Monday, December 18, 2017

TAK PERLU JADI PROF UNDANG², RAKYAT BIASA PUN TAHU TUN BOLEH DISAMAN...


Jauh sangat professor ini mencari dalil dan sebab untuk mencadangkan supaya kerajaan mengambil tindakan undang² ke atas Mahathir dan Montley dalam saranan mereka supaya Anwar dibebaskan segera dari penjara dan menganggap Anwar adalah tahanan politik.

Bukan setakat Mahathir dan Montley, sebelum inipun begitu ramai yang menggunakan perkataan yang sama, satu dunia.

Pertama, beranikah kerajaan berbuat demikian kerana ia mempunyai risiko yang sangat tinggi.

Kedua, Tun dan Montley tentunya sangat berharap di saman, pucuk dicita ulam mendatang.

Tanpa belajar undang² tinggi pun, rakyat biasa pun tahu, kalau nak saman Tun, Najib boleh saman Tun secara peribadi sejak dulu kini dan selamanya.

Boleh juga Najib guna kapasiti sebagai PM untuk minta polis dakwa Tun atas puluhan atau ratusan fitnahnya ke atas Najib sebagai pencuri, perompak, penyangak, pembohong, lanun dan sebagainya.

Itu lagi jelas dan nyata.

Professor yang sama juga mencadangkan kepada PH untuk tidak menamakan Tun sebagai PM atas faktor usia dan rekodnya.


Bukankah itu juga satu penghinaan dan mempunyai maksud jahat (mala fide) keatas sistem demokrasi dan Tun???
Dia juga boleh disaman (??)

Adalah lebih baik prof ini dan mana² pihak supaya tenang² tidor, santai² makan, jaga tekanan darah dan degupan jantung, banyak istighfar walau siapa pun yang akan dinamakan PM oleh PH.











# BERSATU BAKAL DIBATALKAN DAN PENDAFTARAN PAKATAN HARAPAN TIDAK DILULUSKAN?????










79 comments:

  1. sebelum ds anwar ibrahim dibebaskan, boleh tak tun jelaskan bagaimana penahanan ds anwar ibrahim di dalam penjara bertukar dari pemenjaraan jenayah kepada tahanan politik? bagaimana tun dapat menjelaskan usaha2 beliau memenjarakan ds anwar ibrahim semasa beliau menjadi pm, ketika tun abdullah dan peringkat awal ds najib menjadi pm dikaitkan dengan jenayah seksual sebelum itu? adakah tun akan mengakui bahawa tuduhan2 jenayah seksual kepada ds anwar ibrahim hanyalah fitnah semata-mata demi menjaga kedudukan politiknya? rakyat terbanyak sentiasa menunggu pengakuan tun mahathir berkaitan kes tersebut. sokongan akan berpindah kepada tun secara besar-besaran jika tun secara ikhlas hati sanggup memohon maaf kepada ds anwar ibrahim dan rakyat malaysia kerana usaha dan sokongannya memenjarakan beliau secara salah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Mulanya Tun M buat tak endah dgn segala cakap2 berkaitan DS Anwar Ibrahim. Tapi setelah diberi input & bukti serta affidavit dari orang2 terdekat dgn DS Anwar Ibrahim (termasuk juga KPN & Ketua Cawangan Khas), Tun M tiada pilihan kecuali membenarkan DS Anwar Ibrahim di hadapkan ke mahkamah pengadilan untuk dibuktikan sama ada beliau bersalah atau tidak.

      Perlu diketahui, DS Anwar Ibrahim ketika itu didapati bersalah dan dihukum penjara enam tahun oleh Mahkamah Tinggi pada 14 April 1999 bagi tuduhan rasuah kerana campur tangan dalam siasatan polis berhubung dakwaan salah laku seks terhadapnya.

      Tun Mahathir & DS Anwar Ibrahim dah pun bersalaman bermaaf-maafan sesama mereka tanpa ingin mengungkit-ungkit cerita lama tak berfaedah, tapi bergabung semula untuk menyingkirkan Kerajaan pimpinan Najib Rosmah yg memudaratkan ekonomi & maruah negara.

      Jadinya, tak perlulah Kejora Haramjadah nak pusing auta dgn perangai keji terkutuknya.

      Delete
    3. Sokong 9.51, tak perlu bantuan anwar dipenjara, kerana rakyat dah sedar perangai najib lebih buruk dari anwar ibrahim.

      Delete
  2. WAYAMG TINGGI PERMAINAN.MAMAK KUTTY
    BEBAS ALJUBOORI SBB CAP MUNGA NAK MATI
    KLU DAH LEPAS SUMA YG MAMAK HAJATI
    ALJUBOORI DI TINGGAL MAMAK BRAMBOS PERGI
    GULA GULA UNTUK MACAI REFORMASI 2 KALI...


    KIKIKIKI.... GULA GULA MAMAK UTK PUAK REFORMASI..... TAK KAN NAK KENA MAIN BANYAK KALI LAGI.... KIKIKIKI


    APA2 PUN MOHON BERAMBOSSS SEMUA KIKIKIKI..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku punya firasat, desakan tun agar ds anwar dibebaskan hanyalah sebagai alat untuk mencapai hajatnya memenangi pru. sebaik menang maka nasib ds anwar akan dikenakan lebih teruk. adakah tun terleka bahawa ds anwar mempunyai dendam kepadanya? tentu tidak. sampai mati rasa curiga akan wujud. dalam politik, persaingan sebegini wajib dihapuskan. jadi, tun hanya main wayang untuk kepentingan politik. tun tidak ikhlas. jika ikhlas, mengakulah bahawa selama ini tuduhannya bahawa ds anwar ibrahim sebagai peliwat adalah FITNAH paling jahat!!!

      Delete
    2. Teori otak umno cap udang...kelaut

      Delete
    3. Siapa lah nak pakai firasat budak tak abis sekolah, biadab & pengecut yg masih Menikus di sebalik AnonyMOUSE, tak ada telur untuk bertanggung jawab atas tulisan2 nya.

      Delete
  3. ORANG BODOH JER YG CAYE MAMAI NI
    ANGKAT PLAKAD SOKONG ALJUB PUN X MAHU
    SKG NI TERHEGEH KATA TAHANAN POLITIK KINI
    KINI RAKYAT DAH TAU GULA2 AUTA MAMAK PENIPU


    PADA PUAK REFORMASI BASI LU FIKIR LA SENDIRI..

