Thursday, June 28, 2018

KERAJAAN PH DILIHAT TIDAK LANCAR...

Apabila negara memiliki PM yang paling bagus di dunia tetapi jika di sekelilingnya dungus,  urusan negara dilihat bantut,  hinggakan kabinet lengkap pun belum mampu dilaksanakan kerana sudah tentu pilitiking plus sabotaj² yang sengaja untuk melengahkan. 

Kedudukan Tun dari segi kerusi BERSATU adalah tercorot di kalangan komponen PH tetapi sangat dominan.  Percaturan politik Tun untuk memperkuatkan sokongan ke atasnya sangat menyeluruh hingga seluruh teori yang mahu menggugatnya akan berakhir dengan jawapan GAGAL. 

Semua pihak tahu,  melengkapkan kabinet adalah juga percaturan Tun melengkapkan politiknya dan kerajaan.  UMNO boleh dibubarkan bila² masa jika dilihat mengancam. Kawan Tun boleh jadi musuhnya yang cuba menikam dari belakang dan musuhnya mampu jadi pelindung ketika kecemasan. 

Untuk lancar dan mengelak "abang perasan besar" sewajarnya Tun sudah ada strategi,  ini juga perlu sebagai sebahagian proses menyelamatkan Malaysia.  Jika tidak,  ketidakstabilan akan terus menghantui kerajaan dan parti PH sehingga PRU15 dan kemungkinan terbubarnya PH. 

Dan paling tidak selesa,  Tun berundur secara tiba² tanpa sempat melengkapkan agenda. 

10 comments:

  1. Saya harap Tun M kena seksa KOMA beberapa BULAN..sahaja..selepasnitu hidup kembali..sehat dua minggu sakit tak bolehbjalan dok ataih katil jer..mampu tengok sahaja.

    Makhluk Allah paling Kejam yg pernah berada di atas bumi Tanah Melayu adlh Laknatullah Mahathir.

    Takkan lari dosa2 dan kezaliman kamu wahai mahathir. Sesungguhnya Allah lebih berkuasa ke atas segala sesuatudan aku mohon supya perkenankan lah doa ku ya Allah di atas kejahatan dan kezaliman makhluk mu ke atas diriku.

    Amiin ya Robbal'alamin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah angkat Tun Dua kali sebagai pemimpin negara bertuah ini. Kali pertama dia meletakkan negara ini ditempat antara yg terbaik. Kali kedua pula dia diangkat Dan diberi keizinan oleh Allah untuk menyelamatkan negara ini dari kehancuran. Harap anon 12;13 juga diberi peluang oleh Allah.

      Delete
  2. Rasa nye pm2 singapore yang paling bagus kerana berjaya menjadikan sibgapore maju tanpa ape2 hasil bumi dan tak ade rekod kroni moni...rakyat berpendapatan tinggi...jenayah paling kurang...rumah tak perlu dipasang besi grill...

    ReplyDelete
  3. Dlm politik semua mungkin..tiada sahabat selamanye dan tiada musuh selamanye...kuda mengkuda perkara biasa...kroni moni perkara biasa...

    Bagus sini tak bagus sana...semua ade kelemahan dan kelebihan...terpulang kod masing2 penilaian...

    ReplyDelete
  4. PM kata Najib didakwa tak lama lagi, Altantuya bicara semula

    Bernama
    28 Jun 2018, 11:29 malam (Dikemaskini 28 Jun 2018, 11:33 malam)

    A A
    Perdana Menteri Tun Dr Mahatir Mohamad berkata Datuk Seri Najib Tun Razak akan didakwa di mahkamah tidak lama lagi.

    Dr Mahathir berkata pihak berkuasa kini sedang menyiasat dan mengumpulkan bukti yang kukuh berkaitan penyelewengan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) serta kes berkaitan pembunuhan model Mongolia, Altantuya Shaariibuu, pada Oktober 2006.

    "Tak lama lagi saya fikir dia (Najib) akan di hadapkan ke mahkamah," katanya semasa mengadakan perjumpaan bersama warga Malaysia yang menetap di Jakarta sempena lawatan rasminya ke negara itu, hari ini.

    Dr Mahathir berkata bagi kes Altantuya, satu perbicaraan semula kes itu juga akan diadakan.

