Saturday, January 27, 2018

CACAT CELA KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG..



Sejak pentadbiran negeri Pulau Pinang bertukar tangan berikutan tsunami politik 2008, tidak sedikit pujian dan pengiktirafan yang diterima oleh kerajaan baru negeri itu daripada Jabatan Audit Negara.
Pengiktirafan tersebut menjadi kayu pengukur kejayaan kerajaan negeri Pakatan Harapan menyelenggara kewangan dan infrastruktur negeri, demi kemaslahatan rakyat terbanyak; walaupun ditohmah dengan pelbagai tuduhan berbaur perkauman dan agama.
Terbaru, negeri Pulau Mutiara itu menggondol tempat teratas dalam Indeks Akauntabiliti Laporan Ketua Audit Negara 2016.
Pulau Pinang meneruskan prestasi pencapaian cemerlang mencatatkan lebihan belanjawan setiap tahun sejak 2008 dengan keuntungan sebanyak RM89 juta dalam tahun 2016.
Selain memiliki hutang kerajaan negeri yang paling kecil dalam negara sebanyak RM66 juta setelah mengurangkan jumlah hutang sebanyak 90%, kerajaan negeri turut berjaya menambahkan aset rizab daripada RM 849 juta pada 2008 kepada RM 1,828 juta pada akhir 2016.
Penambahan aset rizab sebanyak hampir RM1 bilion ini adalah jauh lebih cemerlang jika dibanding dengan pentadbiran kerajaan Barisan Nasional sebelum ini.
Ekoran kejayaan yang bertali arus ini, wujudlah dakwaan kononnya Ketua Menteri, Lim Guan Eng telah mengambil habuan berjumlah RM73.61 juta daripada perbelanjaan negeri.
Sebenarnya Laporan Audit idak pernah menyatakan bahawa wang ini disonglap oleh mana-mana pihak ataupun hilang. Sebaliknya ia masih dalam akaun kerajaan negeri dan tidak pernah dipindahkan ke mana-mana akaun swasta.
“Adalah tidak benar dakwaan pihak tertentu bahawa RM73.61 jtua telah hilang atau disonglap oleh YAB Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng,” kata Pegawai Kewangan Negeri Pulau Pinang Dato Sarul Bahiyah.
“RM73.61 juta daripada jumlah perbelanjaan terlibat telah diselaraskan kepada Akaun Amanah Jabatan Kewangan Negeri (JKN),” tambahnya bagi mengambil kira komitmen pembiayaan untuk projek-projek kerajaan negeri.
Ini termasuklah pinjaman RM70 Juta kepada PDC untuk tujuan membiayai kos pengambilan tanah dan pembangunan infrastruktur dalam menggalakkan pembangunan yang seimbang di kawasan Seberang Perai.
“Pinjaman kepada PDC telahpun dijelaskan oleh PDC pada 23 Ogos 2017, dan kini sifar tanpa sebarang pinjaman yang dihutang kepada JKN kerajaan negeri,” tambah beliau.
Selain itu sejumlah RM3.61 juta selebihnya yang diselaraskan kepada Akaun Amanah JKN ialah untuk pembiayaan 24 projek kecil yang merangkumi projek-projek Penyelenggaraan Perumahan Maksima 80:20 bagi perumahan swasta kos rendah dan sederhana rendah, projek arkeologi Guar Kepah dan pembiayaan program-program pendidikan.
Daripada 24 projek terlibat, 12 projek telah dapat disiapkan setakat ini dalam tahun semasa 2017 dengan jumlah perbelanjaan RM637,821.51. 12 projek selebihnya adalah dalam pelbagai peringkat pelaksanaan.
“Jabatan Kewangan Negeri juga ingin mengesahkan kenyataan YAB Ketua Menteri Pulau Pinang bahawa premium tanah dalam akaun amanah JKN bukanlah hanya premium penjualan tanah tetapi juga merangkumi premium tukar syarat tanah dan premium melanjutkan tempoh pajakan tanah kepada 99 tahun.
“Sejak 2008, premium tanah hasil penjualan tanah kerajaan negeri adalah RM939 juta,” jelasnya lagi.
Daripada jumlah hasil jualan tanah ini iaitu sebanyak RM939.2 juta, RM500 juta diberikan kepada PDC untuk Tabung Perumahan Awam dan Mampu Milik untuk membina rumah kos rendah, kos sederhana rendah dan mampu milik kepada golongan bawah.



