Saturday, March 12, 2016

HANYA YANG MAKAN DEDAK SAHAJA TIDAK SOKONG DEKLARASI (?)




Satu tulisan dlm Sinar "Kita berdiri dipihak yg mana?" tulisan Dr.Awang Mat Puteh. Satu tulisan yg paling berani.

Katanya, "Tidak pernah terjadi dlm sejarah tanah air, baik sebelum merdeka maupun selepas kemerdekaan, dimana pemimpin yang dicemari pelbagai skandal dan jelik akhlaknya masih dijunjung tinggi melangit."

Katanya lagi,"Malangnya, bukan hanya pemimpin sebegini masih disanjung dan dipuji, malah mereka yang mengkritik akan dicerca, dihukum malah diheret ke mahkamah."

Malah Dr Awang, menegaskan "Mengapa org Melayu zaman moden yg hebat2 dan bijak pandai belaka ini, pada hakikatnya papa kedana, mundur pemikiran dan miskin nilai2 luhur dan mulia? Apakah org Melayu miskin keberanian?

Seterusnya ia menyatakan "Fenomena ini amat menakjubkan terutamanya untuk sebuah negara yg telah melahirkan ramai golongan cerdik pandai Melayu semenjak merdeka.

Tetapi sayang yg bersuara lantang bukannya teknokrat ataupun sarjana lulusan Oxford, bukannya pula mereka yg kuat menjerit "Hidup Melayu" pd perhimpunan agung tahunan parti politik, tetapi seorang negarawan 90 tahun dan srikandi muda dari Langkawi."

"Mana teguran alim ulama berjubah Arab yg lantang bersyarah siang dan malam dikaca televisyen mengenai amal maaruf nahi mungkar"

Dr Awang Mat Putih tidak mempunyai jawaban, katanya "mungkin ramai yg takut.Tetapi persoalanya, apa yg hendak ditakuti?Ingatlah kata Pramoedya Ananta Toer, dlm hidup kita cuma satu yg kita punya, iaitu keberanian.Kalau tidak punya itu, lantas apa harga hidup kita ini?

Ingatlah kata pujangga agung Usman Awang, "Anak Melayu, namamu telah diseru, jawablah, sebelum lidahmu jadi bisu."

Terbaik dari Dr.Awang Mat Puteh dan tahniah Sinar kerana berani memaparkan tulisan2 yg baik untuk tatapan rakyat Malaysia.

28 comments:

  1. Takde yg mampu jawab..

    Soalan ''masih nak sokong pi em yang kantoi menipu ke?' pun tak mampu jawab. Takde seorang pun...

    Fikir2 kan..

    ReplyDelete
  2. Terbaik !!! Self explained.

    ReplyDelete
  3. Malunya menjadi rakyat malaysia... Seluroh dunia menyaksikan gambar seorang perdana menteri diturunkan... Yg punya badan tak terasa ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn begitu sdra...Kita patut bangga pi em yg baru2 ini dapat Grammy Award yg tak terjangkau termasuk Siti Norhalizah pun. The world acknowledge Najib as the Singer of the year for his infamous hit song, "$onglap" or "Songsang" whatever the case maybe.

      Delete
  4. biar makan dedak asalkan tak makan tulang...tercekik nanti padan muka...
    anjing2 tun dan dap....apasal korang ni bangang betul?
    ramai jer yang sokong najib sebab mereka bijak berfikir bukan macam korang ..dari dulu ikut bontot mahafiraun.
    tanya firaun2 tu mana diaorang dapat duit masa pilihanraya dulu??? macam mana sekelip mata anak firaun jadi bilionaire...gi tanya pi....shoooh shoooh.....kalau nampak anjing baca ayat qursi....bg jauh jgn dekat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..cuba tanya " anak dia " yang buat filem hollywood beratus juta ringgit.. mana dapat duit sabanyak tuuuu.

      Delete
    2. Tok dia memang kaya. Tak jadi PM pun memang dia dari keluarga kaya. Mamak Kerala bapak kaya ke? Cucu-cucunya sekarang kaya raya. Mana dapat duit kalau tidak dari pusing Mamak Kerala.

