Friday, June 29, 2018

RESTRUCTURE MANIFESTO DAN SELAMATKAN MELAYU.

Ketika rakyat membuat undian PRU14, ia hanya bersandarkan kepada satu faktor utama,  HASRAT RAKYAT singkirkan Najib. 
Faktor kedua,  nasi tambah, kerana Tun bakal dinobat PM,  rakyat melihat masalah negara mampu di atasi hanya jika Tun kembali sebagai PM atau Anwar jika berada di luar penjara. 
Sekurang kurangnya itulah faktor yang mendorong tambahan undi Melayu termasuk undi ahli umno sendiri.

Faktor Tun telah berjaya menambah atau menampung undi yang telah ditarik keluar oleh PAS dari PH. 

Faktor Manifesto PH keseluruhannya juga dilihat menarik kerana mendekati kepada kehendak rakyat keseluruhannya. 

Hari ini majoriti yang menyokong PH kekal sokong dan tidak merungut sangat tentang janji manifesto kerana keseluruhannya secara purata tertunai atau dalam proses ke arah itu. 

Rakyat lebih teruja dan kenyang dengan tindakan kerajaan yang membongkar segala bentuk skandal, korupsi dan salahurus kerajaan lama,  Penyingkiran ribuan lantikan politik kerajaan lama DIALU-ALUKAN. 

Pendedahan ini membawa maksud apa yang dikatakan dulunya bukanlah fitnah,  tetapi kebenaran dan hari ini bukan setakat bongkar benar tetapi sudah ke tahap "melampau" dan "kerja gila" yang jika terus digali,  ia akan makan masa 2-3 tahun untuk selesaikannya. 

Majoriti yang kesal mengundi umno, rasa tertipu oleh umno sangat besar dan yang membebel soal manifesto hanyalah segelintir penyokong tegar umno yang masih sakit hati dan tidak berpijak dibumi nyata. 

Meteka kutip info longkangan untuk cuba dijadikan isu nasional,  untuk menutup keabaikan parti mereka. 

Kerajaan perlu rasa bimbang tentang manifesto 100 hari yang tidak mampu dilaksanakan sepenuhnya tetapi integriti yang ada membolehkan kerajaan membuat pengakuan dan akujanji baru yang lebih jitu dan telus selepas memahami kedudukan ekonomi negara... Penggal ini merupakan penggal ujian bagi Kerajaan PH menunjukan kemampuan mengurustabir negara dengan lebih baik.. 

Selain tindakan ke atas kumpulan individu yang salahlaku,  parti umno juga perlu dibatalkan jika sah melanggar undang² dan sekaligus menyelamatkan Melayu dari terus diurus oleh orang yang "salah". 


17 comments:

  1. Batal sbb Munge dah nak mampos 12 kerusi jer ...

    ReplyDelete
  2. Manifesto utama bagi aku minyak tak naik harga barang tak naik tangkap prompak2 dan buang umno kerana dah lama pemimpin2nye buncitkan perut......yg lain2 tunai boleh tak tunai pun boleh...aku benci umno kerana naikkan harga minyak dan barang serta buncitkan perut sendiri saja......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak benci sesiapa. Yang aku rasai, aku sgt terkilan kerana dalam tempoh 50 kerajaan PH memerintah, negara sudah kehilangan anggaran 200 billion modal pelaburan asing. Ringgit tetap juga jatuh tidak terkawal. BSKL terus jatuh sehingga bawah 1700 mata. Ini bukan apa yg rakyat harapkan. Sepatutnya pembongkaran skandal² kerajaan lama menyebabkan pelabur menambah pelaburan tapi kini sebaliknya. Memang blogger² pro PH sedar hakikat ini tapi masih bungkam menbisu dan memekakkan telinga. Bertindak la sekarang, jangan tunggu hingga ekonomi jahanam baru nak bersuara. Jika dulu sebelum PRU14 sanggup buat apa sahaja, inilah masanya utk menasihati kerajaan apa yang patut dan apa yang tidak. Jangan asyik bisingkan soal parti politik pembangkang. Mereka bukan urusan PH. PH sekarang bertanggungjawab memakmurkan rakyat mensejahterakan negara. Kini Malaysia diambang bankrup, masih nak terpekik terlolong pasal umno dan pas lagikah? Rakyat sedang menunggu janji ditunaikan, tapi hakikatnya janji itu makin kelabu untuk terlaksana kerana salah percaturan kerajaan. So, baiki kerosakan segera. Ekonomi mampan yang dibina selama 9 tahun, dalam 50 hari sahaja ianya jahanam. Memalukan diri kerajaan sendiri jika tidak ambil tahu...tetapi rakyat dah semakin tahu.

