Tuesday, July 24, 2018

DURIAN, MANGGIS, CEMPEDAK LEBIH MURAH SEBAIK SAHAJA PH PERINTAH, BUKAN KERANA PH PANDAI TETAPI MAKBUL DOA RAKYAT, RAHMAT ALLAH, BERAKHIRNYA KERAJAAN ZALIM..

108 comments:

  1. keceriaan rakyat (feel good factor) wajib d pupuk olih kerajaan PH hinggalah ke pru15.

    dlm pd itu janji2 melalui manifesto harus juga d tepati tidak kira berapa lama masa yg ia nya d perlukan. ketidakmampuan utk menyempurnakan nya perlu d malumkan secara telus kpd rakyat.

    harga barangan yg terkawal n pengujudan kerja d semua peringkat harus menjadi misi utama kerajaan sekarang.

    ReplyDelete
  2. Tajuk di atas sangat ringan, kebudak budakan tetapi sangat relevan untuk menilai kerasionalan cara berfikir orang Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg pasti.....Tingkah onar Najib & Rosmah serta BN-umno tak dapat keredhaan Illahi hingga tersebar seantero dunia tepekan-tepekan rasuah, korupsi, pecah amanah & songlapan terbesar dalam catatan sejarah dunia.

      Delete
    2. Nak tanya Tn Hj Labu sikit...

      Kat parlimen, MP parti mana paling ramai & MP parti cap munge Tn Haji Labu berapa orang?

      Ki kik kik...

      Delete
    3. Tn Hj Labu ni, baru perli sikit jer dah 'ca alif but'...
      Itu belum kena tibai pelakong lagi...
      Ki kik kik...

      Delete
    4. Parti cap munge perintah ker???
      Ki kik kik...

      Delete
    5. Terbalik kot...cap munge diperintah Ah Beng...
      Ki kik kik...

      Delete
  3. *UNTUK BANGSAKU MELAYU Dari: Shukri Abdullah*
    *( Pakar Motivasi Malaysia )*
    *Melayu Mundur Kerana Melayu !*

    *Memang mudah tuding jari kepada DAP*

    *Memang senang tuduh MCA atau MIC*

    *Betul ke Cina dan India yang* *menyebabkan Melayu mundur ?*

    *Melayu alpa.*
    *Melayu merempit.*
    *Melayu ambil dadah.*
    *Melayu gila hiburan.*
    *Melayu asyik berkonsert.*
    *Melayu gila K-Pop*

    *Di dewan* *- konsert, di padang-* *konsert,*

    *Di stadium - konsert, di TV - konsert.*

    *Hebat Melayu, dari Bintang Kecil ke Kilauan Emas !*
    *Dari baru lahir, sampai dah nak mati*

    *Angkara Cina dan India kah semua tu ?*

    *Memang banyak cerita Cina diskriminasi Melayu di dunia pekerjaan.*

    *Dalam sektor swasta mereka* *kuasai.*

    *Sukar anak Melayu nak naik* *pangkat.*

    *Dunia perniagaan mereka control.*

    *Payah peniaga Melayu nak mencelah sama.*

    *Kita tidak kata Cina dan India 100% tidak bersalah.*

    *Tetapi Melayu juga ada* *diskriminasi Cina dan India !!*

    *Kita berkata, dimana Melayu boleh kawal kenapa Melayu tidak kawal.*

    *Kenapa Melayu tak kawal hiburan hingga melekakan remaja Melayu.*

    *Hingga kini bukan saja remaja Melayu*

    *Mak bapak Melayu pun asyik dengan hiburan*

    *Barangkali tok dan tok wan Melayu juga !*

    *Bukan saja anak kecil, datuk dan nenek Melayu pun menyanyi.!*

    *Pun bergencok.*
    *Pun berlenggang.*
    *Pun lupa diri.*

    *Jadi kalau ramai pelajar Melayu tak tau solat.*

    *Kalau lagi ramai yang tau solat tak bersolat.*

    *Terlalu ramai tak pernah jemaah di mesjid,*

    *Salah Cina dan India lagi ????*

    *Siapa perintah negara setakat ini .... Cina dan India ?*

    *Siapa kesemua PM setakat ini .... Cina dan India ?**

    *Siapa semua hampir kesemua MB-KM setakat ini ... Cina dan India?*

    *Siapa majoriti ketua2 jabatan setakat ini ... Cina dan India ?*

    *Siapa ketua Polis dan ketua Tentera setakat ini ... Cina dan India ?*

    *SEKARANG ini mari kita pakat perbaiki diri kita.*
    *Perbaiki bangsa kita.*
    *Perbaiki amalan agama kita*
    *Perbaiki anak muda kita*.
    *Perbaiki pelajar kita*

    *Dengan menoleh ke dalam diri kita*

    *Dengan muhasabah kesilapan kita*

    *Dengan ikhlas dengan kekurangan kita*

    *Dengan usaha perhebatkan bangsa kita.*

    *Hanya Melayu yang Islam boleh maju kedepan.*

    *Melayu yang Melayu sukar, lambat dan tak nampak jalan !*
    *Lihat dalam Islam*

    *Kita diajak berjaya 15 kali sehari,* *450 kali sebulan, 5400 kali setahun.*

    *Kan berkemundang "Haiyya 'alal Falaah"*

    *Dua kali dalam azan, sekali dalam iqamah ... 5 kali sehari.*

    *Mari berjaya.*

    *Come to success.*

    *Tetapi "Haiyya 'alal Falah" didahului dengan "Hayya 'alal Solah"*

    *Maksudnya berjaya ikut acuan Islam.*

    *Mari bersolat, mari berjaya.*

    *Come to solat, come to success.*

    *Rumusan:*
    *Renung bangsa sendiri.*
    *Tengok amalan agama bangsa sendiri.*
    *Teliti kesilapan & kealpaan bangsa sendiri.*
    *Muhasabah bangsa sendiri.*

    *Apabila kita asyik tuduh Cina dan India*

    *KIta tambah dengan Kadazan dan Iban*

    *Kita Melayu, kita Muslim lupa perbaiki diri kita.*

    *Itu salah kita selama ini.*

    *Usah beralasan lagi.*

    *Mari kita sama-sama cari jalan keluar.*

    *Ayuh Melayu yg mengaku ISLAM... sama-sama fikir, sama-sama renung.*
    *Sama-sama bertindak dengan bijaksana.*

    ReplyDelete
  4. Bila PH perintah, tumbuh-tumbuhan pun jadi subur?
    Dah sesat teruk cik Kluangmanis LGBT ni!
    Auw...auuww...auuwww...
    Tak kuaser I tau...
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xkuasa jgn dtg baca dan komen.
      Apa bodoh sgt cacai najis.

      Komen tanpa isi menonjolkan lg kebodohan najis dlm memimpin dan mencari sokongan

      Delete
  5. Ptg kelmarin, anak saudara saya pergi memancing kat singai dapat siakap 3 ekor. Jual, dapat dekat RM100.
    Rasanya rezeki dia tu sebab PH perintah.
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun nak berkongsi satu kisah. Beberapa minggu selepas PH memerintah, pihak polis telah menggeledah rumah seorang tokoh ternama dan menjumpai harta benda yg berlimpah ruah. Bahkan jumlah brg kemasnya saja dah mengalahkan harta Ahmad Albab di dalam gua. Rasanya rezeki org kaya itu terdedah pun sebab PH perintah.

      Delete
  6. Saya sahkan kenyataan sdr KD tentang pohon-pohon yang berbuah selepas PH menang.

    Di tanah rumah ibu mertua saya ada sepohon pokok durian dan juga manggis.

    Pohon durian ini telah ditanam hampir 20tahun yang lampau tetapi tidak pernah berbuah.

    Tiba-tiba dalam sebulan selepas PH menang buahnya betul-betul menjadi. Hampir setiap hari ada satu, dua atau tiga biji yang luruh.

    Demikian juga pohon manggis. Seingat saya selama hampir 10ahun yang lepas saya tak pernah melihat pohon manggis ini berbuah. Tiba-tiba sebulan selepas PH menang ia benar-benar berbuah.

    Dan saya berani sahkan kedua-dua pohon manggis dan durian ini buahnya benar-benar menjadi dengan isi yang sangat sedap.

    Di Kedah ada tempat yang menjual ikan kembong (disebut temenung) pada harga 10 sen seekor. Ia bermakna tangkapan ikan yang sangat banyak sehingga perlu dijual sehabis murah agar ikan tidak busuk.

    Dan dengan harga semurah itupun nelayan dan penjual masih meraih untung yang besar. Pengguna lebih-lebih lagilah.

