Sunday, July 1, 2018

HASIL BUAH TANGAN NAJIB - RAKYAT PAKAT² DAPAT SEKARANG...

Lama dahulu Pakatan Harapan dah katakan, Malaysia akan bermasalah sekiranya aset penting negara di jual kepada China. Akhirnya kalian lihat dgn mata sendiri kesan rantaian penjualan aset penting ini saban hari kalian sendiri makin tertekan umpamanya peningkatan kadar tarif elektrik hasil dari penggadaian sykt janakuasa kepada China semasa di dalam pemerintahan Umno Baru & BN.


Sebelum ada 1MDB, sykt janatenaga 100% milik negara kita dlm beberapa pegangan. Akhirnya sykt janatenaga ini (Edra Global Energy Bhd) dapat kepada 1MDB sbg subsidiari miliknya. Kemudian dlm plan rasionalisasi hutang 1MDB, anak sykt janatenagakuasa ini di cadang kpd umum utk penjualan. 

TNB cuba membina bagi membeli pengangan Edra pada nilai semasa RM8bilion tapi atas kelangsungan program jagaan Panda sbg corak perhubungan 2 hala....tawaran TNB ditolak oleh pentadbiran Najib pd tahun 2015 utk di lepaskan kepada China General Nuclear Power Corporation dgn kadar harga RM9.83bilion tunai & pegangan 100%.

Rentetan pada penjualan sykt janatenaga ini, sdra Rafizi cuba bawa kes ini ke Dewan Rakyat dgn usul tergempar membincangkan keputusan menghapuskan had pegangan ekuiti 100% kepada syarikat asing tapi DI TOLAK mentah oleh SPEAKER Dewan Rakyat! 

Amalan biasa adalah 49% atau kurang dari itu saja dibenarkan. Penjualan Edra bukan sykt induk saja, tapi 100% pegangan kesemua entiti subsidiari lain di bawahnya edra iaitu:

- Edra Solar Sdn Bhd, 
- Edra Energy Sdn Bhd, 
- Powertek Energy Sdn Bhd, 
- Jimah Teknik Sdn Bhd, 
- Jimah O&M Sdn Bhd, 
- Mastika Lagenda Sdn Bhd dan 
- Tiara Tanah Sdn Bhd (berfungsi sbg sykt operasi Edra).

Apa yg sdra Rafizi risaukan pd ketika itu sekiranya Edra ini terlepas ke sykt dari tanah besar ini, bakal datangkan risiko kenaikan tariff apabila konsesi2 penjualan tenaga dirundingkan kembali dengan syarikat asing ini dalam tahun 2016 dan 2022 & kesan kepada TNB di masa hadapan.

Utk makluman, TNB telahpun tandatangani perjanjian pembelian kuasa selama 21 tahun dari sykt China ini.

Dgn 100% pegangan asing, apa saja China kata terutama peningkatan tarif elektrik kpd penduduk Malaysia, TNB perlu akur! Tetapi kenaikan tarif ini kini kerajaan Pakatan Harapan terpaksa cari idea bagaimana perlu ringankan tanggungan rakyat. 

Akhirnya, dgn isu terbaru yg kalian sendiri bising di media masa dlm menangani kesan kenaikan tarif oleh sykt China ini, kerajaan PH perlu cari solusi terbaik utk tidak membebankan rakyat & pada masa yg sama perlu tunduk pd 100% pegangan dari China menjadikan tarif Domestik elektrik rakyat di kekalkan, tapi berlaku peningkatan dalam sektor penggunaan industri. 

Inilah kesan rantaian 1MDB yg akhirnya kalian, macai juga walaun terjerit2 dgn kenaikan tarif. Dlm menguruskan hutang terlalu besar, PH kini terpaksa sekali lg hadapi kenaikan tarif hasil pegangan ekuiti 100% dari China ini menerusi TNB yg terpaksa tandatangani perjanjian pembelian kuasa 21 tahun. Apa saja harga yg ditetapkan oleh China, itulah harga TNB nyatakan. PH pula duduk di tengah cari solusi terbaik pd masa yg sama melakukan langkah penjimatan sambil tanpa membebankan rakyat.