    APA APA PUN SUMA MOHON BERAMBOSSS DAN MOHON MENINGGAL SEGERA...


    INI KALI LAH....

    ReplyDelete
  4. KD.... nak tanyalah...... ADA BERAPA SAMAN YANG PERNAH TUN FILEKAN atas segala 'tuduhan' dan 'tohmahan' yang anak2 TUN kaya-raya kerana bapa mereka adalah seorang perdana menteri malaysia selama 22 tahun.... dan pernah ker TUN menyaman bila orang berkata TUN memgkayakan kroni2nya.... uwwweeekkkkk.... mual aku ngan petangai prejudis dan hipokrit KD ni.

    ReplyDelete
  5. Suharli..sampah masyarakat

    ReplyDelete
    Replies
    1. suarli tak nak guna anon lagi ke???hihihi...

      Delete
    2. Suharli Main Terop....

      Masih nak bersilap auta dgn daun terop kamu tuu....??

      Siap...akan ku ajar secukupnya. Tapi lepas tuu, jgn lari lintang pukang seperti biasa yg kamu lakukan, tau.......!!

      Delete
    3. Sukahati koranglah kalau nak terus hina kawan ngan macam2 panggilan... tak luak pun... yg paati teman tak pakai anon pun.... tak payah nak berteka teki teman pakai banyak nama... satu ni jer...
      Kat bawah ni cubalah hadam... kalau tak boleh hadam... ternyata koranglah yang paling bijak dalam dunia.....

      Delete
    4. SIARAN AKHBAR OLEH MENTERI KEWANGAN II
      RIZAB ANTARABANGSA MALAYSIA (2013-2015)

      1. Saya merujuk kepada dakwaan Tun Mahathir baru-baru ini dalam video yang dipaparkan di YouTube bahawa Bank Negara Malaysia (BNM) telah kerugian AS$39.6 bilion antara tahun 2013 dan 2015 dalam menguruskan rizab antarabangsa negara. Dakwaan ini telah menyebabkan banyak kebingungan di kalangan orang ramai dan saya ingin memperbetulkan fakta-fakta ini.

      2. Kerugian yang dikatakan sebanyak AS$39.6 bilion itu sebenarnya adalah jumlah yang mencerminkan penurunan dalam rizab antarabangsa disebabkan aliran keluar dana asing dari Malaysia dan bukannya kerugian akibat perdagangan forex. Aliran keluar ini disebabkan oleh kebimbangan terhadap prospek pertumbuhan global yang lemah, jangkaan pemulihan dasar kewangan di AS dan penurunan mendadak harga minyak dunia. Dalam tempoh ini, aliran keluar modal bukan sahaja unik kepada Malaysia tetapi juga menjejaskan pasaran baru muncul termasuk Indonesia, Filipina, Singapura, Thailand, India, China, Korea Selatan dan Taiwan.

      3. Semua faktor luaran ini telah mendorong pelabur asing untuk mencairkan pelaburan mereka dalam pasaran stok dan bon kita. Ini seterusnya menyebabkan permintaan yang lebih tinggi untuk USD berbanding dengan ringgit apabila pelabur asing menukarkan dana sedemikian ke dalam USD dan membawa pulang yang sama ke negara masing-masing. Dalam tempoh ini, BNM menyediakan kecairan USD kepada pelabur asing sebagai pertukaran untuk ringgit dan ini tentunya berbeza daripada aktiviti dagangan forex yang spekulatif yang dilakukan pada awal 1990-an.

      4. Sistem pengurusan rizab semasa oleh BNM telah berfungsi dengan sangat baik dan pasaran kewangan dalam keadaan teratur dan stabil meskipun aliran keluar modal yang besar. Memandangkan asas kita yang kukuh, penurunan rizab dalam tempoh 2013-2015 tidak mempunyai kesan material terhadap fungsi ekonomi Malaysia serta kedudukan kewangan bank pusat. Malah, BNM terus mencatatkan keuntungan bersih yang sihat sepanjang tempoh itu tidak seperti pada tahun 1993 apabila kerugian operasi bersih dicatatkan disebabkan aktiviti perdagangan forex spekulatif.

      5. Saya harus menekankan bahawa rizab antarabangsa kekal sebagai penampan penting terhadap kejutan luar dan adalah penting dalam mengekalkan persekitaran operasi yang stabil dalam ekonomi domestik. Sejak itu, rizab antarabangsa Malaysia telah meningkat. Pada akhir November 2017, rizab antarabangsa kita berjumlah AS$101.9 bilion dan mencukupi untuk menyokong 7.5 bulan import tertangguh. Jumlah rizab semasa adalah lima kali ganda lebih besar daripada AS$21.7 bilion yang dicatatkan pada tahun 1997 yang hanya dapat menyokong 3.4 bulan import tertangguh.

      6. Dakwaan yang dibuat dalam video bahawa BNM telah cuai dalam menguruskan rizab antarabangsa dalam tempoh 2013-2015 bukan sahaja melulu tetapi juga merupakan usaha untuk menjejaskan mandat institusi BNM untuk menjaga kestabilan ekonomi dan kewangan negara dengan mewujudkan keraguan dan salah tanggapan di kalangan masyarakat umum. Daripada terpedaya dengan dakwaan sedemikian yang berpotensi memecahbelahkan kita, adalah lebih baik kita bekerjasama untuk menghasilkan ekonomi yang kukuh dan mampan untuk manfaat generasi masa depan kita.

      DATUK SERI JOHARI ABDUL GHANI
      MENTERI KEWANGAN II
      19 Disember 2017

      Delete
    5. Tak payahlah nak tayangkan Kenyataan Menteri Kewangan Bengap itu, buang masa & ruangan saja.

      Baru2 ini debat Belanja-sakan Najib-Rosmah 2018 menunujukkan budak Johari itu tergagap-gagap nak menjawab soalan-soalan Rocky Rafizi Ramli di parlimen.

      Apa punya standard Timbalan Menteri Kewangan dalam Kabinet Kasut Najib, memalukan......!!

