Google+ Followers

Tuesday, October 31, 2017

NAJIB ADA HISHAMUDDIN, ADA ZAHID, ADA KJ, ADA PANDI, ADA RPK, ADA BAJET TAKKANLAH TAKUT LAGI...



Ada rahman dahlan, salleh kruak, shahril, nazeri, annuar musa, tokpa, kunan, matmaselan, jamal jamban, noh udang, hadi awang, ada wang... Ada yang berani mati mempertahan najib..


AWAL PAGI MEMBUATKAN AKU KETAWA TERGULING GULING


You all baca lah dulu, nanti aku sambung tulis, nak ketawa dulu....
Ulasan dari seorang menteri apabila SR dedahkan siapa sumber mereka dalan kes Hadi vs SR. 

.......

1) Kes SR vs Hadi, Ambiga didedahkan sebagai sumber maklumat.

2) Antara Rahman Dahlan dengan Ambiga, siapa yang lebih bermaklumat?

3) Ini adalah kes SR vs Hadi berkaitan 90 juta. Ada tak umno atau Najib nafikan (?)

3) Ini kes SR vs Hadi, apa kaitan dengan 1MDB. Tak ada siapa pun kaitkan, kenapa Rahman Dahlan merujuk kepada 1MDB, kan dah kantoi...

4) Kenapa Rahman tergesa minta maklumat dari ambiga, bukankah itu mengganggu saksi dan menghina mahkamah.

5) Melengkspkan siasatan (???) Ini kerja polis, bukan kerja Rahman Dahlan.

Nasihat pada Menteri, janganlah hipokrik seolah tidak tahu perkara sebenar tentang 1MDB.

Jika PH berkuasa, mereka hanya memerlukan 100 hari untuk siasatan lengkap.

# Lain ditanya lain pula jawapan si lebai..



Monday, October 30, 2017

KALAU TAK AUTA KENAPA SEMBUNYI..


Kalau Tuduhan Tun salah, alhamdulillah, negara selamat.. Najib uruskan negara dengan baik.
Kalau tuduhan Tun benar, masyaAllah, negara menuju kehancuran.. Najib mengkhianati rakyat.

Samada ada fakta atau tidak, Najib yang lebih tahu di mana fakta di mana auta.

Sewajarnya Najib berani berdepan dengan Tun untuk menjawab pelbagai isu.. 

Atau sekurang-kurangnya mengarahkan speaker untuk membenarkan isu 1MDB dibahas tabpa had....

Lebih telus, RCI ditubuhkan...

Laporan odit dibebaskan 
OSA..
Heret Jho Low kemuka pengadilan..

Buktikan transaksi debit dan credit 2.6B...

Banyak lagi perkara yang boleh Najib lakukan jika dia bukan auta bagi membuktikan Tun yang auta, menjemput seramai mungkin orang luar berjumpa dengannya dan menyatakan mereka sokongnya dan bersih, rakyat tidak termakan.

Pergi berjumpa setinggi manapun manusia di luar negara atas konon dihormati dan dihargai, we dont buy.

Kalau bersumpah di dalam masjid mengikut terma dan syarat, insyaAllah rakyat boleh ambilkira.

Jika semua itu gagal dan tidak berani dilakukan, ia menjadi "fakta" tuduhan Tun ada asas...asas yang sangat kuat.

Jika PH dapat kuasa, Najib akan lebih tahu tanah itu tinggi atau rendah...

NASIB BAJET 2018 AGAK MALANG


Pertama kali nya dalam sejarah Malaysia, pembentangan bajet 2018 langsung tidak menarik minat rakyat untuk mengikutinya, mendengar apatah la dibincangkan secara meluas.

Selepas dua tiga hari pembentangan, banyak pihak mengambil sikap diam dan "malas" untuk memperkatakan satu bajet yang biasa biasa atau bajet pru yang tidak pun menjejaskan sedikitpun sokongan kepada pembangkang.

Harapan untuk melihat gst dikurangkan untuk kebaikan semua rakyat tidak kesampaian.

Malah pembangkang yang kebiasaannya akan
mempertikai banyak perkara turut kurang mengulas.

Samada bajet terlalu bagus, sempurna atau bajet sekadar taraf bajet dapur, tambah sikit duit kocek untuk sayur dan jajan untuk anak², yang lain gampang.

Sebahagiannya meniru bajet Selangor seperti yang disahkan Azmin.

Sendiri bentang, sendiri ulas, sendiri angkat, sendiri promo mungkin gambaran tepat untuk bajet 2018.

Kesedaran rakyat tentang bajet juga meningkat, mereka boleh nilai
sendiri tanpa perlu bantuan tukang kipas atau pembangkang. Rakyat juga kenal setiap satu pemimpin.

Rakyat juga pasti tahu setakat mana kemampuan kerajaan untuk melaksanakan dan setakat mana janji bajet² terdahulu sudah dan belum dilaksanakan.

Begitu banyak tambahan pada kelompok tertentu dan begitu tinggi kos pengurusan yang membawa maksud pembaziran dan ketidakcekapan sedangkan peruntukan  pembangunan untuk rakyat ciput.
Duit rakyat (cukai) Najib bajet lebih banyakan untuk dirinya sendiri (JPM).

Satu yang pasti, bajet ini akan dirombak semula kepada yang lebih selesa untuk rakyat sebaik sahaja Puterajaya ditawan.






