Sunday, December 3, 2017

KENA FIKIR PANJANG JIKA MAHU SEBILIK.

Ada satu komen yang menarik dari anon dalam sebuah blog ternama, aku edit dan sesuaikan sikit..

Boring kalau sokmo cerita politik...


 -Gambar- untuk tengok sekali sahaja-







Komennya yang diedit...

" Mana satu pilihan yang lebih baik....
tidor sebilik dan sekatil dengan anjing dan babi
 atau 
tidor sebilik dan sekatil dengan lanun dan puaka"

Satu penghayatan yang perlu dibuat tanpa tergesa gesa.

Sekatil sebilik serumah sekampong senegeri senegara sedunia..

93 comments:

  1. Saya masih ingat satu analogi apabila perlu memilih di antara dua keburukan maka pilihlah keburukan yang lebih kecil.

    Untuk memilih pula kita perlu mengenalpasti dulu di mana kebaikan dan keburukan sesuatu perkara.

    Maka apabila perlu memilih di antara Yahudi dan Nasrani, jawapan tidak boleh terus diberikan tanpa melihat i'llahnya.

    Analogi dan jawapannya ada pada jawapan berikut :-

    Kalau perlu menumpang tidur malam maka bermalamlah di rumah Nasrani dan bukan di rumah Yahudi, tapi kalau perlu menumpang makan maka makanlah di rumah Yahudi.

    I'llahnya mudah saja. Orang Nasrani sifatnya baik dan setia tapi sembelihannya haram dimakan.

    Ada pula orang Yahudi makanannya halal untuk kita sedang sifatnya pula suka khianat.

    Maka bahaya tidur di rumah Yahudi ditakuti kita dikhinat ketika tidur, tapi kalau nak makan, pilihlah makan di rumah Yahudi yang lebih mejaga halal haramnya berbanding Nasrani yang sebat segala.

    Maka jawapan kepada persoalan di atas ialah, kalau sebilik untuk makan saya lebih rela sebilik bersama lanun dan manusia macam puaka sebab mereka bukan najis, tapi kalau sebilik untuk tidur saya akan tidur dengan anjing dan babi. Bahaya tidur dengan lanun dan manusia puaka.

    Kalau tak boleh buat dua pilihan di dalam dua keadaan sudah tentu saya akan memilih sebilik bersama anjing dan babi berbanding manusia puaka lagi lanun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maka tu DAP dihalalkan.
      Syabas.. Teruskan la berkubang didalam kandang babi dn anjing seperti yg anda lakukan sekarang.

      Dalam membuat pilihan pun.. Terserlah sifat kianat..

      INGAT... JUGA KETAHUILAH... Taubatnya manusia lanun atau puaka itu mungkin dn akan diterima ALLAH SWT..

      Manakala ANJING dn BABI itu tetap HARAM sampai bila bila pun dn dlm ape keadaan pun.

      Yg lanun dn puaka itu mampu dn boleh bertaubat menjadi baik dn suci..

      Manakala ANJING dn BABI adalah tetap HARAM walaupun cuba utk dihalalkn dn disucikn dgn ape cara sekalipun. Nk tidur ditempat yg haram? Berkawan dgn benda haram? Semua sentuhan akn menjadi haram???

      Ingat.. Ini pilihan dn bukan kemestian???

      Memilih ANJING Dan BABI utk sebilik adalah umpama dgn rela menajiskn diri sendiri dn dgn sendirinya menafikn hak akal yg waras terhadap hidayah Allah dn pintu taubat Allah yg sentiasa terbuka..

      Simpan sikit kebengapan memilih tu.. Jgn selamanya cuba menghalalkn dn mensucikn yg tetap Haram itu dn cuba sedaya upaya mengharamkn sesuatu yg boleh disucikan..

      Delete
    2. Aku suka sebilik dengan MO1 dan Jho Low sebab dua-dua ekor billionaire,, sebilik dengan pencacai tak ada hasil.

      Delete
    3. Virgo telah muncul di 14:00. Seperti biasa komennya tidak menyangkal apa-apa pun komen saya. Seperti biasa ia dipenuhi cerca dan nista.

      Oh ya, dahulu saya pernah berkata bahawa saya akan bersabar menunggu satu hari di mana Kejora akan berlepas diri dari Virgo dan mengakui ia dan Virgo bukan orang yang sama.

      Akhirnya Kejora mengaku juga bahawa Virgo itu wujud dan bahawa Kejora bukanlah Virgo yang selalu muncul di blog ini.

      Sbg bukti maka saya petik bicara saya dan Kejora di blog Shahbudin dan pengakuan Kejora bahawa Virgo wujud secara berasingan.

      Saya tidak bersetuju dengan caci carut Kejora ke atas pak Othaman tapi saya bawakan juga petikan penuh untuk tidak menganggu (temper) apa-apa bukti pengakuan ini.

      Lagipun seperti yg saya katakan apabila memilih dua kejahatan, maka pilihlah yang lebih kecil. Amat kena dengan entry KD kali ini.

      Kejahatan Kejora yang mencarut dan memaki manusia adalah jauh lebih ringan berbanding kejahatan Virgo yang mencerca Allah dan ayat-ayatNya serta menyangkal kebenaran hadith RasulNya.

      Dengan pengakuan ini, maka Virgo hanya tinggal satu tapis terakhir sahaja sebelum menerima penghakiman akibat perbuatannya suka melaknat dan perbuatan2 lain yang melayakkan ia dibinasakan. Nanti apabila punya masa maka akan saya terangkan supaya Virgo tidak lagi boleh beralasan.

      Petikan Kejora yang mengakui ia hanya aktif di blog Shahbudin dan bukan di sini (sedangkan Virgo sentiasa muncul di sini), saya bawakan di bawah ini. Saya mengenali Kejora hampir 3 tahun sejak di Putra Merdeka dan tanpa ragu-ragu mengatakan bahawa memang tidak syak lagi itu adalah benar Kejora. Alasan:-

      1. Fakta kewujudannya betul
      2. Maki hamun dan carutnya dahsyat terutama kepada sahabat saya pak Othaman Ahmad.
      3. Ia selalu berpantun

      john doe1 December 2017 at 14:52

      Sdr Kejora,

      Kenapa sehingga sesak nafas memaki hamun hanya kerana Virgo dianggap Kejora. Apa nak buat, kedua-duanya kan muncul secara anon.

      Nyatakanlah dengan tegas bahawa kamu adalah Kejora dan bahawa Virgo dan Kejora bukanlah orang yang sama. Tak perlu memaki hamun sehingga sesak nafas setiap kali Kejora disesah akibat perbuatan Virgo. 

      Biar Virgo menanggung bahagiannya sendiri. Kalau tidak asyik Kejora sahaja yang disesah orang lain padahal ia adalah Virgo.

      Biar lembu mendapat bahagian lembu dan biar sapi mendapat bahagian sapi.


      Anonymous1 December 2017 at 16:16

      Tq Sdr John Doe di atas teguran tuan hamba.

      Hamba cuma nak Suman Hindu tua gila babi itu tahu bahawa, bukan semua pengkomen yg pro-BN/Najib atau anti-PH/Matdey itu, adalah Kejora. Dia terlalu obsess (& fobea, barangkali) dgn hamba.

      Hamba hanya berkomen secara aktif dlm 3 blog sahaja, iaitu Parpukari, PutraMerdeka & Shahbudin. 
      Hamba mula di blog Parpukari, tapi kemudiannya blog itu jadi hidup segan mati tak mahu. Hamba tinggalkan blog itu.
      Hamba pindah ke blog PutraMerdeka, kemudiannya blog Putra ini mampos terus. Seterusnya, hamba masuk ke blog Shahbudin. 

      Tetapi Suman Hindu renta haram jadah ini bawa mcm posting dari entah mana2 blog & memfitnahkan hamba mcm2. 
      Begitu juga, bila ada posting pro-BN dlm blog Budin ini, Hindu tua ini kata semua dari Kejora. 
      (Sdr John Doe sendiri pun juga pernah menegur Suman gila ini, suatu ketika dulu, di atas perbuatannya itu). 
      Fine, itu hak dia untuk memfitnah hamba. Dan hamba pun ada juga hak hamba untuk maki hamun Hindu tua gila ini ini. 

      Wassalam.

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    4. Ini pula saya bawakan pantun sdr Kejora yang membuktikan ia juga mengiktiraf Virgo wujud sbg individu khusus dan berasingan berbanding dirinya.

      Sekali lagi ditegaskan saya tidak menyokong maki hamunnya ke atas pak Othaman Ahmad tapi saya bawakannya juga sbg pembuktian dan selari dengan kaedah yang telah daya terangkan di atas bahawa apabila memilih di antara dua kejahatan maka pilihalah kejahatan yang lebih ringan.