    Kerosakan pentadbiran sebelum ini

    "(Mengenai kes salah guna dana 1MDB) ada rakyat tanya tak ada tindakan pun (terhadap Najib) (malah) diberi layanan sebagai mantan Perdana Menteri.

    "Untuk bawa kes ke mahkamah perlu ada bukti yang cukup supaya tidak gagal di mahkamah," katanya.


    Beliau berkata barang kemas yang dirampas di kediaman bekas perdana menteri adalah bernilai RM1 billion dan ia tidak termasuk rampasan wang tunai.

    Katanya, banyak kerosakan telah dilakukan dalam pentadbiran kerajaan sebelum ini dan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) memerlukan masa tertentu bagi menyelesaikan masalah berkenaan.

    - Bernama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barang kemas yg di rampas tu brp byk yg ada kaitan dengan Imdb? Brp yg puan sri pavilion punya? Brp byk yg anak najib dan menantu najib punya? Kasi clear benda ni dulu..yg diumum seolah2 semua tu dr IMDb...polis pun dah pelik sekarang gila mcm menteri dinance juga seronok buat pc...klu dulu polis dah sahkan apa yg disiasat baru buat pc skrg dlm siasatan pun dah buat pc..

      Delete
  5. abang besar perasan ada kunci ajaib nya... kunci clamping kah kah kah

    sekali kena clamping terus diam tunduk menyalak utk tuanya

    tiba tiba undur diri mana mungkin tiba tiba mati tegak atas kerusi tahta sambil diclamping ajer yg terjadi.

    kah kah kah kah

    ReplyDelete
  6. Aman brothers involved in Sabah timber graft?

    Foreign Minister Anifah Aman has been a secret beneficiary of lucrative timber licences in Sabah thanks to his elder brother, Chief Minister Musa Aman, said Sarawak Report.

    The whistleblower website said it has in its possession leaked Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) documents showing its investigators had concluded that the Sabah chief minister had corruptly issued timber licences to his brother worth tens of millions of ringgit.

    According to Sarawak Report, the documents form part of a major investigation by the MACC into timber corruption after an agent and nominee for Musa Aman, Michael Chia, was caught attempting to smuggle RM16 million out of Hong Kong in 2008.

    “However, the investigation has been blocked at the highest levels and its findings kept secret, until now.

    “Our informants say that the brothers’ relative and fellow Sabahan, attorney-general Abdul Gani Patail, has refused to allow charges to be brought and PM Najib Razak has scandalously turned a blind eye to the affair.”

    Sarawak Report claimed that Abdul Gani, who is closely connected to the Aman family, has refused to pursue the case.

    “Indeed the attorney-general has forced the MACC to shelve its entire investigation in Sabah, which was one of the largest and most extensive ever undertaken by that body, and involved sums amounting to billions of ringgit siphoned out of the state by corruption at the highest level.”

    Last week, MACC deputy commissioner (operations) Mohd Shukri Abdull lamented that Attorney-General's Chambers had refused to bring many “valid cases” the commission had investigated to court due to “insufficient evidence”.

    Major conflict of interest

    The website said with Abdul Gani’s close ties with the Musa family, the AG should have opted out of making a decision on the investigations.

    “In such cases where there is a plain conflict of interest, the government’s top law officer has to be seen to be acting from a position of impartiality.”

    The website detailed documents in their possession that named Anifah and a nephew, Hairul Aman as beneficiaries of two major timber concessions through two companies allegedly linked to them.

    One, Aktif Syabas Sdn Bhd, had licence to harvest 4,336 hectares of timber in land belonging state-owned agency Yayasan Sabah, and purchase residual timber from another 3,000 hectares.

    “The other deal, made with the company Para Era Sdn Bhd, is even more shocking. It allows the concessionaire to extract timber from 2,000 hectares of virgin forest at the Pinagah Forest Reserve (right),” it said.

    Sarawak Report lamented that the forest reserve was “totally razed by 2007".

    Ghani patail sorok musa safri dlm kes altonya...lebih kurang sama dgn apandir...ade arahan supaya sorok kes balak?..

    ReplyDelete
  7. Setuju dengan article ni.. Sesuai sangat dengan situasi Yg ada sekarang. Kami memerhati. Silap silap kami dah tak turun undi pru15

    ReplyDelete
  8. Sirul ni takde apa faedah pd negara,, abaikan,,

    ReplyDelete