      Delete
  6. Jika berok ganggu kita, rumah kita, tanaman2 kita, adakah kita nak saman berok. Yang dok bising tentang kekayaan anak anak Tun dianggap sebagai berok2 yang tunggu pisang atau kacang dihulurkan kepada mereka. Buat apa nak saman berok2? Ada faedah ke? Cuma yang bising2 di sini adalah berok2 Najib saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUKAN BERUK BANG, BABOON ATAU MELAYU KATA BEROK MAYEH. BAPAK SEGALA BERUK

      Delete
  7. Tak yah le layan sangat soalan2 pecacai murahan..soalan pun tunjuk sendiri bangang, biarlah mereka sendiri jawab, anggap je monyet2 ni termakan cili..kepedasan.

    Teori politik mereka kurang lebih puad zakarsi

    ReplyDelete
  8. Politik bukanlah seperti yang awak semua pandang, ilmu politik bukan boleh copy paste, kos dan yuran untuk dapat ilmu berpolitik bukan dengan cara suap dedak, itu namanya pecacai abdi.

    Politik mesti tengok dengan mata hati, boleh justified benar salah jika dapat hidayah.

    Bila hidayah tertutup tu pasal meraban. Penyamun pun di katanya khalifah.

    Cucudatukmerah

    ReplyDelete
  9. Masa sudah tidak jadi Perdana Menteri boleh tahu semua benda, masa jadi PM duit hilang bawah hidung dia sebanyak RM31.5 billion boleh pula dia kata "tidak tahu". Kali ini datang lagi cerita karut dan persepsi Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Mahathir Mohamad mengenai Bank Negara.
    Dulu kata 1MDB berhutang sampai RM42 billion, kemudian tukar angka jadi 27 billion dan bila 1MDB sudah selesai bayar hutang, Mahathir terus diam tidak bercakap apa apa lagi.
    Kali ini Mahathir mendakwa Bank Negara Malaysia (BNM) hilang lebih banyak wang di bawah pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berbanding ketika beliau mentadbir negara selama 22 tahun.
    Mahathir dakwa BNM hilang AS$39.621 bilion iaitu kira-kira RM161 bilion di bawah Najib. Bagaimanapun, Mahathir ketika membuat tuduhan itu mengaku bahawa pada zamannya RM31 bilion juga hilang apabila bank pusat negara itu kerugian dalam urus niaga mata wang asing (Forex). Kalau dalam inkuiri Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI), Mahathir kata "tak tahu".
    Jika benar tuduhan Mahathir bahawa Bank Negara hilang begitu banyak wang entah ke mana, sudah lama kerajaan Malaysia akan ditegur melalui satu kenyataan rasmi oleh agensi penarafan kredit antarabangsa, Bank Dunia dan IMF.
    Kalau hilang duit tersebut dalam tempoh 5 tahun lepas, pada waktu terjadinya "kehilangan" itu, sudah ada berita mengenainya kerana saiz rizab negara diumumkan oleh BNM pada setiap tiga bulan dan trend naik-turun rizab ini diperhatikan oleh komuniti kewangan (pegawai bank, ahli ekonomi, broker saham, pedagang pertukaran asing dan institusi pengawalseliaan kewangan antarabangsa).
    Sebarang trend yang mencurigakan yang begitu jelas semasa rizab hilang akan menyebabkan ulasan dan artikel dikeluarkan oleh industri kewangan. Tidak masuk akal kalau BNM hilang wang sebanyak itu kerana pada 20 Oktober lepas, rizab antarabangsa BNM diumumkan meningkat kepada AS$101.4 bilion (RM428.7 bilion) pada tarikh 13 Oktober 2017, berbanding AS$101.2 bilion (RM427.7 bilion) yang direkodkan pada 29 September 2017.
    Jika benar BNM hilang sebanyak RM161 bilion dalam masa yang amat singkat sudah tentu negara menghadapi masalah ekonomi yang teruk dan ramai orang akan kehilangan pekerjaan serta banyak projek serta langkah kerajaan akan tersekat. Seperti zaman Mahathir pada sekitar 90-an, ketika skandal Forex berlaku, Malaysia terjerumus dalam kegawatan ekonomi sehingga banyak kilang ditutup dan pekerja menjadi penggangur.
    Selain itu, wang RM160 bilion yang dituduh itu sebenarnya digunakan untuk pertahankan ringgit bukan digunakan untuk saja-saja cari keuntungan dalam urus niaga Forex. Pada 2014, harga minyak dunia mula jatuh daripada AS$112 setong kepada AS$64 setong menyebabkan mata wang Ringgit Malaysia jatuh.
    Lebih 63 mata wang jatuh. Setakat Julai 2015, pasaran ekuiti sudah hilang AS$3 bilion, bon korporat dan kerajaan pula hilang RM206.8 bilion. Najib kemudian melakukan sesuatu yang bijaksana iaitu BNM beli semula ringgit yang dijual menggunakan rizab mata wang asing.

    Itu sebabnya dalam hal sedemikian Najib yang juga Menteri Kewangan amat mementingkan membina rizab yang kukuh supaya dapat mempertahankan ringgit apabila ia mengalami tekanan. Mahathir hanya mahu samakan Najib dengan dirinya supaya nampak sama-sama bersalah padahal hanya beliau yang bersalah dalam skandal Forex itu.
    Kini pihak polis sudah mula menyiasat Mahathir dalam skandal itu seperti yang disyorkan oleh ahli panel RCI Forex. Dalam RCI kata "tak tahu", kemudian tahu pula berapa banyak wang hilang ketika Najib jadi Perdana Menteri tetapi buat tuduhan tidak ikut fakta. Mahathir sudah "semakin gila" hari demi hari selepas berguru dengan Lim Kit Siang dan DAP.
    Banyak benda tidak betul dicakapnya hanya untuk mengambil kuasa semata mata. Seluruh rakyat Malaysia tahu anak siapa dan kroni siapa paling kaya semasa Mahathir menjadi PM selama 22 tahun. Sudah sudahlah buat cerita karut, selesaikan dulu mesyuarat cawangan. Itu yang lebih utama sebelum hendak rampas Putrajaya atau apa pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak baca apa yang mamat ini meroyan sangat.

      Najib kena tuduh dengan Tun cow cow pun tak saman, dia pula sebok defend kepala bapak dia...

      Bla...bla..bla..aku cuma satu nak tanya, ada tak Tun kelepet duit masuk akaun peribadi..kalau ada sekampong kami sokong umno.

