Saturday, October 21, 2017

DAH KENA JOLOK BARU TERNGADAH..




MCIKP yang disentuh oleh Tun ketika di Kemaman dan Perlis banyak membuka mata dan kesedaran kepada rakyat dan memberi kesan kepada pemimpin untuk membuat penafian secara lazim.





Sebagai rakyat, pendedahan Tun sudah tentu tidak 100% tepat kerana maklumat hanya di pihak yang relevan. 

Bagaimanapun pandangan itu mempunyai asas yang kuat sepertimana pandangannya terhadap Forest City sebelum ini.

MB Pahang sendiri tidak mempunyai kuasa sepenuhnya ke atas projek tersebut dan apa yang di tahu sekadar maklumat yang diterima, oleh itu penafiannya juga longgar dan baseless.




# Masih ada lagi beberapa individu yang masih menuntut Tun meminta maaf kepada kaum bugis dan ada yang membuat laporan polis walaupun Tun telah membuat penjelasan.


Bagi orang bugis yang baik² apa alasan untuk melenting???

Kalaupun kes ini dibawa ke mahkamah, sudah tentu pihak Tun mahu si bugis berkenaan tampil untuk membela diri. Sudah tentu Tun mengalu-ngalukan...









95 comments:

  1. Dijohor pun begitu juga kd..nk ckp lebih2 takut dikatakan menghina plk..

    ReplyDelete
  2. Bak idiom English, 'elephant in the room'. Ramai sedar projek di Pahang & Johor ni berisiko.

    Tapi ramai tak mahu berbincang panjang lebar sbb hal ehwal tanah di bwh kerajaan negeri. Yg peliknya, kenapa projek China besar2 tak dibuat di negeri2 lain spt Tganu, Kelantan, Perak, Kedah & Perlis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keris Berayon juga adalah orang yang sama dgn si Kojolla bahlol....!!

      Delete
    2. Yang mendapat manafaat ramai macai-macai Madey juga dengan gaji belasan ribu ringgit malah puluhan ribu ringgit sebulan.

      Delete
    3. Sdr Othaman Ahmad,
      Kenapa terbawa2 amarah sdr kpd Keris Berayon dgn menyasarkan posting di atas?

      Sy menarik perhatian pembaca bahawa tanah adalah di bwh kuasa kerajaan negeri/sultan. Wujud negeri/sultan yg cenderung kpd perniagaan dgn meluluskan projek pembangunan China secara besar2an. Wujud juga negeri kpd hal yg sebaliknya.

      Jadi, wajar ke sdr melulu menghentam dgn intonasi marah dan label mengeji? Anonymous itu pilihan sy & tiada kaitan dgn Keris Berayon.

      Delete
    4. 6.38

      Mereka mereka spt Ottoman ..Doe ..MacAy dn yg sewaktu dgnnya ni sedang dlm kecelaruan mentalnya. Terkadang kesian juga kpd mereka mereka ni sebab sering dibayangi dn dihantui bayang bayang seperti Kojolla@Kejora ..Keris Berayon ..Virgo ..Mr J ..Mereka menyerlahkn kegigilan dgn bayang bayang mereka sendiri sebenarnya akibat sering berbohong.

      Mereka mereka ni menyerlahkn tahap gabra dn gementar dgn nama nama yg sering mematahkn fitnah jahat mereka. Hingga terbawa bawa nama yg menakutkn mereka disetiap komen komen putar belit mereka. Sesiapapun juga anon akan disangka sebagai orang yg menakutkn mereka. Kerana nama2 yg amat menakutkn mereka itulah yg sering mmbuat mereka nampak bodoh dan auta saja.

      Syabas dn kipidap kepada yg membawa kebenaran tak kira siapa pun anda. Teruskn usaha utk beri penjelasan dlm menangkis cerita fitnah ..persepsi bertujuan menghasut rakyat. Kipidap

      Delete
    5. Sdra/i 8.15,

      Sy tdk memihak kpd mana2 puak buat masa ini. Dlm byk2 hal, sy tdk sokong kepemimpinan DS Najib yg lemah.

      Semoga Allah gantikan PM Msia yg jujur & berwibawa spt Edrogan @ Widodo. Semoga Allah berikan hidayah kpd ketua agama agar berfikir/bertindak spt Sultan Azlan.

      Delete
    6. Adakah pemimpin yang kuat berdasarkan dasar penswastaan yang gagal? Contohnya LRT-1, LRT-2, KL monorail dan Intrakota Bas yang mengalami kerugian dan terpaksa diambil alih oleh kerajaan.

      Sebaliknya di era Najib banyak projek-projek besar yang berjaya dibina dan dibiayai sendiri menggunakan dana kerajaan, antaranya:

      1. Lebuhraya Pan Borneo sepanjang lebih 1,000km,

      2. Lebuhraya Pantai Timur 2,

      3. LRT-1 extension,

      4. LRT-2 extension,

      5. MRT-1

      6. KLIA-2

      7. Terminal Bas Selatan

      Delete
    7. Sdra/i 11.46,
      Pemimpin yg kuat ada daya fikir tersendiri utk buat keputusan, jujur & berwibawa.

      Dasar Penswastaan, ada yg berjaya & ada yg gagal. Tak betul utk mengatakan semuanya gagal. TNB yg dulunya LLN. PLUS yg awalnya dirintis oleh LLM dpt disiapkan awal. Sebab penswastaan gagal, rujuk buku Jeff Tan, Privatization in Msia.

      Saudara jgn lupa, 1MDB yg 'berjaya' & tdk bermasalah pun diambil alih oleh kerajaan.

      Saudara,
      Penswastaan diperkenalkan dlm era kemelesetan. Penswastaan dirancang utk memenuhi aspirasi DEB. Dgn ini, masyarakat b/putera dpt bergiat dlm ekonomi moden & membentuk MPPB.

      Dlm era DS Najib, kesan kemelesetan ekonomi tdk sama spt thn 1983 & 1987. Jadi, sesetengah projek, kerajaan mempunyai peruntukkannya.

      Delete
    8. Pada asalnya 1MDB ialah Badan Kuasa Pelaburan Terengganu (TIA) yang ditubuhkan pada 2008, iaitu sebuah tabung kekayaan berdaulat yang bertujuan untuk memberi pembangunan ekonomi kepada negeri Terengganu untuk jangka masa panjang dan melestarikan sosio-ekonomi rakyat Terengganu secara amnya.

