Google+ Followers

Tuesday, July 31, 2018

ISU DR RAMASAMY ISU DAN TANGGUNGJAWAB PDRM, BUKAN KERAJAAN ATAU POLITIK

Amanah progresif peduli..Rahmatan lil alamin..

Tahniah Dr Mujahid, tahniah JAKIM, takziah pada pemfitnah2 yg kata JAKIM akan dibubar..

Moga pertemuan yg positif ini memberi gambaran yg baik kpd penganut agama lain..
Tak terbayang jika umno kekal memerintah dgn sokongan pigs..pasti abis digumal isu agama & perkauman ini utk kepentingan politik & menggemokkan perut masing2..

- Hasil Pertemuan Dr MAZA dengan Dr Ramasamy di Putrajaya -

Saya ingin menjelaskan bahawa saya telah memilih untuk hadir dalam pertemuan tersebut. Ini kerana sikap  sanggup berjumpa dan menyatakan pendapat* merupakan sikap yang sepatutnya dan ia satu sikap yang bertamadun. Apabila ada pihak yang ingin perundingan dan mencari jalan penyelesaian, kita wajar menyahut hasrat ini.
Ini seperti yang dinaskan dalam al-Quran.

Apakah hasil pertemuan tadi?

Sekurang-kurangnya TIGA perkara dipersetujui;

1.Isu LTTE :
Sepakat bersetuju bahawa isu itu merupakan isu keselamatan negara. Ini bukan isu peribadi antara kami. Pertemuan tadi bukan platform penentu siapa yang sabit atau siapa yang dibersihkan. Hak penentu dalam isu  LITE  ialah pihak polis. . Kita membiarkan hal itu di bawah siasatan polis. Kita menunggu kenyataan PDRM. Maka, pertemuan tersebut tidak membincangkan tentang status LTTE dan orang yang terlibat dengannya. Kita serah dan menanti siasatan PDRM.

2. Isu Dr Zakir Naik: Isu ini diminta jangan dibangkitkan lagi. Serah sahaja kepada pihak Kerajaan. Kabinet telah memutuskannya seperti yang dimaklumkan oleh YAB PM. Maka, tidak perlu dibangkitkan lagi. Apa yang penting, semua penceramah dari semua agama hendaklah mengikut peraturan negara dan tidak menimbulkan apa-apa konflik antara penganut agama dan kaum

3. Majlis Keharmonian Agama dan Kaum: Satu platform yang membolehkan tokoh-tokoh pelbagai agama bertemu dan berunding dalam isu-isu yang membabitkan keharmonian antara agama dan kaum perlu diwujudkan. Semua pihak jangan menimbulkan sebarang provokasi yang boleh menegangkan hubungan antara penganut agama dan kaum. Bawa ke meja rundingan terlebih dahulu. Saluran melalui platform tersebut diharapkan dapat membantu ke arah Malaysia yang lebih harmoni dan damai.

Suasana Pertemuan

Pertemuan berlaku dengan baik dan hormat menghormati di meja perundingan. Diharapkan ia dapat memberikan mesej kepada pihak lain agar jangan menimbulkan ketegangan antara agama dan kaum dalam negara ini. Fokus kepada bina negara.

Kesepakatan tiga perkara tersebut bukanlah diputuskan oleh YB Datuk Dr Mujahid, sebaliknya ia diputuskan bersama.

Dato Dr Mohd Asri Zainul Abidin 30 Julai 2018.

KENYATAAN PEMUDA PAS BUAT ANU LOKE MAN TERSENTAP...

Nik Abduh juga disekolahkan..Dr Khairudin pun dah tak aman..

PRK SG KANDIS | Pemuda PAS Kota Raja hari ini mempersoalkan perjalanan program parti itu pada Sabtu lalu yang dijadikan sebagai platform untuk pemimpinnya menyeru pengundi parti terbabit memenangkan calon BN pada pilihan raya kecil (PRK) Sungai Kandis Sabtu ini.

 Mana yg betul

Timbalan Ketuanya, Mohd Najib Arshad berkata inti pati ucapan secara terbuka dibuat oleh beberapa pimpinan parti di peringkat Selangor dan pusat itu dilihat tidak selari dengan kenyataan rasmi Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan pada 22 Julai lalui.

Kata Mohd Najib pihaknya juga berasakan seruan tersebut menyalahi semangat Fasal 82 (g) Perlembagaan PAS yang menyatakan semua anggota parti itu - termasuk pimpinan - perlu mengawal diri supaya tidak melakukan sebarang tindakan yang menyalahi atau merugikan kepentingan parti.

“Pemuda PAS Kota Raja berpandangan keputusan (seruan) tersebut bersifat dasar, sekali gus membelakangkan kuasa majlis syura dan kuasa muktamar.

"Sepatutnya cadangan tersebut perlu dibahaskan dan mendapat persetujuan muktamar terlebih dahulu, bukan terus diberikan arahan seperti malam tersebut.

"Kami turut berasakan tindakan itu akan mematikan peranan Gagasan Sejahtera yang menjadi terma bagi PAS dalam langkah pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lalu,” katanya dalam satu kenyataan.

Pada majlis itu, anggota Majlis Syura Ulama PAS Pusat, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali dilaporkan meminta pengundi PAS di Sungai Kandis memilih Datuk Lokman Noor Adam pada PRK itu selepas mendakwa kerajaan Pakatan Harapan tidak menegakkan serta menjaga agama Islam.

Buat ahli celaru

Takiyuddin dalam satu kenyataan sebelum ini pula menasihati anggota PAS supaya mengundi demi kepentingan Islam, Melayu serta masa depan negara.

Beliau juga meminta mereka membuat pertimbangan itu dengan mengambil kira sikap PAS terhadap kerajaan Pakatan Harapan.

Menurut Mohd Najib, pihaknya sama sekali tidak bersetuju bahawa PRK Sungai Kandis menjadi platform untuk ‘menghalalkan’ penyatuan PAS dan Umno/BN, sedangkan hal-hal sedemikian sepatutnya dibincang dan diputuskan di dalam muktamar PAS Pusat.

Sehubungan itu, beliau berkata Pemuda PAS Kota Raja menghantar surat rasmi kepada setiausaha agung parti bagi memohon penjelasan selain menyerahkan kepada kebijaksanaan PAS Pusat untuk mengambil tindakan sewajarnya kepada pimpinan yang terlibat.

“Kami menolak dan membantah tindakan sebilangan pimpinan yang sering membuat kenyataan terbuka bersifat peribadi sehingga menimbulkan kecelaruan di kalangan ahli.

“Pemuda PAS Kota Raja sama sekali tidak bermaksud menolak keputusan kepimpinan PAS Pusat jauh sekali untuk menyanggah seruan atau arahan pimpinan pusat dengan tidak meletakkan calon PAS dalam PRK di Sungai Kandis,” katanya.

Pada PRK itu, Lokman Noor bakal ditentang calon PKR yang juga pengetua Maahad Tahfiz Al Fateh Jalan Kebun, Mohd Zawawi Ahmad Mughni, selain calon bebas, K Murthy.

PRK Sungai Kandis merupakan PRK pertama diadakan selepas PRU14 berikutan kematian penyandang kerusi tersebut, Shuhaimi Shafiei pada 2 Julai lepas akibat kanser limfoma.

Pada PRU14, Shuhaimi mempertahankan kerusi DUN itu untuk penggal ketiga, selepas memperoleh 23,998 undi menewaskan calon BN, Datuk Kamaruzzaman Johari (11,518); calon PAS, Mohd Yusof Abdullah (7,573) dan calon Parti Rakyat Malaysia (PRM), Hanafiah Husin (76).

UMNO MAIN ISU PERSEPSI KAUM UGAMA DAN SULTAN UNTUK TUTUP PEKONG DIDADA YANG LEBIH NYATA..


Apa yang dipaparkan ini baru sedikit,  tolong jadi jantan untuk tonton sampai habis. 




Monday, July 30, 2018

ISU BANGSA UGAMA KAUM SENSITIF - ISU SIAPA?

Yang bercakap siapa - kebanyakan orang politik,  itu nasi dia.

Yang patut kuatkuasa siapa?  Kerajaan? Siapa?  Menteri KDN? PM?
Kerajaan tiada kuasa pun.

Yang ada kuasa adalah PDRM.
Buku undang² ada pada tangannya.. Dalam buku tersebut tidak disebutkan kena tunggu arahan Menteri atau PM.

Kalau ada kesalahan, PDRM kena ambil tindakan..
Kalau tiada kesalahan,  tiada akta yang boleh dikaitkan PDRM kena bagitau..
Kalau kertas siasatan sudah sampai AG, PDRM kena bagitau..
AG kena jawab...
Kalau ada clause mesti ada arahan Menteri,  PDRM kena juga bagitau..

Isu keselamatan..
Jawapan dari PDRM dan AG
Bukan dari kerajaan atau politik.

Seperti juga logiknya..
Contoh isu harga runcit petrol, tol..
Rakyat tak gesa pun PDRM buat keputusan  dan beri jawapan..
Rakyat tahu itu bidangkuasa Menteri..

So,  orang politik dan penyokong politik. .
Fahamilah..
Rakyat tak sebodoh kamu.

Rule of laws..
Kita follow
Jangan klentong.

Kalau PDRM takut ambil tindakan..
Yang patut letak jawatan ialah KPN,  bukan orang politik..
Orang politik hanya layak ditangkap dan didakwa.

PROFILE KERETA ROSAK

Semalam aku bawa kereta lama aku ke worhshop,  workshop melayu,  kuli dia ada cina ada hindu (baru masuk) .. Pomen cina tu aku tahu lah dia cina,  tak solat,  tak wajib pun dia solat,  dia kapir,  apa nak pelik,  tapi kerjanya bagus.. Tip top.