      Delete
    2. ko mana baca sesuatu yg ada fakta anon 746. yg ko galak dan melalak adalah sesuatu yg berunsur fitnah dan penipuan. tun dulu tuduh anwar adalah peliwat dan penjenayah seksual, tapi kini declare anwar tahanan politik, ko sokong macam haram. benda bengong begitupun ko bukan boleh fikir, ikut je menonong macam otak parking di lutut.

      Delete
    3. Beruk Ma'rip Kejora bukan tahu apa yg dipaparkan, hanya hentam sembrono atau kopipes saja ikut sesedap hatinya.

      LAMAN WEB RASMI BANK NEGARA MALAYSIA:
      Laporan lengkap lagi sahih boleh didapati seperti apa yg saya paparkan di atas.

      Tun Mahathir:
      22 tahun perintah, Bank Negara kerugian RM30 bilyon.

      Najib/Rosmah:
      Baru saja 8 tahun perintah, Bank Negara dah kerugian RM180 bilyon.
      (Entah berapa lagi lah jika terus perintah...lingkop negara....!!)

      Simple arithmatic...takkan tak faham2......??

      Delete
    4. Simple bahasa plak... dama ker rugi diperjudi forex ngan rugi pertahankan ringgit?.... singapore pun pernah hilang ratusan billion sebab nak kekalkan SGD..... bodoh ler ...

      Delete
    5. Autaman ni mmg specis paling bengap. Dh Tua tau si Suman ni tp bengapnya tetap melekat.. Mmg teramat bodoh komen komen si suman tua ni. Auta je siang malam tunjuk bodoh..

      Delete
    6. SIARAN AKHBAR OLEH MENTERI KEWANGAN II
      RIZAB ANTARABANGSA MALAYSIA (2013-2015)

      1. Saya merujuk kepada dakwaan Tun Mahathir baru-baru ini dalam video yang dipaparkan di YouTube bahawa Bank Negara Malaysia (BNM) telah kerugian AS$39.6 bilion antara tahun 2013 dan 2015 dalam menguruskan rizab antarabangsa negara. Dakwaan ini telah menyebabkan banyak kebingungan di kalangan orang ramai dan saya ingin memperbetulkan fakta-fakta ini.

      2. Kerugian yang dikatakan sebanyak AS$39.6 bilion itu sebenarnya adalah jumlah yang mencerminkan penurunan dalam rizab antarabangsa disebabkan aliran keluar dana asing dari Malaysia dan bukannya kerugian akibat perdagangan forex. Aliran keluar ini disebabkan oleh kebimbangan terhadap prospek pertumbuhan global yang lemah, jangkaan pemulihan dasar kewangan di AS dan penurunan mendadak harga minyak dunia. Dalam tempoh ini, aliran keluar modal bukan sahaja unik kepada Malaysia tetapi juga menjejaskan pasaran baru muncul termasuk Indonesia, Filipina, Singapura, Thailand, India, China, Korea Selatan dan Taiwan.

      3. Semua faktor luaran ini telah mendorong pelabur asing untuk mencairkan pelaburan mereka dalam pasaran stok dan bon kita. Ini seterusnya menyebabkan permintaan yang lebih tinggi untuk USD berbanding dengan ringgit apabila pelabur asing menukarkan dana sedemikian ke dalam USD dan membawa pulang yang sama ke negara masing-masing. Dalam tempoh ini, BNM menyediakan kecairan USD kepada pelabur asing sebagai pertukaran untuk ringgit dan ini tentunya berbeza daripada aktiviti dagangan forex yang spekulatif yang dilakukan pada awal 1990-an.

      4. Sistem pengurusan rizab semasa oleh BNM telah berfungsi dengan sangat baik dan pasaran kewangan dalam keadaan teratur dan stabil meskipun aliran keluar modal yang besar. Memandangkan asas kita yang kukuh, penurunan rizab dalam tempoh 2013-2015 tidak mempunyai kesan material terhadap fungsi ekonomi Malaysia serta kedudukan kewangan bank pusat. Malah, BNM terus mencatatkan keuntungan bersih yang sihat sepanjang tempoh itu tidak seperti pada tahun 1993 apabila kerugian operasi bersih dicatatkan disebabkan aktiviti perdagangan forex spekulatif.

      5. Saya harus menekankan bahawa rizab antarabangsa kekal sebagai penampan penting terhadap kejutan luar dan adalah penting dalam mengekalkan persekitaran operasi yang stabil dalam ekonomi domestik. Sejak itu, rizab antarabangsa Malaysia telah meningkat. Pada akhir November 2017, rizab antarabangsa kita berjumlah AS$101.9 bilion dan mencukupi untuk menyokong 7.5 bulan import tertangguh. Jumlah rizab semasa adalah lima kali ganda lebih besar daripada AS$21.7 bilion yang dicatatkan pada tahun 1997 yang hanya dapat menyokong 3.4 bulan import tertangguh.

      6. Dakwaan yang dibuat dalam video bahawa BNM telah cuai dalam menguruskan rizab antarabangsa dalam tempoh 2013-2015 bukan sahaja melulu tetapi juga merupakan usaha untuk menjejaskan mandat institusi BNM untuk menjaga kestabilan ekonomi dan kewangan negara dengan mewujudkan keraguan dan salah tanggapan di kalangan masyarakat umum. Daripada terpedaya dengan dakwaan sedemikian yang berpotensi memecahbelahkan kita, adalah lebih baik kita bekerjasama untuk menghasilkan ekonomi yang kukuh dan mampan untuk manfaat generasi masa depan kita.

      DATUK SERI JOHARI ABDUL GHANI
      MENTERI KEWANGAN II
      19 Disember 2017

      Delete
    7. Tak payahlah nak tayangkan Kenyataan Menteri Kewangan Bengap itu, buang masa & ruangan saja.

      Baru2 ini debat Belanja-sakan Najib-Rosmah 2018 menunujukkan budak Johari itu tergagap-gagap nak menjawab soalan-soalan Rocky Rafizi Ramli di parlimen.

      Apa punya standard Timbalan Menteri Kewangan dalam Kabinet Kasut Najib, memalukan......!!

      Delete
  10. hidup umno hidup bn. kasi cirit puak pakatan . ha ha ha

    ReplyDelete
  11. UMNO dulu kini dan selamanya. Hidupppppp UMNO

    ReplyDelete
  12. macai dgn dedak tak dapat dipisahkan....ibarat berkin dan berlian u...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah, sama macam kau la mt noq. ibarat jamban dan berus jamban.