# Keberangkalian dan kemungkinan umno akan mengajak DAP membentuk kerajaan baru selepas PRU14 bukan mustahil jika BN dan PH keduanya tidak menang dua pertiga majoriti mudah.

44 comments:

  1. Inilah betapa pentingnya akaun diperiksa oleh jabatan audit untuk mengesahkan perjalanan urus tadbir sesuatu kerajaan itu telus dan benar.

    Begitu juga dengan mana2 syarikat yg menjalankan perniagaan, wajib mempunyai audit dalaman mahupun mengambil khidmat audit luar.

    Tuduhan dilemparkan terhadap Tun dan anak2 nyata tidak berasas, kerana kesemua syarikat ini telah disahkan, diperiksa, diteliti untuk memastikan wang syarikat tidak diseleweng dan tidak disalahgunakan.

    Pemberian beratus juta nilai kontrak kepada beratus ratus syarikat milik kroni2 umno najib tidak pula diperiksa, antaranya termasuklah macai harami yg masuk memberi komen sampah dalam blog ini.

    Disebalik kenyataan umno najib bahawa 1mdb membuat keuntungan, tiada kerugian dan tidak pula disamun, (kemudian mengaku terdapat rompakan dilakukan) dimanakah audit 1mdb untuk mengesahkan dan sahih ianya tidak disamun dan diseleweng?

    Dimanakah kebenaran perniagaan 1mdb melibatkan berbillion billion wang rakyat?

    ReplyDelete
  2. Sebagai penduduk Penang, bila DAP ambil dari BN, terlalu banyak penambah baikan yang dilakukan. Mai Penang tengok sendiri.

    Tohmahan yg dilakukan oleh BN adalah fitnah semata2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cencaluk Basi, Kejora & So Hari-hari Main Terop,

      Dengar tuu perakuan anak watan Pulau Mutiara sendiri.....!!

      Delete
    2. Pengakuan orang yang disuapkan dedak oleh tokong, memang dah dlm makluman.

      Delete
    3. Tolong sikit...toksah main gasak membabi buta ikut pepsi cola kamu tuu jer tanpa bukti.

      Saya sering juga ke Pulau Pinang kerana ada ada abang sepupu di sana, pesara pegawai penjara yg berkahwin dgn orang sana. Apa yg dinyatakan oleh sdra 12:21 memang pernah saya dengar sendiri oleh keluarga & teman2 abang sepupu saya itu. Cerita azan tak dibenarkan juga ternyata adalah pembhongan umno.

      Delete
  3. KD punya bodek DAP hingga langit ke 7. Tapi lamgsung tak sentuk rasuah rumah tanpa kolam dan juga rasuah besar di MALAYSIA setakan ini iaitu projek trowong.

    Mengampu no 1 kenapa tak. Siarkan apa yg membuatkan hasil kutupan di PP meningkat, beri sekali jalan bagaimana diambil oleh LGE untuk meningkat kan kutipan premium tanah, habis segala datuk cukai di PP dinaikkan melanggit 100 % ada yang sehingga ke 200 % mana tak banyak kutipan. Tu yang membuatkan KOS SARA hidup di PP meningkat pastu salahkan GST. Bijak sungguh DAP sipin sana sini last2 tembelang meletup kebabooom..... Tapi spin lagi sampai nak terlondeh seluar tak apa singsing tangan nak menampakkan betapa CAT nya mereka walhal sana sini seluar dah berlubang dan hampir menampakkan kemaluannya tapi tebal kulit muka ditahan juga asalkan nampak tulus ikhlas dan jujur. LGE dah tak boleh lari, kedalam juga akhirnya nanti. Jangan risau KD nanti raya china boleh ler kau jadi salah seorang pelaat yang mana cuba lagi bodek si berak tak cuci tu k....

    Paling menghairankan semua pemimpin pembangkan yang dituduh dimahkamah mengambil masa sehingga 5 tahun baru nak di sebut di mahkamah, walhal kalau yg membabitkan rakayt biasa dua tiga bulan kes selesai.

    Ini dikatakan mahkamah tak adil lagi. Rafizi kes bafia dah bertahun masih tak selesai, kes rasuah banglo terlajak murah pun dah bertahun tak selesai.

