Wednesday, December 27, 2017

MANA SATU YANG BETUL TENTANG LIM GUAN ENG DAN KERAJAAN PULAU PINANG (?)

Nak tanya kepada pelawat blog ini sepanjang apa yang anda dengar dan pandang atau berasaskan pengalaman, mana satu yang betul tentang lim guan eng dan kerajaan pulau pinang..

Mengabai dan menindas kaum Melayu atau mengabai dan menindas kaum cina...(link akan diusahakan kemudian..)

Ini berdasarkan pelbagai versi samada dari umno atau mca gerakan atau dari lain-lain sumber, ngo dan sebagainya.

31 comments:

  1. Dah 27 kampung warisan ditebas dan Melayu dihalau. Tanah diberi pada kontraktor kroni Cina. Tiada apa apa bahagian Melayu. Tanah Penang yg ada pun habis dijual pada kontraktor kroni Cina. Hingga kini cuba cipta tanah dgn tambak laut. Habis kampung nelayan Melayu tiada punca pendapatan. Belum kira campurtangan isu fatwa. Belum kira rumah mampu milik yg tak dibuat. Melayu yg ada rata ratanya perlu rumah mampu milik untuk tinggal. Rumah mahal yg didirikan secara langsung memaksa Melayu pindah keluar. Apalah kita redha dgn kerajaan kafir yg memusuhi Islam. Benci sangat pula dgn kerajaan Melayu yg ada dan hendak dijatuhkan. Dengarlah nasihat ulama' - jangan undi DAP. Mereka hendak hancurkan Islam dan Melayu. Jangan merintis jln ke neraka dgn undi kafir musuh Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rumah mahal kena tanya najib, contoh prima;

      1.500 000 unit dijanjikan.

      2.25,000 unit dibina

      3.Hanya 12,600 unit berjaya dijual.

      Persoalannya?

      Dimanakah janji najib membina 500 000 unit rumah untuk rakyat?

      Kenapa hanya 12,000+ unit berjaya dijual?

      Adakah kerana mahal?

      Adakah rakyat pendapatan sederhana tidak mampu memilikinya?

      Adakah benar rakyat hanya mampu tengok?

      Delete
    2. "Dengarlah nasihat ulama' - jangan undi DAP"

      Ulama manakah yg menyokong kebatilan? Tidak berani berhadapan dengan kebenaran? Adakah DAP mencuri,menyamun wang, harta serta menipu rakyat seperti mana umno najib lakukan?

      Delete
    3. "Dah 27 kampung warisan ditebas dan Melayu dihalau"

      Adakah pemilik tanah kampung warisan mempunyai geran tanah? Boleh kah mereka dihalau begitu sahaja? Kenapa semasa BN memerintah tiada pembelaan?tindakan? memastikan penduduk tidak dipinggirkan?

      Delete
    4. Anon, bukankah LGE sendiri dah didakwa rasuah? Kenapa masih sokong? Namun aqidah lebih besar dari isu itu. DAP adalah musuh Islam dan Melayu. Bacalah tulisan Tunku Aziz yg dlm DAP dulu. Juga jangan butakan mata pada penentangan syariah dan hina ulama mereka. Baca buku Sang Nila Utama and the Lion of Judah untuk faham agenda evengelis dunia dan evengelis Malaysia. Jangan khianati agama dan bangsa dek hasutan.

      Delete
    5. Oh gitu rupa nya. Sbmlm DAP PPinang diperintah olh Gerakan Islam.

      Delete
    6. Ulama menzalimi diri sendiri kerana dedak. Dlm hti kecil mereka tahu kebenaran berpihak pda yg mana.

      Delete
    7. Ulama bukan maksum,,buat silap jugak....!!!! 24 jam cakap bohong dan putar belit tolong jangan mengaku ulama......!!

      Delete
    8. Anon 8:12..... berhalusinasi bahawa hati kecilnya membisikkan DAP lah penyelamat umat.... dan sedang di zalimi.... kesiannnnn

      Delete
  2. Nasib kau la labu.. pru 14 p pangkah lg

    ReplyDelete
  3. Senang saja jawapan bagi soalan bro KD

    Ia bergantung kepada siapa yang bercakap.

    Kalau yang bercakap itu UmNo maka depa akan kata LGE menindas Melayu dan Islam.

    Kalau yang bercakap itu MCA ataupun GERAKAN depa akan kata LGE terlalu mengutamakan Melayu dan meminggirkan kaum Cina.