      Delete
    2. kikiki....ada yang da panas bontot nampak!!!!yes yes yes...puas hati ar.
      jaga2 cai marah nanti si jamal jamban hero korang tu..

      Delete
  13. Walau apa ROS, ROSMAH, SOSMAH nak dengkikan (dulu beriya-iya pasal logo, kini dikarutkan dgn mesyuarat cawangan pulak).

    Kami berjuang bukan kerana Tun M, atau PPBM, hatta sekalipun P. Harapan, tapi demi menerajang keluar KERA-taJAAN Borosmah Najib dari Putrajaya untuk megembalikan maruah, kestabilan, kemakmuran negara dan rakyat keseluruhannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tuan othaman, kita tak ambil dedak sesiapa, lillahita'ala..sokong yan

      Delete
    2. Sokong yg betul shj..

      Kalau najib undur dulu, kita tetap sokong umno..

      Dan PH kalau ada yang korup..kita tolak juga.

      Delete
    3. Lim Guan Eng dn Assmin pun masih sokong tak? Yg dh lesapkn 31b main Judi forex pun masih sokong ke? Jgn retorik bro..

      Delete
    4. Yg dh jadi Banduan atas kesalahan Meliwat pun ko sokong bagai nk tak utk jd PM.. Dh takde yg lebih bermoral dn mulia ke dikalangan puak haprak korang tu? Tinggal yg bengap bengap je tu..maka tu no choice la.. Nyanyuk pun nyanyuk la.. Liwat pun liwat la.. Tak kesah kan?? Sebab tu je yg tinggal..

      Delete
    5. 30 bilyon rugi tapi legasi dan pembangunan infrastruktur, termasuk Pusat Tadbir Putrajaya dan Kediaman Rasmi Sri Perdana tempat Najib & Rosmag tumpang berteduh, semua rakyat nampak.

      Najib baru 8 tahun, 160 bilyon hangus, habuk pun tarak... kecuali hartanah, hotel2, apartment mewah, bungalow, jet mewah, kapal layar mewah, lukisan2 mewah, barang kemas intan berlian, tapi sayang semua kena kantoi disita oleh pihak DOJ Amerika syarikat.

      apa nie, Najib HOIIII.......???

      Delete
    6. Zaman Atok Tua tu ada tak lebuh raya yg takde TOL ? Kau ingat Atok Tua tu suka suka ke buat dn cipta projek kalau bukan bwrmaksud nk kayakn family dn kroninya.. Projek dia semua sedut duit Rakyat dn pastu rugikn dn bail out.. Rugi..bail out.. Tu le keja dia nk sakau duit dn hasil negara utk family dn kroninya.. Kau je yg bengap la Suman.. Selamanya kau dpt dn percaya air liur dia je.. Kekayaan Negara tetap hak mutlak family dn kroninya melalui projek yg terpaksa diciptanya. Dh tersedar tak yg kau ni mmg bengap tak sudah..

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. Kejora bangsat.....

      Itu pepsi cola kamu yg tak berasas berdasarkan sekolah pun tak abis. .

      Jika tidak kerana Tun Mahathir, Malaysia masih di takok negara mundur, jalanraya utara/selatan sempit, berlubang-lubang, tak ada rumah rehat, tandas awam kotor, pejabat UMNO pun bersebelahan sarang pelacur murahan di Chow Kit, lapangan terbang & pelabuhan ketinggalan zaman, rakyat masih buta komputer & teknologi maklumat, pentadbiran negara lembab lagi primitif..........

      Sebelum era Tun Mahathir, masyarakat dunia pun tak tahu apa & di mana Malaysia. Ramai yg masih bertanggapan rakyat Malaysia tinggal atas pokok.

      FAHAMMMMMMMMMM......???

      Delete
    9. Jadi..bg pemikiran bengap kau, kira berjasa la Atok Tua tu bila jalan jalan raya dikenakn Tol yg memeras duit Rakyat di wujudkn. Kata kau Zaman Atok Kerajaan mewah dn baik..tp apsal nk guna jalan tu pun terpaksa kena bayar??? Guna duit Atok ke utk projek projek tu?? Kerajaan yg baik tang mana tu jika kita tak henti henti dipaksa bayar utk beri kekayaan kpd family dn kroninya saja? Klau mewah, apsal tak bg free je mcm yg Najib buat sekarang??? Otak kau letak kat mana?

      Kau mmg kaki klentong la Suman.. Pastu berpusing ligat tunjuk bebal.. Utk pengetahuan kau.. Semua projek projek tu sengaja diujudkn atau diciptakn adalah semata mata utk kayakn family dn kroninya saja. Utk Rakyat ke klau Rakyat dipaksa bayar jika nk gunaknnya??? Kau mmg bengap la Suman..

      Delete
    10. Cakap orang tak berpendidikan tinggi, kolot, primitif & anti establishment.

      Delete
  14. kalau makan dedak, tupasal silap ke salah ke...saya sokonggg hidupppp najibbbbb

    Tak ke bodo u..

    ReplyDelete
  15. Kalau apa apa kemusykilan mengenai undang-undang ke, ekonomi ke, kewangan ke, hubungan sosial ke.... tanya je kat Prof Dr Kluangman dan Prof Dr Akadirjasin, mereka ni pakar serba serbi.

    ReplyDelete
  16. Kronologinya begini..sebagai bekas ahli umno

    Kalau dulu najib berundur..kita masih sokong umno..

    Malangnya najib tidak berundur..sokongan mahu diberi kepada alternatif, kita sokong pas sebab lebih mamtap dari pkr..

    Malangnya pas pula sokong janda lama, umno..
    Dan pas berpecah..

    Mahu atau tidak, yang dekat dihati adalah AMANAH..

    Dan pilihan itu tepat.

    ReplyDelete
  17. BUDAK SUMAN CAKAP PASAL MARUAH..KIKIKI...
    PENDIRIAN BERUBAH KIRA APA PLAK WAK SUMAN.?
    KLU AL ANUS PLURALIST DI LAWAN JILAT KEMBALI
    KLU BAB GEBANG CIPAN BABI PUN BOLE TERBANG

    KIKIKIKI... PIGI BERAMBOSSS LA LU WAK SUMAN BARUA SINGAPORK@DAP

    TUNGGU KAMI PRU SINGAPORK@DAP PENSABOTAJ EKONOMI


    kikikikikikiki... I

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 10.31, setuju dengan hujah kamu yang mantap macam sial.