      Saya percaya pak Othaman yang telah memilih Anwar berbanding Najib akan memahami juga mengapa saya telah memilih Kejora yang memaki dan mencarut manusia ke berbanding Virgo yang mencerca Allah dan menyangkal Rasulullah.

      Well, Virgo si pendusta yang durhaka kepada Allah dan RasulNya sekali lagi telah kena checkmate. In shaa Allah apabila ada masa saya akan terangkan satu-satunya lapis yang memisahkan Virgo dengan penghakiman Allah akibat pelakuan-pelakuan durhakanya yang mencerca Allah dan menyangkal Rasul.

      Petikan pantun oleh sdr Kejora di blog Shahbudin :-



      Anonymous2 December 2017 at 16:09

      Suman Hindu tua, dgn hamba selalu je kalah
      Fikir punya fikir Hindu ni terjumpa satu helah
      Dia menyamar jadi anon, lepas itu caci Allah
      Lepas tu dia fitnah supaya Kejora dipersalah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Suman cerca Allah orng lain yg dpt kecaman
      John Doe punya tekaan si Virgo jadi tikaman
      Tapi hamba yakin ianya perbuatan si Suman
      Sbb dia agama Hindu, mmg sah tak beriman

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    5. Oh ya, hanya sedikit tambahan untuk pengunjung lain yang mahu menggunakan akal, dan bukan Virgo si pemakan dedak yang telah buta akal. Komennya itu jelas menunjukkan ia memang buta akal. Tapi hakikatnya ia sembang ja lebey. Ia sendiri takkan mampu melakukannya kecualilah ia sendiri adalah lanun dan puaka yang dimaksudkan.

      Lanun dan puaka dalam bentuk manusia bolehlah diibaratkan sebagai Yahudi, Anjing dan babi pula bolehlah diibaratkan sebagai Nasrani.

      Dan kita pula bercakap tentang membuat pilihan di antara dua keburukan.

      Lanun dan puaka yang dikenali mudah berkhianat hanya akan menunggu masa untuk berkhianat. Paling mudah untuk melakukan khianat adalah apabila kita tidur. Maka mereka yang memilih untuk tidur sebilik dengan pengkhianat berisiko dikelar lehernya semasa tidur oleh pengkhianat ini.

      Memelihara nyawa adalah salah satu maqasid syariah. Ia adalah akar kepada matlamat syariah itu sendiri. Apabila melihat risiko ke atas nyawa maka larilah daripadanya selagi mampu (kecualilah risiko itu adalah di dalam pelakuan mempertahankan matlamat syariah yang lebih tinggi iaitu mempertahankan agama contohnya di dalam peperangan yang dibolehkan).

      Hadith Nabi sendiri pernah mengarahkan manusia lari dari penyakit kusta. Saiyidina Umar ra apabila ditanya adakah ia lari dari takdir Allah apabila membatalkan lawatan ke tempat yang telah dijangkiti wabak kusta baginda telah berkata: "aku lari dari satu takdir Allah kepada satu takdir Allah yang lain". Itu sahabat besar tu. Adakah Virgo lebih hebat daripada Saiyidina Umar ra mahu tidur bersama pengkhianat yang hanya menunggu masa untuk berkhianat?

      Alaah, si Virgo ni sembang ja lebih, sanggup tidur dengan lanun dan puaka konon berbanding anjing dan babi. Tak mampu jawab hujahan pun mahu direpotnya kepada polis nak sembang macam dia tu berjiwa kental seperti Pirate of the Caribbean. Hampas saja pun.

      Senang analogi, letakkan saja lanun dan puaka di dalam bentuk harimau dan singa kerana sifat khianat mereka sama. Adakah si sembang lebey ni akan memilih untuk tidur sebilik dengan harimau dan singa berbanding anjing dan babi?. Sembang gebang temberang ja lebey..

      Ada pula anjing dan babi sifatnya adalah najis dan hukum najis pula berlainan di dalam keadaan biasa dan keadaan darurat. Di dalam keadaan dharurat babi pun boleh dimakan. Dan di dalam fiqh, anjing pun boleh digunakan khidmatnya walaupun bukan di dalam keadaan dharurat.

      Maka memilih untuk tidur sebilik dengan anjing dan babi di dalam keadaan hanya ada dua pilihan iaitu tidur sebilik dengan dua binatang ini ataupun tidur sebilik dengan lanun dan puaka (ibaratnya tidur dengan harimau dan singa yang hanya 'menunggu peluang') adalah pilihan yang syarie.

      Malangya Virgo bukan faham apa itu pilihan yang syarie. Kefahamannya hanyalah dedak, dedak dan dedak. Tidak hairanlah ia sanggup mencerca Allah dan ayat2Nya dan menyangkal Rasulullah saw dan berita-berita dibawanya hanya untuk mendapat keredaan Najib dan menjadi hero di kalangan A9.

      Adakah tulisan saya ini berbunyi keras terhadap Virgo. Ya betul ianya adalah keras, tapi ia adalah kebenaran dan saya hanya menyampaikan kebenaran bukan saja fakta dan syarie bahkan juga kebenaran tentang Virgo.

      Saya tidak mengatakan sesuatu tentang Virgo melainkan ia adalah kebenaran dan bahawa ia memang layak menerima kata-kata itu. Allah adalah saksi saya.

      Wallahu musta'an.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    6. Kah kah kah kah kah

      Yg kekal dn tak binasa cuma John Doe je..

      Yg mencerca Hukum Allah dn permainkn nas dn hadith adalah kamu sendiri wahai boDoe..

      Si boDoe menafsir nas dn hadith mengikut nafsu dn kesukaannya meletakkn nas dn hadith tersebut ditempat yg siboDoe ni rasa menguntungkn dirinya dn puak sokongannya.. Islam ajar mcm tu ke?? SiboDoe ni totally hentam UMNO..Najib..PAS dn mereka mereka yg melawan dgn wadah dokongan dn perjuangannya saja.. Pigi da.. Ckp berdegar degar konon perjuangkn Islam utk melawan kemungkaran.. Cit podahhhh la.. Kau melacurkn agama utk kepentingan politik dokongan kau je.. Bila dh takde isu yg relevan.. Mula la kau nk menyelinapkn keserigalaan kau dgn memakai bulu kambing bertujuan utk menakut nakut org melayu Islam supaya jgn sokong PAS dn UBN.. Kau permainkn dosa dn pahala.. Keja kau menipu je.. Islam ajar dn suruh kau dwistandard ke?

      Bg siboDoe ni.. Sokong UMNO atau PAS adalah berdosa dn masuk neraka.
      Tak percaya?? Cuba tengok balik komen komen dia yg menggunakn nas dn hadith..Pasti dikomennya siboDoe ni akn fitnah dn tujukn kpd Najib..UMNO..dn PAS..

      Tp kalau sokong je PH yg didominasi oleh DAP je.. Adalah pahala dn masuk syurga..

      Ape punya bingai la kau ni yg keja tak henti henti memfitnah dn berbohong.. Mempergunakn agama pulak tu.. Abih tu kau nk biarkn aku diamkn je?? Berdosa la aku bila depan mata kau fitnah dn berbohong dgn maksud supaya kerajaan sekarang tumbang dn puak dokongan kau yg diketuai dan dudominasi oleh DAP dpt berkuasa? Nk gantikn yg kurang sempurna dgn yg lebih byk mungkar dudalamnya.. Oh.. Tidak sekali Kali.

      Gentleman sikit la boDoe.. Menasihatilah secara umum tentang melakukn kebaikkn dn menolak kemungkaran.. Bukan berpuak mcm yg kau buat.. Hingga berdiam diri..jd senyap dn kelu utk melawan agenda kianat islam dlm puak kau sendiri?? Malah lebih kuat kau peluk dn junjung puak kianat islam tersebut hingga melabelknnya lebih mulia utk kau sokong dn dakap demi nk melawan PAS dn UMNO yg kiblatnya tetap sama dgn org org islam lainnya..

      Lg satu.. Kisah kisah nabi yg selalu kau ceritakn tu adalah utk melawan kekafiran tau.. NABI NABI TERSEBUT BUKAN MELAWAN SAUDARA SEAGAMA ATAU ORANG ORANG ISLAM YG MENYEMBAH TUHAN YG ESA..

      Jgn nk putar belit ye.. Cukup cukup la nk menipu dgn menjual agama..

      Pastu suka suka hati makbapak kau je nk fitnah ye yg aku mencerca Allah dn menghina Rasul.. Ni le modal kau wahai boDoe oiiii.. Yg kau tau fitnah fitnah dn fitnah.. Mmg kau angau dgn "Virgo" ni.. Sebab byk kali ditelanjangkn penipuan kau.. Ye tak? Bila dh takde modal.. Mula la kau fitnah mencerca Allah kpd sesiapa yg tak dengar dn melawan kata kata kau yg memutar balikkn nas dn hadith tu.. Kotor dn jijik game kau ni.. Tp takpe.. Biar la DIA yg menilaiknnya.. Ingat tu.. Bukan kau ye boDoe yg nk nilai.. Kau tu macai belaan yg makan dedak je..

