Google+ Followers

Thursday, June 30, 2011

Polis UBAH SIKAP, TUNDUK???




KUALA LUMPUR – Bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Ambiga Sreevenasan hari ini merayu agar polis mencadangkan satu laluan khas antara pusat bandar Taman Jaya, Petaling Jaya bagi membolehkan perhimpunan Bersih 2.0 diadakan.
............

Adakah polis juga akan memberi laluan khas kepada Perkasa dan Pemuda? Tempatnya di mana? sama atau tidak? tarikhnya? sama atau tidak?

Dan paling penting bolehkah polis memberi jaminan 'keselamatan dan keamanan' kepada rakyat dan hartabenda? Kalau boleh, teruskanlah...


Kalau teruskan...terdapat masalah? Polis akan disalahkan? Kerajaan akan disalahkan? dan tentulah objektif utama, UMNO akan dipersalahkan..


Matlamat mereka? Bersih dapat di adakan dan UMNO akan disalahkan...pencapaian dua objektif. Tahniah ambiga, dap dan anwar.


Bagaimana pula kalau lorong khas juga tidak diberi permit, akan kedengaran lah pula bahawa Polis menerima arahan dan menjaga kepentingan UMNO - begitulah hebatnya mereka dalam bab 'berdusta'.

# Polis wajar tidak memberi permit pada mana mana perhimpunan di sebarang tempat awam terbuka.

Wednesday, June 29, 2011

Wardina wajar belajar dengan Rosmah

update: 12.38pm 3jul


wardina yang dikatakan akan berehat 2 bulan sebenatar tadi berada di 'melodi' tv3 dengan masih mempertahankan dirinya, memang hak dia pun, katanya dia ada suami dan anak2, orang lain macam lah tak ada. Wardina kena semak dirinya terlebih dahulu sebelum menyalahkan pihak lain atau mahu menyaman.


Cerita wardina boleh didkatakan sudah tidak lagi menjadi bahan berita panas buat masa sekarang dan jika iianya muncul kembali, ia lebih kepada wardina sendiri yang ,menggembargemburkannya.


Apakah mahkamah begitu mudah dipersendakan dengan soal remeh temeh. Adakah menjadi satu kesalahan kepada pihak lain membuat persepsi sebelum wardina memberi sidang akhbar??
........


Yang pertama, kurangkan ego rasa diri hebat sangat dan langsung tidak boleh dikritik, masa lampau yang setiap orang lakukan masih tanggungjawab orang itu dan secara terbuka kena terima, setiap sesuatu ada harga yang kena dibayar. Lawan segala perkara dengan hemah dan bijak.

Jika diri mahu tidak diperkatakan, elok duduk dalam kelambu dan bukannya jadi selebriti atau public figure yang hanya mahu 'elok dan untung' diperkatakan tetapi kena bersedia dan terima apa jua risiko termasuk yang buruk dan keji.

Kerajaan sendiri diberi fitnah dan persepsi yang buruk walaupun telah melakukan berbagai jasa dan bakti kepda rakyat, apakah kerajaan tidak ada kerja lain melainkan saman setiap orang memberi pandangan buruk terhadapnya???

Rosmah sendiri, walaupun isteri kepada seseorang yang cukup kuasa dan pengaruh tetapi masih menunjukkan tahap kesabaran bukan sahaja tinggi tetapi terpuji dalam menghadapi segala tohmahan dan cacian. Rosmah mungkin hanya melakukan sesuatu yang mungkin ada yang tidak suka tetapi tiada jenayah yang dilakukannya.

Anwar juga sendiri terdedah kepada 'konspirasi' pagi petang siang malam 24 jam seperti yang dia laungkan tetapi tidaklah dia asyik menyaman setiap orang trmasuk blogger walaupun ada wajahnya 20 tahun lampau masih terpapar dan dipergunakan.

Apakah Wardina terlebih istimewa dari Rosmah dan Anwar?? Sepatutnya sedikit ruang dan perhatian yang diberi oleh blogger dan media dalam sidang akhbarnya wajar Wardina berterima kasih. Memadai penjelasan dan bukannya ugutan kerana itu akan mengundang lagi pelbagai 'tembakan' yang kalis undang2.

Wardina juga bebas untuk berada disisi pembangkang, berkecuali atau sokong kerajaan, bebas untuk menjadikan Anwar atau Najib seabgai idola pemimpin, itu hak dan kebebasan yang dijamin oleh perlembagaan tetapi bersedialah juga menerima risiko atas apa jua keputusan dan situasi.

Bercuti dua bulan satu langkah bijak dan matang yang di ambil oleh Wardina dan semoga selepas ini Wardina mampu untuk kembali di tengah masyarakat dengan fikiran yang lebih terbuka.

Johari Abdul hilang arah bila mengasak Papa Gomo

Serangan kepada kerajaan yang kemudiannya fokus kepada UMNO dan kini telah menurun pula kepada blogggers dari puak Pakatan jelas membayangkan 'keresahan' mereka dalam menghadapi serangan demi serangan. Mereka gunakan kaedah menyerang sebagai cara bertahan tetapi dalam masa yang sama tidak sabar untuk melihat strategi pro UMNO.

Tindakan menyiarkan sebahagian dari tayangan video dengan memanipulasikannya seperti yang propembangkang sering gunakan dahulu kini digunapakai pula oleh proUMNO secara sedikit demi sedikit di luar jangkaan mereka cukup merisaukan seperti mengadap 'timebomb' yang akan berasap dan meletup dengan tiba2.

Johari Abdul tentunya tidak menjangka, pertemuannya dengan Trio T telah dirakam dan kini 'menyerangnya' semula. Tanpa salinan di tangannya sedangkan salinan asal dan penuh di tangan trio T segala kemungkinan boleh berlaku, suntingan memotong seminit dua boleh membneri kesan yang besar kepada Johari Abdul? Apakah mereka akan gunakan kepakaran mat sabu untuk mengulas dan menilai pula ketulinan rakaman tersebut??

Jika arus ini berterusan, terus melayan serangan gerila bloggers, pembangkang akan bergelumang dengan tembakan curi bloggers dan ini meringankan tugas kerajaan dan UMNO dalam melemahkan pembangkang. Kenapa mereka begitu mudah terperangkap dalam mainan mereka sendiri?!

DALAM satu lagi perkembangan, tindakan polis menangkap dan menyiasat seberapa ramai yang dianggap terlibat menghasut demonstrasi dan mengancam keselamatan negara SANGAT DIPUJI kerana kepentingan majoriti rakyat lebih wajar dihormati dan dipelihara dari minoriti yang sengaja 'tak faham bahasa'.

Kerajaan tidak perlu melayan suara suara yang kononnya tindakan polis ini sebagai tekanan yang akan membuatkan rakyat makin membenci. Itu suara sumbang, ego, kecewa, tidak bertanggungjawab, tolol dan sakit mental. Mereka2 ini tetap akan menyalahkan kerajaan dan menyerang UMNO dalam apa jua keadaan.

Apabila kerajaan melakukan tindakan dan kesilapan yang minima, pecacai ini cukup resah dan panas buntot.

Lawak kotor bila pejabat Bersih diserbu...

“When the staff enquired the police whether they had a warrant, the police refused to answer and threatened to break down the gate.

“That’s when one of the staff opened the gate for them,” said Latheefa. Also present were Lawyers for Liberty advisor Eric Paulsen and coordinator Fadiah Nadwa Fik
.....................

Kakitangan Bersih memperkatakan tentang undang2 bila mempersoalkan samada polis ada waran untuk geledah, sedangkan apa yang mereka lakukan sekarang 'kempen' mengajak orang demo adalah kerja haram dan tidak sah di sisi undang2.. Inilah lawak kotor arahan ambiga dan pembantunya latheefa.

Undang2 hanya terpakai untuk orang lain, Bersih kebal??? nervtötenden schweine !!!

Tuesday, June 28, 2011

chairil anwar



PUISI - PUISI CHAIRIL ANWAR


PRAJURIT JAGA MALAM

Waktu jalan. Aku tidak tahu apa nasib waktu ?
Pemuda-pemuda yang lincah yang tua-tua keras,
bermata tajam
Mimpinya kemerdekaan bintang-bintangnya
kepastian
ada di sisiku selama menjaga daerah mati ini
Aku suka pada mereka yang berani hidup
Aku suka pada mereka yang masuk menemu malam
Malam yang berwangi mimpi, terlucut debu......
Waktu jalan. Aku tidak tahu apa nasib waktu !