    Adakah rahmat ini berkaitan dengan kemenangan PH? Pandangan ilmu memang tidak akan mengaitkan keduanya, tetapi pandangan hikmah tidak boleh menolak faktor 'rahmat Allah' turun selepas PH menang adalah berkaitan dengan kemenangan PH dan tumbangnya UmNo-BN itu sendiri.

    In shaa Allah kemenangan PH (Pakatan Harapan) akan membawa kepada kemenangan satu lagi PH (Panji Hitam).

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ost John. Nanti bila Bg Non jadi PM, lagi sakan pokok buah- buahan mertua ostat tu berbuah. Sabar je tunggu.

      Delete
  7. Sepupu sata pelihara kucing baka import, British Short Hair. Seekor anak kucing tu dia jual dgn harga RM1500. Selalu kucing dua lahirkan 2 ekor anak je, tapi baru2 ni lahir 4 ekor anak. Nanti kalau jual dapatlah RM6000.
    Rezeki sebab PH perintah.
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
  8. Kawan saya tahan pukat di Sungai minggu lepas, dapat ikan lampam 1 guni, 20 kg lebih. Sebelum ni dia dapat tak sampai 10 kg pun sehari.
    Rezeki bertambah in disebabkan PH perintah.
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seguni ikan lampam tak berapa hebat kalau nak dibandingkan dgn cerita satu individu itu memiliki duit berguni2 sampai mesin mengira naik panas utk mengira jumlahnya.
      Ini pun terdedah sebab PH perintah.

      Delete
  9. Anak adik saya yg darjah 3 tu selalunya asyik dapat nombor corot dlm kelas. Tapi bagi peperiksaan pertengahan tahun sebelum cuti Sem 1, dia dapat nombor 5. Begitu mendadak pencapaian akademik dia.
    Peningkatan yg sangat ketara ini adalah disebabkan PH perintah.
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nombor 5 pun tak hebat. Ada satu org tu dapat nombor 1. Org putih cukup kagum, panggil dia M01. Ini terdedah sebab PH nak perintah.

      Delete
  10. Abang ipar saya tanam mempelam jenis Harumanis sebanyak 100 pokok. Pokok2 itu kelihatan seperti tidak mahu meninggi walau pun pelbagai baja dia bubuh. Ramai orang cakap tempat dia tanam itu, tanahnya tak sesyai.
    Tetiba dlm bulan puasa tahun ini, semua pokok2 itu naik subur melonjak tinggi.
    Mesti pokok2 itu menyubur sebab PH perintah.
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
  11. Adik saya pelihara sepasang ayam serama. Selama 2 tahun dia pelihara, ayam betina itu tidak mahu bertelur. Tetiba dlm pertengahan bulan Mei tahun ini, ayam itu bertelur sebelas biji dan semuanya menetas.
    Kesuburan ayam dia itu adalah kerana PH perintah.
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
  12. Pak Leh kat kampung bapak saya pelihara seekor beruk bertujuan untuk ambil upah panjat kelapa. Walau pun telah lama dia mengajar beruk itu, ia tetap berdegil tidak mahu memulas buah kelapa bila dibawa memanjat. Pak Leh sangat keciwa, hampir saja dia nak pergi lepaskan beruk itu ke dlm hutan. Tetiba dlm pertengahan bulan Mei tahun ini beruk itu tidak berdegil lagi. Setiap hari Pak Leh mendapat upah yg banyak hasil beruk dia panjat kelapa.
    Mesti rezeki Pak Leh ini sebab PH perintah.
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebaik PH memerintah, bakal2 Haji kita pun dapat merasakan nikmat 'adem segar' bila buat julung kali jemaah dapat bekalan penghawa dingin di khemah2 di tengah2padang pasir yg panas terik.

      Delete
    2. Tn Hj Labu ni bila nak pijak kaki ke Mekah?

      Kah kah kah kah kah kah kah kah kah...

      Tak kan PH perintah, Tn Hj Labu tak dapat gi Mekah...?
      Ki kik kik...

      Delete
    3. Ada seorang tua keturunan Melayu liberal di Felda Taib Andak. Asal usul keluarga mereka ini dari Singapura. Masa di Singapura, bapa dia antor belajar di sekolah Kristian. Dia memang jahil langsung bab agama Islam. Dia lebih mendalami agama Kristian dan Hindu.
      Namun dalam sehari dua ini dia dah nak mula belajar tentang Islam dan al-Quran dan juga ingin nak pergi ke Mekah jika ada sesiapa mahu taja.
      Kesedaran orang tua jahil liberal pluralist ini mungkin sebab PH perintah.
      Ki kik kik...

      Delete
  13. Pak Long saya memelihara beberapa ekor lembu di kampung. Kesemua lembunya itu kurus walaupun diberi makan cukup. Dia pergi merujuk ke Jabatan Veterinar untuk mendapat bantuan. Doktor Veterinar bersama beberapa orang pegawai datang memeriksa dan mendapati lembu2 Pak Long saya itu tiada apa2 penyakit.
    Dgn tetiba, pada pertengahan tahun ini, kesemua lembunya itu menjadi gemuk.
    Mesti lembu2 itu sihat kerana PH perintah
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
  14. Adik ipar saya mengalami sakit misteri. Puas mertua saya bawa pergi berubat, bukan sahaja di hospital kerajaan dan swasta, bahkan secara perubatan alternatif dan tradisional, namun sakit adik ipar saya itu tak juga sembuh. Wang dah habis beribu-ribu. Hampir sahaja dia putus asa...awal tahun 2018 ini dia tidak lagi bawa adik ipar saya itu berubat.
    Tetiba dlm hujung bulan Mei, adik ipar saya sembuh dari sakitnya itu dan terus sihat semula.
    Keajaiban yg berlaku ini mesti sebab PH perintah.
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
  15. 2 tahun yg lepas, seorang kawan saya mengusahakan tanaman kelapa klon jenis MATAG. Malang menimpa, pokok2 kelapanya itu diserang oleh kumbang2 perosak. Daun2 kelapa itu menjadi kering dan layu dan pokok2 seperti hendak mati semuanya. Dia beli anak2 benih itu di Perak dgn harga RM10 sepokok. Kalau semua 500 pokok itu mati, dia akan rugi RM5000 atas benih sahaja, tidak termasuk kos pembajakan, membuat parit, baja dan racun. Kalau dikira semuanya, dia akan rugi lebih dari RM10,000.
    Walau pun pelbagai jenis racun dia gunakan, keadaan tetap tidak berubah.
    Dgn tetiba, pada awal bukan Jun tahun ini, kesemua pokok2 kelapa itu pulih dan tumbuh dgn subur mendadak. Kumbang2 perosak itu pun dah tiada lagi.
    Mesti kumbang2 itu mati atau lari disebabkan PH perintah.
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
  16. Rahmat Allah datang bukan kerana PH menang. PH sangat kerdil lemah dan serba kekurangan.

    Tetapi atas keruntuhan sebuah kerajaan yang zalim.

    Dan muncullah mereka yang masih ingin menegak dan mempertahankan sebuah kerajaan yang telah Allah runtuhkan.

    Siapa kita untuk menasihati mereka ini, hatta takdir Allah pun mereka bantah dan lawan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DURIAN, MANGGIS, CEMPEDAK LEBIH MURAH SEBAIK SAHAJA PH PERINTAH...???

      Cik Kluangmanis tak usahlah nak putar pusing...
      Ki kik kik...

      Delete
  17. Hanya kerana taksub pada sebuah nama, sebuah parti - mereka mengejek ngejek dan mempersenda ketetapan Allah.

    Kun fayakun.. Menang atau kalah, sekadar Allah katakan, jadilah.. Akan semuanya jadilah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya kerana taksub pada sebuah nama, sebuah parti - mereka mengejek ngejek dan mempersenda ketetapan Allah...memang betul & saya sangat setuju...

      Lihat ungkapan ini:

      "DURIAN, MANGGIS, CEMPEDAK LEBIH MURAH SEBAIK SAHAJA PH PERINTAH"

      Kejadian alam beserta tumbuh-tumbuhan di dalamnya, subur atau tak subur...tak ada kena mengena dgn parti atau agama cik Kluangmanis oi...

      Kalau tidak, Allah tak bagi lah limau tumbuh dgn subur di Israel sehingga mereka mengeksport ke merata dunia....

      Delete
    2. Bila dah taksub, babi pun boleh jadi halal...

