Thursday, October 26, 2017

MAMPUKAH BAJET 2018 BN MENGATASI BAJET 2018 PAS DAN PH

PH denan berani membentangkan bajet 2018 mendahului bajet BN yang akan dibentangkan besok, Jumaat.

Jika bajet 2018 Pakatan Harapan diambilkira sudah tentuNajib boleh atasi dari segi kebijaksanaannya dan melegakan rakyat.
Itupun dengan syarat ia tidak dipinda dalam proses perlaksanaan seperi yang berlaku pada bajet 2017 di mana beberapa peruntukan kementerian dipotong.




GST perlu dikurangkan atau dihapuskan dan
sistem pendidikan percuma !!!! BN wajar tidak mempunyai alasan.

Apabila rasa tergugat, pemimpin BN labelkan Bajet PH sebagai tidak realistik {?}





Jika PAS serius dalam membentuk sebuah kerajaan, adalah waras mereka mempunyai kerangka bajet 2018 untuk menunjukkan kemampuan.




Walaupun digemburkan kali ni Bajet BN ada kelainan dan fesyen baru tetapi janganlah sampai menjolok rakyat.





# suatu perkara yang PH terlepas pandang ialah sebaik sahaja tawan puterajaya, tambahan bilik di hospital permai dan penjara sungai buluh perlu dibuat bagi mengisi tambahan keperluan.




23 comments:

  1. Salam Bro. Yang pasti BUDGET JABATAN Perdana Menteri melebihi budget segala kementerian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terutama bajet Biji Permata Rosmah....!!

      Delete
    2. Ketika pakatan pembangkang baru berangan-angan menjanjikan khayalan kepada rakyat; kerajaan pimpinan Najib sudah dan sedang melaksanakan tindakan-tindakan yang memberi manafaat kepada rakyat antaranya:

      1. 94,956 peneroka Felda. Setiap peneroka menerima insentif khas kerajaan sebanyak RM5,000 dan tambahan 5 lagi insentif khas.

      2. 6,320,769 penerima BRIM. Setiap penerima BRIM menerima mengikut kategori samada RM1,200, RM900 dan RM450.

      3. 58,000 nelayan. Setiap nelayan menerima bantuan sara hidup RM300 sebulan semasa musim tengkujuh.

      4. 3,500,000 pelajar sekolah rendah dan menengah. Setiap pelajar menerima bantuan persekolahan RM100.

      5. 1,300,000 pelajar pusat pengajian tinggi. Setiap pelajar menerima kad debit pelajar bernilai RM250.

      6. Belasan ribu pelajar yang menerima biasiswa.

      7. Belasan ribu jemaah haji yang menerima penajaan mengerjakan haji.

      8. 440,000 pekebun kecil dan penoreh getah akan menerima Bantuan Musim Tengkujuh RM200 sebulan untuk tempoh tiga bulan mulai November ini hingga Januari 2018.

      Lebih baik percaya kepada orang yang sudah dan sedang melakukan kebaikan daripada orang yang sudah diberi peluang terlalu lama untuk melakukan kebaikan tetapi gagal dan tiba-tiba pula menjanjikan bulan dan bintang hanya untuk berkuasa semula.

      Kekalkan Najib sebagai PM, undi UMNO dan BN di PRU-14.

      Delete
    3. Salam. Yang sepatutnya dibanggakan adalah punca ekonomi yg datang dari hasil kerancakan pelaburan dari luar dan bukannya dari poket rakyat. Kalau dah puncanya dana dari poket rakyat..Apa kejadah nak gebang lebih.

      Delete
    4. Ramai macai-macai Madey yang berpendapatan belasan ribu ringgit hingga puluhan ribu ringgit sebulan di projek-projek pelaburan asing yang dibawa oleh Najib di negara ini.

      Delete
  2. Belanja Tadika tak betodit utk Bangsatwan & Brahmin Kleptoelites shj suda 1B, lebih mau.

    ReplyDelete
  3. Bajet PasuGagusan lg mantap:

    1) Hasil.
    Tin Milo size XXL.
    2) Ekonomi.
    Cukai dan Sewa tapak gerai Ceramah 'Lanyak' (atau Lawak, Nyanyi, Konci Surga).
    3) Pendidikan.
    Tahfiz 'tanpa api'.
    4) Undang2.
    Kitab 3.5 versi 100S/30T/RM100k.
    *tertakluk mood , dan TIDAK terpakai bagi golongan Brahmin dan Bangsatwan Melayu beragama Islam dlm Kad Pengenalan.
    5) Kajiselidik Mampan
    Mengusulkan sykt Nestle utk keluarkan product packing Milo size Tong Drum Petrol isipadu Standar Opec.