Pomen satu lagi tu ...,  pomen baru,  sebok kelamkabut,  macam aku nak tendang je mulut celuparnya,  ada ke dia kata kereta pertama dibuat asal dari India??? kereta lembu le agaknya,  macam dia... Sebelum aku balik dia minta maaf,  janji... Poodah janji dicapati.

Ada juga pomen benggali.. ..kikikiki wait and see,  normally should be ok. Tapi kalau kunci jatuh,  kau jangan cuba cuba ambik..

Histeri of my car, aku rasa pomen cina ni pun dah tahu asal usul kereta aku ni....  aku bagitau dia.. Kereta ini lebih kurang dah berusia 60 tahun,  last sekali aku drive 2003..aku hand over to my clean son dengan condition tip top... Lepas tu aku mula dengar,  sekejap dia pakai sekejap anak hantu dia pakai.. Lingkup sikit²..aku kata hand over to my cucu. .Maka kereta tu pun bertukar tangan.. Setahun dua ok... Tapi lepas tu aku mula dengar dia bawa kereta tu pergi merempit,  lepas tu dah guna kereta tu bawa menyeludup,  bawa barang haram, bawa barang lari cukai,    bawa bini haram... Ramai yang mengadu..

Aku jumpa cucu,  aku warning.....  dia pula balas,   katanya  grandfather.. U dont have to worry,  i got a lot of cash..
Kepala bapak dia... Apa kaitan cash dengan akhlak yang buruk,  boleh beli ke akhlak dengan duit... Dan cash tu dapat dari mana,  jatuh dari langit,  gaji tak berapa sen,  dah tentu kerja menyamun,  tak amanah.

Nasihat dan warning,  tak makan nasihat.. NaK tumpang pun kereta tu dah tak selamat...

Regkas cerita..

Aku tanya pomen boleh repair ke?  3 bulan boleh siap ke?
Dia tengok aku semacam je,  atas bawah..
Hello kawan,  lu gila ka.. Ini kereta 3 tahun masuk worksop pun belum gerenti ok... Semua sparepart sudah tak ori,  semua angkat kedai dua ringgit,  cina mali...

....

Now aku pakai kereta baru.. cc 1.3, tak sesuai nak pecut.. Yang penting selamat untuk bawa anak cucu..

Kereta lama tu macamana?
Aku dengar sekarang budak ponorogo yang bawak,  pemandu loqeman.. Cucu aku masih dok menempek...
Tengoklah sehari dua lagi.. Pomen kata boleh repair lagi ke atau buang je ke sungai gengjis sahaja...

Nak humban kereta sahaja ke dengan drivernya sekali..
Wallahua'alam..
Bersikap sederhana,  jangan takbur,  kun fayakun..

BERSATU NOW OPEN TO ALL MALAYS


Setakat ini AMANAH menjadi pilihan akar umbi umno yang tiada jawatan,  mereka telah menyertai secara senyap. 

Sebahagiannya masuk PKR. 

Mungkin ramai ahli dan pemimpin umno yang menanti BERSATU terutama hijrah secara besaran selepas Teloqman terjun di Sungai Kandis. 

Masuk tanpa pujuk,  tanpa gesaan,  tanpa tawaran,  tanpa habuan. Kalau tiba² ada rezeki,   itu kira bonus. 

Sunday, July 29, 2018

KERAJAAN PERLU SINGKIR SEGERA DAN GANTIKAN MENTERI YANG DUNGUS, MABUK TODI, ASYIK TERSASUL DAN STATEMENT DI LUAR BIDANG TUGAS KEMENTERIANNYA

Saranan seperti atas hanya boleh dikeluarkan oleh penyokong pakatan harapan sahaja. 
Puak umno dan pas - diam dan tengok sahaja. 
Kau orang lebih teruk dari itu,  sebab itu kalah - rakyat sudah tolak. 


Nak bercakap politik umum biarlah pemimpin parti yang tidak mempunyai jawatan dalam kabinet kerajaan. 

Kalau awal pun dah pariah,  bimbang jadi virus. 
Sabar dan teguran rakyat ada had,  jangan sehingga sudah jadi benci dan meluat, kerana pada tahap itu sebarang bentuk alasan dan penjelasan kerajaan sudah tidak diterima,  tiada nilai,  tiada integriti.

Menteri mempunyai tanggungjawab pada semua rakyat,  bukan pada kaum dan partinya sahaja. 
Menteri mesti memberi kefahaman penuh dasar dan polisi baru adalah untuk kesejahteraan rakyat. 


RAT KEPARAT KOPORAT



Tikus membaiki labu memang jahanam

Saturday, July 28, 2018

MARUAH SIAPA YANG DIPERTARUH DI SUNGAI KANDIS

Secara logiknya calon PH langsung tidak ada masalah untuk menang kerada dua bulan lepas calon PH menang majoriti empat ribu lebih dalam tiga penjuru. 
Jika dicampurkan undi umno dan pas pun,  calon PH masih majoriti. 

Apakah dalam 3 penjuru kali ini tanpa pas selepas dua bulan PRU yang lepas akan berlaku perubahan drastik sokongan kepada PH?, merosot dengan teruknya? 

Kesungguhan lokman adam berkempen dengan mengheret turun idolanya Najib dianggap langkah berani,  undi simpati walaupun risikonya tetap ada. 

Akan ada ahli umno tidak ada sokong kerana terkejut dengan hakikat harta rampasan di rumah najib. 

PAS turut menggesa ahli dan penyokongnya sokong,  sudah tentu tidak semua turut dan mungkin tidak keluar mengundi. 


Isu utama PH mungkir janji, setakat mana persepsi ini berkesan?  Persepsi kerana ada yang sokong PH bukan kerana manifesto. Tidak tunai janji hanya isu yang disensasikan oleh penyokong tegar umno,  tidak dinafikan,  ada segelintir pengundi PH yang terpedaya dan marah. 






Ini adalah pertembongan calon Anwar dan calon Najib, tidak mungkin Anwar akan membiarkan perancangannya Ogos nanti sebagai Presiden dan seterusnya Ahli Parlimen dan PM tercalar di tangan Najib yg sudah pun jatuh. 

Friday, July 27, 2018

TAK TAHU DAN TAK FAHAM APA LAGI ORANG MELAYU DAN ISLAM MAHU...

Enampuluh tahun diberi peluang dan kuasa memerintah masih berbalah,  tak selesai.. Buat apa? 



Selepas hilang kuasa,  banyak pula agenda Islam dan Melayu yang mahu diperjuangkan.. Dulu buat apa? 

Apakah Melayu dan Islam di PH tidak peka dan tidak mampu memartabatkan Melayu dan Islam, sekurang kurangnya beri mereka peluang berbuat sesuatu.. 

Bukankah tindak tanduk UMNO,  PAS,  BERSATU dan AMANAH sekadar merosakan lagi Melayu dan Islam hatta dalam soal bangsa dan ugama pun masih berbalah,  sekadar mahu merebut aku betul aku juara.. 

Kemudian Melayu itu terbahagi pula kepada melayu bersatu dan melayu umno,  dan kalau Islam itu ada Islam pas ada Islam amanah? 
Begitu juga dengan NGO Melayu Islam. .ratusan? 

Kita jadi rakyat lembu dan kerbau,  dilaga lagakan.. 
Jadi anjing,  menyalak bersahut sahutan.. 






Saban tahun,  melayu dan Islam diperkasa,  lagi kuat menjelang pilihanraya.. Rupanya jadi perkasam.





...........................................................

Istana Negara lancar kutipan Tabung Harapan bantu negara
___________________

PERSEPSI TERHADAP TABUNG HARAPAN MALAYSIA DIPERTINGKATKAN


DYMM AGONG DAN KAKITANGAN ISTANA NEGARA PUN PEKA PASAL HUTANG NEGARA!!!

-----------------------------
Inisiatif pelancaran THM juga dibuat atas semangat patriotisme warga Istana Negara sempena bulan kemerdekaan Ogos depan.

Istana Negara hari ini melancarkan kutipan Tabung Harapan Malaysia (THM) sebagai usaha membantu kerajaan mengurangkan hutang negara.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz berkata pelancaran THM peringkat Istana Negara itu juga merupakan manifestasi solidariti dan kebersamaan 650 warga istana terhadap titah Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V untuk menyumbang 10% gaji dan emolumen baginda setiap bulan bagi membantu mengurangkan hutang negara.

http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/07/27/istana-negara-lancar-kutipan-tabung-harapan-bantu-negara/



Thursday, July 26, 2018

KETIKA SeNASIB, ELOK SANGAT PAS DAN UMNO BEKERJASAMA..


Dulunya PAS sangat menentang perjuangan secara kaum (Melayu)  tetapi kini sedar ia merugikan. 
Begitu juga umno yang menolak fahaman Islam PAS kini boleh menerimanya kerana ia boleh membantu imej pemimpin dan parti. 

Gabungan ini tidak pelik. I akan menjadi lebih worst,   Ia sebuah acuan lama yang menggabungkan dua resepi untuk menjadi satu rasa. 

Corak pendekatan Melayu dan Islam juga agak berbeza dari kwrajaan PH,  dengan masa yang terhad Tun sudah tidak dapat memainkan peranan penting untuk menterjemahkannya kepada rakyat dan agak bimbang Mujahid akan tenggelam dalam persepsi yang salah. 

Sebahagian rakyat menolak perkauman Melayu dan Islam sempit yang dibawa oleh umno+pas dan masih menunggu pendekatan sebenar melayu + Islam yang akan dibawa PH. 

Kemungkinan besar akan ada sebilangan yang akan menolak semuanya dan memilih jalan Islam yang tidak didendangkan oleh orang politik,  yang memualkan. 






