Monday, September 23, 2013

Chin peng mahu pemujanya memahami satu perkara..

Apabila kerajaan memberi peluang untuk cin peng kembali ke malaysia dalam perjanjian hatyai atas persepsi dan andaian dia rakyat Malaysia, mendiang gagal memberi bukti atas hak kerakyatannya malah tidak memberi sebarang maklumbalas kepada Jabatan Pendaftaran Negara.

Mendiang sangat kecewa atas kegagalannya dalam perjuangan untuk mengkomuniskan Malaysia dan sekaligus tidak senang dengan kemerdekaan negara ini. Oleh itu usaha chin peng tidak terhenti di situ sahaja, fahaman komunisnya masih menular dan meresapi beberapa individu dan kumpulan yang kini 'cara pemikiran' itu telah di anuti oleh parti tertentu dengan menyimpan rasa benci yang amat sangat kepada bangsa yang mempertahankan tanah air ini dari jatuh ke tangan fahamannya.

Sebagai penghargaan atas sumbangan chin peng,  Malaysia telah mengiktirafnya bukan sahaja komunis tetapi pengganas dan melabelkannya tiada maaf bagi kamu seumur hidup - satu anugerah tertinggi.

Cin peng sendiri sedar dia tidak akan selamat untuk tinggal di malaysia kerana ribuan waris mangsa yang dibunuh dan dicederakannya pasti setiap saat menunggu kepulangannya mal;ah ancaman akan turut melibatkan kelak seluruh keluarga dan kenalannya.

Bagi Chin Peng biarlah dia mati secara lebih terhormat, mati sakit tua dan mati di tempat yang lebih aman untuk dirinya dari mati di tangan waris mangsanya dan mati secara hina.

Walau bagaimanapun pernah dilaporkan chin peng ada memohon maaf kepada kerajaan dan rakyat Malaysia yang terlibat. Permohonan maafnya diterima dengan tidak memafkannya kerana kekejaman yang dilakukan terlalu melampau.

Tidak memaafkan datangnya lebih dari pihak waaris si mangsa warganegara Malaysia dan kerajaan perlu menghormati pendirian tersebut. Sudah tentu tidak memaafkan seseorang seperti chin peng bukanlah satu bebanan kesalahan atau dosa !~! Kenapa pula segelintir manusia yang berkepentingan dan bukan waris mangsa mahu menyalahkan pihak yang tidak memaafkan chin peng ?

Hari ini apabila chin peng sudah jadi mayat di tempat pilihannya dan mengikut undang2 antarabangsa tidak menjadi hak untuk mayatnya dibawa pulang ke Malaysia. Segelintir puaknya telah mempertikaikan malah mereka bercadang untuk membawa pulang abu mayat chin peng tanpa mengambilkira pandangan pewaris mangsa yang masih hidup. Jika benar pun mereka sayangkan seorang bekas komunis dan pengganas maka penghormatan sepatutnya sejajar dengan kehendak chin peng iaitu mati di tempat pilihannya.

Tentu mendiang chin peng berpuas hati atas tempat pilihan kematiannya tetapi merasa sedih pula melihat kebodohan dan kegilaan sebahagian puak yang mahu membawa pulang abu mayatnya sedangkan chin peng sendiri sudah tidak mahu mengenang lagi sejarah pahitnya.

No comments:

Post a Comment

Keyakinan

  1. Seminggu dua ni ramai sangat leader dan owner dari syarikat networking yang lain call saya. Mereka nak jumpa, nak meet & great, nak...