Saturday, April 30, 2016

PRN SARAWAK, SIAPA YANG MULAKAN TAKTIK KOTOR...



Pelbagai laporan dibuat oleh kaum qarun tentang pembangkang yang sedang berpecah belah, tikam menikam sesama mereka,  menggunakan taktik kotor, tipu helah, pembohongan dan segala bentuk jahiliyah di PRN Sarawak.

Pemberitaan itu untuk dibaca oleh siapa (?) Kalau untuk orang Sarawak, sudah tentu blongang di sana sudah memadai dan paling penting disampaikan secara lenggok dan budaya di sana.

Kalau mahu berita itu disogok ke semenanjung, 52% pengundi sudah kenal pembangkang !!!! 48% pengundi sudah kenal kerajaan sekarang.
Dengan cara pemberitaan tersebut mampukah mengurangkan 52% tersebut.

Kena cermin dulu diri sendiri, kena kepung 48% secara berhemah, 0.00000000000001%  sudah hilang apabila seorang tua 90an menarik sokongan dan berapa percent (%) pula terkesan dengan Deklarasi Rakyat (?)

Kena tanya cermin, apakah pemberitaan itu dalam tahap berita sebenar atau spin (?) Sudah banyak kali pemberitaan tidak sama dengan keputusannya nanti (?)

Bagaimanapun apabila SPR tidak mengeluarkan apa apa kenyataan yang mengesahkan berlaku segala bentuk larangan berkempen, bererti segala taktik kotor pembangkang masih halal dan sah di disisi undang undang.

Taktik kotor @ jahiliyah purba pertama sudahpun dilakukan oleh Adnan Satem, melarang dan menghadkan kemasukan beberapa pemimpin rakyat.

Taktik kotor itu pun juga halal dan sah di sisi undang-undang dan lulus SPR.

Jangan cakap abang tak payong !!!

KEMASKINI:

Siapa yang pertikai autonomi dan hak Imigresen Sarawak (?)
Sudah disebut halal dan sah di sisi undang-undang (!)
Bagaimana dengan salahguna perlaksanaannya (?)  Tafsiran siapa yang "memudaratkan" harus jelas dan adil tanpa pilih bulu.
Apakah Azmin sangat merbahaya kepada Sarawak sedangkan dia sah diperkenan oleh Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor sebagai MB di negeri yang lebih maju dari Sarawak, lebih ramai penduduk dari Sarawak?)
Apa jenayah yang dia lakukan (?) Adakah dia membawa isu perkauman (?) Adakah dia terlibat dengan skandal kewangan dan integritinya sedang diperkatakan oleh rakyat dan seluruh dunia (?)


38 comments:

  1. KD punya ulasan sudah seperti anjing hilang tuan. Menyalak ikut sempat. Asal ada kaitan dengan BN akan diserbu macam anjing jumpa tulang. Ingat KD, bukan adnan satem setuju 100% dengan seteru kau najib razak. Tapi demi kelangsungan sarawak dalam persekutuan dia sokong mana yang boleh memberi kebaikan kepada rakyat sarawak. Nak mengulas tu pakailah otak, jangan kau sanggah pulak autonomi bumi sarawak dalam persekutuan. Hak sarawak nak halang sesiapapun memasuki sarawak jika difikirkan boleh membawa mudarat. Kalau kau nak halang seseorang masuk rumah kau, itu hak kau bukan? Kenapa kau pertikai sesuatu yang sudah ada dalam perlembagaan? Atau kau ni blogger hilang tuan yang tak tahu biji butir tujuan kau berblog? Oh ya, anjingpun tahu yang mana tahi yang mana tulang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 420, Bagus lah kamu akui bahawa Najib itu "seteru" kami. Sebenar nya bukan seteru pun. Ha nya tak sanggup dia berterusan memimpin dan melingkupkan UMNO di PRU14. Najib perlu letak jawatan atau UMNO gantikan dia.

