Thursday, March 17, 2016

APALAGI PRO TUN MAHU (?)

Dua perkara yang menarik sehari dua ini yang boleh dibanggakan...

Mercu Tanda WARISAN MERDEKA PNB tertinggi di Malaysia, tertinggi kedua di Asia... dalam cadangan.

Hutang Negara RM630.5B hampiri 55% KDNK...sudah berlaku pun, 2015.

Jangan cakap aku tak hargai kerajaan sekarang, syabas dan tahniah !!!

30 comments:

  1. Nk hargai atau tidak, X perlu britau satu dunia.... Keikhlasan sudah memadai.... Tp kalo dok jaja satu dunia keikhlasan.... X yah ckp lg lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa TDM mahu lagi ye....???

      Di hari Jumaat yg nulia ini, saya ingin jelaskan The Grand Old Statesman hanya mahu negara terus berjaya demi keamanan & kesejahteraan rakyat jelata. Tak malu ke kita bila hingga ke usia lanjut, beliau masih menabur bakti untuk meluruskan pentadbiran kerajaan yg sudah jauh tersasar & menyimpang. Pelbagai kejayaan, anugerah & pengiktirafan telah beliau kecapi dgn izin Allah SWT...sehingga di umur 91 tahun pun masih sihat, cergas, cerdas, berucap spontan tanpa teks, berani tampil ke depan tanpa bodyguards & kawalan polis.

      To cite an example of his World Class Contribution, I append hereunder an Acknowledgment/Appreciation bestowed to The One & Only Grand Old Statesman.

      An award ceremony was held at the International University of Sarajevo (IUS) on Friday May 17, 2013 and presented in recognition of a lifetime of achievements to H.E. Tun Dr. Mahathir Mohamad, Prime Minister of Malaysia from 1981 to 2003. "A Life time achievement award" for being a role model and a source of inspiration for the youth of Bosnia and Herzegovina in education and science, was presented to our distinguished guest by IUS Rector, Prof. Dr. Özer Çınar. Tun Dr. Mahathir, who was one of the most prominent political figures of Asia and around the world, stressed the importance of the role of education in developing countries, especially through the example of his own country. As proven friend of Bosnia-Herzegovina and its peoples, Dr. Mahathir acted as ambassador of peace, actively participated in defusing the conflict in B&H during the nineties and was also dedicated to reconstruction and development of our country. His role was very active in connecting the two countries through international business investment, and education, scientific research and other project. The Mayor of the New Town Municipality, Mr. Efendic who was once a student from B&H in Malaysia said: "I will stay connected to Malaysia and I will always love that country". He presented His Excellency with a letter of appreciation for the reconstruction of the primary school, "Ćamil Sijarić", which was completely destroyed during the war and rebuilt thanks to the help of Malaysia.

      In addition to receiving the lifetime achievement award and the letter of appreciation, two other awards have been given to H.E. Tun Dr, Dr. Mahathir: a certificate of appreciation presented by the Prime Minister, Mr. Suad Zeljković.

      Anon Kejora....what has Najib achieved other than scum & shame, widely known all over the globe...????

      Delete
    2. aku nak tanya ya ... tahu tak kehebatan Tun M menjaga Melayu? Hebat dan bijaksana Tun M. Moga Allah terus memberi hidayah dan keampunan kpd beliau.

      masa 22 tahun Tun M memerintah brapa kah kenaikan equity bumiputera

      a) 30%
      b)50.6%
      c)79.5%

      haa jawab soalan tu

      Delete
    3. 11:56 @ Kejora Liberal....

      Masih pengecut tikus anynoMOUSE ke...???
      Jika anda seorang pejuang tulen, tunjukkan kredibiliti kamu dgn nama sebenar bukan sembunyi di sebalik Tanpa Nama. Stop being a coward, will ya...!!!!

      Hanya kamu, Najib, Rosmah dan yg seangkatan & sewaktu yang masih jahil-degil menafikan realiti... sedangkan rakyat jelata & dunia luar mengiktiraf kehebatan jasa bakti The one And only Grand Old Statesman...Tun Dr Mahathir Bin Mohammed.