# Hakikatnya bajet gagal kerana ia memerlukan pecacai untuk terus jadi tukang sorak dan pru tidak mampu diawalkan.

Sunday, October 29, 2017

MENANGGUK DI AIR KERUH



THE MALAYSIAN INSIGHT diterbitkan pada 29 Oct 2017
BEKAS menteri Umno, Zainuddin Maidin menyalahkan Dr Mahathir Mohamad kerana nilai materialistik yang disemainya menjadi punca kemusnahan parti Melayu itu.
Dalam bukunya bertajuk “Pergi Mampuslah Umno” yang menghimpunkan tulisan blognya, bekas ketua pengarang Utusan Melayu itu berkata Dr Mahathir kini perlu “membayar” kepincangan sikap materalistik pemimpin dan bangsa Melayu yang lahir pada zamannya.
“Walaupun tajuk itu ganas tetapi pada keseluruhannya akan dapat rasionalisasi dengan keadaan (Umno dan politik) sekarang. Saya beri tanggungjawab apa yang berlaku sekarang kepada Dr Mahathir.
“Beliau dari awal bersikap bahawa untuk menjadi orang Melayu bermaruah dan terhormat mestilah bersandarkan materialistik. Orang Melayu mesti kaya dan selain menguasai politik perlu menguasai ekonomi Melayu.
“Betul tapi dalam proses membentuk masyarakat ekonomi yang kuat dalam beberapa hal (Dr) Mahathir mengetepikan nilai-nilai yang baik. Tidak hairanlah Najib kata ‘money is the king’,” katanya dalam satu temubual bersama The Malaysian Insight baru-baru ini.
Najib Razak sebelum ini dilaporkan menggunakan pendekatan “cash is king” pada pertemuan di White House saat mengumumkan pelaburan berbilion ringgit dalam ekonomi Amerika Syarikat (AS).
Walaupun anak kelahiran Kedah itu hanya menyertai Umno pada 2004 selepas menjadi calon pilihan raya umum (PRU), beliau mendakwa dirinya lebih menjiwai Umno berbanding pemimpin lain termasuk Perdana Menteri Najib Razak.
“Saya umur 18 tahun sudah mengikuti perkembangan Tunku Abdul Rahman. Saya melihat Umno dari awal. Apa yang Najib buat saya kecewa. Saya bandingkan semua PM (perdana menteri) tak pernah saya rasa seperti keadaan sekarang,” kata bekas ahli Parlimen Merbok itu.
“Saya lebih Umno dari Najib. Mana yang mengata saya, mereka hanyalah budak hingusan,” katanya yang terlalu kecewa dengan pentadbiran Najib kini kerana terpalit pelbagai skandal.
Untuk menzahirkan kecewanya, Zainuddin, 77, yang dikenali sebagai Zam menerbitkan kompilasi tulisan blognya sejak 2013. Sebanyak 5,000 naskhah diterbitkan dan mula dijual 20 Oktober yang lalu.
Buku itu mendapat jualan memberangsangkan melalui jualan atas talian dan turut dijual di kedai-kedai buku tempatan dan lebih 20 pengedar dilantik di seluruh negara
Tolak gejala rasuah, Dr Mahathir hanya retorik
Mengakui pemerintahan Najib dicemari pelbagai skandal rasuah, Zainudin menambah gejala itu terus berlaku kerana sikap pejam mata Dr Mahathir yang tidak tegas menanganinya sepanjang 22 tahun pentadbirannya.
Amalan kronisme berlaku pada zaman Dr Mahathir, bahkan, anaknya sendiri dilabel jutawan dan modal itu sering digunakan media Umno untuk mengkritik Dr Mahathir.
“Walaupun dia (Dr Mahathir) tahu orang ini menggunakan wang untuk kepentingan diri, tapi dia pejam mata kerana kroni dan kawan dia. Berapa banyak masa zaman dia,” katanya tanpa menamakan sesiapa yang terlibat.
“Anda hendak betulkan keadaan dan anda bercakap retorik, masyarakat kena bersih. Tetapi orang tahu anda tidak bersih. Macam Dr Mahathir tak sepatutnya timbul, anak anda jadi jutawan,” katanya lagi.










Tiba tiba “Saya lebih Umno dari Najib. Mana yang mengata saya, mereka hanyalah budak hingusan,”

Tiket kewartawanan bukanlah satu tiket jaminan ke syurga, dan semasa menjadi Menteri, ramai yang boleh menilai setakat mana "kemampuan zam".

Hari ini kalau Zam masih seorang Menteri di kabinet Najib (masih boleh) nadanya juga sudah tentu berbeza dan mungkin sebaris dengan Ahmad Maslan, Salleh Keruak, Nazri, Rahman Dahlan atau Zaunudin Hamzah.

Dalam ketika Mahathir bukan lagi berkuasa, Zam tidak wajar menggunakan persepsi untuk melabel Tun kecuali membuktikan tanpa ada halangan malah selari dengan keinginan kerajaan sekarang. 

Kekayaan anak-anak Tun harus didedah "jalan salah mana" sebelum dijadikan persepsi sebagai kekayaan itu adalah salah dan dosa Mahathir.

Satu kesilapan Tun, dia tidak mengisitiharkan keluarganya menabung sejak bayi.





# setakat ini saya belum kesempatan membaca buku zam, pergi mampuslah umno.

Friday, October 27, 2017

APAKAH KITA SEBUAH NEGARA YANG KORUP ZAHIR DAN BATIN

Mengikut Gopal Sri Ram mantan hakim, Jho Low boleh dikaitkan 4 kesalahan di bawah Penal Code.

Sekaligus menolak segala kaberap oleh Nazri dan lain² pihak menyatakan jho low tidak boleh didakwa kerana tidak melakukan apa² kesalahan undang² di Malaysia.

Bagaimana dengan siasatan dan pendirian PDRM (?)

Sudah tentu mana² individu atau pihak yang memberi perlindungan kepada penjenayah atau tidak mengambil tindakan kepada penjenayah juga melakukan satu kesalahan jenayah.

Adalah Malaysia sekarang sepenuhnya sebuah negara yang korup, zahir dan batin.

MENJAWAB PERSOALAN KEPADA RECYCLE YANG TIDAK BERUBAH FAKTA...

Andaikan anda berada pada situasi yang menimpa pada seseorang seperti ini, apa reaksi, apa emosi yang berlaku...

Andaikanlah itu berlaku di luar negara...

" Lebih dari sepasang perompak telah masuk ke rumah anda, merogol isteri anda, merogol kakak anda, merogol adik perempuan anda... Tidak cukup dengan itu perompak itu  mencabul anak perempuan anda, menetak dengan parang ke atas abang ipar dan bapa mertua hingga cacat kekal"

Sebelum keluar, mereka turut melarikan beberapa ribu wang tunai, barang kemas dan melarikan kereta anda"

Dipendekan cerita..