      Terus terang.. Aku suka melayan keboDoehan kau ni.. Dapat pahala bro..

      Delete
    7. Virgo telah muncul sekali lagi di 12:56.

      Alhamdulillah, Bagus. Virgo muncul memberi komen balas betul-betul di bawah komen saya.

      Itu bererti Virgo telah pun menerima penyampaian saya bahawa Kejora telah pun mengakui bahawa ia bukan Virgo.

      Ada pula isi kandungan komen Virgo itu saya tidak akan memberi apa-apa komen balas disebabkan isinya kosong. Penuh nista tanpa fakta mahpun ilmu.

      Dan saya muncul sekali lagi ini di bawah Virgo pula adalah untuk membuat pengesahan bahawa Virgo telahpun menerima penyampaian.

      P/s - komen saya ke atas komen Virgo tidak lagi menggunakan gantinama kedua ke atasnya. Kesemua komen balas saya ke atas Virgo, Virgo dijadikan pihak ketiga. Kalau sesiapa yang berminat untuk mengetahui kenapa maka rujuklah ayat terakhir di dalam surah As-Sajadah.

      Sementera itu kita nikmatilah pendustaan dan pengkhianatan si Virgo ini. Kelak kita akan mengenang kembali bahawa memang benar ia yang telah besukaria, sombong dan durhaka di atas peringatan.

      Delete
    8. Kah kah kah kah kah

      SiboDoe memutar belit lg di 12.41..

      Tafsirannya pun kelaut lg nk gebang guna nama para sahabat.. Ni le keja dia yg tak sudah.. Kali ni permainkn nama para sahabat utk sokong hujah dangkalnya.. Cerita para sahabat tu benar tp menyamakn kisah tersebut dgn kisah ni jauh sekali la bingai.. Simpan keja menipu kau tu.. Nmpak semakin boDoe dn desperate je..

      Lanun dn puaka atau pembunuh yg dimisalkn tu??? Lanun dgn puaka pun otak cetek kau tak faham maksudnya.. Kah kah kah kah kah..

      Lanun dn puaka tu tak semestinya pembunuh la bingai.. Tp anjing punya kebarangkalian utknya membunuh adalah besar sekali.. Dn juga binatang dua ekor tu tetap haram dn bahaya. Nk sangat ke kena penyakit anjing gila dn JE.. Patut le puak kianat Islam tu kau peluk dn junjung hingga sanggup bersatu dlm jemaahnya.. Ye dak? Faham dak macai bingai???

      Pasni kerana bangkang kau.. Mesti kau tuduh dn fitnah aku permainkn kisah sahabat pulak.. Kau checkmate selalu la.. Sebab kau bingai dn menggelupur bila ada sesuatu isu yg kau rasa menguntungkn puak kau.. Ini la diri kau yg boDoe dn berpuak yg menyangka kau saje yg benar sentiasa..

      Kah kah kah kah kah

      Delete
    9. Macai 12.56, 1.20,

      Tulisan ko menyerlahkan dan mencermin diri ko...

      Kesimpulan yg boleh kami pembaca fahami adalah tulisan ko hanya semata mata mendapatkan habuan, walaupun habuan, pemberian dan salurannya adalah dari kepala bapak kepada penyamun se malaysia.

      Terdapat banyak kedaifan tulisan ko macai, bukan pula khilaf, terdapat banyak "kekosongan" dan tiada pula isinya.

      Jika di mahkamah, setiap tuduhan disertakan dengan bukti, sebagai contoh, doj sertakan sekali bukti2, dan dengan bukti2 inilah juga penjenayah 1mdb dihukum seperti telah dijatuh hukum disingapura.

      Macai selalu menyatakan kenapa najib tidak didakwa?

      Ianya telah dijawab, iaitu Najib adalah pemimpin negara, beliau mempunyai imuniti, kekebalan diplomatik, belum pernah terjadi sejarah perundangan dunia dimana sebuah negara mengheret pemimpin negara lain ke muka pengadilan atas kesalahan jenayah komersial.

      Tetapi najib boleh saja membersihkan namanya dan nama baik negara ini dengan melakukan saman balas terhadap mana2 pihak berkuasa atau media antarabangsa.

      Najib boleh mengambil contoh singapura yg melakukan saman terhadap media2 yg menburukkan nama pemimpin mereka.

      Nasihat kami kepada ko macai,

      Bertaubatlah, habuan diterima hanya nikmat sementara, ko slalu menuduh kami juga menerima imbuhan dan habuan, sumpah macai, kami tidak menerima sebarang habuan!

      Ko boleh tanya yg lain2., malah kami boleh saja pergi ke mana2 masjid dengan syarat ko juga melakukan perkara yg sama.

      Kenapa perlu takut? Bukan kah kita semua ingin menegak yg hak dan yg benar? Bukankah ini janji Allah?

      Mungkin juga otak ko perlu diberi rawatan? Mungkin dengan melakukan kejutan letrik? Untuk macai2 melihat kebenaran?

      Delete
    10. Ape yg ko merapu rapu mengalih tiang gol ni macai 3.44?

      Terrornya kau boleh tau dn dapat sahkn yg semua kt sini yg menyokong PH adalah bebas dr imbuhan atau dedak.. Dn betapa tajamnya tilikkan kau yg semua penyokong kerajaan adalah pemakan dedak..! Handalnya kau dan yakin sekali.. Ini le yg selalu aku ulangi.. Bg yg menyokong puak kau.. Mesti adalah yg ikhlas dn tulus..dapat pahala dn masuk syurga... Tp awas.. Jika menyokong kerajaan je mesti telah dusahkn oleh puak kau sebagai pemakan dedak dn berdosa..mesti masuk neraka..
      Mentality paling haprak la macai bingai..

      Yg ko meraban alih tiang gol ni pasal ape? Ostat kau pegi bertapa ke???

      Kau simpan je bukti DOJ kau yg tak pernah akn berjaya utk dakwa Najib pun.. Laporan ye bukan dakwaan dr DOJ tu sekadar saman sivil je..bukan dakwaan jenayah pun.. Tu pasal le dh 2 siri DOJ ni tapi Najib dok rilex je kuar masuk US.. Ye tak? Bukti ape yg cmtu?? Yg tak mampu nk dakwa pun.. Hanya digunakan utk tuduhan..tuduhan dn tuduhan tanpa mampu mengheret Najib ke mahkamah andai benar la jenayah tu dilskukn oleh Najib.. Dh 3 tahun kau jaja benda dn isu bodoh ni la cai.. Kau tak sedar ke yg selama 3 tahun ni kau dioerbodoekn utk ulang dan ulang benda yg tak dpt membuktikn apa apa pun.. Najib masih PM la cai..

      Puak ko ni desperate sngat ke nk menang PRU ni hingga semua cara dihalalkn hingga peluk dn bersatu dgn puak kianat islam dlm jemaah kau pun jd halal ye cai..

      Ko yg patut taubat cai.. Lawan dulu puak yg hina dn perlekeh islam tu dulu.. Ni berpeluk sakan pulak utk melawan UMNO dn PAS yg jelas satu arah kiblatnya menyembah Allah yg ESA..

      Kau tak perlu nk ajar aku utk ikut cara mungkar kau.. Aku tau erti pahala dn dosa.. Bersumpah ada ETIKA dn ADABNyA ye cai.. Bukan sikit sikit nk bersumpah mcm munafikun yg nk menegakkn benang yg basah.. Itu etika mempermain mainkn sumpah.. Sumpah tu dh jd takde nilainya dn hanya mainan..

      Faham dak cai?
      Tentang bukti tu ko fikir la sendiri tentang bukti ape yg ko ada tp tak mampu nk dakwa Najib.. ???

      Nk ketawa sikit boleh tak cai..

      Kah kah kah kah kah


      Delete
    11. kau nak gelak, gelak lah pencacai bengap sembah yahudi dan cina komunis! dari dulu pun akal kau setakat tu jer! hujah johd doe mmg bernas dan bersifat ilmiah! rugi jer duit cukai bayar cai bodoh cam kau!

      yg kau tu duk serumah ngan cina mca tak nak kira ke? dah sah kawin bai!! ohhh! psal 1mdb tu ... he2 he2 mmg cai bengap tak boleh nak ajar apa pun, tambah lagi sistem perundagan luar negara! MLA pun sipundek tu tolak, camana nak buat kannn! us punya sistem bukan mcm malaysia baii! apa yg boleh dibuat, apa yg dilakukan dlm kawasan dorang jer, sedangkan jenayah najib melangkaui beberapa negara termasuk malaysia. klu sipundek tak bagi kerjasama, susah la sikit nak dapat full evidence! kalau polis malaysia ngan mahkamah malaysia boleh la cin cai pun, tapi negara org lain x boleh ngokkk!

      penat layan cai bengap dulu kini dan selamanya ni! ingat dia tu bagus, tapi bengapnya ngalahkan budak autisme! nak gelak ckit boleh ? kikikiki

      Delete
    12. "Mesti adalah yg ikhlas dn tulus..dapat pahala dn masuk syurga..."