    ReplyDelete
  4. Kalau nak fakta, Najib tu Bugis, Islam dan 24 jam terpekik terlolong bela melayu. Diam2 dia kebas 2.6 billion. Isa Samad, side kick Najib pun sama...melayu Islam tapi diam2 mengebas ntah berapa juta. Banyak lagi la melayu2 yg terpekik terlolong bela melayu bela Islam tapi diam2 mengebas mcm tak tau dosa pahala halal haram. Persamaan kesemua kaki2 kebas tu adalah drp UMNO pelbagai peringkat...drp kepala bapak presiden sampai la ke ketua cawangan...jantan betina tak kira tua atau muda. Berapa kena kebas? Berbilion2 beb.

    Skrg cuba compare DAP punya kebas...takpun LGE yg melayu dok kutuk2 termasuk la cina2 MCA Gerakan yg berpayung bawah UMNO? Sapa2 yg waras pon boleh pikir ler yg melingkupkan melayu dan Islam adalah melayu sendiri. Mcm la LGE lanun besar kat msia nie...walhal najib tu pengebas paling besar abad ke 21 tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas tu tanya najib, sapa yg menganiaya org melayu? Sah2 dia cakap DAP..LKS anak beranak...bodo la kalau nak mengaku dia sendiri pon kaki kebas. Tanya LGE, dia akan kata dia cuba nak bela melayu tapi melayu tak nak percaya pulak semata2 sebab dia cina kafir...walhal semua tau kt Penang tu takde melayu yg btol2 kaw2 kena aniaya mcm Najib atau Isa Samad atau kaki2 kebas dlm UMNO sudah buat kt org melayu. Contoh mcm penangan UMNO kt Felda, MARA, TH, KWAP dan lain2...termasuk la kat Sarawak dan Sabah.

      Masih lagi mau tanya siapa aniaya melayu??? Bila kita cakap mula la merapu2 geng2 UMNO tibai balik mcm org takde akal nak pikir semata2 mau isi temolok diorang dgn duit2 upah yg tak seberapa. Mcm barua....melayu membaruakan melayu yg lain dan dua2 dok kata cina yg menganiaya melayu...apa punya keling la melayu skrg nie.

      Delete
    2. Kesiannnnn... cakap macam red bean army..... aku tak rau sejak bila LKS nak bela melayu.... 13 mei lun kita dah tau perangai dia macamana.... sampai sekarang dia menipu melatu2 yang macam hang ni pun hang masih tak perasan.... terpulang hangpalah.... kesiannnn

      Delete
    3. 13 mei, umno najib ada gak main peranan, sepatutnya reda kan keadaan, sebaliknya simbah petrol kat api sedang marak, ucapan najib masa tu....panda pun boleh terbang!

      Delete
    4. Perhatian semua pembaca blog...

      BUKTI NYATA NAJIB MENGANIAYA UMAT MELAYU:

      ASB dilancarkan oleh Tun Mahathir pd awal 1990 khas untuk kepentingan Melayu/Bumiputera dgn rekod pembayaran2 dividen seperti berikut....

      1990 8.00 6.00 14.00
      1991 8.50 4.00 12.50
      1992 7.50 5.00 12.50
      1993 9.00 4.50 13.50
      1994 9.50 4.50 14.00
      1995 10.00 3.00 13.00
      1996 10.25 3.00 13.25
      1997 10.25 1.25 11.50
      1998 8.00 2.50 10.50
      1999 8.50 1.50 10.00
      2000 9.75 2.00 11.75
      2001 7.00 3.00 10.00
      2002 7.00 2.00 9.00
      2003 7.25 2.00 9.25 (Pak Lah sbg PM)
      2004 7.25 2.00 9.25
      2005 7.25 1.75 9.00
      2006 7.30 1.25 8.55
      2007 8.00 1.00 9.00
      2008 7.00 1.75 8.75
      2009 7.30 1.25 8.55 (Najib sbg PM)
      2010 7.50 1.25 8.75
      2011 7.65 1.15 8.80
      2012 7.75 1.15 8.90
      2013 7.70 1.00 8.70
      2014 7.50 1.00 8.50
      2015 7.25 0.50 7.75
      2016 6.75 0.50 7.25
      2017 7.00 0.25 7.25

      Perhatikan semasa Tun M sebagai PM, bayaran dividen adalah 8 ~ 10 sen sejak ianya dilancarkan pd 1990.