      Delete
    3. Begitu juga analoginya. Sama ada Melayu jadi bangsat atau tak jadi bangsat, tak ada kena mengena dengan UMNO. Setiap anak Adam ada rwzeki masing2 bukan kat tangan UMNO. Bahkan dedak yg dimamah cytro itu pun bukannya datang dari UMNO.

      Delete
  18. Ada seorang blogger tu boleh berfikir secara sangat bijak dan membuat penakkulan dgn sangat cekap. Dia mampu membuat korelasi 'kesuburan pokok buah-buahan dlm sebuah negara itu dgn parti yg memerintah negara itu'.

    Kebijaksanaan blogger ini dgn tetiba mungkin disebabkan PH perintah.

    Kah kah kah...

    ReplyDelete
  19. Mana pergi ostat KBB tomato jin mata tojeng?

    Tak nak ulas ke fatwa 'pemakan babi cerdik, pemakan lembu pulak bodo'?
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
  20. Yang menyebabkan semua terjadi adalah sebab umno. Dan najib . menyebabkan hilang kepercayaan rakyat .. bila negara musnah sibuk nak salahkan Kerajaan baru.. harga kelapa sawit ada cycle . 5 tahun naik dan 5 tahun turun .. mana ada harga komoditi sentiasa naik . Ada demand dan supply .. tahun 1998 ekonomi merundum tapi harga kelapa sawit naik .. takde sape pun yang bising ..

    ReplyDelete
  21. Pak Harun mengusahakan kebun jagung. Awal tahun ini teruk juga dia menjirus jagung2nya itu dengan menggunakan air paip kerana air dalam parit dan telaga yg dikorek sekitar kebun itu kering akibat kekurangan hujan dan kemarau.
    Namun keadaan berubah sekelip mata pada hujung bulan Mei apabila hujan turun dengan kerap boleh dikatakan setiap hari. Pak Harun merasa sangat lapang dengan keadaan ini.
    Hujan yg kerap turun mulai bulan Mei tahun ini adalah disebabkan PH perintah.
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
  22. Sepupu isteri saya mengusahakan ternakan ikan air tawar. Dia memelihara ikan tilapia. Agak malang, ikan2nya dijangkiti sejenis fungus air yg menyebabkan sirip ikan2 itu hancur. Ikan2 itu hanya membesar di bahagian kepala dan badan menjadi kempis tidak berisi. Kalau hendak dipasarkan, dah pasti tidak laku.
    Walau pun dia sudah meminta khidmat bantuan jabatan perikanan, masalah fungus itu masih tak dapat diatasi.
    Namun dgn tetiba, baru2 ini semua ikannya menjadi sihat semula dan membesar seperti biasa. Kalau tiada apa aral melintang, awal bulan hadapan ikan2 itu sudah boleh dipasarkan.
    Masalah fungus air yg menyerang ikan itu tetiba terurai bila PH perintah.
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
  23. Untuk cik Kluangmanis, kalau tak ada apa modal nak tulis, lebih baik duduk diam2 saja atau baca Quran atau kitab. Kalau tulis semata-mata takut miss dedak dan tulisannya pula merapu, buat ditibai & pelakung dek orang sahaja.
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
  24. Surah al-Baqarah, ayat 22:

    ٱلَّذِى جَعَلَ لَكُمُ ٱلۡأَرۡضَ فِرَٰشً۬ا وَٱلسَّمَآءَ بِنَآءً۬ وَأَنزَلَ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءً۬ فَأَخۡرَجَ بِهِۦ مِنَ ٱلثَّمَرَٲتِ رِزۡقً۬ا لَّكُمۡ‌ۖ فَلَا تَجۡعَلُواْ لِلَّهِ أَندَادً۬ا وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ (٢٢) 

    Dialah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya) dan diturunkanNya air hujan dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa). (22) 

    Komen:

    Allah menurunkan hujan dari langit bagi menyuburkan tumbuhan dan tanaman.
    Allah larang menyekutukan Dia dgn benda2 lain misalnya, parti yg memerintah sesebuah negara.

    Wallaahu 'aklaam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik ust Melayu Kampung.

      Kita sebagai orang Islam handaklah yakin bahawa apa saja kejadian samada rahmat atau musibat, rezeki atau bala, semuanya adalah atas kehendak dan rencana Allah.

      Sungguh menyedihkan bila ada orang terlalu taksub dgn parti yg memerintah sehingga sanggup mengatakan kemewahan buah-buahan tempatan terjadi kerana parti itu memerintah.

      Mereka ini bukan sahaja tahap Islam liberal bahkan sudah sesat dari segi aqidah.

      Tidak hairanlah bila puak2 ini secara terang-terangan menyokong aktiviti LGBT di negara ini.

      Astaghfighullaahal 'adziimm...

      Delete
    2. Yg tuhan suka tuhan bagi balasan yg baik...kalo tuhan tak suka tuhan bagi bala...mcm umno tumbang tu atas kehendak tuhan...

      Delete
    3. Ostat KBB tomato,

      Antara Israel dgn Palestin tu Tuhan lebih suka Israel lah yer...???
      Sebab itu Tuhan bagi Israel menang yer...???

      Khaarrkk...ptuiihh...hanciinngg...

      Delete
    4. Sekali lagi nak tanya ost KBB tomato jin mata tojeng...

      Dlm perang Uhud, Tuhan lebih suka puak kafir lah berbanding Rasulallah yer...???
      Sebab itu Tuhan bagi tentera Rasulallah kalah dgn kafir yer...???

      Khaarrkk...ptuiihh...hanciinngg...

      Delete
    5. Ternyata sangat cetek & dangkal pemikiran orang2 yg jahil & tak beriman...

      Delete
    6. Ki kik kik...
      Ost KBB jin mata tojeng & Tn Hj Labu tomato elok pergi berguru dgn ost Muhahil penjaga semua agama...

      Delete
    7. Melayu Kampung jelas tidak dapat membezakan di antara ayat umum dan ayat khusus.

      Ayat di atas adalah umum kepada subjek Allah sebagai pemberi rezeki. Ia tiada kaitan dengan subjek keberkatan yang diturunkan oleh Allah kepada manusia disebabkan kebaikan manusia.

      Ayat khusus yang punya kaitan dengan subjek keberkatan yang diturunkan kepada manusia disebabkan kebaikan manusia adalah seperti berikut:-

      وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ

      "Dan sekiranya penduduk sebuah negeri itu beriman, maka kami akan bukakan kepada mereka keberkatan daripada langit dan bumi".
      (Al-A'raaf :96).

      Daripada pangkal ayat 96 surah Al-a'raf di atas adalah jelas bahawa mengaitkan sesuatu keberkatan daripada hasil langit dan bumi di sesebuah negeri dengan iman dan kebaikan penduduk sesebuah negeri mempunyai dalil dan sumber yang sah. Hanya sahaja ia tidak boleh dijadikan bukti yang sahih kerana hakikat sesuatu keberkatan itu hanyalah ada pada Yang Maha Kuasa.

      Sebab itu di dalam komen saya di atas saya sebutkan daripada sudut pandangan ilmu ia tidak berkaitan tetapi daripada sudut pandangan hikmah ia tidak bertentangan dan malahan berkemungkinan.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    8. Mcm ayat pasal kaum Nabi Luth juga lah yer ost John. Ia ayat umum tidak di khususkan kpd Bg Non.
      Tapi tak apa, tak lama lagi dah Bg Non nak jadi PM.

      Delete
  25. Kenapa sebahagian sahaja tajuk yang di ulas?
    Kalau bersyahadah pun.. Kena habiskan, barulah sempurna maksudnya..

    Bukan kerja kita mendoakan keburukan pada orang lain..
    Tetapi apakah terlepas mereka yang membalik balikan bahasa dan mengejek ngejek Allah..

    ReplyDelete
  26. Seblm PH perintah najib dan zahid dikerusi kerajaan ...berkat PH perintaah najib dan zahid dikerusi pembangkang...

    Berkat PH perintah polis jumpa ratus juta wang di rumah najib...

    ReplyDelete
  27. Surah al-Baqarah, ayat 14:

    وَإِذَا لَقُواْ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ قَالُوٓاْ ءَامَنَّا وَإِذَا خَلَوۡاْ إِلَىٰ شَيَـٰطِينِهِمۡ قَالُوٓاْ إِنَّا مَعَكُمۡ إِنَّمَا نَحۡنُ مُسۡتَہۡزِءُونَ (١٤)

    Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: Kami telah beriman dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula: Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang yang beriman). (14) 

    Komen:

    Di depan orang2 Islam/Melayu, mereka janji mcm2 hingga ke bulan bintang. Bila mereka kembali kpd syaitan mereka, DAP...lain pula jadi ceritanya puak2 Melayu munafiq ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuhan bagi bala kekalahan kpd umno supaya berfikir dan mahasabah...jangan banyak bodohkan melayu..