      Delete
    2. Sokong 10.31..

      Kini mereka yg Haprak dh tak segan silu menjulang dn menjilat Banduan Kaki Liwat yg dulu mereka mereka inilah yg kutuk kaw kaw.. Mensucikn kembali kezaliman yg mereka lawan dn tentang selama 22thn.. Sungguh sadis kebodohan puak ni. Selamanya tetap gembira diperbodohkan!

      Delete
    3. Otang umno dulu dikapir si hadi..

      Sekarang rakan seperjuangan..

      Saling jilat menjilat

      Delete
  18. Apa lagi diungkit-ungkit cerita basi, Kejora bongok?

    Dah dijelaskan berpuluh kali, takkan masih tak faham2.

    Lautan mana tak bergelombang?
    Lain ulu lainlah parang.
    Sedangkan Nabi ampunkan umat.
    Inikan pula Othaman Ahmad.

    Saya masih yakin pintu taubat masih terbuka kpd sesiapa sebelum kita mati atau tibanya kiamat. Takkan kita nak condemn atau buruk sangka seseorang itu selamanya jika dia dah berubah & insaf. Manalah tahu Allah SWT telah memberi petunjuk & hidayahNYA kpd hamba2Nya yg dikehendakki.

    Oleh kerana itu, saya tak tergamak maupun ada keberanian untuk mencela Maha Suci Allah sehingga mengata Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir, seperti apa yg kamu nyatakan.

    Fahammmmmmmmm........??

    Jadinya, tak perlulah Kejora Haramjadah nak pusing auta dgn perangai keji terkutuknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg berputar tunjuk bengap dn takde pendirian adalah Suman Tua bodoh ni..

      Kerana desperate nk menjilat balik kahak busuknya..mula le nk cerita hidayah Allah. Yg dulu kau kutuk tak ingat dunia takde pulak kau cerita hidayah Allah?

      Sadis sungguh Si Suman tua yg takde pendirian dn pegangan ni. Asyik tunjuk auta dn kebodohan je. Klau nk menjilat tu.. Jilat je la bingai.. Tak payah nk konar berputar putar tunjuk bebal.. Macam kau tau dn confirm pulak seratus peratus Si Banduan Liwat tu dh bertaubat dn dapat hidayah.. Nk justifikasikn sebab kau u turn dn sokong dia pun jgn la sampai tunjuk bebal. Faham dak? Ingat kata kata ni.. "Seorang Yg Tak Bermoral..Tak Layak Menjadi Pemimpin"..

      Jgn selamanya jd bodoh dn taknak berfikir.. Dulu kata tak Layak.. Tp sekarang?? Layak la pulak.. Mana satu yg tipu ni? Kata kata Atok Tua tu yg dulu atau sekarang????

      Delete
    2. Tingkah mu yg biadab & kurang ajar kpd orang yg lebih tua malah juga kpd Allah SWT sudah cukup bukti apakah orang seperti kamu ini boleh di percayai?

      Delete
    3. cermin dulu la Suman..org tua biadap lg kurang ajar..

      Delete
    4. Kau ingat Tun Abdullah Badawi tu adik adik kau ke yg boleh kau perlekeh dn biadap terhadapnya melalui penghinaan kau?? Kau ingat Tuan Guru HJ Hadi Awang tu anak anak kau ke bila sewenang wenangnya kau hina, fitnah dn kecam secara biadap dn kurang ajar?? Kau mmg bengap dn biadap la Suman. Kau ingat dgn menyokong PH tu dh automatik jd suci la dn boleh hentam dn carut sesiapa saja yg kau suka?? Cmtu?... Tp bila tak sokong puak kau..automatik jd kotor dn berdosa? Haprak la mentaliti yg kau ada ni. Buat malu je bila dh tua tua tp masih bingai tak sudah..

      Delete
    5. Apa aku engkau, mak bapak kamu tak ajar adab sopan berbudi bahasa ker?

      Saya memang marah dgn Tun Dol sebab malas & asyik kerja tidur hingga pentadbiran negara dibiarkan budak2 hingusan pulak yg bermaharajalela. Dia tak tepati ikrar & janji hingga dasar2 kerajaan diubah sebab ikut selera dia & takut dgn Spura & Amerika. Yg paling memalukan, Islam Hadhari dia telah dihindarkan oleh Hindraf Hindu pada Hari Raya Puasa di kediaman rasmi PM, tak pernah terjadi dalam sejarah negara.

      Saya amat membenci Hadi Awang kerana telah memecah belah ukhuwah Orang2 Islam dan mengkafirkan Melayu UMNO termasuk saya, arwah ibu & keluarga. Hingga hari ini saya tidak memaafkan dia & akan saya tuntut dia di akhirat kelak.

      Delete
    6. Begini sajalah Kejora, kalau kamu benar2 anak jantan ada telur, tok sah cakap banya. Dah bertahun-tahun kamu nie cakap saja gempak macam Najib, tapi bila diajak bersemuka tak berani. Bila ada telor jumpa saya face-to-face?

      Kamu nie memang haramjadah sialan anak gampang, tau tak.....???k

      Delete
    7. Kau mmg Orang Tua yg biadap la anak gampang haram jadah!!!

      Kesian kt anak cucu kau sebab ada haram jadah di keturunan mereka..

      Delete
    8. Nada kejora dah bunyi ala gay Azwan Ali, aww..aww..aww..qww..!!

      Delete
    9. Kejora ada kala bertukar nama, bertukar bin.

      Orang yang banyak bin, agak2nya anak jenis apa yer......???

      Delete
  19. SIARAN AKHBAR OLEH MENTERI KEWANGAN II
    RIZAB ANTARABANGSA MALAYSIA (2013-2015)

    1. Saya merujuk kepada dakwaan Tun Mahathir baru-baru ini dalam video yang dipaparkan di YouTube bahawa Bank Negara Malaysia (BNM) telah kerugian AS$39.6 bilion antara tahun 2013 dan 2015 dalam menguruskan rizab antarabangsa negara. Dakwaan ini telah menyebabkan banyak kebingungan di kalangan orang ramai dan saya ingin memperbetulkan fakta-fakta ini.

