Wednesday, July 1, 2015

BOTOI

1. Kalau diisi air mineral, harganya RM1...
2. Kalau diisi jus buah, harganya RM8...
3. Kalau diisi Madu Yaman, harganya RM200...
4. Kalau diisi minyak wangi odd, harganya RM1000.
5. Kalau diisi air longkang, ianya akan dibuang dalam tong sampah kerana langsung tiada harga dan tiada siapa yg suka.....


Botol yg sama tetapi harganya berbeza sebab apa yang terisi di dalamnya adalah berbeza...

Begitu juga kita...kita semua sama...kita .semua manusia...yang membezakan kita antara satu sama lain adalah IMAN & AMAL yang ada dalam diri kita...yang akan menyebabkan kita berharga di sisi ALLAH atau kita dipandang hina oleh ALLAH lalu dibuang ke dalam neraka...


^^ Depa kata

# Boleh ke kita rujuk kepada Pemimpin Semasa, tak perlu libatkan mantan sebab mereka memang bukan botol lagi, sudah jadi teko antik, termahal.

63 comments:

  1. Kalau botol tu botol hasil kerja curi @ dibeli dgn duit haram, pasti barokahnya yeeleekk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan risau bang SPRM akan kejar terus yg rasuah..Kepada penfitnah pun jgn risau kerajaan dah gubal undang2 baru siapa fitnah akan dibawa ke mahkamah.Masa itu kau kena jadi hero tau buktikan pemimpin UMNO rasuah.Tetapi kalu setakat melalak kat blog pakai nama samaran tak payah la.

      Zaman 70an golongan menyamar ni dipanggil musang berjanggut he he he

      Delete
    2. jika anda butuh angka togel 2d 3d 4d hubugi AKI KOJIP di nombor 0852-6188-8124

      Delete
    3. Santi Mr, jika kamu mahu dibutuhkan oleh Aki Kojip, sila hubungi nomor itu juga, nanti Aki Kojip akan butuhkan anda. Anda mau butuh di mana, semua Aki Kojib boleh buat, jika mahukan isteri atau anak, atau suami, atau ibu bapa, datuk nenek dibutuhkan oleh Aki Kojip pun tak apa, tapi khas untuk Santi Mr dan keluarganya sahaja.

      Delete
  2. Itu yang sebaik baiknya,kerana pengorbanan mantan selama ini sudah lebih dari mencukupi.Berilah pula peluang kepada mantan untuk berihat secukupnya. Tetapi masalahnya ada ke pemimpin semasa yang setaraf?? atau sekurang kurangnya berada di jari kelingking mantan?.......

    ReplyDelete
  3. KD aku tak faham dengan falsafah hang , tapi harap aku satu saja ,sama ada kita suka tak suka , pemimpin yang tak bawa apa apa berubahan yang ketara dan yang membawa beban kepada negara ( Rakyat) harus berhenti dari memimpin negara ,kalau setakat pekenai macam macam slogan tapi hujung hujung tinggal slogan baik tak yah memimpin lebeih baik dok kat rumah kerja dengan bini , " Rakyat didahulukan" aku rasa macam nak meloya muntah hijau sebut slogan ini kerana dok nampak rakyat ja kena tanggong beban , bagi duit sikit awai tahun , Rakyat kena bayar balik( dari cukai GST) lebih dari dapat duit , lebih baik tak yah la.

    Jadi aku pun nak berfalsafah ," lebih baik ada teko lama , daripada bela biawak hidup seekor + bini dia".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru 6% GST itu pun bkn barangan kperluan dah melalak..alahai banyak hutang ke bang..
      1MDB hutang menjana keuntungan..yg melayu seorang ni berhutang keliling pinggang bergaya sakan.Ini lah jahanamnya menyusahkan negara.

      Apa la pengikut KD ni..GST ni takda sampai kelaut kehidupanya..tak sampai 1 ratus pun kenaikan kosnya..tak kan gaji sampai hujung bulan licin habis?

      Delete
    2. AnonymousWednesday, July 01, 2015 8:05:00 AM ni samada orang kaya gaji atau pendapatan berpuluh ribu ringgit sebulan atau kehidupannya ditanggung oleh ibu bapa dan tak pernah merasa susah sebagai ketua keluarga untuk mencar rezeki bagi membiayai keluarga, inilah yang saya dapat simpulkan kepada dia ni.

      Jangan gunakan nafsu semasa menulis, gunakan akal, orang menentang bukannya suka-suka, tetapi bersebab. Dengan GST, harga barang naik mendadak, kita tak boleh menyalahkan pihak peniaga semata-mata, kerana sebelum GST dilaksanakan, tak semua barangan atau perkhidmatan dikenakan GST, tapi sekarang ni banyak barangan dan perkhidmatan kena GST, 6% tu kalau tengok pada angka 6 tu memanglah kata kecil, tapi macam beli televisyen, harga RM 1,000.00, GST adalah RM 60.00, orang kaya atau orang yang masih ditanggung oleh ibu bapa yang tak pernah rasa beban untuk menyara keluarga seperti AnonymousWednesday, July 01, 2015 8:05:00 AM tak akan faham bebanan itu.

      Macam isu topup sudahlah, sebelum ini beli RM 10.00 topup dapat kredit topup bernilai RM 10.00 juga, tapi sekarang ni untuk topup harga RM 10.00, kena tambah lagi 60 sen, selalunya topup nilai RM 10.00 ni seminggu sahaja penggunaanya, dalam setahun ada 52 minggu, jika didarabkan 52 minggu dengan 60 sen sudah RM 31.20 GSTnya, itu nilainya lebih dari tiga minggu punya pembelian topup yang bernilai RM 10.00.

      Malahan isu sekarang ni bukan setakat GST, tetapi kos sara hidup lain juga meningkat, harga petrol makin meningkat, lepas tu kos pengangkutan awam juga meningkat, tak cukup dengan itu berurusan di pejabat Pihak Berkuasa Tempatan seperti Majlis Daerah, Majlis Perbandaran, Majlis Bandaraya pun kena GST, sebelum ini tak payah GST pun, tapi sekarang dah kena pula.

      Jangan lihat untuk satu perkara sahaja, lihat untuk seluruh perkara. Macam hidup seorang diri tak apalah, kalau gaji kecil, anak ada lima atau enam orang, dengan kos makin meningkat, ada rumah yang dicangankan Rumah Mampu Milik pun hanya jadi Rumah Mampu Tengok sahajalah, apa tidaknya harga sampai beratus ribu, kalau kerja kilang, gaji RM 1,500.00 ada bini, ada anak tiga atau empat orang, bersekolah kesemuanya pula, nak beli 'Rumah Mampu Milik' macam mana, sewa sampai mati sahajalah kalau tak ada tanah untuk buat rumah sendiri.

      Gaji kebanyakkan pekerja berpendapatan rendah seperti operator kilang, pekerja pasaraya, tukang cuci dan lain-lain yang berpendatan rendah yang ditinggal di kawasan bandar, malahan orang yang gaji RM 3,000.00 sekali pun yang tinggal di kawasan bandar, cukup bulan habis wang gaji kerana macam-macam yang perlu dibiaya, nilai wang makin rendah, taraf pendapatan tak selari dengan peningkatan kos sara hidup.

      Najib beri BRIM bulan Mei lepas, tapi bulan Jun dah kutip balik BRIM tu dengan kenaikan harga petroleum, rasionalisasi kononnya, tapi Najib pula wang isi petrol digunakan wang kerajaan, tak apalah, orang susah ni yang kena guna wang sendiri.