Tuesday, July 24, 2018

YANG KALAH MENGAKU SAHAJALAH SILAP DAN SALAH - YANG MENANG TUNAIKAN JANJI, CEPAT ATAU LAMBAT

Barisan kepimpinan dan anggota BN diingatkan agar sedar diri berikutan parti itu bukan lagi kerajaan.

Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan berkata sehubungan itu kepimpinan dan anggota parti tidak perlu menjelaskan sebarang isu kepada rakyat kerana ia telah menjadi tanggungjawab kerajaan Pakatan Harapan untuk menyelesaikannya.

“Apa sahaja isu yang timbul seperti kos sara hidup Felda, GST (Cukai Barang dan Perkhidmatan) dan 1MDB (1Malaysia Development Berhad) biarlah kerajaan hari ini yang jawab.

” … kita sudah kalah, buatlah cara kalah dengan pandai membawa diri dan tidak menjadi cemuhan orang,” katanya ketika berucap pada majlis pengenalan calon BN Pilihan Raya Kecil (PKR) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Kandis di sini, malam tadi.

http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/07/25/bn-akan-gagal-di-sg-kandis-jika-pas-tak-tolong-kata-lokman/
AKHIRNYA SEDAR DIRI TANAH TINGGI RENDAH DAN MENGEMIS MINTA UNDI. 





# Tok Mat ni walaupun umno tetapi masih ada sikit suka dan hormat padanya. 
Pemimpin Tertinggi yang sedar diri ketika pecacai bawahan mereka  masih songsang,  meroyan dan syok sendiri dengan hujah sempit basi. 

DURIAN, MANGGIS, CEMPEDAK LEBIH MURAH SEBAIK SAHAJA PH PERINTAH, BUKAN KERANA PH PANDAI TETAPI MAKBUL DOA RAKYAT, RAHMAT ALLAH, BERAKHIRNYA KERAJAAN ZALIM..

PERJUANGKAN MELAYU ISLAM MELALUI AKHLAK BUKAN MELALUI RETORIK KEKECEWAAN... .

Selepas New Zealand mengalahkan Australia dlm World Rugby Championship baru-baru ini, seorang budak telah berlari masuk kepadang untuk mengambil gambar versama team New Zealand. 

Budak itu dijatuhkan olih pihak keselamatan di depan salah seorang pemain New Zealand, Sony Bells William. Sony Bells William adalah salah seorang pemain rugby terhebat didunia dan dia telah memeluk agama Islam berberapa tahun yg lalu.

Didalam video Sony Bells telah memeluk budak itu dan menghalang pihak keselamatan dari menangkap budak tersebut. Budak itu dgn gembira telah mengambil gambar bersama Sony Bells dan kemudian dibawa kapada ibu-bapa beliau.

Orang ramai kemudian terperanjat apabila Sony Bells memakaikan pingat emas yg dimenanginya keleher budak tersebut itu. Sony Bells kemudian berkata, "pingat ini lebih sesuai dipakai dileher anda dari saya. Saya hendak peristiwa ini sentiasa didalam ingatan anda".

Sony Bells sebagai seorang Islam telah berkata pendapatan kewangan beliau tidak seberapa kerana kebanyakannya diberikan untuk kebajikan, terutamanya kpd rumah-rumah anak yatim. 

Keesokan harinya ramai rakyat New Zealand berpusu-pusu kePusat Islam yg dibina olih Sony Bells untuk membeli buku-buku berkenaan Islam, untuk memahami lebih mendalam tentang kebenaran agama Islam.

Seseorang mampu mengubah mereka kearah akhlak yg positive.....tetapi ada juga mereka yg melakukan perkara yg negative sehingga Islam dibenci. Marilah kita mulakan langkah pertama supaya mereka menyebelahi agama Islam.

Lihat video...




Sunday, July 22, 2018

UMNO KENA BERLUTUT PADA ORANG MELAYU UNTUK MENANG DI SUNGAI KANDIS..





PAS dah bagi sokongan padu,  cuma umno perlu tunjuk insaf pada sebahagian lagi Melayu yang tolak umno di PRU14.

Mohon maaf,  akui silap tak rugi apa² pun... 






H

Lokman Adam bukanlah jati diri orang umno,  sejarahnya pernah jilake Anwar.. 
Somemore.. Tanya akar umbi umno Kluang. 

Sejauh mana dia tidak akan kembali semula kepada Anwar, PM menanti!!?? 






Saturday, July 21, 2018

DULU BIAWAK SEKARANG DAB - PAS BERHUKUM?


Belum sampai tiga bulan,  status dan hukum pada umno sudah diubah. 
Seperti membahagikan harta rampasan, Sungai Kandis untuk umno,  balakong untuk pas. 
Hakikatnya kawasan² itu milik asal PH,  bolehkah pengundi berubah hati sekelip mata atas isu² yang ada? Atau mereka bakal mendapat jumlah undi yang makin teruk. 

Do or die,  jika kalah, secara moralnya merea akan angkat kemaluan yang lebih besar. 

Kerjasama ini satu petanda yang baik,  dalam keadaan lemah dan serabut,  kerjasama mampu menjadi kekuatan tetapi janganlah condong kepada perkauman yang extreme dan Islam yang sempit lebih² lagi meletak punca masalah dan kesalahan pada pihak lain. 




Friday, July 20, 2018

TIADA ISU KERAJAAN PH BUAT MASA INI

Itu antara kesimpulan yang blog ini akan ambil dalam pendekatan menulis untuk akan datang,  kalau ada pun sikit sangat,  kalau ada pun mungkin ada yang begitu khas.

Parlimen yang bersidang sudah cukup baik mengajar PH lebih matang.

Kerajaan PH sekarang sempurna atas sifat baharunya kerana yang perlu dinilai adalah hasilnya,  terlalu awal untuk menilai dari susunan sekarang. Beri tempoh 6 bulan ke atas,  dua tahun paling cantik. Sekurang kurangnya sebelum Tun berundur dan Anwar boleh memperbaharuinya.





Isu utama,  skandal 1MDB ibu segala punca dan masalah sedang ditangani.

 MANIFESTO 100 HARI  DAN LAIN² ISU SANGAT SAMPINGAN.
Admin jangka Najib didakwa hujung Disember tetapi nyata lebih awal,  Jun - apa lagi nak komen?

Perlantikan kabinet,  beberapa keputusan dan pelbagai lagi yang di luar jangkaan,  luar kebiasaan tidak sewajarnya jadi isu kerana itulah perbezaan.
Komposisi PH sendiri berbeza dengan komposisi BN dan lebih penting susunan PH menyukarkan korupsi berlaku dengan mudah, bukankah itu lebih baik?

Sensitiviti ugama dan bangsa bukan lagu baru, ia tidak pernah habis selagi ada parti yang hidup dan bergantung kepada isu tersebut.
UMNO,  PAS dan DAP adalah juaranya dan kini mereka akan bertahan,  teruskan atau perlu rasional dan justifikasi untuk survive.

Sebagai pembangkang,  penyapu baru,  umno sangat garang. Sebaik sahaja perbicaraan Najib,  kita boleh melihat pertukaran suasana.


Selain dari rasis apakah umno mahu bangkit atas fitnah dan mengadakan cerita???
Pemimpin umno kena kawal pecacai²nya yg masih melacur di media sosial dengan fitnah? Mereka sokong yang membawa rebah..

Apakah PAS dan UMNO mengharapkan ramai yang lgbt,  murtad supaya mereka nampak relevan??

Apakah umno tidak yakin Perlembagaan Negara dapat memelihara Sultan Raja Melayu Islam dan Melayu?
Yang jual dan gadai rezab melayu siapa?


KUALA LUMPUR : Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar, R Sivarasa menafikan dakwaan beliau mengesyorkan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dibuka kepada semua kaum.

Ketika dihubungi NSTP, hari ini, Ahli Parlimen Sungai Buloh itu berkata beliau tidak pernah membincangkan syor berkenaan sebagaimana didakwa segelintir pihak sehingga tular di media sosial.

Beliau turut menafikan dakwaan cuba menukar nama MRSM kepada Maktab Rendah Sains Malaysia.

"Ini tidak betul dan fitnah. Harap tidak diulang. Cadangan kepada tukar nama (MRSM) tidak pernah dibuat.

"Cadangan (kemasukan terbuka) pun tidak betul. Tidak pernah dibuat," katanya.

Sivarasa yang pernah terpalit isu memberi ceramah politik di Masjid An-Nur Kampung Melayu Subang, berkata lawatannya ke Ibu Pejabat MARA, Kuala Lumpur, beberapa hari lalu, membincangkan sistem kuota sedia ada.

"Apa yang dibincang ialah dasar Majlis Amanah Rakyat (MARA) yang sedia ada untuk memperuntukkan 10 peratus tempat di MSRM untuk penuntut bukan Bumiputera.

"MARA ada beritahu (maklum) sebahagian besar kuota masih tidak diisikan," katanya.

Ketika ditanya keputusan dan perancangan beliau berkaitan sistem kuota sedia ada, Sivarasa enggan mengulas lanjut.

"Isu 'keputusan' tidak berbangkit. Dasar ini sudah lama," katanya.

Semalam, kecoh apabila tersebar satu paparan WhatsApp membabitkan seorang 'individu' yang dipercayai bersama dalam pertemuan Sivarasa di Ibu Pejabat MARA, di sini.

"Dalam taklimat kepada MARA hari tu dia boleh persoalkan tak boleh ke MARA dibuka untuk semua?" katanya dalam paparan WhatsApp.

MARA ditubuhkan pada 1 Mac 1966 bertujuan memajukan, menggalakkan, memudahkan serta menjalankan pembangunan ekonomi dan kemasyarakatan Bumiputera dalam persekutuan khususnya di kawasan luar bandar.