      TIA ditukar taraf kepada koperasi perbadanan diberi nama 1Malaysia Development Berhad pada Januari 2009. Sejak itu 1MDB merupakan syarikat pembangunan strategik milik penuh Kerajaan Malaysia melalui Kementerian Kewangan Malaysia.

      1MDB telah ditubuhkan sebagai suatu langkah inisiatif strategik pembangunan ekonomi negara Malaysia untuk jangka masa panjang, dengan mendapatkan kerjasama dan menggalakkan pelaburan langsung asing.

      Delete
    9. Pada tahun 1977, Jabatan Kerja Raya (JKR) diarahkan untuk melukis pelan lebuh raya dari Bukit Kayu Hitam ke Johor Bahru.

      Pada tahun 1980, Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) telah ditubuhkan untuk memantau proses kerja bagi lebuh raya kebangsaan pertama.

      Pada 1981 sehingga 1988, semua kerja pembinaan diuruskan sepenuhnya oleh LLM sebelum diserahkan kepada PLUS Expressway Berhad pada tahun 1988.

      Pada 1988 sehingga 1994, semua kerja pembinaan diuruskan oleh PLUS Expressway Berhad sehingga siap sepenuhnya.

      PLUS Expressway Berhad diberikan konsesi selama 30 tahun bermula Mei 1988 dan dijadualkan tamat pada Mei 2018. Pemegang konsesi dibenarkan mengutip tol dan menaikkan kadar tol 10% setiap 3 tahun sekali.

      Pada 2009, kerajaan menyedari keperluan untuk menyelesaikan isu tol secara muktamad yang membebankan rakyat dan kerajaan. Cadangan termasuk mengambil alih syarikat pengendali Lebuh Raya Utara Selatan, PLUS Expressways Berhad.

      Kini PLUS dimiliki oleh Khazanah Nasional Bhd iaitu syarikat induk cabang pelaburan kerajaan Malaysia di bawah Kementerian Kewangan sebanyak 51% dan KWSP sebanyak 49%.

      Sejak itu kadar tol tidak dinaikkan walaupun tertakluk untuk kenaikan setiap 3 tahun sekali.


      Delete
    10. Wirid 'FUCK' yg gemar diguna pakai Keris Berayon itu mengesahkan dia adalah si puaka Kojolla @ Nek Tempoyak yg kuat berlucah, mencarut, kopipes dan kaki klentong.

      Delete
    11. Benar bagai dikata 10:15, macai-macai Madey memang seperti apa yang anda ucapkan.

      Syabas!

      Delete
    12. Di bawah ini adalah petikan dari tulisan si puaka lahanat di blog Celah Gelegar sebagai bukti 'J', Keris Berayon & si Kojolla adalah orang yg sama cybertrooper BN......


      "Anonymous September 16, 2017 at 9:23 AM

      Paul Ni kekasih lama.cifut babi... itu dulu sekarang Paul dah tak ada kuasa... duit pun dah ciput mcm cifut babi .. skg Paul ada kaldai baru.. si tua renta iskundur kutty... bila dah di bayar juta juta baru la Paul mrnyalak sakan... klu x bayar ingat Paul mau riuh rendah mcm ni ka..? Org America ni satu jer bila bayar kaluuuu.... bole bising bising... ini suma si batu api punya game... bodosss...!!"
      =--------------------------------------

      Dari gaya bahasa compang campeng tak berpendidikan si Kojol itu...sah2 menguatkan hujjah saya. Siapa selama ini yg ada gaya menulis di blog ini & blog Shahbudin.....????

      Delete
    13. Yang pastinya macai-macai Madey dah ketandusan auta-auta untuk memutar belit sesuatu isu dan memfitnah Najib, UMNO dan BN.

      Macai-macai Madey kini bagaikan menepuk air najis di dulang, habis terpercik air najis itu ke seluruh badan.

      Delete
    14. Yg kaki putar klentong dan menepuk air najis tuu, siapa haa...??

      Ini saya paparkan bagaimana Si Kojol kena penampar di blog Zamkata dek tabiat busuk & buruk Kojolla.
      -----------------------------------

      zainudin maidin 7 October 2017 at 21:01

      Ini adalah kali terakhir saya menyiarkan tulisan saudara dengan bahasa yang sangat buruk ,chumpang camping,ejaan salah dan huruf kecil besar yang tak bertempat. Jika saudara tidak berupaya untuk menulis dengan sempurna tanpa mempedulikan teguran ini maka saya mohon maaf tidak akan menyiarkannya lagi.
      ----------------------
      Memang dasar muka tarpal tak tahu malu Kojolla nie... sering dihempuk belasah oleh tuan2 punya blog sebab kurang ajarnya.

      Delete
    15. Semestinya macai-macai Madey termasuk 9:43 yang terkena percikan air najis akibat saluran paip pecah di Selangor.

      Delete
    16. Apa kena mengena dgn paip pecah di Selangor tuu...??

      Kalau tak sila, di blog Shahbudin heboh orang berkata si Kojol/Kathy dah sarat bunting tua...apakah air tuban Kojol dah pecah nak terberanak ker......??

      Delete
    17. Saluran najis di rumah-rumah flat tersumbat dan pecah sebab tidak diselenggara dengan baik. Aduan dibuat tetapi kerajaan negeri tidak mengambil tindakan dengan membaikinya sebab sibuk menternak aedes.