      Walaupun ketika negara diserang penyangak matawang Soros & krisis ekonomi Asia 1997/98, ASB ketika itu masih mampu bayar dividen + bonos 10.25 ~ 11.25sen.

      Namun, amat menyedihkan bila Tun Mahathir menyerahkan pentadbiran negara kpd Pak Lah, ASB sudah mula menurunkan bayaran dividen.

      Keadaan bertambah buruk bila Najib mengambil alih pentadbiran, jauh menjunam lebih rendah dari era Tun Mahathir.

      Tidakkah itu jelas bahwa Najib memang menjahanamkan kemakmuran negara hingga ASB yg satu2nya kepentingan Melayu/Bumiputera jadi mangsa.

      Nahhhh.....wajarkah dia dianggap wira & pembela umat Melayu/Bumiputera?

      Atau sebaliknya dia seorang PENGKHIANAT terhadap umat Melayu/Bumiputera?

      Delete
    5. Kikiki

      Si Tua baghal bawak isu dividen ASB pulak. Boleh pulak menipu dgn berkata ASB tu cuma satu satunya kepentingan Melayu/Bumiputera???

      Oii Suman Penipu. Tak abis abis ke nk fitnah ni? Dividen ASB pun kau nk perbesarkn dn letak kesalahan kt Najib. Yg dh hilang lenyap Rm31.000.000.000 tu nape tak nk menyalak?

      Delete
    6. We commented with substantial facts & figures, what have you other than silly remarks.

      Delete
    7. BAMK NEGARA RESERVES:

      Tun Mahathir:
      22 years - RM31 billions losses

      Nahib:
      Only 8 years - RM161 billions losses

      Delete
  5. Khas buat j bangang.
    Jika anda tahu inti pati peristiwa luxembourg,anda berhak berhujah. Jika tidak anda memang haramjadah. Tu la yg telah menghantui jibun,PAHAM? Bangkai punya mangkuk!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr J tu kuat telan JEMBUT...rosak akal pikiran sampai melalut dgn fakta2 kononnya...apasal fakta2 najib+isa samad+rosmah+kerry+zahid jawa+++ kau tanak bentang? Osen strategi tu mangkuk2 ayun tu pakai masa mengebas duit...takde saingan, kreatif malah muka selamba kata manadeeee kebas?? Bukti 4 saksi mana?? AG kata takde salah apa pon...semua dermaaa..apa2 pun kita jerit dulu HIDUP MELAYU!!! HIDUP NAJIB!! Keramat hidup org melayu tu brader2...jgn main2.

      Apa punya pundek perangai melayu UMNO skrg nie terutama Mr Jembut sampai nak kenal penyamun2, perasuah2, kaki betina dan pengkhianat bangsa sendiri pon sampai kelabu asap otak nak pikir? Nak berhujah dgn fakta2 pon tak guna sebab alangkan si Apandi AG pon kata najib tak salah...padahal tangan dia dok pegang fakta2 money trail 1MDB masa dok gebang depan reporter2....inikan pulak geng2 taraf semut mcm Mrrrr Jeeembut...fakta kepala bapak kau! Aku nengok PAU aritu sampai naik loya nengok kaki2 kipas nie berucap memuja2 najib....tersenyum lebar najib sebab berjaya membaruakan kesemua yg hadir....keramat hidup punya penangan.

      Tak pelik ke sekor pon tak berani nak ungkit isu2 rasuah yg melibatkan org2 UMNO sendiri??? Isu2 felda, TH, MARA dan lain2?? Masalah yg bukan direka tapi yg nyata berlaku? UMNO bela melayu ini mcm ke? Pelingkup melayu adalah.

      Jasa2 UMNO yg lepas tu laa modal UMNO skrg nie...tak abis2 dok ungkit jasa2 org2 dahulu yg kita sendiri akui mmg ada tapi skrg yg tinggal dlm UMNO cuma bangkai2 hidup yg berpakaian melayu...presiden bugis tapi mengaku melayu...timbalan presiden jawa ntah pendatang haram mana tapi mengaku melayu...lembu condo pon ada...pakai baju kurung..hipokrit sungguh.

      Delete
    2. Derma RM2.6billion,SRC,1MDB, Felda,Mara, Tabong Haji & KWSP semuanya dilakukan oleh cina DAP manakala orang-orang Ameno baik-baik belaka.......!!