Pada Jun 2002, kerajaan memutuskan peruntukkan kuota 10 peratus kepada bukan Bumiputera di MRSM dan Program Matrikulasi untuk perancangan jangka panjang bagi memperkukuhkan integrasi kaum.

Ketika itu, Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Abdul Aziz Shamsuddin, berkata keputusan itu sama sekali tidak berniat untuk menjejaskan kepentingan pendidikan orang Melayu.

Sistem kuota itu dilaksanakan di semua MRSM di Semenanjung kecuali di MRSM Kinarut, Sabah dan Kuching, Sarawak yang telah dikhususkan 100 peratus untuk Bumiputera.

Difahamkan, kuota 10 peratus bukan isu baharu kerana pernah dicadangkan bekas Perdana Menteri, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, ketika kerajaan bersetuju menubuhkan MRSM kerana mahu melihat pelajar Melayu bersaing dengan kaum lain.

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/07/451751/ini-tidak-betul-dan-fitnah-sivarasa

LOKMAN ADAM CALON DUN SUNGAI KANDIS




UMNO merasakan rakyat sudah tidak sokong PH dan calon PKR merupakan calon Wan Azizah yang tidak mendapat sokongan Pengerusi PH Selangor.

Sudahkah Azmin jumpa Anwar di Turki,  kenapa sekadar soal calon PRK hingga perlu ke Turki jumpa Anwar,  sudah tidak boleh berkomunikasi secara media sosial dan lain²..

Thursday, July 19, 2018

BAPA SEGALA MUNAFIK... ZAHID BERSETUJU, ZAHID PUN TERLIBAT

Zahid tentu bersetuju,  yang berjanji tidak boleh tunaian adalah munafik..zahid juga tentu bersetuju dakwaan tanpa bukti,  masa membuktikan pun dah cukup.. Jika gagal,  bukan sahaja munafik tapi fitnah dan kaki kencing.. 






Tanya Zahid tentang beberapa dakwaannya.. 
Mana dia dalang lahad datu..
Mana dia ic Tun..
Mana dia rakaman perbualannya dengan Tun..
Mana dia keluarga pak arab yang ditemui.. 


NAJIB PUN DAH RAJIN BERKICAU, UMNO SERASI JADI PEMBANGKANG....ELOK PEGANG 4-5 PENGGAL.. .

Semasa jadi kerajaan,  soalan di parlimen banyak yang tak boleh dari boleh. 

Najib jawab di parlimen pun berpilih pilih,  majoriti lain ditanya lain dijawab. 

Di media,  soalan pada Najib,  yg tolong jawab hamlau² kiri kanan. 

Lepas hilang kuasa,  pemimpin umno jadi jantan gurun,  kepanasan,  semua nak dijawab,  ada yang tersasul boleh pula beri amaran pada PH,  kepala bapak dia.. Macam dia ada kuasa lagi. 

Tapi malang,  kebanyakan yang dipersoal balik kepada batang hidung sendiri,  dalam lain perkataan,  kenapa semua yg dicadangkan itu tidak dilakukan semasa mereka berkuasa,  terutama soal ketelusan.

1mdb kenapa tak buat RCCI, kes altaltantu misalnya,  kenapa tidak dibuka semula.  Dan lebih teruk soalan 1mdb tidak boleh bertanya atas alasan sudah dijawab. 





Hari ini apa yang mereka enggan buat,  PH laksanakan kerana itu kehendak rakyat.  

Tak perlu spin 100 hari,  najib sudah ditangkap,  selesai. 

SERABAI FOLLOW SERABUT??

DILEMA MELAYU 
SIRI 733 MP UMNO, PAS JANGAN JADI Luncai TERJUN DENGAN MIMPI-MIMPIMU

Keluar dewan Parlimen macam kambing berjanggut mengikut  kambing jantan pondan bukanlah tanda pejuang berjiwa rakyat. Seluruh dunia tahu Najib, penyamun kelas cakrawala dan hanya menunggu masa untuk bersemayam di Sg Buloh dengan beberapa juak-juak koruptor yang lain. 

Rakyat Malaysia juga tahu Najib takut bersemuka dengan Tun Mahathir. Dua kali forum 'Nothing to Hide' (Tak ada nak disembunyikan) dia tak  hadir. 

Lucu bin pelek dia kulluhumkan UMNO, menyerah kalah dalam PRU 14, gugur dengan sendirinya seperti buasir tua sebagai presiden UMNO yg super uzur dibenci rakyat, tiba-tiba dia berkokok kembali seperti ayam jantan pondan sebagai jurubicara UMNO yg kulluhum. 

Si bomoh Ponorogo yang jadi presiden UMNO kulluhum membisu seperti ayam betina mengeram telur yang tak menetas.

Kabilah MP PAS juga membuntuti UMNO seperti kaldai lapar dedak. Mereka merhaban dengan puaka-puaka munafik yang mencangkul atas penderitaan rakyat. Malu tiada, maruah lupus, jatidiri kosong, Islam dijaja seperti menjual keropok lekor di tepi pantai. Batu Buruk.

Apakah manusia jenis ini yang menjadi jurubicara rakyat yang menjadi wakil rakyat? 

Sewajarnya para penduduk dari 51 kawasan yg dimenangi UMNO dan 18 oleh PAS membuat protes, tunjuk perasaan depan rumah wakil-wakil rakyat yg super korup dan munafik itu, desak mereka menunaikan tanggungjawab sebagai pemegang amanah rakyat dan Allah. Kalau terus dengan protes bodoh itu desak mereka lepaskan jawatan.

Sebenarnya sebahagian besar wakil rakyat UMNO dan PAS itu terlibat dengan rasuah, makan dedak haram. SPRM dan PDRM patut bertindak  tegas dan cepat soalsiasat mereka ini,  remand dalam lokap dahulu, dan  selepas itu heret ke mahkamah. 

Besar kemungkinan mereka akan memberi tazkirah kepada nyamuk dan agas, cicak dan mengkarung di Sg Buloh kelak.

Tapi ada suatu jalan untuk menyelamatkan mereka yang korup dan takut masuk penjara berbelas tahun. Mereka pilih masuk BERSATU menjadi wakil rakyat parti Bumiputra ini. 

Ada syaratnya,  ada pengkeras politiknya. Awas wakil rakyat UMNO yang tergolong  perompak kelas jerung dan paus jangan diterima dalam mana-mana parti dalam PH. 

Tempat mereka sudah ditempah di Sg Buloh. Dikatakan  sebahagian besar dari 18  wakil rakyat PAS juga terlibat dalam rasuah menerima angpau dari Najib Razak. 

Kalau mau selamat ikat serban pada dahan yg kuat dan bergayut keluar dai PAS menyertai BERSATU atau AMANAH kalau mau selamat. 

Sekiranya mau berdakwah, bertazkirah pada cicak, mengkarung, nyamuk dan agas di Sg Buloh maka tunggulah waktunya inta akan diheret ke mahkamah kelak.

Kalau MP UMNO dan PAS memperbodohkan para penduduk kawasan masing-masing dengan sikap yg memalukan mereka sendiri mungkin usia politik mereka  di ujung tanduk kerbau pawah yang buta. 

Nah, sekarang Allah memperlihatkan betapa tololnya mereka sebagai wakil rakyat yang hilang maruah, hargadiri tanpa kewibawaan dan integriti. 

Patutlah beruk di hutan pun geleng kepala mereka  Beruk pun ada maruah dan tahu malu, serta  tahu tanggungjawab mereka terhadap kaum mereka.

Yahaya Ismail 
PJ

Wednesday, July 18, 2018

DPPM PECAH TEMBELANG UMNO NAJIB - FAUZI HASSAN



https://m.malaysiakini.com/news/434835


Melayu akan terus ditipu dulu kini dan selamanya, kerajaan dulu dan kerajaan kini (?)

MASA SEKARANG NAK SOKONG SIAPA? PEMBANGANG ATAU KERAJAAN?

Bersyarat atau tidak?

Kalau anda ahli parti,  ada pendapat anda tetap kena sokong parti,  itulah yang sekarang Kj kena kecam sebab tidak mengikut arahan dan cara parti berpolitik.

Bagi Kj dia ada sebab, walaupun keputusan konsensus, bagi kj kalau keputusan itu tolol,  kepelbagaian pendirian perlu dihormati. .

Now,  terpulang pada parti..
Tindakan disiplin...
Atau ulang kerja "tolol" - pecat.

Kalau anda bukan ahli,  sekadar penyokong,  atas pagar,  silent supporter atau sesiapa shj secara sukarela, sewajarnya sokong atau bangkang atas isu.

Setiap kerajaan dan mana² kerajaan akan berhadapan dengan banyak isu  dan hanya berjaya bukan kerana betul tetapi bagaimana ia diuruskan dengan baik.

Bolehkah kita berlapang dada.

Sudahkah pembangkang selesaikan masalah mereka? Menjauhi dari menyokong kemungkaran,  perompak dan lanun...
Tidak perkauman melebihi had dan pandangan ugama yang sempit.. .



# Tugas pembangkang di parlimen ialah berhujah hingga berjaya mengubah keputusan atau menegak kebenaran.  Kalau boikot dan keluar dewan boleh capai matlamat itu,  dikira win.
Kalau keluar dewan bantah Speaker tak sah tapi masuk semula angkat sumpah depan speaker tak sah,  itu dikira bangang. Kenapa tidak boikot sehingga kerajaan mengalah,  rakyat tentu sokong kalau betul.