      Jadi jangan nak beretorik tak tentu hala, buat kajian yang mendalam, barulah tahu hakikat yang sebenarnya.

      Delete
    3. mak aii panjang nya tulis .Yang aku tau la kadar kemiskinan dah tinggal bawah 1%..engkau ni pendatang rohingya ke?

      Delete
    4. Kau tau dari mana kadar kemiskinan tinggal 1%, itu kadar kemiskinan yang berdasarkan garis panduan yang entah berapa lama dibuat. Miskin di sini bukanlah sampai tahap merempat di tepi jalan, tapi kalau tak mampu nak membuat tabungan serta tak mampu beli rumah pun kira miskinlah, 'Rumah Mampu Milik ' pun tak mampu beli sebab harga beratus ribu.

      Kalau kau ambil maklumat dari Unit PEMANDU, memang sahlah kena tipu hidup-hidup, sebab mereka ambil purata pendapatan, mereka tak lihat pendapatan sebenar, macam kenyataan dari Unit PEMANDU yang diumumkan oleh Najib dengan mengatakan pendapatan orang-orang Melayu adalah tak kurang dari RM 4,000.00 sebulan seperti pengumuman dalam pembentangan NKRA penipu sebelum ini, kalau macam tu tak adalah walau seorang pun orang Melayu yang layak dapat bantuan BRIM RM 950.00, sedangkan begitu ramai orang Melayu yang dapat BRIM 950 tu walaupun dikutip semula oleh Najib melalui kenaikan harga petrol serta GST.

      Kau ni tentu di bawah tanggungan mak bapak lagi ni, sebab tu kau tak tau apa yang berlaku sebenarnya di kalangan masyarakat.

      Delete
    5. Betul kata orang cina kenapa melayu malas dan suka membebel tentang keturunan dan hak2 keistimewaan.

      Dah lah malas suka menyalahkan pemimpin kerana miskin.Tiada keyakinan diri dan menadah tangan,

      Aku malu la nak kutuk melayu tapi bangsa cina datang malaysia tak sampai 3 keturunan semua kaya raya.
      Hidup dimalaysia brg keperluan disubsidi maka semuanya kena seludup.Rakyat indonesia balik kg susu pun dibelinya.
      Pendatang sahaja dah cecah 7 juta.Pendatang datang tak sampai 2 tahun dah kaya raya.

      Kpd orang melayu jangan nak bohong la,Di perumahan aku ramai pekerja kilang gaji tak sampai 4k setelah dicampur suami isteri.Kereta tayar sport rim. motor ada lagi.
      Malah dalam rumah berbagai alat elektrik.Semua berhutang nak bergaya.

      Delete
    6. Apa la kau nak jilat sangat Najib dgn rosmah , patut patut sudah la , kita kena fikir tentang kesusahan rakyat bukan untuk menyelamat seorang pemimpin yang tak bawa faedah pada rakyat .

      Delete
    7. anon penyokong najib botak tu sebenarnya manusia tak sedar diri!
      Melihat pada pandangan mata dia saja, sedangkan realitinya kehidupan banyak tempat dia terus Rabun.

      Begitulah kalau dah dasar cai totok.
      Sila berjalan kaki masuk kampong pendalaman sikit tengok apa realitinya.
      Tanya nelayan, Tanya para petani, Tanya penoreh apa itu kehidupan sekarang.
      Apa pula bahana Gst pada mereka. Tanya dulu baru buat komen.
      Kau belum buat semua itu, tu pasal komen kau macam haramjadah.

      Jangan cakaplah mereka tu sedang bahgia sebab ada brim!
      Brim tu sebenarnya takde makna bagi mereka. Bukan kerana lapar sgt hingga berebut pegi ambik brim tapi kerana betapa mereka benar2 takde duit nak belanja. Dapat harini, dirumah mulut ternganga minta di suap. Kekadang tak sempat bawak balik kerumah pun bayar hutang dulu sana sini. Ada kau faham penat jerih tu wahai anon penjilat najib botak??

      Kau jangan tengok yg pasang rim sport tu saja. Bukan ramai pun. Hanya sekor dua saja yang lupa diri spt tu dan kau tak boleh buat org spt tu sebagai benchmark kehidupan sebenar rakyat. Karang aku kata kau bodo kan kau sentap plak!

      Delete
    8. Ada aku sokong BRIM?
      Tun Mahathir kata melayu suka bertongkat.
      Melayu satu bangsa paling suka membebel kerana kemiskinan.
      Tun Mahathir menangis kerana Melayu tidak boleh diubah perangainya.
      Bangsa Cina adalah bangsa yang kuat berjuang.Lihat dimana ada bangsa Cina disitulah lahir chinatown.

      Bangsa Melayu hanya ada kampung sahaja.Berbeza Cina mampu membangunkan bandar.
      Saya tahu bangsa melayu realitinya.Tidak perlu persoalkan statistik sportRim kerana pengedar2 aksesori dikuasai bangsa Cina.
      Nelayan Cina kuasai laut dalam manakala Bangsa melayu yg suka menadah tangan hanya diberi jala dan bot kecil.

      Anon 902 membuktikan melayu sejati bangsa yang paling suka kutuk pemimpin.Bagi anon 902 kemiskinan disebabkan pemimpin.Saya tahu realitinya.Bangsa Melayu sentiasa menyalahkan pemimpin .Anaknya bodoh disekolah disalah guru besar,Itu realiti bangsa melayu. Saya bukan melayu.

      Delete
  4. Ted manoff main jauh!!!...meja najib,Ahmad maslan,hassan malek,zahid hamidi kat sana ye....!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow. .awat hang buat aku tersedak? Tak sebut nama aku rasa pitam ke?

      Delete
  5. Shaberi Cik kata Tony Pua patut disingkirkan dari PAC kerana selalu mempertikaikan 1MDB, tapi pada masa yang sama adakah Shaberi Cik juga melihat Tunku Aziz yang kini merupakan salah seorang di dalam jawatankuasa SPRM yang begitu bermati-matian membela 1MDB sedangkan 1MDB penuh dengan masalah yang disyaki penyelewengan? Selalu sangat mengkritik dan mengata macam-macam kepada orang yang mempertikaikan ketelusan 1MDB ini terutama yang paling menjadi mangsa Tunku Aziz ni adalah Tun Dr. Mahathir walaupun Tun Dr. Mahathir mengemukakan bukti pun Tunku Aziz tetap kata 1MDB ini tak salah, orang macam ni pun patutnya Shaberi Cik minta supaya SPRM memecat orang sebegini dari SPRM, kerana dia sendiri menunjukkan dirinya tak bersih dari segi integriti.

    Adakah Shaberi Cik berani? Tentunya Shaberi Cik tak berani, sebab Tunku Aziz ni kuncu kepada Najib.

    Saya bukanlah menyokong Tony Pua ni sangat, sebab dia puak DAP, tetapi saya tak bolehlah nak menolak apa yang benar yang dikatakannya, kerana walaupun di pihak pembangkang, di pihak parti yang saya tak suka iaitu DAP, tetapi apa yang benar itu, benarlah, kenalah terima walaupun di pihak parti mana pun.

    Tapi Shaberi Cik kenalah jadi gentleman, jadi menteri yang bertanggungjawab, kalau dia sendiri pun hanya menjaga perutnya sendiri tetapi membiarkan negara ini lingkup tanpa ada sebarang usaha untuk memulihkannya, apa guna Shaberi Cik jadi menteri?

    Renung-renungkanlah.

