Friday, October 31, 2014

Luahan Rakyat Bukan Lagi Mainan Pembangkang ...

Something that all of you should read deeply with open eyes & mind. It was well said & written.
RAKYAT DIPAKSA TELAN TANPA PILIHAN - SAIFUL NANG

Jika saya tinggal di London, New York atau paling terukpun di Guangzhao, Melbourne jika minyak naik saya tak terasa pun. Alternatif disediakan untuk saya sampai dari sejauh zon 6 Kota London ke tengah bandar ataupun ke zon 6 arah berlainan dalam masa kurang 1 jam sekalipun semasa penyuraian waktu puncak. Apa nak risau jika Tuan Mayor Kota London juga naik train ke tempat kerja, untuk mesyuarat dengan pelanggan di mana-mana sahaja juga boleh naik train. Belanja pun tak banyak, guna sahaja kad bulanan mereka itu boleh sahaja melacak ke seluruh London. Untuk ke Manchester, Nottingham (seperti kita nak ke Kota Bharu dan Kuala Terengganu) boleh guna train juga dengan kekerapan tinggi dan HARGA YANG MURAH (jika nak banding dengan pendapatan mereka, harga itu memang murah).

Hari ini kita dipaksa untuk telan kenaikan harga tanpa kerajaan tuntaskan keperluan pengangkutan awam yang sangat parah. Naik bas pun tidak pasti boleh sampai ke pejabat tepat atau awal dari masa walaupun ada lorong khusus untuk bas. Saya minat melihat lorong bas di Istanbul seperti track keretapi yang tidak boleh dilalui kereta. Tak perlu buat landasan dan tak perlu beli keretapi mahal-mahal. Guna bas sedia ada juga sudah lebih baik dari membuat projek pelebaran lebuhraya. Sampai kita ada 50 lorong pun masih tetap tak cukup.

Tindakan pentingkan diri juga boleh disabitkan. Jika hebat pengangkutan awam nanti Proton punya jualan merosot pula. Dr. M tak akan berdiam diri.

Malaysia sudah diwarisi kepada Datuk Seri Najib Razak dalam keadaan yang sudah parah. Dapat pula ke tangan anak yang lahir atas dulang emas yang tidak pernah merasai kesusahan rakyat secara realistik dan peribadi. Saya tersinggung semasa pertemuan bersama beliau dalam satu perbincangan "tehtarik" di Jibby & Co Subang awal tahun ini, beliau berseloroh tentang isu air dan saya lihat ia tidak kelakar langsung. Pada keadaan gawat air dengan penggunaannya bercatu dengan asbab beberapa dari kami bercatu air di rumah sehingga mandipun nak b
ercatu, beliau boleh berseloroh "Saya boleh mandi...rumah saya ada air" (lalu ketawa).

Saya tahu ini pedas untuk Datuk Seri dan saya juga harap tak perlu nak katakan ini secara umum. Email cadangan berkajang-kajangpun, yang membacanya bukan dia tetapi ditapis oleh lapisan yang mungkin lihat ini remeh. Tapi kita lupa, jika suara rakyat ini seperti air. Jika disekat dia akan melimpah juga sehingga satu ketika limpahan itu akan meruntuhkan empangan yang dibina selama 57 tahun.

Petronas diajar untuk mengatakan rezab minyak kita tinggal sedikit, tetapi kerajaan lupa jurutera-jurutera carigali Petronas ada mulut dan ada Facebook. Mereka boleh bercakap dan mereka selalu bercakap rezab minyak kita sangat banyak lagi. Sekecil Brunei itu sendiri rezab minyaknya masih lagi tidak habis-habis dan tidak akan habis sehingga 2030, mengapa kita boleh fikir rezab kita akan habis pada 2030-an?

Masalah bila orang senang mentadbir, semuanya mahu dibeli dengan wang. Berikan rakyat BR1M sebagai gula-gula yang tidak mengenyangkan dan tidak juga berkhasiat. Wang tunai ditabur-tabur seperti Ali Baba Bujang Lapok memberi sedekah di pasar-pasar.

Turunlah Datuk Seri, Turunlah....