    Kes NUAR dulu pun hampir 9 tahun baru terpenjara. Itupun lepas puas spin isu sana sini, akhir sekali mana JAM OMEGA zizah oi...... Sampai hari ni tak tunjuk2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan tak biasa dgn blog pembangkang ni cencalok oii! Ciluk mana yg untungkan mereka je la. Mcm post di atas, kd main c/p je, tak diimbangkan langsung dari sudut bagaimana rizab itu datang. Berapa bnyk tanah negeri digadai, berapa ganda cukai dinaikkan, berapa kali harga air ditingkatkan tak masuk dalam penulisan kd. Belum masuk bab rasuah tokong besar penang lagi, sikit tak jadi isu ketirisan oleh kd. Konon penang no 1, nak buat lawak apa ntah. Seb baik ada kaki komen mcm kita ni, ada la check & balance utk posting blogger ph sebegini. Apapun, kita kasi beberapa star pd blogger mcm kd ni, walaupun kita komen balas tp masih boleh masuk dan join diskusi. Walaupun kita selalu kena sindir, its ok la. Maklum la, tak setuju dgn tuan rumah kena redha kalau kena kecam...

      Delete
    2. CencalukSunday, January 28, 2018 12:51:00 AM
      KD punya bodek DAP hingga langit ke 7. Tapi lamgsung tak sentuk rasuah rumah tanpa kolam dan juga rasuah besar di MALAYSIA setakan ini iaitu projek trowong.


      KES MAHKAMAH, BICARA PUN BELUM, SALAH PUN BELUM..

      Delete
    3. alahai, dah masuk blog yang tidak bersetuju dengan banyak tindakan kerajaan, mestilah banyak kritikan. semuanya dijelaskan oleh pegawai yang terlibat. mana adun pembangkang penang? tanyalah, mana tau semua ini tipu belaka? serupa 1mdb, dah lama kita tau bermasalah, dah dekat pru, baru pm najib confirm bermasalah. selama ini dok kata bagus belaka.

      Delete
    4. Yg hairannya bila pihak sebelah sini belum lagi ada apa2. Belah sana dah jatuhkan hukuman siap suruh letak jawatan lagi....

      Nampak sangat betapa munafiknya belah sana, lebih rela membela kafir harbi dari srbangsa dan seagama, walhan belum Kes ke mahkamah, bicara pun belum, siasatan pun belum bermula .... Apa cita KD.

      Munafik sungguh hang ni KD.

      Delete
    5. bn-umno dah tak keruan macam cacing kepanasan bila menyedari P HARAPAN pimpinan 'Vintage Tun M' semakin hari semakin power, berikutan sambutan hangat & bertambah semarak baik dalam negeri maupun di luar negara.

      Mereka sedar 'Vintage Tun M' ada kelebihan luarbiasa mencipta rekod dunia di mana beliau adalah satu2nya pemimpin tunggal lagi unggul yg meraih kemenangan cemerlang 5X berturut-turut p/raya dgn majoriti 2/3 pulak tuu......!!

      Menyedari hakikat ini, bn-umno berura-ura mensabotaj PRU 14 dgn mengajak pengundi2 memboikot (kejora juga tak putus2 darah berbuat sama di blog ini) untuk menyelamat diri mereka dari terhumban dari Putrajaya....dan
      terkini (BN) begitu terdesak hingga dianiayanya seorang pangkat nenekanda berusia 93 tahun kerana beliau adalah isteri tersayang kpd 'Vintage Tun Mahathir'.

      Benar2 satu taktik & tindakan pengecut puak umno-bn......!!

      It's crystal clear now that 'Vintage Tun M' is sending shivers down spine to Najib's camp.

      Delete
    6. OA BN tak keruan ke PH yang tak keruan, belum apa2 dipahang dah bertampat seakan ni kat NS pulak siap boikot takutnya ....... Siapa yg tak keruan, siapa yang tak takut siapa yg gigil sekarang ni cuba hang habak mai .....

      PH memang buruk perangai .... Gila kuasa tamak haloba. Itulah perangai syaitan.