      Lemah pemikiran macai sekor ni.

      "dakwaan dr DOJ tu sekadar saman sivil je"

      Dari sivil dah jadi kes jenayah, eh ko x baca ke kenyataan doj?

      "Dh 3 tahun kau jaja benda dn isu bodoh ni la cai."

      Dan akibat 3 tahun ini jugalah rakyat makin hari meningkat sokongan terhadap Tun, ramai dah tak sabar nak pergi mengundi dan sumbat najib, kenapa najib lembap sangat? Lawan je doj tu...hari ini apa dah jadi?

      "semua cara dihalalkn hingga peluk dn bersatu dgn puak kianat islam"

      Puak khianat islam ada bohong? Curi harta orang islam negara ini?


      "berpeluk sakan pulak utk melawan UMNO dn PAS yg jelas satu arah kiblatnya menyembah Allah yg ESA.."

      Akhirnya di mahkamah london akan terburai cerita sebenarnya, eh dengar citer NAjib nak settle kes (seperti biasa di mesia) luar mahkamah?


      "Bersumpah ada ETIKA dn ADABNyA ye cai.. "

      Ok ikut adab ko, dah bersedia?

      "Itu etika mempermain mainkn sumpah.. Sumpah tu dh jd takde nilainya dn hanya mainan"

      Najib boleh bersumpah kat masjid, kenapa ko susah sangat macai?








      Delete
    13. "Najib boleh bersumpah kat masjid, kenapa ko susah sangat macai?"

      Lupa plak bijan sumpah masjid aritu pasai apa? Boleh tolong refresh kan tak...malas nak google.

      Delete
    14. Apsal le ko tak meroyan cmni bila DSAI tak nk dn tak berani bersumpah dlm kes melawan Dato Eskay bab China Doll dn melawan Saiful bab meliwat pungkok Saiful?? Ko dwistandard ni cai.. Ketua Umum PH tu.. Nk jd PM korang pulak tu.. Apsal ko senyap dn menikus? Aku ni lebih penting ke atau DSAI??? Kah kah kah kah kah.. Macai bengap tunjuk bebal berkali kali lg... Apsal DSAI tak berani ek??? Cuba bg pencerahan sikit...

      Delete
    15. Apsal le ko tak meroyan cmni bila DSAI tak nk dn tak berani bersumpah dlm kes melawan Dato Eskay bab China Doll dn melawan Saiful bab meliwat pungkok Saiful?? Ko dwistandard ni cai.. Ketua Umum PH tu.. Nk jd PM korang pulak tu.. Apsal ko senyap dn menikus? Aku ni lebih penting ke atau DSAI??? Kah kah kah kah kah.. Macai bengap tunjuk bebal berkali kali lg... Apsal DSAI tak berani ek??? Cuba bg pencerahan sikit...

      Delete
    16. Rakyat makin ramai sokong TUN??? Kah kah kah kah kah.. Kau buat lawak ke cai??

      Makin ramai yg dh tersedar dn kluar dr jemaah munge kau tu la cai..

      Tak pe la cai.. Rawat la hati kau yg semakin bernanah dn melara tu akibat kecelaruan Munge dn haru biru PH.. Takpe cai.. Aku faham penderita "Denial Syndrome" mcm kau ni...

      Delete
    17. Sdra John Doe...

      Nasihat saya berwaspadalah pd sekor penjilat licik Najib Rosmah, yg tidak diketahui asal usulnya, tapi cukup dikenali sebagai......

      - pelakon dgn pelbagai samaran & watak,
      - sering memutar belit fakta untuk mengelirukan dakyahnya,
      - mencaci-cela, mencarut & berpantatun
      - mengotor & mencemar laman web melalui kerja copy-paste bahan2 sampah,
      - alih tiang gol bila terdesak dgn ramalan judi 5 ekor, kopipes, dsb,
      - baling batu sembunyi tangan,
      - berani buat tak berani tanggung (terus Tikus Menikus dgn AnonyMOUSE),
      - mengadu domba/melaga-lagakan sesama kita bila diberi ruang untuk dia mencucuk jarum.

      Salam Perjuangan & Salamualaykum....

      Delete
    18. Macai Tua masuk utk berdendang sesama sendiri di 2.02..

      Dh goyang ke Pak Autaman???
      Nk menyerang dn fitnah je ke??
      Sedap tak bila kena bertahan pulak bila diserang???

      Dedak bulan ni dh claim tak? Puak kau kn dh jatuh miskin akibat GST.
      Kerja kuat sikit.. Nanti kebulur anak isteri kau tanpa kerja keras kau memfitnah..

      Delete
    19. Kepada pak Othaman yang dihormati lagi dikasihi,

      Nasihat pak Othaman telah saya terima. Terima kasih kerana sudi menasihat mengikut pandangan pak Othaman.

      Saya juga percaya pak Othaman juga akan mengakui bahawa saya juga punya pandangan sendiri tentang isu pak Othaman dan Kejora ini.

      Secara peribadi saya tidak punya masalah sekiranya pak Othaman mahu mengatakan bahawa kesemua puluhan penyokong Najib di dalam blog mahupun youtube baik yang anon mahupun tidak anon adalah Kejora (terkini GENG NAJIB juga adalah Kejora bagi pak Othaman). Bahkan secara peribadi saya juga tidak menenentang pak Othaman mengatakan secara tersirat bahawa yang keluarkan ramalan 3D ataupun kopipes itupun adalah Kejora. Sungguh saya tiada masalah dengan pengataan itu.

      Walaubagaimanapun apabila pak Othaman mengatakan sedemikian dan menujukannya kepada saya (sudah bbrp kali ia berlaku) maka saya perlu menyangkalnya atau menafikannya atau berlepas diri daripadanya memandangkan saya berpandangan ia tidak sedemikian.

      Maka untuk sekalian kalinya saya sekali lagi berlepas diri dari pengataan pak Othaman secara tersirat bahawa 'kesemua yang berkenaan' itu adalah Kejora.

      Supaya pak Othaman tidak lagi terasa hati dengan saya, saya memohon agar pak Othaman tidak lagi mengatakan sesiapa yang lain selain Kejora adalah Kejora dan tujukan pula kata-kata itu kepada saya kerana saya pasti akan menafikannya atau melepaskan diri daripadanya.

      Saya tidak dapat tidak akan tetap melakukannya kerana ia adalah prinsip saya dan barangkali pak Othaman akan berkecil hati dengan penafian dan pelepasan diri saya itu kerana saya tidak menyokong dakwaan pak Othaman itu. Maka untuk tidak menyentuh hati pak Othaman saya memohon sekali lagi agar apa saja pengataan pak Othaman bahawa 'orang itu dan orang ini atapun mereka itu semuanya adalah Kejora' tidak ditujukan terus kepada saya.

      Sekali lagi salam hormat dan salam perjuangan dari saya.

      Waalaikumussalam.

      Kepada sahabat anon;

      Seperti yang saya katakan Virgo hanya tinggal satu langkah lagi sebelum menghadapi kebinasaan. Sementara itu kita nikmatilah pertunjukan kedurhakaannya kepada Allah dan Rasul kerana apabila kebinasaan itu tiba kita akan mengenang kembali segala pelakuannya dan berkata "sesungguhnya Virgo tidak teraniaya oleh sesiapa pun melainkan ia yang telah menganiayai dirinya sendiri'.

      Saya sedang cuba mencuri masa untuk menjelaskan apakah langkah terakhir itu. Mudah2an di dalam masa terdekat saya akan punya masa untuk menulisnya dan kongsikan bersama semua.

      Mohon sdr KD beri laluan untuknya muncul.

      Salam perjuangan.

      Delete
    20. Di Blog Shahbudin semalam, Kejora Kufur sekali lagi tertangkap basah berdakwah-dakyah menyandarkan fatwa2 puak Zionist Yahudi. Kali ini dia bersandar dgn hujjah2 Peguam Licik berbangsa Zionist Yahudi yg diimport oleh KERA-tajaan Borosmah Najib. Mujur dapat dikesan oleh sdra seperjuangan Diny Yusof.

      Kejora Kufur apa dia kisah, janji kopipes, tak kira itu dari ajaran sesat ker macam baru2 ini didakwahnya ajaran Zionis Yahudi Penyangak Mawawang tersohor, George Soros untuk memburuk-burukkan keredibiliti Tun Mahathir.

      Rosmah & Najib semakin hari semakin desperate...semua usaha mereka tak menjadi. Malah mereka melondehkan diri mereka betapa pasangan klepet ini telah berkhianat kpd Agama, Bangsa & Tanah Air. Selain Amerika & China Komunis, laki bini ini juga bersekongkol dgn puak Zionis Yahudi Laknat...menghalalkan apa jua cara demi mencapai matlamat.