      Aku dan rakyat selesa minyak tak naik gst 0..adekah cai suka beli minyak mahal dan bayar gst?...

      Delete
    2. Biler minyak nak turun reger ost KBB tomato jin mater tojeng?
      Ki kik kik...

      Delete
  28. Replies
    1. Itu cara berfikir orang2 yg jahil & tak beriman.
      Nabi kalah dlm perang Uhud tapi tidak full stop.
      Manakala puak2 kafir menang sekejap tapi tidak berterusan...

      Delete
    2. Ada nak tanya sikit...
      Sejak bila ost KBB tomato jin bertanduk mata tojeng ni jadi nelayan...?
      Ki kik kik...

      Delete
  29. Dah makin teruk, parah & rosak orang2 Melayu penyokong kerajaan tomato yg terlalu taksub dgn KERA-jaan pujaan mereka itu sehingga melupai soal aqidah dan keimanan.

    Sehinggakan seorang pencacai yg selalu memberi hujah ala keagamaan dan mirip 'ostat' itu percaya pohon durian mertuanya yg tak pernah berbuah 20 tahun kini berbuah kerana PH memerintah. Pohon manggis yg 10 tahun tak berbuah juga kini dah berbuah kerana PH memerintah, katanya. Ikan kembung pula, katanya terlalu banyak hingga turun harga 10 sen seekor kerana PH memerintah.
    Astaghfirullaahal'adziim...

    Tak mustahil selepas ini pencacai itu akan datang bawa cerita baru, kakak iparnya yg dah berkahwin 20 tahun tak dapat anak, kini dapat anak kembar 3 bila PH perintah. Atau datuk saudara lelakinya yg dulu bujang tak ada jodoh kini berkahwin 4 bila PH memerintah.

    Petanda dunia hampir kiamat, di mana tahap kekufuran orang Islam melebihi kekufuran orang2 kafir. Orang2 kafir pun, walau pun tidak bersyahadah, percaya semua yg terjadi adalah atas kehendak tuhan mereka.

    Pencacai yg saya sebutkan tadi memang agak mahir bermain dengan ayat2 Quran, namun harus kita ingat bahawa orang Kristian dan Yahudi juga ramai yg mendalami ilmu al-Quran setaraf dgn orang2 Islam tapi bukan bertujuan untuk memperjuangkan Islam, sebaliknya untuk memerangi Islam.

    Sedih dan malang sekali. Dah tiada tempat lagi untuk mengadu perbuatan mempermainkan Islam ini kerana menteri yg dilantik untuk jaga Islam sama sahaja style nya dgn pencacai tadi. Dia lebih berminat untuk menjaga syi'ah, LGBT dan agama lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejuang Melayu.

      'Ostat' pencacai tu memang seorang munafiq besar.
      Sang peliwat yg baru habis menjalani hukuman penjara itu, dulunya kemain teruk dicerca caci dan dihina nya. Namun kini, bila dia tahu sang peliwat tu bakal nak jadi PM, kemain lagi di puji-puja nya.

      Delete
    2. Saya baru baca komen Pejuang Melayu yang ini.

      Tuduhan ini telah saya jawab secara ilmiah berdasarkan dalil. Melayu Kampung dipersilakan menjawab balas dengan dalil .

      john doeWednesday, July 25, 2018 12:03:00 AM

      Melayu Kampung jelas tidak dapat membezakan di antara ayat umum dan ayat khusus. 

      Ayat di atas adalah umum kepada subjek Allah sebagai pemberi rezeki. Ia tiada kaitan dengan subjek keberkatan yang diturunkan oleh Allah kepada manusia disebabkan kebaikan manusia. 

      Ayat khusus yang punya kaitan dengan subjek keberkatan yang diturunkan kepada manusia disebabkan kebaikan manusia adalah seperti berikut:-

      وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ 

      "Dan sekiranya penduduk sebuah negeri itu beriman, maka kami akan bukakan kepada mereka keberkatan daripada langit dan bumi".
      (Al-A'raaf :96).

      Daripada pangkal ayat 96 surah Al-a'raf di atas adalah jelas bahawa mengaitkan sesuatu keberkatan daripada hasil langit dan bumi di sesebuah negeri dengan iman dan kebaikan penduduk sesebuah negeri mempunyai dalil dan sumber yang sah. Hanya sahaja ia tidak boleh dijadikan bukti yang sahih kerana hakikat sesuatu keberkatan itu hanyalah ada pada Yang Maha Kuasa. 

      Sebab itu di dalam komen saya di atas saya sebutkan daripada sudut pandangan ilmu ia tidak berkaitan tetapi daripada sudut pandangan hikmah ia tidak bertentangan dan malahan berkemungkinan. 

      Wallahu a'lam.

      Delete

      Delete
    3. Maaf, bukan 'Melayu Kampung' tetapi 'Pejuang Melayu' kononnya.

      Delete
  30. Surah Al-A'raf, ayat 57/58:

    وَهُوَ ٱلَّذِى يُرۡسِلُ ٱلرِّيَـٰحَ بُشۡرَۢا بَيۡنَ يَدَىۡ رَحۡمَتِهِۦ‌ۖ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَقَلَّتۡ سَحَابً۬ا ثِقَالاً۬ سُقۡنَـٰهُ لِبَلَدٍ۬ مَّيِّتٍ۬ فَأَنزَلۡنَا بِهِ ٱلۡمَآءَ فَأَخۡرَجۡنَا بِهِۦ مِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٲتِ‌ۚ كَذَٲلِكَ نُخۡرِجُ ٱلۡمَوۡتَىٰ لَعَلَّكُمۡ تَذَڪَّرُونَ (٥٧) وَٱلۡبَلَدُ ٱلطَّيِّبُ يَخۡرُجُ نَبَاتُهُ ۥ بِإِذۡنِ رَبِّهِۦ‌ۖ وَٱلَّذِى خَبُثَ لَا يَخۡرُجُ إِلَّا نَكِدً۬ا‌ۚ ڪَذَٲلِكَ نُصَرِّفُ ٱلۡأَيَـٰتِ لِقَوۡمٍ۬ يَشۡكُرُونَ (٥٨)

    Dan Dialah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan ia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya). (57) Dan negeri yang baik (tanahnya), tanaman-tanamannya tumbuh (subur) dengan izin Allah dan negeri yang tidak baik (tanahnya) tidak tumbuh tanamannya melainkan dengan keadaan bantut. Demikianlah Kami menerangkan tanda-tanda (kemurahan dan kekuasaan) Kami dengan berbagai cara bagi orang-orang yang (mahu) bersyukur. (58)

    Komen:

    Allah menerangkan bahawa negeri yg baik & subur tanahnya, tumbuhan akan lebih mudah tumbuh dan berbuah. Bukan disebabkan negeri itu diperintahkan oleh sesiapa.
    Mengatakan pepohon buah-buahan lebih banyak buah bila PH memerintah adalah sesuatu yg fasiq.

    ReplyDelete
  31. Terbaik ustad Melayu Kampung.

    Kesuburan tanah adalah dipengaruhi oleh perubahanan cuaca. Perubahan iklim dan cuaca pula adalah ketentuan dari Allah Ta'ala, bukan nya disebabkan oleh siapa yg memerintah di situ.

    Makin terkedu ler 'ostat' pencacai tomato haprak tu...
    Ki kik kik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menafikan secara total kaitan sesuatu pemerintahan dengan keberkatan yang turun dari langit sebagai barakah bukan saja menyalahi maksud jelas daripada surah al-a'raf : 96 tetapi juga menyalahi prinsip tabarruk di dalam amalan ahlussunnah waljamaah.

      Di dalam hadith Nabi tentang pemerintahan Imam Al-Mahdi ada diceritakan tentang bumi yang menjadi subur sebagai tanda keberkatan pemerintahannya. Maka menafikan kewujudan prinsip keberkatan daripada pemerintahan juga menyalahi hadith Nabi berkenaan perkara ini.

      Kemudian ada pula seseorang yang turut tidak memahami prinsip am dan khas telah memetik ayat 22 surah al-baqarah dan mengatakan bahawa berdasarkan ayat tersebut mengatakan keberkatan turun melalui pemerintah adalah ibarat menyekutukan Allah. Ini komennya :-

      (Allah menurunkan hujan dari langit bagi menyuburkan tumbuhan dan tanaman.
      Allah larang menyekutukan Dia dgn benda2 lain misalnya, parti yg memerintah sesebuah negara).