      Delete
  2. KD dah brapa banyak bodoh la kau ni.. pinjaman luar negara hanya 21 b yg lebihnya pinjaman dalam negara.. yg tongongnya korang pinjaman dlm negara bkn main forex macam tun m melingkup dibuatnya... bkn pinjaman 42 b lesap ni namanya otak taik kucing...

    baca balik detail pinjaman dari bank negara... kau ni kd bila la nak cerdik ya? pinjaman paling tinggi rakyat la bodoh... kau ingat rakyat beli keta besar pastu eks pkai duit bapak la ya.. bodoh piang la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cacai najis nk kate org bodoh..
      Kahkahkah..
      240 juta jimat dr potongan biasiswa cerita satu dunia..
      Kahkahkah..
      Buat bangunan nk ganti legasi mamak konon..
      Najis buat ape pun tetap najis

      Delete
    2. Anon 5.38;
      Awak ni pakar ekonomi mana eh yg boleh ulas hutang dlm negara dgn luar ni?awak tahu xkesan langsung hutang dlm negara meningkat yg awak dok bangga sgt ni?xde kesan ke hutang dlm negara naik mencanak mcm tu?klw nk disekolahkan,blh kluarkan hujah hutang dlm negara mbawa kebaikan kat sini...ok?

      Delete
    3. apa sahaja pinjaman tak bagus.., aku tak sokong pinjam la .. kd tahu la.

      .. aku maki ada la melayu bodoh bangang dan biol tahu meminjam ujung bulan maki najib psal duit tara...

      rakyat malaysia kne control pinjaman cuma bank negara agak biol sikit asyik buka luas2 pinjaman...

      p/s jgn lupa baca detail setiap hari melayu bankrap.. tapi malangnya rakyat malaysia bodoh tak mahu viralkan bab pinjaman dan bankrap psal apa tau? kalau pinjaman diketatkan tak dapek la den nak boli keta baru... itu la melayu duit pokai maki najib

      Delete
    4. Anon 8:57...

      Betul tuu... apatah lagi guna duit riba (ursury) Yahudi nrlalui oersekongkolan dgn banker yahudi Goldman Sachs. Ketahuilah ajaran kitab Taurat, Injil & Al Quran melarang & mengutuk urus niaga riba. Najib & Rosmah adalah punca musibah negara kerana keserakahan mereka terhadap duit hingga sanggup menipu, membohong, menganiaya, menindas, mencuri, menggadai jual negara dan sampai ke tahap membunuh.

      Delete
    5. othman kau ni gila ka?

      di dunia hari ni semua pinjaman riba ... bank islam yg dikatakan pinjaman islam pun riba ada bunganya tapi atas nama lain... kalau nak cerita ruba bkn najib seirang yg kena tau... nak tanya kau beli rumah dan kereta cash ke riba?

      kalau pinjaman tiada bunga itu baru islam ada faham... maknanya pinjam 100 bayar 100... tiada istilah kenaikan krn caj ada faham

      Delete
    6. Anon Kejora Liberal 12:00

      Hukum Allah SWT yg termaktub di dalam Taurat, Injil & Quran
      jelas mengharamkan urus niaga riba & pinjaman bunga (interest). Perbuatan sedemikian adalah kunci kemusnahan manusia. Manusia akan menjadi hamba kpd manusia, hamba kpd duit, hamba kpd duniawi. Hutang 1 emdebik plus bunga sampai kiamatpun tak akan tuntas malah akan membelenggu hingga negara akan dihahah semula oleh orang asing. The divine laws prescribed by Allah Almighty in all His Revelations pertaining to ursury is crystal clear & final.

      By the way, where is your credibility & righteosness.. Why still hiding behind 'Tanpa Nama'...?? Takut ke...pejuang jenis apa nie.. Saya yakin ribuan pembaca blog sedang memerhati & menilai anda.

      Delete
  3. Alhamdulillah, pagi Jumast dapat pahala percuma..

    Nasib baik, Tok Guru Jerlun dok pesan, hari Jumaat, banyak istighfar, banyak solat taubat..insyaAllah dapat petunjuk..dapat hidayah...

    Tak lah makan benda yang haram, tahu adab tahu maruah, hormat oorang tua, hormat ibu bapa, jangan conteng jasa bapa...

