Google+ Followers

Monday, July 9, 2018

RULES OF LAWS DI SISI PERLEMBAGAAN. KEMBALIKAN JUSTIFIKASI HAK DAN KEDUDUKAN...


Malaysia Baru perlu dibina semula ikut acuan Perlembagaan.  Ini juga bagi membendung tiada sesiapa yang dapat kurang atau tiada sesiapa yang menuntut lebih dari apa yang sudah dinyatakan di perlembagaan. 

30 comments:

  1. Soal berkaitan perlembagaan eloknye di jelaskan oleh pakar2 perlembagaan...bila tidak disebut dlm perlembagaan ramai yg cakap tiada dlm perlembagaan sedangkan perlembagaan tidak tertulis tidak boleh sto melarang.....

    ReplyDelete
  2. Semua pun hang taulah kejora....🤣🤣🤣🤣

    ReplyDelete
  3. kalau ikut rule of law la kan...
    Seblm pru tUrn canang 1 dunia pasal dsnr salah naper?
    Belum bersalah, dia dah viral sedunia kata org tu salah..?
    Geng yg tk bijak pun percaya hidup2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut rule of laws, naper najib tak saman madey supaya satu dunia tahu..

      Sekarang madey saman najib 4 pertuduhan, banyak lagi pertuduhan menanti..

      Madey berani buat kerana benar..
      Najib takut buat kerana salah..

      So simple
      Use your brain



      Delete
    2. Ikut rule of law macai umno fitnah tak boleh saman...undang2 saman untuk ditulis dalam buku undang2 saja...

      Delete


  4. Apakah pencapaian PH yang di janjikan kepada semua rakyat

    Tunjukkan dengan segala data dan fakta yang jelas dan terperinci akan situasi kewangan negara yang tidak mengizinkan segala janji berkenaan tidak dapat ditunaikan,
    tidak cukup sekadar membuat kenyataan media dan mengulang2 skrip menyalahkan kerajaan BN terdahulu.
    Kita terima umno dan org umno bersalah dan penipu
    Najib dalam menerima hukuman

    Tapi nyatakan pd rakyat semasa kerajaan di ambil alih
    Berapa banyak duit dan harta negara yg ada terutama hak org melayu
    Tabung haji
    EPF
    PNB
    Tanah org melayu
    Mara
    Tanah list di setiap negeri
    dan berbagai lagi

    Jangan setelah umno mencuri ada parti lain tumpang mencuri kemudian kata duit lesap di tangan umno
    Hand over terang terang biar rakyat nampak dan tahu

    The rule of law
    Keadilan adalah untuk kedua dua pihak dan jgn jadi seperti umno keadilan hanya untk yg berkuasa
    Kita harus menghormati hak bansa dan kaum yg termaktub dlm perlembagaan


    kelemahan besar kerajaan Pakatan hari ini ialah permulaan dgn tidak menhormati hak kaum.. sila rujuk
    Dan perebutan kuasa serta percakaran secara terbuka sesama pemimpin parti dalam Pakatan
    Kesian Tun M
    Tekanan yg di hadapi oleh seorg PM yg berusia93 thn

    Sukar untuk untuk TunM mengurus negara dan nyata lebih sukar dari pengurusan bersama BN

    Mana dia the rule of law

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tolong nyatakan sesuatu tidak rule of laws yg telah dilakukan oleh kerajaan supaya dapat kita bincang?

      Delete
    2. Hanye andaian macai saja...kalo nak detail aset institusi semak penyata kewangan tahunan setiap institusi...umno masa handover pon tak kasi detail..

      Delete
  5. Seorang tukang emas borong terkenal dari Lubnan memfailkan saman AS$14.79 juta (RM59.831 juta) terhadap Datin Seri Rosmah Mansor bulan lalu atas penghantaran 44 barangan kemas yang dihantar kepadanya pada Februari, dan dirampas oleh polis pada Mei.

    Dalam dokumen yang dilihat oleh Malaysiakini, Global Royalty Trading SAL memfailkan saman terhadap isteri kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 26 Jun lalu melalui firma Tetuan David Gurupatham dan Koay.

    Dalam pernyataan tuntutannya, firma yang berpangkalan di Beirut itu mendakwa Rosmah adalah pelanggan lama, dan syarikat itu juga menjual barangan kemas di seluruh dunia, termasuk kepada keluarga diraja.

    Global Royalty mendakwa seperti pada tahun-tahun sebelumnya, firma itu akan menghantar barangan kemas kepada Rosmah mengikut permintaannya untuk dinilai dan dibeli serta dibayar olehnya atau oleh pihak ketiga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena rampas bila?
      Selepas pru14?
      Kalau umno menang?
      Rampas juga ke?
      Tanya je?
      Dah lama buat kerja ni?
      Tak kena tangkap pun..