"cctv anda berfungsi,  dan anda serahkan kepada pihak polis untuk membantu siasatan"

Apa perasaan anda selepas siasatan jika pihak berkuasa negara tersebut gagal atau enggan atau berkeputusan tidak mengheret penjenayah tersebut ke mahkamah dengan alasan masa merogol, masa menetak, masa mencuri duit dan masa melarikan kereta, cctv kurang jelas sedangkan masa masuk ke rumah dan masa keluar dari rumah tersebut identiti mereka sangat jelas...

Jiran anda yang nampak mereka masuk juga turut membuat tambahan laporan polis untuk tujuan membantu, malang sebaliknya polis negara tersebut menyiasatnya pula dan mendakwanya atas alasan cuba sabotaj...

Ini semua menakutkan rakan dan kawan, jiran tetangga lain untuk bersuara...

Apakah anda berpuashati dan mengatakan semua itu takdir...
Apakah anda menerima nasihat daripada polis supaya lupakanlah sahaja...

Jika hingga ke hari ini anda masih menuntut keadilan..

Berulangkali menuntut keadilan dengan perkara dan peristiwa yang sama..

Anda tidak berputus asa untuk memperjuangkan keadilan..

Setiap orang yang anda jumpa, anda tidak letih untuk ulang cakap perkara yang sama..

Anda bentuk satu kumpulan masyarakat dan bergabung dengan beberapa pihak pelbagai etnik, copy and paste perkara yang sama dan sebarkan seluruh negara...

Jika masih ada yang kata, anda tidak ada isu lain..

Mungkin orang itu bersetuju dan redha serta bersyukur jika ibunya, isterinya, anak perempuannya dirogol secara percuma...na'uzubillah.



Wallahua'alam..



# Jika ada yang minta KD ulas bajet.
Jawapannya: Bajet yang mengaum  hebat tetapi hipokrik masih tidak mampu menutup skandal 1MDB.






JUALAN PROMOSI GILA GILA TUTUP KEDAI...

Kebiasaan sesebuah kedai yang dijangka akan tutup terus biasanya akan membuat tawaran jualan gila-gila sehingga stok habis, last kopek...


Pelanggan kena berhati-hati... Takut terbeli barang expired, habis tempoh atau warranty yang tak boleh pakai...

Ibu mengandung dapat diskaun tambahan 1%.

Alatan silapmata dan magik diberi percuma pada setiap belian.

Thursday, October 26, 2017

JAUHI GULA, GULA- GULA DAN KORUP




Addmath 7, sempua pun tak pandai.




# Pulau Pinang istihar tiada tol di Jambatan Pulau Pinang mulai 1/1/18, sudah tenu BN boleh lebih hebat, tiada tol seluruh negara... (?)


No way the 1MDB scandal can be swept under the carpet







Lesson from first day of Parliament – no way the 1MDB scandal can be swept under the carpet as it will continue to haunt and hound Malaysia until there is full accountability releasing the country from the infamy of a global kleptocracy




Parliament can pretend that the 1MDB scandal has ceased to exist, rejecting questions from Members of Parliament relating to the 1MDB scandal and Malaysia as a global kleptocracy and stopping MPs from demanding accountability for the 1MDB scandal from the Prime Minister and the Cabinet Ministers, with Ministers having to undergo political acrobatics and contortions like the one performed by the Deputy Prime Minister, 
Datuk Seri Zahid Hamidi yesterday both during and after Question Time on the 1MDB scandal, particularly with reference to the whereabouts of major 1MDB scandal mastermind, Jho Low, but the monstrous 1MDB scandal will not go away.
Just like three days ago, at the dialogue of the Prime Minister with the Chinese Youths organized by the Federation of Chinese Association Malaysia (Huazong), the question that received the most attention was the question that was not asked and not the questions that were answered.
Those who attended the dialogue were asked to send in their questions through social messaging app WeChat, which then appeared on a large screen behind the stage. The organisers then scrolled through the list in real-time to pick the questions.
One of the questions asked: “Abdul Rahman Dahlan, our senior government minister in cabinet, said ‘I agree that MO1 is the prime minister’. Is that true?”
The person behind the question, using the pseudonym ‘MO1’, appeared to have sent in the same question several times, but it was not entertained.
The question was not posed to the Prime Minister for answer, but like what happened in Parliament yesterday, the 1MDB scandal will not fade away.
The question is whether the Prime Minister and Finance Minister Datuk Seri Najib Razak has the courage and commitment to the principles of good governance to address the 1MDB scandal in his 2018 Budget on Friday, and inform the country what steps he proposes to take to clear and cleanse Malaysia of the infamy and ignominy of a global kleptocracy – or the continuing charade that the 1MDB scandal does not exist will be one of the highights of his 2018 Budget.

MAMPUKAH BAJET 2018 BN MENGATASI BAJET 2018 PAS DAN PH

PH denan berani membentangkan bajet 2018 mendahului bajet BN yang akan dibentangkan besok, Jumaat.

Jika bajet 2018 Pakatan Harapan diambilkira sudah tentuNajib boleh atasi dari segi kebijaksanaannya dan melegakan rakyat.
Itupun dengan syarat ia tidak dipinda dalam proses perlaksanaan seperi yang berlaku pada bajet 2017 di mana beberapa peruntukan kementerian dipotong.




GST perlu dikurangkan atau dihapuskan dan
sistem pendidikan percuma !!!! BN wajar tidak mempunyai alasan.

Apabila rasa tergugat, pemimpin BN labelkan Bajet PH sebagai tidak realistik {?}





Jika PAS serius dalam membentuk sebuah kerajaan, adalah waras mereka mempunyai kerangka bajet 2018 untuk menunjukkan kemampuan.




Walaupun digemburkan kali ni Bajet BN ada kelainan dan fesyen baru tetapi janganlah sampai menjolok rakyat.





# suatu perkara yang PH terlepas pandang ialah sebaik sahaja tawan puterajaya, tambahan bilik di hospital permai dan penjara sungai buluh perlu dibuat bagi mengisi tambahan keperluan.




Wednesday, October 25, 2017

AMANAH TUNJUKAN PAS OUTDATED

Apabila dua musuh tradisi Tun Dr Mahahthir dan Lim Kit Siang boleh duduk semeja mengenepikan beberapa perbezaan untuk mempunyai satu missi, ia merupakan petanda politik sihat dan matang.