      Delete
  3. Yg membebel pasal manifesto PH hanyelah puak umno yg nak cari kelemahan semata2.. Bila dicabar supaya derma kpd tabong negara gst yg tak dibayar lagi dan beza harga minyak ikut fotmula najib.2.40 semua takut...mengada jer lebih...akhir tahun jalur lebar turun 25%... Macai sila bagi kpd tabong negara 25% sebab macai suka bayar lebih...cakap banyak tak guna..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akhir tahun tu cerita akhir tahun la wakdol, sembang benda belum jadi buat apa. Sembang ajelah apa yg dah jadi, kan ada banyak tu...hahahaha..

      Delete
  4. Grand welcome for Mahathir in Indonesia

    Indonesia pulled out all the stops this week to welcome Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad, as the 92-year-old premier made his first visit to an Asean neighbour since returning to power last month.

    "Indeed, our overseas tour begins in Indonesia because it is the closest country and one with familial relations," Tun Dr Mahathir said yesterday, following bilateral talks with President Joko Widodo at Istana Bogor in West Java.

    "Malaysians are not foreigners to Indonesians. In fact, many Malaysians are originally from Indonesia, including my in-laws."


    Dr Mahathir, who has yet to appoint a foreign affairs minister, arrived in Jakarta on Thursday night for a two-day visit to Indonesia. He was accompanied by his wife, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali, and several government officials.

    Mr Joko and First Lady Iriana were at Halim Perdanakusuma International Airport in East Jakarta to receive the elder statesman.

    The two leaders met again yesterday morning at Istana Bogor, where Dr Mahathir inspected a guard of honour and was greeted by hundreds of schoolchildren waving the Indonesian and Malaysian flags.

    He and Mr Joko also planted a tree in the compound of the presidential palace to commemorate the visit before they held talks.

    "I was very impressed with the ceremony, it was extraordinary," said Dr Mahathir. "And I was very happy to be greeted by so many little children gathered here."

    ReplyDelete
  5. KD, posting hang telah menyebabkan telur macai pemakan dedak termasuk dan terclamping ke lubuk yg paling dalam. Beribu kebenaran digali dan didedahkan tp mereka masih cuba menafikan. Agaknya selama ini dedak apa yg mereka makan?

    ReplyDelete
  6. Tak perlu restructure. Membazir. Dalam umno majoritinya telur dah kena clamping dengan wak tomato. Telur macai pulak kena clamping dengan duit siling 50sen. Upah mencacai.
    Kehkehkeh

    ReplyDelete
  7. Setuju sangat sangat. Right on point. We don't really care about the manifestos but najibs regimes be defeated.i am totally agree with u in this and a good point I must say👍👍

    ReplyDelete
  8. Setuju sangat sangat. Right on point. We don't really care about the manifestos but najibs regimes be defeated.i am totally agree with u in this and a good point I must say👍👍

    ReplyDelete
  9. Janji tinggal janji. .Brg bkn turun pun. .

    ReplyDelete
  10. Taukey² cina sedang mengalami kerugian besar kerana pasaran saham jatuh tersungkur. Namun mereka MALU BESAR utk mengakuinya secara terbuka sebab hampir 99% daripada mereka mengundi PH dalam pru yang lepas. Apa yang mereka harapkan semakin ranap dibawah kerajaan pakatan haRANAP. Ini hakikat, akui sahajalah.

    ReplyDelete
  11. KD...CUBA FOKUS PASAL JANJI MANIFESTO...BIAR DIA ORANG TAHU..KITA RAKYAT MAHUKAN PERUBAHAN SEPERTI JANJI..

    MALU KD..MANA NAK LETAK MUKA..

    ReplyDelete
  12. Sesuailah dgn name Pakatan Haranap, satu2 ranap. Tunggu si jantung bateri pulak ranap.

    ReplyDelete