Tuesday, July 17, 2018

KENAPA MASIH BEBAS?

https://www.change.org/p/tun-dr-mahathir-mohammad-ramasamy-timb-ketua-menteri-penang-wajib-dipecat-kerana-beliau-pengganas-ltte-terrorist/psf/share?after_sign_exp=default&just_signed=true&share_abi=1



Jom sign petition ini meminta agar P. Ramasamy disingkirkan dari menjadi Timb. Ketua Menteri Pulau Pinang ke 2 kerana dia bersetongkol dengan pengganas dari Sri Langka iaitu LTTE.

https://www.change.org/p/tun-dr-mahathir-mohammad-ramasamy-timb-ketua-menteri-penang-wajib-dipecat-kerana-beliau-pengganas-ltte-terrorist/psf/share?after_sign_exp=default&just_signed=true&share_abi=1

LOKMAN ADAM SILA DUDUK TAK PERLU DEMO.





Satu lagi publisiti murahan lokman adam gagal???

Rasanya elok polis batalkan kalau yang datang bekas² sarkas di Mahkamah hari itu. Ada baiknya dibatalkan dengan kehadiran dingin, tak berbaloi dan memalukan kaum kalau berarak sekadar boleh dibilang dengan jari.

Kebebasan bersuara dan bertanya apa sahaja di parlimen menunjukan Tun sangat terbuka sekaligus menggambarkan lokman bukan sahaja  salah tetapi berbohong..


Monday, July 16, 2018

SILA DUDUK JANGAN LARI.......... NAJIB DAN TUN ELOK BERDAMAI, YANG MUDA PI JUMPA YANG TUA, SIMPAN MULUT, FOKUS DI HADAPAN... MELAYU SELESAI



......
Politik serba mungkin.. 

Cukuplah 4 pertuduhan atau tambahan pertuduhan atas merit,  jangan mencabar,  jangan menganjing dan bukan lagi political will,  rakyat perlu bertenang dan serahkan pada pihak berkuasa. 
Najib kena face his own music. 

Hadi jumpa Tun,  kena bincang elok², Islam hanya satu. Tiada liberal tiada hadhari... 
Cukuplah dengan yang 4 imam muktabar dan berlapang dada dengan syiah selagi tidak menggugat. 
Allah lebih mengetahui.. 

Banyak lagi saranan dan gagasan perpaduan yang perlu dianjurkan,  cari titik pertemuan,  bukan titik perbalahan. 

Boleh kot. 

GUNAKANLAH PARLIMEN SEBAIK MUNGKIN




Jadi pembangkang,  jangan ambil itu sebagai status peribadi,  moyok dan kecewa. Ujian untuk berkhidmat kepada rakyat setelah diberi kepercayaan... Peluang untuk bangkit semula... 










Kenapa nama Husam tidak tersenarai,  adakah masih ada campurtangan kuasa (?) 






Baik kerajaan atau pembangkang,  gunakan parlimen untuk berhujah soal pengurusan negara - rakyat sedang memerhati dan mahu menilai.

Mana menteri yang layak masuk maharaja lawak,  mana pihak akan jadi malaunta dan masih adakah sarkas show.

Sudah tidak perlu lokman adam mencari publisiti murahan di luar parlimen.

.......

UEC (Unified Examination Certificate) vs SPM/STPM

Bagi rakyat Malaysia yang tidak tahu, UEC adalah satu sijil pelajaran yang digunakan oleh sekolah persendirian Cina di Malaysia. Mereka ada sistem pendidikan sendiri di bawah seliaan Dong Zong (badan pendidikan Cina), sebab mereka tak mahu ikut sistem pendidikan kebangsaan. Tapi kebanyakan masih menjalankan subjek2 SPM kerana tak mahu ambil risiko pelajar tiada sijil SPM untuk bekerja kelak.

UEC tidak diiktiraf oleh kerajaan Malaysia sejak zaman Tunku Abdul Rahman dan disokong oleh tokoh2 sezaman seperti Tun Tan Cheng Lock, Tun Tan Siew Sin dari MCA. Zaman itu tokoh2 terawal semuanya bersemangat nasional yang tinggi. Tun Tan Siew Sin sendiri menolak idea penggunaan bahasa Cina sebagai medium di sekolah Malaysia. Tun Tan Siew Sin tidak disukai oleh aktivis pendidikan Cina. Zaman sekarang MCA pun sudah beralih kepimpinan dan pendirian.

Ada, seorang lelaki kelahiran China yang berpindah ke Malaysia atas desakan ekonomi dan menjadi guru di sekolah Cina Malaysia, bernama Lim Lian Geok, menjadi antara aktivis terkuat menuntut pendidikan Cina dan meminta bahasa Cina diiktiraf sebagai salah satu bahasa rasmi di Malaysia. Dengan bantuan institusi Dong Zong yang kuat, sehingga ke hari ini mereka masih menuntut agar pendidikan Cina diterima di Malaysia. Beliau dibuang kerakyatan kerana dianggap mencetuskan ketidakharmonian perpaduan kaum. 

Beliau meninggal dunia dan tugu peringatannya dibina di jalan Maharajalela, dan menjadi tempat wajib ziarah tahunan oleh pelajar2 sekolah persendirian Cina. Beliau merupakan hero kepada pejuang pendidikan Cina.

Walaupun sekolah persendirian Cina tidak menerima bantuan dana dari kerajaan, tetapi sekolah mereka jauh lebih mewah dari segi infrastruktur dan kemudahan. Sumbangan kewangan banyak diberikan sendiri oleh masyarakat Cina setempat agar sekolah ini terus kekal. 

Medium pengajaran utama subjek untuk UEC adalah dalam bahasa Cina dan hanya ada satu subjek BM disertakan (untuk cukup syarat dan lebih mudah dari BM SPM). 

Oleh kerana sijil UEC tidak diiktiraf Malaysia, pelajar sekolah persendirian Cina yang mengambil UEC perlu pergi ke negara yang menerima UEC seperti China dan Taiwan untuk menyambung pengajian. Hujahnya, kerana sijil tersebut tidak begitu selaras dengan dasar pendidikan dan wawasan negara, dan juga untuk melindungi keistimewaan sijil STPM untuk masuk ke pengajian tinggi awam Malaysia.

Tetapi tidak jadi masalah, kerana kebanyakan pelajar yang masuk ke sekolah persendirian Cina adalah dari golongan berada dan berkemampuan. Mereka mampu membelanjakan duit untuk pergi ke universiti di China dan Taiwan. Tetapi mereka harus melupakan hasrat untuk bekerja dengan kerajaan atau badan2 syarikat yang tidak menerima sijil yang tidak sah.

Kini, MCA dan DAP kedua2nya memperjuangkan untuk mendesak kerajaan mengiktiraf UEC supaya boleh digunakan di Malaysia. Ini juga demi kepentingan orang Cina yang berpendidikan Cina. (Dalam konteks kaum, MCA dan DAP boleh bersatu)

Jika UEC diiktiraf, apa kesannya? 

Kita akan jadi ada dua sijil yang langsung tidak selaras. Pelajar yang ambil UEC tidak perlu lagi ambil SPM dan mengikuti silabus yang sama dengan pelajar Malaysia yang lain. UEC dilaksanakan di sekolah2 persendirian Cina yang berpopulasi majoriti besar 99% pelajar kaum Cina yang AMAT kurang pendedahan komunikasi dengan pelajar dari kaum lain. 

Mengiktiraf UEC bermakna kita akan melahirkan generasi kaum Cina yang semakin terpisah daripada idea asimilasi dan pergaulan antara kaum dan kita akan menambahkan jarak hubungan antara kaum, sekaligus meletakkan angan2 Bangsa Malaysia itu jauh sekali di langit yang ketujuh.

Selain itu ialah kesan Domino, iaitu selepas pengiktirafan UEC, sekolah2 SJKC yang semakin bertambah ini (yang menggunakan medium bahasa Cina) tidak mustahil untuk menukarkan silabus mereka daripada silabus kebangsaan kepada silabus UEC.

Selepas UEC diiktiraf dan bahasa mandarin digunakan meluas, apakah lagi alasan supaya bahasa Cina tidak diiktiraf sebagai bahasa rasmi negara Malaysia? Inilah yang diperjuangkan oleh Dong Zong sejak pra kemerdekaan lagi. Begitulah kesan Domino yang saya maksudkan.

Timbalan Menteri Pendidikan terkini adalah dari DAP dan dia sudahpun didesak oleh MCA hari ini untuk melaksanakan janjinya (dalam manifesto) untuk minta Malaysia iktiraf UEC dalam masa 30 hari. 

Dengan pendirian Perdana Menteri yang endah tak endah, saya rasa inilah peluang terbaik mereka untuk menjayakan idea ini.

Disebabkan majoriti besar rakyat Malaysia tidak tahu menahu apa itu UEC, jadi saya menjalankan tanggungjawab saya untuk menambahkan ilmu anda. 
Akhirnya anda akan tahu yang perkara ini bukan perkara kecil. Ini demi masa depan, seluruh rakyat Malaysia. 

Saya meletakkan kapasiti saya sebagai seorang pengkaji, ahli akademik. Bukan sebagai orang Melayu/Korea yang bakal dituduh rasis. Jika anda rasa saya tidak cukup kredibiliti, sila rujuk Prof Dato Teo Kok Seong, seorang Profesor dan seorang Cina.

HADAM, kalau belum...

Ada dua situasi yang mahu dipertontonkan. .

Situasi pertama..
Seorang pemimpin sedang mengimami jemaah dalam salah satu solat wajib sehingga selesai dengan sempurna.
Semasa berwirid dan berzikir, imam telah kentut kuat dan berbau busuk,  imam turut sedar apa yang sedang berlaku,  dia meneruskan zikir .. Makmum telah menegur imam..
Jemaah A: Saya dengar imam kentut
Jemaah B: Saya tercium bau busuk selepas imam kentut
Jemaah C: Saya perhatikan imam juga sedar apa yang berlaku
Jemaah D mengulangi teguran ABC kepada imam...