    Takbir!! (16-20 kali)

    ReplyDelete
  4. woyyooo...bajet ph sangat futuristik. sampai tak terfikir dek akal. pendidikan percuma? bagaimana ingin melaksanakan pendidikan percuma sedangkan kepala ph telah menjadi kepala negara selama 22 tahun dan pendidikan tak pernah menjadi percuma! ptptn muncul dan wujud ketika siapa menjadi pm? adakah usaha mewujudkan ptptn adalah selaras dengan idea 'pendidikan percuma' yang diretorikkan? itu cerita lama beb, kata2 untuk mewajarkan sebarang kata2 terkini dan mencuci 'dosa' lama. 20 bilion akan dapat dijimatkan dengan membenteras rasuah! wah!! hebat visi dan misi ph. sokong 200% kalau boleh dilaksanakan. sayugia diingatkan bahawa kes2 rasuah kecil-kecilan dan besar-besaran berlaku tak kira di zaman siapapun memerintah. zaman tun mahathir jadi pm tiada rasuahkah? apa langkah2 pencegahan dan pembeterasan rasuah yang beliau laksanakan sehingga melarat kepada zaman pm2 selepasnya? jika dahulu lagi sudah mampu dibenteras, rasanya kerugian dana rakyat yang lesap dan lebur akibat rasuah dah boleh dilupakan. lawak....lawak yang agak kelakar. gst akan disifarkan atau mudah cakap dihapuskan. nipun agak kelakar juga. sebelum najib menjadi pm, idea2 gst telah dibawa oleh menteri kewangan terdahulu, tun daim. selain itu ds anwar ibrahim juga pernah membawa idea berkenaan. jika tun daim berani menyebut, adakah ia diluar makluman dan pengetahuan tun mahathir selaku pm? 'saya tak tahu' juga ke? sorry to say, saya tak sokong gst sebab ia diimplimenkan secara tidak betul. sepatutnya pihak korporat yang bayar cukai tapi kini pembeli yang terbeban. cukai dimasukkan dalam harga barang, gila! apa beza dengan sst? tapi rasa kelakar dan terhibur sedikit dengan lawak orang yang dulu beri idea gst kini kononnya anti gst. kelakar sungguh!

    oklah, ada banyak lagi yang kelakar dalam pembentangan bajet maya ph ni, tapi saya permudahkan. janjilah setinggi manapun sebab bajet bayangan sahaja. janji bulan bintangpun boleh sebab tak perlukan duit, air liur sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lubang taek terasa panas kerrr? Bila blog2 spt mykecut dan haramkah nak buka ruang komen telus mcm KD?
      Ya laa, kuasa nungkar mmmg pun hanya boleh hidup dlm suasana gelap tidak telus, mcm gelumang dlm lobang Taek.

      Delete
  5. Wowww! Minimum gaji 1500 untuk setiap rakyat bekerja. Woww! GST dihapuskan! Woww! Pendidikan percuma sehingga universiti!(x perlu bawa kertas a4 ke sekolah) Wowww! BR1M diteruskan! Wowww! Minyak kenderaan yg stabil!

    Dan faktor woww terpenting adalah najib, kuncu2 dan macainya akan dihadapkan ke mahkamah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. WOOOOOW !!! jom flush taek Umnobnpas

      Delete
    2. • Ehhh, setuju pula dengan pelaksanaan BRIM idea hebat kerajaan pimpinan Najib ini. Bukan ke orang tua itu kata BRIM adalah rasuah dan membazir?

      • Gaji minimum RM1,500! Berapa ramai daripada 1.6 juta kakitangan awam yang ingin pakatan pembangkang berhentikan kerja untuk melaksanakan gaji minimum tersebut?

      • Pendidikan percuma sehingga universiti! Sekolah rendah dan menengah memang sudah percuma; dan universiti-universiti awam bersubsidi. Kenapa universiti di bawah kerajaan negeri pimpinan pembangkang masih tidak melaksanakan pendidikan percuma?

      Delete
  6. Tak payah la nak belit belit KD ooii, dah berapa kali dah pun PH mengemukakan budget alternatif tapi semuanya hapraqqq.
    Tolong bagitau rakyat, tolong bagi jaminan bersumpah, tolong buat perjanjian dengan rakyat secara bertulis dan telus iaitu jika PH memerintah perkara perkara berikut akan dilaksanakan :
    1: GST dihapuskan dan apa2 regime cukai yang dilaksanakan MESTI lebih rendah dari GST 6% sekarang.
    2: Harga semua barangan utama lebih rendah dari sekarang termasuk lah beras gula minyak masak tepong susu bawang, ubi kenyang cili kering dan lain-lain.
    3: Harga minyak petrol dan diesel sentiasa dibawah paras RM 1.90 seliter.
    4: PTPTN dimansuhkan.