      Ini adalah prinsip kaum Wahabi yang menyamakan tabarruk sebagai menyekutukan Allah. Ia adalah fahaman yang tertolak di dalam ahlussunnah waljamaah.

      Di dalam ahlussunnah waljamaah prinsip tabarruk iaitu keberkatan daripada orang-orang yang melakukan kebaikan bukanlah penyekutuan kepada Allah.

      Hanya sahaja ia tidak boleh dianggap sahih melainkan bagi para anbiyak dan orang-orang yang telah terbukti memiliki karamah para awliya'.

      Yang pastinya tiada sesiapa pun di antara mereka ini yang telah dan mampu menafikan sememangnya bumi Malaysia ini kelihatan bertambah subur dan hasil lautnya juga bertambah selepas tumbangnya UmNo-BN dan Tun Mahathir menerajui pentadbiran negara.

      Ada pula bagi si dia yang memperolok-olokkan biarkanlah kerana memperolok-olokkan itu adalah kaedah orang-orang yang jahil berhujah.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. Astaghfirullaahal'adziimm...

      Bumi jadi subur & hasil laut bertambah kerana BN tumbang? Kerana TDM perintah negara?

      Ini bukan tabarruk tapi terburuk...tahap beruk...

      Delete
  32. Elok lah kalau ostat KBB Jin Mata Tojeng, Tn Hj Labu & Ostat Pencacai Tomato pergi berguru dgn al-ostat hifzuddin Mujahil...

    Owh...lupa lak...ajak sekali cik Kluangmanis LGBT...

    Ki kik kik...

    ReplyDelete
  33. Surah al-A'raf, ayat 102:

    وَمَا وَجَدۡنَا لِأَڪۡثَرِهِم مِّنۡ عَهۡدٍ۬‌ۖ وَإِن وَجَدۡنَآ أَڪۡثَرَهُمۡ لَفَـٰسِقِينَ (١٠٢)

    Dan Kami tidak mendapati bagi kebanyakan mereka sebarang janji (yang ditepati), dan Kami tidak mendapati kebanyakan mereka melainkan orang-orang yang fasik. (102)

    Komen:

    Allah Ta'ala meletakkan orang2 yg tidak menepati janji sebagai orang2 yg fasiq.
    Itulah sebabnya mufti negeri Perlis, Dr MAZA mengatakan perbuatan menipu pengundi (tidak menunaikan janji2 dlm manifesto PRU) adalah berdosa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahabat-sahabat,

      Sekiranya tidak menunaikan janji disebabkan wujud kekangan akan menjadikan seseorang itu munafik maka semua orang yang pernah melakukan perkara-perkara berikut akan menjadi munafik :-

      1. Sampai lewat ke tempat kerja padahal sudah berjanji dengan majikan ketika mula diterima bekerja akan patuh pada masa.

      2. Terlewat membayar instalment kepada bank padahal sudah memasuki kontrak tentang tarikh instalment akan dibayar.

      3. Terlewat membayar sewa rumah padahal sudah berjanji dengan tuan rumah tarikh tertentu untuk membayar sewa.

      Adakah wajar seseorang itu jatuh di dalam kategori munafik hanya disebabkan kegagalan menunaikan sesuatu janji disebabkan wujud kekangan padahal ia mempunyai iltizam yang penuh untuk menunaikan janji tersebut?

      Berikut ialah tulisan saya di blog KD tentang munafik tulen. Saya kongsikan di sini.

      john doeSunday, September 24, 2017 12:22:00 AM

      RE : PPBM; KAUM YG BERMUFARAQAH (siri 3/6)
      --------------------

      Mari lihat satu hadith yang bersifat 'seal' tentang ciri-ciri munafik. 

      "4 ciri barangsiapa ada padanya maka ia adalah munafik tulen. Barangsiapa yang memliki sebahagian darinya maka padanya sebahagian ciri munafik sehingga ia tinggalkannya. Apabila diberi amanah ia khianat, apabila bercakap ia dusta, apabila berjanji ia mungkir, dan apabila berdebat ia fujur'. (Sahih Bukhari) 

      Berkenaan dengan ciri-ciri khianat, dusta dan mungkir janji pada UmNo tak perlu dihuraikan lagi. Sudah lenguh jari2 pejuang siber dan sudah berbuih mulut pejuang lisan membangkitkan tntng UmNo yg sgt banyak mungkir janji, berdusta dan khianati amanah. 1MDB, FELDA dan MARA hanya sebahagian drpdnya. Kita skip bhgn fakta sbb ia sangat jelas Siapa yang mahu nafikan sila sumpah laknat 'UmNo tidak pernah melakukan mana-mana satu pun di antara 3 itu".

      Ciri ke-4 telah seal sifat munafik pada UmNo iaitu fujur bila berdebat. Fujur adalah melampaui batas. Kefujuran UmNo sampai ke peringkat mewujudkan kumpulan A9 yang kerjanya hanya mempertahankan pembohongan, kemungkiran dan pengkhiantan UmNo iaitu 3 sifat munafik yg pertama. Sesungguhnya inilah kerja fujur.

      Saya telah pernah menghuraikan tentang 3 kaedah golongan pembenci kebenaran di dalam AlQuran dan ciri2 mereka iaitu:-

      1. Memperolokkan seperti Musyrikin (Al-Hijr : 94-95);

      2. Beralasan seperti Nasrani (Ali Imran : 60-61);

      3. Memutar belit lidah seperti Yahudi (An-Nisa : 46)

      Ketiga-tiga ciri ini wujud pada geng A9. Malah ada di antara mereka yg memiliki kesemuanya serentak. Sangat jelas sehingga tak perlu dihuraikan lagi. Beranikah ahli A9 bersumpah laknat menafikannya? 

      Ada yang akan berkata setiap individu adalah di atas character masing2. Ini benar sekiranya mereka bergerak bersendirian tapi di dalam hal A9 mereka kumpulan yang terancang sifatnya selain berbayar. Sebagai sebuah kumpulan dengan matlamat yg sama penanggungan setiap ahli adalah sama. Mereka adalah sebahagian dari satu skim penipuan mega yang diketuai oleh Presiden UmNo sendiri. 

      "Dan demkianlah Kami adakan di dalam setiap negeri itu orang2 yg besar dosanya sehingga mereka menipu di dalam negeri itu. Dan tiadalah mereka menipu melainkan diri mereka sendiri sedang mereka tidak sedar" Al-An'am : 123.

      Sekiranya mempunyai kesemua 4 ciri munafik sebagai sebuah pertubuhan masih tidak diterima sebagai definisi 'orang-orang yg berpaling drpd agamanya' sebagaimana yg disebut Al-Maidah : 54, maka mari lihat bukti yang lebih nyata lagi sifatnya iaitu mengambil kaum kafir sbg wali.

      Wallahu a'lam.

      Delete
  34. 61 tahun bukan sahaja tidak menunaikan janji malah menipu dan merompak rakyat.
    Tolong tanya dr maza neraka jahanam mana yg layak untuk puak ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Admin KD.

      Bukan ke dlm 61 tahun itu, lebih separuh tempoh itu Mahathir ada di dlm nya dan 22 tahun Mahathir di dalamnya sebagai ketua.

      Tanya juga Dr Maza, neraka jahanam mana yg layak untuk Mahathir.

      Kah kah kah.

      Delete
    2. Agaknya dlm tempoh 22 tahun itu, cik KD LGBT ni pun dah banyak tumpang sakau...
      Boleh juga tanya Dr MAZA, neraka jahanam tingkat mana yg paling layak untuk KD LGBT ini...
      Ki kik kik...

      Delete
  35. Surah Al-Ankabut, ayat 62/63:

    ٱللَّهُ يَبۡسُطُ ٱلرِّزۡقَ لِمَن يَشَآءُ مِنۡ عِبَادِهِۦ وَيَقۡدِرُ لَهُ ۥۤ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ بِكُلِّ شَىۡءٍ عَلِيمٌ۬ (٦٢) وَلَٮِٕن سَأَلۡتَهُم مَّن نَّزَّلَ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءً۬ فَأَحۡيَا بِهِ ٱلۡأَرۡضَ مِنۢ بَعۡدِ مَوۡتِهَا لَيَقُولُنَّ ٱللَّهُ‌ۚ قُلِ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ‌ۚ بَلۡ أَڪۡثَرُهُمۡ لَا يَعۡقِلُونَ (٦٣)

    Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan menyempitkan (rezeki itu) baginya; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (62) Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: Siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu Dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya? Sudah tentu mereka akan menjawab: Allah. Ucapkanlah (wahai Muhammad): Alhamdulillah (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak memahami (hakikat tauhid dan pengertian syirik). (63) 

    Komen:

    Mereka yg musyrik akan mengatakan Allah yg memberi rezeki tetapi mereka tidak memahami di sebalik pengakuan mereka itu. Bahkan ada yg sampai ke tahap syirik hingga sanggup mengatakan rezeki yg lebih itu kerana di bawah perintah kerajaan tertentu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu Kampung jelas tidak dapat membezakan di antara ayat umum dan ayat khusus.

