Saturday, April 11, 2015

TEKNIK MENJAWAB SAOLAN

Melihat kepada kononnya jawapan atau cubaan  menjelaskan sesuatu perkara atau perkataan popular sekarang "pencerahan" kita berharap mana-mana parti supaya mengadakan Kelas Teknik Memberi Jawapan supaya apa yang ditanya dapat dijawab dengan tepat dan bernas.

Ini juga wajar menjadi salah satu syarat untuk menjadi Wakil Rakyat atau Menteri supaya tidak menjadi bahan celaan atau jenaka di kalangan rakyat sendiri.

Lebih teruk penjelasan mereka makin mencelarukan rakyat, memalukan diri sendiri dan hilang integriti.

Teknik Menjawab Saolan ini wajar dididik di peringkat pra sekolah lagi dan dalam hal ini PERMATA adalah wadah terbaik untuk memulakan sesuatu yang mulia ini.

34 comments:

  1. School of communication Studies (Answering Question Technique).

    Head of School
    ---------------
    - Najib Tun Razak (Strategic Blur)

    Senior Lecturers
    ----------------
    - Ahmad Zahidi (Rhetoric & Flip Flop)
    - Hishamuddin (Corroboration)

    Lecturers
    ----------
    - Nazri (Strategic Empty Talk)
    - Khairy (Strategic Non Performance)

    Tutors
    ------
    - Salleh Said Keruak (Strategic Apple Polishing)
    - Ahmad Maslan (Strategic Confusion)
    - Ahmad Husni (Strategic Misappropriation Technique)

    Visiting Lecturers
    -----------------
    Pak Lah (Strategic Hadhari)
    Rafidah Aziz (Fernandezism)
    Shahrir Samad (Strategic Blind Loyalty)

    Limited seats available. First come first serve basis.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum KD

      Apa yg ditulis sahabat diatas itulah realiti UMNO.

      KD Maaf ketika saya mengatakan TDM melahirkan warisan kepimpinan yg teruk kpd Najib ramai yang tidak faham rupanya...

      Samada sahabat kita diatas merupakan ahli UMNO atau bukan ini lah hakikatnya. Kalau pembangkang kutuk itu biasa la tetapi bila mana ahli UMNO sendiri menggunakan hujah pembangkang teruk lah.

      Ahli2 UMNO hari ini dah termakan dakyah pembangkang..Kita akui Pemimpin UMNO agak teruk tetapi itulah sifat manusia.Dan sebagai ahli UMNO sepatutnya perlua ada sifat jaga UMNO dan TAAT.

      Delete
    2. Kepada semua sahabat UMNO percayalah masyarakat melayu sudah memandang rendah kpd kepimpinan UMNO.

      UMNO bukan seperti generasi pertama.Ketika itu tiada ahli yg keluar parti semuanya taat.Generasi DEB lain perangainy mereka menganut sampai 3 parti.Tidak menghairankan ada antara mereka mulanya UMNO selepas itu PAS kemudian PKR dan kembali semula UMNO.

      Delete
    3. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
    4. KD , macam punya komen pun ada ka , lebih baik tutup la blog ni.

      Delete
  2. KD...

    Perpecahan bloger UMNO ada baiknya terutama didalam masyarakat melayu yg sudah berpecah belah.Group engkau sekurang-kurangnya dapat menarik golongan pembangkang .Cuma jgn terlampau besar kerana boleh menyusahkan UMNO.

    KD kau mesti teruskan komen terbuka tak perlu delete..biarkan je..Pada pandangan saya bila kita marah memang tak terkawal tetapi bagusnya akan menginsafkan diri penulis bila dinasihati.

    ReplyDelete
  3. KD
    Daim sudah menulis ada masa baca la...yg pastinya DAIM cukup marah 1 MDB bolot semua projek kerajaan .
    GLC pulak dah kena control dengan Najib...
    UMNO kalau tak dikaitkan dengan projek bkn UMNO la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daim dah bolot Finance. ..cukup la bagi orang lain pula. ..najib kalau tak control Glc memang dia nak mampos ler jawabnya..takkan nak bagi Daim atau mokhzani control pula

      Delete
    2. Ted Manoff ,
      Mokhzani terlibat dangan perusahan cari gali minyak , melalui syarikat minyak kencana/sapura , sila google latarbelakang operasi syarikat ini dan berapa peratus sangat yang dia dapat daripada operasi Petronas ya dimiliki kerajaan , banyak kerja-kerja operasi syarikat ini berlaku di luar negera melibatkan negara luar . Jangan susah google saja , kemudian google pula aktiviti anak tiri Najib di US tak payah tanya nama dah popular , awak akan kata masyaallah mana dapat duit.