      Belum bubar PARLIMEN dah gaduh kalau dah bubar parlimen kerusi meja pun terbang nampaknya, eh..... Macam biasa kubdengar itu dialog ..... Di mana ya ....? Oh..... Di foroum nothing is true because all lies patutler siapa lagi nak diikut kalau tah bapa 93 ya dak oiii .... Hahaha khahaha... Sakit perut tengok perangai buruk hang semua dok spi selagi boleh jangan nanti akhirnya terbelit diri sendiri

      Delete

    7. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

      Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

      Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

      Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

      Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

      Delete
  4. http://celahgelegar.blogspot.my/2018/01/anak-melayu-jadi-pasangan-lgbt-pertama.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+celahgelegarblogspotcom+(CELAH+GELEGAR)&m=1

    KOBOI BUKAN SEBARANG KOBOI BEWAK
    LINK ATAS KOBOI ASAL DARI MESIA
    BAYANGKAN DEPA PEERINTAH MESIA KELAK
    RASUAH DAN AKHLAK ABIS DIGADAI DEPA
    NI LA SEBAB PM TAK BOLE DARI UTARA..

    KIKIKIKI...


    BERAMBOSSSSSSS...


    .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. North south east west
      Mahathir is still the best.....!!

      Delete
    2. Bela sangat TUN tu, kita tengok ler nanti no.....

      TUN Lebih menonjol tuk menaikkan anaknya walhal mukhriz tu langsung tak ada ketokohan, tengok ler apa dah dia lakukan menipu ketika menunaikan IBADAH HAJI/UMRAH.

      Ish....ish.... Ish.... Org mcm ni nak diangkat menjadi tokoh boleh belah ...... Woi, takkan PH nak ambik penipi i tanah suci tuk menjadi pemimpin, mencemarkan kesucian ISLAM betul keluarga LECEND ni....

      Delete
    3. bn-umno dah tak keruan macam cacing kepanasan bila menyedari P HARAPAN pimpinan 'Vintage Tun M' semakin hari semakin power, berikutan sambutan hangat & bertambah semarak baik dalam negeri maupun di luar negara.

      Mereka sedar 'Vintage Tun M' ada kelebihan luarbiasa mencipta rekod dunia di mana beliau adalah satu2nya pemimpin tunggal lagi unggul yg meraih kemenangan cemerlang 5X berturut-turut p/raya dgn majoriti 2/3 pulak tuu......!!

      Menyedari hakikat ini, bn-umno berura-ura mensabotaj PRU 14 dgn mengajak pengundi2 memboikot (kejora juga tak putus2 darah berbuat sama di blog ini) untuk menyelamat diri mereka dari terhumban dari Putrajaya....dan
      terkini (BN) begitu terdesak hingga dianiayanya seorang pangkat nenekanda berusia 93 tahun kerana beliau adalah isteri tersayang kpd 'Vintage Tun Mahathir'.

      Benar2 satu taktik & tindakan pengecut puak umno-bn......!!

      It's crystal clear now that 'Vintage Tun M' is sending shivers down spine to Najib's camp.

      Delete
    4. Tun MAHATHIR is a rare gem VINTAGE ​of high quality and lasting value, classic, old, veteran, historic, heritage, enduring, antique, timeless, ageless.

      Whereas Jibby boy is the antonym of Tun Mahathir's World Class quality.

      Sebab itu, hingga hari ini dunia luar masih mengiktiraf beliau sebagai The 'Only Surviving & Still Active Grand Old Statesman'.

      Delete
  5. Itulah KD...Allah sebenarnya nak tunjukkan sesuatu

    Macam tu jugaklah, kes 1 MDB dulu...difitnah dan dirosakkan imejnye oleh manusia durjana.
    Maka seluruh org yg menyokong Bn/UMNO mempertahankan dan menerangkan semua yg berlaku.
    PAC, SPRM, Jabatan Peguam negara dan jabatan audit negara pun dah buat penyiasatan dan audit---kesimpulannya ialah tak ada penyelewengan dan jenayah dlm kes 1MDB...cuma masalah tadbir urus yg lemah.

    Tapi pembangkang spin kes ni, buat fitnah, buat money trail palsu hinggakan org percaya ada duit yg dicuri dari 1MDB dan byk lagi...

    Tapi bila kena kepada kerajaan pujaan kau di Pulau Pinang, tahu pulak kau nak mempertahankan nya dengan info yg kau ada...
    Kes LGE dah masuk mahkahmah
    Kes terowong dah dalam sisatan SPRM.