BERSATU dan DAP tidak sedikit pun tercemar dengan kerjasama tersebut kerana keduanya mempunya prinsip yang selari dengan Perlembagaan Negara seperti juga parti parti yang lebih umur dan uzur seperti umno dan pas.

AMANAH sejak awal penubuhan sudah pun mempunyai beberapa persefahaman dengan DAP dan keterbolehan duduk sama rendah dan berdiri sam tinggi dengan DAP menjadikan pas iri lalu melabelkan AMANAH barua DAP. 

Setakat itulah hujah yang mampu pas berikan tanpa pembuktian. Hujah sondolan sebegini seperti meludah ke langit, kini dia mengharap undi mca dan mic.



PKR masih kekal bersama dengan DAP tanpa ada abanglong kecuali rekaan versi umno yang muflis idea selain berbohong dan menghasut.

Jika PKR, AMANAH dan BERSATU tidak mempunyai masalah besar bekerjasama dengan DAP kenapa pula PAS yang memberi 1001 alasan...
Sehingga DAP melabel pemimpin PAS sebagai langsung tidak boleh dipercayai dan dipegang pada janji ???
Teruk benar status tu...


Oleh itu apa nilai yang pas ada sekarang untuk menggoda orang Melayu ?????
Isu hudud sudah basi apabila PAS sendiri kata tidak sesuai dan bukan perjuangannya, pulak dah !!!

RUU355, satu lagi versi PAS yang karut, kekal isu itu diperalatkan sekadar untuk mendapat nama memperjuangkan Islam hakikatnya sendiri bentang sendiri tangguh sendiri goyang , hakikatnya atas kepentingan politik....

Apa nak jadi pas oiii...
POLITIK MATANG YANG SAKIT...
Lebih wayang dari drama...

Tuesday, October 24, 2017

OLANG TAK MACAM OLANG, ANTU TAK SELUPA ANTU..


Tujuh puluh tiga pintu
Tujuh puluh tiga jalan
Yang sampai hanya satu jalan

Pernah dengar tak hadith Rasulullah s.a.w tentang umat Islam yang terpecahkepada 73 golongan, dan daripada kesemua ini hanya satu golongan yang terselamat dari seksaan neraka iaitu golongan (jemaah) yang mengikuti sunnah Rasulullah dan sahabatnya.

Ketahuilah bahawa orang-orang sebelum kamu daripada Ahli Kitab telah berpecahkepada tujuh puluh dua kumpulan, dan sesungguhnya kumpulan ini (umatIslam) akan berpecah kepada tujuh puluh tiga (kumpulan), tujuh puluhdua daripadanya akan masuk neraka dan hanya satu daripadanya akan masuksyurga, iaitu al-Jamaah. (lihat Sunan Abu Daud no 4429)

Maknanya,yang sampai itu bermaksud yang selamat. Hanya ada satu jalan untuk selamat iaitu dengan mengikuti sunnah Rasulullah dan para sahabat.Agak-agaknya la kan, kita ni mengikut sunnah baginda tak?

Beribu-ribu Margasatua
Mencari raja si Muraq
Yang sampai hanya tiga puluh

Rangkap ini diekstrak daripada syair Parsi - Musyawarah Burung (Mantiq Al-Tayr) tulisan Farid ud-Din Attar. Dalam syair tersebut, beribu-ribu burung terbang untuk mencari raja mereka, Simurgh. Daripada beribu-ribu burung tadi, hanya tiga puluh yang berjaya. Kejayaan mereka membolehkan mereka sampai kepada tahap mengenali sang raja. Bukan mudah untuk sampai ketahap tersebut kerana mereka perlu menghadapi 7 lembah. 

Sebenarnya,advencer burung-burung ini adalah perjalanan penulis syair tersebut dalam mencari makna dan hakikat hidup. Untuk maklumat lanjut mengenai perjalanan tersebut.

Ooh... Sang Algojo
Ooh... nanti dulu

Algojo itu adalah orang yang ditugaskan mencabut nyawa. Kalau di penjara,beliau mungkin orang yang memegang butang yang menjadi pemegang lantai di bawah tali gantung. Tapi hakikat sebenar, yang ditugaskan mengambil nyawa itu adalah malaikat maut. Andainya dia tiba dan mahu menjalankan tugas, boleh tak kita nak kata kat dia, "Oohhh nanti dulu!"?

Lihat dunia dari mata burung
Atau lihat dari dalam tempurung
Yang mana satu engkau pilih

Dua rangkap yang atas tu jelas dan terang, menyuruh kita berfikir antara melihat dari mata burung, with an open minded dan berpandangan jauh atau sekadar mahu melihat seperti katak di bawah tempurung. Hanya melihat tempurung dan diri sendiri. Itupun kalau ada cahaya. Kalau tak ada? Gelap gelitalah jawabnya. Maka, pilihlah dengan akal dan iman yang dianugerahkan.

Dalam kalut ada peraturan
Peraturan mencipta kekalutan
Di mana pula kau berdiri
Di sini

"Singkap kembali sejarah Rasullullah membawa cahaya pada Zaman Jahiliah. Rasullullah mengajarkan Islam pada masyarakat yang jahil. Maka dalam keadaan jahil itu wujudlah satu sistem yang sempurna. Namun dunia kini sudah jauh berubah, sistem yang sempurna itu sudah tidak diguna pakai. Tempatnya diambil alih oleh undang-undang ciptaan manusia sendiri yang terlalu banyak kekurangan, terkadang itu banyak kontroversi berlaku dan kita berada DI SINI!"

Semasa kekalutan jahiliyah, peraturan Islam yang dibawa oleh Rasulullah mengubah keadaan masyarakat. Namun setelah peraturan tersebut diubah-ubah, ia mengundang kekalutan. Dan di mana kita berada? Di sini,di dunia yang penuh kalut ini.

Ooh... Sang Algojo
Ooh... nanti dulu

Berikan ku kesempatan akhir ini
Untuk menyatakan kalimah/kisah sebenarnya
Berikan aku kesempatan akhir ini
Lai lai la lai la lai

Boleh tak merayu di saat akhir kehidupan. Waktu itu baru nak bertaubat, baru nak merayu, baru nak bersaksi dengan kalimah kebenaran (syahadah)? Baru nak kata, yang kita bersaksi sebenar-benar Tuhan hanyalah Allah. Sempat kah?