      Delete
    3. Awak ketinggalan keretapi seperti TDM.

      Isu anak tiri Najib menggunakan dana 1 mdb Najib dah jelaskan ..lihat balik transkrip wawancara tersebut.

      Cuma utk pengetahuan semua Isu Reza ni bloger2 pro UMNO dah selesaikan tetapi ramai buat tak faham.Sebab itulah kalau rakyat katakan TDM menipu anda akan marah...

      Delete
  4. Betul tu statement "UMNO kalau tak dikaitkan dengan projek bkn UMNO la..." kami ahli biasa UMNO tengok projek aje la...

    ReplyDelete
  5. Daim gagau, mokhzani gagau..pon semacam jugak ler....

    ReplyDelete
  6. Tun telah mewariskan kepimpinan yg teruk. Selepas beliau, siapa pm yg bagus walaupun semuanya adalah pilihannya? Di sinilah, sentuhan terakhir tun yg gagal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya...ya..Tan Tin Tun...tengku rahman kena, Tun Razak kena, Husin On kena, Pak Lah kena, Najib kena...Sultan2 pon kena...itu lah musibattun politik nama gelarannya sektor ni

      Delete
    2. Jgn katakan tun...brapa ramai gadis tersalah pilih pasangan hidup bangla,nepal,lelaki dayus,kaki dadah dll...pendek kata semua itu juga salah tun mahathir!
      Nasib baik ibu awak tak tersalah pilih bapak utk anak yg baik mcm awak!
      Kalo x,salah tun mahathir juga tuh!

      Delete
    3. Salah TDM adalah cara mengurus pendatang asing itu aje...Undang2 yg ada dirosakkan oleh agensi yg dah gila..apa nak buat .Inilah maksud saya warisan yg ditinggalkan....

      Delete
  7. Anon 4.4 menulis

    "Apa yg ditulis sahabat diatas itulah realiti UMNO.

    KD Maaf ketika saya mengatakan TDM melahirkan warisan kepimpinan yg teruk kpd Najib ramai yang tidak faham rupanya...

    Samada sahabat kita diatas merupakan ahli UMNO atau bukan ini lah hakikatnya. Kalau pembangkang kutuk itu biasa la tetapi bila mana ahli UMNO sendiri menggunakan hujah pembangkang teruk lah.

    Ahli2 UMNO hari ini dah termakan dakyah pembangkang..Kita akui Pemimpin UMNO agak teruk tetapi itulah sifat manusia.Dan sebagai ahli UMNO sepatutnya perlua ada sifat jaga UMNO dan TAAT"

    1. Itu bukan realiti umno. Reality umno adalah kelemahan najib as pm followed by half past six ministers and KBUs.

    2. Contrary to the above comment, mahathir had prepared a list of leadets but they chose to deviate from the right paths and trying to experiment on new things without looking at its holistic approach resulting in blind loyalty ending with chaos.

    3. In the case of the spat between tdm and najib, questions posed were not that of the oppositions. They are genuinely rakyat's concern demanding answers but they are not forthcoming.

    4. It was wrong for anon 4.40 to assume ahli umno terikut2 stail pembangkang. Haikatnya tidak. There should not be blind loyalty given current scenarios where the leaders failed miserably and not able to keep the party a clear lead over competitors.

    In any case I am a non umno member, muslim malay and would not support opposition. I votrd for BN since eligible to vote. I am from an east mslaysian state, born some 58 years ago. To UMNO, never take east malaysian states for granted. Had it not for BN sabah n sarawak seats, umno malaya would not have power to lead Bn atfederal level.

    ReplyDelete
  8. salam,
    saya pun penyokong umno dan pru 13 dulu dah pangkah pun bn utk parlimen, tapi untuk dun, maaf bebanyak, undi rosak pasal menyampah kat mb yg sombong. bn menang juga kerana ramai gak yang undi. so bila sokong kita ikut orang cerdik la. tak sokong buta tuli macam penyokong pakatan dan juga penyokong ah ib gor. penyokong pakatan, dia tengok lambang. letak tunggul kayu pun menang pasal dia pegang abu. dulu mereka kata penyokong bn macam tu, tapi mereka sejak dulu sampai sekarang tak berubah. tapi penyokong bn berubah kerana dah mula menilai intan permata dan kaca. walaupun tak sokong pembangkang, mereka juga tak sokong buta tuli, utamakan parti tapi calon tunggul kayu. maaf la kalu letak tunggul wakil bn, memang kalah. tapi kalu pakatan letak calon tunggul atau lembu, bn kena usaha kuat, kerana penyokong tak berubah angin, tapi boleh bawa atas pagar sokong lembu tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg anda katakan adalah betul realitinya ahli UMNO .tiada lagi ketaatan. Masing-masing memilih ikut kehendak hati.

      Masing2 mengatakan geng aku lah yg layak.sabatoj adalah perkara biasa didalam UMNO.Ahli2 UMNO yg dengki mendengki ini sudah semakin besar

      Matlamat perjuangan UMNO tiada lagi dihayati yg ada sifat pentingkan diri dan geng.

      Maaf sekali lagi terbukti generasi DEB melahirkan golongan yg tidak lagi berpegang teguh pada perjuangan UMNO.

      Delete
    2. Ini lah warisan kepimpinan Kita TDM melahirkan ahli yg tiada jatidiri .

      Delete
    3. Bijak sekali tuduhan tuan , memang semua ahli UMNO dan pemimpin UMNO yang sokong dan teruja dgn projek 1MDB menyokong tuduhan tuan bahawa TDM salah dan tak betul , saya orang atas pagar apa yang saya nampak semua yang terlibat dalam UMNO harus bertanggung jawab kerana dalam pemilihan agung umno semua mereka yang memilih pemimpin bukan TUN M mereka menentu kan ketua sayap mereka menentukan naib presiden , Dan meraka membiarkan budaya politik wang yang dibawa oleh anuar berlegar sehingga sekarang meraka la yang membiarkan budaya najis ini merosakkan UMNO , saya orang melayu atas pagar tak merasakan kecewa kalau UMNO menerima nasib yang sama seperti diSelangor kuasa pupus terus kerana ahli dan pemimpin bahagian UMNO yang membentuk parti mereka kerana memilih pemimpin yang tak berguna , walau pun UMNO pernah berjasa saya rasa lebih baik dia dibersihkan dangan imej baru dan budaya yang baru , dan bila kuasa hilang baru la ahli ahli dan pemimpin ini sedar akan apakah kesalahan yang telah di buat kalau tidak mereka masih selesa dengan menyalahkan orang lain.

      Delete
    4. Ya...saya setuju dengan Tuan.
      Alhamndulillah Tuan dah nampak bukan UMNO bukan seperti era 1946.

      Saya harap faham dengan situasi ini.Bila mana semua sudah faham..... apa tindakan kita.
      Sebagai ahli UMNO kita kena fahami perjuangan dan undang-undang UMNO.
      UMNO perlu dipertahankan dan diperjuangkan.Ahli-ahli UMNO jangan sesekali sabatoj dan tidak taat pada ketua. Ramai dikalangan ahli merasakan ketua hanya merujuk kpd Najib semata-mata.Tidak ketua ranking paling rendah adalah ketua cawangan.

      Rakyat muak kerana di peringkat cawangan pun kita berbalah.Ini lah hakikat UMNO.
      Saya akan tetap pertahankan undang-undang dan perlembagaan UMNO walaupun akhirnya tinggal saya seorang. Tiada guna kita berketuakan hawa nafsu...individu yg berkepentingan dan kelompok2 tertentu.

      KD

      Sekarang anda faham tak kenapa kita perlukan Akademi Kapten Tun Hussein On? Untuk kelangsungan UMNO atau individu?

      Delete
  9. Rakyat didahulukan :
    Mangsa banjir - Rakyat.
    Sukarelawan- Rakyat
    Yang Derma - Rakyat.
    Yang Risau - Rakyat.
    Yang bantu pemimpin - Rakyat.
    Yang kena jimat cermat - Rakyat
    Yang kena tipu - Rakyat .
    Yang disuruh bersyukur - rakyat
    Yang selalu susah - Rakyat .
    Yang kena GST - Peniaga hunjung hujung ditanggung Rakyat
    Yang kena Tol - Rakyat
    yang kena bayar hutang negara - melalui cukai ditanggung Rakyat.
    Yang menanggung beban - Rakyat
    Yang menanggung biawak hidup - Rakyat .

    Best jadi rakyat 1 Malaysia ini ...
    Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya yakin Najib tahu rakyat malaysia hanya inginkan duit utk bermewah-mewah.Najib tahu situasi rakyat bkn lagi seperti era dahulu yg hanya berbasikal.

      Hari ini orang2 melayu inginkan kesenangan dan keseronokan..Apa yg Najib lakukan....

      1. Tiada subsidi minyak
      2.Cukai GST

      Kedua-dua program tersebut utk meningkatkan duit poket rakyat.Najib ada 3 tahun.Bagilah masa pada beliau.

      Delete
  10. Nmpk nya masih x fhm2 lg NBA ini...
    Kite fokus kpd soal sokongan kpd umno:
    Adekah najib benar2 kukuh?
    Adekah umno benar2 kukuh?
    Adekah serangan keatas tun mahathir adelah apa yg rakyat nak pd masa ini??
    Adekah rakyat benar2 tenang,selesa sekarang??
    Adekah rakyat benar2 mahu tun dilenyapkan?
    Adekah rakyat benar2 mahukan anwar, ataupon rafizi sbg suara mereka?
    Adekah umno fhm situasi skrang?
    Adekah umno menyalahkan rakyat sb x sokong umno??
    Adekah salah rakyat sb beli brg mhl di kedai?
    Adekah salah pelajar uitm x memasak sampaikan x dpt elak gst?
    Adekah salah rakyat ayam,kakngkung,tol,minyak naik?

    I know i cant really say u guys idiot coz u guys depending on ur paymaster..but he must be so stupid keep attacking tun M as public enemy no.1!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah rakyat negara ini dizalimi sehingga begitu ramai rakyat asing sanggup datang mencari sesuap nasi di sini?

      Adakah anak2 muda melayu sedar mereka sedang dimomokkan dgn isu2 remehtemeh utk memberi persepsi negatif terhadap umno yg satu2nya parti yg memperjuangkan bangsa melayu, bumiputera dan islam?

      Adakah kita sedar kaum cina berdiam diri dan tidak mempersoal berapa banyak harta pemimpin mereka kumpul dan hanya mendiamkan diri.?

      Adakah kita sedar sikap berdiam diri dan membisu media kaum cina berhubung kebaikan gst?

      Adakah kita sedar penyumbang utama gst adalah mereka yg mempunyai kuasa membeli paling tinggi?

      Adakah kita sedar persepsi negatif terhadap gst telah dijayakan oleh kaum peniaga mereka dgn menaikkan harga barang...malah serangan juga dibuat dgn tidak menurunkan harga barang ketika harga minyak turun?

      Adakah kita sedar bagaimana peranan dan strategei kemas apabila majoriti orang cina memainkan peranan memburukkan kerajaan dlm setiap lapisan masyarakat dari tukang cat, plumber, saloon, di sekolah, kolej, kontraktor, di pasar, di kedai2 runcit...cukup kemas dan halus mereka bertindak. Mereka menyemaikan pada ank2 kita, org2 kg persepsi negatif terhadap kerajaaan seolah2 begitu zalim. Cth2 lynas,felda dll... kes pkfz sebenarnya yg menipu juga adalah kaum mereka.

      Kita perlu sedar mereka memang bangsa yg rajin kerana mereka suka kekayaan sehingga mereka jadi tamak.

      Mereka kurang selesa status bumiputera jadi penghalang utama menghadkan ketamakan mereka. kerana kuasa politik bumiputera masih boleh menyekat kegelojohan mereka.

      Adakah kita sedar agenda mereka memainkan isu penggunaan nama Allah dlm kitab mereka untuk memecah belahkan bumiputera sabah sarawak ? Malah orang melayu di peringkat pemimpin pas sendiri terpedaya pd awalnya dan isu ini menjadi topik yg hangat di media sosial hingga kita sesama kita berpecah.

      ADakah kita sedar meteka sedang berusaha memecah belahkan bangsa kita dgn perpecahan undi melayu dan bumiputera kpd pkr, pas, umno dan bebas? Mereka punya banyak parti tetapi mereka bersatu mengundi DAP!!!! Pemimpin mereka mengambil sikap berdiam diri kerana mereka bekerjasama secara halus utk kekuatan bangsa mereka.

      Malangnya kita dimomokkan dgn isu2 yg sama berulang2kali.!!!

      Delete
    2. Malang sungguh bila bangsa kita yg malas berusaha.
      Malang sungguh bangsa kita sebagai penguatkuasa bila mengamalkan rasuah sehingga menggadaikan hak bangsa.
      Malang sungguh bangsa kita yg keliru islam itu yg memakai kopiah, berjubah dan berjambang.
      Malang sungguh bila kita membaca kitab suci al quran penuh dengan lagu yg menyentuh hati tetapi tidak menghayati maksudnya termasuklah surat al fatiha yg dibaca berulang2 kali.
      Malang sungguh bila ada dikalangan kita menuduh kerajaan rasuah walhal diri sendiri juga mengamalkan rasuah. Kita beranggapan tidak ade pilihan lain utk dapat projek dan terpaksa merasuah? Kita mengamalkan birokrasi utk mendapat rasuah.

      Delete
    3. Adakah tdm dimomokkan dan memomokkan?

      Delete
  11. KD
    Perlu difahami perbalahan diruang komen berbeza di laman web. Di ruang komen sebegini yg membaca boleh dikira dgn jari..Tak memberi kesan negetif kepada UMNO.

    Berbeza serangan blogger ..Blogger pro UMNO hari ni sudah mencecah jutaan peminat.Cukup merbahaya.

    Maka perbincangan kita mendedahkan kesilapan Najib ,TDM dan ahli baguslah kerana meningkatkan kefahaman kita apa itu perjuangan UMNO.

    Cuma marah itu biasa la sebagai penyokong kuat kpd team masing2 kita mestilah pertahankan ketua Kita .

    ReplyDelete
  12. Raja adil disembah, raja zalim disanggah. Selagi pemimpin taat kepada Allah, kita ikut. Bila pemimpin menyeleweng, kita tegur untuk perberulkan. Bila pemimpin terus berdegil tak mahu dengar teguran, tukarlah apalagi. Baik dalam Islam atau ikut sistem demokrasi, pemimpin bukan boleh buat sesuka hati. Saidina Abu Bakar ketika dipilih srbagai khalifah Islam pun menyatakan bahawa beliau bukanlah yang terbaik. Saidina Umar pula menegaskan selagi.beliau mentaati Allah, ikutlah dia; jika tidak perbetulkan dia. Yang kata kena taat kepada pemimpin walaupun telah nyata banyak silap dan salah tindaknya ini boleh dikatakan sesat lagi menyesatkan. Asalnya soalan yang ditanya dan tidak ada penjelasan yang memuaskan. Sekarang disebut tentang ketaatan pula. Tidak keterlaluan dikaitkan dengan kesesatan lagi menyesatkan. Disalahkan pula pemimpin dahulu yang mewariskan kepemimpinan yang teruk. Bukankah buruknya ini timbul bermula dari kemunculan budak2 tingkat 4 yang diketuai kp umno sekarang? Jangan cepat lupa bagaimana tingkat 4 mencaturkan urusan kerajaan dan negara mengikut acuan mereka melalui pm ketika itu. Tanpa tindakan budak2 tingkat 4 itu sudah pasti keadaan kepemimpinan parti dan negara tidak secelaru sekarang. PM ke-5 diturunkan kerana terlalu banyak.campur tangan keluarga dalam pentadbiran kerajaan. PM ke-6 dikatakan mengulangi perkara serupa sambil mengekalkan kumpulan budak2 tingkat 4 dalam barisan kepemimpinan kerajaan, malahan mengangkat mereka. Sebab itulah keadaan menjadi lebih teruk daripada sebelum ini.

    Ini adalah ulasan dari penilaian sebagai ketua cawangan yang tiada percakaran di peringkat cawangan dan tidak pernah berminat untuk menerima laba dari parti.

    ReplyDelete
  13. teknik menjawab saolan...hehehehe. SAOLAN tu apa, kd. excited sangat nak mengenakan najib sampai ejaan salah. jiwa bergelora supaya kali ini najib akan tersungkur mencium tanah barangkali. sabar kd, jangan over sangat k.

    ReplyDelete
  14. Marilah kita sana2 tegakkan mertabatkan bangsa dan agama kita, dekatkan diri dgn al quran dan sunnah...bacalah dan fahamkanlah. Didalamnya ade petunjuk utk kita berada di landasan yg benar..penyelesaian setiap masalah dlm kehidupan dunia dan bekalan kita utk akhirat. Ubahlah sikap membaca alquran tanpa membaca terjemahannya... kerana bila tidak paham apa yg dibaca kita tidak ada hujah untuk menyangkal dakwah yg terpesong yg akhirnya kita berpecah kerana perbezaan pendapat dan ada segelintir keliru dan sesat.

    Salah satu sebab utama kita berpecah kerana perbezaan pendapat kita dlm agama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sangat bersetuju dengan anda

      Saya juga berpendapat bahawa saya tidak gemar anak2 kita dihantar ke timur tengah untuk mempelajari agama kerana sistem pendidikan, kebudayaan, kepelbagaian mazhab etc etc telah menyebabkan kita bertelagah sehingga memecahbelah bangsa dan agsma yang kita anuti. Yang dari mesir katameteka lebih pandai dari yemen lebih pandai dari sudan kebih pandai dari oman blah blah blah. Kita sendiri ada tempat untuk belajar agama dengan acuan kita sendiri tanpa ekstremism.

      Delete
  15. Najib guna kaedah "soal tak jawab" kata Tun Dr. Mahathir

    ReplyDelete