Apa jawapan imam?
Kentut membatalkan wudhuk tetapi tidak membatalkan zikir.
Zikir tanpa wudhuk bukan satu dosa,  cuma pahalanya berkurangan
Solat tadi masih kekal sah

...

Situasi kedua
Seorang pemimpin sedang mengimami sebuah solat wajib berjemaah. Di dalam solat dia terkentut dengan sedar tetapi meneruskan solat hingga selesai diikuti dengan zikir...
Dalam situasi tadi,  ada makmum yang mufarrakah,  ada yang tidak. .
Makmum telah menegur imam selepas semuanya selesai..
Jemaah A: Saya dengar imam kentut..
Jemaah B: Saya tercium bau busuk selepas imam kentut..
Jemaah C: Saya perhatikan imam juga sedar apa yang berlaku..
Jemaah D: Mengulangi dan mengingatkan imam apa yang berlaku dan teguran ABC..

Apa jawapan imam?
Saya kentut tetapi saya rasa tiada bunyi..
Tadi tu saya istilahkan buang angin bukan kentut
Kalau saya batalkan solat,  tentu menyusahkan makmum,  saya sayang makmum semua..
Saya pernah tanya pak arab,  kata mereka,  awak pemimpin yang baik,  berjiwa rakyat,  memadai bayar dam dan  hantar jemaah menunaikan haji,  mereka sedia maafkan..

Jemaah yang menegur,  ABC saya belanja awak makan selepas ini..
Bagi Jemaah D yang tidak bersetuju dan masih membantah,  saya pecat awak dari AJK Masjid..

Atas jawapan dan keadaan tersebut..
Jemaah ABC pun memberitahu jemaah yang lain..
Tadi tu bukan kentut, tapi bunyi bunyian,  bunyi batuk versi unit,  versi baru..
Yang busuk tu sendawa..
Takkanlah imam nak kentut dalam solat..
IIi semua persepsi dan niat jahat imam tua untuk melantik anaknya menjadi imam.


Hadam.

Rengkas cerita..
Imam kaki kentut,  kaki kencing, kaki sogok dipecat,
Sekarang imam tua..
Apakah solat tanpa kentut, tidak sah semata mata dia tua?

Hadam.








Sunday, July 15, 2018

PERSEPSI RAKYAT, NAJIB TIDAK KEBULOR ATAU PAPA KEDANA SEBALIKNYA SEMUA MASALAH KEWANGANNYA SUDAH SELESAI?

Jika amalan menabung sejak kecil dibuat,  jualan cd yang dapat permintaan tinggi,  ramai kenalan jutawan.. sudah tentu tiada kekeringan yang berlaku... 








Sekurang kurangnya itulah yang diviralkan!!!  

PEMBANGKANG MAKIN TERDESAK MENJELANG 100 HARI, PH MAKIN MENJADI KERAJAAN YANG KUAT, MAHATHIR MASIH PM..

100 hari rupanya menjadi malapetaka kepada umno kerana belum ada halatuju perjuangan yang jelas,  kanan atau tengah.

Perlantikan apandi sebagai ahli MT dan kemudiannya ditolak mendatangkan kemaluan besar pada Zahid dan menunjukan betapa tandusnya umno mencari pemimpin yang berintegiriti.

Anuar musa dan ku nan yang diberi peranan setiausaha agung dan bendahari adalah recyle kereta lembu sedangkan umno perlu marathon untuk bangkit semula.  Zahid mungkin selesa jika disekelilingnya slow learner.

JANJI 100 HARI BISING NAK RAK, YANG 64 TAHUN GAGAL TU MANA NAK SOROK???

ORANG ISLAM DIGERUNI DIHORMATI KERANA ILMU AKHLAK DAN AMANAH






Saturday, July 14, 2018

TEPAT, PANDI TOLAK PERLANTIKAN...





Sebagai bekas AG Melayu terakhir di era kerajaan umno, Zahid perlu memikirkan satu jawatan yang lebih tinggi dan sesuai kepada Pandi,  bukan sekadar Ahli Majlis Tertinggi, standard Lokman Adam. 

UMNO boleh mengikut jejak PAS dengan mengujudkan jawatan Mursyidul atau ikut jejak PKR dengan mengujudkan Penasihat Umum atau Pengerusi seperti BERSATU. 

APA PERJUANGAN MELAYU PH?

Sebelum memperkatakan tentang apa perjuangan Melayu PH,  apa pula perjuangan Melayu pembangkang? 

Setakat ini belum nampak dasar perjuangan umno dan pas kecuali satu dua pemimpon mereka yang melahirkan kebimbangan,  tidak lebih dari itu. 

Kebimbangan apa saja yang disuarakan oleh kaum India dan Cina, sebenarnya itu bukan perkara baru,  perkara lama sejak umno perintah, pasa dasarnya tidak ada apa perubahan pun,  tidak ada keputusan,  masih dalam pertimbangan. 

Dalam soal perlantikan bukan Melayu dan Islam dalam beberapa jawatan,  ia juga ada merit,  kebimbangan pembangkang sekadar mengambil kesempatan politik untuk buat kecoh. 

Hakikatnya tidak mengancam sedikit pun kesejahteraan dan keselamatan negara,  hatta selepas ini pun jika Ketua Polis Negara,  Panglima ATM,  KSN juga bukan Melayu Islam,  adakah anda fikir Melayu dan Islam akan bungkus? 

Apakah Melayu seperti Tun,  Anwar,  Azmin,  Muhyiddin,  Mat Sabu dan ramai lagi merupakan Melayu yang lemah dan boleh di perkotak katik? Adakah pada masa itu Zahid dan Hadi hanya bertepuk tangan....

Berbalik kepada perjuangan Melayu PH,  adalah tidak sesuai mereka juga melaungkan apa jua tuntutan dengan keras dan strstegi untuk Melayu dan Islam, kalau boleh berbisik dengan Tun apa guna menjerit hingga musuh tahu. 

Dan tidak ada yang lebih besar perjuangan Melayu PH hari ini adalah mengembalikan status berakhlak dan beramanah. Hanya Melayu yang tidak korup boleh menjamin masa depan Melayu,  Islam dan Negara. 

Sebab itu tindakan terhadap pengkhianat² negara dalam apa jua bentuk mesti disiasat,  ditangkap,  didakwa dan dihumban ke dalam penjara supaya menjadi pengajaran dan dapat membersihkan semula melayu yang terkorup di dunia. 

Bukankah itu lebih afdhal. 

Friday, July 13, 2018

RACIST UMNO DAN ISLAM PAS KALAU DIIKUT SANGAT HANYA MEMBAWA BENCANA..



Kadang- kadang saya rasa sangat sedih dan takut membaca perkongsian rakan- rakan mahupun netizen di WA dan FB.

Ya Allah, api kebencian dan ketakutan seolahnya cuba disebarkan atas tiket kedaulatan bangsa  dan agama.

Maaf. Ini yang saya rasa. Saya hormati pandangan sahabat yang berbeza. Mohon sahabat hormati juga perasaan saya.

Pernah ketika membaca komen dan terpancar betapa bencinya netizen dengan keputusan Dr Maszlee memberikan tawaran melanjutkan pengajian kepada anak- anak pintar keturunan Tionghua dalam golongan B40( tanpa mengambil hak bumiputera ), saya tak dapat menahan air mata dari tumpah.

Kerana ia mengingatkan saya saat saya menangis sungguh- sungguh sebelum itu mengenangkan nasib seorang anak murid keturunan tionghua yang gagal mendapatkan tempat di mana- mana pusat pengajian tinggi sedangkan beliau adalah pelajar terbaik sekolah.

Saya menangis kerana pelajar ini datang jumpa saya dan tanya:

"Teacher, saya ingat pesan teacher suruh belajar sungguh- sungguh. Teacher tahu saya belajar sungguh- sungguh, kan? Saya dah tunaikan janji saya pada teacher. sekolah dan ibu bapa saya. Saya nak jadi doktor,  teacher. Tapi kenapa kawan saya yang dapat lebih rendah daripada saya dah dapat tawaran matrik dan UPU. Sebab saya orang cina ke? Saya tak minta lahir jadi orang cina , teacher. Tuhan letak saya dalam perut ( maksud beliau rahim) orang cina. Salah saya ke?

Makin saya peluk anak ini, makin laju air mata saya.

Ini anak saya. Anak yang dianaktirikan oleh sistem yang kita cipta.

Lebih memilukan hati saya, anak manis ini hanyalah anak miskin yang hampir mustahil akan dapat peluang ke universiti swasta juga kerana ayahnya tak punya harta.

Anak inilah pengubat jiwa saya kerana dia akan hantar latihan yang dibuat sendiri untuk saya semak sedangkan anak- anak melayu Islam saya masih bermalas- malasan mahu siapkan kerja rumah yang saya bagi. Apatah lagi mahu buat latihan sendiri.

Saya rasa ramai yang tidak faham jiwa guru yang ada dalam diri saya dan diri Dr. Mazslee.

Ini anak- anak kami.  No one can be left behind.

Mereka yang orang panggil kafir tu, adalah anak- anak saya. Yang saya kasih sebagaimana saya kasihkan anak bangsa saya sendiri.*

Kemudian, Allah uji saya lagi.

Semua pelajar dalam satu kelas  yang saya ajar, dapat tawaran ke Pusat Matrikulasi, universiti ataupun politeknik kecuali seorang.

Anak manis ini lebih cemerlang berbanding rakannya dan lebih rajin.*

Setelah saya semak, baru saya perasan, anak ini muslim tapi mereka masuk islam sekeluarga sewaktu dia masih kecil dan mereka keturunan cina. Golongan B40 juga.

Kalau anak yang pertama tadi kafir, anak ini muslim, teman- teman. Muslim.

Allah, moga Allah ampunkan dosa saya kerana saya tak mampu bantu anak- anak saya yang merasa mereka teraniaya.