Nahhhh...... nak salahkan siapa ? Kita usul di Dewan Rakyat agar bantah pegangan ekuiti asing 100% pun Speaker tolak. 1MDB pula terpaksa cagar sana sini nak kambus hutang yg penyangak regime kleptokrasi sendiri buat. Nasib baik PH dapat ambil alih, jika tidak !!!!! Sendiri fikirlah....



BANYAK LAGI YANG NAJIB SEMAI UNTUK BEKALANNYA DI PADANG MASYAR. 

16 comments:

  1. Bila naik tarif letrik macai nak salahkan PH...akibat telah dibodohkan oleh najib...sekarang zahid plak bodohkan umno..

    ReplyDelete
  2. Telah diwar warkan 1 mdb akan mengambil alih IPP dari kroni tun msdey yg memaksa TNB beli letrik pada kadar yg untungkan kroni dan bebankan rakyat...najib prihatin dgn bebanan rakyat...

    Nah sekarang siapa yg bebankan rakyat?...edra milik siapa?...1 mdb ditubuhkan untuk tanggong najib..

    ReplyDelete
  3. Tarif eletrik naik dan penyokong kerajaan put the blame dekat PM sebelum ni . Simple kan hujah the uneducated . Hahaha. Betul kata pm, org² yg sokong dia majoriti uneducated. Hadam fakta di di bawah...

    Tarif naik disebabkan ICPT . Imbalance cost pass through . ICPT ni bahasa senang faham satu mekanisme utk TNB pass cost kepada pengguna . Kalau kos jadi tinggi , dia naikkan surcharge . Kalau kos rendah , dia bagi rebate .

    Kos yang fluctuate ialah kos bahan api . Umum tahu nak generate eletrik pakai bahan api dan harga utk bahan api ni berubah . Saya kurang pasti kos ini ditetapkan berapa bulan sekali tapi ICPT ni akan direvise 6bulan sekali .

    Utk sekarang ni , harga bahan api naik so kos utk pengeluaran eletrik jadi tinggi . TNB decide utk tarik rebate kepada pengguna domestik dan naikkan tarif utk pengguna komersial . Akibat dia besar kemungkinan harga barang akan naik juga .

    Lagi satu utk those yang trade saham . ICPT naik bukan catalyst untuk Tenaga sebab bila tarif naik sebab ICPT keuntungan TNB masih lagi sama . Harga yang naik tu untuk cover cost sahaja . Kalau tarif naik bukan sebab ICPT , itu akan jadi catalyst sebab keuntungan TNB akan bertambah .

    Anyway , Kerajaan PH subsidi kan la cost yang naik tu . Kata kerajaan berkebajikan .

    Tambahan sikit ; untuk yang kata ini disebabkan oleh penjualan Edra kepada syarikat china hadamkan fakta ni - TNB punya source eletrik datang daripada ;

    1 - TNB ( 50% )
    2 - Malakoff ( 25% )
    3 - Edra ( 14% )
    4 - YTL ( 5% )
    5 - Lain-lain ( 6% )

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2146833472013096&id=100000593935982

    ��No. 2 - No. 4 GLC atau Kronisme?

    ReplyDelete
    Replies
    1. YTL dah jual senua semua janakuasa buruk kpd 1 mdb..1 mdb beli janakuasa buruk dgn harga yg tinggi..

      Delete
    2. Ongkili: Pengambilalihan IPP oleh 1MDB tak sebabkan kenaikan tarif

      Bernama
      16 Nov 2017, 11:27 malam (Dikemaskini 16 Nov 2017, 11:32 malam)

      A A
      Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Dr Maximus Ongkili berkata pengambilalihan tiga syarikat pengeluar tenaga bebas (IPP) oleh 1Malaysia Development Bhd (1MDB) lima tahun lepas tidak menyebabkan kenaikan tarif elektrik di negara ini.

      Beliau berkata, malah, pengambilalihan itu membolehkan kerajaan menjimatkan berjuta-juta ringgit daripada segi kos.