    ReplyDelete
  6. http://rumaysho.com/jalan-kebenaran/taat-pada-pemimpin-yang-zalim-3111.html

    “Saya memberi wasiat kepada kalian agar tetap bertaqwa kepada Allah ‘azza wa jalla, tetap mendengar dan ta’at walaupun yang memerintah kalian seorang hamba sahaya (budak)”. (HR. Abu Daud dan At Tirmidzi, Hadits Hasan Shahih)

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ
    “Hai orang-orang yang beriman, ta’atilah Allah dan ta’atilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu.” (QS. An Nisa’ [4] : 59)

    Beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
    « يَكُونُ بَعْدِى أَئِمَّةٌ لاَ يَهْتَدُونَ بِهُدَاىَ وَلاَ يَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِى وَسَيَقُومُ فِيهِمْ رِجَالٌ قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الشَّيَاطِينِ فِى جُثْمَانِ إِنْسٍ ». قَالَ قُلْتُ كَيْفَ أَصْنَعُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ قَالَ « تَسْمَعُ وَتُطِيعُ لِلأَمِيرِ وَإِنْ ضُرِبَ ظَهْرُكَ وَأُخِذَ مَالُكَ فَاسْمَعْ وَأَطِعْ ».
    “Nanti setelah aku akan ada seorang pemimpin yang tidak mendapat petunjukku (dalam ilmu, pen) dan tidak pula melaksanakan sunnahku (dalam amal, pen). Nanti akan ada di tengah-tengah mereka orang-orang yang hatinya adalah hati setan, namun jasadnya adalah jasad manusia. “
    Aku berkata, “Wahai Rasulullah, apa yang harus aku lakukan jika aku menemui zaman seperti itu?”
    Beliau bersabda, ”Dengarlah dan ta’at kepada pemimpinmu, walaupun mereka menyiksa punggungmu dan mengambil hartamu. Tetaplah mendengar dan ta’at kepada mereka.” (HR. Muslim no. 1847. Lihat penjelasan hadits ini dalam Muroqotul Mafatih Syarh Misykah Al Mashobih, 15/343, Maktabah Syamilah)

    ReplyDelete
  7. Bersabarlah terhadap Pemimpin yang Zholim

    Ibnu Abil ‘Izz mengatakan,
    “Hukum mentaati pemimpin adalah wajib, walaupun mereka berbuat zholim (kepada kita). Jika kita keluar dari mentaati mereka maka akan timbul kerusakan yang lebih besar dari kezholiman yang mereka perbuat. Bahkan bersabar terhadap kezholiman mereka dapat melebur dosa-dosa dan akan melipat gandakan pahala. Allah Ta’ala tidak menjadikan mereka berbuat zholim selain disebabkan karena kerusakan yang ada pada diri kita juga. Ingatlah, yang namanya balasan sesuai dengan amal perbuatan yang dilakukan (al jaza’ min jinsil ‘amal). Oleh karena itu, hendaklah kita bersungguh-sungguh dalam istigfar dan taubat serta berusaha mengoreksi amalan kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taat itu perlu dilihat dalam konteks yang lebih luas, bukannya taat buta tuli, taat di sini tidak memberontak, melakukan keganasan, tetapi kalau kita mengkritik pemimpin untuk kebaikan negara dan rakyat, itulah yang sepatutnya.

      Macam Saidian Umar sewaktu beliau mula-mula dilantik Khalifah, beliau memberitahu kepada rakyatnya jika beliau salah, maka hendaklah rakyatnya tegur, tiba-tiba seorang yang dengan lantang menyatakan kepada Saidina Umar bahawa jika dia buat perkara yang tak betul, maka orang itu akan betulkannya dengan pedang yang dihunuskan oleh itu, tak pula Saidina Umar melenting, malahan Saidina Umar menerima apa yang diucapkan oleh orang itu kerana hak pemimpin terhadap rakyatnya adalah ditaati pada setiap perkara yana makruf, manakala hak rakyat terhadap pemimpin adalah pemimpin kena berkhidmat untuk kepentingan rakyat dan negara.

      Tidak salah untuk rakyat menurunkan pemimpin dari kepimpinan melalui saluran yang bersesuaian, seperti ahli-ahli UMNO menurunkan Najib dari jawatan Presiden UMNO melalui proses pemilihan parti, malahan parti komponen dan UMNO sendiri boleh menurunkan Najib dari jawatan Perdana Menteri melalui undi tidak percaya di parlimen untuk pertimbangan oleh Yang DiPertuan Agong untuk memecat Najib dari jawatan Perdana Menteri.

      Kita bukannya nak bersikap ganas dan liar hingga mencetuskan kekacauan, tetapi menggunakan saluran yang bersesuaian seperti yang saya nyatakan di atas.

      Pada saya, kepentingan Malaysia, Barisan Nasional, UMNO serta rakyat jauh lebih penting dari nafsu serakah Najib itu, takkan nak biarkan negara ini lingkup begitu sahaja tanpa usaha untuk memperbaikinya, usaha yang betullah bukannya rusuhan atau membuat pemberontakan ganas.

      Apakah AnonymousWednesday, July 01, 2015 8:05:00 AM boleh terima dan diam sahaja bila seorang pemimpin berbuat zalim dengan merampas harta atau keluarga AnonymousWednesday, July 01, 2015 8:05:00 AM dan membuat ainaya yang kejam kepada keluarga AnonymousWednesday, July 01, 2015 8:05:00 AM? Apakah kalau pemimpin yang zalim itu pergi ke rumah AnonymousWednesday, July 01, 2015 8:05:00 AM, kemudian dia kencing atas kepala AnonymousWednesday, July 01, 2015 8:05:00 AM, apakahAnonymousWednesday, July 01, 2015 8:05:00 AM menghulurkan kepala merelakan diperbuat sedemikian?

      Dalam menafsirkan sesuatu, perlu belajar dengan mendalam melalui guru, bukannya baca dari buku sahaja tanpa memahami dengan sebenar saripati sebenar apa sesuatu fatwa atau itjihad yang ditulis itu.

      Delete
    2. Biography

      https://en.wikipedia.org/wiki/Ibn_Abi_al-Izz

      Ibn Abī al-ʻIzz was born in the year 1331 CE/731 AH.[1] He came from a family that had been strong supporters of the Hanafi school of jurisprudence. He was originally from Damascus, moved to Egypt and then returned to Damascus.[1] Like most of his family members, Ibn Abī al-ʻIzz served for much of his life as a judge.

      Having been educated by his family at an early age, he then commenced teaching aged seventeen at the Qimaziyyah school (built by Ṣārim ad-Dīn Qaimāz قيماز (sometimes: Qaʾimāz قأيماز), a descendent of the warrior Salah ad-Dīn al-Ayyūbi) which specialised in Hanafi jurisprudence. He also gave sermons in Husban for an unspecified period of time.[1] In 1369/771, Ibn Abī al-ʻIzz started teaching at the Rukniyyah school. In June 1377/Muharram 779, he was appointed as judge of Damascus[2] in place of his cousin (Najm ad-Dīn) who had been transferred to Egypt. This was short-lived, however, as Najm ad-Dīn resigned from his new post three monthsi later and returned to his old position in Damascus. As too was Ibn Abī al-ʻIzz's subsequent tenure as judge in Egypt, which lasted only a month.[2] He then returned to his previously held positions in Damascus.[2] By 1382, he was teaching at the ʿIzziyyah school, which had been founded by Abu'l Faḍl ʿIzz ad-Dīn Aybak.