      Ayat di atas adalah umum kepada subjek Allah sebagai pemberi rezeki. Ia tiada kaitan dengan subjek keberkatan yang diturunkan oleh Allah kepada manusia disebabkan kebaikan manusia.

      Ayat khusus yang punya kaitan dengan subjek keberkatan yang diturunkan kepada manusia disebabkan kebaikan manusia adalah seperti berikut:-

      وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ

      "Dan sekiranya penduduk sebuah negeri itu beriman, maka kami akan bukakan kepada mereka keberkatan daripada langit dan bumi".
      (Al-A'raaf :96).

      Daripada pangkal ayat 96 surah Al-a'raf di atas adalah jelas bahawa mengaitkan sesuatu keberkatan daripada hasil langit dan bumi di sesebuah negeri dengan iman dan kebaikan penduduk sesebuah negeri mempunyai dalil dan sumber yang sah. Hanya sahaja ia tidak boleh dijadikan bukti yang sahih kerana hakikat sesuatu keberkatan itu hanyalah ada pada Yang Maha Kuasa.

      Sebab itu di dalam komen saya di atas saya sebutkan daripada sudut pandangan ilmu ia tidak berkaitan tetapi daripada sudut pandangan hikmah ia tidak bertentangan dan malahan berkemungkinan.

      Menafikan secara total kaitan sesuatu pemerintahan dengan keberkatan yang turun dari langit sebagai barakah bukan saja menyalahi maksud jelas daripada surah al-a'raf : 96 tetapi juga menyalahi prinsip tabarruk di dalam amalan ahlussunnah waljamaah.

      Di dalam hadith Nabi tentang pemerintahan Imam Al-Mahdi ada diceritakan tentang bumi yang menjadi subur sebagai tanda keberkatan pemerintahannya. Maka menafikan kewujudan prinsip keberkatan daripada pemerintahan juga menyalahi hadith Nabi berkenaan perkara ini.

      Kemudian ada pula seseorang yang turut tidak memahami prinsip am dan khas telah memetik ayat 22 surah al-baqarah dan mengatakan bahawa berdasarkan ayat tersebut mengatakan keberkatan turun melalui pemerintah adalah ibarat menyekutukan Allah. Ini komennya :-

      (Allah menurunkan hujan dari langit bagi menyuburkan tumbuhan dan tanaman.
      Allah larang menyekutukan Dia dgn benda2 lain misalnya, parti yg memerintah sesebuah negara).

      Ini adalah prinsip kaum Wahabi yang menyamakan tabarruk sebagai menyekutukan Allah. Ia adalah fahaman yang tertolak di dalam ahlussunnah waljamaah.

      Di dalam ahlussunnah waljamaah prinsip tabarruk iaitu keberkatan daripada orang-orang yang melakukan kebaikan bukanlah penyekutuan kepada Allah.

      Hanya sahaja ia tidak boleh dianggap sahih melainkan bagi para anbiyak dan orang-orang yang telah terbukti memiliki karamah para awliya'.

      Yang pastinya tiada sesiapa pun di antara mereka ini yang telah dan mampu menafikan sememangnya bumi Malaysia ini kelihatan bertambah subur dan hasil lautnya juga bertambah selepas tumbangnya UmNo-BN dan Tun Mahathir menerajui pentadbiran negara.

      Ada pula bagi si dia yang memperolok-olokkan biarkanlah kerana memperolok-olokkan itu adalah kaedah orang-orang yang jahil berhujah.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. Astaghfirullaahal'adziimm...

      Bumi jadi subur & hasil laut bertambah kerana BN tumbang? Kerana TDM perintah negara?

      Ini bukan tabarruk tapi terburuk...tahap beruk...

      Delete
  36. Melayu Kampung jelas tidak mempunyai disiplin ilmu yang betul apabila menyangkal pada satu subjek khusus.

    Ia telah memberikan satu ayat yang berbentuk umum tentang Allah sebagai pemberi rezeki. Tiada sesiapa menafikan Allah adalah pemberi rezeki yang mutlak.

    Saya telah menjawab dengan memberikan ayat khusus di mana Allah sendiri telah berjanji memberikan keberkatan daripada langit dan bumi apabila penduduk sesebuah negeri itu beriman. Ia adalah jelas pada ayat 96 surah al-a'raf. Inilah dalil khusus apabila membicarakan subjek keberkatan daripada Allah bersumber daripada kebaikan manusia.

    Melayu Kampung kemudian terus memberikan ayat-ayat AlQuran yang lain yang bersifat umum tentang Allah sebagai pemberi rezeki tanpa sedikit menyangkal ayat yang saya bawakan mengenai keberkatan yang Allah sendiri akui dan janjikan.

    Dalil yang umum tidak boleh menyangkal sesuatu dalil yang khusus.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  37. Patutlah ramai penyokong2 parti tomato sangat menyebelahi LGBT, rupa-rupanya mereka punya 'ostat' berfahaman fasiq, syirik dan munafiq...
    Mintak simpang malekat 44...

    ReplyDelete
  38. Saja nak tanya ostat John tomato...

    Bagaimana pula hukum bila kita mengangkat peliwat jadi pemimpin negara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diharap ostat john tak beri jawapan, 'dia tak liwat lagi bila BN tumbang & TDM terajui pentadbiran negara...'
      Ki kik kik...

      Delete
  39. Ost John munafiq kata tanah di negara ini jadi subur kerana TDM mengetuai pentadbiran negara. Hingga durian mertuanya yg 20 tahun tak pernah berbuah tetiba berbuah. Agaknya bila TDM retire nanti dan DSAI naik jadi PM, pokok durian mertuanya itu akan terencat terbantut dan terus tak berbuah lagi.
    Bukan setakat fahaman ini syirik dan sesat, bahkan sudah ke tahap bodoh bahalol piang.
    Sudah lah menteri agama liberal jaga semua agama, pengikut pula ostat jahil haprak fasiq.
    Rosak Malaysia baru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. John tomato pak angguk arigato...
      Haip haip haip...
      Ki kik kik...

      Delete
    2. Ostat fasiq otak dangkal
      Bodoh piang pendek akal
      Nak duga laut kail sejengkal
      Terus sepi dah habis bekal
      Ki kik kik...

      Delete
    3. Begitu taksub & fanatik ostat John tomato dgn TDM sehingga mengatakan orang tua itu yg membawa rahmat kpd alam ini, bukan Allah Ta'ala.

      Agaknya dia bershalawat pun bunyi mcm lain...Allauhumma shalli 'ala saiyidina Maha...mazhab syi'ah baru Malaysia baru...

      Astaghfirullahal 'adziimm...

      Delete
    4. Begitu lah jadinya bila ketaksuban & nafsu mengatasi akal & aqidah...

      Memetik semula kata2 admin KD:
      "
      Hanya kerana taksub pada sebuah nama, sebuah parti - mereka mengejek ngejek dan mempersenda ketetapan Allah."

      Betul lah KD, pencacai tomato kat atas itu menjadi satu contoh yg amat jelas.

      Delete
  40. Ini ayat quran yg ost John tomato petik:

    وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ

    "Dan sekiranya penduduk sebuah negeri itu beriman, maka kami akan bukakan kepada mereka keberkatan daripada langit dan bumi".
    (Al-A'raaf :96).

    Apa yg cuba dimaksudkan oleh ost tomato ini ialah, setelah Mahathir memerintah maka seluruh rakyat negara ini terus jadi beriman. Lalu Allah pun membuka keberkatan rahmat kepada negara ini.

    Tapi apa yg kita dapat lihat, rakyat bukan semakin beriman, bahkan semakin longgar iman sehingga LGBT diperjuangkan.

    Agaknya mertua ostat tomato ini dulunya tak beriman kot. Sekarang baru beriman, sebab itu pokok duriannya berbuah.

    Kah kah kah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini langsung tidak menyangkal. I rest my case.

      Delete
    2. I rest my case ker atau I loose my case...?

      Kah kah kah.