      Delete
  6. Utk soalan ini, jawabannya ada pada org Melayu P.Pinang. Yg lainnya xperlu menyebuk. Baik BN atau DAP...sama saja. Melayu tetap tidak dpt menandingi kaum lain TAPI nasib Melayu lebih terbela dizaman DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehehehehehehehehehehehe....hihihihihihihihi.....wakakakakakakakakaka...... terbela lah sangat... melayu yv acaner yv terbela.... melayu mamu kan... yg memang dah mmg kaya sebelum ni.... mamu mami memanglah kaya.... yv mana merempat hang mana perasan sebab dah lama kena benam ngan DAP.... ikut hang lah.... kesiaaannnnn

      Delete
    2. Teringat plak zaman malaya, jepun memerintah, kempetai dapat maklumat dari melayu dajjal, samalah seperti macai 4.17, berterusan melakukan fitnah, nikmat dunia cuma sementara, azab akhirat korang fikir2kan lah.

      Nak bertaubat? Ko kena merangkak dan berguling guling atas bara api minta maaf dengan manusia yg telah ko rosakkan.

      Delete
    3. Dalam tahun 2009, kekayaan Felda dianggarkan RM9 ribu juta (RM9 bilyon).

      Hari ini, kekayaaan Felda hanya tinggal RM200 juta.

      Soalan cepu mas:

      SIAPA GERANGAN YG SONGLAP NIHH....??

      Delete
    4. sape lagi kalau bukan geng2 pengkhianat melayu tu....nak tahu sape pengkhianat tu? pi tanya dgn suarli n the geng.

      Delete
    5. BUKTI NAJIB BERSALAH DI ATAS KERUGIAN & KEHILANGAN HARTA FELDA DARI PERAKUAN MULUT PEMBOHONGAN NAJIB KETIKA PELANCARAN FELDA FGV PD 2012.

      Najib berauta klentong ketika melancarkan prospektus FGVH sempena penyenaraian gergasi perladangan itu, mengumumkan konon daripada 255,371,000 saham terbitan penawaran runcit, sebanyak 182,408,000 saham terbitan diperuntukkan kepada peneroka, pekerja dan mereka yang telah memberi sumbangan kepada organisasi tersebut manakala 72,963,000 saham selebihnya adalah untuk pelabur awam.

      Najib juga berkata dakwaan pihak tidak bertanggungjawab bahawa kerajaan akan memanipulasikan golongan peneroka dengan penyenaraian tersebut sebagai tidak benar dan tidak berasas sama sekali.
      (Ternyata dakwaan itu kini Allah SWT telah bongkarkan adalah benar - Najib sebenarnya lah yg klentong auta untuk mengklepet dana Felda & duit peneroka2).

      Tanpa rasa bersalah NaJib menegaskan ketika itu konon apa yang dia lakukan adalah sebagai menepati amanah yang ditinggalkan oleh ayahanda saya, Tun Abdul Razak.
      (Amanah... My Foot.....!!)

      Dia juga kata "Sebagai menteri yang bertanggungjawab ke atas Felda, saya dan rakan-rakan berjanji tidak akan sekali-kali membiarkan kemudaratan bukan sahaja kepada warga Felda tetapi juga kepada generasi terkemudian dan negara. Kita tetap akan memperjuangkan Felda sebagai institusi lambang kejayaan rakyat Malaysia,".
      Saham FGVH disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Bhd pada 28 Jun 2012.

      Najib klentong lagi konon penyenaraian FGVH mencatat dua detik bersejarah bukan sahaja kepada Felda tetapi juga negara apabila penyenaraian itu merupakan yang terbesar di Asia pada tahun itu dan tawaran awam permulaan (IPO) itu merupakan yang kedua terbesar di dunia selepas Facebook.
      (Apa dah jadi sekarang.....??

      Najib konon melahirkan rasa bangga apabila langkah penyenaraian itu telah mencetuskan penerimaan yang luar biasa dan kini pihak Felda berdepan dengan satu masalah baru iaitu memenuhi kepuasan semua pihak yang memohon saham FGVH.

      "Walaupun orang kata, ini satu masalah yang menyenangkan, ini adalah masalah kejayaan tetapi juga terpaksa membuat keputusan yang sebaik dan seadil mungkin," kata Najib.

      Najib menipu & berauta lagi konon penyenaraian itu akan melonjakkan FGVH untuk menjadi sebuah syarikat bertaraf dunia apabila menarik minat dua buah syarikat komoditi utama di Eropah iaitu Louis Dreyfus Commodities Asia dan Vitol Group untuk menjadi rakan kongsi strategik.
      (Poh daaa..Najib.....!!)