      Delete
  3. kenapalah tun yang sudah terlalu tua mudah sangat bercakap bohong atau separuh masak. kalau maklumat belum pasti 100%, jangan mudah2 bercakap kononnya paham 100%. kononnya mcikp dah dijual 100% kpd china, hanya warga china yang boleh bekerja di situ dan hanya orang dari tanah besar china yang boleh akses ke dalam mcikp adalah cerita bohong dan tidak benar. kd tak perlulah membela pembohongan tun mahathir hanya kerana ianya dari mulut tun mahathir. yang salah dan tidak betul tetap salah dan tidak betul. kalau jalan yang nak dituju itu menuju ke dalam lubang jamban, tak perlulah ikut. follow jika ianya adalah kebenaran dan kejujuran. fitnah kepada bekas ceo mas juga telah dijawab oleh tuan punya badan sendiri. dimana nak diletakkan muka dan maruah seorang negarawan jika cakapnya sentiasa berbaur pembohongan dan fitnah? malu sungguh bila peter bellew menyangkal bahawa perletakan jawatannya sebagai ceo mas kerana campur tangan najib dan kerajaan sedangkan dia relahati untuk lepas jawatan kerana ada jawatan sama di ryanair, negara kelahirannya. pusinglah macamana nak pusing, spinlah macamana nak spin, kata2 tun mahathir kebelakangan ini semakin 'kelaut' dan jauh daripada fakta. negarawan menggelar bugis keturunan lanun, nama najib disebut najis, kononnya tersasul dan lain2 ayat merepeknya menggambarkan betapa celaru dan serabutnya tun mahathir berlumba dengan masa demi untuk menjatuhkan najib. kasihanilah tun mahathir dengan mengurangkan aktiviti2 ceramah depan mikrofon, beri peluang kepada pemimpin2 utama pakatan harapan memainkan peranan itu, bukan memaksa orang tua hampir 100 tahun untuk berceramah hari2. agak2 la nak membulipun, orang tua jangan dibuli beb, tak baik dan berdosa. berilah peluang tun mahathir berehat, beribadat dan selainnya yang layak untuk orang tua. jika orang mudapun ramai dah mati, adakah tun mahathir semakin jauh daripada kematian? jangan pentingkan diri sehingga membuli orang tua siang malam. jangan paksa tun mahathir menambahkan beban dosa fitnahnya setiap hari, cukup2lah pembohongannya dulu semasa menjadi pm dengan memfitnah pemimpin pembangkang untuk menang pilihanraya. ini diakuinya sendiri. adakah tuduhan sex luar tabie keatas anwar ibrahim adalah fitnah? adakah ops lalang adalah fitnah untuk memasukkan pemimpin pembangkang ke dalam penjara? cukup2lah...kasihanilah tun mahathir.

    ReplyDelete
  4. BACA SEBELOM DI DELETE...

    STRATEGI BIJAK PIMPINAN SEKARANG... ADA KEMBAR TWIN CITY SATU DI KUANTAN DAN SATU DI GUANZHO ..... STRATEGI BUISNESS YG PRAKMATIK
    DARI SEGI PERNIAGAAN DAN PERTAHANAN .....
    .. CHINA ADALAK SUPER POWER BARU DUNIA... AMERIKA SUDAH KALAH... AMERIKA NEGARA YG MENINDAS .... MALAYISA TAK PERLU LAGI PADA AMERIKA YANG SIGAT NYA MEMBULI... RINGGIT MALAYSIA DI SERANG DARI AMERIKA....

    APA YG PERLU MALAYSIA PERLU MENDEKATKAN DIRI ATAU MENYERTAI TERUS PAKATAN "BRICS"
    PAKATAN BRICS SUDAH MEMGUGURKAN MATA WANG DOLLAR USA SESAMA.ANGGOTA BRICS..
    MATA WANG DOLLAR DAN PETRO DOLLAR TIDAK DI NIAGAKAN SESAMA ANGGOTA BRICS... LIHAT ARAB KAYA DENGAN MINYAK SUFAH JATUH MISKIN BILA PETRODOLLAR BUKAN JADI SANDARAN DALAM URISNIAGA DUNIA SEKARAMG INI...

    APA YANG PERLU SEKARANG MALAYSIA PERLU MENGISTIHARKAN DIRI MENJADI ANGGOTA BRICS DAN MEMGUGURKAN DOLLAR USD SEBAGAI TUKARAN DAGANGAN. ...

    MASA UNTUK.MALAYSIA MENGISTIHARKAN SEBAGAI ANGGOTA PAKATAN BRICS...... PENGARUH MALAYSIA DALAM ASEAN SANGAT BESAR... MALAYDIS BOLEH MEMUJUK ANGGOTA ASEAN MENJADI RAKAN DAGANG PAKATAN BRICS... KECUALI SINGAPORK YANG SATU SATU NYA NEGARA TALI BARUT AMERIKA/ISREAL...

    .. MASA TERBAIK UNTUK MALAYSIA ISTIHAR MENJADI ANGGOTA BRICS...


    BERAMBUSSSSS BARUA SINGAPORK@DAP...


    INI KALI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakatan brics abah kau!! FuuuCcccKkkk...kikikikikiki

      Delete
  5. Komen bengap tak cermin diri sendiri.... "KECUALI SINGAPORK YANG SATU SATU NYA NEGARA TALI BARUT AMERIKA/ISREAL...".

    Yg menjilat & kuat mengampu presiden Obama & presiden Trump, tuu siapa...jika tidak Najibul Penyamun...!! Yg melacur diri baru2 ini konon mengampu nak memperkasa Amerika, siapa haaa...??

    Dasar bangsat cakap tak berlapek si kojola puaka ini.....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ke hebat Najib si Pahlawan Bugis ni, Amerika kena membayar ufti RM60 bilion setahun kepada Malaysia. 14.5 juta para pencarum KWSP juga yang mendapat faedahnya dengan dividen yang kompetitif dan stabil setiap tahun.

      Delete
    2. Rm 60 billion tu atuk kau yg duk us ke yg bayar? Entah mana data dipungutnya! Ikut sedap mulut jer!

      Delete
    3. Rujuk laporan tahunan KWSP dan hansards Parlimen.

      Delete
  6. Seperti yang dilaporkan oleh sebuah akhbar online.

    SEPANG 22 Okt. - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini melancarkan misi ketiga bantuan kemanusiaan 1Malaysia For Youth (iM4U) untuk pelarian Rohingya dengan barangan keperluan seberat 56.6 tan dihantar ke kem pelarian di Bangladesh.

    Majlis penghantaran menerusi pesawat Malaysia Airlines Berhad (MAB) Kargo A330-300 berkenaan disempurnakan oleh Perdana Menteri di Kompleks MAB Kargo, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini.

    Misi berkenaan dikoordinasikan oleh iM4U dengan kerjasama MAB dan Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB).