    Kita tunggu dan lihat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha aneh tapi benar disini sahaja, yg berkaitan dengan 1mdb dikenakan tindakan Di negara lain.

      Delete
    2. 309
      Saudara dah baca ke laporan PAC?

      Delete
  6. KD..apa yg kau tunjuk diatas tu
    sama dengan apa yg kerajaan BN/UMNO buat kepada negara ini..
    KDNK maintain lebih 5 %
    Ringgit dh meningkat
    Deficist belejanwan dah dikurang ke 3 %
    Hutang negara diparas 51 %
    Rakyat dibantu dengan byk inisiatif oleh kerajaan



    ReplyDelete
    Replies
    1. ada tak lim guan eng kelepek duit rakyat, ada tak laporan odit di OSA nya (?)
      Apa yang sama?

      Delete
    2. Lapuran audit mengenai PP memang teruk dan ditutup rapat oleh DAP. Mentang2 ler UMNO bukan jenis mcm PH yang bila sesuatu kes tu berterabur komen walhal kesahihan belum pasti lagi.

      UMNOA lebih banyak berlemabut tak mencampuri hal ehwal PP tapi bila LGE sendiri yang memungkiri janji tu serahkan lapuran dari setahun ke setahu. Itu menyebabkan JKR terpaksa campur tangan.

      Lagipun yg meletupkan skandal TROWONG adalah dari PARTI lain bukannya UMNO, belah sini cuma mengambil bahagian, bak kata orang tambah curah minyak jer, bukan mcm PH yang selalunya yang mencurah minyak dan menyalakan api tapi lepas tu larikan diri.
      Pengecut,

      Delete
    3. Apa yang kau merepek ni cencaluk...Lapuran Audit kerja PUSAT, mana ada DAP boleh tutup.

      Terowong itu cerita macai umno, Audit tak sentuh pun

      Delete
    4. Cencaluk basi, hadamkan baik2 laporan ini...

      Terbaru, negeri Pulau Mutiara itu menggondol tempat teratas dalam Indeks Akauntabiliti Laporan Ketua Audit Negara 2016.

      Selain memiliki hutang kerajaan negeri yang paling kecil dalam negara sebanyak RM66 juta setelah mengurangkan jumlah hutang sebanyak 90%, kerajaan negeri turut berjaya menambahkan aset rizab daripada RM 849 juta pada 2008 kepada RM 1,828 juta pada akhir 2016.

      Kamu faham tak, atau kamu nie memang bongok & tak abis sekolah macam Kejora & Najib......??

      Look idiot,
      you're exposing your stupidity by virtue of your childish & amateurish comment.

      Delete
    5. Kalau betul PP bagus sangat ngapa Buget defisit oi.....

      Jawab ....

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Cencaluk basi,

      Allow me to educate you about deficit in budget.

      Focusing deficit as a sign of weakness is fundamentally flawed.

      If you look over history, there is no correlation between deficits and weak economy. An economy can be weak but it makes no sense to say a budget outcome is weak unless you have an ideological bias towards some particular outcome.

      The only deficit that matters is the real deficit which we measure in terms of real output gaps, unemployment, underemployment, lower productivity, falling potential output, suppressed real wages and the like. When purchasing power exceeds an economies’ ability to produce, the availability of goods and services will decline and prices will rise. That would be a sign that something is amiss.

      Just look and study our national budget first from 2004 to 2018 before pointing fingers at Penang govt.

      Jadilah orang berintigriti bercakap bersandarkan ilmiah bukan ikut sedap mulut main hentam kromo agar tidak menampakkan anda seorang jahil.

      Delete
  7. Otahman..

    Kau ni memang dh gila la..

    Madey still the best????

    Nak muntah aku...kau tanya ajerlah LGE, LKS, Anwar, Azizah, Mat Sabu, dan yg lain2..

    Mereke ni sedang mengkeldaikan madey....Ini balasan yg paling memalukan untuk mereka kenakan kepada madey yg dulunya manusia mahazalim, mahafiraun, diktator, bapak rasuah, kayakan kroni, byk buat perjanjian berat sebelah yg menyusahkan rakyat, guna duit BNM main forex hingga rugi lebih 30 billion, kes MAS, kes PERWAJA, BMF dan byk lagi...