      Nampak nya kamu anjing Najib, kuat bertuankan kpd nya. Sedar lah bahawa imej Najib amat buruk bukan sahaja di Malaysia, jugak di dunia antara bangsa. Baca lah penyata IPIC kapada Bursa Saham London menyatakan mereka tidak lagi menghormati perjanjian sebagai penjamin dua bond brjumlah berbilion dolar sebab 1MDB tak membuat bayaran yang di jadualkan.

      Akan berlaku Domino efek nya. Termasuk ke atas boss kamu Najib.

      Delete
    2. Satu lagi ulasan tak pakai otak. Fokus tulisan saya ialah jangan pertikai autonomi bumi sarawak. Jangan kaitkan autonomi sarawak dan model pemerintahan adnan satem dengan kes 1mdb dan 2.6 juta najib. Salahkan adnan satem kuatkuasakan apa2 yang termaktub dalam undang2 bumi sarawak sememtara masih mampu dikuatkuasakan? Sila baca, fahami dan ulas dengan betul. Ada saya kisah kau nak gasak najib? Cuma saya tak faham ada yang gasak adnan satem hanya kerana bencikan najib, itu sahaja. Sarawak bukan bumi lahir najib, itu kau kena tahu.

      Delete
    3. 611, otak kamu kecik sangat. Tak pernah dengor sebab nila setitik, habis susu se belanga?

      Betul, Sarawak ada kuasa dan hak menolak sesiapa saja masuk Sarawak. Hal tanah dsb nya. Tapi hal keselamatan dalam dan luar negeri, itu hak dan kuasa federal.

      Tapi jangan lah sampai sebut Sarawak bukan bumi lahir najib. Tapi, kalau boleh halang dia masuk, tak tau le.

      Kami ha nya nakkan Najib di gantikan. Kalau pos KD tempias ke Adenan Satem sebab dia bersama Najib, sila lah fahami.

      Delete
    4. Sedap la sangat 7:14 pakai perumpamaan sebab nila setitik rosak susu sebelanga. Kau fikir hanya kerana kau berak di tengah jalan maka seluruh ahli keluarga kaum kerabat kau wajib dikutuk? Konon otak kau besar tapi salah guna perumpamaan. Saya masih berpendapat adnan satem cuba berbuat dan sedang berbuat yang terbaik untuk anak bumi sarawak. Kau fikir adnan satem perlu hapuskan kuasa autonomi sarawak agar kehendak musuh negeri sarawak dapat dipenuhi? Parti2 cauvenis dan kaum dari semenanjung tiada tempat di sarawak, maka pemimpin2 yang dijangka bakal merosakkan kestabilan sarawak wajar disekat kemasukannya. 1mdb dan 2.6 bilion najib tiada kepentingan di sarawak sebab ini adalah prn, bukan pru. Sila ukur otak sendiri sebelum ukur saiz otak orang lain ye. Takut kepala je besar, otaknya ciput.

      Delete
    5. 744,

      Tak "wajib", tapi ahli keluarga dan kaum kerabat "boleh" di keritik, di minta kasi tahu benda Allah itu jangan berak di atas jalan. Nanti kena lastik kontol nya. Kalau selalu sangat buat gitu, nyahkan dia dari keluarga. Siapa nak simpan yang tak masuk ajor.

      Setuju Adenan Satem sedang buat yang terbaik utk anak Sarawak. Tapi Najib tidak sebab yang merintah Sarawak ada lah Adenan. Perlu sebutkan hal itu.

      Delete
    6. 744,

      Takda siapa yang mahukan Adenan hapuskan kuasa autonomi sarawak. Jangan berfikiran sempit begitu. Kita semua kena luaskan pemikiran. DAP mungkin mahukan begitu tapi depa pun tak boleh buat begitu kalau depa menang pun.