(1948)
Siasat,
Th III, No. 96
1949


MALAM

Mulai kelam
belum buntu malam
kami masih berjaga
--Thermopylae?-
- jagal tidak dikenal ? -
tapi nanti
sebelum siang membentang
kami sudah tenggelam hilang

Zaman Baru,
No. 11-12
20-30 Agustus 1957



KRAWANG-BEKASI

Kami yang kini terbaring antara Krawang-Bekasi
tidak bisa teriak "Merdeka" dan angkat senjata lagi.
Tapi siapakah yang tidak lagi mendengar deru kami,
terbayang kami maju dan mendegap hati ?

Kami bicara padamu dalam hening di malam sepi
Jika dada rasa hampa dan jam dinding yang berdetak
Kami mati muda. Yang tinggal tulang diliputi debu.
Kenang, kenanglah kami.

Kami sudah coba apa yang kami bisa
Tapi kerja belum selesai, belum bisa memperhitungkan arti 4-5 ribu nyawa

Kami cuma tulang-tulang berserakan
Tapi adalah kepunyaanmu
Kaulah lagi yang tentukan nilai tulang-tulang berserakan

Atau jiwa kami melayang untuk kemerdekaan kemenangan dan harapan
atau tidak untuk apa-apa,
Kami tidak tahu, kami tidak lagi bisa berkata
Kaulah sekarang yang berkata

Kami bicara padamu dalam hening di malam sepi
Jika ada rasa hampa dan jam dinding yang berdetak

Kenang, kenanglah kami
Teruskan, teruskan jiwa kami
Menjaga Bung Karno
menjaga Bung Hatta
menjaga Bung Sjahrir

Kami sekarang mayat
Berikan kami arti
Berjagalah terus di garis batas pernyataan dan impian

Kenang, kenanglah kami
yang tinggal tulang-tulang diliputi debu
Beribu kami terbaring antara Krawang-Bekasi

(1948)
Brawidjaja,
Jilid 7, No 16,
1957


DIPONEGORO

Di masa pembangunan ini
tuan hidup kembali
Dan bara kagum menjadi api

Di depan sekali tuan menanti
Tak gentar. Lawan banyaknya seratus kali.
Pedang di kanan, keris di kiri
Berselempang semangat yang tak bisa mati.

MAJU

Ini barisan tak bergenderang-berpalu
Kepercayaan tanda menyerbu.

Sekali berarti
Sudah itu mati.

MAJU

Bagimu Negeri
Menyediakan api.

Punah di atas menghamba
Binasa di atas ditindas
Sesungguhnya jalan ajal baru tercapai
Jika hidup harus merasai



Maju
Serbu
Serang
Terjang

(Februari 1943)
Budaya,
Th III, No. 8
Agustus 1954



PERSETUJUAN DENGAN BUNG KARNO

Ayo ! Bung Karno kasi tangan mari kita bikin janji
Aku sudah cukup lama dengan bicaramu
dipanggang diatas apimu, digarami lautmu
Dari mulai tgl. 17 Agustus 1945
Aku melangkah ke depan berada rapat di sisimu
Aku sekarang api aku sekarang laut

Bung Karno ! Kau dan aku satu zat satu urat
Di zatmu di zatku kapal-kapal kita berlayar
Di uratmu di uratku kapal-kapal kita bertolak & berlabuh

(1948)

Liberty,
Jilid 7, No 297,
1954




AKU

Kalau sampai waktuku
'Ku mau tak seorang kan merayu
Tidak juga kau

Tak perlu sedu sedan itu

Aku ini binatang jalang
Dari kumpulannya terbuang

Biar peluru menembus kulitku
Aku tetap meradang menerjang

Luka dan bisa kubawa berlari
Berlari
Hingga hilang pedih peri

Dan aku akan lebih tidak perduli

Aku mau hidup seribu tahun lagi

Maret 1943





PENERIMAAN

Kalau kau mau kuterima kau kembali
Dengan sepenuh hati

Aku masih tetap sendiri

Kutahu kau bukan yang dulu lagi
Bak kembang sari sudah terbagi

Jangan tunduk! Tentang aku dengan berani

Kalau kau mau kuterima kembali
Untukku sendiri tapi

Sedang dengan cermin aku enggan berbagi.

Maret 1943



HAMPA

kepada sri

Sepi di luar. Sepi menekan mendesak.
Lurus kaku pohonan. Tak bergerak
Sampai ke puncak. Sepi memagut,
Tak satu kuasa melepas-renggut
Segala menanti. Menanti. Menanti.
Sepi.
Tambah ini menanti jadi mencekik
Memberat-mencekung punda
Sampai binasa segala. Belum apa-apa
Udara bertuba. Setan bertempik
Ini sepi terus ada. Dan menanti.



DOA

kepada pemeluk teguh

Tuhanku
Dalam termangu
Aku masih menyebut namamu

Biar susah sungguh
mengingat Kau penuh seluruh

cayaMu panas suci
tinggal kerdip lilin di kelam sunyi

Tuhanku

aku hilang bentuk
remuk

Tuhanku

aku mengembara di negeri asing

Tuhanku
di pintuMu aku mengetuk
aku tidak bisa berpaling

13 November 1943


SAJAK PUTIH

Bersandar pada tari warna pelangi
Kau depanku bertudung sutra senja
Di hitam matamu kembang mawar dan melati
Harum rambutmu mengalun bergelut senda

Sepi menyanyi, malam dalam mendoa tiba
Meriak muka air kolam jiwa
Dan dalam dadaku memerdu lagu
Menarik menari seluruh aku

Hidup dari hidupku, pintu terbuka
Selama matamu bagiku menengadah
Selama kau darah mengalir dari luka
Antara kita Mati datang tidak membelah...


SENJA DI PELABUHAN KECIL
buat: Sri Ajati

Ini kali tidak ada yang mencari cinta
di antara gudang, rumah tua, pada cerita
tiang serta temali. Kapal, perahu tiada berlaut
menghembus diri dalam mempercaya mau berpaut

Gerimis mempercepat kelam. Ada juga kelepak elang
menyinggung muram, desir hari lari berenang
menemu bujuk pangkal akanan. Tidak bergerak
dan kini tanah dan air tidur hilang ombak.

Tiada lagi. Aku sendiri. Berjalan
menyisir semenanjung, masih pengap harap
sekali tiba di ujung dan sekalian selamat jalan
dari pantai keempat, sedu penghabisan bisa terdekap

1946


CINTAKU JAUH DI PULAU

Cintaku jauh di pulau,
gadis manis, sekarang iseng sendiri

Perahu melancar, bulan memancar,
di leher kukalungkan ole-ole buat si pacar.
angin membantu, laut terang, tapi terasa
aku tidak 'kan sampai padanya.

Di air yang tenang, di angin mendayu,
di perasaan penghabisan segala melaju
Ajal bertakhta, sambil berkata:
"Tujukan perahu ke pangkuanku saja,"

Amboi! Jalan sudah bertahun ku tempuh!
Perahu yang bersama 'kan merapuh!
Mengapa Ajal memanggil dulu
Sebelum sempat berpeluk dengan cintaku?!

Manisku jauh di pulau,
kalau 'ku mati, dia mati iseng sendiri.

1946



MALAM DI PEGUNUNGAN

Aku berpikir: Bulan inikah yang membikin dingin,
Jadi pucat rumah dan kaku pohonan?
Sekali ini aku terlalu sangat dapat jawab kepingin:
Eh, ada bocah cilik main kejaran dengan bayangan!

1947


YANG TERAMPAS DAN YANG PUTUS

kelam dan angin lalu mempesiang diriku,
menggigir juga ruang di mana dia yang kuingin,
malam tambah merasuk, rimba jadi semati tugu

di Karet, di Karet (daerahku y.a.d) sampai juga deru dingin

aku berbenah dalam kamar, dalam diriku jika kau datang
dan aku bisa lagi lepaskan kisah baru padamu;
tapi kini hanya tangan yang bergerak lantang

tubuhku diam dan sendiri, cerita dan peristiwa berlalu beku

1949


DERAI DERAI CEMARA

cemara menderai sampai jauh
terasa hari akan jadi malam
ada beberapa dahan di tingkap merapuh
dipukul angin yang terpendam

aku sekarang orangnya bisa tahan
sudah berapa waktu bukan kanak lagi
tapi dulu memang ada suatu bahan
yang bukan dasar perhitungan kini

hidup hanya menunda kekalahan
tambah terasing dari cinta sekolah rendah
dan tahu, ada yang tetap tidak terucapkan
sebelum pada akhirnya kita menyerah

1949

melayu makan melayu...best sangatlah tu

Pucuk di cita ulam mendatang - BERSIH mat sabu, Pemuda kj dan Perkasa ibrahim ali akan bertembung untuk 'berbunuh' sesama sendiri 9hb Jul di kawasan melayu masjidjamek,sogo - hasrat siapa? ambiga? anwar? lim kit siang? karpal? tian chua?