      Delete
    3. Xde cerita mahupun bukti mamak kerala ada 2.6b dlm akaun peribadi..
      Setelah dibongkar tanpa segan silu menuduh org fitnah..
      Setelah terbongkar bermacam alasan yg tidak masuk akal..
      Di kata abes belanaja. Ada kata blanje sikit pulang blk.
      Ada kata xcukup pun 2.6b, tp pasai apa pulang blk. Yg penting semua tiada bukti melainkan 2.6b dlm akaun najis. Umno tidak dpt satu sen pun.
      Penasihat petronas telah disingkir, penasihat emiritus 1mdb pembuat hutang dan penjual aset negara bila lg?

      Delete
    4. dah dasar anjing membangkang... dulu madey dikeji sekarang sekelip mata semuanya memuji kerana dah bukan Pm lagi.. maknanya semua PM tak salah... yang salah cuma anjing2 saja

      Delete
  5. jumud jika fikir yg sokong PM semua makan dedak... teori paling bangang !!!

    sokong kroni TDM apa faedahnya ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.. samada mkn dedak atau bodoh paling dalam.

      bukti kebodohan cacai najis adlh mngatakn siapa yg mahukan kebenaran adalah cacai dap mahupun tdm.
      Adkh rakyat biase xboleh mnyatakan ketidak puasan hati?
      Knp perlu dinyatakan pro tdm pro dap?
      Adkh bangsat sgt org melayu ni?

      Delete
    2. Ya... suatu hari nanti, siapa yang tak makan rasuah, tak menyeleweng akan digelar macai TDM.... sedih kan??
      Bila PM luar tabii, para pendedaknya pun jadi dua kali ganda luar tabii... baik berhenti saja jadi manusia....

      Delete
  6. Tulisan, idea dan pandangan di atas sudah cukup bagus.

    jika itu masih tidak dapat memberi kesedaran, tidak perlu lagi tambahan hujah.

    Nasihat terbaik, kurangkan makan dedak, itu saja cara mendapat hidayah.

    ReplyDelete
  7. Blogrrs lhin,ir dapigs laknatullah...
    Biar kami mkn dedak,jgn sj termakan babi peliharaan dapigs mcm kau bangsat..
    Haramjadah punya bloggers...
    Hina betul saudara seagama kau dalam diri kau...
    Bangsa blogers khinzir peliharaan dapigs laknatullah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko sanggup mkn dedak..
      Demi kekenyangan perut yg sementara..
      Tidak peduli masa depan bangsa melayu..
      Mnyokong org yg membusukkan dan merosakkan umno..
      Celaka sungguh

      Delete
  8. Manusia ni ada cara tersendiri menganalisis maklumat. Ada yang ambil direct fitnah sebagai berita benar. Ada yang ambil dari kelompok sendiri sahaja, yang datang dari lawan semua salah. Ada juga yang menganalisis, jika tiada bukti kukuh tidak akan ambil pendirian untuk percaya atau menolak, sehingga bukti2 baru diperoleh. Malangnya kumpulan2 berfikir ini digelar pemakan dedak. Mereka tiada pilihan malah dipaksa percaya sesuatu yang mereka belum pasti boleh mereka percaya. Kenapa mereka tidak diberi lebih peluang untuk berfikir dan menganalisis, sedangkan otak mereka masih boleh berfungsi. Sedang mereka berfikir, mereka sudah digelar pemakan dedak, sedangkan mereka langsung tidak memihak kepada siapa2 lagi. Kejamnya kumpulan protun dan antitun serta kumpulan pakatun....