      Ostad John tomato fasiq tertewas dgn ustad Melayu Kampung...

      Delete
  41. Surah al-an'aam, ayat 14:

    قُلۡ أَغَيۡرَ ٱللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِيًّ۬ا فَاطِرِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَهُوَ يُطۡعِمُ وَلَا يُطۡعَمُ‌ۗ قُلۡ إِنِّىٓ أُمِرۡتُ أَنۡ أَڪُونَ أَوَّلَ مَنۡ أَسۡلَمَ‌ۖ وَلَا تَڪُونَنَّ مِنَ ٱلۡمُشۡرِكِينَ 

    Katakanlah (wahai Muhammad): Patutkah aku mengambil (memilih) pelindung yang lain dari Allah yang menciptakan langit dan bumi dan Dia pula yang memberi makan dan bukan Dia yang diberi makan? Katakanlah: Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menjadi orang yang pertama sekali menyerah diri kepada Allah (Islam), dan (aku diperintahkan dengan firmanNya): Jangan sekali-kali engkau menjadi dari golongan orang-orang musyrik itu. (14) 

    Komen:

    Allah sahaja tempat kita berlindung dan mengharap rahmat, bukannya parti atau ketua yg memerintah. Kesuburan pokok buah-buahan adalah kurniaan Allah...bukan kerana TDM seperti yg percayai oleh sdr John Doe yg menghampiri golongan musyrik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik ustad Melayu Kampung.

      Agaknya, bagi John tomato tu, Mahadey menjadi dia punya pelindung dan memberi dia makan.
      Sebab itu dia beriaya-iya mempertahankan hujah bahawa tanah di negara ini tetiba jadi subur kerana Mahadey memerintah.

      Ostat tomato fasiq wal sesat...
      Ki kik kik...

      Delete
    2. Masih menggunakan kaedah yang sama, memberikan ayat-ayat umum tentang Allah sebagai pemberi rezeki mutlak tanpa menyangkal hakikat bahawa secara khusus Allah sendiri telah menjanjikan keberkatan kepada sesebuah negeri daripada langit dan bumi akibat kebaikan manusia di dalam negeri itu. Ia langsung tidak menyangkal dan tidak mampu menyangkal pada topik ini.

      Malahan lebih teruk lagi mempertahankan kaedah wahhabi yang menyamakan mempercayai wujudnya keberkatan sebagai sama dengan pelakuan syirik.

      I rest my case.

      Delete
    3. I rest my case ker atau I loose my case...?

      Kah kah kah.

      Ostad John tomato fasiq tertewas dgn ustad Melayu Kampung...

      Delete
    4. Ost John tomato ni mcn Tn Hj Labu & ost KBB jin mata tojeng juga ler...
      Mula2 mari nak tunjuk hebat, kena dua tiga bijik, terus 'ca alif but'

      Kah kah kah

      Delete
    5. Sekali dengan admin, Kluangmanis LGBT belah cabut lesap menghilang...

      Kah kah kah kah kah kah kah kah

      Delete
  42. 4 serangkai geng liberal pluralist sesat dah berasap angkat kaki...

    Tn Hj Wak Labu Tempe
    Kera Bapuk Bodo jin mata tojeng
    Ostat John tomato munafiq fasiq
    Cik Kluangmanis LGBT

    "PH & Mahadey membawa berkat rahmat sekelian alam..."

    Kah kah kah...

    ReplyDelete
  43. Surah Ar-Rad, ayat 3/4:

    وَهُوَ ٱلَّذِى مَدَّ ٱلۡأَرۡضَ وَجَعَلَ فِيہَا رَوَٲسِىَ وَأَنۡہَـٰرً۬ا‌ۖ وَمِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٲتِ جَعَلَ فِيہَا زَوۡجَيۡنِ ٱثۡنَيۡنِ‌ۖ يُغۡشِى ٱلَّيۡلَ ٱلنَّہَارَ‌ۚ إِنَّ فِى ذَٲلِكَ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّقَوۡمٍ۬ يَتَفَكَّرُونَ (٣) وَفِى ٱلۡأَرۡضِ قِطَعٌ۬ مُّتَجَـٰوِرَٲتٌ۬ وَجَنَّـٰتٌ۬ مِّنۡ أَعۡنَـٰبٍ۬ وَزَرۡعٌ۬ وَنَخِيلٌ۬ صِنۡوَانٌ۬ وَغَيۡرُ صِنۡوَانٍ۬ يُسۡقَىٰ بِمَآءٍ۬ وَٲحِدٍ۬ وَنُفَضِّلُ بَعۡضَہَا عَلَىٰ بَعۡضٍ۬ فِى ٱلۡأُڪُلِ‌ۚ إِنَّ فِى ذَٲلِكَ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّقَوۡمٍ۬ يَعۡقِلُونَ (٤)

    Dan Dialah yang menjadikan bumi terbentang luas dan menjadikan padanya gunung-ganang (terdiri kukuh) serta sungai-sungai (yang mengalir) dan dari tiap-tiap jenis buah-buahan, Dia jadikan padanya pasangan: Dua-dua. Dia juga melindungi siang dengan malam silih berganti. Sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang (mahu) berfikir. (3) Dan di bumi ada beberapa potong tanah yang berdekatan (tetapi berlainan keadaannya); dan padanya ada kebun-kebun anggur dan jenis-jenis tanaman serta pohon-pohon tamar (kurma) yang berumpun dan yang tidak berumpun; semuanya disiram dengan air yang sama dan Kami lebihkan buah setengahnya dari setengahnya yang lain (pada bentuk, rasa dan baunya). Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang-orang yang (mahu) berfikir serta memahaminya. (4)

    Komen:

    Semuanya dari Dia, Allah yg Maha Kaya & Maha Pencipta, bukan dari kerajaan PH atau dari pentadbiran yg diketuai TDM.

    Tanda2 kekuasaanNya ini hanya boleh dirasai & dilihat oleh orang2 yg mampu berfikir, bukan mereka yg taksub jumud.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik, ustad Melayu Kampung!

      Mcm inilah yg dikatakan ustad.
      Mengkaji alQuran secara menyeluruh.

      Bukan mcm ost John tomato fasiq yg harap memusing-musing & memutar-mutar ayat yg sama itu sahaja.

      Delete
  44. Surah Ar-Rad, ayat 16 :

    قُلۡ مَن رَّبُّ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ قُلِ ٱللَّهُ‌ۚ قُلۡ أَفَٱتَّخَذۡتُم مِّن دُونِهِۦۤ أَوۡلِيَآءَ لَا يَمۡلِكُونَ لِأَنفُسِهِمۡ نَفۡعً۬ا وَلَا ضَرًّ۬ا‌ۚ قُلۡ هَلۡ يَسۡتَوِى ٱلۡأَعۡمَىٰ وَٱلۡبَصِيرُ أَمۡ هَلۡ تَسۡتَوِى ٱلظُّلُمَـٰتُ وَٱلنُّورُ‌ۗ أَمۡ جَعَلُواْ لِلَّهِ شُرَكَآءَ خَلَقُواْ كَخَلۡقِهِۦ فَتَشَـٰبَهَ ٱلۡخَلۡقُ عَلَيۡہِمۡ‌ۚ قُلِ ٱللَّهُ خَـٰلِقُ كُلِّ شَىۡءٍ۬ وَهُوَ ٱلۡوَٲحِدُ ٱلۡقَهَّـٰرُ (١٦)

    Bertanyalah (wahai Muhammad): Siapakah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan langit dan bumi? Jawablah: "Allah". Bertanyalah lagi: Kalau demikian, patutkah kamu menjadikan benda-benda yang lain dari Allah sebagai Pelindung dan Penolong, yang tidak dapat mendatangkan sebarang manfaat bagi dirinya sendiri dan tidak dapat menolak sesuatu bahaya? Bertanyalah lagi: Adakah sama, orang yang buta dengan orang yang celik? Atau adakah sama, gelap-gelita dengan terang? Atau adakah makhluk-makhluk yang mereka jadikan sekutu bagi Allah itu telah mencipta sesuatu seperti ciptaanNya, sehingga ciptaan-ciptaan itu menjadi kesamaran kepada mereka? Katakanlah: Allah jualah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu, dan Dialah Yang Maha Esa, lagi Maha Kuasa. (16) 

    Komen:

    Allah menegaskan bahawa hanya dia yang memelihara langit dan bumi.

    Adalah tidak patut kita mengambil benda lain sebagai pelindung atau penolong, misalnya menganggap parti memerintah atau ketua kerajaan yang membawa rahmat dan berkat rezeki.

