Thursday, October 2, 2014

BRIM Jangkapendek dan Merapu..

Aku layak untuk dapat BRIM tetapi dari awal lagi aku menolaknya kerana
- aku tidak betsetuju dengan langkah tersebut
- ia lebih kepada rasuah kepada rakyat
- ia bukan caranya membantu rakyat
- Najib nak popular
- Mshathir ada Malaysia boleh, Pak Lah ada Islam hari-hari, Najib pun sekadar nak cipta sesuatu tanpa solid missi.
- ia satu penghinaan kepada rakyat
- dan banyak lagi faktornya..
N
Melayu mahu kerajaan jelas, jitu, banyak, tumpu, solid mempunyai plan mega terhadap Islam, pembelajaran dan perniagaan kerana ini menentukan masa depan Melayu.

Bantuan modal kepada usahawan, biasiswa, asrama penuh, teknikal dan voko, lagihan dan kemahiran...
Sekarang ada, sebahagiannya dikurangkan..jadi Melayu nak pertambahan mega drastik termasuk perlaksanaan dan pemantauaan yang telus.

Cuma aku terkesan..BRIM ni macam juga lain2 subsidi..di bagi hari-hari ke, sebulan sekali, atau setahun sekali...

Jadi adalah wajar propaganda Najib setiap hari berpuluh kali di media eloklah dihentikan...naik loya dengar ucapan Najib di radio dan tv tentang BRIM ni...

Terus terang, iklan itu sudah cukup untuk Najib hilang undi satu demi satu kerana Rakyat tidak tertawan dng plan jangkapendek yang merapu..Melayu tidak nampak apa peranan UMNO dalam kerajaan mempertahankan perlembagaan.

UMNO hilang perjuangan, hilang tumpuan, sedang sebok mempertahan Najib !!!!

# isu pengurangan subsidi sepatutnya harga dipertahankan..kenaikan harga 20 sen bermakna subsidi sudah dikurangkan 40 sen..apa kaitan dengan ketirisan..
Ketirisan perlu dibendung melalui sikap dan kaedah penjimatan perbelanjaan dan ketelusan pemantauan..

10 comments:

  1. Pendek Kata Najib sedang MemperBODOH-BODOHkan UMNO.. BN.. Memang Barang Naik

    Ingat Najib Ingat Naik.. Ingat Najib Ingat Naik

    NAJIB = NAIK segala benda pon NAIK

    ReplyDelete
  2. ak dan rakan2 menanti bila ada gerakan nak TURUNKAN NAJIB dan BERSIHKAN golongan LIBERAL dlm UMNO..tolong lah xkan nak tnggu PRU!!

    ReplyDelete
  3. 1. Kalau tak beri BR1M jika nak kembangkan ekonomi dgn tingkatkan permintaan dalaman, kena lah buat projek mega macam zaman Tun Mahahtir.Bila buat projek mega yg dapanya jerung-jerung,pekerja mereka mat Indon dan Bangla,bahan dan bekalan projek di bekal oleh orang Cina.Melayu dapat apa?.Melayu yg dapat projek tu pun bila dapat untung pi belanja luar negara.Projek mega 10 bilion,jumlah yg di belanjakan dalam negara separuh saja ,banyak tiris ke luar,Indonesia dan Bangladesh,sasaran proses pengganda tidak seperti yg di harapkan.Dgn BR1M comfirm,100% di belnjakan dalam negara Ter5nyata BR1M membantu pertumbuhan ekonomi walau pun dalam keadaan ekonomi dunia yg lembab dan bermasalah.

    2 Bayaran BR1M adalah wang dari pemotongan subsidi,terutamanya subsidi petrol.Kalau subsidi ramai mereka yg tak layak ,berkereta besar pun dapat,malah mereka lah yg paling banyak dapat keran mereka banyak menggunakan petrol kereta besar,perjalanan yg jauh.BR1 M terus di beri pada yg layak sahaja. Lagi pun apa bezanya pemeberian subsidi berbanding dgn BR1M, sehingga BR1M di katakan rasuah?.Di negara maju pun ,kerjaan mereka memberi elaun sara hidup bagi mereka yg tidak bekerja.