    2. Kerugian yang dikatakan sebanyak AS$39.6 bilion itu sebenarnya adalah jumlah yang mencerminkan penurunan dalam rizab antarabangsa disebabkan aliran keluar dana asing dari Malaysia dan bukannya kerugian akibat perdagangan forex. Aliran keluar ini disebabkan oleh kebimbangan terhadap prospek pertumbuhan global yang lemah, jangkaan pemulihan dasar kewangan di AS dan penurunan mendadak harga minyak dunia. Dalam tempoh ini, aliran keluar modal bukan sahaja unik kepada Malaysia tetapi juga menjejaskan pasaran baru muncul termasuk Indonesia, Filipina, Singapura, Thailand, India, China, Korea Selatan dan Taiwan.

    3. Semua faktor luaran ini telah mendorong pelabur asing untuk mencairkan pelaburan mereka dalam pasaran stok dan bon kita. Ini seterusnya menyebabkan permintaan yang lebih tinggi untuk USD berbanding dengan ringgit apabila pelabur asing menukarkan dana sedemikian ke dalam USD dan membawa pulang yang sama ke negara masing-masing. Dalam tempoh ini, BNM menyediakan kecairan USD kepada pelabur asing sebagai pertukaran untuk ringgit dan ini tentunya berbeza daripada aktiviti dagangan forex yang spekulatif yang dilakukan pada awal 1990-an.

    4. Sistem pengurusan rizab semasa oleh BNM telah berfungsi dengan sangat baik dan pasaran kewangan dalam keadaan teratur dan stabil meskipun aliran keluar modal yang besar. Memandangkan asas kita yang kukuh, penurunan rizab dalam tempoh 2013-2015 tidak mempunyai kesan material terhadap fungsi ekonomi Malaysia serta kedudukan kewangan bank pusat. Malah, BNM terus mencatatkan keuntungan bersih yang sihat sepanjang tempoh itu tidak seperti pada tahun 1993 apabila kerugian operasi bersih dicatatkan disebabkan aktiviti perdagangan forex spekulatif.

    5. Saya harus menekankan bahawa rizab antarabangsa kekal sebagai penampan penting terhadap kejutan luar dan adalah penting dalam mengekalkan persekitaran operasi yang stabil dalam ekonomi domestik. Sejak itu, rizab antarabangsa Malaysia telah meningkat. Pada akhir November 2017, rizab antarabangsa kita berjumlah AS$101.9 bilion dan mencukupi untuk menyokong 7.5 bulan import tertangguh. Jumlah rizab semasa adalah lima kali ganda lebih besar daripada AS$21.7 bilion yang dicatatkan pada tahun 1997 yang hanya dapat menyokong 3.4 bulan import tertangguh.

    6. Dakwaan yang dibuat dalam video bahawa BNM telah cuai dalam menguruskan rizab antarabangsa dalam tempoh 2013-2015 bukan sahaja melulu tetapi juga merupakan usaha untuk menjejaskan mandat institusi BNM untuk menjaga kestabilan ekonomi dan kewangan negara dengan mewujudkan keraguan dan salah tanggapan di kalangan masyarakat umum. Daripada terpedaya dengan dakwaan sedemikian yang berpotensi memecahbelahkan kita, adalah lebih baik kita bekerjasama untuk menghasilkan ekonomi yang kukuh dan mampan untuk manfaat generasi masa depan kita.

    DATUK SERI JOHARI ABDUL GHANI
    MENTERI KEWANGAN II
    19 Disember 2017

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rugi tetap rugi, bezanya cuma cara rugi..

      Tak perlu alih tiang gol

      Delete
    2. berat camna tiang gol tu terpaksa kena alih jugak..lagi banyak dapat alih lagi banyak dapat dedak le...

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Puak2 Najib ingin sangat nak mendakwa Tun Mahathir.

      Nah....hari ini tersiar berita Tun Mahathir sendiri saman 6 ahli RCI Forex kerana cuba menipu dgn sengaja tidak memberi keterangan/kenyataan bertulis atau lisan saksi2.

      Padan muka...Mahathir mahu diajak lawan, sedangkan Bill Clinton, George Bush, Margaret Thatcher, Lee Kuan Yew, semua kena penangan The Grand Old Statesman.......!!!

      Delete
    5. Dgn perkembangan terbaru ini, saya yakin Najib & Rosmah tak senang duduk, berdiri, baring, makan tak lalu, berak tak lawas, semua serba tak kena.

      Delete
    6. Ye ke Suman? Kau desperate syok sendiri terkinja kinja sumbang la. Dh 3 thn Atok Tua asyik merapu dn cuba sedaya upaya dgn berbagai cara dn u turnnya tetapi tetap gagal utk tumbangkn Najib.. Najib masih steady sebagai PM.. Nk tau kenapa? Tak payah bgtau la. Orang bengap mcm kau ni mana nk faham klau diberi penjelasan.. Yg kau syok hadam ialah fitnah dn persepsi. Air liur Atok tak lengah kau hirup dn jilat tanpa nk berfikir ujung pangkal kebenarannya. Semua yg Atok hamburkn..kau le akn taksub membenarkn kesemuanya..seolah olah Atok tu maksum dn tak akn buat salah dn silap. Haprak la kau ni Suman.. Akai tak dak...

      Delete
    7. Itu menunjukkan Tun M berani berhadapan bukan saja di RCI, di mahkamah pun dia sanggp. Tak macam Najib, cakap berdekah-dekah, membohong rakyat konon nak saman malu WSJ, dah beratus Selasa berlalu, habuk pun tarak.

      Najib masih steady sebagai PM dipilih kah, atau dilantik?

      Setahu kami, dia masih PM sebab Pandir Ali cover line dia dgn suapan rasuah juta2. Begitu juga Ketua2 Bahagian habis dirasuahnya. Semua dirasuah dgn duit riba haram 1mdb yg diklepetnya.

      Delete
    8. Kau pegi tanya Madey sekarang..

      Apa maknanya "Buku dgn Ruas" ?

      Mesti automatik seluruh badannya akn menggeletar membayang Najib..

      Padan muka kau Madey..
      Akhirnya kau bertemu "Buku dgn Ruas"

      Kt Malaysia ni cuma Najib je yg mampu buat Madey desperado dn nmpak bodoh dgn u turn berkali kali telan kahaknya sendiri..