    ReplyDelete
  45. Surah Ibrahim, ayat 32-34 :

    ٱللَّهُ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ وَأَنزَلَ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءً۬ فَأَخۡرَجَ بِهِۦ مِنَ ٱلثَّمَرَٲتِ رِزۡقً۬ا لَّكُمۡ‌ۖ وَسَخَّرَ لَكُمُ ٱلۡفُلۡكَ لِتَجۡرِىَ فِى ٱلۡبَحۡرِ بِأَمۡرِهِۦ‌ۖ وَسَخَّرَ لَكُمُ ٱلۡأَنۡهَـٰرَ (٣٢) وَسَخَّرَ لَكُمُ ٱلشَّمۡسَ وَٱلۡقَمَرَ دَآٮِٕبَيۡنِ‌ۖ وَسَخَّرَ لَكُمُ ٱلَّيۡلَ وَٱلنَّہَارَ (٣٣) وَءَاتَٮٰكُم مِّن ڪُلِّ مَا سَأَلۡتُمُوهُ‌ۚ وَإِن تَعُدُّواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ لَا تُحۡصُوهَآ‌ۗ إِنَّ ٱلۡإِنسَـٰنَ لَظَلُومٌ۬ ڪَفَّارٌ۬ (٣٤)

    Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi dan menurunkan hujan dari langit lalu mengeluarkan dengan air hujan itu buah-buahan untuk menjadi makanan bagi kamu dan Dia yang memberi kemudahan kepada kamu menggunakan kapal-kapal untuk belayar di laut dengan perintahNya, juga yang memudahkan sungai-sungai untuk kamu (mengambil manfaat darinya). (32) Dan Dia juga yang menjadikan matahari dan bulan sentiasa beredar, untuk kepentingan kemudahan kamu dan yang menjadikan malam dan siang bagi faedah hidup kamu. (33) Dan Dia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya. (34)

    Komen:

    Buah-buahan yang banyak adalah rezeki yang didatangi Allah.
    Malangnya ada manusia yang menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya, dengan mengatakan ianya datang kerana pemerintahan kerajaan baru dan berkat dari seorang ketua pemerintah yang berkuasa.

    ReplyDelete
  46. Surah An-Nahl, ayat 11:

    يُنۢبِتُ لَكُم بِهِ ٱلزَّرۡعَ وَٱلزَّيۡتُونَ وَٱلنَّخِيلَ وَٱلۡأَعۡنَـٰبَ وَمِن ڪُلِّ ٱلثَّمَرَٲتِ‌ۗ إِنَّ فِى ذَٲلِكَ لَأَيَةً۬ لِّقَوۡمٍ۬ يَتَفَڪَّرُونَ (١١)

    Dia juga menumbuhkan bagi kamu dengan sebab hujan itu tanaman-tanaman dan pokok-pokok zaitun dan tamar (kurma) serta anggur dan juga dari segala jenis buah-buahan. Sesungguhnya yang demikian mengandungi satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi kaum yang mahu berfikir. (11) 

    Komen:

    Tumbuh atau tidak tumbuh pokok. Berbuah atau tidak berbuah, banyak atau sedikit, semuanya adalah di atas kehendak dan keizinan Allah.
    Semuanya menjadi bukti kekuasaanNya bagi orang2 yang mahu berfikir dan tidak taksub kepada kekuasaan lain, misalnya menganggap ianya berkat dari sebuah pemerintahan atau ketua pemerintah tertentu.

    ReplyDelete
  47. Terbaik! Bravo, ustad Melayu Kampung!

    Kauw kauw punya pukulan...

    Memang tak akan terlawan lah ost John tomato. Dia hanya main pusing-pusing ayat 95 surah ala'raf saja, tapi ustad bawa mari ayat dari merata surah.
    Macam ini baru ler layak untuk berdakwah.
    Ini, si tomato, hanya harap bersandar satu ayat, lepas itu putar belit kata-kata sambil menyelit sepatah dua ungkapan sastera Arab untuk mengelirukan pembaca.
    Udah tu, bila terbelit & terkedu, dituduhnya ustad wahabiyah pulak.
    Ki kik kik kik

    ReplyDelete
  48. Surah Al-Hajj, ayat 63:

    أَلَمۡ تَرَ أَنَّ ٱللَّهَ أَنزَلَ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءً۬ فَتُصۡبِحُ ٱلۡأَرۡضُ مُخۡضَرَّةً‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ۬ (٦٣)

    Tidakkah engkau melihat bahawa Allah telah menurunkan hujan dari langit, lalu menjadilah bumi ini hijau subur (dengan sebabnya)? Sesungguhnya Allah Maha Halus serta lemah-lembut (urusan tadbirNya), lagi Maha Mendalam pengetahuanNya (akan hal-ehwal sekalian makhlukNya). (63)

    Komen:

    Allah dengan tegas menerangkan bahawa bumi menjadi hijau subur kerana hujan yg diturunkanNya dari langit.

    Adalah fasiq dan syirik bagi mereka yg mengatakan bumi negara kita ini dengan tiba-tiba menjadi subur kerana kerajaan baru yg memerintah atau kerana kita ada ketua pemerintah yg baru yg boleh mendatangkan berkat rahmat.

    ReplyDelete
  49. Makin bertambah terkedu ler ost John tomato fasiq.
    Ustad Melayu Kampung dah kasi sekolah dia kauw kauw punya.
    Dah tak berani nak menjawab lagi ost jahil haprak ni.
    Agaknya dia pergi berjumpa minta tolong dari tok gurunya, al-hifzuddin ost Mujahil penjaga semua agama, untuk bantuan cari ayat2 Quran nak lawan balik dengan ustad Melayu Kampung.

    Ki kik kik...

    ReplyDelete
  50. Woww...memang dahsyat lah ustad Melayu Kampung.

    Dibawanya dalil tentang kesuburan tanah dari pelbagai surah.

    Albaqarah, alA'raf, alankabut, arrad, an'aam, annahl, Ibrahim, alhajj...

    Memanglah bukan layak pencacai John Doe untuk berhujah dengan ustad ini.

    John Doe hanya beri ayat tentang Allah buka keberkatan bagi penduduk yang beriman (ayat 96 surah ala'raf).
    Kemudian dia kata keberkatan itu tiba bila PH berkuasa & TDM mengetuai pentadbiran negara.

    Persoalannya, adakah semua calon2 PRU parti PH yg menang itu termasuk TDM sendiri benar-benar beriman hingga Allah mendatangkan rahmat dari langit.
    Atau pun, adakan dengan tiba2 penduduk negara ini jadi beriman bila PH menang PRU?

    Memang jelas dan nyata dangkalnya dalil hujah John Doe dan juga terserlah kejahilan dan aota putar belit ostat puak PH tomato ini.

    ReplyDelete
  51. Terima kasih sdr Anon dan sdr Pejuang Melayu.

    Janganlah pula saya dipuji begitu tinggi melangit. Bukanlah saya ini terlalu pandai, cuma ada lah sedikit ilmu yang Allah Ta'ala berikan untuk saya sebarkan kepada kita sesama Islam. Saya seperti merasa bertanggung jawab untuk memberi penjelasan kepada mereka yang nampak macam terpesong aqidah akibat dari terlalu taksubkan kepada seseorang. Rasa macam berdosa pulak kalau tak ditegur dan biarkan golongan itu terus tenggelam dalam kesesatan.

    Tentang saudara kita John Doe itu, janganlah pula terlalu teruk dicemuh dan dihina. Walau pun kita tahu ilmu pengetahuannya dalam al-Quran tidak lah begitu mendalam, sekurang-kurangnya dia ada kecenderungan untuk berjinak-jinak dan mendekati kitab suci ini, cuma mungkin tidak kena caranya.
    Dia menyedut ayat2 Quran secara memilih, iaitu dicari dan bentangkan ayat2 yg dapat menyokong parti politik pilihannya. Kalau dalam bahasa kasar, dia itu jenis ustad politik.

    Marilah kita sama2 mendoakan agar saudara kita John Doe itu akan mendapat petunjuk dan hidayah dari Allah. Semoga Allah akan membimbing dia ke jalan yg benar serta keluar dari jalan kesesatan yg dilaluinya selama ini.

    ReplyDelete
  52. Cukuplah satu peringatan, urusan hidayah kerja Allah.

    Tidak ada satu kerugian pun bagi kita, tidak jadi kudis jika mereka engkar dan berdusta..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasal 61 tahun & neraka jahannam tu, cik KD tak jawab pun?
      Ki kik kik...

      Delete