      DAP tetap anti-Melayu, anti-Islam, ungkit Kedudukan Istimewa Melayu dll hingga menyebabkan pergaduhan kaum di 13 Mei 1969. DAP musuh Melayu, gitu jugak Najib yang buang ISA yang Lim Kit Siang dan Guan Eng dah kena tahan, buat keputusan nak buang Akta Hasutan yang melindungi kepentingan Melayu di Perkara Perkara sensitif dalam Perlembagaan yang DAP juga ungkitkan, dan Najib ketepikan DEB yang dah mula naikkan kekayaan Melayu di negara yang kita lk corot ekonomi nya.

      PRU Sarawak ada kaitan dengan PRU14. Sarawak pun minat siapa merintah selepas PRU14. Jadi, kena tentukan Najib undur atau di gantikan supaya Melayu dapat terus merintah di peringkat federal jugak sebab banyak benor tak betul di buat nya, pengundi dah bosan dengan nya. Kalau tidak, DAP lah yang akan berkuasa, menggunakan beberapa ketul Melayu yang di dalangkan nya, seperti Muhammad Nizar, Menteri Besar Perak sekejap di suatu masa dulu.

      Delete
  2. komen yg rubbish..tak matang penuh inferior emotional... Satem exercise sarawak's right..menjaga kebersihan minda rakyat dari virus yg begitu menular disemenanjung.. Meminta satem to be liberal at cost of sarawak future..sungguh senonim dgn meminta kominis dihalakan.. About the penyukong statistik... yg diagak agakkan..amat membodohkan..untuk menakutkan Pemimpin yg berkuasa.. Perlu diingat..Kluangdiamond existance for public..is nothing but only fullfilling his hobby to make self analyser...and syok sendiri..But as for leaders esp those who held office... carries responsible for rakyat development and safety.. So always see self reflection in mirror..will U...Dont be suprise..if image is none...at all..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setakat kamu nak menjatuhkan Najib secara dia letak jawtan atau UMNO gantikan dia, aku sokong.... tapi kalau kamu nak menjatuhkan BN, aku bantah dan bangkang kamu .... "Over my dead body" kata DAP Karpal Singh ... Dia dah pun mati ...

      Delete
    2. leaders esp those who held office... carries responsible for rakyat development and safety ? Where Najib got responsibe? Especially on 1MDB. If responsible he resign already.

      You responsible? If so, ask Najib to resign.

      Delete
    3. If we asking najib to resign, will najib resign? Mahathirpun tak mampu...aduhhh

      Moralnya, jangan jadi anjing menyalak bukit. Gunalah apa yg ada dlm perlembagaan. PRU kan ada...

      Delete
    4. Mamat 615, kalau bukit belum luruh, tak semesti nya tak luruh langsung. Tak baca bermacam gempa bumi ada sekarang? 1MDB nampak nya arah ke gempa melletup besaor.

      Ko anjing Najib asyik cakap tunggu PRU. Ko tk sedor ke rakyat dah gitu bosan - tsunami Cina, ketepikan DEB, kasi biasiswa kpd kaum terkaya di negara ini dah berpuluh tahun, GST, 1MDB dll. Akan lingkup UMNO kalau Ah Jib Gor terus sampai PRU14.

      Delete
    5. Kau pulak anjing siapa? Anjing belaan tak cukup makan mahathir atau kit siang? Asal tak sependapat aje dah digelar anjing najib. Maka kau juga wajar digelar anjing seseorang. Apa masalah kalau umno lingkup? Malaysia tercipta hanya kerana umnokah? Umno tu parti, bukannya umno ada tertulis dalam perlembagaanpun. Maksud aku, tak guna berguling berdeklarasi bagai untuk minta najib letak jawatan. Apa yang ada dalam perlembagaan ialah kuasa rakyat melalui PRU. Bertahun mahathir @ bekas presiden umno berusaha jatuhkan najib sehingga beliau sendiri resign dari umno, najib kekal begitu juga. Melalui PRU rakyat boleh berfikir dan memilih apa yang terbaik bagi tempoh 5 tahun mendatang. Atau kau fikir tindakan bijak rakyat ialah jadikan bumi malaysia seperti bumi syria, iraq atau libya? Nanti nak berakpun takut kena tembak.

      Delete
    6. oooi anon 7:58 bahalol
      deklarasi rakyat adalah kebebasan suara, juga termaktub dalam perlembagaan.

      Buka sikit minda. jangan jadi dungu bawah tempurang sekadar melalak pru sahaja ada dlm perlembagaan, engkau ni duduk atas pokok ke..

      Akan dipersembah kepada Majlis Raja Raja Melayu untuk dipertimbangkan - itupun tak ada dalam perlembagaan juga ke?
      Ada otak, tolong pakai, jangan buat perhiasan.

      Delete
    7. Hehehe...tinggi betul harapan kau. Kau fikir najib hanya tunggu & lihat aksi tanpa reaksi atas deklarasi. Kau tu yang duduk atas pokok tak turun2. Apandi dapat jawatan sebab apa? Nor jazlan dapat jawatan sebab apa? Itu adalah reaksi najib atas aksi mahathir dengan deklarasinya. Selepas deklarasi dipersembahkan kepada majlis raja2, whats next? Nasihat aku, bodoh tu simpan sikit untuk masa depan ye... Bodoh2 alangpun ok juga for future... Nanti sentiasa perasan cerdik dan bijaksana memanjang...

      Delete
    8. 833,

      Pengerusi "Cari Makan" PAC sekarang ini dapat apa? Kata PAC boleh selesaikan isu 1NDB, kupla worak punya. Mangkin banyak soalan dari jawapan.

      Kau ingat main suap orang, boleh selesai masalah. Nur Jazlan di kasi jawatan Timbalan Menteri supaya dia tak keras dan mendalam menyoal di PAC masa dia Pengerusi? Apandi di kasi jawatan Peguam Negara supaya dia boleh keluarkan deklarasi Najib tak bersalah, ketepikan syor SPRM dan Pasukan Petugas Siasatan 1MDB yang Gani Pattail tubuhkan? Aku nak terbalikkan saja perkataan tubuh itu kapada Najib tapi hormatkan blog KD.

      Sekarang coba kau kasi tau apa dia reaksi Najib ke atas IPIC yang kasi tau Bursa Saham London pada 18 April 2016 bahawa depa tak lagi bertanggong jawab pasal jaminan kpd dua bond bernilai beribu juta dolar sebab 1MDB tak memenuhi kehendak perjanjian, bayaran dsb nya.

      Delete
    9. kau faham tidak action reaction? kalau kau buat begini maka najib buat begitu. asal opponen fikir dan berbuat apa-apapun, pastinya najib akan ada reaksinya. tak kiralah nurjazlan ka, apandi ali ka tidak memuaskan hati perut kau, itu adalah hasil reaksi najib. peduli apa dengan kerosakan2 kemudian asal tiang tidak roboh sekarang. jadi, makin kau asak, makin teruklah output keberhasilan utama yang rakyat dapat. lama2 nanti, tunggul kayu jugak layak menjawat jawatan menteri asal kukuh dan keras bagi sokongan...sehinggalah parlimen dibubarkan. kau fahamkah maksudnya? ketika itu barulah rakyat boleh berfikir mau undi apa dan kau pulak baru berfikir, apa kerja bodoh yang aku buat sebelum ini....

      Delete
  3. sorry bro, pembangkang or bee end, dua dua akan mati bila rakyat dizalimi.
    Sokong only pemimpin yang bersih dan amanah...

    Sarawak kena berdiri sendiri, bukan jadi fix deposit (lembu) atau sleeping partner kepada BN tetapi respective and decision maker not only pada musim pilihanraya tetapi all the time.

    PP, Kelantan, Selangor sudah mati ke jika tak sokong pemimpin korup?

    You got brain or not?

    ReplyDelete
    Replies
    1. So, masalahkah kepada tindakan adnan satem? How about u, got a brain or not?

      Delete
    2. anon 8:01, kau tak baca ke apa yang ditulis di atas KEMASKINI

      Kalau kau baca dan ada brain, kau tak tanya saolan tu.

      sah, you got brain but zero, heh. !!!