      Ketika menjawab kenyataan anggota parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua baru-baru ini bahawa penjelasan beliau mengenai perkara itu di parlimen adalah tidak masuk akal, Ongkili berkata setiausaha publisiti kebangsaan DAP itu seolah-olah mahu terus melemparkan tuduhan jahat terhadap kerajaan.

      "Saya telah mengedarkan transkrip hansard ucapan penggulungan saya untuk kementerian saya di parlimen kepada media dua hari lepas sebagai tindak balas kepada kenyataan anggota Parlimen Petaling Jaya Utara itu ketika membahaskan Bajet 2018 semasa persidangan Dewan Rakyat.

      "Saya telah menyatakan bahawa pengambilalihan itu sebenarnya membantu mengurangkan tarif elektrik dan saya juga telah menjelaskan bahawa IPP terlibat dalam menyemak semula tarif untuk dikurangkan lima tahun lalu sebelum saya mengambil alih kementerian,” kata beliau.

      Delete
  4. Kalo najib menang cina kominis kuasai ekonomi malaysia....mampos melayu...sekarang dah rasa akibat najib jual kpd cina kominis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko bnyk mkn taek najib dan taek cina kominis sebab tu ko bertambah bodoh nak mampos.

      Delete
  5. Inilah budaya POLITIK TEMBAK KAKI SENDIRI. Semua nak letak atas bahu pihak lain demi selamatkan tengkok sendiri. Hadamkan apa itu ICPT dan berapa peratus saham Edra. 14% mampu membodohkan si otak udang pengikut uneducated kerajaan PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tembak kaki sendiri walau nampak macam bebal, tp itu lebih baik dari letupkan org.

      Mempertahankan kepentingan negara sendiri, 100% baik berbanding serahkan 14% kepentingan kepada negara asing.

      Hanya yang perasan educated saja akan cuba menafikan fakta ini. Tp nak buat mcm mana, pengikut perasan educated masih menguasai pembangang. Maklumlah telur dah kena clamping.

      Muahahahahahahaha....

      Delete
  6. Kenaikan tarif adalah kecil kerana tnb masih ada supply sendiri...major player sekarang adalah tnb dan edra...

    ReplyDelete
  7. Edra milik China akan bekal elektrik kepada TNB
    By Ana Ghoib - 2017-07-07


    Syarikat Edra Global Energy yang kini milik China akan membina, memiliki dan mengendalikan loji tenaga di Alor Gajah, Melaka, dedah Bursa Malaysia.

    Firma pelaburan negara 1MDB pada Mei tahun lalu, menjual aset kuasa miliknya kepada China General Nuclear Power Corporation dan anak syarikatnya pada harga RM9.83 bilion tunai.

    Menurut kenyataan Tenaga Nasional Bhd (TNB) kepada bursa itu seperti dilapor Malaysiakini, Edra Energy Sdn Bhd akan membina, memiliki, mengendali dan menyenggara sebuah logi penjanaan elektrik menggunakan gas di Alor Gajah.

    Kenyataan itu juga mengumumkan bahawa TNB menandatangani perjanjian pembelian kuasa selama 21 tahun dengan Edra Energy Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh Edra Power Holdings Sdn Bhd.

    Powered By Geniee

    Lakukan ini setiap hari untuk kehilangan 10 kilo seminggu!

    Cara kurus yang berkesan utk si malas! Sehingga 20 kg sebulan!
    Jualan aset 1MDB kepada China menimbulkan kebimbangan berikutan kehilangan kawalan kuasa negara ke atas aset sensitif yang adalah kunci kepada keselamatan negara.

    DIKEMASKINI: KENYATAAN MEDIA RAFIZI RAMLI 6 Julai 2017

    INSTITUSI PELABURAN AWAM DAN DANA RAKYAT PERLU JAUHI PENYENARAIAN EDRA UNTUK TIDAK MENANGGUNG HUTANG 1MDB DUA KALI

    Berita mengenai penyenaraian saham Edra Power Holdings Sdn Bhd dilaporkan oleh Bernama pada 2 Julai 2017 yang lalu. Berita itu tidak menarik sebarang reaksi dari pimpinan politik atau orang ramai, walaupun ia membawa kesan politik dan ekonomi yang mendalam.