      Ibn Abī al-ʻIzz became embroiled in a controversy due to his censure of Ibn Aybuk's qaṣĩdah (poem)[1] due to its contents which he held constituted disbelief.[2] Ibn Abī al-ʻIzz was subsequently removed from his position as judge until an individual named al-Nāṣirī raised the issue to the authorities resulting in Ibn Abī al-ʻIzz's position being returned.[2] He remained at his position until his death in Damascus[2] in 1390/792.[1][2]

      Al-‘Izz was also allegedly imprisoned for another one of his beliefs that was viewed as egregious and reprehensible, which was the notion that the Prophet Muhammad was not the very best of all of God’s creations, as this belief went against the consensus of all the Muslim scholars, which is an incontrovertible source of Islamic law.[3]

      Others however have contested the existence of al-‘Izz altogether and have posited that biographical details are recent interpolations or false attributions. Imam Muhammad Zahid al-Kawthari said, "A commentary was published [on the Al-Aqidah al-Tahawiyyah], authored by an unknown spuriously affiliated with the Hanafi school, but whose handiwork proclaims his ignorance of this discipline and the fact that he is an anthropomorphist who has lost his compass."[4]

      The late hadith and usul scholar of Damascus, Sayyid Ibrahim al-Ya`qubi, suspected Ibn Abi al-‘Izz of being a pseudonym for Ibn al-Qayyim, given away by the author's systematic abandonment of the Maturidi and Sunni position on not one but several key points in favour of Ibn Taymiyyah's newly pioneered opinions, and the fact that Ibn al-Qayyim was known to be his teacher Ibn Taymiyyah's most vocal, ardent and vociferous supporter.[5] This claim might be given further credence by the reality that both al-‘Izz and Ibn al-Qayyim lived at the same time and the fact that the former's opinions as espoused in his Al-Aqidah al-Tahawiyyah commentary are indistinguishable from that of Ibn al-Qayyim's opinions, which are furthermore known at the time to have been confined to his teacher Ibn Taymiyyah, himself and his small and select circle of students in Damascus.[6]

      Delete
    3. Saya rasa la anon 8 24 dia tak kenal ulamak Ibnu abil al izz

      Delete
    4. Orang sekarang ni suka perkara ekspress, beribadat pun nak ekspress, nak cari pengetahuan agama pun nak ekspress, tapi dalam ekspress tu dia tertinggal sesuatu yang penting iaitu kefahaman dalam belajar ilmuj itu perlukan kepada dalil, nas, serta saripati sesuatu ilmu itu, bukannya lihat dari permukaan sahaja.

      Sebab itulah sekarang ni ramai yang terpengaruh dengan IS, kononnya IS tu pejuang Islam, berjihad dan sebagainya, dengan hanya menggunakan bendera yang ada cop mohor Rasulullah, tetapi IS ni bukannya Islamic State, tetapi Iblis dan Syaitan, sebab perangainya tak perangai jati diri Islam, sebab Islam tak ajar keganasan seperti yang dibuat oleh Islamic State ini, mereka bertindak ganas menyerang kem pelarian Palestin dan membunuh ramai orang di kem pelarian itu yang kebanyakkan terbunuh itu adalah kanak-kanak, apakah Rasulullah berperang dahulu berbuat begini? Tidakkan mereka melihat teladan dari sirah Rasulullah yang menawan kota Mekah tanpa membuat anaiya kepada penduduk musyrikin Quraish ketika itu? Malahan dalam peperangan melibatkan kaum muslimin yang dipimpin oleh Rasulullah, apakah baginda dengan sesuka hati membunuh tawanan perang? Malahan baginda menunjukkan teladan yang baik kepada tawanan perang yang ditawan seperti dalam perang Badar, baginda memberikan peluang kepada tawanan perang untuk membebaskan diri dengan membayar tebusan kepada orang yang menawan orang itu jika dia berharta, jika tak berharta, orang itu membayarnya dengan mengajarkan ilmu pengetahuan yang berguna kepada orang yang menawannya itu atau kepada kepada ahli keluarga orang yang menawannya itu.

      Tapi lihatlah apakah yang dibuat oleh IS (Iblis dan Syaitan) ini, mereka bertindak zalim, membakar hidup-hidup tawanan perang, mereka melekatkan bom pada anggota badan tawanan mereka dan mengebom hingga hancur orang yang ditawan itu, malahan ada tawanan yang dikurung dalam sangkar dan kemudiannya direndam dalam air hingga mati, ini bukan ajaran Islam, tapi orang-orang yang belajar ilmu secara salah, mereka tak memahami ilmu, kemudiannya kononnya nak berjihad, tapi sebenarnya mereka bukan berjihad, tapi mereka berbuat jahat, kerana membunuh ini adalah suatu yang sangat serius dalam Islam, dalam Islam, nyawa itu sangat berharga, bukan setakat nyawa manusia, tetapi nyawa pokok atau haiwan pun sangat dihormati dalam Islam, sampaikan kita tak boleh suka-suka bunuh haiwan seperti menembak burung hingga mati atau melastik burung hingga mati hanya untuk sekadar suka-suka tanpa ada manfaat yang boleh diambil dari perbuatan itu, maka perbuatan itu adalah haram dan berdosa, itu kalau bunuh haiwan, kalau bunuh orang, tak kisahlah orang Islam atau bukan Islam, setiap orang ada hak yang perlu dihormati, iaitu hak nyawa, hak harta, hak akal, hak untuk beribadat, hak untuk mengamalkan budaya mengikut agama masing-masing, itu dihormati oleh Islam, maka kena faham betul-betul barulah tidak tergelincir daripada kononnya nak dapatkan pahala jihad, tetapi mendapat dosa membunuh orang yang tak selayaknya dibunuh pula atau membuat kerosakkan yang tidak sepatutnya pula.

      Oleh itu dalam berbuat sesuatu, terutama berkaitan dengan agama, jangan belajar sendirian, kerana belajar sendirian itu, tok gurunya adalah syaitan, sebab itulah tergelincir tak tentu hala macam IS ni.

      Kepada rakyat Malaysia, jauhilah IS atau ISIL ini kerana mereka tidak berjuang mengikut apa yang disyariatkan, mereka bertindak di luar batasan, malahan mangsa mereka kebanyakkannya adalah orang Islam sendiri termasuklah pelarian Palestin di kem pelarian Yarmouk yang kebanyakkannya adalah kanak-kanak dibunuh dengan kejam. Malahan para ulama muktabar di negara-negar Arab sendiri mencela IS dan ISIL ini kerana perbuatan melampaui batas mereka itu. Berhati-hatilah.

      Delete
    5. IS adalah khawarih Tidak Taat Pada Pemerintah Islam

      http://an-nawawi.blogspot.com/2007/12/sikap-rakyat-terhadap-pemerintah-yang.html


      Dikisahkan ada seorang Khawarij yang datang menemui Ali bin Abi Thalib lalu berkata:

      “Wahai khalifah Ali, mengapa pemerintahanmu banyak dikritik oleh orang tidak sebagaimana pemerintahannya Abu Bakar dan Umar?!.” Sahabat Ali Menjawab:

      “Kerana pada zaman Abu Bakar dan Umar yang menjadi rakyat adalah aku dan orang-orang yang sepertiku, sedangkan rakyatku adalah kamu dan orang-orang yang seumpamamu!!” (Syarh Riyadhus Sholihin, 3/43, oleh Ibnu Utsaimin). Wallahu a’lam...

      Delete
    6. Ada sapa2 yg dah tinggal dengan IS dan lihat betul2 perbuatan mereka?..ada kah benar mereka bunuh ulama2, kanak2 dan orang tak berdosa? Dikhuatirkan keburukan ini hanyalah propaganda untok menyalahkan IS...aku bukan penyokong IS ..namun IS layak diberi keadilan mempertahan diri...laporan media hanyalah satu mainan

      Delete
    7. Kau tak tengok ke kelakuan puak IS dalam video yang mereka paparkan? Mereka berbuat zalim kepada orang yang tak sokong mereka walaupun orang itu tak ada kena mengena dengan perang pun.

      Malahan selama ini pernah ke IS menyerang Israel? Pernah ke IS membantu pejuang Hamas atau Fatah untuk membalas serangan Israel yang kejam terhadap warga Palestin selama ini? Tak pernah pun, sedangkan masa warga Palestin bermati-matian mempertahankan negara dan nyawa mereka dari serangan Israel sebelum ini, IS pula sibuk membunuh orang kampung, mengebom pasar, merosakkan infrastruktur awam. Malahan IS juga bukannya nak bantu umat Islam Palestin, tetapi mereka menyerang dan membunuh ramai pelarian Palestin di Kem Pelarian Yarmouk sebelum ini, kebanyakkan mangsa adalah kanak-kanak.

      Sebab itula IS ini selain dari singkatan Iblis dan Syaitan, boleh juga jadi Israel State, sebab mereka jadi alat Yahudi Zionist untuk bunuh umat Islam, untuk hancurkan keamanan dan kemakmuran negara Islam, untuk memburukkan maruah Islam dengan dengan perbuatan jahat mereka itu. Tapi malangnya ada juga yang jahil menyokong membuta tuli hanya kerana IS ni berjubah, serban, berjanggut, berjambang, lepas tu guna bendera yang gunakan logo cop mohor Rasulullah, hanya dengan itu dah terpedaya dengan agen Zionist seperti IS ni.

      Sedarlah semua.

      Delete
    8. Boleh percaya ke semua video2 dan berita Internet tu?.sebelum ini ada didedahkan gambar panchong tu dibuat dalam studio Israel memburukkan imej IS...apa pon aku suka lambang IS. . Lambang chop mohor nabi saw

      Delete
    9. Orang bodoh seperti Ted Manoff ni memang tak boleh diajar, bodoh sombong, macam isu 1MDB jugalah, dia akan terima bulat-bulat kata 1MDB itu bagus walaupun bersepah-sepah bukti mengenai 1MDB itu pelingkup ekonom negara dan menyusahkan rakyat.

      Kalau penyamun pakai lambang cop mohor tu pun kau sokonglah ye? Lambang cop mohor tu boleh dipergunakan, itu pun kau tak faham lagi ke? Walau apa pun, IS adalah Iblis dan Syaitan Israel State, boneka Israel yang menipu umat Islam yang jahil untuk menjadi barua Yahudi bagi membunuh umat Islam yang lain bagi pihak Yahudi Zionist. Inilah hakikatnya.

      Delete
    10. https://www.youtube.com/watch?v=0L5UiMCXQqk

      FORUM : ISIS MENGGILA ISLAM DICELA, APA PERANAN AHLUS SUNNAH?

      Moderator : Ustaz Abu Mus'ab Umair
      Ahli Panel 1 : Ustaz Dr. Fathul Bari bin Mat Jahya
      Ahli Panel 2 : Ustaz Rasul bin Dahri

      Delete
  8. Botol hanya sekadar botol, boleh buat botol dari macam-macam bahan, boleh buat botol dari kaca, plastik, besi, emas, perak, dan sebagainya, tetapi apakah yang ada dalam botol itu yang pentingnya, botol kaca sekali pun, kalau diisi dengan bahan yang berkualiti seperti madu yaman yang harga RM 200 adalah lebih berkedudukan dari botol emas yang diisi dengan air longkang atau pun taik.

    Macam pemimpin jugalah, walaupun dari keturunan orang kebanyakan, seperti Tun Dr. Mahathir, tetapi pemikirannya lebih penting untuk negara sebabnya pemikirannya yang berkualiti tinggi yang dianugerahkan oleh Allah untuk memajukan negara ini, walaupun dah tua, dah bersara, tak ada kuasa, tetapi pengaruh masih kuat sebab kualiti pemikiran yang ada padanya.

    Bukannya macam pemimpin yang berketurunan bangsawan, keturunan pahlawan bugis, tapi pemikiran pelingkup negara, tak ada gunanya orang sebegini, hanya bangga pada keturunan, tapi kualiti kepimpinan lingkup, kualiti pemikiran apatah lagi, mundur.

    Saya bukan suka-suka nak buat perbandingan, tetapi untuk kesedaran Najib serta juak-juaknya terutama pengkomen seperti Ted Manoff, Nek Tempoyak serta Keris Berayon, supaya lihat pada kualiti, bukannya pada susur galur keturunan, kerana walaupun keturunan kebanyakan, tapi kualiti pemikiran yang hebat, itulah yang diperlukan oleh negara dan rakyat, bukannya hanya berbangga dengan keturunan bangsawan, tapi melingkupkan negara, itu bukan sekadar letak tepi, tapi patutnya lempar jauh-jauh, ada bukannya membangunkan negara, tapi melingkupkan negara pula.

    Sedarlah, dan renung-renungkanlah, serta ahli-ahli UMNO sila buat keputusan yang betul iaitu mendesak supaya pemilihan UMNO diteruskan, walaupun Majlis Tertinggi ada kuasa untuk buat penangguhan, tapi kalau akar umbi tak terima, maka patutnya Majlis Tertinggi akur dengan kehendak akar umbi, sebab akar umbi yang lantik mereka dalam proses pengundian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dey Thamby nakek Nalla warcha'..bila masa Ted Manoff tengok ttg keturunan Bangsawan Bugis...check la semua postings dulu...Dah Najib tu PM dia PM la...tak suka dia bagi jatuh la Pekan pada PR14..baru demokratik..ni dak, pi ikut India Mulberry tu suruh turun dan dan mana kaedah demokratik nya. ..nak ikut madey pon patut2 la. .dia terjun longkang hang pun tanpa fikir ikut terjun longkang..sebab apa? Sebab dia besar dan aura dia dah telan hang bulat2..

      Delete
    2. Ted Manoff, kamu ni faham ke tidak, saya cakap mengenai sokongan, kamu sokong Najib tak tentu hala, dah banyak bukti pun kau masih kata 1MDB tak bermasalah.

      Kalau benar 1MDB tak bermasalah, sila jawab persoalan ini:

      Modal berbayar penubuhan 1MDB adalah RM 1 juta.

      Hutang yang dibuat oleh 1MDB adalah RM 42 bilion (sebelum inilah), iaitu bersamaan 42,000 kali ganda dari nilai modal berbayar.

      Kemudian 1MDB perlu bayar faedah bank sekurang-kurangnya RM 2.4 bilion setahun yang bersamaan 2,400 kali ganda dari modal berbayar 1MDB.

      Kalau dikira faedah bank mengikut bulanan, perlukan RM 200 juta yang bersamaan 200 kali ganda dari modal berbayar 1MDB.

      Kalau dikira mengikut mingguan pula, perlukan RM 50 juta yang bersamaan 50 kali ganda dari modal berbayar 1MDB.

      Kalau dikira harian pula perlukan lebih kurang RM 6.7 juta yang bersamaan 6.7 juta kali ganda dari modal berbayar 1MDB.

      Isunya di sini, 1MDB asyik kerugian setiap tahun sejak penubuhannya, tak percaya sila tanya dan dapatkan penyata kewangan dari Arul Kanda. Kemudian aset 1MDB makin dijual, maka aset 1MDB makin kurang, tapi hutang 1MDB makin meningkat pula, dalam isu RM 2 bilion yang pada mulanya dikatakan Ananda Krishnan suka-suka bagi kepada 1MDB, bila dah boleh pusing kata pula RM 2 bilion itu adalah pelaburan dari Tanjong Plc di dalam Powertek Investmen Holding, anak syarikat 1MDB di mana keseluruhan saham Powertek sebelum ini telah dijual sepenuhnya oleh Tanjong Plc kepada 1MDB, jadi apa kejadahnya pula nak melabur semula? Bila dah jadi isu dan 1MDB sendiri tak mampu nak jawaba, kata pula RM 2 bilion itu sebenarnya bukan pelaburan dari Tanjong Plc, tapi hutang daripada Ananda Krishnan, tengoklah di sini pun putar belit yang kalau orang yang jenis putar alam pun terlentang melihat putar belit sebegini, sangat dahsyat putar belitnya sampai manusia putar alam pun tak tergamak nak terbayangkan perkara sebegini, bermakna perbuatan sebegini lagi dahsyat dari putar alam, tak tahulah nak kata putar apa lagi.

      Isunya di sini, dengan hutang begitu besar, dengan faedah bank secara tahunan yang sangat besar, dengan kerugian 1MDB sejak dari penubuhannya hingga kini, kemudian banyak aset dah dijual kepada macam-macam pihak, dengan cara apa lagi 1MDB nak menyelesaikan hutang dan faedah bank tersebut? Melihat kepada faedah bank pun 1MDB tak mampu nak selesaikan, apatah lagi hutang pokok.

      Bersambung...........

      Delete
    3. Sambungan........................

      Malahan cara yang dicadangkan oleh 1MDB dan Kementerian Kewangan sendiri iaitu membubarkan 1MDB pada bulan Februari 2016, macam mana pula dengan bon-bon yang tempoh matangnya bertahun-tahun selepas itu? Macam mana nak selesaikan isu bon ini? Malahan dengan penubuhan entiti baharu iaitu Edra Energy di mana kerajaan akan ambil 30% kepentingan dan 70% lagi kepada pihak lain termasuk pihak asing, Bandar Malaysia dan TRX kerajaan akan ambl 40% dan 60% lagi pihak asing, di manakah pengawalan kerajaan terhadap entiti baharu berkenaan? Malahan Edra Energy itu sendiri, mampu ke nak disenaraikan di pasaran saham sedangkan pembinaan stesen janakuasa Jimah Timur 3B pun terbengkalai hingga kini, bukan setakat terbengkalai kerja, tapi memang tak buat apa lagi pun, tapi 'pandai' pula Najib, gunakan TNB untuk beli ekuiti dalam projek Jimah Timur 3B itu, yang lingkup wang adalah TNB sendiri juga, Edra tak buat apa-apa pun, tau-tau dapat lepas tangan. Entah apalah gunanya Suruhanjaya Tenaga meluluskan permohonan Edra Energy untuk membuat dan membekalkan tenaga elektrik dari projek stesen janakuasa Jimah 3B itu kepada TNB sedangkan akhirnya TNB juga yang kena cuci taik yang ditinggalkan oleh Edra Energy dan 1MDB yang menyakau wang dari TNB dengan penjualan ekuiti yang tak diketahui jumlahnya serta tak diketahui jumlah pembayarannya, macamlah TNB itu harta milik Arul Kanda, Najib, Sharir Samad, Ahmad Maslan, Salleh Keruak, Zamil KITA, Tunku Aziz, serta kuncu-kuncu mereka sahaja.

      Jika Ted Manoff sangatlah pandai dalam menjelaskan perkara ini, sila beri penjelasan, itu adalah lebih baik dari merapu tak tentu hala, sebab selama ini pun, rakyat nak tahulah juga, mana tau Najib dah bincang dengan Ted Manoff kaedah untuk menyelesaikan isu ini.

      Delete
    4. hai ted manoff..

      mana pergi..?

      jawab la soalan anon 9.17 & 9.18

      Delete
    5. Sekadar itulah komen Ted Manoff, kesiannya.

      Delete
    6. Usah lah terlalu banyak berfantasi...tak da pekdahnya. .

      Delete
    7. Fantasi kepala otak kau sahajalah Ted Manoff, maklumat mengenai hutang dan faedah bank yang kena bayar itu dinyatakan oleh Najib dan kuncu-kuncunya juga, oleh itu mereka juga berfantasi, bodoh, tak tahu menjawab tuduh yang bukan-bukan pula.

      Hey Ted Manoff, kalau kau berdiri di sebelah lembu, lembu tu nampak cerdik sikit dari kau yang hanya tau melalak itu dan ini tapi bila kita tanya kau tak tau jawab, itulah namanya orang bodoh berlagak pandai, tak sedar dirinya tu pandir, eksyen sahajalah yang lebih.

      Delete
  9. http://an-nawawi.blogspot.com/2011/07/wajib-taat-pemerintah-elak-huru-hara.html

    Salah satu prinsip di dalam i’tiqad Ahli Sunnah wal-Jama’ah adalah mentaati dan menghormati pemimpin negara di mana dia duduk di bawah kepimpinan atau kekuasaan pemerintah tersebut. Ini adalah sebagaimana telah dijelaskan melalui beberapa tulisan sebelum ini.

    Ketaatan yang dimaksudkan di sini adalah merujuk: 1 - Mentaati mereka dalam urusan kebaikan (ma’ruf), termasuk merealisasikan perintah mereka yang ma’ruf dan membantu mereka dalam urusan kebaikan yang diperlukan atau diperintahkan, 2 – Mengakui, menghormati, dan memuliakan kedudukan mereka sebagai pemimpin serta sentiasa mendoakan kebaikan untuk mereka, 3 - Tidak mentaati mereka dalam urusan atau perintah bermaksiat kepada Allah, 4 - Serta tidak berusaha untuk menjatuhkan, membelot, menzahirkan sifat kepembangkangan terhadap kepimpinan, dan tidak menghina atau mencela mereka (terutamanya di khalayak umum) walaupun mereka bertindak buruk dan zalim. Ini selagi mana mereka masih tetap menegakkan syi'ar-syi’ar solat dan tidak dilihat padanya kafir bawwaahan (kekafiran yang jelas tanpa dapat ditakwil). 5 - Membenci maksiat atau keburukan yang mereka lakukan dan mengingkarinya dengan cara nasihat dan kaedah-kaedah yang syar’i.

    ReplyDelete
  10. Ustaz Fathul Bari..AJK PEMUDA UMNO

    https://ustazfathulbari.wordpress.com/2012/10/31/mengingkari-kewajipan-taat-pemerintah-boleh-mencacatkan-akidah/


    Hadis ‘Irbadh bin Sariyah,

    صَلَّى بِنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ، ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَيْنَا فَوَعَظَنَا مَوْعِظَةً بَلِيغَةً ذَرَفَتْ مِنْهَا الْعُيُونُ وَوَجِلَتْ مِنْهَا الْقُلُوبُ، فَقَالَ قَائِلٌ: يَا رَسُولَ اللَّهِ كَأَنَّ هَذِهِ مَوْعِظَةُ مُوَدِّعٍ، فَمَاذَا تَعْهَدُ إِلَيْنَا؟ فَقَالَ «أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَالسَّمْعِ وَالطَّاعَةِ، وَإِنْ عَبْدًا حَبَشِيًّا…

    “Suatu hari Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam shalat bersama kami. Selesai shalat, beliau menghadap kami lalu memberikan peringatan yang sangat mendalam, membuat berlinangan air mata dan menggetarkan hati. Hingga ada yang bertanya: ‘Wahai Rasulullah, seakan-akan ini nasihat dari orang yang akan pergi. Lalu apakah yang engkau wasiatkan kepada kami?’. Beliau bersabda: ‘Aku wasiatkan kalian untuk bertaqwa kepada Allah, serta mendengar dan taat kepada pemimpin, walaupun dia adalah seorang hamba Habsyi…’” (riwayat Abu Daud 4607, dishahihkan Al Albani dalam Shahih Abi Dawud)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taat kepada pemimpin walaupun dari keturunan hamba habsyi itu bermaksud pemimpin yang baik, tak ditengok keturunannya samada orang kebanyakkan atau keturunan bangsawan.

      Ketaatan kepada kebodohan pemimpin hanya menyebabkan kehancuran negara, Allah Taala beri kita akal untuk berfikir, bukanlah disuruh memukul atau diperbuat ganas kepada pemimpin yang zalim itu, tetapi melakukan apa yang patut untuk menurunkan pemimpin yang zalim itu, macam ahli UMNO menjadi suatu tanggungjawab ahli UMNO untuk mendesak supaya pemilihan UMNO diteruskan juga pada tahun hadapan dan menumbangkan Najib dari jawatan presiden kerana sudah banyak kerosakkan yang dia buat hingga memudaratkan bukan setakat kepada parti, tapi kepada negara dan rakyat.

      Delete
    2. Anon 838,
      Ustaz Fathul Bari..AJK PEMUDA UMNO

      Tolong bagi tau apa Quran kata pasal pemimpin yg menipu dan mereka yg suka menyokong penipuan!!!

      Jangan jadi DAJAL agama kat sini kalau sendiri pun x betul....oh ya ustad, hadis tu bagus tapi Al-Quran adalah tersangat bagus, perfect dan takda bandingannya.

      So kalau nak mengajar umat tolong pahamkan isi kandungan Al Quran.

      Delete
    3. Harap jangan mengatakan Rasululullah mangkuk...baca artikel tersebut..

      Wajibnya taat kepada penguasa adalah bersifat umum, tidak kira sama ada kepada penguasa yang baik atau yang zalim selama mana mereka masih muslim, mengerjakan solat, tidak boleh memberontak sehinggalah jelas kekafirannya. Inilah keyakinan Ahlus Sunnah wal Jama’ah, mereka mendahulukan nash-nash (dalil-dalil) syar’i dan tidak mengikut hawa nafsu. Persoalan ini berbeza dengan keyakinan sebahagian kelompok Islam yang membolehkan memberontak apabila melihat penguasa berlaku zalim (merupakan salah satu sifat/sikap puak Khawarij), atau kelompok yang terlalu menganggap suci penguasa hingga maksum dan tidak perlu menasihatinya!! (Ini berlaku di dalam kaum Syi’ah/Rafidhah). Allahu al-Musta’an. (Perbahasan ini banyak mengambil hujjah-hujjah dari dua sumber utama Muamalatul Hukkam Fi Dhauil Kitab was Sunnah oleh Abdus Salam bin Barjas, al-Wardul Maqthuf oleh Fauzi al-Atsari dengan sedikit tambahan oleh penulis)


      http://an-nawawi.blogspot.com/2007/12/sikap-rakyat-terhadap-pemerintah-yang.html

      Delete
    4. Hamba Habshi tu ada nabi perjelaskan sifatnya? Adil ke zalim?

      Delete
    5. Saya minta penerangan dari Quran bukan hadis atau lain2 punca. Kalau penerangan ustad atau sesapa pun bertentangan dgn apa yg dikatakan Quran maknanya mereka itu adalah seorang sesat dan DAJAL agama!!

      Kalau macam ni bunyi hadis suruh taat kpd pemimpin zalim selagi dia sembahyang dll, ini adalah statement bodoh x berakal. Xde logik langsung...Kalau di bawa berdebat dgn agama lain hanya akan diketawakan....cuba la ustad g belajar dgn mereka2 yg mendalami Quran lebih dari hadis. Sya bg contoh....tonton dr zakir naik atau reflection (Imam Suhaib Webb) di tv alhijrah astro.

      Jangan la sesapa main cedok jer kata2 dari hadis2 atau punca2 yg x berkredibiliti....

      Al Quran Allah dah beri sebagai rujukan jadi disitulah patut dirujuk segala galanya.

      Ustad...ZAMAN rakyat menurut sahaja kata2 dari sebarang 'ustad' DAH BERLALU!...Ustad x sedar ke yg akan dihumban ke dalam dulu adalah mereka yg diberi peluang mengajar umatnya ke jalan Allah (mereka yg digelar ustad/imam dll) kerana ajaran yg menyimpang dari Quran dan hadith? Insaf lah ustad...

      Ustad!!! Soalan senang la drpd sya yg bukan ustad...kalau dlm hidup individu kenapa ada perkataan cerai?
      Kalau dlm kehidupan dunia kenapa ada perkataan perang?

      Saya harap majlis2 agama dapat baca komen2 ustad ni dan bantu ustad utk kembali ke jalan yg benar...



      Delete
    6. Kalau pemimpin tu tak zalim tapi kaki pompuan , kaki arak kaki sapu macham2 boleh Taat ke?

      Delete
    7. Kalau menyamun wang negara macam mana pula Ted Manoff? Itu pun kena taat juga ke? Macam orang yang jadi kuncu pemimpin menyamun wang negara, kemudian disokong pula oleh manusia bodoh dan menjual maruah timbang kilo apa cerita Ted Manoff?

      Siapa makan cili, dia terasa pedasnya. Padan muka.

      Delete
    8. Saya pun minat nak tanya UFB Umno yg taat tu. Macamana nak bezakan dan mengenal pasti pemimpin tu Islam ke, kafir, munafik, dayus atau fasik derhaka?
      Orang Islam tak boleh cakap bohong, mencuri, menyeleweng, pura2, khianat pecah amanah. Kalau ada banyak ciri2 diatas tu mmg jelaslah tak layak memimpin jauh sekali utk ditaati. 
      Tolong cc kan kat Ustad Umno tu soalan ni.

      Delete
    9. https://www.facebook.com/ulamamuda/posts/145339665586059

      Antara Hajjaj, Ibn Umar Dan Kita
      Perkara yang Menjadikan Mereka Zalim

      Apa yang menyebabkan kita menganggap pemimpin Negara kita sebagai pemimpin zalim? Dengan kalimat “zalim” itulah kita melepaskan kepatuhan kepada mereka, kita membenci mereka, mencaci-maki mereka, menghinakan mereka dan mendoakan laknat atas mereka.

      Apakah kerana mereka bersikap keji dan menjalankan pemerintahan tirani? Sehingga rakyat ketakutan dan tidak boleh bersuara. Natijahnya adalah berdiam dalam bilik gelap dengan jejari besi. Dihukum mahkamah tanpa bukti. Dijoblos dalam penjara tanpa diadili.

      Atau kerana mereka menjadikan korupsi dan nepotisme sebagai amalan hidup. Sehinggakan rakyat yang berhak mendapat kekayaan dihalang. Mereka dan sahabat handai mereka semakin kaya sementelah golongan marhain makin melarat dan merempat.

