi baru..

    ReplyDelete
  7. 10.49
    Semua kita Orang Melayu dan pada amnya beragama Islam
    Betul ke Najib rembat duit kjaan untuk shopping?
    Jangan buat fitnah,semestinya sdr tahu apa hukumnya fitnah disisi Agama kita
    Memnbuat tuduhan tanpa bukti sahih....fitnah namanya.
    Saya rasa sdr adalah salah saorang dari rakyat yang senang kena kencing....berapa kali dah TDM tipu rakyat,tapi sdr masih mempertahankan beliau.
    Laporan PAC...Siapa yang bising mengenainya,bukankah Protun yang menyalak dan siapa yang menganggotai ahli PAC....Kalaulah betul siasatan PAC ada bukti sahih membabitkan Najib,apa hal ahli dari Parti Oppo tak letak jawatan tanda protes.....pakai otak sikit,terlalu makan dedak kut..tapi tak jilat kahak
    7 negara sedang siasat 1 MDB....Apa bangang sangat ke negarax tsb buat siasatan tanpa mendapat keterangan dari yang disiasat atau menghubungi Kementerian Luar Negeri.Ingat ini main masakx ke?Tiapx negara berdaulat ada Undangx yang bolih digunapakai di negara masingx kalau tidak ada kjsama antara negara,macam mana nak teruskan penyiasatan dan pendakwaan
    Betul la tindakan AG tu....TDM sendiri kata tidak ada bukti nak dakwa Najib...apa nak pertikaikan lagi
    SPRM...Najib control....apa hal Mantan Bos SPRM termasuk dalam senarai Tan Sri yg disebut TDM kena sabotage di dalam usaha menjatuhkan Najib....komen sikit
    Saya bukan ahli UMNO dan bukan pun dari mana mana parti
    Saya hanya saorang rakyat berbangsa Melayu dan beragama Islam yang mahu lihat rakyat Malaysia hidup aman dan tenteram di dalam melaksanaka t/jawab kepada ALLAH dan negara.
    Syabas sdr sayang kan UMNO,satu satu parti yang banyak berjasa kepada kitas Orang Melayu dan Islam.
    Tidak siapa suruh sdr sayangkan Najib
    Masanya akan tiba Presiden parti akan ditukar olih ahli,justeru itu diharap sdr bersabar
    Nasihat saya,bersabar la dan jgn cepat terpengaroh olih dakyah orangx yang ada kepentingan dan agenda sendiri untuk runtuhkan UMNO yg sdr sayangi,gunakanlah akal fikiran yg dianugerahkan kpd sdr di dalam menilai sesuatu perkara
    Be rational not emotional,accept realities,avoid believing perceptions,presumptions and hearsay evidences.Salam


    ReplyDelete
  8. ....dari 1000 cucu Nabi Adam as, 999 masuk neraka.. 2/3 dari penghuni syurga adalah umat Nabi Muhamad saw.. 1/6 dari penduduk dunia secara rasminya di daftar sebagai beragama Islam... dan agama ini berpecah kepada 73 fahaman, cuma 1 yang di terima...

    ..dengan berlakunya kata mengata dan fitnah.. di mana agaknya rumah kita di akhirat nanti...

    ReplyDelete
  9. AsSalam sdr....Satu kenyataan yg amat dalam maknanya di pagi Jumaat yg Mulia ini
    Samax lah kita renongkan
    Biar kita Bangkrap di dunia ini,jangan kita Bangkrap di Akhirat nanti..
    Wallahhualam

    ReplyDelete