Tuesday, April 19, 2016

LAGI BERITA TENTANG DEDAK.......SIAPA MENTERI JAKIM..TOLONG JAWAB...JANGAN SEBOK DENGAN KAYU GOLF SAHAJA...

MESTI BACA

Dari grup usahawan MARDI untuk renungan semua.

Sahabat.
Saya adalah seorang yg ada nama dlm industri penternakan negara, tetapi saya berundur...

Saya telah lalui 10 thn pendidikan formal di universiti; 22 tahun dalam industri terutama ternakan ayam.


Hari ini saya ingin membuka pekung industri... terutama
ayam daging & lembu

Saya berundur dari industri ayam sebagai orang yg ada nama dgn satu kesedaran...
industri ini sangat SAKIT.

Sebagai muslim saya minta maaf jika dlm grup ni ada yg belum muslim yg mungkin tersinggung dgn apa yg saya ucapkan ini. Saya dapat buktikan betapa sakitnya industri ayam ini di jalankan.

Ramuan makanannya ;-
sumber protinnya dari
- tepung darah
- tepung daging
- tepung tulang
 (majoriti di impot). Pengesahan sumber bahan ini adalah dari sumber babi

Semasa proses penternakan ada bhn kimia seperti punca arsenic,
antibiotik terlarang digunakan secara berleluasa.

Pada 1996 berlaku pembocoran maklumat dan terjadinya isu ayam nitrofuran.
Saya berundur dari industri ini secara total pada 1999.

Saya menjalankan kajian apa punca protin yg boleh di bangunkan secara skala komersial yg tidak ada undang2 mengekang kita.
Ia bermula dengan
1.pembiakan ikan guppy biasa - ikan ini lambat dan sekali cycle jumlah x byk.
2. cacing tanah - sukar dgn kerenah media dan penggandaan yg lambat
3. selidik larva lalat spt Chrysomia bezziana (lalat hijau) juga musca domestica (lalat rumah) - masalah yg kita hadapi adalah pencemaran E.coli dan Salmonella pada larvanya sbb mmg tabiat lalat sukakan kotor. (Afrika bangunkan juga larva lalat ini).
4. kajian penggandaan tikus putih makmal secara besar-besaran utk tepung protin. Ia juga bermasaalah dgn mcm mana nk proses anak2 tikus dan juga ada punca penyakit yg di bawa.
5. Sy tlh lama perhatikan larva BSF (tak tahu nama dan nama saintifiknya).Akhir2 ini saya mencari secara giat dlm internet dan jumpa artikel MAGMEAL®.
barulah saya tahu dan langsung jumpa dgn geng2 BSFL ni...

Matlamat & visi saya adalah utk menukarkan sumber protin dari sisa babi kpd punca yg halal syarak utk sekurang2nya makanan saya sekeluarga.

Saya pernah ke dialog JAKIM, JAIS, Halal Hub dlm isu ayam babi di The Palma Hotel, Putrajaya.

Dm dialog itu para pegawai berkenaan bermati2an tuduh saya sebagai talibarut pihak berkepentingan dlm industri menyebarkan dakyah palsu.
Jawapan balik saya kepada mereka:
Jika saya adalah penyebar dakyah ,maka pihak tuan2 semua perlu buktikan yg anda betul dengan menguatkuasakan LOGO HALAL JAKIM pada beg makanan ayam komersial.

Bermula dari tarikh itu sampai ke jam wasap ini di tulis BELUM ADA LOGO HALAL DI BEG MAKANAN AYAM KOMERSIAL.

Ayam ini kita suap hari2 kpd kita, emak kita, isteri kita, anak2 kita, ustaz2 kita...
Apa yg saya nampak ialah ada proses kerosakan yg sedang berlaku dlm.diri kita iaitu keras hati, sifat tamak haloba membiak, timbul penyakit pelik2.

Saya bersyukur menemui kumpulan ini .

Saya bermula balik dari kursus 27hb mac lalu , berhempas pulas  menjalankan usaha menggunakan segala sumber yg ada utk merealisasikan BSFL adalah PENGGANTI KPD SISA BABI YG DI GUNAKAN SEKARANG.

Maafkan saya, terpaksa buka cerita ini demi melorongkan matlamat murni ilmu ini bg faedah ummah.

Terima kasih sifu krn memberi ilmu sifu dan halalkan kpd saya.

Jika kita bergerak dalam skala besar, kita boleh mengubah industri.
jika bergerak dlm skala kecil, kita hanya mampu mengubah makanan keluarga kita.
Saya dah 16thn total stop makan ayam komersial semata2 isu tepung protin dan residu antibiotik yg sangat menakutkan jika tuan2 sahabat mengetahuinya.

ikhlas.
Dr. Saari
Dip. animal health n production UPM
Doctor of Vetrinary Medicine UPM

working experience
1. Ayam Dinding - Perak
2. Perak Meat - Perak
3. TD Poultry - Trg
4. Murni Hatchery - Kel
5. Ayam Organik HPA - Perlis.
6. sekarang mengasaskan pergerakan muamalat dlm kumpulan sedar ekonomi QC2U.COM

Maaf jika tersinggung.
1. Saya tidak berniat utk berada di saf hadapan
atau mengambil peranan yg aktif.
2. Tolong viralkan semoga lepas tanggungjawab kita. 3. Jika pernyataan sy tidak benar  diharap ada lihak yang akan menjelaskannya nanti.
Allahhuaklam bissawab.