    Kes berat, kalau pagi Jumaat dok maki hamun sesama manusia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asal ade payment masuk semua gowtim..
      Akal dan maruah sudah kelongkang

      Delete
    2. oooo ari jumaat tak boleh maki ... yg kojo kau pagi prg siang malam pedajjal najib kerja dapat pahala la....

      setahu aku la cara nasihat dgn korang memang kne kasar klau tak
      bodoh memanjang.... jgn lupa baca balik detail pinjaman dari bank negara


      pinjaman luar negara itu maksudnya buat pinjaman dgn negara2 luar la macam tabung imf, jepun dan sbgnya...zaman tun m pinjam kat negara2 asing biasa la... ni zaman najib buat pinjaman dgn institusi pinjaman dalaman...


      cth macam ni 80% pinjaman adalah rakyat maknaya apa?
      rakyat beli keta@ rumah pinjam kat bank luar ka dalam negara? tentulah dlm negara..,

      p/s kd minta maaf la no psai terkasaq

      Delete
    3. Memang la kami bodoh sebab tu kami tak malu bertanya apa yang kami tak tahu dan tak faham kalau sapa2 ikhlas nak bagi penjelasan biarlah kami betul2 faham baru berkat jangan macam setengah orang tu dah la bodoh takut nak tanya nanti suru miss buat2 faham bila orang tanya apa yang dia faham maki orang yang tanya pulak ini yang dikata pandai tak bolih tumpang bodo tak bolih diajar

      Delete
    4. Chai 8.51 ni yang ajak bertumbuk?

      Delete
    5. Pedajal najis..kahkahkah..
      Siapa 0edajal masuk 2.6b dlm akaun dia dan hilang tanpa dikesan..
      Siapa pedajal masukkan duit src 42j dlm akaun dia..
      Kahkahkahkah..
      Najis pusing ikot mane pun xle elak.. sbb najis mmg najis

      Delete
  4. Tak lama lagi kita jadi macam negara GREECE.
    Hutang kerajaan melebihi KDNK.
    Sekarang baru 55%, beri Najib perintah lagi
    satu penggal,akan bertanbah lagi hutang jadi
    TRILLION.
    Kononnya hutan DALAM NEGARA.
    Tahu tak duit siapa yang diambil sebagai
    utang tu...?
    KWSP, TABUNG HAJI, PNB, PETRONAS dan
    bank-bank macam CIMB,MAYBANGK, RHB, dll
    Bila tak mampo bayar, duit dalam bank
    kering kontang.
    Nanti beratur nak keluarkan duit, macam
    yang berlaku di Greece.
    Orang yang cakap Najib utang dalam negar,
    takpa memang bodoh.
    Zaman Tun det, hutang negara cuma RM180
    BILLION tapi kita nampak rakyat diberi
    subsidi, biasiswa dalam & luar negara,
    ada lebohraya,ada petronas twin tower, ada
    jambatan pulau pinang ke2, ada pelabohan-
    pelabohan di Johor, kuantan, Port Kelang
    dibesarkan,ada cyberjaya,PuterJaya dan
    macam-macam lagi yang boleh dilihat dengan MATA.
    NAJIB.................??????
    Ada 1MDB yang utangnya dah 52 Billion,
    terpaksa jual asset negara untuk langsai utang.
    Belio jet pribadi, tiap bulan bershoping
    keluar negara.
    Rakyat dikenakan GST untuk bayar semua utang
    Najib 2.67 billion diambil from KWSP, utang jet
    pribadi dan lain-lain lagi.
    Nak suruh Najib jadi PM lagi satu penggal......????
    Alamatlah GST akan dinaikkan jadi 13% sebab
    utang bertambah kepada TRILLION bukan lagi BILLION!.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betu kata anda. Sekarang ni dia slow sikit sebab lubang dah pecah dan dia rasa rakyat dah marah, takut tersungkur dalam pru14 nanti.
      Tapi jika rakyat bagi bn menang besar pru14 nanti, nescaya najib akan bertambah riak dan dia anggap rakyat sokong apa yang dia buat, dah tentu gst akan dinaikan dan undang2 yang lebih ketat untuk melindunginya akan digubal. Orang yang keras kepala macam ni tak mustahil akan pegang jawatan sampai mampus selagi diberi mandat.

      Delete
    2. kita kena hentikan high speed rail ke singapore yg mahal tu. cuma org kelas atasan yg mampu naik train tu. ets kan dah nak diteruskan ke johor. so buat apa teruskan projek syok sendiri tu?

      Delete
  5. Kalau tak belajar ekonomi, boleh tak jangan nak kelirukan rakyat?
    Anda semua faham ke maksud hutang luar negara? Kerajaan berhutang ke?
    Buat la sedikit research, bukan dok teguk bulat2 apa yg berlegar dalam sosial media.

