Friday, October 17, 2014

Pemansuhan Akta Hasutan penting...

Malaysia telah dipilih untuk menduduki Kerusi UN Security Council sehingga 31hb Disember 2015 kali ketiga selepas mendapat undi kedua terbanyak.

Mengulasnya, PM ke 6 Malaysia menyifatkan kemenangan tersebut berasaskan integriti, kesederhanaan dan konsistennya Malaysia terhadap isu-isu keselamatan di peringkat antarabangsa.
Dalam hal ini peranan isteri PM juga tidak boleh dinafikan turut memberi sumbangan menaikan nama negara kerana DS Rosmah sering dijemput oleh pemimpin dunia untuk membuat lawatan ke negara mereka dan memberi ucaptama.
Malah DS Rosmah turut diberi beberapa anugerah berprestij dalam menghargai sumbangan besarnyal di peringkat antarabangsa.

Bukan itu sahaja, dunia juga melihat kesungguhan PM Malaysia ke 6 melakukan transformasi di Malaysia dengan jayanya dalam isu keselamatan di dalam negara.

Antaranya toleransi yang tinggi terhadap pengganas yang menceroboh Lahad Datu, mereka dilayan sehinggalah mereka yang mulakan keganasan.

Begitu juga kerjasama tinggi yang telah Malaysia berikan kepada kuasa besar, Amerika dan China dalam kehilangan misteri MH370.
Malangnya apakah faktor "kerjasama" ini menjadikan MH17 dipilih untuk ditembak oleh pengganas antarabangsa di laluan puluhan kapalterbang dari negara lain (?)

Tidak boleh juga dinafikan pemansuhan ISA merupakan satu langkah berani kerajaan dalam menghormati hak asasi keadilan. Negara seperti Singapura dan Amerika sendiri tidak berani untuk memansuhkan akta yang lebih kurang sama. Mereka tidak secerdik PM ke 6 Malaysia.

Sudah tentu pemansuhan Akta Hasutan seperti yang dijanjikan akan menjadikan Malaysia bakal juara hak kebebasan bersuara. Ini patut tidak dilengahkan lagi...

Ia selari dengan gesaan Kedutaan Amerika terhadap Putrajaya..apa salahnya kalau Malaysia patuh atas nama kerjasama sehala.




¥
Malaysia perlu berhati·hati dalam membuat keputusan yang melibatkan peperangan kerana ia ada kaitan dengan nyawa manusia.
Tidak diperalatkan oleh kuasa besar untuk turut bersetuju mengenakan tindakan ke atas umat Islam yang sering jadi sasaran.



7 comments:

  1. Rakyat disogok dengan kebanggaan amat sangat atas kejayaan malaysia dapat menduduki semula kerusi tidak tetap majlis keselamatan pbb. Namun apa sebenarnya keuntungan disebalik kedudukan tersebut? Kerusi tidak tetap rasanya tidak memberi apa2 faedah sekiranya kuasa veto masih dipegang oleh 5 kuasa besar. Contohnya syor2 pengecaman keatas Israel tidak pernah berjaya kerana veto amerika, so apa guna itu semua? Hanya nama sahaja. Hakikatnya dgn kejayaan menduduki kerusi tidak tetap tersebut, bnyklah akta yang menjadi bentang Islam dan melayu serta raja-raja akan menjadi galang ganti demi menjaga reputasi juara kebebasan dunia, sedangkan amerika sendiri tidak mampu lakukan...!!!

    ReplyDelete
  2. Najib terbuai dengan mimpi - mimpi dan sanjungan , Ingat siapa yang memberi sanjungan kerna sesungguhnya
    golongan ini memusuhi islam .... bangun najib... bangunlah dari tidur
    AKTA HASUTAN JANGAN SESEKALI DIHAPUSKAN .... Dengar nasihat dan pandangan orang lama terutama
    TUN M dan rakyat yang mengundi UMNO & BN ... Jangan kaduk naik junjung , sesal kemudian tak ada guna.
    AKAN HILANGLAH KUASA ISLAM & MELAYU

    ReplyDelete
  3. Dimana ada kaum cina ... disitu ada masalah. Punah ranah segalanya
    Tubuh CinaTown ( tak kira dinegara mana mereka berada )
    Kenapa dan mengapa ini berlaku ....duit & kuasa semata - mata ( Halal ...Haram belakang kira )
    1 - Tertubuhlah kumpulan samseng & gengster
    2 - Maka adalah perlacuran
    3 - Maka adalah perjudian
    4 - Maka adalah Bar - bar yang menyediakan minuman keras .
    Terang - terang mencabar hukum ALLAH - Tuhan sekelian Alam.
    Bangsa melayu mesti sedar dan bangkit .... Azab Allah Amatlah pedih
    1 -

    ReplyDelete
  4. Kenapa beria-ria nak buang akta hasutan, supaya mereka boleh menghasut rakyat untuk menukar perlembagaan. Kenapa nak takut akta hasutan, Hasutan kepada rakyat, kalau dah bertentangan dengan perlembagaan memang patut ditangkap pun. Perlembagaan dibuat atas dasar permuafakatan untuk merdeka.

    ReplyDelete
  5. Dah malas eden bersuara, tukat ker PM baru....selesai masaalah....PM tengah syok disanjung dan dipuja....PM dialun oleh kepujian dan sanjungan....dan syok sendiri. Please PM...saja nak peringatkan ...cina tidak AKAN undi pada PRU 14...jgn syok sendiri,...ynag akan undi ialah melayu dan bumiputra....dan PM namakam extremise...mereka inilah akan undi...itu pun belom kuat nak dapatkan 2/3 majoriti...

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...