Sunday, June 24, 2018

LIM GUAN ENG BIADAB

Semua kenyataan rasmi kerajaan mesti dalam Bahasa Malaysia diikuti dengan Bahasa Inggeris jika perlu. 

Sangat bangsat kerana lebih rela mempertahankan teamnya daripada minta maaf !?





# DAP adalah musuh selama lamanya dan perlu "diperangi" jika mereka mengancam. Dia bukan Menteri Kewangan Negara China.


# Ada ke pemimpin Melayu PH yang mempertahankan lim guan eng? 
Ada ke pemimpin Melayu PH yang turut menegur lim guan eng? 

Apa pendirian pemimpin PH bukan Melayu? 

Di mana Anwar Ibrahim?  Sakit tulang belakang,  bukan sakit mulut k?  Masih boleh bersuara... 

22 comments:

  1. persialannya sekarang ini mana pejuang bahasa dan pejuang islam alim ulamak dan mopti kerajaan pH sekarang..setuju diam atau bangang bisu

    ReplyDelete
  2. Kalo betul ini dari Guan Eng tun mesti tegur...semua rakyat malaysia perlu paham ape yg guang eng cakap..

    Seblm ni ade tulisan guang eng dlm bahasa cina mengenai perkauman yg palsu...dipercayai kerja umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sikit-sikit UMNO,
      Sikit-sikit UMNO,
      Jenis bapuk pondan bodo keturunan ni mmg mulut jahat suka tuduh orang tanpa bukti.

      Delete
  3. Sejak azali lagi phoenix memang yakin KD memang ada akal.... Sekarang baru mau pakai akai...

    Requote :

    # DAP adalah musuh selama lamanya dan perlu "diperangi" jika mereka mengancam. Dia bukan Menteri Kewangan Negara China.

    Mereka akan buat U turn atau tune-down.... but they will never stop.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The key words are : ".... jika mereka mengancam."

      Orang cina rakyat Malaysia, tak kira laa mereka bersekolah di sekolah cina sampai universiti pun pi belajar di universiti kat Taiwan ker... mereka semestinya mampu faham dan boleh membaca sebarang tulisan dalam Bahasa Melayu yang merupakan bahasa Kebangsaan Malaysia!

      Nak lulus ujian Penilaian Darjah Lima kerr... UPSR kerr... PTS kerr.. mereka wajib lulus kertas bahasa Malaysia (sekarang disebut semula sebagai Bahasa Melayu) jadi tak mungkin dan tak timbul isu mereka tak boleh membaca tulisan dalam Bahasa Melayu!

      DAP jangan nak main api!

      Lepas ni adakah kita akan terpaksa layan bahasa Kadazan dan bahasa Iban pula? Maklumlah kalau LGE fikir dia berhak guna bahasa mandarin, orang Kadazan dan orang Iban juga boleh membuat tuntutan yang sama sbb bilangan mereka juga ramai dalam Malaysia ni!

      LGE oii!... hang paham tak apa maksud BAHASA KEBANGSAAN? Hang paham tak kenapa di negara2 yang mempunyai masyarakat majmuk (multiracial), kewujudan BAHASA KEBANGSAAN itu penting? Hang belajar sejarah dunia tak????

      Delete
  4. Kalu tak ikut rule of law, kasi hantam saja. Ini bukan pengikut atau penasihat. Kasi betul semua yg tak betul, biasakan dengan yg betul. Bukan cari populariti, tapi kerja kena mantap.

    ReplyDelete
  5. Kalau keluar kenyataan rasmi dlm bahasa malaysia disusuli dgn bahasa inggeris dn cina xde jadii masalah rasanya..kalau terus keluar dlm bahasa cina nii mmg xleh diterima..tgk org indon mereka bangga dgn bahasa mereka..kalau org barat duduk indon cpt jerr fasih ckp bahasa indon..atau malaysia baru mmg menuntut segala perubahan secara total..rais yatim mungkin boleh ulas isu nii..