    Kalau anak jantan, buat perjanjian dengan rakyat, kalau TIDAK dilaksanakan maka kerajaan PH boleh dijatuhkan atau dihumban je ke laut.
    PH.....manusia cakap tak serupa bikin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko sokongjho low ko punya suka. Rakyat nak kan kebaikan. Ini negara Rakyat dan bukan negara pada partai2 yg sah pesonglap tegar

      Delete
  7. Anon 7:10 AM.... kau ni jenis pendek akal, mudah di kelentong oleh PH hapraqqq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap ko kata aku mudah dikelentong. Ko nak terus lahap taek suka ko. Sedih tgk ko terpaksa tahan jubbo kat sini. Blog ini blog pro PH. Yg blog sama mykecut haramkah dan media sehala bilanya nak terbuka sikit.
      Oh ya lah, aku lupa Kuasa mungjar anutan ko mesti selesa dlm gelap ..mana boleh telus dan cerah. Ulat taek mcm ko mmg tinggal dlm lubang taek. Teruskan , asal itu kesukaan ko. Umnobnpas akan jadi mcm congress india ,golkar. End Of Life, Obsolete. Dead and Gone. Ko boleh ikut.

      Delete
  8. Nak pinjam katax Tg Razaleigh bila ditanya samaada Budget PH makes sense or not..
    Jawapan...The alternative budget was prepared by people with no common sense..
    PH ni ingat rakyat bolih dipermain main terutama melibatkan negara..
    Cari lah pakar ekonomi untuk benarx mengubal budget yg realistik setanding dgn budget kjaan siap dgn fakta dan tindakan yg akan diambil,tapi langsong tidak dinyatakan..
    Terlalu ramai lawyers dlm PH ini dan peguam memang handal spinning,tetapi di masa alam digital ini,presepsi,presumpsi dan hearsay tidak berapa efektif dan ini menjadikan alternatif budget ini bertukar jadi autatif budget...

    ReplyDelete
  9. Kah.... kah..... kah..betul tu Anon 7:15 AM

    ReplyDelete
  10. Nak lalak Kah kah kah ..
    Ataupun lalut nak ki ki ki...
    Selagi anjing2 dipaksa sanggah..
    Makin sah umnobnoas dh getar gigi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ketaq gigi la dol oiii!!!
      ketawa guling2 geli hati dengaq kelentong ph buat belanjawan.
      macam la big bos ph tak pernah bentang bajet sebenaq sebelum ni. tapi ini kali lain macam, yelah kali ini sebagai pembangkang, bukan menteri kerajaan. jadi bentang bajet ikut selera la, asal boleh tipu penyokong sudah... hang paa tau?

      Delete
    2. Sesungguhnya TIDAK SAMA SEKALI pernah akan dihalalkan atau direstui,akan perbuatan atau songlapan sebarang faedah, dan hak yg sepatutnya menjadi milik Rakyat Tanah air dan anak cucu.

      Kerakusan pemegang amanah atau yg bersekongkol sudah dirasai dan diketahui Rakyat.
      Dan Allah tetap AKAN mengambil tindakan mengikut ketatapan dariNYA.

      INI KEYAKINAN YG DIOEGANG RAPAT OLEH RAKYAT YG DIZALIMI.

      Maka YA ALLAH, lindungilah kami. Dan engkau percepatkanlah hukuman setimpal terhadap pihak2 pecah amanah, yg telah kami pinjamkan kpd mereka kuasa pemerintahan sementara di Malaysia ini.
      Aamin.
      Saudara KD, Gn,J,seangkatan..biar yg dikiri yg dikanan, ditengah..
      DOA YG BERNIAT BAIK perlu diAaminkan.

      Delete
  11. Apa yang kita boleh harap bajet dari MO1 yang sekadar lukus SPM...

    Pendapatan Negara adalah pendapatan dia...


    Kehkehkehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di era Najib yang dianggap lulusan SPM inilah:

      1. KDNK negara pada 2017 adalah RM1,600 bilion berbanding sebelum 2003 yang tidak pernah mencecah RM420 bilion.

      2. Rizab negara pada 2017 melebihi RM420 bilion berbanding sebelum 2003 yang tidak pernah mencecah RM147 bilion.

      3. Nilai aset KWSP pada 2017 melebihi RM756 bilion berbanding sebelum 2003 yang tidak pernah mencecah RM220 bilion.

      Delete