    3 Ada tokoh yg tak suka BR1M ,kerana bekas kroni nya komplen tak dapat projek mega,kerana projek mega dah kurang yg ada BR1M utk rakyat biasa saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan projek mega..jangan salah faham
      Plan Mega...skala besar..
      Bantuan atau pinjaman mudah kpd usahawan termasuk yg blacklist dan muflis..penilaian kena dibuat atas dasar niaga mereka sekarang bukan sejarah lampau. Peruntukan mestilah mega bukan ciput, berebut dan last sekali kroni juga dapat..sebab itu dicadangkan pemantauan telus.
      Kembalikan biasiswa kepada pelajar Islam yang tidak mampu..tanpa limit termasuk belajar di timor tengah..
      Latihan kemahiran (wajib) pada anak Melayu..ubah PLKN kepada subjek kemahiran..

      Delete
    2. Projek Mega pernah menjadi satu bahan politik untuk menjatuhkan Tun M dulu. Apa itu projek mega waktu tu? Dayabumi, Jambatan Pulau Pinang dan PLUS highway? Kesemua projek itu, kalaulah tidak wujud, apakah kita sampai ke tahap ini? Jangan cakap serupa Anwar saja. Pada saya, 100% saya percaya kepada Tun M sebab dia amat telus dalam perkara begini. Tapi kalau PM selepasnya mungkin boleh dipertikaikan. Tapi BR1M langsung tidak meningkatkan produktiviti negara, jauh sekali sebagai aset masadepan negara. Cuba pula kalau projek tersebut diberi kepada kontraktor kelas F, apakah past projek itu boleh berjaya? Di mana BR1M memberi manfaat kepada negara? Cuna tengok dari sudut pembayar cukai, apakah mereka ingin melihat cukai mereka dibazirkan begitu saja. Jabatan kebajikan masyarakat mempunyai peranan membantu golongan yang memerlukan bantuan.

      Delete
  4. takde rakyat marhen nak buat rally bantahan..turun harga minyak dan turun najib skali..nak join nih

    ReplyDelete
  5. Mana menteri kew merangkap PM paling bacul sampai skrg bersembunyi x buat apa2x statement?

    ReplyDelete
  6. Dah hbis semua reta perbendaharaan kna sapu, PM x sanggup mengira utang dah, skrg nk suruh rakyat menanggung beban bingai dia?

    ReplyDelete
  7. Yang bisingx minyak naik 20 sen ni adalah golongan yang mengelar diri mereka URBANITEs/Golongan ni lah yang kata orang kampong bodoh sokong BN. Untuk maklumat kita orang kampong tak bising pun minyak naik.Kita hanya ada satu keenderaan aja kalau tak motor,kereta Proton aja.Sesungguhnya BRIM adalah neamatn bagi kami.Jangan bodohkan kami,kerana tuanx Urbanites asalnya dari kampong juga,Jangan salahykan kerajaan.Kerajaan tidak suruh sdrx urbanites bersikap terlalu materialistik.Tengok sajalah ratax puak urbanites ini rumah batu,kereta lebih dari satu,cara hidup mewah dan ini menjadi perbelanjaan lebih dari pendapatan.Justeru itu jangan salahkan orang lain.Kami orang kg terasa juga apa rasionalnya urbanites ini mendapat subsidi petrol dan tambahan pada ini kami yang bodoh ini pun tahu petrol ni bukan hanya digunakan olih rakyat Malaysia aja,malah,orang asing,PATI dan penyeludup pun pakai.

    ReplyDelete
  8. Kesian org kampong ni..dah jadi biol terlebih makan duit BRIM...duit sogokan tanpa kerja.

    ReplyDelete