      Bukankah agama kita mengingatkan jangan sama sekali mempercayai & mengikuti orang2 Yahudi, apatah lagi mengangkat& memartabatkan puak2 laknat ini sebagai Penasihat & Sekutu.

      Lihat saja bagaimana Rosmah & Najib dek kemaruk nak dapatkan duit berbilyon-bilyon untuk hidup bermewah-mewah berjoli-sakan, telah terjerumus ke dalam perangkap Yahudi Lakant yg memang terkenal dgn slogan...'To conquer a nation is by Debt or Sword'.

      Waspadalah semua.....!!

      Delete
    21. Sdra John Doe, Wa alaykum salam...

      Kita boleh saja boleh berbeza pandangan asal saja bermatlamat yg sama membasmi kebathilan, hormat menghormati seperti yg sedia ada di antara kita. Para ulama' pun berpandangan berbeza tapi tetap menghormati di antara sesam mereka.

      Sengaja saya paparkan posting seorang rakan seperjuangan kita di Blog Putra Merdeka yg pada setiap posting muqaddimahnya mengingatkan kita agar berwaspada terhadap diri & tingkah Kejora.

      Tanpa Nama30 November 2016 8:18 PG
      Masuk awal, komen yang pertama, si Jing Jibo @ Kejora di pagi ini.

      Dia ia lah NAJIB-PAID RESIDENT BLOGGER yang di tugaskan khas ke blog ini sebab blog ini popular dan berpengaruh. Dah lebih 8 juta kliks dan ada masa hingga lebih 200 komen2 bagi pos nya.

      Ini dia CV Jing Jibo @ Kejora -

      Anjing Jibo

      Anjing Jibo di blog ini sekor saja. Tapi coba membayangkan dia ramai, konon. Selalu masuk tak pakai nama, ada masa menyamar pakai nama yang orang lain dah pakai di sini, ada masa pakai nama seperti Keris Berayon dll. Semua Protun di sini tahu bahawa yang di hayon nya ha nya bola dia. Dan bola Jibo, bos dia.

      Bola yang kecut sebab Jing Jibo ni dah tua. Masuk sini pagi petang siang malam, walau pun pukul 2-3-4 pagi. Menipu, membohong, memfitnah. Dah tua baka tapi otak budak kecik. Itu pasal apa yg dia cakap selalu nya mcm bebudak.

      Anjing Jibo ini gunakan berbagai mode, cara, gaya bahasa, nada bercakap. Kekadang guna mode bertitik ... kekadang mode bebudak kikiki, hahaha, hehehe, puiiii, terakhir ini Warghh kaahh kaahhh kaaahhhh pulak. Terakhir lagi, banyak pantun memantun macam kartun. Di salin C&P nya pulak, selalu ulang rangkap yang sama. Lagi terakhir: dia salin komen2 Nek Tempoyak atau tulis atas nama itu.

      Tapi pada umum nya - terutama nya bila dia dah tak tahu nak response atau meradang – Jing Jibo itu mengarut, mengata Go Fly Kite, maki hamun dan mencarut. Dia di kasi makan dedak, takda melukut yang ada habuk beras sikit pun, takda zat, tak membina otak nya. Pengtahuan nya cetek, selalu nya bodoh, bangang, bongok, bingong, bingal, baghal.

      Anjing Jibo ini ia lah contoh penyokong yang Jibo kata di kempen PRU13 ada lah “bangang, hamjadah”, sebab tak membantu dia sikit pun dengan mengeluarkan fakta dan hujah yang munasabah untuk menaikkan imej dia yang merudum.

      Kita teruskan balas, bidas, sebat, belasah, hentam, tibai, kritik, kutuk, ketuk, sekel, pelangkong, kentot dan tahikan dia. Itu saja cara nak deal dengan dia.
      ---------------------------------------------------------

      Salam hormat dari sahabatmu
      Othaman Ahmad

      Delete
    22. Kejora Kufur....

      Keparat kamu, dulu kamu memperbodohkan kami konon kamu kata nama kamu 'Kejora Bin Musytari' tapi masih pakai 'Tanpa Nama' & pelbagai samaran. Besar punya penipu harami....!!!!! Kamu akan terus ku jejakki biar dunia tahu betapa pembohong & pengecutnya kamu, tak tumpah macam idola kamu si Najib..

      Apa nama sebenar kamu wahai Kejora, takkan sebagai pejuang kebenaran masih nak pakai nama samaran 'tanpa nama' lagi...atau kamu nie memang pengecut takotttt besok2 bakal dicari & didakwa kerana dah terlalu biadab, memaki-carut kah...??

      Now listen me good...I SHALL RELENTLESSLY LAMBASTE YOU whenever you appear with your stupid impersonations, notably your evil lies & vulgar post.
      That's endurance on my part and you can be rest assured of that....AND I REALLY MEAN THAT!

      Delete
  2. ANJING DAN BABI BOLEH DIJINAKKN MENJADI HAIWAN PELIHARAAN MESKIPUN HARAM...TAPI LANUN NGN PENYANGAK BUKAN STAKAT HARAM...HARAM JADAH MAU KITA SKALI DI SAMUN NYA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, ada pula gelaran kepala babak kepada penyamun se malaysia, bukan setakat harta kena rompak,kena jual kena lelong, silap haribulan rakyat jadi pendatang tanpa izin dinegara sendiri!

      Delete
    2. setuju, lanun dan penyangak, habis keluarga kita dihinanya, dicaci dan dirosakkan asalkan mereka terus berkuasa. babi dan anjing tu boleh gak buat bisness dan jaga kebun. harap lanun dan penyangak jaga, kita melopong besar lihat dia tibai hasil tanaman, dengan mulut yang ternganga tu disumbatnya tahi dia. sapa yang rajin dok tidur dengan lanun dah sah selanun dengan lanun, tu pasal tak takut.

      Delete
  3. bOoB...👀👀💋👄👅

    ReplyDelete
  4. Akal ketua2 lanun klepet mmg lusoh.
    Kepakaran utama:
    main faktor emosi bangsa.
    sumbat dedak pada lembu2 malayu.
    songlap klepet bela warlord2.
    elak pimilihan dan pengundian.
    ugut, sisih penentang.
    blackmail agama, direstui pas.
    bodohkan seluruh umat melayu.
    beli ketaatan.
    control media.
    kautim dgn kapitan peniagaan.
    hutang kuat.
    guna psychology shout diplomacy,menggunakan cytro utk pekakkan blog2 anti UMNOBNPAS.

    Diatas baru antara kejijikan sebuah parti bala orang melayu.
    Moga dapatlah rakyat marhaen yg sedar, berintegriti,moral dan peka masa depan ceoat2 bangun.
    Ramau2 lah sudi masok lanyak petualang lahanat ni...
    Jgn dibiarkan UMNOBNPAS pecacaikan Rakyat lagi.
    Moga Allah lekaslah tammatkan kezaliman diTanah Air.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wei apek mata sepet 9.46..

      Lu klau mau makan babi ka.. Mau minum arak ka.. Mau peluk dn cium mulut sama anjing ka.. Takda siapa mau larang..

      Tp lu jgn kacau sama Melayu dn Islam.. Lu jgn berani merendah rendahkn islam hingga ada org islam sendiri tak mau mengaku adanya agamawan dan ulama dizaman ini.. Tp lu kena ingat.. Islam agama Allah.. Pewaris nabi tetap wujud disetiap zaman.. Lg lu cuba merendah rendahkn Islam.. Lg hebat islam mekar diatas muka bumi ini..

      Terbukti kini.. Islam la agama yg paling pesat perkembangannya dn pertambahan penganutnya berbanding agama lain dimuka bumi disaat ini walaupun ada malaun mengaku tiada lg agamawan dn ulama dizaman ini..

      Semakin dihina.. Islam semakin mulia dn tetap kekal kemuliaannya..

      Delete
    2. Anon 10:04 di mana akidah kamu?

      Siapa yang kata ulama dan agamawan tulin akan berkurangan di akhir zaman?

      Kamu tak mahu percaya?

      Itu sabda Rasulullah, yang kau merepek sesat sebab setakat mempertahankan umno pas berbaloi ke?

      Delete
    3. Apabila Islam dihina, yang hina bukan Islam.

      Yang hina kerana perangai dan sikap orang Islam..

      Melanun tu akhlak siapa?

      Delete
    4. Anon 12.02.. Dh tengok cermin tak? Pastu tanya balik akhlak dn aqidah sendiri camne pulak?

      Kau sedar tak yg agenda memperlekehkn dn menghina islam ni diperjuangkn pula oleh puak kau sekarang setelah berabad lamanya diperjuangkn oleh puak kafir penentang islam..?