Mohon izin untuk berbeza pandangan dengan Tuan dan Cik Puan.

Mohon izinkan saya untuk membantu membina negara ini tanpa rasa assabiyyah bangsa, racist dan seumpamanya.

Saya mahu sayang semua anak saya . Tak kira mereka putih, hitam, sawo matang atau kuning langsat.

Mereka buat saya senyum bahagia bila dalam kelas Bahasa Inggeris saya mereka kata :

"Teacher,  ceritalah lagi pasal kisah nabi. Kami suka."

Ya itu kata mereka. Anak Muslim dan anak Not-Yet - Muslim saya.

Terima kasih, teman- teman kerana sudi membaca.

*Cerita ini saya tulis bersama linangan air mata.

Mohon anak- anak saya akan terus mendapat hak mereka.

Tuan dan Cik Puan  yang sudah ditampuk kuasa, mohon bantu anak- anak saya.

Ya. Anak- anak saya.

Anak-anak muslim dan anak - anak saya yang mereka panggil kafir juga. Mereka ada tanggungjawab  dan mereka juga ada hak. Begitu juga kita. Kita jalankan tanggungjawab kita dan tunaikan hak mereka.

Salam kasih sayang buat semua .

Normujaidah Osman. Islam itu rahmat untuk seluruh alam.



# Orang kapir dan bangsa asing memahami Islam dan bangsa Melayu berdasarkan apa yang mereka lihat sikap dan tindakan orang Melayu Islam.. Selarikah sikap dan tindakan kita dengan ajaran Al Quran????? 
@ ikut pengertian sendiri² berdasarkan kepentingan diri dan parti? 

PAK JOKOWI APA SUDAH JADI DENGAN BANGSA KAMU

Masih belum berubah?

http://m.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/video-penonton-cabut-pagar-cuba-serang-kami-1.708261

http://m.utusan.com.my/sukan/malaysia-pandang-serius-insiden-di-indonesia-syed-saddiq-1.708296

TERIMA KERAJAAN PH DENGAN PERBEZAAN PENDEKATAN URUS NEGARA....





Ada yang komen: orang Brunei tiada bantahan sebab di sana parti umno dan pas tidak ujud. 






Memilih PH bukan sekadar 1mdb,  gst,  harga runcit petrol dan tangkap penjenayah 1mdb. 

Jika ada yang memilih atas dasar itu,  mungkin ada yang kecewa,  yang akan kata silap memilih PH. 
Sama juga yang memangkah umno,  ada yg mengaku silap selepas pembongkaran dibuat. Baru sedar siapa najib? 

Bagi yang memilih PH,  mereka terus redha dan sokong pendekatan pengurusan negara,  pendekatan yang berbeza.  Jika nak sama dengan dulu,  buat apa pilih PH. 

Perkara ketara sejak PH perintah adalah pelbagai permohonan dari pelbagai pihak, atas dasar mereka fikir Kerajaan PH lebih terbuka,  itu kebebasan suara. 
Apakah permohonan dan kemahuan mereka itu melambangkan kerajaan PH? 
Tidak,  itu hanya suara yang dibenar,  suara yang sudah lama tersimpan.. 

Apakah kerajaan sudah luluskan.. 
Belum.. Kecuali yang sudah diumumkan. .
Contoh.. 
Kerajaan tidak akan hantar zakir nak ke India walaupun didesak. 

Bagi yang mahu pendekatan yang sama seperti yang umno lakukan,  memang tidak akan ada terutama jika itu menjahanamkan negara dan rakyat.  Suka atau tidak,  inilah kerajaan baru. 

Umno sebagai pembangkang kena faham,  cara lamanya ditolak,  jika masih mahu mengekalkan cara lama,  ia tetap ditolak sebelum dan kini. Apa cara lamanya...perkauman, takutkan melayu dengan DAP dan Islam mirip PAS. 

Seterusnya.. 
Adakah rasional 100 hari menggambarkan kerajaan PH.. 
100 hari sekadar perbincangan dan penilaian bukan gambaran dan hukuman.. 

Setahun.. Belum tentu masalah yang ditinggalkan kerajaan lama dapat di atasi.. 
Dua tahun,  apa yang disemai,  nampak tunas.. 
3 tahun.. Sudah boleh gambarkan mampu atau tidak mampu urus tadbir yang baik. .

Kenapa tidak begitu sabar... 

MASIH ADA ORG MELAYU ISLAM MENCACI PM MELAYU ISLAM?















Jangan ulas jika belum dengar vedio keempat empatnya hingga habis. 
Pengulas yang baik datangnya dari pendengar yang baik... 
Tetapi ramai yang gagal,  tidak sabar dan tidak berdisiplin untuk mendengar kerana emosi dan ego. 

Thursday, July 12, 2018

JEMAAH HAJI TAJAAN MDB WAJAR TARIK DIRI SECARA SUKARELA..

Bagi mereka yang telah menunaikannya di tahun² sebelum ini tetapi berada dalam situasi mampu,  harus pulangkan semula seluruh atau sebahagian kos tersebut kepada kerajaan.

1MDB masih berada dalam keberhutangan yang besar dan membebankan kerajaan.





..........................

Ini yang patut lebih fokus dari semua pihak.. 


*Harap kerajaan negeri ambil tindakan segera tangani masalah ini*
🇲🇾📰✍🏻.......................
*Derita terputus bekalan air lebih dua tahun*

GUA MUSANG - Sebanyak 200 keluarga di Kampung Batu 2, Kuala Nerus di sini hidup menderita apabila menghadapi masalah bekalan air terputus lebih dua tahun lalu.

Lebih menyukarkan apabila mereka terpaksa menggunakan air telaga, air sungai dan air hujan yang tidak terjamin mutu kebersihannya.

Penduduk kampung berkata, mereka sudah jemu membuat aduan kepada pihak Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB) kerana sehingga kini masalah mereka tidak pernah selesai.

*Justeru itu, mereka mendesak Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob dan juga pihak Kementerian Air, Tanah dan Sumber Asli untuk turun padang melihat masalah yang dihadapi mereka sekian lama.*

Salah seorang penduduk, Yarodah Rapo, 42, pula berasa malu apabila pakaian seragam sekolah anaknya berwarna kekuningan akibat air karat selepas dibasuh menggunakan air telaga.

"Kami berharap semoga kerajaan baharu Pakatan Harapan dapat menyelesaikan masalah yang kami bangkitkan sejak sekian lama," katanya.


SPRM dah siasat belum Syarikat Air Kelantan?

NOTIS BERCUTI


Wednesday, July 11, 2018

MINORITI MENGUASAI MAJORITI

Tun telah mencipta beberapa sejarah,  antaranya bukan sahaja PM kali kedua,  PM tertua di dunia tetapi juga membuktikan minoriti menguasai majoriti. Kerusi yang sedikit mengetuai kerusi yang banyak.

Semuanya kerana ikhlas,  otak yang tajam,  berakhlak,  amanah dan mampu - insyaAllah.

Ketakutan DAP menguasai negara dengan kerusi banyak nyata meleset,  hari ini DAP seperti anjing garang yang sudah kena ikat dan masuk sangkar,  cuma kelebihannya mereka dapat juga daging,  bukan semuanya tulang seperti sebelum.

Anwar,  Zahid dan Hadi walaupun hebat dari segi nama dan jumlah kerusi tetapi jangan overdo,  kena banyak belajar dengan jati diri dan bina watak seperti Mat Sabu.  Ikhlas dan redha.
Najib - manusia yang lalai.

Tidak siapa dapat menghalang atas apa yang Allah akan kurniakan atau tarik. Perancangan Allah lebih baik.






PERLANTIKAN RICHARD MALANJUN MEMBAWA HARAPAN.

Perlantikan yang tidak sempurna sepenuhnya tetapi terbaik dan tepat kepada kekeperluan perundangan.

Ia diperkenan dan dicadangkan oleh kedua dua pihak bertaraf Melayu dan Islam yang mempunyai kuasa mutlak (melantik dan memecat), waras dan mengikut Rule Of Laws.  Richard juga tidak dilantik seumur hidup.

Bantahan?
Datangnya dari siapa?
umno?
Wajar mereka melihat terlebih dahulu diri sendiri.
Sebelum ini apakah mereka golongan yang taat pada akhlak dan amanah?
Apakah mereka sebelum ini golongan yang mencegah kemungkaran dan menegakan kebenaran?

Bantahan?
Datangnya dari siapa?
Pas?
Mereka yang rasa lebih melayu dari melayu?  Lebih arab dari arab? Lebih Islam dari orang lain?  Yang menghukum, tidak sokong pas masuk neraka? Yang ponteng parlimen? Yang terima duit umno?  Yang tolak dap sebelum pru dan terima dap selepas pru?
Yang mana satu pendirian mereka, pagi cakap lain,  petang cakap lain, malam cakap lain?  hukum berubah ikut mereka? Doa ikut suka mereka?

Cukuplah kalau kita terima bahawa antara parti² yang berteraskan Melayu dan Islam bukanlah musuh yang kekal tetapi terpisah kerana sikap yang berbeza.

Marilah kita patuh pada ulil amri, menghormati perlembagaan,  jangan derhaka kepada Sultan dan Raja Melayu selagi tidak membawa kemudaratan,  maksiat dan dilarang Islam.

Melihat semua perkara dan peristiwa di dalam tempoh 100 hari, nyatalah Islam dan Melayu perlu bersatu, bersatu dalam satu wadah yang mengutamakan akhlak dan amanah,  itu yang akan dipandang tinggi,  dihormati disegani kawan dan lawan.

Hari ini,  kita sangat bertuah,  masih ada Melayu dan Islam seperti Tun yang mengatur strategi  menyebabkan musuh ketat seperti DAP menjadi kaku dan bisu dengan tindakannya yang seolah merendah,  melayani tetapi mencengkam kuat dengan kuasa mutlak.