    Saya suka mengingati orang ramai bahawa Edra Power Holdings Sdn Bhd adalah bekas anak syarikat 1MDB yang dijual kepada syarikat penjana bebas dan tenaga nuklear dari China, iaitu China General Nuclear Power Corporation.

    Setelah berhadapan dengan masalah hutang, pentadbiran Dato’ Seri Najib (melalui 1MDB) telah menjual aset-aset penjana elektrik di negara ini kepada syarikat milik negara China itu yang melanggar peraturan umum pemilikan penjana elektrik sehingga memerlukan pelepasan khas.

    Akibatnya, syarikat milik negara China itu kini menjadi penjana bebas kedua terbesar di negara ini.

    Semasa penjualan aset-aset penjanaan elektrik itu kepada syarikat milik China, pentadbiran Dato’ Seri Najib memberi alasan harga yang ditawarkan oleh syarikat itu (sebanyak RM9.83 bilion) adalah lebih tinggi dari yang ditawarkan oleh pembida terdekat iaitu TNB (sekitar RM8.6 bilion).

    Atas dasar itu, 1MDB memperjudikan aset strategik negara atas alasan dana yang disuntik oleh syarikat China itu boleh mengurangkan hutangnya, berbanding yang ditawarkan oleh TNB.

    ReplyDelete
  8. https://www.malaysiastylonews.com/160010/syarikat-china-pembekal-elektrik-kedua-terbesar-di-malaysia-selepas-malakoff-berhad/

    Syarikat China pembekal elektrik kedua terbesar di Malaysia selepas Malakoff Berhad
    By Arianna - 2016-11-16 69

    ReplyDelete
  9. BUSINESS OVERVIEW

    Edra owns and operates 11 power plants in Malaysia, Egypt and Bangladesh. It also has investments in a power asset in Pakistan, as well as a power and desalination asset in the United Arab Emirates.

    Edra is the second largest independent power producer (IPP) in Malaysia, with a total generating capacity of 3,565 MW and effective capacity of 3,046 MW from its five power plants, which consist of three combined cycle gas turbine plants (one with co-generation facilities), one open cycle peaking plant and one coal-fired sub-critical thermal power plant.

    ReplyDelete
  10. Najib And Rosmah - 'Over RM100 Billion' Stashed In Foreign Bank Accounts
    30 June 2018 47
    The decision of the Malaysian people to vote in Harapan with a reform agenda on May 9th in many ways seemed to close a chapter on past misdeeds. However, as the daily headlines show, it will be some time before the true scale of kleptocratic looting from Malaysia has been revealed.

    Indeed, the one billion ringgit treasure haul, garnered from the Najib residences after the election, appears to represent relative trinkets knocking around the house, compared to the real hoard, safely locked up elsewhere.

    Sarawak Report has it on good authority, for example, that two privately chartered jets arrived from Saudi late on the night of the shock election result, courtesy of the good offices of a relative of an executive of PetroSaudi. Owing to the denial of formal landing rights, they are believed to have departed without the intended primary passengers, Najib and Rosmah.

    However, a stash of precious items, including a certain pink diamond, is believed to have been brought on board and accompanied out of the country by senior personnel.

    A separate source, with business connections to the couple, has further told Sarawak Report that to their “certain knowledge” deals they have information on amounted to considerably over RM100 billion in profits, which were banked abroad. The source says they were personally involved in stashing much of the money into mainstream accounts in Hong Kong.

    ‘We Need To Change”
    The exposure that such devastating sums of hot money, travelled into what the source says included major Swiss and German banks, looks set to rock the global financial system for years to come, keeping the issues of Malaysian kleptocracy in the news for the foreseeable future.

    Yet, only for the first time this weekend, have we seen an apparent acknowledgement of at least some guilt on the part of Najib himself. In an extraordinary speech the ex-prime minister, after weeks of denials, admitted to the system of ‘money politics’, that he had presided over and suggested UMNO clean up its act.