Apakah mereka yang menganjurkannya, melagakannya dan baling batu dan sembunyi tangan itu sanggup menerima 'kesan' itu yang menghilangkan keselesaan, keharmonian dan keselamatan diri dan harta benda untuk jangkamasa panjang kerana selepas ini yang kalah akan 'membalas dendam' pada yang menang... Apakah penganjur lupa, kesan ini akan sampai juga kepada penyokong dan kaum mereka secara tidak langsung...

PRU13 kelak akan menyaksikan undang2 dan polis sudah tidak lagi dihormati dan ditakuti, pilihanraya akan datang kelak akan ada rusuhan demi rusuhan dan pertembungan yang belum pernah terjadi di negara.

A.Samad Said telah menyalakan unggun kecil menjadi api besar - kawan makan kawan, melayu makan melayu, best sangatlah tu??!!

Monday, June 27, 2011

Di sabotaj atau polisi Utusan...


Saya sudah sedari sejak lama lagi utusan malaysia sering kehabisan di kedai2 walaupun dilaporkan Utusan mengalamai kekurangan dan kemerosotan pembaca yang membeli. Bagaiaman dikatakan kurang sambutan jika sering habis di kedai??? Sama hebat permintaannya dengan metro yang juga sering kehabisan.

Hari ini sedikit maklumat diterima di mana sekitar 8.32 pagi ketika saya mahu membeli utusan, pekedai memaklumkan sudah habis, saya tanya kenapa cepat habis, dia kata pembekal akan mengurangkan bekalan utusan secara otomatik jika surat khabar itu (handya utusan malaysia dan tidak surat khabar lain) laris dan cepat habis, saya terkejut dengan alasan itu, saya tanya kenapa? dia tak tahu dan dia pu n rasa pelik, katanya lagi, sejak 20 tahun berniaga, utusan jarang tak habis tetapi bekalan utusan malaysia kepadanya dikurang kurangkan sedikit demi sedikit. Dari ratusan hinggalah sekarang dia hanya mendapat 'belasan' bekalan sahaja setiap hari untuk menampung 500 orang pembaca sekitar dan seawal pagi 800 hingga 900 pagi sudah kehabisan.

Pihak Utusan Malaysia atau ada ada sesiapa yang boleh menjawab? Di sabotaj atau polisi?

Sunday, June 26, 2011

Di mana tali...

Kesilapan sudahpun dilakukan oleh semua pemimpin Melayu dari semua parti, perjuangan yang bercampur baur dengan kepentingan peribadi melampau dalam soal kuasa dan harta.

Sejarah menunjukkan bangsa tidak akan berpecah sekadar isu bangsa tetapi yang paling memburukkan keadaan dan kesilapan ialah ulama politik yang mempergunakan Islam sebagai pemecah bangsa dengan perbezaan pendapat dan fatwa merasuk.

Hari ini musuh telah mengetahui bangsa Melayu penganut Islam terbesar di Malaysia akan lebih mudah dipecah, dipatah dan diratah dengan perbezaan pendapat dan fatwa melalui ugama.

Bangsa Melayu yang sudah sesat jauh hanya mampu berpatah balik dan bersatu jika kembali kepada ajaran Islam sebenar, berpegang kepada tali Al Quran dan Hadith ketika berpecah belah.

Ulama dan gerakan sesat perlu diperangi dengan tegas, tanpa takut dan tanpa berlengah lagi. Dalangnya mesti dihapuskan.

Ini hanyalah harapan kerana ia tidak mungkin berlaku dalam keadaan dan ketika kerajaan tidak mempunyai cukup integriti yang tinggi, tidak cukup berani dan Perdana Menteri sendiri sebagai Presiden partinya yang sudah lari dan hilang perjuangannya.


Kelemahan dan kelembekan pihak berkuasa dalam tangani BERSIH DAN PESAINGNYA yang belum menentu noktahnya cukup meresahkan rakyat atas sikap dan kemampuan kerajaan sebenar, malah gerakan itu semakin berani.

Bagaimana nanti kalau gerakan itu menjadi semakin besar seperti Baju Merah di Thailand atau seperti di Asia Barat - rakyat juga yang akan menderita kesudahannya.

KOTOR YANG BERANI

Semakin lara kita didera pura pura
kita laungkan juga pesan puteri cina
Aksi seranjang mentari
Nafsu menjual maruah diri.

dendam peribadi—cita-cita luka;
Impian peribadi—putrajaya lara.
Aksi yang curang, kita cemuhi;
suara nafi yang utuh, kita sangsi!

1 abad lalu penternak ayam berseru:
Bunuh anak ayam untuk kekal harga
Soal kebajikan hanya drama,
Isle hanya unggun api membakar kalbu.

Kini terserlahlah busuk hati itu;
kini merebaklah benih syaitan dan hantu.

X Selamat Said



Siapa

Pemimpin Politik Yang Paling Kotor Di Malaysia setakat ini.
( Jenayah Politik, Buruk Akhlak, Penggadai Bangsa, Penjual Ugama, Perosak Ekonomi, Perjuangan Peribadi, Pemusnah Perpaduan, Suami Curang, Papa Jahat, Barua Asing, ).

Wajar dibukukan untuk rujukan anak bangsa. Kebenaran sudah hampir dan kelak menjadi sejarah.

DAP jangan jadi komunis..

Hanya komunis yang akan minta rakannya dibebas dan dilepaskan...

Release the 30 PSM members, DAP demands


By Melissa Chi
June 26, 2011 | The Malaysian Insider

KUALA LUMPUR, June 26 — The DAP has demanded for the immediate release of the 30 Parti Sosialis Malaya (PSM) members, including Sungai Siput MP Michael Jayakumar, who were arrested in Penang, and has dispelled claims that they were trying to revive communism.

“I call on the Prime Minister Datuk Seri Najib Razak to ensure that good sense prevails in his government despite facing the mortal challenge of a peaceful Bersih 2.0 rally on July 9 calling for free, fair and clean elections — as such a proposed peaceful rally cannot, under any stretch of the imagination, be equated to a ‘war against the King’,” said the DAP parliamentary leader Lim Kit Siang at the DAP Ubah Dialogue organised by the DAP Socialist Youth of Johor (Dapsy) at Hotel Li Gardens in Masai, Johor Baru, tonight.

PKR, PAS, DAP - parti cap ' ayam betina'.



"Kalau betul anak jantan, kita bertemu pada pilihan raya nanti kerana kuasa politik diperolehi melalui sokongan rakyat dan bukannya melalui demonstrasi jalanan," katanya semasa berucap merasmikan Perhimpunan Agung Parti PPP Ke-58 di sini hari ini. - Utusan

Ayam betina - telor sebiji riuh sekampung.

Elok sangat parti betina umumkan tidak menyokong dan memulau BERSIH supaya mereka sahut cabaran Najib. Tetapi najib terlupa, ayam sabungannya KJ pun nak jadi ayam betina jugak!!!!!

Demo 9hb Julai, Lampu Hijau@Orange dari Hisham??!!


“If there is chaos, I am responsible to make sure that proper action following the law (will be taken) to control the situation.“The ISA does not need (to be used) but can be used (but) to use the ISA (there) must be reasons that really threaten the country’s security and safety,” he told reporters here today.The Home Minister pointed out that the act was only used in extreme circumstances, citing cases where it was used against Jemaah Islamiyah (JI) and Tamil Tiger militants.“But if we take action in context that can be connected to politics, it can be exploited.“(For now) other laws can be used. We have not reached that level … we will monitor the situation first,” he added.

..........................

Undang2 yang paling zalim di Malaysia kononnya ISA mirip tidak akan digunakan pada 9hb Julai, satu pengakuan Hisham yang cukup menggalakkan untuk kurang merasa takut kepada sesiapa sahaja yang masih bernafsu untuk berdemo.

Ini lampu hijau ke lampu orange??!! Kerajaan nampaknya masih bermurah hati untuk 'melarang' demo tersebut dengan menawarkan tindakan undang2 yang minima dan masih boleh berkompromi.

Nyawa anggota keselamatan dipertaruhkan pada hari tersebut sekadar kerajaan mahu membuktikan demo tersebut mengancam keselamatan dan keamanan negara.

ugutan pd 3 stoogers















kalau nak jadi hero, nak nampak macam hero, mesti ada ugutan bunuh..baru classs !!!!?


Ibrahim Ali, bila pula hang nak dapat sms ugutan...hang tak hero kot

ulangan:

1Malaysia menjahanamkan Melayu dan Islam !!!

Ulasan panjang2 tidak perlu, sudah terang lagi bersuluh, cukuplah setakat nak bagi tau memang 1Malaysia itu melemahkan, merosakkan, merugikan dan menjahanamkan Islam dan Melayu?

Kalau ada sesiapa yang tidak setuju termasuklah PM atau para kabinet hapraknya, tolonglah sanggah fakta itu. Buktikan di mana kelebihannya? di mana untungnya?

1Malaysia itu sama juga tarafnya Negara Kebajikan PAS yang semuanya bertujuan untuk mendapat undi tetapi mengorbankan Melayu dan Islam.

Itulah rupa bentuk hipokrik dan dayus pemimpin UMNO dan PAS.

Saturday, June 25, 2011

Majlis Peguam? Kepentingan siapa?

Di zaman Mahathir rajin sangat Majis Peguam dan Karpal menuduh Mahathir menghina mahkamah atau dituduh cuba campur tangan dalam sistem penghakiman setiap kali Mahathir membuat ulasan.

Tetapi kini secara terang terangan bukan sahaja sekali tetapi sudah berkali kali pihak berkenaan yang sama telah membuat ulasan, teguran dan kritikan ke atas perjalaanan atau penghukuman mahkamah. Yang terbaharu Majlis Peguam dalam kes vedio Trio T mengkritik hakim di atas keputusannya membenarkan video itu ditayangkan secara umum dan dan membenarkan mahkamah dimaklumkan pandangan pakarberhubung ketulinan vedio tersebut walaupun Trio T mengaku bersalah.

Apakah akta atau peraturan menghina mahkamah di Malaysia sudah berkubur? Apakah penghinaan hanya boleh dikenakan kepada pihak kerajaan sahaja.

Bukankah hak hakim menentukan keadilan dengan mendengar atau melihat kebenaran sesuatu dakwaan itu sebelum menjatuhkan hukuman walaupun orang kena tuduh telah mengaku bersalah?

Bukankah hak publik untuk juga melihat atau mendengar sesuatu dakwaan itu yang menjadi kepentingan publik juga? Secara tidak langsung publik juga menjadi saksi awam terpenting dan bertuah dapat menyaksikan video tersebut yang memberi reaksi dan kesan 'huru hara' sebelum ini.

Ketelusan hakim tersebut sangat wajar dan bertindak bijak supaya hakim tidak dipersalahkan sebagai 'boneka' atau dituduh dengan label yang lebih teruk lagi jika tidak mengambil tindakan tersebut.

Majlis Peguam sebenarnya bukan berkepentingan sangat dari segi menegakkan keadilan tetapi lebih kepada berkecenderungan untuk mempersalah dan memperlekeh kerajaan dan badan penghakiman itu sendiri.

Sikap Majlis Peguam yang berterusan sebegini hanya menjejaskan kredibiliti serta maruah peguam seluruh Malaysia yang dilihat terlibat dalam politik dan berat sebelah malah kadangkala sikap mereka agak bodoh di mata rakyat. Mereka juga dilihat mudah terpedaya dan menjadi 'boneka' pada sesuatu pihak. Bagaimana mungkin sebuah majlis yang di anggap banyak cerdik pandai boleh menjadi budak suruhan kepada sesuatu pihak yang lain? Dicucuk hidung dengan begitu mudah?

1Malaysia menjahanamkan Melayu dan Islam !!!

Ulasan panjang2 tidak perlu, sudah terang lagi bersuluh, cukuplah setakat nak bagi tau memang 1Malaysia itu melemahkan, merosakkan, merugikan dan menjahanamkan Islam dan Melayu?

Kalau ada sesiapa yang tidak setuju termasuklah PM atau para kabinet hapraknya, tolonglah sanggah fakta itu. Buktikan di mana kelebihannya? di mana untungnya?

1Malaysia itu sama juga tarafnya Negara Kebajikan PAS yang semuanya bertujuan untuk mendapat undi tetapi mengorbankan Melayu dan Islam.

Itulah rupa bentuk hipokrik dan dayus pemimpin UMNO dan PAS.

Orang Pandai yang Paling Bodoh di Malaysia..

Pakar perlembagaan Abdul Aziz Bari berpendapat tindakan pihak polis malarang perhimpunan BERSIH pada 9 Julai depan bukan sahaya tidak sah, malah melanggar perlembagaan.

“Mereka bertindak secara tidak sah apabila secara umum memaklumkan tidak akan mengeluarkan permit.

“Sebagai pihak berkuasa awam, mereka hanya boleh membuat keputusan apabila permohonan dibuat,” kata pensyarah Universiti Islam Antarabangsa itu kepada Malaysiakini.

Abdul Aziz (kanan) menjelaskan, bawah perlembagaan, polis perlu menimbangkan setiap permohonan permit dan tidak patut membuat sebarang pertimbangan tidak wajar.

Beliau berhujah, polis membuat penghakiman awal berhubung perkara itu dan sekali gus menentang undang-undang.

Paling teruk apabila ia bertentangan dengan hak yang dijamin dalam perlembagaan.

Katanya, mengikut Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Perskutuan, polis tiada sebarang hak melarang perhimpunan aman yang dijamin.

“Hatta mahkamah juga tidak boleh melakukannya,” kata pensyarah undang-undang itu.

........................................................

Elok juga berdemo di pintu masuk rumah si bahalol ni atau rumah ambiga - tengok terganggu ke tidak kehidupan harian keluarga dan jirannya.

Keputusan dan tindakan pencegahan polis adalah untuk kepentingan dan keselamatan orang awam - perhimpunan haram tanpa permit samalah macam merompak atau lain lain jenayah, tak perlulah tunggu perompak membuat permohonan untuk merompak baru polis nak bagi tahu, permohonan rompak itu ditolak dan tidak diberi permit merompak - bahalol punya mangkuk.

Friday, June 24, 2011

Anwar kekal suci??!!

Anwar kekal suci dengan terhukumnya Trio T selepas mengaku bersalah??!!

Sedangkan hakikatnya ramai pro UMNO menunggu supaya Trio T diheret ke mahkamah dan seterusnya perbicaraan yang menyaksikan pelbagai lagi 'rahsia' didedahkan. Pengakuan bersalah itu menghancurkan seluruh keinginan rakyat yang ingin mengetahui lebih lanjut.

Ini 'games' siapa sebenarnya? Kerana ia melibatkan 'isu politik' tidak mungkin UMNO hanya berdiam diri dalam soal ini. Pastinya ada perancangan dan agenda lain jika ini 'akhirnya'.
Mungkin trio T akan lebih bebas bercakap dan berceramah selepas dihukum? Ini akan terus mencabar untuk Anwar mengambil tindakan undang2 ke atas mereka dan 'pertarungan' sebenar akan berlaku selepas ini?
Atau Trio T terus mengecut dan hilang dari persada media kerana semuanya tidak menguntungkan?

Rakyat kini menuntut supaya pendakwaan ke atas Anwar sebagai membuat laporan palsu kepada polis berhubung penafiannya? Senjata makan tuan. Perkasa dan Pemuda UMNO jangan lupa selitkan tuntutan ini di mana jua mereka berkumpul. Apakah boleh diharapkan BERSIH akan masukkan tuntutan yang sama???? Laporan polis perlu dibuat mendesak pendakwaan dibuat.

Dari segi undang2 Anwar kekal terlepas tetapi dari segi moral dan akhlak dan etika pemimpin Anwar sudah tidak layak untuk mengaku 'bersih' selagi dia tidak mencabar dan membersihkan kotoran namanya di mahkamah apabila disebut dalam mahkamah bahwa pelaku video seks itu 99.99% adalah mirip Anwar. Berdiam bererti Anwar mengaku itulah dia. Menafikannya sekadar di pentas ceramah dan bukannya di mahkamah juga tanda Anwar mengaku itulah dia.

Beban membuktikan itu 'bukannya dia' terletak di bahu Anwar?

Seperti kes liwatnya yang pertama dulu, Anwar bebas dari segi teknikal dan bukannya 'tidak melakukan liwat itu'. Hakikat itu sudah terpahat dalam sejarah dan apakah kali ini akan terpahat sejarah yang sama berulang, melakukan tetapi terlepas??!!

Bagaimana reaksi Azizah, Nurul dan PAS? Apalagi ayat kalis yang mahu digunakan untuk mempertahankan Anwar? Apakah masuk surga seperti yang dijanjikan kepada penyokong PAS jika terus menyokong Anwar? Jawablah sendiri.

Pembuktian 99.99% mirip Anwar sudah dinyatakan dalam mahkamah dan jika itu 'fitnah' maka buktikanlah juga dimahkamah.

Tuesday, June 21, 2011

unit anjing dikerah melindung pendemo bersih.. !?

Untungnya jadi cina, cina Malaysia, untung sebab mereka berniga satu bab, tapi untung mereka sebab tinggal di malaysia, tinggal di lengkongan orang melayu, untung kalau sakit demam ada orang melayu akan ambil tahu, untung sebab mereka akan dilindung oleh orang melayu kalau ada orang serang atau mengamuk, dan sekarang lebih untung sebab jangan dijentik, kalau cina kena warning pun, berebut rebut orang melayu nak lindung.

Perkasa pun sayangkan cina, perkasa sebelum nak demo bagitau awal2 pada cina supaya jangan turut serta, itupun ramai salah faham mendakwa perkasa nak ganyang cina. Atas salah faham itupun, ramai pemimpin melayu, media melayu,blogger melayu yang kritik dan kutuk perkasa. Jejaka idaman malaya, bakal PM Malaysia pun minta ibrahim ali diisakan, presiden gerakan yang kalah pilihanraya dapat jawatan dan gaji buta, koh su kun pun minta ibrahim ali dikenakan tindakan, pemimpin dap dan pembangkang lain jangan cakap le, mereka lebih api dari api.

Yang nak angkat topi, tabik spring adalah kepada pemimpin melayu, blogger melayu dan pejuang melayu yang pegang bendera umno dan yang lain tetapi cukup hebat dan berani membela cina. Mereka2 inilah yang sanggup mati dan berkorban demi cina, betul2 1Malaysia walaupun mereka selalu kutuk 1malaysia, jadi tidaklah hairan kalau melayu2 di sebelah sana pula sanggup jadi 'barua' kepada ambiga.

Sebab itulah kalau nik aziz malu nak mengaku melayu, kita lebih mudah faham maksud sebenar. Negara kebajikan juga bermaksud orang Islam diutamakan tapi kenalah cina didahulukan dalam apa apa jua hal. Ibrahim ali juga tidak akan bernasib malang seperti sekarang kalau dia bukan orang melayu. Melayu adalah perkauman, racist selain dari label malas yang sudah di cop beribu tahun dahulu.

Tiada cara lain, kerajaan dan pdrm juga wajar membenarkan BERSIH di adakan untuk mengelak daripada dilabel sebagai kerajaan yang tidak adil, korup, kroni, perkauman dan menindas kaum bukan bumi. Bukan sahaja kebenaran, malah pdrm wajar mengerah seluruh anggotanya dan unit anjing dan kuda untuk mengawal dan melindung pendemo BERSIH.

Tetapi SIAPA hakikatnya yang akan bertembung pada BERSIH untuk melakar sejarah hitam?

Mesti Tonton Drama 24hb Jun


Kj tidak gentar pada Hisham untuk demo 9hb Jul tetapi gentar pada Anwar 24hb Jun , apa agenda? apa drama? apa hubungan?..berapa banyak lagi talian hayat yang mahu KJ hulurkan pada anwar? dalam bahasa lembutnya apakah KJ jadi balaci anwar selama ini? pengintip anwar dalam UMNO?

Kj, tolong buka topeng sebenar kamu!!!! Jadilah anak jantan...

Apakah krtikan KJ kepada anwar selama ini hanya pura2..



ramli yusuff asset declare case 120310 muhammad shafee abdullahPihak-pihak dalam saman fitnah yang dikemukakan oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar akan menimbangkan kemungkinan menyelesaikan kes di luar mahkamah. Peguam yang mewakili Khairy, Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah (kanan) memberitahu pemberita, Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Datuk Nik Hasmat Nik Mohamad telah meminta pihak-pihak berkenaan berbuat demikian semasa berjumpa dengan pihak-pihak berkenaan di dalam kamarnya hari ini. Khairy turut diwakili peguam Sarah Abishegam manakala Anwar diwakili peguam Mohd Haijan Omar. Muhammad Shafee berkata beliau akan berbincang dengan Khairy mengenai sama ada anak guamnya itu bersetuju dengan penyelesaian itu. Mahkamah menetapkan 24 Jun bagi pengurusan kes bagi mereka memaklumkan kepada mahkamah mengenai keputusan mereka.

Monday, June 20, 2011

Jalan pintas sudah tiba buat KJ - PM pada usia 40?


Hari ini kalau anda terutama nonbumi, nonperkasa, antiM, korporat tersepit, Melayu pengkhianat ada apa jua masalah yang boleh disensasikan, jumpalah KJ bakal PM kita.

Kejayaan terbesar KJ sejak dua menjak ini adalah melonjakkan namanya untuk sama2 kecoh dalam beberapa isu penting, agak tetiba KJ masuk campur dan bercakap dalam semua hal hingga menenggelamkan nama Rosmah di media2 arus perdana.

Kebanyakkan isu menunjukkan KJ berlawan arus dengan kerajaan dan UMNO, berlawan arus dengan selera Melayu majoriti, banyak membela kapir dan pengkhianat Melayu, berlagak 'dewa' merestu sesuatu perkara dan isu, berlagak kalau Pemuda kata 'ok' bermaksud semua itu ok.

Tindak tanduknya seakan Pemuda sebelum zaman Anwar, Pemuda sebagai pendesak dan barisan hadapan mula dinampakkan semula tetapi bukan dengan semangat juang Harun Idris tetapi dengan gaya baru, gaya ala-KJ, bermaksud 'ada udang sebalik mee' .

Apa sebenarnya KJ mula melatah sebegini rupa umpama tikus membaiki labu?
Apakah Anwar sudah memberi lampu hijau kepadanya untuk bertindak sekarang dan segera demi talian hayat Anwar yang makin kritikal?
Apakah KJ sudah terhidu masa depannya dalam politik UMNO akan dipancung tidak lama lagi?
Apakah KJ ingin menunjukkan dia merupakan 'aset' penting dalam UMNO dan jika diketepikan mampu menjejaskan UMNO?
Apakah semua tingkah laku KJ sekarang sebagai menebus dosanya melatah ketika twit berhubung lawatan Najib ke Kazakhstan?
Atau KJ sengaja menguji kesabaran Najib untuk bertindak ke atasnya?
Atau kerana remeh temeh? Sedih dan marah sebab Paklah jarang diberi keutamaan seperti Mahathir?

Apapun, latah kecoh serata tempat KJ hari ini memang ada kaitan dengan sesuatu? agenda tertentu? saya tak tahu.

Dengan perkembangan pembangkang yang merasa yakin menawan Putrajaya dan selari dengan hasrat Kj mahu menjadi PM pada usia 40 ianya seperti satu kebetulan yang betul betul kebetulan. KJ mampu dan dengan mudah mencapai hasratnya jika hari ini dia melompat ke DAP yang sedang kehausan calon boneka Melayu, atau masuk PKR sebagai proxy Anwar dan tidak mustahil pakai serban dan masuk PAS selepas balik Gaza nanti. Semuanya serba mungkin dan jalan pintas buat KJ.

Dalam hal ini Kj tidak berseorangan, bersamanya beberapa pemimpin Pemuda UMNO yang sekian lama menjadi juaknya, beberapa pemimpin UMNO proPaklah dan antiMahathir dan sudah pasti beberapa Pemuda MCA yang selalu dibelanya.

KJ memang hebat!!!

Sunday, June 19, 2011

Rakyat bebas menghasut????!! - apa nak jadi

KEMASKINI: 10.57AM

Neither Anwar nor Ambiga can stop Bersih rally - INI KE YANG KDN TUNGGU??
http://www.malaysiakini.com/news/167402
.....

Apabila PDRM menyatkan perhimpunan BERSIH seperti yang dirancang 9hb Julai adalah haram maka wajar sebarang hasutan ke arah itu mulai sekarang di ambil tindakan. Mereka seperti Ambiga, KJ dan Ibrahim Ali sudah sewajarnya dipanggil pihak berkuasa untuk diberi amaran dan jika mengulanginya akan dikenakan ISA atau tahanan yang sewajarnya.

Kerajaan jangan politikan isu ini hinga kepentingan dan kebajikan rakyat dari segi keamanan dan keselamatan diabaikan dan dinafikan.

Tindakan awal2 mesti dibuat tanpa menunggu tarikh sebenar.

Jika kerajaan gagal tangani isu ini dengan betul, dilihat lemah dan tidak cekap, tidak mustahil demo yang lebih besar seperti di asia barat akan muncul di sini, Sudah terlambat jika nasi sudah menjadi bubur..