Tanya sama itu hud-hud
Lang mensilang
Kui mengsikui
Kerana dia yang terbangkan ku ke mari

Oleh kerana burung hud-hud yang mendakwa bahawa raja si Muraq itu wujud dan menerbangkan kawanan burung ke tempat yang dituju, maka kena tanya pada dia lah tentang semua persoalan yang timbul dalam lirik ini. Lang mensilang Kui mengsikui maksudnya orang bukan orang hantu bukan hantu.

Musykil lagi?

Tanya sama itu Hud-hud!

Rasulullah (s.a.w) bersabda: ‘Sesungguhkan di kemudian hari nanti akan berpecah-pecah umatku sebagaimana berpecahnya kaum Yahudi dan Nesrani dalam ugama mereka. Berpecah umatku menjadi 73 firqah (atau golongan atau mazhab), 72 golongan atau firqah atau mazhab masuk Neraka dan satu (sahaja) masuk Syurga.’

Maka bertanya para sahabat: ‘Siapa golongan yang satu itu, ya Rasulallah (s.a.w)?’

Sabda Rasulallah (s.a.w): ‘Iaitu yang mengikut jalanku (yakni, sunnah beliau atau as-Sunnah) dan jalan sahabat-sahabatku yang benar lagipun diberi petunjuk oleh Allah (a.w).’

(Hadith sahih riwayat at-Termidzi dll)

Kisah Burung

Mantiq Al-Tayr (Musyawarah Burung) merupakan karya yang paling fenomenal dari Fariduddin Attar. Kitab itu berisi pengalaman spiritual yang pernah dilaluinya untuk mencari makna dan hakikat hidup. Attar menuangkan pengalamannya itu melalui sebuah cerita perjalanan sekawanan burung agar lebih mudah dimengerti.

Dengan gaya bertutur, kitab itu mengisahkan perjalanan sekawanan burung untuk mencari raja burung yang disebut sebagai Simurgh (Muraq) di puncak Gunung Kaf yang agung. Sebelum menempuh perjalanan berkumpulah segala burung di dunia untuk bermusyawarah. Tujuan mereka hanya satu yakni mencari raja. Dalam perjalanan itu, para burung yang dipimpin oleh Hud-hud.

Untuk sampai ke hadrat Si Muraq, mereka harus tempuhi tujuh lembah yang penuh halangan.
Lembah pertama adalah lembah keinginan. Di sini semua burung diminta bertaubat dan meninggalkan kehendak duniawi.

Lembah kedua adalah lembah kerinduan di mana semua burung perlu menyelami lautan api agar tubuh mereka terbakar.

Lembah seterusnya adalah lembah makrifat, di sini semua burung harus memilih jalan sendiri lantaran “terlalu banyak jalan menuju yang satu, dan setiap satu disediakan bagi jiwa yang sesuai dengannya.”

Di lembah kepuasan, semua tuntutan, semua nafsu duniawi harus ditanggalkan dari hati. Di lembah kesatuan, yang banyak menjadi satu.

Sebaik saja sampai ke lembah yang keenam, lembah kekaguman, burung-burung itu, yang sangat keletihan dan kebingungan, menembusi hijab berpasang-pasangan, dan mendapati jiwa mereka kosong. Hinggakan mereka menangisi, “aku tidak mampu berfikir lagi lantaran ghaibnya segala ilmu dari diriku.” “Aku curiga atas curiga ku ini, namun rasa curiga itu sendiri pun aku tak pasti, aku mendambakan, tapi siapakah yang sebenarnya aku dambakan?“

Akhirnya di hujung perjalanan, di lembah kefakiran dan fana, di mana segala sifat keakuan ditanggalkan dari diri mereka, mereka dipakaikan dengan jubah ketidaksedaran, menyebabkan mereka hanya meneguk ruh kewujudan.

Bila mereka berjaya mengharungi kesemua tujuh lembah, bila mereka berjaya meruntuhkan gunung keakuan, dan menanggalkan kecintaan terhadap segala ilmu, barulah mereka dibenarkan meneruskan perjalanan bertemu raja Si Muraq.

Dari beribu-ribu ekor burung yang memulakan perjalanan, hanya tiga puluh saja yang berjaya mengharungi segala payah jerih. Dengan kepenatan yang tak terhingga, dengan perasaan kehinaan yang tak terkata, mereka dibawa berjumpa dengan raja segala burung. tapi apa yang mereka dapati bukan raja segala burung, tapi bahkan refleksi diri mereka sendiri dalam cermin diri.

Si Muraq, ataupun sirmurgh, adalah perkataan parsi yang bermaksud tiga puluh ekor burung. Maka di sini, di penghujung jalan, burung-burung itu berhadapan dengan realiti, berhadapan dengan refleksi diri, walaupun mereka telah mengharungi perjalanan yang panjang dan segala payah jerih, yakni, yang sebenarnya mereka cari adalah ‘diri mereka sendiri‘ dan ‘diri sebenar diri‘.

Wahai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau redha dan diredhai (di sisi Tuhanmu)! 
(Surah Al-Fajr ayat 27-28)


MUKADDIMAH BAJET 2018


Itu baru mukaddimah biasa menjelang PRU, bersungguh sungguh benar, sebagai kerajaan itu bukan pekikan dan laungan yang ditungu rakyat, ia sepatut sudah dilaksanakan....

Yang boleh berjanji hanyalah pembangkang untuk mendapatkan kuasa memerintah...
Kerajaan tidak perlu terpekik dan melaungkan janji...sebaliknya melaksanakan dan menguruskan negara  sehiggga rakyat puashati dan berterima kasih...
Jika kerajaan gagal..kerajaan baru perlu diberi peluang, itulah demokrasi, negara ini milik rakyat, bukan sdn bhd.

Di bajet 2018 nanti rakyat percaya banyak insentif dan segala bentuk projek akan dirancang untuk rakyat.

Tetapi apakah DS dan pemimpin umno tahu apa sebenarnya yang rakyat mahukan???

