Monday, December 11, 2017

SIAPA LAGI MANUSIA DI BUMI MALAYSIA YANG BERANI CAKAP KALAU BUKAN DIA..




Buktikan apa yang Tun cakap tersasar jauh....
Tidak mungkin suka-suka cakap, tidak mungkin 100% tidak benar dan tiada asas kerana ianya membawa risiko...
Ini adalah soal dasar, keselamatan dan kedaulatan negara.




71 comments:

  1. Sekali sekala aku ziarah blog ni saja nak tengok apa yg di meroyan kan. Lepas tu... left. Kemudian aku melawat blog lain pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana selalu menunggu posting terbaru dari blog ini.

      Delete
    2. Tak "left" pun rupanya
      ...

      Muncul semula.


      Kikik3

      Delete
    3. Hahaha..

      Rupanya Suharli tak tau yg admin boleh tgk IP address dan boleh tahu yg muncul tu orang yg sama atau tak.

      Lawaklah Suharli ni. Komen berdegar-degar berdegar-degar pastu kata muncul sekali sekala dan left plak.

      Adoooi...

      Delete
    4. mamat bodoh tu apa dia tahu...yang dia tahu perut kenyang terima dedak je.

      Delete
    5. MN, apakah semua org yg tak selari fahaman dgn pembangkang dikira makan dedak? Yg sokong semua ikhlas dan tak terima dedak pembangkang? Hasutan pembangkang dah banyak rosakkan minda org Melayu. Sanggup naikan musuh Islam dan liberal hanya kerana ikut nafsu. Menang jadi abu kalah jadi arang....
      Untuk renungan, Rafizi kantoi besar dengan hasutannya semalam. Ini dah kali ke berapa dia kantoi. Mereka yg beriman dgn manusia ini silalah muhasabah. Berapa banyak lagi fahaman kita adalah hasil dari dusta dan hasutan manusia ini. Beliau sendiri dah mengaku tugasnya menghasut. Begitu manusia tak takut Allah ketika hidup. Jauhilah darinya MN. Alasan saya ditipu Rafizi tak diterima di akhirat. Saya bersaksi bahwa mereka disini dah diberi bukti dan peringatan.

      Delete
    6. kahkahkah bila si munafik berbicara..hello jahilliah kasi tahu dgn geng A9 kau kalau betul berjuang dgn seikhlas hati tak payahlah beranon-anon yang lain...
      apa nak tunjuk kan kat sini yang geng pengkhianat bangsa kau tu ramai.
      boleh belah la...

      Delete
  2. https://id.m.wikipedia.org/wiki/Negara_komunis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bn buat round table meeting dgn parti komunis.

      Dimanakah amanah yg dipegang kerajaan?

      Delete
    2. Anon, apakah mesyuarat pun jadi isu? Adakah tandusan bahan hasutan? Cuba google kembali idola saudara AI yg pergi menghadap yahudi US. Beliau beri jaminan pada mereka bahwa 'Keselamatan Negara Israel menjadi Keutamaan kami'. Sekali gus iktiraf Israel dan jahanamkan perjuangan Palestine. Carilah ilmu yg pasti saudara. Jangan terbawa hasutan.

      Delete
    3. Kalau komunis xde isu, kenapa label DAP komunis?

      Delete
    4. bayangkan kalau yang buat tu dari ph lebih2 lagi kalau DAP fuh mahu gegak gempita dibuatnya.

      Delete
    5. Mohamed Noor...

      Both Jahiliyah & Sumarli Main Terop are nuts. I rest my case....!

      Delete
  3. https://www.pinterpandai.com/negara-komunis-yang-tersisa-di-dunia/

    ReplyDelete
  4. https://www.bharian.com.my/node/120690/amp

    ReplyDelete
  5. Suharli, ulas politik "macam" pandai..

    Buat link pun tak pandai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payahlah suharli kau nak buat link propaganda, link kayu, orang dah tak baca media caroot comedia..

      Kau rebus link tersebut dan minum..



      Delete
    2. En suharli sedang menghalalkan cara macam motto komunis,matlamat menghalalkan cara. Kerajaan lebih patut membela perajurit kita yang berjuang melawan komunis hingga kan ada yang terkorban, putus kaki, putus tangan, buta..ikut le MO1 tu En suharli..simpan le MO1 tu en suharli..Angkat le penyamun terbesar dalam dunid tu..tapi kena INGAT, JGN SAMPAI NEGARA TERGADAI

      EX umno JERAI

      Delete
    3. Tak pandai buat link eh... itu buktinya aku ni bukan upahan.... rugilah UMNO upah aku jadi cyber trooper tp tak pandai buat link pun..... so terjawab sudah tohmahan korang yg amu ni makan dedak... beb...aku hanyalah marhain biasa beb..... bukan macam korang.... makan pun fusion.

      Delete
    4. Bukti bukan upahan?
      Dimanakah amanah yg dipegang kerajaan?

      Sudah berapa lama suharli lari.
      Mintak listkan kebaikan 1mdb smp hari ini xde jawaban.
      Kalau ikhlas berjuang bukan kerana wang, kenapa takut dgn kebenaran?