    Muatan barangan yang dihantar terdiri daripada barangan keperluan seperti seperti makanan, tuala wanita, sabun, tuala, berus gigi, lampin pakai buang, selimut dan beberapa barangan keperluan lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahun lalu Pahlawan 'Bogus (penipu)' Najib ini kata dia masih ada darah kepahlawanan bugis mengalir dalam tubuhnya, siap ditayangkan oleh semua media utama KERA2jaan BN, terutama TV3 Suku.

      Heran...sampai sekarang dia & wak Jawa Sontoloyo Jahid Komidi tak berani jejak bumi Myanmar menyelamatkan mangsa2 Rohingya...sepertimana Tun Mahathir sendiri datang ke Bosnia menyelamat & membawa pulang ke tanah air ratusan kanak2 Islam Bosnia ketika perang Balkan pada awal tahun 90an.

      Najibul Penyamun & Wak Jajid Komidi Sontoloyo hanya berani cakap besar di belakang tapi kecut berhadapan...termasuk face-to-face dgn pahlawan sejati, Tun Mahathir.

      Indeed....Tun M is the Only Statesman who not only talk wisely, but seen in real action as proven in our history journal.

      Delete
    2. Malaysia negara luar pertama membina hospital medan di Cox's Bazar untuk memberikan bantuan perkhidmatan kesihatan kepada pelarian Rohingya.

      Malaysia juga negara luar pertama memberikan bantuan makanan dan keperluan asas lain kepada pelarian Rohingya.

      Delete
    3. Orang soalkan keberanian Pahlawan Bogus ada berani ke jejak bumi Myanmar untuk menyelamatkan puak Islam Rohinyya, bukan cerita karut bina hospital. Lagi pun mana ada Najib bina hospital di sana?

      Lain di tanya, lain dijawab....memang dasar tahap pendidikan rendah...!!

      Delete
    4. Apa kata macai-macai Madey dan tuannya pergi saja ke Rakhine dan bertempur dengan tentera Myanmar.

      Apalagi, mulakanlah langkah.

      Delete
  7. GUGURKAN DOLLAR AMERIKA JOM JOINT BRICS ALLIED.... RUSSIA PRESIDENT VLADIMIR PUTIN DAH GUGURKAN PETRODOLLAR DKM SEBARANG URUSAN DAGANGAN.... SEMUA GOLONGAN OLIGARTH WARGA RUSSIA RAMAI JEWS SUDAH DI TANGKAP DAN DI PENJARA ADA YG DI BUNUH DAN DI RACUN .... GOLONGAN OLIGARTH YG PRO YAHUDI GEORGE SOROS DAN ILLUMINATI ROTHCHILD... DAN ARAHAN BUNUH DAN TANGKAP SOROS DAN ROTHCHILD DYNASTY SUDAH DIKUATKUASAKAN.. MATAWANG RUSSIA RUBBLE MENINGKAT DAN EKONOMI RUSSIA MENINGKAT... CHINA SUDAH MRNUBUHKAN AIIB ( ASIAN INFRASTRUCTURE INVESTMENT BANK ) YG MENGANTIKAN PERANAN IMF & WORLD BANK...
    SECARA DIAM2 JACOB ROTHCHILD DYNASTY MENJUAL & MELUPUSKAN DOLLAR USD BERATUS BILLION DI PASARAN DAN MEMINDAHKAN PELABURANNYA KE ASIA DI CHINA DENGAN MENGUNAKAN BAHASA "UNCHARTED WATER IN NEW ECONOMIC SITUATION"
    WARRENT BUFFET & GEORGE SOROS PUN SUDAH MELUPUSKAN DOLLAR USD KERANA KETIDAK TENTUAN EKONOMI USA YG MEROSOT... FAKTA YG TAK DI SIARKAN OLEH MEDIA AMERIKA

    MALAYSIA HANYA PERLU MENGISTIHARKAN DIRI MENYERTAI PAKATAN BRICS YG MENGUGAT NEW WORLD ORDER DAN MENGUGURKAN DOLLAR USD BILA BERURUSAN DENGAN ANGGOTA BRICS.... SAY NO TO IMF & WORLD BANK....
    AIIB LEBIH WIN- WIN SITUATION DAN FLEKSIBLE DALAM URUSNIAGA DUNIA....


    MASA UNTUK BERTINDAK MENYERTAI PAKATAN BRICS...... MASA UNTUK AJAR JIRAN YG SELALU MEMFITNAH DAN SABOTAJ EKONOMI NEGARA...

    ReplyDelete
  8. Najib asyik lancar itu ini sejak dulu, ada nampak ke rakyat makin makmur???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadar kemiskinan:

      1. Pada tahun 2002, kadar kemiskinan di bandar adalah 13.5%, manakala di luarbandar adalah 2.3%.

      2. Pada tahun 2016, kadar kemiskinan di bandar adalah di bawah paras 1.5%, manakala di luarbandar di bawah paras 0.25%.

      Delete
    2. Patutla yg terima brim makin ramai! Gitu gamaknya!

      Delete
    3. Najib berkongsi kekayaan negara secara langsung dengan rakyat Malaysia:

      1. BRIM bernilai RM1,200, RM900 dan RM450 mengikut kategori memberi manafaat kepada lebih 12 juta orang rakyat.

      2. Bantuan persekolahan bernilai RM100 memberi manafaat kepada 3.5 juta pelajar sekolah rendah dan menengah.

      3. Kad debit pelajar bernilai RM250 memberi manafaat kepada 1.3 juta pelajar pusat pengajian tinggi.

      4. Bantuan sara hidup RM300 sebulan kepada nelayan-nelayan yang tidak dapat turun ke laut kerana musim tengkujuh memberi manafaat kepada 58,000 orang nelayan.

      5. Pemberian biasiswa kepada belasan ribu pelajar.

      6. Penajaan kepada belasan ribu jemaah haji.

      Delete
    4. Apalah makna semuanya ini kalau berijazahpun tak ada peluang kerja. Ingat..kini ada 60,000 siswazah muda menganggur dek pentadbiran bengap Najibul Penyamun. Itu belum dikira masuk puluhan ribu yg kena buang kerja di kilang2 swasta, juga termasuk GLC2 seperti PETRONAS, MAS, PROTON, TNB, TELEKOM dll. Lepasan sekolah menengah, vokesyenal & teknikal tiap tahun ada ratusan ribu...tak ada kerja tetap dan juga nganggur. Apa nak jadi dengan mereka.....???