Bukan turun meletak jawatan, tetapi sebelum itu turunlah melihat SENDIRI kepayahan rakyat. Mungkin susah untuk Datuk Seri tahu sehingga Datuk Seri menerima gaji RM1500 sebulan dan perlu berulang alik dengan kereta sendiri yang berhutang dengan bank dengan kadar faedah bank konvensional dan "Islamik" tapi menjerut leher. Isi minyak sendiri dan bayar tol sendiri juga bayaran parking. Makan dengan bekal nasi yang dimasak oleh Datin Seri Rosmah sendiri. Mungkin baru boleh memahami dengan sebenar-benarnya.

Secara praktikal, itu mungkin sukar tetapi kami yakin Datuk Seri boleh turun dan lihat sendiri dan dengar sendiri kata-kata rakyat tanpa perlu protokol Perdana Menteri yang kadangkala mengarut dan menjarakkan informasi rakyat kepada Datuk Seri. Jika rakyat tak mampu sampaikan terus, rakyat akan sampaikan dalam media sosial.

Untuk pengetahuan Datuk Seri, jika Dat
uk Seri buat lawatan ke sesuatu tempat, orang-orang Datuk Seri akan jadikan tempat sampah nampak macam Hyde Park. Setinggan nampak macam hotel 5 bintang tetapi setelah Datuk Seri pulang, semuanya dicabut semula dan tinggallah semuanya dalam keadaan sediakala sementara Datuk Seri dengan bangga membuat kenyataan "SYUKURKAH, MALAYSIA SUDAH MAJU".

Apabila minyak naik harga, kesannya tetap kesan domino. Janganlah Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (Menteri Ayam) membuat kenyataakn memujuk yang harga barang tidak akan naik. Saban kali berlaku begitu, harga naik tetap naik. Penguatkuasaan kementeriaan hanya sekadar seperti seorang bapa menegur anak nakalnya yang panjat-panjat rumah tetamu dan memecahkan pinggan dengan teguran "Haiiippppp....babab kangg" dan kemudian sambung bersembang semula.

Dulu semasa saya kecil, saya terpaksa percaya pada RTM. TV3 masa tu kalau nak dapat siaran pun kena pasang tudung periuk di antena. Setiap kali nak pilihanraya, Van Kementerian Penerangan akan buat hebahan WAYANG PACAK di pekan sehari Felda. Ramai-ramai kami berlonggok nak tengok cerita A.R Badul sambil hampar tikar dan kami juga terpaksa telan kempen pilihanraya yang main dalam wayang pacak ini. Sekarang surat khabar dan TV sudah bukan sumber doktrinisasi kerajaan lagi, kami boleh dengar terus dari suara rakyat di sebelah sana juga sebelah sini tanpa perlu mereka menjadi pemberita.

Datuk Seri, buanglah darah kerabat dan darah bangsawan yang ada dalam diri. Bercampurlah dengan marhaen yang sering terpaksa menelan semua yang disuapkan tanpa rela.

Datuk Seri mungkin lihat, selepas beberapa bulan rakyat akan senyap kembali dan semuanya berjalan seperti biasa dan Datuk Seri akan buat kenyataan "Alhamdulillah, Rakyat Malaysia sudah mampu terima kemajuan".

Boleh naikkan harga minyak, tetapi siapkanlah sarana pengangkutan awam yang murah dan efisyen serta boleh diharap. Jangan jadikan KEPERLUAN AWAM seperti pengangkutan, elektrik dan bekalan air sebagai satu perniagaan untuk dasar keuntungan tetapi jadikanlah itu
satu khidmat yang wajib bagi sebuah kerajaan.

Sedarkah Datuk Seri, di sebalik penerimaan itu bukan kerana kerelaan tetapi kerana mereka terpaksa mencara jalan survival kerana sandaran mereka kepada Kerajaan sudah tidak berguna lagi. Nenek tua yang patut berehat terpaksa menjaja untuk tidak rasa membebankan anak-anaknya yang menjaga beliau. Berapa ramai anak jadi yatim kerana bapanya maut dalam kemalangan motorsikal kerana mengantuk membuat kerja tambahan sehingga 20 jam sehari? Berapa ramai anak-anak yang rosak akhlaknya kerana ibu bapa terpaksa kerah tenaga bekerja siang dan malam? Berapa ramai anak-anak yang terpaksa menukar ruji mereka dari nasi kepada bubur lembik? Berapa ramaikan bapa-bapa marhaen akan dipenjara kerana mencuri susu di pasaraya kerana anak kecilnya menangis kehabisan susu? Berapa ramaikah adik beradik berbunuhan kerana kesempitan ruang hidup? Berapa ramaikah suami dan isteri yang bercerai kerana kehidupan sudah jadi terlalu mahal untuk kekal bersama.