      Caya la Najib.. Ini Zaman kamu sebagai PM.. Tahniah kerana tidak tunduk dn menjadi PM boneka yg mengikut telunjuk kezaliman Madey..

      Delete
    9. ......cuma Najib je yg mampu buat Madey desperado dn nmpak bodoh....??

      Tapi kenyataannya.....


      2 X (N2H) Najib sembunyi dalam kaim Rosmah takut berhadapan face-to-face hingga TMJ juga turut kome dalam facebooknya.

      Najib dan 'panglima2 kecut telur' termasuk pandikar bapok Amin lari ikut pintu belakang bila Tun Mahathir datang ke Dewan Parlimen.


      APA NIE, KEJORA...
      DORANG DAH MENJANGKIT PENYAKIT TAKOTTT KAMU TUU KER....??

      Delete
  20. Johari cakap capital outflow menyebabkan rizab BNM berkurangan. Fahamkan betul2. Hakikatnya memang betul. Itu yang net result nya. Soalan nya apa pasal capital outflow besar-besaran tiba2 ? Aku cakap suasana pelaburan jangka panjang di Malaysia tak menarik. Apasal jadi begini ? Dulu FDI masuk tak payah merayu pun ! NOF dan agensi2 nya makan gaji buta ke ?

    Pelabur2 memang tak suka suasana politik yang tak menentu. Pergi la sekolah mana pun di luar Malaysia; ini yang diajarkan. Tak payah jauh2. Pergi Sungapore dah. Sebab nya bila politik tidak menentu, pilisi2 akan selalu nya flip flop. Ini memabawa ketidak-tentuan potential return on investment. Cakap berdegar2 ROI sana ROI sini tak faham nya tidak !

    Hutang negara bertambah2. Ini keadaan yang tak bagus. Hutang begara sekarang semua dalam USD. Dulu dalan Yen Jepun. Sekarang boleh jadi dalam Yuan. Keadaan ni semua bawa negative effect on the Malaysian ekonomi. Dan lagi MOF bangang nak mampos tak bertindak dengam berkesan melawan effect negative keatas ekonomi Malaysia. Lama kelamaan we have a run on or flight of capital. Dulu flight of hot money. Tapi sekarang longterm investment pun melokop keluar. Johari ni tak bodoh sebenarnya. Dia kena baca skrip bodoh sebab menteri kewangan pertama nya pun bodoh. Kalau cerdik macam Daim, tak sampai jadi macam sekarang.

    Forex loss ni BNM hal reserve management. Ini financial management tool. Setiap sekolah finance ajar ni. Tak ada cara lain. Dan Nor Mohamad Yakcop was the best person with fairly good knowledge to have had undertaken the job. Kalau tuan masrop dan lain2 ada pergi sekolah finance, ini semua bukan JUDI walaupun ada element judi. This is how sistem kewangan functions. Di mana2 di dunia pun sama. The word is hedging. Bukan macam tikam ekor. Siapa nak rugi ?
    Boleh jadi FELDA suka rugi !
    Boleh jadi 1MDB pun suka rugi !
    Boleh jadi TH pun suka rugi !
    Banyak lagi agensi2 dan GLC2 jadi alat MO1 yang bertindak macam tak pas MCE.

    Anwar dibicarakan di mahkamah dan didapati bersalah. Aku ingat kalau pun MAHKAMAH NOW OVERTURN THE JUDGEMENT AGAINST ANWAR, Mahathir tak perlu dipersalahkan ! What makes you think Mahathir has to do with penghakiman Mahkamah Tinggi ? MO1 dismissed AG and AG was eliminated in a humiliating way and with full suspicion for doing his job. Now what do you think of this ?


    Orangair

    ReplyDelete
    Replies
    1. 6:16....

      Baru2 ini debat Belanja-sakan Najib-Rosmah 2018, budak Johari itu tergagap-gagap nak menjawab soalan-soalan Rocky Rafizi Ramli di parlimen.

      Apa punya standard Timbalan Menteri Kewangan dalam Kabinet Kasut Najib, memalukan......!!



      Delete
  21. Baru2 ini ramai ahli2 UMNO istihar keluar parti masuk PPBM, ahli2 PAS pula masuk Amanah untuk mengukuhkan Parti Pakatan Harapan di Trengganu.

    Mereka kecewa & hilang kepercayaan dgn sikap Najib & Hadi Awang yg tak amanah.

    Najib 2 tahun lalu di perkarangan Sek Imtiaz Yayasan Trengganu, Besut di hadapan ribuan hadhirin mengaku...

    "Bodohlah saya tuan2 & puan2 membiarkan RM2.6 bilyon masuk ke dalam akaun bank saya".

    Setahun kemudian, ternyata dia memang bodoh seperti yg dia perakui, tapi membohong kali ini konon duit memang ada masuk dari Arab dogol.

    ReplyDelete
  22. SIAPA NAJIB SEBENARNYA.....???

    Umum semua tahu Donald Trump amat membenci Islam.

    Najib baru saja melafazkan (disaksi berjuta umat Islam) ketika menyembah ke bawah duli presiden Donald Trump....

    'Your enemy is our enemy' (Musuh tuan adalah juga musuh kami).

    Dengan penyerahan diri serta lafaz kesetian Najib pd Donald Trump itu, maka jelaslah Najib juga memusuhi Islam.

    Oleh yg demikian, maka WAJIB lah kita menghumban dia dari Putrajaya demi Agama, Bangsa & Tanah Air.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ya tak lupa....

      Kejora lahanat kufur juga adalah musuh Islam kerana dgn biadabnya telah mencela Maha Suci Allah SWT dengan lontaran kata2 kejinya,

      ALLAH MELIWAT DUNIA AKHIRAT MATDEY & KELUARGA.

      Ingat itu, semua pembaca blog....!!

      Delete
    2. Kikiki..

      Si Baghal dh semakin desperate..

      Selamanya kau fitnah dn menipu la bingai. Seronok melayan kebodohan kau ni. Makin dilayan.. Makin dn semakin menjadi jadi bengap yg kau pamerkn..

      Delete
    3. Kejora dah terkulai layu tak terdaya menagkis dgn hujjah bernas, kecuali merintih dgn sindrom dinial jer.

      Dah dasar budak tak abis sekolah yg hanya mampu tiru, kopipes & mencarut jer....!!

      Delete