      Delete
    5. Peluang menjana pendapatan terbuka luas di Malaysia ini dalam pelbagai sektor jika mahu dan tidak memilih-milih kerjaya. Banyak peluang pekerjaan ditawarkan semasa anjuran workfest. Ironinya orang-orang luar nampak peluang-peluang ini tetapi macai-macai Madey yang tinggal dalam tempurung terus menerus kebuntuan. Dasar pendusta dan bodoh.

      Jika tiada makna bantuan kerajaan itu kepada penerima BRIM, bantuan persekolahan, kad debit, sara hidup nelayan, biasiswa dan tajaan haji, apa kata macai-macai Madey seru mereka-mereka itu yang berjumlah hampir 12 juta orang itu supaya memulangkan kembali wang tersebut sebagai tanda protes kepada kerajaan.

      Apalagi mulakanlah langkah sekarang. Kita tengok samada bantuan itu bermakna atau tidak.

      Delete
    6. Wahai si Kojol.....

      Cuba kamu jelaskan di sektor mana dan berapa jumlah peluang pekerjaan yg sedia ada? Toksahlah nak temberang di sini sedangkan ratusan ribu dah nganggur (mungkin kini dah cecah jutaan).

      Bengapnya si Najib, dia menambah luka di dada rakyat dgn statementnya baru2 ini agar graduan2 muda nganggur menceburi dunia perniagaan untuk menyara hidup. Nak berniaga apa kalau tidak ada modal...nak cekup modal dari mana, bolehkah Rosmah bagi sedangkan kita semua tahu duit berbilyon dah lesap di kasino, wild party, buat filem lucah, beli kapal mewah, jet, hotel, bungalow, apartment mewah, beg2 tangan mahal, jam tangan mahal, cincin permata berlian dll.....???

      Delete
    7. Begitulah katak bawah tempurung. Pergilah ke karnival-karnival workfest untuk mengetahuinya.

      Atau pura-pura tak tahu dengan tujuan untuk memburukkan kerajaan pimpinan Najib.

      Begitu juga berkenaan ramainya macai-macai Madey di projek-projek pelaburan asing yang berpendapatan belasan ribu hingga puluhan ribu sebulan.

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. Lagi2 lain ditanya lain dijawab. Mana data2nya ttg sektor2 yg ada kerja kosong, jawatan apa, apa nama syarikat itu, dan berapa jumlah kekosongan.

      Sebagai bekas ahli panel mahkamah perusahaan mewaklili Persatuan Majikan2 Malaysia, saya dah check... hapah pun tarak, termasuk dgn Jabatan Tenaga Rakyat, MIDA (Mlaysia Investment Development Authority).

      Kenapalah tak reti bahasa atau kamu nie memang membohong buat cerita palsu nak cover line bontot Najibul Penyamun ker....??

      Delete
    10. Mengaku bekas itu dan ini tetapi tidak tahu sektor-sektor ekonomi yang mana menawarkan banyak peluang-peluang menjana pendapatan yang setengahnya sangat lumayan. Memang kamu ini dasar pendusta atau mungkin saja spesis katak bawah tempurung.

      Ramai macai-macai Madey yang menikmati gaji belasan ribu hingga puluhan ribu ringgit sebulan di projek-projek pelaburan asing di negara ini. Ironinya mereka masih menganggap kerajaan pimpinan Najib ini zalim.



      Delete
    11. Sektor mana & apa haaa......?? Yg jelas ada 5 atau 6 juta pendatang asing diimport oleh keluarga si Sontoloyo Jahid Komidi sebagai kuli2 pembinaan, kuli2 ladang, tukang sapu & angkut sampah macam kamu, cleaner tandas & pejabat, pencuci pinggan mangkuk di kedai/restoran, pengawal keselamatan. Kilang2 di Johor dah banyak jadi stor atau rumah berhantu.

      Apakah itu layak untuk muda mudi kita, terutama golongan2 terpelajar...??

      Delete
    12. Ramai orang yang berjaya dan menjadi millionaire atau billionaire bermula daripada bawah. Banyak contohnya. Rajin-rajinlah menyelidik bukannya mengharapkan orang lain untuk menyudukan maklumat tersebut ke mulut anda seorang yang pemalas dan pendusta.

      Banyak hikmahnya bermula daripada bawah kepada orang yang tahu.

      Delete
    13. Lain ditanya, lain pula dijawab...!!

      Delete
    14. Boleh cari maklumat di media-media samada di dalam atau luarnegara.

      Satu bukti ramai macai-macai Madey yang bergaji bulanan belasan ribu hingga puluhan ribu ringgit di projek-projek pelaburan asing di negara ini yang dibawa oleh Najib.

      Delete
  9. Pahang gomen bukan tak punyai kuasa. Depa takut. Nak ngampu Najib.

    Masih lagi berpakaian macam hulubalang2 yang dlm gambar di blog pos tuh. Ada senjata, ada perisai, badan tegap, cukup makan, tapi otak pak turut

    Nak kena tukaq la di Pru14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang perlu ditukar ialah orang-orang yang dah terlalu lama memegang jawatan sehingga menganggap jawatan-jawatan tersebut hakmilik mereka dan keluarga.

      PH kena ubah dulu, sebelum sibuk-sibuk nak ubah orang lain.

      Delete
    2. Parti polituk bukan milik rakyat, suka dia le nak pegang sampai mati.

      Kerajaan milik rakyat, PM wajar berundur apabila negara tidak diurus dengan baik.

      Jika degil, partinya wajar ditolak dalam pru.

      Yang nak sokong, sila teruskan

      Delete
    3. Betul tu! Orang-orang atau parti-parti yang sudah dikenal pasti mengamalkan cronyism dan nepotism mesti ditolak daripada menjadi kerajaan.

      Ciri-ciri itu menepati parti-parti dalam PH.

      Tolak mesti tolak. Kalau tidak jahanam negara ini.

      Delete
    4. Belum perintah dah jahanam????