Apakah DS boleh ujudkan semula integriti kerajaan yang sudah musnah di mata rakyat???

Apakah di bajet nanti, DS akan umumkan semua pemimpin kerajaan dan parti BN akan infak semua harta benda mereka selama menjadi pemimpin politik untuk membantu negara.

Kerajaan juga perlu mendapatkan semula mana mana wang di luar negara yang disembunyikan oleh rakyat melalui penggubahan wang haram.

Tangkap dan bawa pulang Jho Low, RPK, Sirul dan beberapa nama lagi untuk dibawa ke muka pengadilan di dalam negara.

Begitu juga rakyat berharap kadar GST dikurangkan, pengawalan harga petrol yang lebih rendah dan stabil.

DS wajar juga memberi peruntukan yang besar kepada semua agensi termasuk PERMATA untuk melancarkan program pendidikan tolak korup yang kini sudah jadi amalan rakyat Malaysia.

Bajet bukan sekadar suntikan wang, wang,wang tetapi wajib sekali suntikan akhlak dan amanah supaya tidak gelap mata dengan peruntukan belanjawan.

Sekali lagi, diulang..setakat manakah DS tahu dan faham apa yang rakyat mahukan dari kerajaan dan kepimpinan sekarang untuk menyelesaikan banyak isu dan selamatkan Malaysia (?)

Bajet 2018 jika terlebih gula sekalipun hanya sekadar mempercepatkan matinya  semut.


NEGARA JHO LOW

Bukan mustahil jika sebuah negara baru ditubuhkan, atau sebuah negara diambilalih dan dinamakan Negara Jho Low atau Republikan Of Jho Low atas kuasa wang.

Banyak pulau pulau berselerakan dan dengan sedikit wang kepada pemilik negara asal, pulau itu dimiliki atas dasar free enterprise.
Begitu juga tambakan pada sesebuah negara boleh diberi kuasa autonomi kepada pemajunya atas alasan itu bukan tanah asal.

Manusia korup memiliki fikiran korup walaupun di atas tikar sejadah, mempersembahkan iman yang korup.

Monday, October 23, 2017

PESANAN BUAT LELAKI MIANG

Mana mana lelaki muda atau tua yang memang kaki bertina, kaki pelacur, ringan atau berat atau memang jenis gatal atau bergatal...

Jangan PURA PURA dizalimi, dianiayai bila pekung tersingkap, gambar, vedio...edit ke tak edit...memang sah samada 10% betul atau 100% betul.

Akui sahaja sikap binatang memang ada pada awak, kalau tersingkap, itu baru mukaddimah di dunia..

Kalau ada yang nak tolong cover, tu kira sama species le tu..

DARI 600 KE 3000 - KU NAN BUAT APA (?)

Lanjutan pendedahan isu 9 Dragon,  PPIM menyebut peningkatan pusat perjudian dalam tempoh dua tahun dari enamratus ke tiga ribu di lembah kelang. Menteri yang berkaitan adalah Azmin dan Ku Nan selain KPN.

Bagaimana secara maya (?)
Saban hari anak muda bank in ke pusat perjudian untuk judi online. Apa Salleh Keruak buat (?)

Pendedahan oleh bukan berkepentingan politik menunjukkan pincangnya pengurusan negara dalam semua segi.



Bukan setakat ketirisan ekonomi tapi kebocoran gejala sosial dan keselamatan.

Selepas dilabel negara korup, apakah mungkin selepas ini negara perjudiaan dan yang sedang menunggu, pusat dadah, pusat perdagangan manusia, pusat pelacuran, pusat pengganas.

Semuanya perlu ditangani oleh pemimpin yang amanah dan berakhlak.



MALAYSIA BELUM BANGKRAP KE (?)


Morally (?)
Sebut mana menteri yang bersih (?)
dan mana menteri yang berani mengaku diri bersih (?)


CASH IS KING KONG




Monday, 23 October 2017


MESKI JIKA DZULKIFLI DIDAPATI TIDAK BERSALAH, KEDUDUKANNYA UNTUK TERUS MENGETUAI SPRM TETAP TIDAK LAGI SESUAI


Sejak Peguam Negara, Apandi Ali mengumumkan penubuhan pasukan petugas khas untuk memantau siasatan pihak polis terhadap Ketua Pesuruhjaya SPRM, Dzulkifli Ahmad, apa yang nyata penyiasatan kes tersebut seolah-olah telah terhenti dengan tiba-tiba.

.............................................................................................................

Salah atau tidak bukan lagi isu era sekarang..
Selagi diendorse, kira halal.




INILAH MALAYSIA

Apabila pemimpin yang korup, terang lagi bersuluh, tidak diheret ke mahkamah..ini mungkin sebahagian contoh jawapannya.






Kesian winnie, dia tiada kuasa memecat atau menukar pegawai dbkl tersebut !!!


Saturday, October 21, 2017

DAH KENA JOLOK BARU TERNGADAH..




MCIKP yang disentuh oleh Tun ketika di Kemaman dan Perlis banyak membuka mata dan kesedaran kepada rakyat dan memberi kesan kepada pemimpin untuk membuat penafian secara lazim.





Sebagai rakyat, pendedahan Tun sudah tentu tidak 100% tepat kerana maklumat hanya di pihak yang relevan. 

Bagaimanapun pandangan itu mempunyai asas yang kuat sepertimana pandangannya terhadap Forest City sebelum ini.

MB Pahang sendiri tidak mempunyai kuasa sepenuhnya ke atas projek tersebut dan apa yang di tahu sekadar maklumat yang diterima, oleh itu penafiannya juga longgar dan baseless.




# Masih ada lagi beberapa individu yang masih menuntut Tun meminta maaf kepada kaum bugis dan ada yang membuat laporan polis walaupun Tun telah membuat penjelasan.


Bagi orang bugis yang baik² apa alasan untuk melenting???

Kalaupun kes ini dibawa ke mahkamah, sudah tentu pihak Tun mahu si bugis berkenaan tampil untuk membela diri. Sudah tentu Tun mengalu-ngalukan...