      Kau suka dan gembira la bila Islam dilabel sebagai tidak tulen dn murni lg setelah tiada lg agamawan dn ulama yg berkreadibiliti lg dizaman ini?

      Kau setuju ke dh takde lg pewaris nabi dizaman ini..?

      Aku tetap dn yakin mengatakn masih ramai lg agamawan dn ulama dizaman ini kerana Islam adalah agama Allah dn tentunya Allah menjaga dn mengangkat martabat Islam tu tetap ditempat yg paling tinggi..

      Jgn terpedaya dgn musuh musuh Islam yg ingin melabel Islam sebagai sudah tidak punya kreadibiliti lg sebab semua ilmuan Dan agamawan islam tiada standard lg dn senang dihina dn diperlekehkn..

      Ulama tetap ada disetiap zaman utk hadir sebagai pewaris Nabi demi menjaga Kesucian dn Kemuliaan Islam..

      Jika kau nk terpengaruh dn rela utk "skrew" ulama dn islam kau sendiri.. Terpulang la.. Aku cuma mengkabarkn saja..

      Delete
    5. Macai 3.10,

      Terdapat perbezaan diantara ulama dan agamawan, apa yg ingin ditekan adalah kita inginkan yg boleh berfikir, faham seterusnya boleh mengupas sesuatu isu, bukan pula menjadi bisu, menyuarakan perkara yg benar, yg hak untuk rakyat, membela rakyat dari di zalimi dan dianaiya.

      Masih adakah ulama atau agamawan mengikut kriteria ini?

      Delete
    6. Macai 3.58..

      Bg kau memang la takde sebab mmg niat puak kau utk menghina dn memoerlekehkn Islam..

      Kalau dh takde dizaman ni.. So.. Kau ni Islam ape yg agamawan dn ulamanya pun dh takde dn tak boleh pakai?

      Kau tak sedar sebenarnya kau yg beriya iya memperjuangkn agenda kianat Islam kau sendiri..

      Ape lg yg tinggal lg cai.. Jika kau sendiri menafikn kreadibility agamawan dn ulama kau sendiri..?

      Bg kau.. Islam yg tinggal pd hari ini adalah yg hampas je?? Itu maksud kau hingga berani mengatakn dh takde agamawan dn ulama yg layak?? Secara sedarnya.. Kau menghina Islam dn menjalankn agenda kafir penentang Islam..

      Aku taknak kianat Islam.. Aku konsisten mengatakn ulama atau pewaris Nabi tetap ujud dan ada disetiap zaman..

      Buktinya.. Islam adalah agama yg cepat dn pesat perkembangannya berbanding agama lain yg semakin ditinggalkn.. Penganutnya Islam makin bertambah tambah.. Ini buktinya kerja kerja dakwah para agamawan dn ulama dlm mengembangkn Islam..

      Ingat.. Semakin kau hina Agama Islam.. Semakin tinggi la kedudukannya yg telah Allah janjikan..

      Delete
    7. 5.04,

      Memperlekehkan islam adalah mereka yg melindungi penyamun

      Agamawan dan ulama berkata benar, memahami keadaan negara yg sedang meruncing akibat perlakuan dan perbuatan kepala bapak kepada penyamun semalaysia.

      Kredibiliti ustaz dan agamawan hari ini dipersoalkan kerana menutup mata, menjadi bisu angkara perbuatan kepala bapak kepada penyamun se malaysia.

      Islam adalah addin, Ilmu agamawan boleh dipertikaikan, dan secara sedarnya juga ko takut dan tidak berani untuk bersumpah.

      Jika tidak khianat dengan islam, kenapa perlu takut bersumpah?

      Pewaris nabi tidak gentar dengan sebarang badai melanda, berani dan jujur,islam disebarkan melalui pedang dan juga diplomasi.

      Bukti islam berkembang dan berbunuhan sesama sendiri, fikirkan?

      Ingat jugalah, tiada sikit pun menjadi kudis, ugutan ko, menuduh kami menghina islam.

      Delete
    8. Perghhh.. Betul betul kau kerja keras nk menghina dn perlekeh agamawan dan ulama kau sendiri ye..

      Aku dok sibuk pertahankn yg kita ni masih punya ramai agamawan dn ulama dizaman ini utk membuktikn Islam adalah Agama Allah yg dijamin kemurnian dn kesuciannya.. Tp kau pulak tak henti henti terus perlekehkn keupayaan agamawan dn ulama??? Nape cai??? Kau nk agama Islam ni terus dihina ke bilamana kau terus mengesahkn penafsiran kau tentang semua agamawan dn ulama islam ni tak boleh pakai dn takde lg yg betul betul berkreadibility lg dizaman ini.. Ape yg tinggal cai bila kau sendiri mengakui mcm tu???

      Kau seolah olah mengambarkn yg Islam kini tidak boleh dipercayai lg.. Mcm tu ke niat kau?

      Takpe la cai.. Teruskn la.. Gembirakn la hati saudara saudara DAP kau dlm jemaah kau tu. Apa ada hal ye tak? Menghina DAP jgn sekali kali biarpun terpaksa hina agama sendiri..

      Delete
  5. Apa yg nak difikirkan kalau nak tidor sebilik adalah samada teman tu Islam atau kafir. Anjing babi lanun dan puaka tu yang mana satu Islam yang mana satu kafir.
    Cuba tanya parti tumpang semangkok.

    ReplyDelete
  6. Bahaya lagi duduk dengan "anjing2" yang pernah di beri makan bila kenyang tangan kita di gigit.... now bukan sahaja gigit tangan... kepala kita pun nak di pepah akibat penyakit Rebis. Kalau penyamun dan perompak mahupun puaka.... apalagi yg nak dirompak kalau diri bukan berharta... dan apa lagi yg nak di sampuk kalau perangai sendiri dah macam puaka.... jasi tengok diri sendiri dulu sebelum berasa diri terbaik... jangan culas mentafsir sikap sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak minta klau bole perhimpunan agong umno kasi tukar venue tukar kt pahang ker perak ker atau nsembilan ker kitaorng kt kl .selangor ni tngok lambang umno pun dh menyampah apalagi tngok org umno lagi la menyampah korang yv umno ni cubala pertimbangkan sbab kl dgn selamgor ni kan tempat pembangkamg ..malu la skit takkan tak malu buat kecoh kt tempat org ..ooolupa plak org umno nikan muka tebal mana tau malu..

      Delete
    2. lagi bahaya 'anjing2' yang makan dari dulu sampai sekarang tak kenyang2 sehinggakan tuannya terpaksa menyamun melanun demi nak kasi makan 'anjing2' yang tembolok itu.
      sendiri mahu ingatlah...

      Delete
    3. Setuju benar dengan pandangan bernas 5.16..

      22 tahun diberi kesempatan tp masih tak pernah puas dn kenyang menyamun utk mengkayakn kroni dn familynya.. Kini anjing anjing pentaksub dn setia kpdnya terus menyalak utk memberi kesempatan utknya sekali lg menyamun dn menzalimi rakyat atas tiket utk Selamatkn Malaysia.. Selamatkah Malaysia ini seandainya dia "tak tahu" aktiviti melenjan duit negara sesukahati bermain judi forex hingga negara kehilangan RM 32,000,000,000?? 7-8 tahun aktiviti ini berlaku tetapi "tak tahu"?? Di mana amanahnya sebagai ketua negara??

      Satu je contoh dr begitu byk kebejatan dn kezalimannya selama ini..

      Selamatkah Malaysia ?? BNM rugi berbillion tp anak anaknya zasss menjadi billionaire....

      Tq Mohamed Noor atas pandangan bijak dn bernas anda..

      Delete
    4. kaya dgn meniaga dan kaya dgn hasil derma,'anjing' belaan pun tak dapat beza?
      tepat sekali kata kunan..ramai betul melayu kat malaysia ni slow leaner gamaknya.
      melayu oh melayu ku teruskan dgn terus meLAYU...

      Delete
    5. Sokong komen bro Mohamed Noor.

      Depa berasap la tu dengar kebenaran dari bro Mohamed Noor.

      Delete
    6. Ek eleh.. Kau kembali jd penipu la Mohamed Noor di 10.41..

      Cuba kau bgtau meniaga ape yg kaya tu??
      Perwaja??
      MAS??
      Maminco??
      BNM FOREX??
      Byk lg klau nk sebut ni..
      Eh letih la nk bgtau berkali kali kt macai bengap ni.. CE bgtau ape yg untung ??

      Negara dirugikn tp kroni dn anak beranak kaya mendadak.. Billionaire tuuuuuu...

      Ce kau minta nas dn hadith dr Doe 12.45 tentang pemimpin yg tak amanah dgn perbendaharaan negara.. RM 30,000,000,000 lesap dn hancus dilenjan sesukahati berjudi forex.. Pastu ngaku "tak tahu"??? Amanah tak pemimpin cmtu yg boleh lepas tangan dn membiarkn duit negara hilang begitu saja tanpa amanah menjaga dn mengawalnya didepan matanya?? 7-8 tahun tau aktiviti melesapkn Wang negara tu berlaku.. Ce kita minta nas dn hadith utk pencerahan kita bg bab pemimpin yg tak amanah cmni dr ostat serba tau Doe..