      Delete
    5. Hang nengok ajerlah.... tanya aku wat per.... hang bagi ajerlah saru benda yg 1MDB gagal.... so that kau menang satu tangga dari aku hokeyyy....

      Delete
    6. mana ada rugi oii bagi puak umno bayar macai2 yang haramjadah...king umno duit pada dia no problem makan tak abis beb.cuba tanya menteri2 yang dapat juta2 tu?

      Delete
    7. Suharli Main Terop
      Mohamed Noor

      Apakah sumbangan Najib kepada pembangunan negara selepas Tun Dr Mahathir?

      Jika adapun, ianya hanyalah sekelumit sambungan perancangan semasa Tun Dr Mahathir.

      Natijahnya, Najib tiada apa yang baik hendak atau boleh dibanggakan, kecual kerusakan & keaiban.

      Delete
    8. amat setuju dgn pak man...buat malu kaum melayu je si lanun tu.

      Delete
  6. Saya rasa ada betulnya Tun berkata begitu, kita harus waspada seblum terjadi kalau nasi dh jadi bubur tiada ucapan lagi.

    Project sebesar itu adalah baik. Soalnya dakwaan Tun perlu kita peka - jika nasi jd bubur dah terlambat nk adjust. Baru nak sesal. Berapa ramai warga kita dpt kerja. Jgn jadi Zimbabwe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasi jdi bubur ok lagi, boleh makan bubur!, tapi kampung yg tergadai, susah nak tebus balik selagi najib jadi pm! Maklumlah dah terhutang budi!

      Nmpaknya komunid tak perlu lgi bersusah payah, najib sdiri yg bgi karpet merah kat bapak segala komunis utk masuk dan seterusnya sedikit demi sedikit mengambil harta peninggalan nenek moyang jdi hak mereka.

      Penaklukan alaf baru oleh komunis dah bermula! Singkirkan najib atau kita akan kehilangan hak atas tanahair kita!

      Delete
    2. Dan UmNo terus menyanyikan lagu 'anak kecil main api'.

      Inilah sebenarnya hipokrit tahap gaban..

      Delete
    3. Siang malam cari isu nak burukkan kerajaan. Mesyuarat dgn parti komunis pun jadi isu. Mereka yg mesyuarat kerjasama dgn Cina DAP musuh Islam tak ke nak jadikan isu? Tak ada ke kebaikan Kerajaan? Ekonomi tumbuh sangat baik tak sebut?

      Delete
    4. Apa keperluan parti Bn utk mesyuarat dgn parti komunis?

      Delete
    5. 10:46...

      Kerana Najib telah membuka pintu kota seluas-luasnya mempelawa, menggadai, menjual & menyerah aset & tanah pusaka bangsa.....

      ....Najib telah khianat pd Agama, Bangsa & Negara.....!!

      Delete
  7. Ada kuasa...ada dedak....ada pencacai....

    ReplyDelete
  8. Macai-macai A9 yg rata-ratanya adalah burung kakak tua yang tidak memahami apa yang mereka cakap terutama si Virgo yang jahil dan pendusta selalu mengatakan bahawa DAP adalah kafir harbi. Betulkah?

    Kafir Harbi adalah kafir yang boleh ataupun wajib diperangi disebabkan mereka tidak mengikitiraf pemerintahan Islam di sesebuah negara.

    DAP menyanyikan lagu negaraku, mengakui kepimpinan Melayu Islam di dalam politik, berbahasa Melayu dan sbgnya yang menunjukkan bahawa mereka mengiktiraf kepimpinan negara ini adalah milik orang Melayu-Muslim.

    Malah apabila dilihat LGE menangis ketika meminta bantuan akibat banjir di Pulau Pinang ia menangis meminta bantuan Angkatkan Tentera Malaysia dan bukan bantuan dari China.

    Kalau nak lihat ciri-ciri kafir harbi, China yang sebenarnya punya ciri ini. Mereka membina negara mereka di dalam negara kita, tidak hormatkan anggota keselamatan kita malah terdapat kejadian mereka menyerang anggota polis kita. Mewujudkan negara mereka sendiri di dalam negara kita, inilah sebenarnya ciri-ciri yang amat jelas sbg ciri kafir harbi. Siapakah yang bersekutu dgn mereka, UmNo-BN atau PH?

    Mengata orang padahal itu sebenarnya adalah mereka.

    UmNo di dalam keadaan terdesak sehingga mahu bergantung kpd 'fatwa' mereka bahawa PH khususnya PPBM bersekutu dgn DAP dan DAP adalah kafir harbi. Sudah ketandusan isu maka dimainkan isu perkauman sempit dan diberikan wajah agama. Amat jelek perbuatan mereka itu.

    Menjatuhkan satu pemerintahan yang diketuai oleh orang Islam untuk digantikan oleh satu pemerintahan baru yang diketuai juga oleh orang Islam bukanlah perbuatan kafir harbi. Bukankah DAP telah menyatakan persetujuan melantik Tun M sbg PM dan Wan Azizah sbg TPM apabila PH mengambil alih pemerintahan negara kelak?

    Dahulu semasa pemerintahan Bani Umaiyyah terdapat orang-orang kafir yang menyokong pemerintah dan ada juga orang-orang kafir yang menyokong pemberontakan yang diketuai Bani Abbasiyyah.

    Walaupun begitu Bani Umayyah tidak pula menghukum mahupun mengeluarkan fatwa bahawa orang-orang kafir yang menyokong pemberontakan yang diketuai oleh Bani Abbasiyah adalah kafir harbi.

    Malah apabila Bani Abbasiyyah mengambil alih pemerintahan mereka juga tidak menghukum orang-orang kafir yang dahulunya bersama pemerintah Bani Umayyah sbg kafir harbi.

    Walaupun berebutkan kuasa kedua-dua Bani ini hanya menganggap orang-orang kafir yang tidak duduk di dalam negara Islam dan negaranya bukan termasuk negara yang wujud perjanjian damai dgn negara Islam (ad-daulah al-mua'hidah) adalah kafir harbi.

    Hanya UmNo yang berani melakukannya.

    Siapakah yang memberikan kebenaran kepada negara China, pembunuh Muslimin Uighur untuk membuka wilayah negara mereka di dalam negara kita? Sekiranya tiada kebenaran diberikan maka sesungguhnya perbuatan mereka itulah sebenarnya perbuatan kafir harbi. Dan sekiranya ada kebenaran diberikan oleh pemerintah negara kita maka pemerintah itulah sebenarnya yang bersekutu dengan kafir harbi.

    Sebuah negara Islam adalah milik rakyat dan bukan milik pemerintahnya. Pemerintah hanyalah pemegang amanah bg pihak rakyat. Maka apabila pemerintah membenarkan negara kafir dari luar membuka wilayah di dalam negara ini, pemerintah itu yang sebenarnya pengkhianat.

    Apatah lagi sekiranya negara kafir yang diberikan kebenaran itu adalah negara yang membunuh kaum Muslimin di dalam negaranya sepertimana negara China membunuh kaum Muslimin Uighur.

    Sesungguhnya UmNo adalah sebenar-benarnya kaum yang telah berpaling dari jalan yang lurus. Dan UmNo hanyalah sedang diberikan tempoh. Tamat tempohnya maka habislah riwayat UmNo.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak tul masa hang yek..... mesti bukan kerja free neh.

      Delete
    2. itu je standard cainya komen...kah×30

      Delete
    3. RBA 5.28 merapu berkajang kajang jelanya seperti biasa utk cari makan lg demi dedak harami.

      Kikiki... Menuduh org lain sebagai pendedak sedangkn dirinya sendiri mengejar dn mengharapkn dedak utk mengisi perut anak isterinya.

      Merekayasa cerita utk memfitnah UMNO hingga semua kisah kisah para sahabat dn teladan dlm Islam pun dikaitkn dgn UMNO.

      Ape punya desperate la RBA yg sekor ni. Mngkin sedap kot dedak haram tu? Tu pasal le keja keras walaupun hingga sanggup samakn Kisah kisah Nabi yg menentang org Kafir dgn Kisah puaknya yg menentang UMNO dimasa ini.

      Ada ke Nabi Nabi dn para sahabat menentang dn memusuhi sesama Islam? Adakah berpeluk dgn kafir harbi yg menentang dn kianat Islam tu lebih mulia hingga halal utk bersama dn bersatu dgnnya menentang penguasa Islam?

      Dlm kisah yg RBA paparkn di 5.28 tu dia berbohong dn cuba mengelirukn. Sebabnya.. Taukah RBA tersebut membezakn antara HARBI dn ZIMMI ?

      Jgn terpengaruh dgn RBA yg cari makan dgn upah dedak harami ni.



      Delete
    4. Itu dia apabila si burung kakak tua berbicara di 5:48. Dia hanya tahu mengulangi istilah tanpa memahaminya. Pendusta yang jahil murokkab.

      Untuk pengetahuan para pengunjung semua, fiqhud-daulah (fiqh kenegaraan) adalah salah satu subjek pengajian saya.

      Ciri-ciri harbi telah saya ulas pada komen awal saya. DAP seperti juga MCA kedua-duanya bukan harbi. Kedua-duanya berbaiah kepada pemimpin Islam.

      PPBM tidak menjadikan MCA sbg isu walaupun MCA adalah agen yang membawa masuk kafir harbi ke dalam Malaysia memandangkan keputusan adalah di tangan PM iaitu Presiden UmNo. Itulah sikap gentleman PPBM.

      Ada pula UmNo yang terdesak menjadikan DAP sbg isu padahal isu itu sebenarnya kena atas batang hidung mereka sendiri disebabkan merekalah yg membawa masuk kafir harbi kr dalam negara ini iautulah komunis China.

      Kalau saya sampaikan secara fiqhiah pun pendedak sama ada tidak mampu faham atau buat-buat tak faham. Sbb itu saya sampaikan dari sudut sejarah solafussaleh apabila berlaku pertembungan di antara Bani Umayyah yang memerintah dan Bani Abbasiyyah yang memberontak.

      Imam Abu Hanifah dan Imam Malik melalui zaman pemberontakan ini dan tidak pula mereka mengeluarkan fatwa bahawa kaum kafir yang menyokong pemberontakan adalah kafir harbi. Siapa anda nak percaya? Kedua orang imam yang benar ini ataukah ahli agama UmNo yang rata-ratanya berkepentingan dan mengharapkan upah apatah lagi si burung kakak tua pemakan dedak?

      Daripada ulasan 5:48 jelaslah ia sendiri yang tidak tahu apa yang ia tulis. Ia hanya kakak tua yang akan menjual apa saja untuk sesuap dedak dunia.

      Bro Suharli, seperti yg pernah saya katakan saya tidak dibayar apa-apa untuk muncul dan tidak pula mengharapkan apa-apa daripada kemunculan saya di alam siber.

      Punca pendapatan saya juga langsung tidak berkaitan dgn politik. Menyokong mana-mana parti tidak akan memberikan apa-apa kelebihan di dalam pendapatan saya dan tidak menyokong juga tidak akan mengurangkan apa-apa pendapatan saya.

      Saudara Suharli juga mengaku perkara yg sama di atas. Sekiranya saudara orang yang benar saya bersedia untuk bersumpah laknat bahawa saya tidak dibayar di dalam apa-apa jua bentuk sama ada gaji mahupun kedudukan lainnya untuk muncul.

      Kejora, unknkwn sahabat, Virgo dan Mr J telah lari mencicit spt tikus apabila saya bersumpah laknat dan mengajak mereka membuat perkara yg sama di atas perkara yang mereka sendiri bangkitkan.

      Kini saudara Suharli pula bangkitkan konon sdr tidak dibayar dan kemudian katakan saya dibayar pula kerana sanggup meluangkan masa di dalam menyampaikan kebenaran.

      Adakah saudara akab menjadi pendedak A9 yg pertama sanggup membawa dakwaan dan pengakuan sdr ke peringkat yang lebih tinggi ataupun saudara pun sama saja dgn pendedak2 tersebut yg gebang ja lebih seperti harimau tapi bila diajak buktikan di dalam gelanggang laknat Allah, lari mencicit seperti tikus.

      In shaa Allah masa akan membuktikan bahawa apa yang saya sampaikan adalah perkara yang benar.

      In shaa Allah saya yakin sebahagian ahli A9 yang 'keliru' akan melihat jalan pulang selepas diberi pengajaran.

      Ada pula ahli A9 yang dijadikan bahan pengajaran kelak, ia hanya ditetapkan apa yang selayak untuknya.

      Ada pula ahli A9 yang tidak keliru tetapi telah membuat pemilihan yang tekad, mereka juga akan memperolehi apa yang mereka tempah.

      Delete
  9. Persepsi tidak boleh tinggal persepsi sahaja.

    PH kena buat susulan laporan polis unuk siasatan, premise perlu diserbu jiks benar.

    Pekerja mereka perlu disemak identiti takut² puak risikan, penjenayah dan pengganas turut bersembunyi.

    Lebih penting, jangan jadikan tempat itu persembunyian jenayah dan kena check samada ujud mini lapangan terbang di dalamnya..

    ReplyDelete
  10. Saya ini tak lah begitu terror dlm sejarah..
    Jalinan sahabat dgn Negara berfahaman Komunis Cina sejak zaman Tun Razak lagi
    Fahaman Komunisma ini hanya terbatas di negara mereka saja.
    Jika mereka betul berminat untuk diperluaskan dinegara ini,saya rasa hingga ke hari ini anggota keselamatan kita masih membuat operasi di hutanx dan sempadan memburu Pengganas Komunis
    Tidak silap saya pada tahun 1987,Parti Kominis Malaya menyerah kalah dan berlindong di Selatan Thailand.
    Tidak semesti negara kita berbaik dgn
    negara yang apa jua fahamam ideologinya,kita akan dipaksa ikut mereka.Saya rasa ada kalangan yg bertanggungjawab di dlm halx saperti ini yg waras untuk buat keputusan.
    Kita juga berbaik dgn satu lagi kuasa besar yg berfahaman komunisma malah membeli pesawat pejuang mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beli jer la brg, pesawat atau apa pun, tapi tak payah lah jual tanah kita kpd mereka pulak. Nanti nk ambil balik kena tunggu 99 tahun. Dah lah tanah status Bumi yg sepatutnya ada at least 50% dah tinggal 12% saja. Reserve melayu ambil tak ganti balik. Equiti syarikat pun sepatutnya bumi ada 30%', itu pun dah mansuh. Apa lg yg tinggal ... Tinggal sejarah saja la. Ini pulak dah ada sejarah klepetokrasi. Negara kita terkenal for wrong reason. Sedey la

      Delete
    2. Depa mana pakai fakta sejarah bro.... depa pakai fakta semasa..... pertuduhan berpilih asalkan dapat buat rakyat benci.... fahaman komunis yg ada pada PKM dulu bukanya dilahirkan oleh negara China kat negara ni... tapi pembawakan fahaman oleh Chin Peng....di sebabkan nak jadi penakluk tanah melayu.... org sekarang kata perasan bagus. Hari ni Tun gunakan hubungan diplomatik ni sebagai bahan momok... sebab dia dah lapar sangat nak jatuhkan najib. Satu lagi tu.... siapa kata kita jual tanah kepada CHINA memang penghasut besau.....

      Delete
    3. Suharli ceteknya otak sejarah atau dah tersumbat .

      Jangan menyanpuk kalau tak tak faham kepala ekor.

      Jangan malukan lagi puak yg dah vangang.

      Delete
    4. Hek..eh.... cuba hang kasitau acaner PKM ni tertubuh..... mesri hang yabg silap fakta neh.

      Delete
    5. Suharli Main Terop...

      Go ahead punk, make my day....!!

      Delete
  11. Kuantan, Pahang menjadi batu loncatan kalau kita tak berjaga2. Neo koloniolisme secara senyap2. Hutang dan perang saraf. Di TRX rakyat China dah berani mencabar polis kita. Apa lagi jika kawasan seluas seperti di Kuantan?

    Belajarlah dari sejarah tapi bukan sejarah yang cetek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Ayah, kdg hairan knp ada org boleh butakan mata melihat keadaan skrg. Tak tahu samada memang tak faham atau gula2 yg mereka dpt terlalu sedap sehingga lupa hak anak cucu. Ingat la sikit, ada hak rakyat didalam segala khazanah yg korang tadbir. Kalau mencuri yg bukan hak kamu, tak halal harta itu.

      Delete
    2. dari tulisan Dr Nazri Khan

      MESEJ UNTUK UMNO : KURANGKAN SYARAHAN BERAPI DAN LIHATLAH FAKTA MELAYU

      Salam hormat saya tujukan kepada UMNO, sebuah parti yang telah berkhidmat untuk bangsa dan negara selama 69 tahun lamanya sejak tahun 1946 dan sedang bersidang lima hari di PWTC.

      Di sebalik senyum, gelak ketawa, pujian dan syarahan berapi-api perwakilan, saya berharap parti ini lihat keluh kesah ekonomi Melayu sekarang.

      Kos sara hidup melonjak. Pertumbuhan gaji yang perlahan. Pengangguran naik. Nilai ringgit jatuh. Harga komoditi jatuh. Saiz hutang meningkat.

      Jurang kaya-miskin bertambah. Pemilikan saham dan hartanah Melayu masih menyedihkan.

      Beberapa data yang pilu dan sayu untuk renungan UMNO :

      1. Ekonomi Malaysia tumbuh sederhana antara 4 hingga 5 peratus setahun berbanding pertumbuhan mantap melebihi 7 peratus selama lebih daripada 53 tahun dari tahun 1945 hingga 1998.

      2. Duit ringgit sudah jatuh 25 peratus dalam masa setahun kepada USDMYR 4.25 berbanding purata USDMYR 2.5 dari tahun 1970 ke 1998. Jurang ekonomi kaya-miskin semakin melebar dengan 20% orang terkaya di Malaysia menguasai 90% daripada kekayaan negara.

      3. Hutang Kerajaan Persekutuan adalah sebanyak RM582 bilion atau 54.5 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), berbanding RM90 billion pada tahun 1998 dan RM2 billion pada tahun 1970. Hutang terkini isi rumah Malaysia adalah 88% dari KDNK atau RM940 bilion, antara yang tertinggi di rantau ini, berbanding hanya 16% atau RM70 bilion pada tahun 1998.

      4. Walaupun kadar pengangguran masih terkawal, jumlah pengangguran meningkat 20 peratus dalam setahun. Jabatan Perangkaan anggar seramai 460,000 orang tidak mempunyai pekerjaan. Dari angka ini, 161,000 lulusan universiti umur di antara 20 dan 24 tahun tak ada kerja. 70% daripada semua graduan menganggur pada tahun 2010 adalah Melayu Bumiputera. Sekitar 10,000 belia yang diisytiharkan muflis pada tahun 2012 adalah orang Melayu.

      5. Pendapatan purata isi rumah Melayu dan Bumiputera adalah sekitar RM4400 bermakna 30% lebih rendah berbanding purata pendapatan isi rumah Cina dan 15% lebih rendah dari purata isi rumah India dalam tempoh yang sama. 25% dari isi rumah Bumiputera mendapat di bawah kira-kira RM2,000 sebulan. Kebanyakan Melayu dan Bumiputra bekerja di sektor kerajaan dan hanya 8% Bumiputra menguasai jawatan pengurusan di sektor swasta.

      6. Nilai Bursa Malaysia telah berganda sejak tahun 2008 dan 90% daripada semua perusahaan mikro Malaysia adalah syarikat milik Bumiputera, tetapi yang peliknya kurang 10% daripada syarikat-syarikat senarai besar di Malaysia di miliki Bumiputra.

      7. Walaupun berjumlah 68% dari penduduk dan politik Malaysia dikuasai Melayu, Bumiputera hanya memiliki 25% daripada jumlah nilai hartanah di Malaysia dan 22% daripada jumlah ekuiti di Malaysia.

      Saya terpanggil dengan rintihan ini kerana ekonomi Malaysia dan Melayu khususnya sedang menempuh satu keadaan yang sangat mencabar sekarang, menuntut perubahan aggresif dari parti ini.

      Di harap parti UMNO memperjuangkan semua bangsa Melayu dan bukan hanya 10% Melayu terkaya di Malaysia.

      Dr Nazri Khan
      Fellow
      Dewan Perniagaan Melayu Malaysia

      Delete
    3. tmbah sikit.
      jgn harap langsung UMNO, PAS. dua2 petualang

      Delete
    4. Terima Kasih pada Dr Nazri Khan. Menasihatk ini amalan yg baik. Tapi masa yg sama jangan nidakkan usaha yg dilakukan. DSN banyak pulihkan 'masaalah' peninggalan PM dahulu yg lama berkuasa. Daripada pemulihan syarikat yg dimufliskan seperti MAS dan Proton kepada pengukuhan GLC. Restuktur tol dan bekukan kenaikan di PLUS serta buang sebahagian tol legasi TDM. Restuktur IPP dan bekukan tarif letrik yg sentiasa naik. Membantu rakyat dapat rumah melalui skim PR1MA. Sebahagian mereka ini tidak mampu beli rumah di zaman TDM. Kemiskinan tegar dikurangkan pada 0.6%. Secara statistik 93% rakyat Malaysia punyai kereta. Skim BR1M untuk rakyat yg pendapatan B40. Bila negara makin maju pertumbuhan ekonomi akan lazimnya jadi rendah sedikit kerana asasnya dah tinggi. Negara Barat kalau tumbuh 2% pun dah dikira rancak. Ini Teori Ekonomik asas. Pertumbuhan 6.2% negara dikira cemerlang. Projek infrastructure seperti MRT banyak bantu rakyat. Graduan setahun 240 000. Kalau hanya 160 000 tiada pekerjaan bermakna kebanyakkan mereka dapat kerja dalam setahun. Kalau tak dlm 2 tahun dah setengah juta. Pemilikan kereta di Malaysia 93%. Ringgit makin kukuh dan pulih dari kejatuhan harga minyak mendadak. Banyak lagi pencapaian yg membanggakan. Dengan tiadanya skandal skandal mega macam forex, perwaja, pkfz, maminco, bmf dan banyak lagi insyaAllah harta rakyat akan diguna dgn lebih baik. Malangnya skandal sebegini lesapkan beratus billion harta rakyat. Kalau tidak rakyat jauh lagi mewah kini.

      Delete
    5. Fakta mengarut mana kau kutip Mr Jamban ooi? Masalah peninggalan PM menda??? Kalau la Najib nie jadi PM ke-4 dh lama melingkup negara...specis lanun mana boleh pandang duit. Malaysia kaya disebabkan pemimpin visionary mcm Tun M. Malaysia berjaya dimodenkan oleh Tun M sebab negara bersih rasuah di bawah Tun Hussein Onn. Negara stabil kerana Tun Razak punya DEB merapatkan jurang antara kaum. Kita ada negara disebabkan karisma Tunku Abdul Rahman di kacamata British di mana segalanya bermula.

      Malaysia start mundur bila Tun Dol asyik tido tak kira masa dan sekarang negara makin miskin disebabkan lanun Bugis si Najib. Statistik2 yg Najib bagi banyak mengelirukan org dan Malaysia dpt bertahan dgn malapetaka ciptaan Najib disebabkan asas2 ekonomi yg terbina di zaman 4 negarawan2 sebelumnya. Najib dan Tun Dol cuma menumpang nama tanpa apa pun sumbangan yg sebenar selama memerintah. UMNO cemerlang pon disebabkan sumbangan 4 negarawan tersebut sebelum Tun Dol dan Najib.

      Delete
    6. Anon, negara mara ke depan dan tak mundur. Tak perasan ke beza Lembah Kelang kini dan tahun 2003? Janganlah ikut emosi akibat makan hasutan. Fakta boleh di google saudara. Sebahagian kenyataan sahabat karib TDM kini iaitu LKS dan AI berkenaan 'sumbangan' TDM pada negara pun boleh di google. Saudara boleh baca kata kata mereka yg penuh kasih sayang pada TDM berkenaan skandal skandalnya. Cuma kini sebahagian dah lupa sejarah. Namun sejarah tak lupa kita. Google tetap muatkan sejarah silam. Pernah pergi KLIA2 tak? Hebat. Juga kunjungilah Bandar Malaysia dan TRX. Jangan lupa naik MRT. InsyaAllah tak lama lagi boleh bawa kereta di lebuhraya tanpa tol seperti Pan Borneo. Kini pun boleh pakai highway Rawang bypass tanpa tol. Masa depan boleh naiki ECRL dan HSR. Janganlah ikut emosi tolak semua kemajuan ini. Ekonomi tumbuh 6.2% mantap saudara.