SINGKAP STRATEGI BN

UCAPAN PERASMIAN YAB DATO' SRI MOHD NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK DI PEMUKIMAN JENTERA BN PRU14

Tarikh    :  21 Oktober 2017 (Sabtu)
Masa     :  9.00 pagi
Tempat  :  Dewan Tun Razak 1
                   PWTC, Kuala Lumpur

1. Pemukiman terbesar diadakan oleh parti BN.

2. Teruja dengan kehadiran begini ramai.

3. Jumlah yang besar ini adalah manifestasi/tanda/lakaran komitmen dan kesungguhan parti BN untuk mencapai kemenangan besar dalam PRU14 akan datang.

4. Pemukiman ini diadakan kerana kita hendak menentukan persiapan kita berada ditahap kesiapsiagaan yang paling tinggi dan paling sempurna yang pernah kita lakukan dimasa-masa yang lalu.

5. Manual PRU14 ada banyak kelainannya, ciri-ciri tambahan berbanding PRU sebelum ini.

6. Tidah boleh approach PRU14 dengan mindset 'Business As Usual'.

7. Langkah dan strategi kita adalah berlainan dan sudah berubah.

8. Apabila dah berubah, maka kita perlu memperlihatkan BN sebagai parti yang adaptif, yang boleh mengubahsuai dalam apa jua keadaan dan situasi menghadapi apa juga rintangan.

9. Manual pada kali ini teratur dan tersusun, strategik dan taktikal.

10. 134 kerusi yang kita menang, wajib kita pertahankan.

11. Mengenalpasti 33 kerusi lagi yang kita kalah dengan majoriti yang tipis yang boleh kita tawan dan menjadikan semuanya 167 kawasan tumpuan.

12. Kandungan manual amat penting kita sampaikan kerana ianya panduan sebelum dan selepas Parlimen dibubarkan, tempoh kempen dan D-Day juga strategi get out the voters. (GOTV)

13. Tidak mahu bergerak dalam single component BN.

14. Keserasian kita sebagai parti BN sudah lama wujud diperingkat Bahagian ini, masih belum lagi ditahap keserasian yang maksima, malah masih ada rasa curiga disesetengah kawasan yang kita ketahui.

15. Berebut kerusi hingga timbul curiga antara komponen kita.

16. Tidak mahu mementingkan pemilihan akan datang.

17. Saya tidak mahu ada yang tubuh bilik gerakan pemilihan bukannya bilik gerakan PRU14.

18. Ada yang menghantar rombongan keluar negara.

19. Tumpu dulu soal domestik.

20. Tunggu menang dulu bagi reward. Bukan masanya lagi. Kerja baru mula. Baru setahun jalan. Belum tahu keberkesanannya. Takut tersungkur.

21. Terapkan budaya kerja yang bersungguh-sungguh.

22. Letak keyakinan pada pucuk pimpinan.

23. Saya dan TPM sedang menilai setiap kawasan, wakil rakyat dah diakses 2 kali, akan ada kali ketiga takut ada kesilapan.

24. Guna badan sosio politik yang kita gunakan selama ini dan kumpulan-kumpulan tertentu.

25. Saya pernah jadi mangsa pada tahun 1999. Ada seorang dari Jabatan tertentu yang buat assessment suka main golf, dia terima golf set dari seseorang yang berminat nak jadi calon tetapi akhirnya calon itu tersungkur sebab report tak boleh pakai. Beliau dari Parlimen Pekan, saya boleh sebut nama Pegawai berkenaan. Sejak itu saya tidak pakai laporan dari Agensi berkenaan.

26. Saya tidak memaksa semua orang dari Pusat yang tidak ada kerusi untuk bertanding kerana bottom line kita mestilah menang pilihanraya.

27. Terpaksa berunding 1 perkara untuk  pembahagian kerusi. Kita kena bersikap terbuka & open mind samada UMNO atau parti komponen kerana kita nak menang pilihanraya.

28. Kalau ada tempat yang kita buat apapun tak boleh menang, tetapi kalau ada calon lain kita letak boleh menang, kita akan cuba untuk capai 1 konsensus.

29. Inilah kerja yang paling berat untuk keluarga BN.

30. Kelebihan kita, kita ada coalition which tested over time.

31. 100% persetujuan daripada semua adalah challenge tapi apapun kita akan buat yang terbaik.

32. Kalau kawan lemah kita bantu, kuat kita pertahankan.

33. Permuafakatan BN, jika ada pertukaran kerusi, ahli-ahli UMNO dan BN kena terima demi kebaikan parti.

34. Tidak ada kerusi majoriti pengundi India. Paling ramai 25% dalam 1 kerusi.

35. Kalau kerusi seperti ini UMNO nak tuntut, tak boleh jugak. Mereka ini boleh menjadi penentu kemenangan kita.

36. Dalam semangat BN ini, kita terima keputusan seperti ini. Kerusi DUN dalam kawasan DS Hishammudddin, 65% pengundi Melayu tetapi kerusi MIC. Dia jaga semua dan disenangi.

37. Dah menang, jangan kita jaga puak-puak kita saja. Jaga semua orang. Peruntukan kena bagi.

38. Ada juga Ahli Parlimen komponen, serah kuota untuk Ketua Bahagian UMNO agihkan. Permohonan untuk masjid, Ahli Parlimen itu sendiri yang mohon pada saya sampaikan orang UMNO minta jangan tukar Ahli Parlimen mereka.

39. Penyokong tegar kita roughly 40%. Jangan lupa 60% lagi. Pecah kepada 2 kategori :
i)  Persuadable voters
ii) Right off voters

40. Jentera diperingkat Parlimen, kena kenalpasti siapa voters. Semua voters putih, bukan semua putih. Don't assume all white. Don't take for granted all white voters.

41. Kita ada 1.6 juta penjawat awam. Daripada itu, 500, 000 merupakan guru. Kementerian Kesihatan 250, 000. Ini adalah persuadable voters.

