Tuesday, January 12, 2016

Penghujung Politik Mustapa Mohamed Musnah Dengan TPPA

Harapan untuk melihat Mustapa sebagai MB Kelantan mewaKili UMNO semakin tipis dan hampir mustahil.

Lafaz dan keghairahan UMNO untuk bekerjasama dengan PAS hanya lebih membayangkan MB Kelantan milik PAS selamanya makin kukuh.

Adalah kurang sopan untuk UMNO merampas kerusu MB Kelantan dari PAS walau sebanyak mana UMNO menang kerusi DUN atas dasar setiakawan.

Jika UMNO serah kerusi KM Pulau Pinang kepada Gerakan dan MCA walau UMNO majoriti, kenapa tidak lakukan perkara yang sama, berkorban di Kelantan.

Demi survival kuasa UMNO di pusat, kompromi seumpama ini adalah wajar.

Anwar Musa antara contoh terbaik "melepas" jawaTan MB Kelantan dan kini giliran Mustapa yang setakat mencapai tahap "mampu tengok".

Dengan di belengu isu TPPA, Mustapa akan menempah titik hitam hujung politiknya. Rakyat Kelantan pasti menolaknya dan kerusi Jeli bukan jadi semudah dulu untuk dimenangi.

# BRIM, 1MDB, GST dan kini TPPA - setakat mana rakyat anggap kerajaan bijak dan tidak tipah tertipu (?) dan lebih teruk memang kalau pemimpin terdesak nak menipu rakyat untuk kepentingan mereka !!!!


Apa sebab utama Tun tidak menyokong perjanjian perdagangan bebas (FTA) dengan Amerika Syarikat (AS)?

AS ini terlalu besar. Mereka ada kuasa penekanan yang lebih termasuk dalam bidang perundingan dan apabila berlaku perbalahan, apabila dirujuk kepada mahkamah, kita akan hadapi banyak masalah untuk dapatkan kemenangan bagi pihak kita.

AS punya eksport dan barangan lebih banyak daripada kita. Sebaliknya kita di Malaysia ini, ekonomi kita dalam proses pertumbuhan dan juga kita telah cuba guna ekonomi untuk perbetulkan keadaan sosial dalam negara. Umpamanya, kita mempunyai Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Walaupun banyak kita sudah hentikan tetapi kita masih perlu cuba imbangkan kedudukan ekonomi antara kaum. Ini sudah tentu bercanggah dengan cara-cara perdagangan bebas di mana kita tidak boleh diskriminasi terhadap rakan dagang.
Lagipun kita dapati segala dasar-dasar ekonomi dalam negara kita ini akan dikaji oleh AS dan mereka nak kita sesuaikan ekonomi Malaysia bukan dengan keadaan dalam negara kita tetapi dengan keadaan dagangan mereka.

7 comments:

  1. Dulu dah kena tipu dalam isu gst. Takkan nak kena tipu lagi dlm isu tppa kot?

    Janganlah jadi super bangang macam blogger pemakan dedak yang dibayar semua tu..hehe

    ReplyDelete
  2. nanti jadi lagi satu kes serupa 1MDB .. siapa nak jawap ..

    ReplyDelete
  3. Tun Mahathir perintah selama 22 tahun dia tahu muslihat Negara barat ..tolonglah dengar nasihatnya .

    ReplyDelete
  4. Zaman Mahathir dah berlalu...
    Dan masa depan Malaysia bukan mutlak bawah Mahathir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke? Habis tu zaman skrg apa yg nak dibanggakan sangat? Dahla byk hutang...nak tipu rakyat lagi pasal tppa?

      Delete
    2. Betul tu. Saya setuju sgt. Masa depan malaysia bukan dibawah urusan mahathir seorg.
      Masa depan malaysia ditentukan oleh berjuta juta rakyat malaysia..
      Tapi kenapa x war warkan kepada umum agar rakyat malaysia boleh baca dan faham apa yg terkandung dalam perjanjian TPPA?
      Kalau tiada muslihat kenapa sukar sangat utk dipamerkan?
      Kerana agenda tersembunyi shj org sukanberbuat demikian..
      Dan apabila melibatkan agenda tersembunyi, amerika bukan negara utk kita bersahabat..
      Cuba mereka yg mnyokong najib, tok pa atau TPPA ni baca sedikit psl TTIP

      Delete
  5. Kluang Mum ni taksub politik sempit barat...tak Islamic. .biar orang Pas jadi MB asalkan mereka Muslim..ada barkah disebalik ukhuwwah..simple macham ni pon Kluang Mum tak faham...

    ReplyDelete

CASH IS KING VS KING COBRA

Smart Politician terpaksalah kita akui walaupun dia juga banyak kelemahan dan kekurangan... Anggap dia siffu dan ayah... Kena dengar nasihat...