    Kenyataan media http://www.treasury.gov.my/pdf/pemberitahuan/siaran_akhbar_kedudukan_hutang_luar_negeri_malaysia_kekal_terurus.pdf

    "Daripada jumlah ini, sebanyak 42% merupakan pegangan sekuriti hutang dan deposit oleh bukan pemastautin; 37% adalah hutang sektor swasta; 10% hutang perusahaan awam; 9% adalah kredit perdagangan dan lain-lain pinjaman serta 2% adalah hutang luar pesisir Kerajaan Persekutuan"

    42% = pembeli bon (sekuriti hutang) + simpanan oleh warga asing di bank-bank seluruh negara. Tak kan nak halang warga asing simpan duit kat Malaysia?
    37% = hutang sektor swasta (hutang syarikat swasta yg menjadikan kerajaan sebagai penjamin, selain tu termasuk kerajaan perlu bayar pampasan sekiranya tidak benarkan syarikat konsesi lebuhraya yg diberikan zaman Dr M utk naikkan kadar tol / subsidi gas + minyak masak / pelajar swasta guna PTPTN - pinjam dulu bayar belum tentu)

    Definisi hutang kerajaan sentiasa berubah. Zaman Dr Mahathir berbeza definisi berbanding zaman sekarang. Siapa tentukan? Siapa kuasai ekonomi dunia? Dah study ke belum?

    lain kali rajin2 la buat research dan rajin2 mengaji. Aku terpanggil kerana fitnah depan mata dan aku ada sikit knowledge yg boleh share. Jangan semberono buat fitnah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. FITNAH ke utang Negara sekarang 630.5 BILLION.....?????
      Masa Tun Det berenti tahun 2003, it was 180 BILLION ONLY.
      Mana FITNAHNYA............?????
      Ini faktor pengurusan.
      Utang negara membayangkan kecekapan sesebuah
      negara dalam pengurusan.

      Delete
  6. Kenapa tak nak ulas Lim Guan Eng beli rumah dan lot tanah lebih rendah daripada harga pasaran? DS Khir Toyo masuk jel kerana kes serupa ni. Penjilat2 tak nak komen ke? Atau nak subahat sama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa khir toyo ahli umno boleh masuk jail tapi tidak DAP?
      Mana pihak berkuasa?
      Adakah DAP lg bkuasa drpd UMNO?
      Siapa yg berkuasa?
      Atau pun khir toyo masuk kerana permainan politik?

      Delete
    2. Dua-dua sama je.
      Sebab tu tak boleh berkuasa lama.
      Sepenggal dah cukup sebab penggal pertama tu,
      bekerja untuk rakyat.
      Najib ni, baru penggal pertama, dah
      bekerja untuk diri sendiri. Bagi dia
      sepenggal lagi, memang lingkup jadinya.
      Aku takkan undi baik DAP apatah lagi UMNO.
      Harap muncul BLOCK KEEMPAT sebab lock
      ketiga pun HAMPEH.

      Delete
  7. Singapore 105.60% daripada GDP tak nak citer ke? bukan ke korang jugak nak berkiblatkan Singapore? tak de dengar nak bankrap pun negara tu? sumber www.cia.gov

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa berkiblatkan spore?
      Najis?
      Dgn mngumpulkan hutang?

      Delete
    2. ko tahu asset pelaburan singapore banyak. temasek holding punya lebih 600 billion, emas 150 biliion us dollars. sbb tu amerika dan jepun yg hutangnya lg banyak x bankrap. malaysia mana boleh ikut depa, assets tak banyak mana, hutang berlonggok

      Delete
  8. 2:34 @ Anon Kejora Liberal...

    "42% = pembeli bon (sekuriti hutang) + simpanan oleh warga asing di bank-bank seluruh negara. Tak kan nak halang warga asing simpan duit kat Malaysia?"

    "Itulah padahnya bila dah termakan umpan Yahudi. Nampak sangat ilmu pengetahuan kamu hanya bersandar kpd propaganda rejim Najib yg tidak bermentaliti global tapi hanya sekadar bagai katak bawah tempurung. Perjanjian Syaitan TPPA adalah salah satu penyebab pentadbiran Najib tersungkur longlai ikut telunjuk USA/Yahudi bila Najib anak beranak dah termakan dan jolly katak duit pinjaman riba. Sempat kelepet masuk akaun peribadi laki bini pulak tu...!!! Only The Grand Old Statesman has the gut to tell off Uncle Sam and the Jews. On the contrary, the coward Crime Master Najib submit to their demand under obligation for receiving their filthy money. I can't imagine how come the existing govt allows APCO & Goldman Sach. How come..how come..and come...???

    By the way, hope you'll stop sneaking behind "Tanpa Nama" like a thieve.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete