Tuesday, October 14, 2014

BRIM RM950....Jangan Bermewah !!!!

Ada cadangan dipihak kerajaan BRIM RM950 tidak diberi secara pukal sebaliknya secara ansuran

mengelak rakyat berbelanja "mewah".

Setahun sekali dengan RM950 rakyat boleh beli banyak barangan mewah seperti kereta sport, berlian permata, bungalow atau petcutian mewah..

Rakyat wajar di ajak berjimat !!!

14 comments:

  1. BR1M patut dimansuhkan !!!...Kenaikkan 9 Bilion dlm Bajet 2015 dtg dari BR1M...Najib berbelanja boros utk menarik undi dan populariti....kerajaan UMNO/BN boleh menarik lebih ramai sokongan dengan cara memperkenalkan skim2 baru berbentuk kemahiran bersama pinjaman modal....menaik taraf sekolah2 dari segi prsarana dan kualiti akademik...ramai yg tidak tahu, sekolah sekarang amat nazak dan terpaksa meraih simpati daripada PIBG utk menjalankan banyak aktiviti2 yg berkaiatan dgn pelajaran dan pembelajaran......pihak pentadbir sekolah terpaksa pecah kepala memikirkan utk menjalankan setiap aktiviti....mutu sukan semakin merudum kerana banyak sekolah tidak dapat menampung budget utk aktiviti2 ko-kurikulum dan sukan

    Bayangkan guru2 yg berkelulusan tinggi dan profesional terpaksa berkursus/seminar di PKG2 dan juga bilik mesyuarat sekolah sedangkan pegawai lain yg setara kelulusan dari kementerian2 berlainan berkursus/seminar di hotel2 mewah dan tempat2 peranginan...ape nak dikata...Guru Adalah Lilin....TAPI SAMPAI BILA NAK JADI LILIN....SEKARANG DAH JADI HABIS MADU SEPAH DI BUANG !!!!>>>>>UPSR Bocor !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbr ye cikgu..pg la nengok lawak sepah bg cerie sket.

      Pstu nnt pakat2 la mntk prwakilan cdgkn krsus ckgu dkt 5 star hotel time pau bln dpn ye...

      Delete
  2. aku sokong BR1M patutttttt dimansuhkan..... naik elaun org OKU, warga Emas, tambah peruntukan institusi penjagaan warga tua...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku ni trlibat dgn proses br1m n org2 yg dpt duit tu, spnjg yg aku nmpk n tau xde nye take for granted n bmalas2 dlm hdup sbb dpt br1m..

      Deme gune br1m tu utk bck up n gnerate economi deme..sgguh aku ckp..

      Msalahnye yg jenis buat andaian ni org2 snang yg kalo ade rm900 dh setle bayo c.card..

      Sdgkn realiti nye org yg dok terime ni mmg org2 yg mmerlukn n deme tau cmne nk pkai duit tu..

      So renti2 la menaip nk tnjuk terer..

      Wlaupun najib xckup strong, tp kamu igt die tu benak sgt ke?

      Myb sbb rkyt die yg reti gune intrnt ni kot yg rmai benak..koje nk -ve je..

      Delete
    2. Ko sekadar pecacai bagi baucer...
      Mana ko tau cara jutaan rakyat berbelanja..
      Agak2 lah sikit kalau nak bodek..jangan nampak bongak..

      Delete
    3. Haha aku xdpt sesen pun bnde2 tu..alhamdulillah la aku xlayak..
      kalo ko tny aku cmne aku tau patern jutaan rkyt bebelanje, bgus aku tny ko, ko tau ke??

      Delete
    4. Sebab aku tahu le aku beri ingatan pada kau jangan memandai-mandai mengaku tahu.

      Delete
  3. 9.5 juta ! He..he.. lantak lah nak bermewah !

    Ini lah pemikiran menteri setakat suku (sakat) jer... habis rakyat di sindir nya. Dia lupa, bahagia nya dia sekarang hasil dari sokongan rakyat yang tahu menjaga negara Malaysia ini !

    Suruh dia mohon maaf atas keceluparan nya ! Malaysia bukan milik dia sahaja.

    Apa yang negara perolehi, berikan semula kepada rakyat !

    ReplyDelete
  4. Trget market br1m ni adelah org2 yg mmpengaruhi survival bn dlm pru lps..sdgkn pnerime subsidi myk ron 95 kbnykn nye golongan prtengahan yg rmai tehegeh-hegeh sokong pr..so ade wajar br1m ni diteruskn..kome ni igt sng ke nk counter jnji2 aljub dkt org luar bdr tu? Sbb tu pm bikin br1m, atleast bole neutralkn jnji2 bulan & bintang pr tu..

    Sdgkn gol2 bndr bile kjaan buat baik diorg skeptikal..bile kjaan tarik blk ssuatu diorg bguling..

    So bgus kjaan bg direct je..tu pun korang nk pnas? Dh mcm lge dh..

    Bab2 mnteri x reti jwb tu menatang lain..

    Tp jgn la singkat sgt kate insentive brbntuk duit direct ni -ve...manje rakyat la..bla3...

    Kome2 yg menyalak subsidi dikurangkn tu lg la manje..ngate org je lbh...

    ReplyDelete
  5. Br1m tidak akan dapat menarik undi orang cina pada PRU 14. Undi orang melayu, tak tahu lagi . Trend pengundian tetap sama dan merisaukan, adalah penambahan pengundi baru. Andaikata, Pas keluar dr PR.. Mereka akan dapat penambahan undi orang melayu dan undi melayu akan berpecah masa PRU, 14 dan mereka akan bergabung semula dgn PR. Skim bantuan tunai mengantikan subsidi, telah mengundang kekalahan parti yang telah lama memerintah di india. Skim bantuan sebegini, menyebabkan protes atas sebab ketidakadilan sosial

    ReplyDelete
  6. Tukarkan saje BR1M kepada " PANCING "... Contohnya... Bangunkan Konsep 1 zon 1 produk, contohnya Produk ternakan Lembu dikampung2... Ini akan dapat meningkatkan ekonomi mereka bahkan ORANG KAYA termasuk menteri dapat membeli daging dengan harga yang lebih murah... Banyak Produk Ternakan dan Pertanian boleh dilakukan secara berkelompok serta menggunakan teknologi dan kepakaran terkini. Lantik Graduan yang masih belum dapat kerja sebagai Pembimbing mereka ini.... ok taak cadangan ini..

    ReplyDelete
  7. Pasaran terbuka, berinstrumen syariah yang menyekang, aktiviti manipulasi untuk mencipta spekulasi dan modal berteraskan riba serta meningkatkan persaingan sihat untuk menjaga pemodal dan keperluan ekonomi rakyat dan membebaskan subsidi.

    ReplyDelete
  8. tak paham aku dengan objektif sebenar pemberian br1m ni. terkini naikkan rm300, lepas tu bagi runcit2 pulak. untuk apa rm300 sampai rm350 tu? mungkin najib suruh penerima br1m beli beras, gula, tepung gandum dan kicap masin dengan duit br1m tersebut. jangan guna duit br1m untuk melancong ke eropah, beli kereta bmw atau beli bungalow sebab itu semua benda mewah. implikasi kepada bayaran2 br1m selama najib jadi pm ni adalah berbilion2 rm. hanya kerana kononnya nak tarik undi rakyat mengundi bn, hutang negara yang tak pernah menyusut itu semakin mencanak naik. selama pemberian br1m ini dilaksanakan, bagaimana dengan statistik undi rakyat kepada bn, adakah mencanak naik seperti mencanaknya jumlah hutang negara? aku sokong sebenarnya subsidi dikurangkan secara beransur-ansur, bukan mengejut sebab ia akan menyentap poket rakyat dengan keras. biar lembut sampai jika boleh tidakpun rakyat rasa. kenapa tidak guna kaedah memotong subsidi dalam nilai beberapa sen, contohnya 2 atau 3 sen setiap 6 bulan bagi petrol dan diesel? pening la dengan cara pm berbelanja dalam bajet. perbelanjaan mengurus tak pernahpun berkurang setiap tahun, tapi bila sampai ke ofis, jabatan dan kementerian banyak sangat takwilnya "duit tak ada, bajet tak cukup" dan macam2 lagi. mana duit bajet yang najib turunkan ke setiap kementerian? ada yang memukat pakai pukat tunda ke?

    ReplyDelete
  9. Dapat BR1M tak kiralah berapa pun ,gunakan utk MELABUR.Jangan ingat melabur dunia je,melabur utk akhirat pulak.Pi kedai buku beli buku ugama,baca,fahamkan betul-betul amalkan bersungguh-sungguh,ikhlaskan hati akhir sekali doa semuga Allah terima apa yg dinamalkan itu.Bakinya beli biji benih cili,tanah dan pasu ,tanamlah beberapa pokok cili,cili merah memang susah nak jaga,tanam saja cili api.ada juga faedahnya.Aku dah 3 tahun tak beli cili api kampung cukup hasil dari tanam dalam pasu tepi rumah.Aku tanam cili ,guna duit jual surat khabar lama dapat RM 12.00.Kembangkan.

    ReplyDelete