      Delete
    7. Mr J, negara secara relatifnya sudah perlahan serba-serbi. Jgn ingat keadaan sekarang adalah kemajuan yg sihat. Kalau nak transform bentuk fizikal mmg amat mudah...loan saja drp luar dan kita akan nampak macam negara maju. Takde sesiapa lupa sejarah samada yg buruk atau baik malah TDM lebih mengetahui sejarah negara dia sendiri lebih drp sesiapa di dalam UMNO itu sendiri terutama karakter2 pengkhianat yg menjual agama, bangsa dan negara. KLIA2 mmg hebat tapi berapa cost overrun berbanding dgn KLIA yg berganda besar dia? Sila google dgn fikiran terbuka. Bandar Malaysia dan TRX, kenapa rakyat Malaysia mempersoalkan projek mega tu? Sila google 1MDB, google Najib, google investment China maka pelbagai skandal akan keluar. PAN Borneo??? ECRL? HSR? Kesemua projek2 tersebut akan menjadi punca tenatnya negara dgn hutang-piutang disebabkan sumber dana2 tersebut bukan drp kantung negara, berhutang dan kos yg sengaja dilambungkan drp kos sebenar utk dicuri.

      Sorry la...mana ada emosi2 tapi rakyat dah semakin pandai mengira dan mencari maklumat sahih drp Internet. UMNO je tak sedar yg ICT nie dah mencelikkan rakyat terutama golongan muda.

      Delete
    8. Anon, negara langsung tak dikategori oleh mana agensi pengiftirafan sebagai tenat. Hutang menyusut ke 50% GDP. Masa TDM pernah naik lebih 100% GDP. Kurangkanlah baca hasutan karut pembangkang. Rosakkan akal. Ambillah iktibar penipuan Rafizi semalam. Berapa banyak dari kepercayaan saudara hanya dusta Rafizi dan puak pembangkang?

      Delete
    9. Bengong btol Mr Jembut nie...skrg belum la tenat tapi menuju ke arah tenat bila bond2, sukuk2, bunga2 hutang dah berkembang tak setara dgn ekonomi negara. Kalau ekonomi Malaysia sebesar US, China atau Japan tu lain la sebab secara relatif productivity diorang tinggi. Kalau bina infrastruktur berskala besar dgn hutang yg tak setara pulangan malah ada pulak songlap sana sini maka bersedia la nak kena bayar dgn GST yg lebih tinggi. Putrajaya, Cyberjaya, PLUS, Twin Tower, KLIA dan lain2 semua pakai sumber dalaman dan hasilnya kawasan di sekeliling naik dari segi nilai sumber manusia dan hartanah. Adalah jugak hasil...pelabur berpusu-pusu dtg tanam modal sebab kualiti sumber manusia, hartanah yg kompetitif dan kerajaan berintegriti tinggi.

      Mr Jembut kena pikir jauh skit utk melihat akibat2 yg bakal berlaku bila model lanun bugis digunapakai oleh najib dalam najibnomik yg dikatakan utk TN50 yg Zahid Jawa berdegar2 kata pakai oSEN strategy. Makna kata semua lanun2 UMNO bakal menyamun tanpa saingan sehingga 2050 demi kelangsungan hingga cucu cicit piot asalkan UMNO terus disokong. Melayu bukan sahaja akan terbangsat malah terbinawe 7 keturunan.

      Delete
  12. Salam semua, biar saya buat pembetulan bahawa Parti Komunis Malaya (PKM) telah bersetuju menandatangani "perletakan" senjata pada Dis 1989 dan Parti Komunis Kalimantan Utara (PKKU) yang bergerak di Borneo Sabah Sarawak pada 1990. Ekoran dari perjanjian ini, mereka (ahli PKM) telah bersetuju untuk keluar dari hutan dan berkampung di beberapa perkampungan Muhibah di Selatan Thailand sebagai hub rehabilitasi mereka satu proses pengasingan mereka ditakuti mereka menysup dan berdakyah ideologi kepada rakyat negara.
    Selama negara merdeka, semua pemimpin negara serta parti-parti kerajaan serta pembangkang sebulat suara menolak segala bentuk ideologi komunisma dan walaupun semasa Tun Abdul Razak menjadi PM, beliau hanya membuka hubungan diplomatik dari aspek sosio dan ekonomi yang terbatas. Ketegasan negara terhadap ideologi komunis amat tegas sehinggakan apabila Setiausaha Agung PKM Chin Peng mengutarakan mahu settle down atau kembali ke Malaysia, semua rakyat khasnya anggota pasukan keselamatan (Polis dan Tentera) menentang sekerasnya kerana mengenangkan Rentetan Sejarah semasa menentang PKM yang telah banyak mengorbankan serta mencederakan warga mereka. Kita para veteran amat berbangga dapat membeaskan negara dari ancaman dalam Negeri dan luar negara dari semua ancaman bersenjata serta ideologi komunis.
    MALANG SERIBU KALI MALANG, apa yang berlaku ketika ini, pemimpin negara serta disokong oleh barisan kabinet yang rata-rata buta, pekak dan tuli ekoran ketaksuban ekoran gila kuasa, jawatan dan kemewahan hidup, sanggup membiarkan negara tergadai secara strategiknya tanpa pertumpahan darah kepada sebuah negara yang sah diketahui NEGARA IBU SEGALA KOMUNIS DI ASIA iaitu negara PRC (Pirates of China Seas). Lu fikirlah sendiri. SIAN BANI MANANG

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun Abdul Razak menjadi PM, beliau hanya membuka hubungan diplomatik dari aspek sosio dan ekonomi yang terbatas.