      Najib berauta lagi konon dalam kedudukan yang baik untuk menggunakan kedudukannya sebagai pengendali minyak sawit ketiga terbesar di dunia melalui pemilikan 49 peratus saham dalam Felda Holdings Bhd dan untuk berkembang dengan lebih maju.
      Selain akan menguntungkan Felda dan peneroka, penyenaraian itu juga akan membawa keuntungan kepada rakyat Malaysia kerana badan seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, Permodalan Nasional Bhd, Tabung Haji dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera juga akan memiliki saham FGVH.
      (Apa dah jadi sekarang, semuanya dah lingkup kena tibai Najib, Rosmah, Isa & geng2 UMNO kaki lahap)

      Najib juga bersandiwara untuk menipu dgn berkata, langkah itu bukan sahaja dapat melimpahkan kemakmuran dan kejayaan Felda tetapi juga bagi kemakmuran rakyat dan negara.
      (Kesudahannya, kini ekonomi negara melingkup, tanah pusaka terlepas ke tangan orang tanpa apa2 pulanganat & untuk rakyat & negara).

      Sehubungan itu, beliau meminta peneroka Felda terus memberi keyakinan kepada penyenaraian itu dengan melabur dan menyimpan saham mereka bagi jangka panjang.


      Kesimpulannya:
      Itulah bukti nyata Najib adalah mastermind di atas jenayah pencurian harta & wang Felda, selain budak suruhan dia si toyol Isa Samad.

      Delete
    6. KEHILANGAN HAK MILIK TANAH FELDA DI TENGAH2 KUALA LUMPUR, siapa bertanggung jawab:

      Bagaimanakah Felda atau lebih tepat lagi pihak penerajunya boleh menyerahkan surat kuasa wakil (Power of Attorney) kepada sebuah syarikat pemaju untuk memajukan tanah berkenaan?

      Nilai semasa tanah Felda di Jalan Semarak yang diambil alih untuk dimajukan pembangunan bercampur projek Kuala Lumpur Vertical City (KLVC) dianggarkan mencecah kira-kira RM1 bilion.

      Pindah milik tanah itu dikatakan berlaku sejak 2015, iaitu semasa Tan Sri Isa Samad menjadi Pengerusi Felda.

      Bagaimana tanah sebuah agensi kerajaan boleh terlepas ke tangan syarikat swasta tanpa membayar satu sen pun?

      Siapakah dalang di belakangnya. Mengapakah mereka membiarkan perkara itu berlaku? Rakyat tidak boleh dibiarkan berteka-teki. Yang bangkit dalam kepala rakyat sekarang ialah, berlaku kongkalikung.

      Ini satu lagi contoh kelemahan pentadbiran Najib bagaimana kedaulatan, tanah pusaka negara begitu enteng jatuh ke orang/kuasa asing.

      Najib tidak boleh lepas tangan dalam skandal terbaru melibatkan Felda kerana beliau yang bertanggungjawab melantik Isa Samad sebagai pengerusi walaupun Isa Samad ada rekod jijik guna politik wang.

      Kenapa Najib masih gatal tangan melantik Isa.......???

      Delete
    7. - IPO FGV - gagal dgn harga pasaran merudum.
      - FGV rugi berbilyon, saham jatuh 5.55~1.55
      - FELDA bertambah hutang
      - FELDA susut aliran tunai
      - FELDA assets yg semakin kurang.
      - FELDA hilang tanah di tengah KL nilai 1 bilyon.
      - Hotel harta dipindah miliklesap ke sykt BVI.


      Allahyarham Tun Razak menubuhkan Felda untuk kemakmuran rakyat miskin supaya ada tanah & kebun sendiri.

      Felda yg dah berjaya & jadi contoh kpd negara2 membangun lain kini ternyata di 'fail' kan oleh Najib.

      Felda dah bertukar nama 'Fail Dah' gara2 kerakusan Najib & Isa Samad......!!

      Delete
    8. Kikiki

      Si Tua bengap yg dh terlalu desperate nk menipu dn fitnah. Berjela jela dn berkajang kajang mereka cerita.

      Kesian aku tengok Si Suman penipu ni nk claim dedak. Korang ingat kerja Free ke nk tulis berkajang kajang utk manipulasi isu Felda ni.

      Masyukkk le bulan ni Suman Oiiii..

      Delete