Thursday, November 5, 2015

MAHATHIR DIAMBIL KENYATAAN SECTION 500 KANUN ACARA JENAYAH CRIMINAL DEFAMATION

3hb November 2015

(NST) – Police will record a statement from former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad this Friday in connection with reports accusing him of making defamatory statements against Umno leaders.
Inspector-General of Police Tan Sri Khalid Abu Bakar said Dr Mahathir was not being
investigated for his presence at the recent Bersih 4 rally, but for calling for Prime Minister Datuk Seri Najib Razak’s resignation.
“He (Dr Mahathir) had provided the date (Friday), but this is also subject to the availability of his lawyer,” Khalid said when contacted today.
Khalid said it was up to Dr Mahathir to decide on the venue to have his statement recorded.
Earlier, Khalid had said Dr Mahathir was being investigated under Section 500 of the Penal Code for criminal defamation, where he (Dr Mahathir) had made an appearance on Aug 29 and 30 during Bersih 4.
Police reports were also lodged by an Umno division chief on Dr Mahathir’s statement about corruption in the party divisions.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, polis telah membuka tiga kertas siasatan di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan yang menyentuh tentang fitnah dan membawa hukuman dua tahun penjara, denda, atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

17 comments:

  1. Ko rasa macamana KD, tun mahathir boleh didakwa atau tidak? Mengikut kebiasaan, orang akan didakwa kerana disyaki melakukan kesalahan. Akta yg digunakan pula mesti sesuai dengan kesalahan. Itupun kalau pihak keadilan bersikap telus. Atau KD rasa tun mahathir kebal daripada mana2 akta dan tiada akta yang boleh dikenakan kepada beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atas kesalahan apa? Kritik najib, minta najib letak jawatan, bagi soalan tentang 1mdb, persoalkan salahlaku najib tu satu jenayah?

      Delete
    2. Aik hari tu dah tengah prepare kertas dakwaan tapi "ada orang tu" tak kena dakwa pun? Kalau kertas dakwaan tu palsu, yang beriya cekup pegawai SPRM sana sini sebab "bocorkan maklumat" tu, jadah apa?

      Delete
  2. Sebenarnya yang kebal Najib... tak boleh kacau kedudukannya

    ReplyDelete
  3. Umno b*b*
    Najib s**l
    Kecut telor
    Aku turun
    Pru umno kalah.full stop.

    ReplyDelete
  4. Saya cadangkan agar setiap blog anti najib menamakan najib sbg diktator najib
    Biar ia jd gelaran rasmi setiap kali merujuk si najib
    Jika setiap dr kiter menggelarnya begitu insyaAllah mesej rakyat sampai ke tuan punya telinga
    Biar mesej ini sampai ke seluruh dunia pon
    Mesia skrang diperintah sorg diktator najib!
    Lawan. Aku. Lawan.

    ReplyDelete
  5. cakap banyak pulak nak lawan konon... dah kalah duduk diam2 sudahlah... kalau lu lawan lu ingat najib nak duduk diam je ke...? ngko siapa? najib tu siapa? cakap banyak pulak mamat sekor kat atas ni...

    ReplyDelete
  6. Dakwa, pecat, tukar dan bunuh..
    Arab spring semakin menghampiri kita..
    Its not about mamak or muhyidin..
    Its about logic and fact..

    ReplyDelete
  7. Arab spring kepala hotak ko.nak sangat ko jadi pelarian.tengok ap yg terjadi kt Syiria.Irag.Libya.sekali lg kepala hotak ko

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb kesalahan pemimpin sendiri..
      Abdullah lemah kerana suka dgr berita gembira dr yg benar..
      Najib lagi dahsyat, suruh pak turut buatkan berita gembira untuk dia dengar..
      Jikalau tidak masakan pemilihan dan persidangan umno ditanggung ntah berapa kali..
      Mula2 nmpk mcm nk elak perpecahan..
      Rupanya buy time utk mereka yg xmahu membuatkan berita gembira utk najib..

      Delete
    2. aku tak kata najib benar, tapi kebenarannya ialah apa sahaja yang najib buat sekarang pernah dilakukan oleh mahathir dahulu. kemana tumpahnya kuah, kalau tidak ke longkang?
      najib langgar sultan? mahathir pernah buat.
      najib kumpul kroni? mahathir pernah dan masih ada kroni.
      najib cengkam umno? mahathir pernah dan konon masih boleh cengkam umno
      najib tidak popular? mahathir pernah buat rakyat menyampah dengan umno
      najib rugikan duit rakyat, duit negara? hahahaha...mahathir pernah juga rugikan bank negara berbilion.
      najib vs mahathir bagi aku adalah umpama pertempuran vampire muda dengan vampire lanjut usia...

      Delete
    3. Dulu masa mahathir berkuasa najib xada nk membongkar kesalahan..
      Ko xbaca ayat sebelum tu diatas..
      Abdullah lebih suka dgr berita gembira dari berita benar
      Najib pulak suruh pak turut dia buatkan berita gembira untuk dia dengar
      Mamak korup pulak semua dia telan.
      nak kata pemimpin xkorup, PAS pun 2x5..
      Xpayahlah nak debat pasal korup xkorup..
      Turunkan najib xbermakna tumbangkan kerajaan..
      Dulu time dollah turun xdgr plk psl sabotaj melanggar demokrasi bagai..

      Delete
  8. Menjatuh hukum pada orang yang sekadar bertanya...???? SATU kesilapan besar macai2 PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai....bila pulak mahathir kena jatuh hukum. polis baru tanya atau bahasa balai adalah ambil keterangan. dia pulak taknak beri keterangan. kenapa ambil skil najib pulak, orang tanya tak nak jawab? kalau benci sangat dengan najib, jangan la follow cara najib. untuk najib, berguni soalan keluar dan paksa najib jawab. bila polis pulak tanya mahathir, kenapa bungkam tak mahu jawab? dua kali lima je dua orang ni.....

      Delete
  9. Anon 2:20...
    Tiada kekebalan untuk Tun...
    Semua orang wajar di bawah perundangan....
    semakin besar kuasa dan pengaruh, wajib semua pemimpin menghormati dan mematuhi undang-undang dan bukannya, mengelak, lari, upside down.undang2 bila kena batang hidung sendiri...
    Pemimpin wajar tunjuk contoh dan tauladan yang baik kepada rakyat....

    Tun wajar disiasat dan didakwa jika ada bukti...
    Undang undang juga membenarkan Tun membela diri dan.membersihkan namanya...
    Najib sepatutnya saman Tun secara langsung dan bukan.melalui PDRM...

    Najib juga patut tampil secara peribadi saman banyak pihak termasuk WSJ....jumlah gantirugi sepatutnya tidak jadi ukuran..biar menang 20 sen asal nama dibersihkan...

    PDRM telah.menjalankan tugasnya dengan.baik dan secara positif siasatan ke atas Tun merupakan satu titik tolak untuk Polis tahu lebih banyak perkara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku banyak kali setuju dengan anda, KD. dan jawapan ini juga aku bersetuju walaupun anda pro tun mahathir.

      Delete