    Najib admitted, for example, that secret sums of cash had been sent out to division heads in advance of the election to buy votes, but complained some had purloined the cash instead:

    “Maybe God wanted to teach us a lesson for our weaknesses. We must repent and correct our ways,” ….

    “In the last general election, we lost to a party that did not spend much money; we did not know where their divisional offices were, their canopies were the earliest to close, but even when we flocked to our canopies, we still lost.

    “There were those who sulked when they didn’t get allocations. There were those who did get money but said they didn’t. Then, there were candidates who received allocations but did not spend it.

    “How are we supposed to win when our attitude is like that?’ he added. [Malaysiakni and others]

    The fact that the UMNO machine failed to operate ‘as normal’ at GE14 was one of the key identifiable factors in the loss of the election. It is also why UMNO leaders in a recent poll blamed Najib above all as the main factor in the defeat.

    Confronted with his example, as a leader who together with his wife has blatantly stolen billions, and fearful of the outcome of the elections, it appears that party officials simply opted to keep the cash handouts, instead of spending it on ceramahs and bribes to voters at the polling booths.

    Najib has reaped what he sowed in that respect, yet he still had the brass neck to condemn the freezing of UMNO accounts as an ‘assault on democracy‘

    ReplyDelete
  11. SPRM panggil Zahid bantu siasatan 2 kes berasingan
    FMT Reporters

    Zahid Hamidi dikehendaki membantu siasatan SPRM dalam 2 kes berasingan di bawah Akta SPRM 2009.

    PETALING JAYA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata, Presiden Umno yang baru, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dipanggil untuk membantu siasatan agensi anti-rasuah itu membabitkan 2 kes berasingan.

    Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki berkata, SPRM menghubungi bekas timbalan perdana menteri itu pada 27 Jun lalu untuk hadir ke Ibu Pejabat SPRM esok.

    “SPRM meminta beliau hadir ke Ibu Pejabat SPRM pada jam 10 pagi esok untuk dirakam percakapannya mengikut Akta SPRM 2009,” katanya dalam kenyataan hari ini.

    Menurut laporan media, pegawai SPRM dijangka mengambil keterangan Zahid berhubung dakwaan perjumpaannya dengan seorang kerabat diraja Arab Saudi yang dikatakan menderma wang kepada bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak.

    Terdahulu, Zahid mengesahkan SPRM memanggilnya untuk memberi keterangan esok berhubung penyelewengan dana sebuah yayasan milik ahli keluarganya.

    Katanya, dana yayasan itu adalah sumbangan beliau sendiri dan beberapa rakan untuk tujuan kebajikan.

    ReplyDelete
  12. Perwakilan diarah, ugut, paksa ikut pilihan ‘warlord’, kata Khairy
    Bernama

    Bekas menteri belia dan sukan itu menerima keputusan semalam dengan hati terbuka dan mahu anggota parti supaya membuang mentaliti feudal selain mengulangi pendirian untuk melihat perubahan dalam Umno. (Gambar Bernama)

    KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin mendakwa ramai perwakilan parti itu diarah, diugut, dan dipaksa untuk mengikut pilihan ‘warlord’ dalam pemilihan UMNO peringkat bahagian dan majlis tertinggi semalam.

    Khairy yang tewas kepada Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam perebutan jawatan presiden Umno berkata sistem undi Bahagian berpihak kepada “warlords” yang mempunyai cengkaman kuat ke atas bahagian mereka walaupun statistik undi popular

    ReplyDelete

š—Ÿš—˜š—§š—”š—ž š—„š— šŸ­šŸ¬š—ø š—•š—˜š—„š—”š—£š—” š—¦š—”š—¬š—” š—•š—¢š—Ÿš—˜š—› š—Øš—”š—§š—Øš—”š—š?

  š—Ÿš—˜š—§š—”š—ž š—„š— šŸ­šŸ¬š—ø š—•š—˜š—„š—”š—£š—” š—¦š—”š—¬š—” š—•š—¢š—Ÿš—˜š—› š—Øš—”š—§š—Øš—”š—š? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...