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2.6b dlm akaun najis fitnah ke?
      42juta dlm akaun najis fitnah ke?
      Melayu bodoh mcm ni lah penghancur umno..
      Bangsat

      Delete
  9. pemakan dedak, hilang kemanusiaan, yang ada maki dan dusta

    ReplyDelete
  10. Deklarasi Taik Kucing...
    Tolong buktikan semua rakyat sokong..
    Tak ada apax pun berlaku
    Budak Darjah 6 pun bolih sengetkan gambar orang.....jangan tunjukkan kebanangan sendiri
    Selalunya orang yang dah tewas dan tiada peluru nak melawan mula melabelkan nama orang lain.....dah lupa kot Mahazalaim,Mahafiraun..tanyalah Mat Sabu,Dapsters dan Mahffuz dan sekarang bolih duduk satu meja....nak selamatkan Malaysia dari siapa pun tak tahu
    Yang kita tahu...
    TDM frust anak tak dapat pergi jauh jadi PM
    PKR....nak DSAI keluar jail
    DAP...nak lagakan orang Melayu
    PAN .....TAT [Tak Ada Target]...bodek DAP
    NGO......Kacau Daun....Batu Ronson
    Itu sebab deklarasi berjela tapi teliti betul,para 6 ke 30 hal 1MDB saja
    Makan Dedak....Protun cakap pada Projib....tak luak pun dan tak beri kesan
    Penyedut Kahak.....Kalau orang Projib beri title pada Protun tak apa kan,tak bolih marah,ini demokrasi namaya.Title ini bersempena Idol mereka telah berpaling 360 degree dan jilat kahak sendiri.....allright

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape bukti yg Tun M frust anak dia tak dpt gi jauh jadi PM? Kalo dia nak anak dia jd PM, masa zaman dia jd PM lg dia dah boleh susun la Mukhriz tu nak naik PM. Tp dia sendri tak bg anak2 dia aktif dalam politik semasa dia jd PM sbb dia ada prinsip dan tak nak org2 mcm kamu ni fitnah dia nak naikkan anak dia jadi PM. Tak malu ke kamu fitnah org tua yg byk berjasa kat negara ni? Kalo nak membodek pun agak2 la dol!

      Nak tanya sikit PM skang ni ade ke prinsip mcm Tun M? Anak gi clubbing kat Singapore sibuk nak jd DJ sampaikan DJ yg bertugas kecik hati sbb amik slot dia dan terus tak nak jd DJ kat club tu terus lepas ni. Bapak borek, anak rintik. Elok la tu teruskan la sokong org yg takde prinsip.

      Delete
    2. madey kecewa dia dah tiada apa apa lagi kepentingan dalam UMNO.. anak dia pun dah hilang jawatan dan dihalau ..itu punca dia keluar umno sebenarnya ..padahal sebelum ni dia mati mati mempertahankan UMNO dan BN sewaktu anak dia masih berkuasa di kedah

      Delete
  11. SOLIDARITI BERSAMA CITIZENS DECLARATION !!!
    SELAMATKAN MALAYSIA !!!
    arjuna waspada
    changkat lobak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu cerita apa bro...wa pun rakyat...tapi kaTun tak consult gua pun...tup tup sain saja..

      ..arjuna..
      ChangKat keledek

      Delete
  12. Apa ini KD.....Orang dia NGO Bersih 2 pun tak sokong deklarasi...Baca FMT
    Zakir
    Kalau nak tau banyak lagi pasal TDM frust...baca Blog The Barking Magpie,jangan baca Log Shahbudin aja...Penyedut Kahak

    ReplyDelete
  13. Maaf tuan anon 7:02, aku suka baca blog yang tidak dibayar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kluang Mammi..ambil lah ilmu dari siapa saja..walau pun musuh. .aku ingat ko cherodek..rupa2 nya ego macam karTun juga..he he hr

      Delete
  14. Barking Magpie dibayar ke......he...he
    Tak baik tuduh tak bukti
    What about Din Turtle,SOTB,The Scribe,APANAMA,AA.....saya pun bolih kata mereka dibayar....he..he
    No offence Tuan JD

    ReplyDelete
  15. madey dah nyanyuk dan sedang menuju kesesatan dipenghujung hidupnya.. mati bersama kafirharbi dan peliwat serta pemimpin2 yg tidak bermoral

    ReplyDelete