Boleh faham ke tidak maksudnya.


PENDIRIAN PEMUDA UMNO KEDAH MEMPERJELASKAN WAJAH SEBENAR LOKMAN ADAM


PENDIRIAN PEMUDA UMNO KEDAH
umno bagai dilanggar garuda, pendirian yang berbeza sesama pemimpin dan "ubah" seperti yang diharap akar umbi tidak kesampaian,  80% masih muka lama muka "..mun" berkeliaran..
Sudahkah Majlis Tertinggi yang baru bersidang bagi menyelaraskan tindakan dan pendirian???

Larangan harus dikeluarkan kepada mana² pemimpin yang dilihat terlalu mendekati pemimpin yang sedang menghadapi kes mahkamah dan apa salahnya yang terlibat dengan kes mahkamah seperti jamal dan najib digantung sementara keahlian supaya suara serta tindakan mereka tidak mencerminkan umno.

Unless umno masih tidak kesah dengan persepsi umno dan koruup berpisah tiada?

Kj pun dah pesan pada pecacai,  mereka inilah yang turut mempercepatkan melingkupnya umno,  sedar dan insaflah,  jangan lagi jadi hantu,  kutu rayau dan pelacur di media sosial?
Setuju?



# Segala onar yang dilakukan oleh kerajaan umno masa lalu kini menjadi bencana kepada PH untuk selesaikan.





MUHYIDDIN TERUS LEMBAB..

Dari umno ke BERSATU,  kini dan selamanya, masih slow dan lambat dalam membuat keputusan.


UMNO belum diharamkan.





# Kalau ada yg bertanya kenapa masih sebok dengan umno?
Dulu pun masa DAP jadi pembangkang, org umno pun sebok juga hal DAP,  PKR,  PAS. AMANAH DAN BERSATU walau jadi kerajaan.
Jadi sebelum tanya fikir dulu.

Sekarang kerajaan PH berjalan lancar,  tiada isu besar kecuali yang digembar gemburkan.
Isu² kecil selesai dengan teguran rakyat.


Tuesday, July 10, 2018

APAKAH ADA KELEGAAN DAN LEBIH KEBEBASAN PADA PIHAK BERKUASA, KETUA JABATAN, INSTITUSI AWAM, NGO, DI ERA PH?

Itu soalan yang selalu bermain sejak PH pegang kuasa.

Persepsi jabatan² penguatkuasa undang² tunduk kepada tekanan dan kehendak politik najib/rosmah adakah benar?

Ada yang dibeli untuk sokong?  Ada yang sokong kerana disogok?

Korup di mana²?

Jika benar,  apakah sekarang situasi itu tidak berlaku lagi,  legaa dan bebas mengambil tindakan berdasarkan hak,  peraturan,  akta dan undang²..tiada lagi tangan ghaib?

Ketua Jabatan akan bercakap bebas atas kapasiti dan tanggungjawab mereka tanpa mendapat arahan khusus yang bertentangan dari mana² pihak ?

Atau ianya masih berlaku? Dan lebih teruk?

Siapa yang akan menjawab persoalan ini untuk menyatakan kebenaran?

Sudah tentu pandangan seperti dari lokman adam tidak mempunyai integriti ,  dia sendiri keliru dengan perjuangan politiknya.
Ahli Majlis Tertinggi untuk siapa?  Umno atau najib?







LOKMAN ADAM CALON UMNO DI DUN SG KANDIS?

Mungkin itu tempat selayaknya untuk lokman dan umno test market sekaligus membuktikan "ramai yang kesal pangkah PH di PRU14".

Boleh juga untuk jadi penilaian samada kasih sayang rakyat pada najib dan rosmah itu benar dan semua tuduhan yang mereka hadapi kini satu persepsi dan dizalimi? 

Apa guna dapat Timbalan Presiden (10 juta london) dan Naib² Presiden,  Ketua Sayap dan AMT kalau tak testing turun padang. 

Kalau sungai kandis pun kecut,  jangan bicara PRU15.







Lokman dan pecacai kena terima hakikat. 
Kj dah pesan pecacai jangan merayau jadi hantu sundal di media sosial. 

KENAPA TIBA TIBA TIBA TIBA SYKT LUBNAN SAMAN NAK SEMULA BARANG KEMAS DARI AKU

Nak bagitau aku ni sengkek,  semua tu bukan barang kemas aku? 

Kan aku dah cakap,  kalau aku berbohong 10 kali,  aku perlu reka cipta 100 pembohongan untuk kaberap aku?

Engkau belum kenal aku ka? 

YANG KENA SIASAT, TANGKAP DAN DAKWA ADALAH BUGIS.. PAHLAWAN, BUKAN CALANG²...MELAYU SEBOK PEHAL

Bugis UMNO malukan Melayu? 

Bugis UMNO ni tak habis-habis otak songsang suka berpura jadi "mangsa." Dan suka "hijack" istilah "Melayu" seolah hanya orang UMNO sahajalah Orang Melayu.

Bila si penyamun yang mengaku diri Bugis kena heret ke kandang tertuduh . . . gerombolan songsang ini riuh menyalak di mahkamah seolah seluruh Orang Melayu dianiaya. 

Menyalak "Melayu . . . Melayu . . . Melayu" bagai dirasuk sambil diperhati dan dicaci oleh seluruh dunia.

Sungguh malu dan memalukan !

Si penyamun curi duit KWAP berbilion, takpe. Si penyamun joli duit curi, takpe. Si penyamun curi duit hutang 1MDB berbilion, takpe. Si penyamun mencemari nama baik Malaysia dimata dunia, takpe. Si penyamun tipu atas tipu atas tipu bertahun, takpe. 

Kenapa?

Sebab dia "Melayu"?

Perjuangan keramat pekejadah ni?

Apa ada pada orang UMNO belaan Najib Razak dan Jahid Ponorogo Kulon Progo?

Apa?

Ini kah jenis "Melayu" yang kita harus berbangga dan yang boleh bersaing dengan kaum dan bangsa lain dipentas dunia? Adakah watak dan identiti "Melayu" itu sinonim dengan menipu dan mencuri . . . dan bila terjerat terus menyalak "kami mangsa"? 

Tak malu ka? 

Mana ada kaum atau bangsa lain di dunia yang mengagungkan si penyamun? Menjulang si penipu?

Melihat adegan aneh low class di mahkamah semalam, saya kini yakin spesis Melayu UMNO belaan Najib Razak dan Jahid Ponorogo Kulon Progo adalah MUSUH UTAMA Orang Melayu sejagat. 

Dengan gelagat yang disaksikan dan disiarkan oleh seluruh media dunia . . . gerombolan ini telah memalukan kita semua; telah menghina Orang Melayu sebagai  bangsa yang tegar menyamun, menipu dan tidak akur pada hukum dan keadilan; tidak ada maruah diri hingga sanggup menyalak bagai hilang akal didalam bangunan sebuah institusi induk negara yang termaktub dalam Perlembagaan dan yang dijulang sebagai suatu prinsip utama Rukunegara; menonjolkan sifat perkauman yang amat menjijikkan dalam konteks yang salah . . . semua itu dan banyak lagi semata untuk membéla seorang penjenayah tegar yang masih langsung tidak insaf sama sekali dan yang pada hakikatnya sudah menghancurkan jatidiri dan dayasaing dan sikap murni ramai Orang Melayu di Tanah Air kita, khususnya Melayu UMNO.

Sebagai Orang Melayu berpendirian dan bermaruah di negara kita, kita harus banteras secara total spesis Melayu Songsang pimpinan Najib Razak dan Jahid Ponorogo ini. 

Secara total. 

Ini demi survival jangkamasa lama orang kita di bumi kita sendiri. 

Sudah tiada lagi pilihan. 

Perjuangan spesis ini sudah terlalu jauh terpésong dan sedang memakan diri sendiri dan kalau tidak dibendung akan menghancurkan kita semua. 

Huru hara di mahkamah semalam adalah sekadar secebis contoh tahap kerosakan minda dan etika spesis ini. 

Ini bukan "perjuangan Melayu." 

Jauh sama sekali !

Ini perjuangan geng penyamun. 

Inilah perjuangan yang akan menghancurkan Orang Melayu dan Tanah Air kita.

Sebab itulah . . . semua penyamun dan penipu harus dihapuskan dari Alam Melayu sejagat. Penyokong mereka masih boleh diberi ruang dan peluang untuk insaf, bertaubat dan memperbaiki minda. Namun, jika tidak berkemampuan berubah, lambat laun mereka akan terima hakikat yang sama dengan si penyamun dan penipu yang mereka sanjungi. 

Wahai Orang Melayu . . .

Bukalah mata dan minda, cukuplah diperbodohkan oleh gerombolan penyamun dan penipu sehingga orang kita ditertawa dan dipersenda oleh seluruh dunia,, banteraslah perjuangan songsang yang telah menyelubungi hati sanubari parti rosak pemuja Najib Razak ini yang kini dipimpin pula oleh Zahid Ponorogo Kulon Progo yang tiada watak, intelek dan etika untuk membéla sesiapa kecuali geng penyamun dan suku sakat mereka sendiri.

Cukuplah dengan kehancuran demi kehancuran yang dicetuskan oleh gerombolan yg munafiq ini.

Berubahlah dan berjuanglah untuk menghapuskan semua Penyamun dan pPenipu ini demi survival kita di bumi sendiri dan demi negara Malaysia tercinta !

Jangan lah kita jadi gulungan melayu yg Bodoh, Singkat Akak dan melayu Pemakan Dedak...

- KijangMas Perkasa -



# kenapa najib tidak guna sepenuhnya melayu dan Islam yang fasih melayu dan arab untuk mempertahankannya? 

.