10 comments:

  1. Menteri2 kabinet dapur najib dah macam mesin kena ada sumber tenaga baru boleh bekerja. Inilah ilmu yang najib turunkan pada anak buahnya.
    Ni menteri jakim tanya ada dedak tak? Kalau ada baru boleh jawab.
    Saya pengundi parlimen jerai .PU lepas saya berusaha baik dari KL kerana nak mengundi supaya menteri yang bertanding menang.
    Tapi sekarang saya dah tawar hati.Biarlah depa panjat pokok sendiri gantung poster sendiri ceramah sendiri dengar sendiri dan pada hari mengundi pangkah diri sendiri.
    Itu yang patut depa dapat sebab sekarang depa berkhidmat mewakili diri sendiri bukan mewakili rakyat pun.
    Tak percaya tanya dia (saleh keruak).

    ReplyDelete
  2. Nak kata macam mana.... baik menteri, baik pegawai2 Jakim dan majlis agama... soal akhirat mereka tolak tepi.... macam tak akan mati dah... prinsip mereka mungkin, lepas pencen taubat dan pergi haji... habis cerita...
    Mungkin mereka tak tahu atau pura tak tahu bahawa taubat tak mungkin lepas jika "buah tangan" mereka masi berleluasa dalam masyarakat angkara penyelewengan mereka... siapa yang nak sedarkan puak2 yang sedang alpa ini???

    ReplyDelete
  3. Mungkin kandungan dedak babi pada ternakan ayam yang kita makan gari2 juga yang menyebabkan pencacai dan jab. Agama islam suruh kita taat pada pemimpin korup bernama najib.

    Riuh satu negara isu ASB halal, harus dan haram apabila makanan asas yang kita sumbat tiap hari mengandungi benda haram!

    ReplyDelete
  4. minta pecacai dedak tolong jawab...
    takkan dalam reban ayam pun nak cari dan salahkan "kambing hitam"

    Pengerusi PAC, Hassan salahkan ayat dan suntingan dalam laporan pula..salah petik...s*** dan haram****** betul puak ni.

    ReplyDelete
  5. Terima kasih Doktor.

    Ada juga insan yang berani menyatakan yang benar.

    Pemimpin2 ku yang dikasihi.....

    Nasihat dan panduan anta semua amat kami perlukan.



    ReplyDelete
  6. Mintak2 la dedak najis xde unsur babi..
    Kesian go fly kite, bangla, mangkok berayon, ted manoff dgn nek tempoyak nk hadam

    ReplyDelete
  7. ALHAMDULLILAH...ALHAMDULLILAH...ALHAMDULLILAH....

    Bersyukur kami pada ALLAH s.w.t, ada orang Islam yang mengambil berat tentang pemakanan dan berani mendedahkan perkara ini.SYABAS pada penulis artikel ini.Sangat benar apa yang dikatakan oleh penulis artikel ini. Perkara ini bukan baru. Saya dan keluarga telah membuat banyak kajian tentang pemakanan, bukan nya sukar pun, banyak maklumat yang kita boleh dapat dari internet dan sekiranya kita benar2 ikhlas dalam mencari yang halal seperti yang diperintahlan oleh ALLAH, ilham akan datang dengan sendirinya dan apabila kita selidik bertepatan dengan ilham yang kita dapat tapi oleh kerana kami bukan pakar pemakanan atau pakar perubatan, ramai yang tidak percaya dan lebih ramai yang tak ambil berat sedangkan makanan yang HARAM dan yang Mengandungi bahan2 kimia dapat merosakan kesihatan, merosakan akal dan MEROSAK FITRAH kerana itu kita lihat semakin ramai yang sakit jiwa mereka hingga melakukan perkara2 diluar batasan kemanusian dan luar batasan AKAL. Orang Islam pun perangai sudah tak macam orang Islam. Semua ini disebakan PEMAKANAN!!!!!!
    Kami merasa sedih semakin ramai kanak2, wanita2 yang mengidap sakit kronik, sakit kanser malah sakit yang pelik2 yang tidak pernah kita dengar semasa zaman kita kanak2 dulu. Ramai yang tidak sedar ini semua adalah disebabkan makananan kita sekarang sudah dicemari oleh bahan najis najis dan bahan2 kimia.
    SYABAS sekali lagi pada penulis artikel ini dan pada semua yang berusaha untuk menyedarkan saudara2 Islam kita tentang bahaya yang sedang kita hadapi.

    ReplyDelete
  8. sekarang banyak tempat dan produk untuk mengesan dna babi, admin boleh cuba untuk semak.

    ReplyDelete
  9. Patut la kutuk2 last buat makanan ayam sendiri... hahaha ckp je la nak jual dedak

    ReplyDelete