    Apa yg best nyer??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 3:16, sepatutnya komen awak ini dah di delete..peluru kosong, tapi dibiarkan untuk menunjuk betapa pecacai sudah hujah kosong.

      Sudah berjuta kali dicabar heret Tun ke mahkamah atas setiap tuduhan, tapi memang tak ada sebab FITNAH DAN PEMBOHONG BESAR..

      Delete
    2. KD jangan jadi pembohong tak baik selama ni siapa yg menggelarkan TUN tu mahafiraun, mahazalim, dan bermacam lagi bukan ke dari PH yang dulunya PR.

      Jangan salahkan orang lain penipu dan pemfitnah dulu kau juga salah seorang yng emakin hamun LGE, LKS, Mat sabu dan NUar.

      Tu nuar tu siapa gelar dia AL- Jaburi kalau bukan mat sabu.

      Sekarang bukan main berpelukan mereka semua ni kan wow .... Wow.... Hebat sungguhPH bermula2, depan senyum belakang hanya ALLAH yang tahu.

      Kalau selama 22 tahun TUN membenci PH takkan dlm setahu. PH boleh memaafkan TUN munafik sungguh kamu semua.

      Sedangkan dendam seorang suami sampai ke lubang kubur isterinya dihantar inikan pula seluruh hidup mereka dihancurkan oleh TUN. Dengan berbagai gelaran., pelbagai tindakan dan pelbagai hinaan.

      Delete
    3. Tun MAHATHIR is a rare gem VINTAGE ​of high quality and lasting value, classic, old, veteran, historic, heritage, enduring, antique, timeless, ageless.

      Whereas Jibby boy is the antonym of Tun Mahathir's World Class quality.

      Sebab itu, hingga hari ini dunia luar masih mengiktiraf beliau sebagai The 'Only Surviving & Still Active Grand Old Statesman'.

      Delete
    4. bn-umno dah tak keruan macam cacing kepanasan bila menyedari P HARAPAN pimpinan 'Vintage Tun M' semakin hari semakin power, berikutan sambutan hangat & bertambah semarak baik dalam negeri maupun di luar negara.

      Mereka sedar 'Vintage Tun M' ada kelebihan luarbiasa mencipta rekod dunia di mana beliau adalah satu2nya pemimpin tunggal lagi unggul yg meraih kemenangan cemerlang 5X berturut-turut p/raya dgn majoriti 2/3 pulak tuu......!!

      Menyedari hakikat ini, bn-umno berura-ura mensabotaj PRU 14 dgn mengajak pengundi2 memboikot (kejora juga tak putus2 darah berbuat sama di blog ini) untuk menyelamat diri mereka dari terhumban dari Putrajaya....dan
      terkini (BN) begitu terdesak hingga dianiayanya seorang pangkat nenekanda berusia 93 tahun kerana beliau adalah isteri tersayang kpd 'Vintage Tun Mahathir'.

      Benar2 satu taktik & tindakan pengecut puak umno-bn......!!

      It's crystal clear now that 'Vintage Tun M' is sending shivers down spine to Najib's camp.

      Delete
    5. CencalukSunday, January 28, 2018 3:50:00 AM
      KD jangan jadi pembohong tak baik selama ni siapa yg menggelarkan TUN tu mahafiraun, mahazalim, dan bermacam lagi bukan ke dari PH yang dulunya PR.

      ---
      Dulu atau sekarang, tak ada bezanya...selagi Tun tidak diheret ke mahkamah, dulu atau sekarang tetap fitnah.

      Delete
  8. Dengar cerita jika DAP menang PRU kali ni akan ada hadiah besa buat penduduk PP.

    Tak sabar aku nak tengok reaksi rakyat PP dapat hadiah berganda dari tokong.

    Dengar lepas PRU nanti takrif air naik sehingga RM1.00 wow ...... Meriah sungguh PP sewa gerai naik cukai pintu dan tanah naik, waktu patking sampai larut malam, premium tanah naik, meriah.... Meriah.... Patut bakar mercun ni.... Nak menunjukkan kemeriahan warga PP menghabiskan duit mengkayakan LGE yg memegang berapa banyak protfolio yang menjanjikan habuan gaji yg lumayan sedangkan warga PP yg bergaji sebulan di paksa membayar bermacam2 untuk hidup meriah di PP.