      Delete
    3. Hehe...masih ku ingat suatu ketika x mp kulim bandar baharu menulis BN sebagai bee end, sebijik yg blogger kd tulis. Kemudian dia keluar pkr, kemudian masuk umno, kemudian jadi calon umno di shah alam, kemudian hilang dari radar politik.... Itulah nasib manusia yang terlalu emosional sehingga hilang rasional.

      Delete
  4. ooi bahalul 420... otak hang sama level dng 3.85, azalina pem kid, salleh keruak penjilat and MT and seluruh ketua cawangan UMNO, awat hang ingat kami penjilat and pemakan dedak ka macam hang ?
    Oii, Najib and adenan and seluruh geng hampa semua akan ditolak rakyat ...hang tunggu sat saja lagi, tak lama dah.
    kalau adenan tu ada teloq dia tak akan halang lah org masuk sarawak, masalahnya dia pun sama macam najib jugak.
    eloklah hang baca utusan and tengok tv3 suku banyak banyak, so that otak hang pun macam shahrizat lembu jugak.
    Esok Isnin and lusa Selasa...

    ReplyDelete
  5. Quality Adnan Satem jauh lebih baik dari Najib.
    Rakyat Malaysia lebih bersetuju jika dia di angkat jadi PM tetapi kamu Sarawakian, kenapa nilai dan letakan dia sebagai hanya Ketua Menteri (???)
    Lebih teruk kenapa Adnan Satem jadi pakturut dan sokong pemimpin korup.

    Adnan Satem harus stand on its own, menang besar di Sarawak, lead and demand pemimpin bersih di BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kd, adnan hanyalah pemegang kerusi dun, dan dia adalah pemegang amanah selaku ketua menteri. Dia dh stand on its own, apa lagi yang awak tak faham? Awak mahu adnan satem buat najib sebagai lawan untuk memenuhi cita rasa awak dan pemimpin parti lawan kepada bn? Lawak sungguh cara awak mengulas. Pemimpin yang baik ialah yang panjang akalnya, banyak baktinya dan kurangkan kepentingan emosinya. Kalau adnan satem tak suka cara najib, tak mungkin beliau akan smash najib depan2 untuk memuaskan hatinya sedangkan natijahnya terkesan kepada kepentingan anak bumi sarawak. Ingat bro, sarawak masih di bawah bn, bukan.seperti kelantan, penang dan selangor. Penang dengar cakap najib ke cakap guan eng? Berdiri dan tengok langit bro, baru ulas.

      Delete
    2. apa nak buat kalau sarawakian dah downgrade KMnya sendiri...

      Dah buntu otak orang Sarawak agaknya how to angkat its own leader ke peringkat nasional (Adnan boleh tanding DUN dan MP)....even kosongkan satu MP sekarang pun, Adnan boleh tanding (takkan itupun aku nak ajar)

      No more further komen, kalau sarawakian dah tak percaya kebolehan mereka sendiri !

      Delete
  6. Ada tak MUKA NAJIB dalam poster kempen BN di Sarawak......?????
    Najib is libelity to everyone, cuma A.Satem tak sebut in words.
    He is doing it in action.
    Tapi sayangnya, Adnan ni takda keyakinan diri.
    Kenapa halang pemimpin pembangkang masuk Sarawak....????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana tak halang, Minah, kalau depa jenis memporak perandakan keadaan. Cakap selalu nya mirip kpd menghasut, Akta Hasutan tak boleh sentiasa di gunakan, jadi takkan nak lepaskan depa mengeksploitasi keadaan gitu.

      Delete
  7. Najib nak menumpang orang sarawak..nak tunjukkan nnt bhw rakyat kunun masih sokong dia..kemenangan di sarawak akan dicanang sbg sokongan rakyat kpd dia..sbb tu dia bersungguh2 sgt disana..mcm2 ditabur disana....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi tahi Najib berterabur di mana mana hingga seluruh dunia. IPIC dah buat kenyataan kapada Bursa Saham London bahawa depa tak lagi jadi penjamin ke apekebende nye kapada dua bond berjumlah beribu juta dolar sebab 1MDB tak buat bayaran yang di janjikan.

      Delete
  8. kalau BN menang pun di sarawak, Rakyat semenanjong tetap tolak najib, umno and BN, tapi kalau najib, zahid, and kabinet 1mdb letak jawatan, termasuk menteri makan duit anak yatim, mamak TH and seluruh pencacai and pemakan dedak letak jawatan, pemilihan umno diadakan ASAP, mungkin UMNO and BN dapat di selamatkan...terpulanglah pada ahli ahli umno utk bersuara and do action ASAP sebelum semuanya hilang....percayalah with Najib and the rest still around, memamg bungkuih laa kali nii....
    Esok Isnin ad Lusa Selasa...

    ReplyDelete
  9. Semalam Sabtu ngko tak sebut pulak Bahlol ooi

    ReplyDelete
  10. KD....Tak usah bisingx la pasal Swk
    Apa hal Geng Penjilat Kahak .....senyap aja
    Semua kantoi
    Balik balik undi popular 51% di salakkan....bukan undi orang Melayu...semua mata sepet di urban area dan sampai tualah tak dapat perintah Malaysia
    Melalak sana sini ,poyo negara asing buat penyiasatan tapi sampai la ini tak ada pun lawsuits dibuat ke atas Najib atau Malaysia....apa ingat undangx macam main guli ke....
    Heboh outriders ditarik...tapi melalak bila Mentari diberi outriders kata menyusahkan rakyat...biol
    Go fly kites.....

    ReplyDelete
  11. Dedak sdg ditabur di sarawak..cash is king sedang dipraktis ke tahap maksimum di sarawak..duit sapa tu? Duit kita sbg rakyat sedang ditabur najub utk membuktikan dirinya kunun masih disokong rakyat..go fly kite larrr

    ReplyDelete
  12. 1 mei Aku terpaksa kerja..satu NK bgtau yg blog Ni bodoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 9:40, awat hang susah susah kena kerja di negara yang aman makmor ni, bangla pun coti le, sepatutnya luang masa dengan keluarga di negara kaya raya tercinta.

      hang susah apa lagi, BRIM kan ada, GST kan ada...rakyat didahulukan, dedak tak cukup kot...pecacai RM20 satu hari.

      blog bodoh hang dok buka 10 kali sehari apasai, hang gian ka tulisan KD.

      Delete
    2. Bukan giian - menais di bawah tuh (lembab berair) kalau tak baca sehari pun

      Delete
  13. 8.06 bangang and Anjing Najib, aku hanya sebut selasa sebab boss hang yg tak ada teloq tu asyik dok cakap saja semua org luar dengki kat malaysia, tapi tak ada telok nak saman...puuiih !
    setakat berani jumpa pemberita TV3 Suku aja...yg lain lari macam tikuih or kawaq...
    dah lebih 2 K org dah ada kat stargate malam nie dan ramai lagi dok mai nak support deklarasi rakyat.
    memamg bungkuih la umno and BN kali nie....masa tu aku nak tengok pencacai and pemakan dedak najib nak lari mana...
    bangang, sekali lagi aku nak bagitau kat hang and o fly kite and semua pencacai najib, esok isnin and lusa SELASA...

    ReplyDelete
  14. Bolih blah la Penjilat Kahak....kotor bang kahak tu macam kotor hati bosnya....he..he..geli
    Go fly kites...
    Senangx panggil orang anjing Najib
    Ni gua panggil u all Babi TDM....Apa macam adil tak......
    ApA dapat signature sampai 22 juta ..bolih suruh Najib undur....apa ingat negara ini pakai undangx rimba
    Kalau macam ini otak geng Penjilat kahak,memang patut dah dekat 2 thn tak dapat jatuhkan Najib....dah sah BANGANG

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...