      Doe tolong..

      Delete
    7. hehehe..jgn kata berasap bro john...da macam nak terkeluar tanduk gamaknya.

      Delete
    8. macai 2.45 ni slow leaner rupanya tak paham apa yang tersirat di komen aku pada 5.16 tu.....da gi amek dedak gi.

      Delete
    9. Macai 2.45

      "Negara dirugikn tp kroni dn anak beranak kaya mendadak.. Billionaire tuuuuuu..."

      Banyak beza macai diantara berniaga dan mencuri, berniaga ada untung ada rugi, ada audit, syarikat didaftarkan, di semak dan pendapatan syarikat diisytiharkan, tiada komplot sorok, tiada sembunyi dan tiada takut.

      Apa pula perniagaan 1mdb?

      Delete
    10. Macai 2.45

      "RM 30,000,000,000 lesap dn hancus dilenjan sesukahati berjudi forex.."

      Dan 170 billion berjaya diselamatkan melalui forex juga.

      Delete
    11. Macai 2.45

      "Pastu ngaku "tak tahu"???"

      Cuba baca statement bank negara sendiri bahawasanya, kerajaan beri peruntukan untuk Bank negara masuk forex dan ianya telah dilakukan sebelum zaman Tun lagi.

      Delete
    12. Berniaga ape yg rugi memanjang je cai.. Perwaja?? MAS?? PROTON?? Maminco?? Dan byk lg klau nk debut kt sini.. Bgtau meniaga ape yg Atok Tua tu untungkn Negara?? Petronas pun kerap dusedutnya secara paksa..

      Mana bukti 170 billion yg diselamatkn tu? (Musykil la ape msksud duselamatkn tu)

      Tunjukkn data rizab negara ditahun tahun tersebut..

      Mmg bg peruntukkn ye cai.. Tp masaalahnya takde etika dn sesukahati.. Dpt bezakn tak?? Sampai RM 30.000.000.000.. Rugi dn lesap.. Tu pun nasib baik Kit Sial melalak.. Klau tak??

      Delete
    13. Pastu ngaku "tak tahu".. Munasabah ke bg yg Amanah utk kata cmtu?? Manusia tak amanah je yg lari dn menipu diparlimen... Pastu "tak tahu".. Tp "terlebih tahu" pulak nk menipu di parlimen dn mengOSAkan lapuran BNM.. Cai cai.. Tak amanah tu.. Pusing la kot mana pun.. 7-8 tahun aktiviti berlaku tp "tak tahu".. Bukan 7-8 hari tau yg memungkinkn terlepas pandang..

      Delete
    14. 5.18

      Setiap perniagaan sudah tentu ada untung dan rugi, perwaja, mas, proton pernah melalui proses keuntungan dan kerugian.

      Apa yg lebih penting adalah bagaimana pencapaian sesuatu perniagaan, apakah sumbangan yg telah diberikan?

      Ternyata syarikat yg disebut, telah memberi pulangan modal untuk negara.

      Bukti 170 billion berjaya diselamatkan adalah melalui kenyataan TSNMY sendiri.

      Jika ingin melihat rizab negara boleh saja di google kan, penunjuk aras yg lebih baik adalah kehidupan rakyat, ini yg perlu ditekankan.

      Macai tau tak antara perbezaan rugi, hilang dan mencuri?

      Adalah satu tradisi bnm diberikan peruntukan dan diamanahkan untuk melaksanakan perniagaan forex.

      Tun tidak tahu kerana kepercayaan terhadap mereka yg mengendalikan urusan forex ini.

      Jika sistem forex ada kepincangan ianya masih boleh diperbaiki, secara keseluruhannya rugi 30 billion (bukan curi) tetapi secara keseluruhannya untung 170 billion.



      Delete
    15. Pulangan amendenya macai bengap oii.. Keja kau menipu dn putar belit je..

      Asyik asyik rugi memanjang je.. Bila rugi..bailout.. Rugi lg..bailout lg.. Rugi terus..bailout terus.. Itu le keja dia sepanjang 22thn.. Ape yg dusentuhnya dn masuk campurnya..pasti rugi.. Nasib baik la Malaysia ni ada sumber minyak.. Klau tak..tak tau le nk jd ape agaknya.. Itupun sampai lunyai duit Petronas disedutnya secara paksa utk bail out sana sini.. Aku pun boleh jd PM klau cmtu..

      Kau menipu je la dgn pulangan 170 billion tu.. Mane buktinya cai? Kau sembang dgn airliur je.. Klau betul le untung 170 billion tolak(-) 30 billion samajuga(=) 140 billion.. Mane pegi 140 billion tu cai??? Apsal sampai kena paksa Tajuddin utk beli MAS??? Apsal sampai tipu parlimen? Apsal sampai mengOSAkn lapuran BNM??? Knapa knapa knapa?

      Delete
    16. This comment has been removed by the author.

      Delete
    17. Sennag cerita...boleh dipercayai ker repekan seorang pengecut, terpekek terlolong sembunyi belakang tembok...memang pun muka tembok....!!

      Saya ramai kenalan di Proton, Perwaja, Petronas dll, banyak maklumat dalaman saya tahu ketika bergiat aktf dgn Persejutuan Majikan2 Malaysia & Persekutuan Pengilang2 Malaysia.

      Memanglah adat berniaga, ada untung ada rugi, tapi jangan dilihat pada segi kewangan saja, pasti ada manfaat tersembunyi dipanggil istilah 'intangible benefit' yg lebih sifnificant dari aspek kewangan. Saya tak nafikan ada 'bad management' tapi apakah Tun M terlibat langsung? Jgnlah kerana nila setitik, air seperigi dibuang timbus, faham.....??? Lagipun Tun M & Tun Siti Hasmah tidak bersekongkol dgn puak Yahudi laknat untuk mendapatkan hutang riba berpuluh bilyon kemudian jadi tanggungan negara setelah berjoli sakan membuat harta emas berlian berkoyan-koyan di luar negara. Seinci tanah negara pun tak digadai kekal 'leasehold' kpd orang asing seperti Najimah lakukan. Sampai kini pun belum ada rekod bukti Tun & Siti Hasmah ada simpan duit berbilyon di akaun bank mereka.

      Saya ada bau hanyir...kamu nie Kejora kan..kan..kan...??

      Delete
  7. Usah tidor dgn Umno, ia UTK MELAYU NO OTAK.. dan kuat makan TAEK low.
    Jgn tidur dgn PAS ,anak UMno tu, mereka dah sex sumbang mahram.

    Seekor Perualang bangsa.
    Seekor lagi penjual agama
    Amabah dipinjam, mereka kona.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abis tu lu mau melayu semua peluk dan junjung lu punya parti yg kianat Melayu dan kianat islam?? Melayu bodoh saja yg lu boleh suruh "skrew" bangsa dn agamanya sendiri.

      Delete
    2. Kalu petualang, jgn kira mayu tak melayu.
      kalu jual agama, itu islam topeng.
      Keduanya umpama Dajjal.
      Kefuanya skali kasi skru..
      UNTUK SELAMATKAN BANGSA ,AGAMA da Tanah Air.
      Jgn jadi Untuk Melayu No Otak.
      Apa masalah ko 947? ko sokong
      Melayu fake, Islam topeng? Skru laa, takkan nak mcm ko tu NUT?

      Delete
    3. Pemakan najis mughalazah 10.56.

      Lu ingat orang Melayu ni majoritinya bodoh ka? Tu pasal la lu takkn menang tanpa bantuan melayu melayu bodoh yg rela "skrew" bangsa dn agamanya. Lu mimpi manyak busat la di Tanah Melayu tercinta ni.

      Melayu bodoh yg lapar dgn lu punya dedak boleh la lu tipu..

      Kalau UMNO jahat.. Lu sama lu punya puak pun sudah tatak ada sini tau.. Sedar diri lu sikit.. Melayu yg peluk dn junjung lu adalah melayu pengkianat bangsa.. Lu tak pecaya?? Lu Tanya itu Top Dog PH.. Dulu dia cakap ini macam hari hari..

      Delete
    4. Macai,

      Yg jual tanah dan harta milik org melayu, cina DAP atau najib?

      Delete
    5. anon 4.02 kalau yang jual tu melayu no problem...kira halal lah tu....akan datang anak cucu merempat kat tempat sendiri blakang kira yang penting dedak waktu sekarang tak boleh miss.

      Delete
    6. Pegi Penang dn tengok sendiri.. Baru satu negeri diperintahnya.. Mana pegi kampung kampung Melayu?

      Delete
    7. 5.08 kenapa? Dah takder kampung melayu lagi ke?