      Delete
    2. Justru Najib telah berkhianat kepada agama, bangsa & negara....!!

      Delete
  13. Aikkk, demo apa kt kuantan tu? Kilang tutup lagik?? pahang? tmpat asal wali melayu anugerah Allah.
    Apa ni apa pembekal rezeki butir beras Umno buat ni? Nk bis8ng lebih , takut Kunang Brahmin saman jt akhirat.
    Melayu ni hidup di alam nyata, atau alam maya?

    ReplyDelete
  14. Adakah anda memerlukan perniagaan atau pinjaman peribadi yang layak dari $ 3,000 - $ 50,000,000? Kredit buruk atau Kredit yang baik, tidak ada perbezaan dengan kami. 3% permohonan diluluskan dalam 72 Jam. Untuk memohon, berhubung dengan kami
    melalui e-mail:
    idaghehernadez@gmail.com
    Whatsapp +13176681073
    Encik Lonnie Hernadez

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok ko bgtau Jubbo offer iklan ini, dia nk kna bayar Ipic 31/12 ni. Lahanat Jubbo tu kuat pelingkop ekonomi, hutang buat joli. Musibat puak Umno tukang jilat taek najib, hanya berupah Powerbank berpasir dan jam Tissot bertatah muka setan. pas lagi celaka, boleh pulak dia rest kezaliman pada rakyat..hanya sebab Eddy dh makan 90J.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Idaghe Hernadez is another 'a pain in the ass' from that sickening punk.
      He really made my day...and so I rest my case....!!

      Delete
  15. Macai haprak pun tak tahu benda isu ini, setakat sokong je..

    ReplyDelete
  16. Do you need easy qualifying Business or personal loans from $3,000 – $50,000,000? Bad credit or Good credit, makes no difference with us. 3% of applications are approved within 72 Hours. To apply, get in touch with us
    via Email:
    idaghehernadez@gmail.com
    Whatsapp +13176681073
    Mr Lonnie Hernadez

    ReplyDelete
    Replies
    1. JASA beri arahan tuang TAEK pulak. Ah Long pulak, dulu Nombo Ekor.
      Mainan parti Cult Extremis Melayu, penganut Islam songsang mng dh boleh dibaca. Tahap Sarip Dol..terpukul hidung sendiri, lalak sekampong panngil pulis.

      BETUL JUGA KATA KUTIPU NAN...senang nk atur Slow Learners ni. Tambah bagi jam Tissot bertatah muka Jubbo satu..5 tahun lagi kuatdia jilat. Haha Malu satu Mayu.Boleh Cult mcmni Eddy restu? Ketuasurug
      h makan racun berjemaah pun sanggup. Hampeh..woi nk 2018 dah, Melaka dah jadi Celaka pun

      Delete
    2. 2:17....


      My gosh, Idaghe Hernadez is another 'a pain in the ass' from that sickening punk.
      He really made my day... so I rest my case....!!

      Delete
  17. A9,Powebank pasir,SPAM ..semua bawah Jasa PMO. Awal tu beribu Slow Learners dikerah, skrg ramai dah cabut lari. GN, Kojjol, J semua tau. Menteri2 tau.
    Tak byk negara selain Korea Utara dan China yg guna wang Rakyat uyk bayar CaiTrompah utk kekang diskusi Rakyat.
    Ko tahu, sebab tu ko GN terpaksa dtg kunjung tuang TAEK kt sini.
    Ehhh, ko tak rasa busuk langsong ekkk?
    MEREKA SEMBAH KIM JONG JIB.
    Nangis,Tawa,malah Rezeki anda bawah kawalan Wali Allah King Jubbo Klepeto Razako II

    ReplyDelete
  18. Penyokong pembangkang ni memang buta hati.... tak boleh membezakan kerugian dalam.spekulsi perdagangan forex dengan dengan kejatuhan rezab untuk menstabilkan matawang.
    Alllooooooi.... si bijak laksana... kalau kejaruhan rizab negara tu adalah salah.... cuba lu selidik2 sikit bapa angkat DAP kat singapore tu.... mereka juga pernah mengalami kejatuhan rezab ( dipergunakan sepwnuhnya ) dengar khabor sehingga mence ah ratusan biĺluon dolar sehingga kering rezab untuk mempertahankan Dollar Singapura... dan kalau nak tau Brunai juga terkesan dengan kejatuhan itu kerana BND ditambat bersama SGD.... maksudnya Brunai turun kehilangan Rezabnya setara dengan Singapura.... hokeyyy.... so sama ker ngan kes kehilangan duit kerana forex zaman tun yg katanya tak tahu tu???

    ReplyDelete