Datuk Seri tak mungkin tahu perkara ini. Kerana ayah, atuk dan keturunan Datuk Seri ialah orang Bangsawan. Bukan Marhaen yang melarat. Tidak salah jika saya sarankan Datuk Seri untuk belajar dan mungkin bekerjasama dengan individu yang memimpin dalam miskin seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Saya yakin, jika tiada sekatan pembangunan dari kerajaan pusat, saya yakin cara kepimpinan TGNA mampu ubah Kelantan menjadi negeri termaju.

Bangsawan dengan bangsawan, Marhaen dengan marhaen. Jika makan berpinggan emas, masakan tahu erti tidur berbumbung langit.

Turunlah ke bawah seperti Khalifah Ummar lakukan....secara DIAM, sembunyi dan tidak dikenali. Jika turun padang Datuk Seri dengan rombongan sekapal dan gempita siren-siren polis pengiring, orang buta pun akan tahu PM yang datang.

Datuk Seri, bukannya marhaen tidak berjimat. Sudah habis susu anak berganti air sirap kurang gula kami berikan anak-anak kami yang menangis. Bukan juga marhaen malas, kerana marhaen sampai sudah hampir 24 jam bekerja. Jika tidur itu tidak wajib, 24 jam itu marhae
n akan bekerja.

Bertimbang taralah...

Datuk Seri pembuat keputusan tertinggi di Malaysia. Input kepada percaturan keputusan Datuk Seri ialah informasi yang diberi. Jika informasi tidak telus, maka keputusan Datuk Seri pun akan jadi zalim juga.

Pentadbiran Datuk Seri terlampau mahal dan sesuap makanan Datuk Seri ialah sebaldi peluh marhaen. Bil Elektrik Datuk Seri setahun boleh menghantar 50 orang anak-anak Marhaen menjadi doktor yang tidak berhutang dengan PTPTN. Mungkin juga jika benar desas desus akan beg tangan Datin Seri yang mahal itu, untuk setiap satu beg tangan itu bernilai lebih dari pendapatan seumur hidup beberapa orang marhaen.

Datuk Seri, tak mengapa jika Wawasan 2020 tidak dicapai pada tahun 2020. Apalah guna jika dicapai tetapi kekayaan negara tidak dapat dirasai bersama, yang miskin terus tertolak tempatnya dari daratan negara.

Datuk Seri, MALAYSIA BELUM AMAN. MALAYSIA BELUM MAJU.

SAIFUL NANG
Orang Marhaen

//saya bukan orang politik. Saya bukan benci Datuk Seri, bukan juga benci kerajaan dan tidak juga penyokong Anwar Ibrahim jauh sekali bernadikan PERKASA...tetapi saya menulis sebagai MARHAEN MALAYSIA.

7 comments:

  1. Harga Minyak bukan pada tangan kita saja...belajarlah ekonomi dulu. Jangan telah apa yang Saiful Nang ni tulis. Bukan mudah nak naik atau turunkan harga minyak. Belanjawan Negara melibatkan berates pakar pakar ekonomi Negara, akauntan, juru audit dsb. Indonesia dan Thailand juga akan subsidi minyak mereka tidak lama lagi. Apakah rakyat Indonesia dan Thailand juga tidak susah?

    Kita ni berkorbanlah sikit untuk Negara. Kita tidak buat apa pun melainkan main keyboards je...Fikir2kanlah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. perlu juga fikirkan apa yg dikatakan oleh saiful nang. ada banyak betulnya. keputusan dibuat oleh bangsawan yang tak pernah susah. apa kata sekali sekala turun tengok sendiri apa yang orang bawah rasa selama ni. itukan lebih baik daripada terima semua kata orang sekeliling cakap bulat-bulat.
      fikir fikirkanlah orang di atas. bukan kita menolak kemajuan tetapi ada kalanya orang fikir lebih baik kurang kemajuan tetapi perkara lain terbela.