      Penang dan Selangor dah jahanam ke?
      Rakyat kebulor?

      Pahang negeri paling banyak hutang dengan federal....penang paling sikit hutang.

      Reserved Selangor 4B..negeri paling maju di Malaysia..

      Najib hutang keliling pinggang, dah citos ccris, blacklist dengan bank dunia..

      Delete
    5. Kikiki

      Yg dh perintah 22thn cmne? Tak nak komen ke isu rugi Rm30,000,000,000 skandal BERJUDI Forex? Banyak Company dn GLC yg sengaja dibangkrapkn utk dibail-out ? Perjanjian perjanjian perswastaan yg berat sebelah dn menguntungkn kroni dn familynya saja? Kekayaan luar biasa secara mengejut anak anak dn familynya? Kezalimannya menyalahgunakn akta ISA utk membekukan dn menindas sesiapapun yg menentangnya? Byk lg klau nk dihuraikn. 1001 mlm pun tak akn selesai klau nk dibicarakn kebejatannya selama 22thn.

      Yg mcm ni nk diberi kuasa semula? Nk lebih menjahanamkn ke? Tak cukup ke peluang yg ada selama 22thn?

      Delete
    6. Rizab Selangor banyak sebab menggunakan wang peruntukan pusat sebagai rizab bukannya untuk kebajikan rakyat.

      Lif-lif rosak. Jalan-jalan berlubang. Saluran-saluran najis tersumbat dan pecah sehingga bertangkung najis-najis di dalam rumah-rumah penduduk yang mengeluarkan bau busuk dan meloyakan.

      Sampah sarap tidak diuruskan dengan baik sehingga Selangor terkenal sebagai negeri penternak aedes.

      Delete
    7. Bank Dunia menukar unjuran pertumbuhan KDNK Malaysia untuk tahun 2017 daripada 4.3% pada mulanya kepada 4.9% dan mutakhir ini kepada 5.2%.

      Standard and Poor menggredkan Malaysia sebagai A+.

      Moody’s pula memberikan penarafan A3.

      Delete
    8. Harimau Asia! Cuba bandingkan:

      1. KDNK negara pada 2017 adalah RM1,600 bilion berbanding pada 2003 RM420 bilion,

      2. Rizab negara pada 2017 melepasi USD100 bilion (RM420 bilion) berbanding pada 2003 tidak pernah melepasi USD35 bilion (RM147 bilion),

      3. Nilai aset KWSP setakat 30 Jun 2017 adalah RM756 bilion berbanding pada 2003 yang tidak melepasi RM220 bilion.

      Delete
    9. This comment has been removed by the author.

      Delete
    10. This comment has been removed by the author.

      Delete
    11. Boleh tahu dari mana anda dapat data2 itu, atau setidak-tidaknya link tsbt.

      Delete
    12. Boleh rujuk kepada media-media ekonomi luarnegara atau dalam negara, laporan tahunan, atau boleh juga hansards Parlimen.

      Delete
    13. Hmmmmmm...itulah sajalah yg kamu boleh buktikan, cakap kosong tanpa bukti kukuh.

      Delete
    14. Mengaku bekas ahli itu dan ini yang cuba menggambarkan diri itu seorang yang banyak pengalaman dan terpelajar. Tetapi hampas. Baru diuji sedikit sudah menyerlahkan kebengapan kamu.

      Kamu memang seorang pendusta.

      Delete
  10. Putrajaya sapa yang bangunkan?..... Tun M, apa pasal dia pakai bahasa Inggeris di Putrajaya boleh pulak pada zaman dia perintah, contohnya perkataan precinct, boulevard dan lain-lain.
    Tak payah lah ke hulu ke hilir asyik mencari kesalahan orang lain je. Lagi banyak dia selongkar akan lagi banyak apa yg dia buat sebelum ini akan diselongkar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni pun bangang, tu bukan bahasa inggeris..

      Cari jawapannya sendiri k, buat homework sikit

      Delete
    2. Bahasa asing atau Bahasa Malaysia tu?

      Delete
  11. Puterajaya sapa bangunkan..
    Tun M, pandai pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tetapi siapa yang menyelamatkannya daripada terbengkalai dan menyiapkan sehingga cantik dan anggun seperti sekarang ini.

      Najib juga.

      Delete
    2. anon 10:51, terbelengkalai??? itu projek atok kau yang terbengkalai...gunalah istilah yang tepat lain kali..
      Menu\yiapkan sehingga anggun???
      Satu benda pun Najib tak buat, sekadar menumpang atas apa yang Tun bina..
      Kesesakan lalulintas masih tidak dapat di atasi dengan sempurna..
      Perumahan mampu milik kosong...mampu tengok aa le

      Kau ni dah pernah pergi puterajaya ke belum>>

      Delete
    3. Aku biasa pergi Putrajaya sejak 1996 dulu dan baru seminggu lalu bersembahyang di masjid Putrajaya.

      Delete
    4. Jika tidak ada jasa Tun Mahathir, UMNO mungkin masih beribu pejabat di kawasan 'red light' pelacuran di Chow Kit. Rumah kediaman rasmi PM yg Najib & Rosmah tumpang berteduh pun dibina oleh Tun Mahathir.

      Najib APA ADA......???

      Delete
    5. Jika tidak kerana jasa:

      1. Tun Razak pada 1970.

      2. Tengku Razaleigh pada 1981.

      3. DS Najib pada 1988 dan 1998.

      Jangan mimpilah Madey nak jadi Perdana Menteri atau bertahan selama 22 tahun.

      Delete
    6. Jgn nak klentong...kamu nie apa jawatan dalam UMNO, entah2 ahli pun bukan.

      Dengar sini baik2...

      Kuli memang bercita-cita nak jadi pm tapi hajat tak kesampaian. Dari sejak zaman Tun Razak lagi beliau dah ada cita2 itu tapi Tun Hussein melantik Tun Mahathir sebagai TPM memenuhi amanat Tun Abdul Razak. Tun Mahathir tidak ada niat jahat terhadap Kuli tapi ikhlas tetap melantik Kuli sebagai Bendahari UMNO & Menteri Kewangan walaupun ketika itu Kuli kalah dgn Tun Musa dalam perebutan Timbalam Presiden. Sedihnya, Kuli yg tak sedar diuntung tetap mahu melawan Tun Mahathir bagi kerusi Presiden hingga akhirnya UMNO dibawa ke mahkamah hingga diistiharkan tak sah.