‘Not for Anwar to call off Bersih rally’

K Pragalath | June 19, 2011

Bersih chairperson Ambiga says it is the people's rally.

KUALA LUMPUR: Coalition for Free And Fair Elections (Bersih) chairperson, S Ambiga today said the polls watchdog would not back down from its mass rally planned for July 9.

“It is not for Anwar to decide to call it off,” said Ambiga who leads the coalition of about 62 NGOs and political parties.

Neither Anwar nor Ambiga can stop Bersih rally - INI KE YANG KDN TUNGGU??

Tamparan buat Anwar??!!



Tamparan buat Anwar dan Hisham?

Boss Mat Sabu (PAS) sekarang adalah Ambiga, bukan lagi Anwar?!

Drama apa yang sedang mereka lakukan?

PDRM dan Hisham jangan lupa tunai janji kepada rakyat, BERSIH mesti dibersihkan sebelum 9hb Julai?!
Maruah kerajaan benar2 tercabar kali ini?!

‘Not for Anwar to call off Bersih rally’

K Pragalath | June 19, 2011

Bersih chairperson Ambiga says it is the people's rally.

KUALA LUMPUR: Coalition for Free And Fair Elections (Bersih) chairperson, S Ambiga today said the polls watchdog would not back down from its mass rally planned for July 9.

“It is not for Anwar to decide to call it off,” said Ambiga who leads the coalition of about 62 NGOs and political parties.

She was commenting on Opposition Leader and PKR advisor Anwar Ibrahim’s remarks earlier today that he would call off the Bersih rally if the Election Commission guaranteed free and fair election.

Anwar’s remarks were said at the Selangor PKR convention earlier today.

Meanwhile when asked on Malay rightwing group Perkasa’s action of villifying her and burning banners of her picture, Ambiga said: “I believe police will take appropriate action. I will not respond to any statements against me.

“The rally is not me It is about the people,” said Ambiga, who was a former Bar Council president. She was talking to reporters at the launch of the Bersih rally tonight.

She also assured that the July 9 rally would be a peaceful event.

“We are peaceful. Our aims are noble, our cause is just, and our method is peaceful. If there is any violence, it will not be by us,” said Ambiga.

mic - NAK MINTA APA LAGI?


JOHOR BARU, 19 Jun — Selepas berpaling kepada pembangkang pada pilihan raya umum ke-12 pada 2008, sokongan masyarakat India kini mulai kembali kepada Barisan Nasional, kata Presiden MIC Datuk G Palanivel.

Walaupun demikian, kata beliau, berdasarkan maklum balas daripada ketua-ketua akar umbi MIC negeri, sokongan golongan muda kaum itu masih menjadi tanda tanya.

“Kita mesti lakukan perkara yang dapat menarik golongan muda seperti memberi mereka pekerjaan, peluang niaga atau latihan,” kata beliau dipetik Bernama Online.

PAS sekadar mendahului perubahan ? - Husam

"Nasihat saya kepada orang Melayu, kalau mereka tak berubah, politik tetap akan berubah. Trend yang ada sekarang, adalah sukar bagi Barisan Nasional muncul sebagai satu parti yang kuat dalam kerajaan yang akan datang... Maka adalah penting, orang Melayu berubah sekali dengan perubahan politik yang telah berlaku di seluruh negara, iaitu berpindah daripada menjadi pengundi tegar Barisan Nasional semata-mata, memberi satu undi kepada PAS."

Demikianlah seruan Naib Presiden PAS, Husam Musa (gambar kiri) kepada orang Melayu, sebelum menambah, "Dan jika sekiranya PAS boleh mempunyai 60 kerusi parlimen, PAS boleh jadi satu ganti untuk UMNO untuk menubuhkan satu kerajaan yang memberi kestabilan politik kepada negara."

Beliau berkata sedemikian dalam satu forum berjudul "Cabaran Transformasi Parti Politik: Ke arah Pertengahan dalam Kemajmukan", semalam. Forum anjuran Jawatankuasa Hak Civil Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor (CRC-SCAH) ini membariskan panelis Pengarah Eksekutif Kajian Politik Untuk Perubahan (KPRU) Ooi Heng, dan Lee Ban Chen, pemerhati politik, selain Husam Musa.

Berucap di depan kira-kira 80 orang hadirin dari kaum Melayu dan Cina, Husam Musa mengakui bahawa orang Melayu masih terperangkap dalam dilema ketika berdepan dengan senario politik terkini.

"Masalah dengan orang Melayu ialah, kerana mereka bimbang, hasil daripada mainan media mainstream, (bahawa) kalau berlaku perubahan politik, kedudukan orang Melayu sebagai teraju utama politik negara akan terjejas ataupun tidak. Mereka rasa dengan perubahan baru, ada kesangsian, kerana orang Melayu lazimnya, mereka akan berhati-hati memasuki territory baru, memasuki sempadan perairan yang baru. Mereka lebih meletakkan rasa bimbang lebih tinggi daripada rasional berfikir yang biasa," jelasnya.

Husam Musa mengingatkan, kebimbangan Melayu semakin ketara seandainya diapi-apikan, ataupun dibuat kenyataan yang kurang bijaksana. Beliau meneruskan, seandainya kebimbangan Melayu gagal dileraikan, maka PRU akan datang mungkin berakhir dengan ketidakseimbangan dalam Pakatan Rakyat, iaitu kerusi bukan Melayu yang terlalu banyak.

Beliau mengambil contoh pilihan raya negeri Sarawak yang berakhir pada April 2011 sebagai indikator terbaru untuk politik negara kita. Keputusan PRN Sarawak memperlihatkan peningkatan sokongan Cina terhadap Pakatan Rakyat sebanyak 15.8% kepada 75.4%, sementara penurunan 4.6% dari kalangan Melayu dan peningkatan 6.3% daripada Bidayuh dan Kadazan. Seandainya pola ini menular kepada negeri-negeri seperti Sabah, Johor, Negeri Sembilan dan sebagainya, maka PR mampu meraih lebihan 27 kerusi, selain 82 yang dimenangi ketika PRU ke-12 - membawa jumlah kepada 109 kerusi, tiga kerusi lagi diperlukan untuk membentuk kerajaan dengan majoriti mudah.

Untuk beliau, PAS kini memikul tugas untuk mendapatkan semaksimum kerusi Melayu yang mungkin, supaya membentuk sebuah kerajaan Pakatan Rakyat yang stabil dan seimbang, untuk perubahan politik yang mantap.

http://www.merdekareview.com/bm/news.php?n=11958

PRU 13: PKR bertekad tanding 97 kerusi parlimen

http://www.freemalaysiatoday.com/2011/06/19/pru-13-pkr-bertekad-tanding-97-kerusi-parlimen/

PAS-60 PKR-97 DAP- 65 = 222 KERUSI

Gugur Pemusatan Kuasa Di Tangan PM, Peguam Negara


Ucapan dan pandangan Ku Li sangat baik untuk kerajaan (sekarang dan akan datang) untuk memikirkannya secara serius, sebarang penolakan atas apa jua alasan bukanlah 'jawapan terbaik' buat masa ini.

Cuma kuasa di mana dan apa yang perlu dikurangkan serta kaedahnya itu wajar diperhalusi dan diperbahaskan dan tempat yang paling sesuai ialah di parlimen sebagai tempat terakhir pemutus kata.

Secara tidak langsung pemusatan kuasa PM dan Peguam negara wajar dikembalikan ke Parlimen setakat mana yang difikirkan perlu.
Sebelum itu wajar dijadikan diskusi ilmiah di peringkat universiti begitu juga dengan pengterlibatan Majlis Raja2 Melayu, Majlis Peguam dan lain lain NGO, secara menyeluruh.

Ia bukan sahaja pembubaran, pindaan atau penyesuaian pemusatan kuasa PM dan Peguam Negara sahaja tetapi meliputi lain lain perkara pentadbiran dan pengurusan hingga membawa kepada penubuhan sebuah Jawatankuasa yang sehampir bentuk dengan Kongress seperti di Amerika.

Matlamat sebenarnya bukan sahaja mengurangkan pemusatan kuasa PM atau Peguam Negara untuk mengurangi isu rasuah, seleweng atau kroni tetapi juga mengurangkan kroni, rasuah, kepentingan peribadi kepada siapa sahaja kuasa itu diserahkan.

Lebih penting siapa sahaja yang pegang kuasa itu pula tidak mudah dan tidak ada jalan untuk pihak lain mempengaruhi.
Bagaimanapun PM yang dipilih oleh pelbagai proses wajar diberi kuasa PM yang sewajarnya untuk mentadbir negara dan badan2 lain yang diberi kuasa lebih kepada pemantauan yang berkuasa eksekutif.

Pengurangan kuasa PM dan Peguam Negara tidaklah menjamin tidak akan ada masalah2 lain yang akan timbul dan negara tidak juga memerlukan terlalu banyak nakhoda.

Saturday, June 18, 2011

Mesti Tonton drama 24hb Jun

Kj tidak gentar pada Hisham untuk demo 9hb Jul tetapi gentar pada Anwar 24hb Jun , apa agenda? apa drama? apa hubungan?..berapa banyak lagi talian hayat yang mahu KJ hulurkan pada anwar? dalam bahasa lembutnya apakah KJ jadi balaci anwar selama ini? pengintip anwar dalam UMNO?

Kj, tolong buka topeng sebenar kamu!!!! Jadilah anak jantan...

Apakah krtikan KJ kepada anwar selama ini hanya pura2..



ramli yusuff asset declare case 120310 muhammad shafee abdullahPihak-pihak dalam saman fitnah yang dikemukakan oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar akan menimbangkan kemungkinan menyelesaikan kes di luar mahkamah. Peguam yang mewakili Khairy, Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah (kanan) memberitahu pemberita, Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Datuk Nik Hasmat Nik Mohamad telah meminta pihak-pihak berkenaan berbuat demikian semasa berjumpa dengan pihak-pihak berkenaan di dalam kamarnya hari ini. Khairy turut diwakili peguam Sarah Abishegam manakala Anwar diwakili peguam Mohd Haijan Omar. Muhammad Shafee berkata beliau akan berbincang dengan Khairy mengenai sama ada anak guamnya itu bersetuju dengan penyelesaian itu. Mahkamah menetapkan 24 Jun bagi pengurusan kes bagi mereka memaklumkan kepada mahkamah mengenai keputusan mereka.

Jangan ulang perangai monyet di Parlimen..


Empat pemimpin Pakatan Rakyat termasuk Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim, Karpal , Azmin dan Sivarasa kembali ke parlimen selepas enam bulan digantung berhubung isu APCO.

Rakyat berharap mereka dapat menggunakan kepala hotak dan bukannya kepala lutut dalam menangani apa jua isu dalam apa jua perbahasan dan hujah dalam menunaikan amanah rakyat untuk 'menentang' kemungkaran' kerajaan jika ada dan 'menyokong' mana mana projek dan program yang menguntungkan rakyat.

Penentangan perlu dibuat dengan ikhlas tanpa mempolitikkan untuk kepentingan parti mereka, diri mereka sebaliknya demi rakyat sahaja dan semata mata.

Penentangan perlu dibuat dengan beradab, beretika, bijaksana dalam hujah yang bernas, mematahkan hujah kerajaan dengan fakta dan bukannya emosi terpekik terlolong, maki hamun dan sengaja di ada adakan untuk mencari alasan 'ditendang' keluar dari parlimen sekali lagi semata mata untuk publisiti yang terlalu jijik dan murah.

Semua ahli Ahli Parlimen bertanggungjawab sepenuhnya kepada semua rakyat dan bukannya kepada segelintir ahli atau penyokong mereka serta bukan untuk sesuatu kaum sahaja melainkan atas apa yang termaktub dalam perlembagaan.

Parlimen bukan pentas publisiti dan gila glamour, bukan juga sarkas atau zoo, bukan juga tempat pelacuran atau kelab gay, tidak juga tempat putar belit dan putar alam.


# Bukan nak tunjuk pandai, sekadar peringatan kerana kadangkala mereka asyik dan terbawa bawa dengan politik parti dan peribadi hingga lupa rakyat

DAP menghampiri matlamat..





PULAU PINANG 17 Jun - Kerajaan DAP Pulau Pinang akur dengan keputusan supaya 'pilihan raya masjid' yang sepatutnya diadakan buat pertama kali di negeri ini esok ditangguhkan.

Exco Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Abdul Malik Kassim berkata, berikutan titah Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin mengenai perkara itu, maka proses pemilihan tersebut ditangguhkan.

"Saya selaku Exco Hal Ehwal Agama Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah diberitahu melalui telefon oleh Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP), Ellias Zakaria bahawa hasil daripada satu pertemuan yang diadakan di Istana Negara pagi ini, Yang di-Pertuan Agong menitahkan pemilihan jawatankuasa kariah masjid ditangguhkan buat sementara waktu.

..............


DAP hampir mencapai matlamatnya, cubaan demi cubaan dibuat untuk menggugat perpaduan Melayu dan Islam dalam pelbagai kaedah. Kejayaan terbesar setakat ini ialah memesongkan PAS dari Negara Islam kepada Negara Kebajikan.


Pilihanraya Masjid walaupun sekali imbas ia ditangguhkan atas perintah DYMM Yang di Pertuan Agong tetapi ia tidak dibantah seratus peratus oleh orang Islam Pulau Pinang, cubaan halus ini berjaya menampakkan keregangan antara Sultan dan Orang Melayu Islam, apatah lagi orang Melayu Islam Pulau Pinang tidak biasa dengan kesetiaan kepada Sultan kerana mereka tidak pernah bersultan dan beraja.


Di hari hari mendatang, lihatlah apa lagi kapir laknatullah ini akan buat untuk terus memecahkan lagi Melayu dan Islam???
Mereka PASti berjaya selagi ada manusia Melayu dan Islam yang tidak insaf dan peka kepada niat jahat ini.

PAS akan menjadi alat dan agen untuk DAP bagi matlamat ini.

Demo BERSIH kepada NO TO ASTRO




9hb Julai, tukar demo BERSIH kepada NO TO ASTRO - demo untuk kebaikan semua tanpa kepentingan sesuatu parti politik atau kaum.

Bagi yang masih dalam perjanjian, pembatalan akan dikenakan charge RM500 - bagaimana nak boikot???

Astro Diberi 7 Hari Atau Hadapi Boikot

    June 17, 2011

KUALA LUMPUR – Prihatin dengan rungutan pelanggan dalam tempoh tujuh hari atau hadapi tindakan boikot!

Itu amaran dua persatuan pengguna berpengaruh di negara ini iaitu Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (Cassa) terhadap Astro di atas apa yang dianggap sebagai ‘keangkuhan’ syarikat televisyen berbayar tersebut yang bertindak sesuka hati mengenakan bayaran tambahan kepada pelanggan mereka.

Bahkan amaran pemboikotan itu juga diberikan kepada syarikat yang mengiklankan produk barangan mereka di stesen berkenaan.

Pengerusi Majlis Penasihat PPIM, Tunku Azwil Tunku Abdul Razak berkata, dengan memperoleh keuntungan sehingga RM800 juta pada tahun kewangan yang berakhir pada 2010, tidak ada sebab untuk Astro terus menekan pelanggan mereka dengan caj yang melampau.

” Astro bukan saja memonopoli pasaran stesen berbayar, bahkan sudah mula mengambil iklan sedangkan peraturan tidak membenarkannya berbuat demikian dan sekarang sesuka hati nak kenakan bayaran tambahan pada pengguna tanpa membincangkannya dengan pihak berwajib.

” Ini bagi kami satu bentuk keangkuhan, sehinggakan nak buat penyambungan perkhidmatan pun pelanggan dikenakan caj RM20, bukan perlu pakai spanar pun.

” Untuk makluman, mereka juga ada badan penapisan sendiri, siapa mereka (Astro) sebenarnya yang nampaknya mempunyai ‘kekebalan’ untuk membuat apa saja yang mereka suka?,” tegasnya dalam sidang akhbar khas di sini hari ini.

Turut hadir Presiden dan penasihat undang-undang Cassa, Datuk Dr. Jacob George.

Astro baru-baru ini mengumumkan bahawa mereka akan melakukan pelarasan terhadap pakej yang ditawarkan berkuatkuasa 11 Julai ini dengan harga langganan diselaraskan bergantung kepada pakej pilihan pelanggan.

Sesetengah pelanggan mungkin mengalami kenaikan sekitar RM1 hingga RM15 sebulan, manakala yang lain pula akan menikmati penjimatan RM4 hingga RM14.95 sebulan.

Bagaimanapun notis mengenai kenaikan bayaran perkhidmatan yang dikeluarkan oleh Astro kepada pelanggannya dianggap tidak sah kerana tidak mendapat kebenaran dari Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) terlebih dahulu, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Mengulas mengenai tindakan boikot itu, Dr Jacob berkata, pihak Astro tidak boleh memandang ringan perkara tersebut kerana pengguna mempunyai hak yang tidak boleh dinafikan oleh sesiapa.