      Delete
    2. SALAM TUAN,
      TENGOKLAH PEKERJA KILANG, JAGA DLL YG BERPENDAPATAN 900 SEBULAN, SETELAH CAMPUR OT MASIH X JEJAK 1500. BILA DI BAHAGI DGN SEWA RUMAH, DUIT DAPUR, DUIT MINYAK, API, AIR, ANAK ANAK.. MMG TERPAKSA MENCURI...
      HANYA KERANA MINYAK NAIK 20SEN, TAMBANG BAS NAIK 30PERATUS.. ITU BELUM MAKANAN RUJI, SARDIN, ROTI DLL...
      BERBALOI KE MENGEJAR.. SEDANGKAN SEMUA BERANTAKAN... X CUKUP ZAT, TIADA KUALITI..
      YG KAYA TETAP KAYA, YG KAT FELDA MASIH SURVIVE, YG KAT KG KENA MAKAN BUAH SAWIT.

      Delete
  2. Aku ada 6biji rumah sewa yg didiami warga Indon di kg subang...ada yg punya ic biru,ic merah dan permit kerja...tapi aku heran mereka nampak hidup lebih mewah dari orang kita..Setiap rumah mereka punya kenderaan agak mewah spt Toyota Hilux,Nissan Teana,Nissan 4WD atau yg kurang mampu Waja,Wira,Pesona dan ada sebuah rumah tu punya motorsikal kuasa tinggi 2biji..kalau motorcup bersepah....Persoalannya mengapa orang kita masih susah dinegara sendiri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba tanya mereka kenapa merempat papa kedana di tanah air sendiri dan tidak di Malaysia.

      Hari ini pun kita yang bercakap di blog2 inipun majoritinya senang2 dan bukan kebulur samada Najib jadi PM ke tidak...kita bercakap mewakili rakyat lain yang tidak sebaik kita bukan kerana mereka tidak usaha tetapi pengurusan negara menyebabkan mereka terbeban.

      Kalau pemimpin kerajaan hidup sederhana dan berhemah sudah tentu kekayaan negara dapat diagih dengan lebih baik.

      Delete
  3. Sudah 57 tahun kita merdeka, tetapi tidak ada satu pemimpin pun mampu mengubah minda dan perangai orang melayu.... Tun Mamak pun cakap dia GAGAL. Orang melayu menggagalkan diri mereka sendiri.
    1. Tidak berani GAGAL berkali-kali. Gagal sekali terus K.O
    2. Takut GAGAL nanti muflis & bangkrap serta MALU.
    3. Bermacam skim dan bantuan diberi kerajaan selama 57 tahun sam, orang melayu hanya PANDAI mengali babakan
    4. Pihak yang berkuasa.... faham2 jerlah. X suka tolong melayu dan tak suka melayu maju. Mereka lebih suka diurut tengkok oleh........
    5. Sebab itu MELAYU TOTAL GAGAL. HANYA MELAYU YANG BERANI SAHAJA AKAN KELUAR DARI KOTAK DAN KEPOMPONG ZON SELESA (ATAS TEKET NAMA MELAYU). WALAUPUN MEREKA GAGAL DAN GAGAL BERKALI KALI TETAPI AKHIRNYA BERJAYA JUGA.
    6. Melayu kena ada sikap BANGSAT (tidak memberi muka kepada bangsa lain kalau nak pijak mereka). Kalau tak, selamanya anda dipijak.
    Saya tak merasa heran kalau orang minang, orang acheh, orang pendatang yang pada asalnya cuma mau cari makan ala kadar mendapati MALAYSIA SYURGA DUIT. ASAL X KESAH PENAT, X KESAH PANAS, X KESAH BANGUN PAGI BUTA, CACAK MEJA JUAL MAKAN SARAPAN PAGI PUN BOLEH KAYA!
    Orang Melayu? <<<<------------ LU FIKIR LAH SENDIRI!
    ALLAH TIDAK MENGUBAH NASIB MELAYU KECUALI MELAYU KENA JADIK BANGSAT DAN JANGAN BANYAK ALASAN.
    Kesimpulan: KALAU KITA TAK MAU GUNA OTAK UBAH NASIB KITA, JANGAN JELES DENGAN BANGSA PENDATANG SEKALIPUN BERDERET2X HARTA DPN PINTU RUMAH.
    Mereka sanggup panas, sanggup tebal muka. mereka dapat nikmatnya duduk di tanah melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus ulasan sedara ku.
      ramai yang tidak dibagi ruang dan peluang. usah mengata sangat bangsa melayu, tidak semua yang susah tu duk goyang kaki, mereka berusaha dan berhempaspulas utk mencari rezeki demu keluarga, bukan utk bermewah pun..



      Delete