      Si Najibul Penyamun pulak pada awal2nya turut menderhaka bersama kumpulan Team 'B' tapi pada saat2 terakhir melompat masuk bergabung dgn Team Tun Dr. Mahathir. Dari awal pembabitan Najibul Penyamuan dalam kancah politik & pentadbiran, si Penyamun ini memang tak ada bakat sebagai pemimpin, hanya pak turut & sain dokumen saja (maklumlah school drop-out katakan). Tun Mahathirlah yg membimbing & melindungi si Penyamun ini, termasuk kes2 songlap di Kerajaan Pahang, KBS & Kementerian Pertahanan pd 80an & 90an, termasuk kes khalwat panas dgn Ziana Zain di Port Dickson.

      FAHAMMMMMM.....!!

      Delete
    7. Pada 1976, Tun Hussein menawarkan Tengku Razaleigh jawatan Timbalan Perdana Menteri tetapi beliau menolaknya pada ketika itu. Seterusnya Tun Hussein ingin menawarkan jawatan tersebut kepada seorang daripada ahli Majlis Tertinggi tetapi dibantah oleh Tun M.

      Pada 1987, Najib dipujuk dan dipastikan untuk kekal menyokong Tun M. Najib tetap setia bersama UMNO walaupun mempunyai hubungan yang rapat dengan Ku Li. Seterusnya pemilihan Presiden UMNO pada tahun itu dimenangi oleh Tun M hanya dengan kelebihan 43 undi. Andaikata Najib belot, pastinya tempoh Tun M memegang jawatan Perdana Menteri hanya 6 tahun bukannya 22 tahun.

      Begitu juga pada 1998 di era reformasi, andaikata Najib menyebelahi DS Anwar, pastinya jawatan Perdana Menteri selapas PRU-10 tahun 1999 bukan milik Tun M.

      3 Kali Tun Razak dan DS Najib menyelamatkan karier politik Tun M sehingga berjaya mengekalkan jawatan Perdana Menteri selama 22 tahun. Tetapi malangnya madu diberi, tuba dibalasnya.

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. Alahaiiii Kojolla Puaka....

      Cuba nyatakan artikel atau link yg kamu sebutkan.....
      "Pada 1976, Tun Hussein menawarkan Tengku Razaleigh jawatan Timbalan Perdana Menteri tetapi beliau menolaknya pada ketika itu. Seterusnya Tun Hussein ingin menawarkan jawatan tersebut kepada seorang daripada ahli Majlis Tertinggi tetapi dibantah oleh Tun M".

      Jika gagal, nampak sangat kamu tak habis2 klentong di sana sini dgn bahan atau cerita karut lagi menjijikkan.

      Nah...saya tuntut dan menunggu dgn punuh minat jawapan kamu itu.....!!!

      Delete
    10. Maklumat-maklumat ada di hujung jari. Carilah rujukan tersebut samada daripada media-media tempatan atau luarnegera. Pilih saja.

      Kata bekas ahli itu dan ini, takkan tak boleh cari! Atau kamu ini seorang pendusta.

      Delete
    11. Sidang pembaca blog budiman...

      Lihatlah lidah biawak si Kojol ini klentong, adakah jawapannya itu masuk akal atau alasan tahap 'si mamat malasan'.

      Jelas dia tak dapat membuktikan autanya.....!!

      Delete
    12. Satu sikap macai-macai Madey dan tuannya adalah matlamat menghalalkan cara. Walaupun tahu maklumat-maklumat itu ada tetapi disebabkan ia tidak menyebelahi mereka, maka mereka pura-pura tak tahu dan pura-pura bertanya.

      Mereka memang pendusta.

      Delete
    13. Kalau ada, mana dia? Toksah lah nak auta....!!

      Delete
    14. Banyak sumber boleh dirujuk samada dalam bentuk tulisan atau temuramah. Ia bergantung samada kamu hendak atau tidak hendak; atau berani menerima kebenaran atau takut dan berselindung di sebalik kebatilan. Tepuklah dada tanyalah selera.

      Atau kamu ini memang dasar pendusta.

      Delete
    15. Itu saja kah bukti dari mulut celupar kamu tanpa bukti dari sumber sah?

      Bukankah kamu telah banyak kali ditangkap basah atas perlakuan bengap dan kebiadapan kamu oleh tuan2 punya blog....??

      Delete
    16. Seorang yang cerdik akan cari sendiri maklumat-maklumat itu. Seorang yang bodoh akan hanya menunggu saja.

      Dasar pemalas dan pendusta.

      Delete
  12. Anon 4:43 PM...kalau bukan bahasa Inggeris, bahasa jawa la kut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu sebablah bangang sebab tak ada ilmu, tulis ikut mulut longkang, pi stuady, selak buku ilmiah, jangan asyik makan dedak.

      Delete
    2. 10.57

      Anda memang bebal.
      Bahasa yg digunakn tu Bahasa Malaysia ke? Tak kira la Bahasa Perancis ke, German ke, China ke yg digunakn, ianya tetap bahasa asing la bebal. Kalau Najib nk gunakn tak boleh dn mesti dipolitikkn tp kalau Madey gunakkn tak pe la pulak dn kau akn bg mcm mcm alasan utk pertahanknnya. Double Standard tahap Cipan ni. Anda mmg bebal dn mempanernya merata rata.

      Delete
  13. apapun, tun mahathir dah TERLALU TUA untuk berpolitik. saranan ramai rakyat negara ini agar beliau banyak2 berehat, beribadah dan bersama keluarga. lupakahlah aktiviti berpolitik dan berceramah kerana daripada 100 ayat yang keluar, tak banyak, sedikit pasti akan keluar yang tidak benar. silap2 mengeluarkan fitnah kerana keseronokan bercakap. belum lagi hinaan dan cacian kepada pihak lawan kerana mendapat tepuk sorak penyokong. nak kejar apa lagi dalam dunia ini wahai tun mahathir. kekayaan, kemasyhuran, nama dan sanjungan semua dah ada. anak2 juga tidak ada yang miskin papa kedana malah kebanyakannya jutawan belaka. semua hal duniawi serba mencukupi. amal ibadat sahaja yang rasanya masih kekurangan masa sebab banyak masa dihabiskan di pentas ceramah politik. tak perlulah mengejar masa untuk urusan duniawi. rakan2 seumur tun mahathir sudah terlalu ramai yang PERGI, yang masih hidup sedang memperbanyakkan amal ibadah menunggu giliran untuk dipanggil menghadap Ilahi. urusan politik? serahkanlah kepada ramai lagi pelapis2 muda. anak2 tun sendiri aktif berpolitik, biarkan mereka yang uruskan. gunalah masa yang tinggal sedikit ini untuk menikmati hari2 tenang tanpa bermusuhan dengan sesiapa kerana politik membawa kepada situasi bermusuh dan berbalas tuduhan. mintak2 dijauhkan daripada kegagalan mencapai matlamat hidup pada penghujung hayat kerana terlebih urusan duniawi dan politik berbanding mempersiapkan bekalan untuk dibawa ke alam akhirat.

    semoga yang rapat dengan tun akan menyampaikan pesanan ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAHAP KEBODOHAN KOJOLLA (PETIKAN DARI BLOG ZAMKATA):

      Kluangman 6 October 2017 at 18:13 menulis...
      Sebenarnya agak jijik apabila ada pengomen yang hilang akal mempersenda atau memperlekeh Tun dalam isu besar, penting dan bersejarah.

      Mereka tunjuk dangkal dengan tidak dapat bersetuju atau membezakan jasa sebenar dengan sekadar perbezaan ideologi perjuangan sekarang.

      Mungkin Najib juga akan dikenang jika ada jasa²nya yang ditinggalkan walaupun kita tahu sejarah dan nasibnya akan datang akan lebih banyak "cerita malang".


      Anonymous (Kejora) 7 October 2017 at 01:01 menjawab:
      Cuba anda berfikir ramai pemimpin berjasa pada muda tapi bila tua dia akan lakukan kesalahan demi kesalahan "serupa kes mao zedong Dan lain lain pemimpin ia tercatat dalam sejarah,

      Pada masa muda dia berjasa
      pada masa tua banyak melakukan kesalahan kesalahan demi kesalahan, sehingga menyebab ramai telah mati akibat kebodohan pemimpin dan bekas pemimpin itu sendiri..

      Tak akan tak penah baca sejarah kot


      Anonymous (Kejora) 7 October 2017 at 09:16 bmenulis..
      Dalam beberapa posting terbaru ZAM, baru aku perasan ayat yang menunjukkan dia beriman dengan Qadha' dan Qadar. ZAM berkata:

      "Bagaimanapun apa yang berlaku kepada Perdana Menteri Pertama Singapura Lee Kuan Yew boleh ambil sebagai iktibar peringatan dari Allah iaitu apapun yang mahu ditentukan oleh ibubapa tetapi kehendak Allah mengatasi segala-galanya."

      Tapi bab kebakaran tahfiz dia tak kata pula kehendak Allah mengatasi segala-galanya meskipun spesifikasi keselamatan telah disediakan.


      Anonymous 7 October 2017 at 12:14
      Pada pandangan orang baghal macam kau 01:01.


      Anonymous 7 October 2017 at 14:30:
      Kau kenal sangat kah mao zedong tu,...berapa banyak buku pasal dia yang kau telah habis baca? Hadi Blue pujaan kau sahaja yang dari muda baik sampai sekarang. 01:01 adalah bangla sesat.


      zainudin maidin7 October 2017 at 14:55:
      DITAKDIRKAN Allah engkau dijadikannnya manusia yang one track minded dan tidak membaca dan membaca apa yang suka dibaca sahaja. Tidakah engkau tahu kebakaran sekolah tahfiz yang membunuh lebih 20 orang itu tidak menyediakan kawalan keselaamatan yang cukup. Tidakah engkau membaca kenyataan bomba dan polis. Di Negara lain pengetuanya telah ditangkap tetapi oleh kerana di negara ini masih banyak gulongan seperti engkau yang fanatik maka kerajaan tak berani bertindak.
      ------------------------------------------------------

      Sengaja saya paparkan semula untuk pengetahuan umum betapa busuk perangai si Kojol memutar belit tapi kesudahan dihempuk oleh pengkomen2 atas pagar & tuan punya blog. Sila ambil perhatian....!!

      Delete
    2. Kemana menghilangnya RM25.8 bilion kekal misteri.

      Delete
    3. Ada sesiapa nampak si pengutip sampah/pencacai Najis....??

      Eeeeeeeeeee, jijik geliman betul sekor Tikus AnonyMOUSE di atas nie.....!!

      Delete
    4. 1993-2012, RM100 bilion.

      Delete
    5. 1994-2001, RM20 bilion.

      Delete
    6. Hmmm...it's that all, why not stake more lies....??

      Delete
    7. Banyak rujukan boleh dibuat, antaranya:

      1. Ceramah-ceramah Sungai Buloh.

      2. Ceramah-ceramah Pandan.

      3. Ceramah-ceramah ketua Amanah.

      4. Ceramah-ceramah, tulisan-tulisan dan buku LKS.

      Kalau bohong, mereka-mereka disebutkan di ataslah yang telah dan sedang berbohong.

      Delete
  14. Salam dari Grand Order of Enlighten ibu pejabat illuminati eropah dan kepada seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk menyertai Brotherhood of the Enlightened di mana anda boleh memulihkan impian anda yang hilang, dan juga di mana anda boleh melihat Cahaya Kekayaan, dan bahagia tanpa ada pengorbanan darah.

    Menerima faedah untuk ahli baru yang berada dalam cahaya
    1. Ganjaran tunai $550,000.
    2. Kereta Idaman Anggun Baru Berharga $150,000
    3. Rumah idaman yang dibeli di negara pilihan anda.
    Sebulan berunding dengan 5 terbaik di dunia.
    Pemimpin dan 5 personaliti terpenting di dunia. Jika anda berminat, sila hubungi e-mel sebelumnya=illuminatieuropeheadquarter@gmail.com atau whatsapp kami +34602182632




    https://www.gaia.com/article/what-is-the-illuminati

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...