” Saya sendiri sudah sudah ke Parlimen dan menyuarakan kebimbangan serta keresahan kami kepada Ahli-Ahli Yang Berhormat dengan harapan ia akan dibincangkan dalam sesi Dewan Rakyat dalam masa terdekat ini.

” Cassa menerima ratusan aduan daripada pengguna mengenai Astro dan kami tidak boleh berdiam diri begitu saja.

” Ingat, kami bagi masa tujuh hari atau kami akan memboikot Astro, bukan saja pada stesen televisyen itu tetapi juga pada mereka yang mengiklankan barangan di situ,” katanya. – SYAHRIL A. KADIR (mynewshub.my)

Nik macam budok2...




KOTA BAHARU: Kerajaan Kelantan mengharamkan Utusan Malaysia daripada membuat liputan acara yang melibatkan Nik Abdul Aziz serta sesi persidangan Dewan Undangan Negeri berkuatkuasa serta-merta - surat rasmi belum keluar.

1. Kenapa haram sikit2, sekerat2 dan tertentu sahaja, kenapa tidak menyeluruh???

2. Apakah haram itu sama dengan haramnya menonton video seks

3. Bolehkah benda yang halal diharamkan atas dasar emosi, suka dan tidak suka Nik Aziz?

4. Bolehkah halal atau haram sesuatu itu terpilih pilih?

5. Kenapa tidak diharamkan penjualannya seluruh Kelantan?

6. Kenapa tidak diharamkan kepada seluruh ahli PAS seMalaysia?

7. Kenapa tidak diharamkan di Kelantan, PP dan Selangor?

8. Kenapa tidak haramkan kepada semua ahli pembangkang?

9. Dan paling penting, apakah Utusan juga diharamkan untuk Nik Aziz membacanya? atau dia sedang sorok2 dengan tekun menatapnya terutama untuk membaca ulasan samada boikotnya itu akan di ulas atau tidak oleh Utusan.

10. Kalau ada pihak yang melanggar arahan Nik aziz, apakah dikira dosa? dan adakah Malaikat kiri dan kanan juga akan ikut arahan Nik Aziz dan mencatatkan 'dosa' pada sipelakunya?

Friday, June 17, 2011

Mahathir faham Islam kalau pakai serban...



KUALA LUMPUR – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad disifatkan sebagai individu yang tidak faham Islam ekoran kritikannya mengenai Pas yang menukar agenda perjuangan parti itu dari menubuhkan kerajaan Islam kepada penubuhan sebuah negara kebajikan.

Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat, Nasrudin Hassan Tantawi berkata, Dr. Mahathir tidak faham bahawa perjuangan negara kebajikan yang diperjuangkan Pas itu merupakan sebahagian dari kandungan perjuangan negara Islam yang diperjuangkan oleh partinya.


“Merujuk kepada kenyataan Mahathir, itu menunjukkan bahawa beliau tidak faham tentang Islam, negara kebajikan merupakan sebahagian dari isi kandungan perjuangan negara Islam.
...................................

Bukankah hadi kata dalam Al Quran tidak ada Negara Islam??

Kalau asalnya PAS memperjuangkan Negara Islam secara total tetapi kenapa sekarang mengambil sebahagian dari isi kandungannya dengan 'Negara Kebajikan' sebagai perjuangan. Bukankah dokumen PAS pada 21//11/03 berikrar kepada Negara Islam - kena kuburkan sekarang atas sebab untuk meraih undi?!!!! PAS jangan lupa apabila india cina tepuk tangan mereka kata ' PAS sudah ikut kita"... Dan jangan lupa Bukankah Ibrahim Libya difatwakan syahid kerana mati untuk perjuangan Negara Islam????

Adalah lebih baik PAS kembali kepada perjuangan asal tetapi "Negara Kebajikan" wajar sekadar dijadikan slogan PAS menyamai 1Malaysia UMNO.

Atau sebenarnya Mahathir itu tidak faham tentang Islam sebab dia tak pakai serban sebesar puak PAS Khawarij dan Syiah???!! Puak PAS tertipu atas riak mereka sendiri yang percaya mereka lebih mulia, lebih hebat, lebih Islamik dari orang lain.

Apa hukum riak?? Bolehkah dibenarkan puak puak riak memimpin negara??


PAS yang makan cili...



Kartun Utusan Malaysia nampaknya telah mengenai sasaran yang tepat kepada PAS, hinggakan mereka mengambil tindakan memboikot. Nyata kartun itu tidak menghina Islam sebaliknya menghina pendirian PAS, mereka terasa pedasnya !!!!!!!

Setakat ini UMNO dan PKR tidak pula berpandangan kartun itu menghina Islam, kenapa PAS bersendirian melenting???

Di dalam PAS sendiri, nyata yang cukup terasa ialah Nik Aziz sedangkan pemimpin PAS yang lain agak 'membisu'.

PAS merasakan mereka 'lebih Islam' dari orang lain, berkemungkinan mereka anggap PAS adalah Islam dan Islam adalah PAS. satu pemahaman yang sangat merbahaya pada umah dan keselamatan negara.

Nik Aziz dan pemimpin PAS hipokrik..





Ahli diminta boikot, pemimpin pulun baca... hakikatnya mereka bimbang ahli terpengaruh dengan 'kebenaran' Utusan Malaysia.

Pernahkah UMNO menghalang ahlinya membaca 'Harakah'???

Jika pun di Utusan dari segi politik tidak menyebelahi mereka, tetapi bagaimana dari segi lain lain seperti ekonomi, sukan, berita, rencana yang berbentuk ilmu, ada untungnya PAS boikot 'merokok' misalnya dari memboikot sesuatu yang mereka tidak suka atetapi sebenarnya tetap ada faedah secara positifnya.



KOTA BHARU, 17 Jun:
Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyempurnakan Kempen Boikot Utusan yang dianjurkan oleh Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan, sebentar tadi.
Majlis pelancaran kempen itu bermula sebaik sahaja beliau mengakhiri kuliah pagi Jumaat di Dataran Ilmu, di sini pada jam 10.15 pagi.
Tuan Guru yang juga Menteri Besar Kelantan memangkah perkataan Utusan Malaysia pada kain rentang sebagai simbolik pelancaran memboikot akhbar milik Umno itu.
Sebelum itu, Ketua Pemuda PAS negeri, Ustaz Abdul Latiff Abdul Rahman (gambar) dalam ucapan ringkas mengambil perkataan ‘Umno’ sebagai ungkapan kepada pemboikotan akhbar berkenaan.
Katanya, ‘UM’ adalah ringkasan kepada Utusan Malaysia dan ‘NO’ sebagai tidak, justeru 'katakan tidak pada Utusan’ dan ‘tidak pada Umno’.

Thursday, June 16, 2011

Sama dengan lanun..persepsi di utamakan








Memilih kerajaan yang dianggotai pembangkang ibarat memilih lanun untuk menghancurkan negara dan merompak rakyat, itu gambaran yang kena diberi oleh BN, PERSEPSI diberi keutamaan mulai sekarang. dedahkan niat sebenar mereka.

Arak dan maksiat akan berleluasa kerana PAS sudah mengamalkan kebajikan untuk semua. Islam dipinggirkan kerana ia menakutkan, pandangan Islam itu ganas dan merbahaya adalah pandangan barat, diskriminasi barat ke atas Islam.

Bloggers cabuk - bila rais nak jumpa dan rai..

16hb Jun 2011
Rais Yatim (tengah) bersama sebahagian penulis blog pada Sidang Kemuncak Penulis Blog dan Media Sosial Sedunia di Pusat Dagangan Dunia Putra, semalam. - BERNAMA

aHLI pas DISARAN BOIKOT uTUSAN - ular mak oii



INGATKAN DEPA TAK BACA UTUSAN..

“Saya sifatkan Utusan Malaysia sudah menjadi Denmark Malaysia dengan menyiarkan lakaran kartun tersebut,” kata Nik Aziz (gambar kiri) pada laman sosial Facebook beliau hari ini.

kalau video tidak boleh jadi saksi, kartun boleh ke???

Pening.. tak ada siapapun yang betul




BEERSIH untuk apa? Untuk menyatakan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia tidak betul? Kalau ada bukti kenapa tidak dibuat laporan polis? PDRM pun tidak betul? SPRM lagilah tidak betul! Kenapa tidak terus dibawa ke mahkamah? Mahkamah pun tidak betul? Kenapa tidak diusulkan ke parlimen? Parlimen pun tidak betul?
http://wrlr.blogspot.com/2011/06/anwar-penggantungan-kami-tidak-ikut.html

Jadi, siapa yang betul dalam dunia ini?????