      Delete
    8. bangga ke kalau banyak kampung melayu?dari tanya berapa banyak yang ada kan bagus tanya kepala bapak kau hutang 1mdb nanti nak bayar hujung bulan ni pakai duit sape?
      hehehe pakai dari kantung negara ke atau kantung kepala bapak kau??

      Delete
    9. Kikiki

      Beruk Pakatan 8.00 terkinja kinja alih tiang gol..

      Apsal cai? Panas ke bila DAP disentuh dn ditelanjangkn?

      Delete
    10. sori jing aku bukan geng pakatan..kah×3.hanya jauhari je yang kenal manikam..betul tak bro john doe.?

      Delete
  8. Lobai cenderong kepada lanun dan puaka kerana kalau tak boleh diubah disembuh dengan jampi, dapat jadi penasihat pun jadilah.

    ReplyDelete
  9. Anjing dan babi juga makhluk ciptaan Tuhan, semua dan segalanya, sikap dan perangai ditentukan Allah, tidak diberi akal penuh untuk membuat pilihan.

    Anjing dan babi tidak haram cuma kita dilarang memakannya (berdosa) dan jika tersentuh (imam syafie) kena samak (sunat ke wajib?)

    Babi akan disiplin bila dikawal oleh anjing dan tuannya dapat tidor lena dari gangguan lanun dan puaka.

    ReplyDelete
  10. Lanun mungkar dan derhaka (hudud) pada Allah dan puaka adalah syirik dan dosa besar kepada Allah.

    Mereka langsung tidak membantu sebsliknya mengambil semua kesempatan yang ada.

    ReplyDelete
  11. Ya Allah, mohon macai2 najib tidak membalas pengomen 4.36, 6.42, 6.48 6.52 yg amat baik, bermutu tetapi ada bisa
    skit dengan komen maki hamun, sampah sarap, pantun ketumnya dan artikel copy paste macai2 kepala bapak....

    Mohon macai2 kepala bapak beri komen balas penuh hemah, tertib, berfakta dan bukti2nya sekali.

    ReplyDelete
  12. Aduyaii...nak tido pun susah...tido kaki lima je la KD

    ReplyDelete
  13. Anjing dan babi hanyalah najis tetapi kita boleh "samak" dan mereka tidak menggangu kita. Mereka buat kerja mereka, kita buat kerja kita. Kalau Lanun dan Puaka, rasanya kita tidak akan dapat tidur sepanjang malam kerana cirix mereka yang akan mengambil kesempatan Menyamun dan membuat khianat kepada kita.

    ReplyDelete
  14. Parti Mugabe bg penyepak bos mereka, selepas timbalan di invite jumpa taiko Xi.Ini berlaku selepas Rakyat dh panah dgn Grace Gucci.
    Ini mengesahkan Zimbabwe telah jadi Koloni China PRC.

    Parti Umno sudah zip mulut Ahli,edar envelop sikit, Br1m sana sini. Termasuk lucky draw petrol ketua bhg dsb.
    Warlord2 Sarip Dol diberi makan sehingga seluar tak lekat dipinggang.
    Kemarahan Rakyat dibenam media sehala.
    Semah Birkin terus buat hal. Xi menanti moment tepat.
    Malaysia mmg telahpun jadi Koloni China PRC.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni yg hang baca ni media sehala ker?

      Delete
    2. Suharli tunjuk lagak rujuk banyak sumber, antaranya rtm radio klasik tv3 utusan bernama berita harian metro..wow banyaknya rujukan.

      Delete
  15. Nak tanyalah..... apa yang di curi dari 1MDB?.... Tun sendiri kata entah tak tau...saya cuma dengar orang kata begitu.
    Apa yang dah hilang?.... RM30billuon.... kalau betul rugi sebab diforexkan... kenapa Tun tak cerita apapun.... dia cuma kata ...saya tak tahu. Makna kata kalau kamu tahu rugi sebab urusniaga forex.... Tun sure tahu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semasa urusniaga dijalankan dan rugi..pada masa itu Tun Anwar dan Daim TIDAK TAHU..

      Bila mereka tahu?
      Selepas diberitahu oleh Bank Negara.

      Apa tindakan selepas tahu?
      Tun arahkan siasatan dan satu kertas putih dibentangkan di parlimen - pihak yang berkenaam dipecat.

      Jawapan Tun TIDAK TAHU adalah merujuk situasi meteka tidak dimaklumkan awal.

      Suharli masrop jangan jadi bangang bertingkat.

      Delete
    2. memang dia super bangan...boleh tanya ni apa yang dicuri dari 1mdb..hoi bahlol duit bayaran untuk ipic da di lencungkan kat akaun kepala bapak kau la sebab tu 1mdb kena bayar sekali lagi bila pihak ipic komplen depa tak de terima bayaran dari 1mdb..
      kalau cam ni pun tak leh nampak jadi haiwan la lagi baik dari jadi manusia.

      Delete
    3. Suharli..

      Allah jadikan hujan..
      Dan hujan pun ada masa akan berhenti..

      Sendiri pun janganlah bangang berterusan..
      Sesekali biar cerdik...

      Delete
    4. Bagus... taupun.... Allah janjikan kebenaran... dan kebenaran sedang mendahului.... hari demi hari kebejatan tun semakin dibungkas.... makin lama semakin nampak kebodohan .... pekong mengelupas sendiri sedang dia sibuk mahu mencalarkan orang lain. Parti bunga2 tun semaki mencondong rebah... dan kebenaran meninjak2 penipuan Tun.... lemak rasa kahak masing2... kan... smile dude.

      Delete
  16. Terpulang.... sibuk cakap yg dicuri konon di lencong... tak menjawab soalan saya.... kenapa kedua2 perkara termasuk hal yg ada kait mengait ngan tun dia jawab tak tahu?... hal 1mdb dia campak kat muka hangpa... katanya org yg cakap... hal forex dia tak tau... tapi hangpa semua tahu.... cerdik ker hangpa?

    ReplyDelete
  17. Kalau kertas putih dah di bentang..... 2012 anwar buat apa lagi nak selongkar?..... patutnya tun boleh bagi penjelasan lanjut bila RCI soal... bukan jawab tak tahu.... tak tahu tun bukan nak kata mulanya tak tahu.... tapi dia kata tak tahu adalah tak tahu menahu tentang semua tu.... kertas putih yg di pelagiat.... huh.... jilat lah habis2 tun tu....

    ReplyDelete
  18. Tanya pasal perjanjian berat sebelah IPP dan ERL pun tak berjawab.... lagi mau percaya sama Tun....

    ReplyDelete
  19. JAWAB... KALAU KERTAS PUTIH DAH BENTANG... KENAPA 2012 ANWAR BONGKAR SEMULA YANG SEKARANG NI DIA PUN SAMA2 RATIB "TAK TAHU".... LIM KIT SIANG???? NASIB BAIK KARPAL DAH KEDALAM... KALAU TAK DUA KALI LIMA... JILAT LUDAH.

    ReplyDelete
  20. Kalian rasa kalian betul... kami pula yakin kami benar.... kalian rasa kalian akan menang.... kami rasa kami tidak akan kalah..... kalian rasa UMNO akan tumbang.... kamu silap kerana barisan yang rapat akan saling menyokong.... so tok sah sibuk hal kami...

    ReplyDelete
  21. Bagus suharli telah membuka pekung di dada.
    2012 kenapa Najib tidak tubuhkan RCI forex atas gesaan anwar?
    Sebab Tyn masih sokong dia kan?

    2017 kenapa pula Najib tubuhkan RCI forex? Ada Anwar minta tubuhkan?
    Sebab 2017 Tyn sudah tidak sokong Najib.

    Dah tahu kan sekarang sebab dan motif Najib tubuhkan RCI Forex !!!!
    TAHNIAH SUHARLI, SAOLAN MAKAN DIRI..


    SKANDAL TERBESAR DUNIA 1MDB BILA PULA NAJIB NAK TUBUHKAN...

    ReplyDelete
  22. Sudah beribu ksli Tun lafazkan Najib penyamun, penyangak, perompak, lanun, pencuri ke atas najib.

    Kenapa tak saman Tun kalau fitnah??!

    ReplyDelete
  23. Suharli,

    Kenapa najib tak berani debat dengan Mahathir..

    Si pondan padang rengas pun lari lintang pukang..

    ReplyDelete
  24. Suharli, umno kuat ke sekarang..

    Bila nak buat pru?

    Sekadar kuat temberang tupasal najib terkial kial belum dapat tarikh...

    ReplyDelete
  25. Dari lalaknya jelaslah SUHARLI dari kalangan DAJJAL MATA SATU.
    Dia kata itu, ITU. Allah bagi mata 2 ,dia luhat pakai satu.
    Itu mata physical. Mata hati hati BUTA terus. Jiwa dipenuhi Dedak najis Taek Low.
    Suaharli memang jelmaan DAJJAL.

    ReplyDelete