    ReplyDelete
  6. Rakyat ade berbilang bangsa...bahasa rasmi kena ade satu sahaja untuk satu negara dlm urusan negara...bahasa kedua bahasa antarabangsa iaitu english...tun mesti tegas untuk mengelakkan pertikaian bahasa pentadbiran negara...

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju tuan.. ini standard..
      rasanya 1 dunia buat camni..

      Delete
  7. Sudah besat kepala ka..
    kurang ajar dia ni..

    ReplyDelete
  8. Kalau tk bendung.
    Lagi parah ni.. confirm.. ni barah..

    ReplyDelete
  9. tokong dah besat kepla pejuang islam madani dan fundmentalis islamic state dah kena clamp telo depa.. syair si samat sait peludah bangsa dulu telo dia kena ludah balik...


    kah kah kah... samattt ooo samattt mano ko pergi samatttt..!!!


    kah kah kah

    ReplyDelete
  10. ....bila kalanya kita akan belajar memahami keadaan sekeliling kita !

    ReplyDelete
  11. Kenyataan rasmi dari kerajaan seharusnya hanya dlm bahasa melayu sahaja.. melainkan perlu di dalam bahasa inggeris kerana ia mungkin melibatkan hal antarabangsa yg memerlukan bahasa antarabangsa digunapakai disini..

    Namun, tidak seharusnya bahasa cina digunakan.. walau apa jua alasan yg diberikan..

    Ini kerana bahasa melayu adalah bahasa kebangsaan..!

    Jika perkara ini tdk diatasi dan diambil langkah drastik utk memperbetulkan keadaan.. nanti timbul pula isu lain.. bahasa tamil bagaimana..?

    YANG PASTI BAHASA MELAYU IAITU BAHASA KEBANGSAAN HARUS DIMARTABATKAN!!

    ReplyDelete
  12. yapp, akan menjadi salah satu isu utama pada PRU15, shabas PH.

    ReplyDelete

  13. Ini sutak lebih maa aa !!!!!!!!.

    ReplyDelete
  14. Notis awal RASMI Kementeriannya diterbit dlm bahasa, english,dan madarin utk Umum.

    Penjelasan tambahan dipapar dlm facebook peribadinya. Tapi diletupkan oleh cytrompah taek, baki pencacai umno totok, dan Pastaliban.

    Apakah Paparan peribadi yg dimuat diFacebook, sama tarafnya dgn terbitan rasmi kementerian?
    Apakah sekira sudah jadi menteri, maka tak boleh maim facebook?
    Undang telahan mcm mana yg boleh puaskan hati melayu totok umno dan ahlul bahlul pas lagi?
    Melayu masih kuno jahiliah ker, sampai tak tau pikir?
    Asyik kena domba zombazomba ketua2 taek.
    klepet lagi neh?

    Woi, sudah 2018 nii? Taek tak boleh dimakan. Makan jafi bodoh, bahlul !

    ReplyDelete
  15. Tahniah kpd penyokong ph. Pesanan dulu² korang persetankan. Kini setan dah tumbuh tanduk sikit². Korang yg yakin utk mulakan, korang la yg kena hadap. Jgn sampai anak cucu bangsa melayu kencing atas kubur korang..

    ReplyDelete
  16. Pasal bahasa pun nak heboh... Macam bole bangkrup negara. .. Google translate jer. ... Ade orang guna bahasa Malaysia untuk memaki Dan menipumenipu rakyat .. Adeh nie lagi pedih. ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahasa adalah kedaulatan sesebuah negara tuan...
      Elok kita dalami masalah ni.. dgn membaca memgenai sejarah silam..

      Delete
  17. Pejabat mof akan jadi kedai kopi hailam..

    ReplyDelete
  18. Sama macam masa najib, yg salah kita hentam. PH pun kita hentam kalau salah.

    ReplyDelete