Monday, July 16, 2018

HADAM, kalau belum...

Ada dua situasi yang mahu dipertontonkan. .

Situasi pertama..
Seorang pemimpin sedang mengimami jemaah dalam salah satu solat wajib sehingga selesai dengan sempurna.
Semasa berwirid dan berzikir, imam telah kentut kuat dan berbau busuk,  imam turut sedar apa yang sedang berlaku,  dia meneruskan zikir .. Makmum telah menegur imam..
Jemaah A: Saya dengar imam kentut
Jemaah B: Saya tercium bau busuk selepas imam kentut
Jemaah C: Saya perhatikan imam juga sedar apa yang berlaku
Jemaah D mengulangi teguran ABC kepada imam...

Apa jawapan imam?
Kentut membatalkan wudhuk tetapi tidak membatalkan zikir.
Zikir tanpa wudhuk bukan satu dosa,  cuma pahalanya berkurangan
Solat tadi masih kekal sah

...

Situasi kedua
Seorang pemimpin sedang mengimami sebuah solat wajib berjemaah. Di dalam solat dia terkentut dengan sedar tetapi meneruskan solat hingga selesai diikuti dengan zikir...
Dalam situasi tadi,  ada makmum yang mufarrakah,  ada yang tidak. .
Makmum telah menegur imam selepas semuanya selesai..
Jemaah A: Saya dengar imam kentut..
Jemaah B: Saya tercium bau busuk selepas imam kentut..
Jemaah C: Saya perhatikan imam juga sedar apa yang berlaku..
Jemaah D: Mengulangi dan mengingatkan imam apa yang berlaku dan teguran ABC..

Apa jawapan imam?
Saya kentut tetapi saya rasa tiada bunyi..
Tadi tu saya istilahkan buang angin bukan kentut
Kalau saya batalkan solat,  tentu menyusahkan makmum,  saya sayang makmum semua..
Saya pernah tanya pak arab,  kata mereka,  awak pemimpin yang baik,  berjiwa rakyat,  memadai bayar dam dan  hantar jemaah menunaikan haji,  mereka sedia maafkan..

Jemaah yang menegur,  ABC saya belanja awak makan selepas ini..
Bagi Jemaah D yang tidak bersetuju dan masih membantah,  saya pecat awak dari AJK Masjid..

Atas jawapan dan keadaan tersebut..
Jemaah ABC pun memberitahu jemaah yang lain..
Tadi tu bukan kentut, tapi bunyi bunyian,  bunyi batuk versi unit,  versi baru..
Yang busuk tu sendawa..
Takkanlah imam nak kentut dalam solat..
IIi semua persepsi dan niat jahat imam tua untuk melantik anaknya menjadi imam.


Hadam.

Rengkas cerita..
Imam kaki kentut,  kaki kencing, kaki sogok dipecat,
Sekarang imam tua..
Apakah solat tanpa kentut, tidak sah semata mata dia tua?

Hadam.








1 comment:

  1. Bkn masalah hadam xhadam.
    Puak2 cai najis yg komen kt sini bkn mslh xphm.
    Tapi dibayar utk jadik manusia yg xkan paham apa melainkan ringgit yg dibayar dan skrip yg diberikan

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...