    Sesungguh ya bijak DAP dalam mencari duit kemudian salahkan kerajaan PERSEKUTUAN kononnya GST yang sehari hanya sekitar RM2.00 dibayar setiap penduduk atau ada yg ak mengeluarkan satu sen pun menjadi punca kos sara hidup meningkat.

    Di PP setahun seorang peniaga terpaksa membelanjakan sekali ganda untuk membayar sewa gerai/kedai cukai tanah/pintu dan juga takrif air itu rasanya tak membebankan warga PP tapi memeriahkan lagi hidup mereka maklumlah warga PP bijak dari segi berniaga belit sana sini naikan harga pastu akhirnya end user yg tanggung, sebijik mcm kepala geliga LGE otak penipu, pembelit pembohong dan pengkhianat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inipun sembang kosong..sembang dari jauh, sembang bawah tempurung..

      AnonymousSunday, January 28, 2018 12:21:00 AM
      Sebagai penduduk Penang, bila DAP ambil dari BN, terlalu banyak penambah baikan yang dilakukan. Mai Penang tengok sendiri.

      Tohmahan yg dilakukan oleh BN adalah fitnah semata2.

      Delete
  9. Sapa perintah Penang pun, orang Penang macam tu la jugak.....boria, nasi kandaq....boria, nasi kandaq. Berpuluh puluh tahun masih duduk kat tanah milik Boon Siew.

    ReplyDelete
  10. Biarlah gang... merwka sungguh yakin yang guan eng difitnah.... dan pemerintaha nya di penang juga di fitnah.... ostard2 wall retarded dia org pun tak pernah keluar sebaranv ulasan ilmiah dan nas2 yang DAP penang fh merosakkan.... mereka percaga kerajaan Al-Tun akan kukuh dan berjaya menu.bangkan kerajaan sesia ada berdasarkan entah sejarah yang mana pun kawan tak tau ... merwka dah tahu takdir tuhan agaknya bahawa mereka akan menang.... tapi kalau kalah jugak pasti mereka kekal tak terima sebagai takdir tuhan ... melainkan percaya kemenangan itu penuh dwngan penipuan.....oh ya.... tak lama lagi PPBM akan dibatalkan penubuhannya.... yg itu pasti kur akibat salah sendiri.... tapi aibuk kata memang itu yang kerajaan rancangkan....puiiiii..... hijau punya kahak.... nasib orang lain dia conggak... nasib sendiri boleh plak tak tahu... maknanya penipulah tu....

    ReplyDelete
  11. Macai harami, ko pakai satu nama dah la, setiap komen ko, hanya menaikkan kemarahan pembaca, walaubagaimanapun teruskan dengan komen2 ko tu......

    ReplyDelete
  12. Biarlah gang... merwka sungguh yakin yang guan eng difitnah....

    PROSES MAAHKAMAH SEDANG BERJALAN..TIDAK BERSALAH SEBELUM DIHUKUM BERSALAH

    Fitnah atau tidak, KITA TUNGGU PROSES.

    YANG FITNAHNYA KEPADA TUN..
    bawa ke mahkamah pun tidak..kepalabana

    ReplyDelete
  13. Biarlah fakta dan data berbicara. Sebagai anak jati PP saya sahkan cerita-cerita bro KD, pak Othaman, AHAN dan anon2 yang berkenaan.

    Tetapi di sebalik fakta dan data tentang DAP yang sedang cuba dimanipulasi oleh UmNo, ada rahsia yang sebenarnya tersembunyi yang kini makin terdedah.

    Menjadikan DAP sebagai momokan adalah salah satu di antara kaedah UmNo di bawah Najib mempraktikkan protokol pendustaan oleh Zionis.

    Kini ia diamalkan oleh UmNo yang diketahui telah membayar jutaan dolar kepada penasihat mereka yang memahami protokol zionis ini iaitu APCO.

    Gunakan akal. Tak mungkin jutaan dolar itu hanya untuk memperkenalkan slogan 1Malaysia semata-mata. Itu hanyalah kaedah pertama untuk menawan hati masyarakat iaitulah melalui slogan, padahal ia slogan yang kosong drpd sebarang pengisian.