      Mungkin alasan untuk kita menfatwakan mereka zalim adalah kerana tidak melaksanakan Hudud. Kerana bagi kita yang membaca Al Qur’an dan beriman dengan kesempurnaan Islam, telah yakin sehingga dalam pangkal kalbu kita bahawa “Tiada hukum melainkan Hukum Allah”.

      Justeru, kegagalan mereka dalam menerapkan Hukum Hudud adalah sebuah hujjah yang qat’i; bahawasanya mereka telah melawan Ilahi dan menyanggahi sunnah nabi. Hampir-hampir menjadi kafir bagi sesiapa yang tidak berhukum dengan hukum Tuhan.

      Delete
    10. Baca artikel diatas lihat bagai hajjaz yg zalim sahabat Nabi taat tetap taat.Lihat bagaimana sahabat Rasulululah beriman dgn ayat Al quran dan melaksanakan.

      Kepada sahabat walaupun ada antara Raja kita kaki perempuan..Beli jet mewah ketika rakyat sengsara..menghabiskan jutaan ringgit kepada permainan bola yg sia2 itu tidak bermakna kita boleh mengutuk dan menjatuhkannya.Baca artikel diatas fahami dan bertanya bukan hanya sekadar emosi mengusai.

      Delete
    11. Manalah korang dapat cerita kitab ni, Hajjaj lah Nawawi, Namrud, Namjib, Umar tah sapa2 tah.
      Imam muda ni kalau dah tak paham toksah la nak citer agama. Imam tua pun dah sah2 tak paham. Lagi mau buat cerita kitab. Ini bukan soal hudud, ini soal orang yg menyalahguna agama utk memerintah.
      Buat hukum Indeks Syariah Malaysia yg tak dipakai atas diri dia sendiri. Tapi nak KPI kat org lain.
      Dah la cipta hukum sendiri. Sampai kat dia semua lepas. Ni tanda orang2 yg memerintah ikut hawa nafsu.
      Barangsiapa melampau mengikut nafsu sesatlah dia dari jalan agama.

      Delete
    12. Ooi anon 5 dan 504....KEPALA BAPA KO!!! OOI DAJAL AGAMA....PERGI BELAJAR QURAN LA MANGKUK....BUKAN KITAB2 BODOH KO TU!!!

      Baca Quran dan fahami Ustad Jendol mangkuk!! Soalan2 yg diberi x dijawab...bg plak reference kitab2 bahalol dia. Sebiji bahalolnya cam pondan and the gang..lain tanya lain jawab...

      senang cerita la ustad, saya doakan ustad dan seluruh keluarga ustad termasuk cucu cicit ustad mendapat mereke2 yg suja menzalimi ustad dan keluarga ustad sampai kiamat...

      Dan nanti kalau mampos, jangan lupa bawa kitab bahlol tu tunjuk dgn Allah kata saya jadikan kitab2 bangang tu rujukan hidup sya...

      apakata ustad skrg g palestine dan tolong mereka kat sana....sekurang2 kalau mampos ada la gak pahala dari dosa senarkan ajaran sesat...

      Sekali lagi ustad komen dengan kitab2 bodoh ustad ni, saya akan bawa benda ni ke pengetahuan pihak berkuasa dan umum. Malaysia da cukup banyak SETAN2 macam ustd ni yg merosakkan akidah
      .

      Delete
  11. Salam,

    Boleh baca JMD latest posting!!!

    Terkena lagi kita ya!!! Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ถ้าคุณต้องการที่จะคิดสลับ 3d 4d 2d โปรดดู AKI KOJIP จำนวน 0852-6188-8124

      Delete
  12. jika anda butuh angka togel 2d 3d 4d hubugi AKI KOJIP di nomor 0852-6188-8124

    ReplyDelete
    Replies
    1. Butuh pak hang Santi, angka togel kepala butuh pak hang, haram jadah punya manusia penyebar judi.

      Delete
    2. Santi Mr ni jiran ted manoff, anak buah nek tempoyak, geng rempit keris berayon

      Delete
  13. Dalam isu pembelian bangunan oleh pihak MARA, dua pegawai tinggi 'direhatkan' sepanjang untuk mengelakkan ketidaktelusan dalam penyiasatan sebagaimana yang dilaporkan oleh laman web BNBBC, lihat ini: http://www.bnbbc.my/?p=51973.

    Tapi yang peliknya tu, pasal apa dalam isu 1MDB, seorang pengerusi lembaga penasihat 1MDB, pengerusi lembaga Khazanah Nasional, Menteri Kewangan, serta merangkap Perdana Menteri dan kuncu-kuncunya yang terlibat langsung tidak 'direhatkan' sepanjang bagi memastikan ketelusan sepanjang penyiasatan terhadap 1MDB selama ini?

    Harapnya Ted Manoff, Keris Berayon, Nek Tempoyak serta Kiasfansuri dan lain-lain kuncu, cacai, macai, juak, dan balaci serta orang suruhan Najib dan kuncu-kuncunya dapat memberikan penjelasan mengapakah terjadinya kejadian pilih kasih sebegini.

    ReplyDelete
  14. Dalam isu pembelian bangunan oleh pihak MARA, dua pegawai tinggi 'direhatkan' sepanjang tempoh siasatan oleh pihak yang berkaitan untuk mengelakkan ketidaktelusan dalam penyiasatan sebagaimana yang dilaporkan oleh laman web BNBBC, lihat ini: http://www.bnbbc.my/?p=51973.

    Tapi yang peliknya tu, pasal apa dalam isu 1MDB, seorang pengerusi lembaga penasihat 1MDB, pengerusi lembaga Khazanah Nasional, Menteri Kewangan, serta merangkap Perdana Menteri dan kuncu-kuncunya yang terlibat langsung tidak 'direhatkan' sepanjang tempoh siasatan oleh pihak yang berkaitan bagi memastikan ketelusan sepanjang penyiasatan terhadap 1MDB selama ini?

    Harapnya Ted Manoff, Keris Berayon, Nek Tempoyak serta Kiasfansuri dan lain-lain kuncu, cacai, macai, juak, dan balaci serta orang suruhan Najib dan kuncu-kuncunya dapat memberikan penjelasan mengapakah terjadinya kejadian pilih kasih sebegini.

    ReplyDelete
  15. Isu diatas Tun Mahathir pun tidak mahu ulaskan..Isu yang anda bawa dipanggil syok sendiri.

    ReplyDelete
  16. Terkini
    kerajaan najib tidak akan umumkan kenaikkan atau penurunan harga minyak. Hnya diberitahu kp pengusaha pump pd mlm hujung bulan.

    BAGUSSS!
    Lagi senang nk penanyai rakyat. Naik 20sen 5 sen atau 50sen rakyat takleh nk kata apa..just bayar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Another issue is about our petrol. When the govt took out the subsidy, they should let the market decide on the price. Instead they 'control' the price which i view as a way to make easy money.

      I was in a few different countries all my life and they had their market determining the price. Shell price/litre was different from petron and petron was different from caltex. It was up to the people to choose. The better the price the more people will fill up their gas there. So this idiot policy of controlling the petrol price is just an act of daylight robbery to the people

      Talking about gst, Singapore had 1st introduced gst at 2% and later steadily increased over times until it reaches the current rate of 7%. Singapore was and still are way efficient than us but wasnt that idiot to put up that gst stupid rate on introduction.

      Problem with the govt of the day now is they do not know how to make money. 1mangkukdv is not a business to make money. It was and still is an organization of bad magicians who is busy doing stand up comedy instead.

      Delete

Keyakinan

  1. Seminggu dua ni ramai sangat leader dan owner dari syarikat networking yang lain call saya. Mereka nak jumpa, nak meet & great, nak...