42. Fokus kepada berapa orang yang terima BR1M tetapi tidak daftar sebagai pengundi.

43. OKU dan warga emas yang terima bulanan dari kita.

44. Orang muda is the biggest factor compared to last election.

45. Semua Universiti dikuasai oleh golongan mahasiswa pro Kerajaan.

46. Kita boleh yakinkan mereka sokong Kerajaan.

47. Kita perlu mengelak daripada kenyataan sesama kita yang menyakiti mana-mana golongan yang bakal menyokong BN.

48. Misalnya, UMNO nak appear to our based tetapi kenyataan kita menyakiti hati rakan-rakan, elakkan.

49. Jangan buat statement untuk popular kerana ia akan ada chain reaction.

50. Sama juga jika komponen buat statement, orang UMNO terasa jadi susah juga. It works both way.

51. Sekolah satu aliran, kita kena terima ianya sebahagian daripada landskap negara kita.

52. Kita nak understanding antara kaum. Hormat.

53. BN always keep his promise. Will keep our integrity.

54. Menjelang Bajet 2017 jika saya sebut Indian Blueprint, jangan pula ada orang marah. Kita jaga semua, Kadazan dan sebagainya. Ini semua rakan-rakan kita.

55. What we need is a strong government. Don't be emotional.

56. Sabah Sarawak is a good example of inclusivity.

57. Saya nak recognize Wanita UMNO & Wanita BN sebagai backbone of the machinery. The more women in the machinery the better.

58. We must work hard. There is no substitue to ward hard. Work smart work hard as a team insyaAllah BN akan berjaya.

59. Hidup BN! Hidup Rakyat!

Terima Kasih


JOM SAVING DENGAN DINAR DIRHAM CRYPTO YANG DISANDAR KEPADA EMAS UNTUK UNTUNG YANG LEBIH


DINAR DIRHAM SATU SATUNYA CRYTO CURRENCY YANG KUKUH KERANA NILAINYA DISANDARKAN PADA HARGA EMAS SEMASA PADA LAZIMNYA TIDAK SUSUT NILAI.

Bitcoin, the mother of crypto currency hits $100,000,000,000 value on market capital!

Ketika kami bermula pada February 2016 project blockchain yang pertama melalui pre-order DNC harga 1 bitcoin cuma sekitar MYR 1500 sahaja.

Dan pada hari ini, harga 1 bitcoin mencecah MYR 25,000.
Ini adalah salah satu asset instruments yang sangat tinggi nilainya dalam tempoh kurang dari 2 tahun.
Kenaikan 2000% ini membuktikan underlying technology with bitcoin is proven and gaining popularity all over the world.

Kini, produk terbaru dari kami iaitu wallet multi crypto Blockchains.my yang dilancarkan pada awal tahun ini sudah memenangi Swiss Innovation challenge pada bulan lalu yang dianjurkan oleh universiti UTM dan juga universiti swizertland.

Kemuncak pertandingan ini adalah pada 31 october 2017 ini. BCMY mewakili Malaysia dan akan bersaing dari company2 fintech dari Vietnam, Thailand dan Indonesia. Yang lebih menarik, BCMY telah pun bertapak dan mempunyai user based di negara2 tersebut.

Dalam wallet BCMY, salah satu ciri disruptive yang telah kita bangunkan adalah ciri2 memudahkan membeli dan menjual Bitcoin dan lain2 asset crypto.

Dengan teknologi yang dibangunkan, pemilik Bitcoin mampu utk berjual beli secara P2P (Peer 2 Peer) dan juga boleh ditukar kepada fiat melalui NFC Smart debit card dan VISA Debit card. :)

Harini, bertempat di Kota Kinabalu di negeri di bawah bayu Sabah atas kerjasama dengan Hartatek Resources yang di uruskan oleh Azlin Awang Chee kami akan melancarkan MIB (Miner in a box) mesin mencetak crypto currency pada harga mampu milik MYR 21,000 yang mampu dibeli dan dipasang sendiri di rumah atau diuruskan secara hosting.



Teknologi MIB ini sangat effektif dan kompetitif kerana ianya menghasilkan 228 Mhs dengan custom 8 unit graphic card dan ianya menggunakan low consumption electricity dan hanya "plug and play" sahaja setting pilih nak mencetak Ethereum, Monero, Dash, Zcash atau mana2 GPU mining altcoin tanpa pening2 nak setting atau buat wiring.

Nantikan butiran lanjut mengenai MIB (Miner in a box) yang akan ditawarkan kepada semua user DinarDirham dalam waktu terdekat. :)
Dato Arai
HUBUNGI SIFFU 0133760377
Tanya bagaimana ia lebih untung beli emas melalui dinar dirham crypto.





Friday, October 20, 2017

HANYA HADI BOLEH LEGAKAN NAJIB ...

Segala hujah pemimpin umno seperti sallehkeruak dan kunan yang mahu mempertahankan Najib makin tidak laku bukan sahaja di mata rakyat tetapi di kalangan ahli umno sendiri.


Zahid dan Hishamuddin sendiri sudah sayup untuk mendengar komen mereka.

Hujah overdose yang kadangkala dibuat oleh ismail sabri, annuar musa, johari ghani menjadikan rakyat makin rasa kerajaan hari ini dipenuhi pelbagai isu makan diri.

Penangkapan dan siasatan rasuah ke atas pemimpin yang mirip bermotifkan politik di ketika rakyat tidak buta, hanya makan diri.


Oleh itu apabila pihak ketiga seperti Hadi membuat kenyataan menghentam pembangkang, ia bererti membantu umno merasa sedikit lega.

Tetapi Hadi bukanlah tabung oksigen yang boleh kekal diharapkan, dia sendiripun sesekali sesak dada dengan kenyataan2 Tuan Ibrahim Tuan Man, tidak semua ahli PAS suka makan beras cap ayam.

Annuar Musa yang bercita cita sebagai MB Kelantan sudah tentu turut membantu mempromosikan PAS untuk bersama umno supaya jasanya tidak mudah dilupakan begitu sahaja.

Hadi sendiri, sampai sekarang belum berani istiharkan, sokong umno bererti sokong PAS.

Jawapan untuk Hadi:
Rakyat lebih sanggup hidup di zaman kezaliman Mahathir daripada hidup di bawah kepimpinan kletokrasi, penyamunan duit rakyat, penyerahan negara kepada penjajahan ekonomi oleh kuasa asing hingga kelak menjadi hamba mereka dan penting juga tidak sanggup di bawah kepimpinan lebai yang menjual ugama.

Jom sama² bertaubat...