    Satu lagi kaedah yang sedang digunakan UmNo ialah menakut-nakutkan. Tengok apa yang mereka lakukan ke atas Tun Hasmah dan bbrp individu yang ditahan di atas dakwaan-dakwaan yang nampak sangat merepeknya. Itu juga adalah salah satu kaedah protokol zionis berdusta.

    Satu lagi kaedah ialah menyalahgunakan ahli-ahli agama yang telah terpedaya dengan habuan duniawi mahupun yang kebingungan untuk menakut-nakutkan masyarakat yang taat kepada agama dari sudut agama padahal momokan-momokan itu adalah kepalsuan semata-mata. Ini pun sedang berlaku dan memandangkan mereka tiada isu ke atas PPBM maka mereka menjadikan DAP sebagai isu padahal isinya kebanyakan hanyalah rekaan mahupun kebingungan semata-mata.

    Tahukah kalian apakah protokol terakhir apabila kesemua langkah-langkah di atas gagal? Iaitulah mewujudkan suasana kacau-bilau agar mereka mempunyai alasan untuk menggunakan kekerasan konon untuk mengawal keamanan.

    Akta MKN yang memberi kuasa kepada Najib sbg PM untuk memerintah secara dikri adalah back-up terakhir di dalam protokol zionis untuk mengekalkan kuasa melalui pendustaan dan penyalahgunaan kuasa. UmNo-Najib juga telah meluluskan akta ini. Hanya menunggu masa sebelum mereka mengaplikasikannya.

    Tak mungkin semua ini hanya satu kebetulan.

    Tanpa mereka sedari, mereka sedang membawa kumpulan mereka dan juga zaman ini ke klimaks.

    Klimaks zaman fitnah adalah 'kekacauan'. Ia ada dalam hadith tentang fitnah akhir zaman.

    Ia adalah fasa terkahir sebelum zaman fitnah ini ditinggalkan melalui pelupusan dan pelenyapan pihak yang bathil dan kemenangan pihak yang benar.

    DAP hanyalah salah satu bahan di dalam protokol mereka dan kita sedang melalui tempoh itu.

    Kelak apabila kesemua fitnah ini selesai, mereka yang melepasi zaman fitnah ini akan dapat melihat sama ada apa yang saya kongsikan ini adalah benar atau tuduhan seorang manusia bingung bahawa saya adalah seorang 'ustaz retard' itu adalah benar.

    Tak lama mana dah untuk kita sama-sama melihat, in shaa Allah.

    ReplyDelete
  14. Sdr KD pernah berkongsi amanat Imam Syafie tentang siapa yang perlu disokong di akhir zaman di mana amanat itu amat mirip dengan Tun M yang banyak panahan fitnah dilemparkan kepadanya.

    Imam Syafie sudah tentu mengeluarkan amanat itu berdasarkan pengetahuannya tentang hadith-hadith mengenai zaman fitnah.

    Selain Imam Syafie, terdapat seorang lagi Ulamak Mujtahid bidang fiqh tetapi lebih dikenali di bidang kesufiannya yang pernah menceritakan tentang fitnah ini iaitulah Imam Hasan Al-Basri. Berikut ialah penerangannya tentang zaman fitnah ini :-

    الفتنة إذا أقبلت عرفها كلُّ عالم، وإذا أدبرت عرفها كل
    جاهل

    "Fitnah itu apabila ia telah tiba, ia diketahui oleh orang-orang yang berilmu , dan apabila ia telah berlalu akan diketahui pula oleh orang-orang yang jahil'.

    Di situlah letaknya kata-kata saya tentang kebenaran yang akan menjadi jelas kepada semua umat manusia selepas zaman fitnah itu benar-benar berlalu.

    Sengaja saya bawakan kata-kata Imam ini dan bukan hadith disebabkan ia lebih mudah difahami selain tidak terikat dengan aturan-aturan tertentu apabila menggunakan hadith sbg dalil.

    Saya percaya tidak ada manusia yang mengaku beriman walau sejahil atau sebingung mana pun orang itu, yang akan berani untuk menuduh Imam Hasan Al-Basri rahimhullah sebagai 'imam/ustaz retard' kerana membuat amanat tersebut apatah lagi beliau tidak berkesempatan untuk melihat dan merasai sendiri fitnah itu seperti yang kita semua sedang melihat.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...