      Saffron.. Ini cerita mau kasi tutup ka

      Delete
    2. Tak faham pasal barang kemas Rosmah,,
      Dan kita dah buat keputusan bahawa BN ,Najib dan rosma melaku kan kesalahan dan terserah lah
      Kepada pihak yg berkuasa membuat keadilan, ini bukan isu nya dan tak perlu kita layan
      Yg perlu kita tengok dah perhatikan ialah pentadbiran kerajaan baharu supaya berlaku adil kpd semua tampa mengabil hak sesuatu kaum dan harap dapat telus dan maklum kan kpd rakyat terutama
      Asset dan liability negara ,,
      Kesian org melayu, org melayu masih ramai yg tak cerdik
      Jangan kita lari dari mulut pencuri dan masuk mulut penyamun
      Paling mudah adalah mencuri dari lebihan pencuri

      Bro KD harap jangan dendam pd sy jika bro baca penulisan sy dari awal sy tidak pernah memihak pada Najib atau BN,
      Cuma ada perkara yg sedikit menjadi kemuskilan kerana ada ternampak AGENDA selama 60thn cuba di ambil peluan

      Delete
  6. RAIS YATIM TIBAI PAKATAN HARAPAN & MENTERI AH BENG

    INTERVIEW | Former minister Rais Yatim, who had campaigned for Pakatan Harapan in the May 9 general election, said the new ruling coalition needs to be frank about the cost of living.

    Rais noted that the new government was facing challenges in reducing the cost of living.

    "We need to be frank... I think the country's financial position, as well as the decline in the strength of ringgit, are issues for the ordinary rakyat.

    "The finance minister must also deal with the situation and cannot cite this or that factor because during campaigning (in the general election), we promised that if we win the price of oil will go down and tolls would be abolished, but we have yet to see that," he told Malaysiakini in an interview...

    https://m.malaysiakini.com/news/433437

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tol janji turun berperingkat2 dlm masa 5 tahun..gst dah kosong maknanye dah turun harga...dulu beli kedai eco beli 5 barang kena bayar 10.60...# sekarang bayar 10.00 saja....begitu jugak pasar raya...minyak kekal harga... Okey lah tu...bil telefon astro dah 0 gst...banyak jimat tiap bulan...

      Delete
    2. Kera Bapuk Bodo

      Dulu masa ada GST, gula RM2.60
      Kini dah tiada GST, gula RM3.05

      Khaarrkk...ptuiihh...hanciinngg...

      Delete
    3. Gula 2.60 kau beli kat kedai mana sedara? Ke tak pernah turun ke pasaraya? Main order macam rosmah, nanti ada pihak ketiga yang tolong bayar.

      Delete
  7. Mana Kera Bapuk Bodo?
    Elaun dedak KERAjaan LGBT dah kena potong ker??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akaun umno dah kena beku...tak lama lagi ko.mampoos kebuluq laa...hihihi..

      Delete
    2. Najib lgbt..pondan takut saman wsj takut saman tun madey.. Anom 11.00 pon pondan lgbt takut tunjuk nama dan geng pondan lgnt najib...hihihihi..

      Delete
  8. Saifuddin pertahan hasil kajian berhubung harga barang

    7 Jul 2018, 3:41 petang (Dikemaskini 7 Jul 2018, 3:47 petang)

    A A
    Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) mempertahankan hasil kajian pihaknya yang mendapati 70 peratus barangan pengguna mengalami penurunan harga sejak pelaksanaan kadar sifar Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) 1 Jun lepas.

    Menterinya Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata selain pemantauan oleh penguat kuasa KPDNHEP selama sebulan, beliau sendiri dimaklumkan mengenai perkara itu oleh peniaga ketika melakukan tinjauan termasuk di Pasar Bayan Baru, di George Town pagi ini.

    "Penguat kuasa KPDNHEP telah buat tinjauan di 1,688 premis membabitkan 417 pelbagai barangan yang selalu digunakan pengguna antaranya barangan basah, kering serta keperluan bayi dan 70 peratus daripadanya turun 0.04 hingga 13 peratus.

    "Dalam tinjauan saya hari ini, peniaga turut mengakui harga barangan menyaksikan penurunan sama seperti tinjauan yang dibuat di peringkat kementerian sebelum ini," katanya selepas melawat Pasar Bayan Baru hari ini.

    Sebelum ini, pelbagai pihak mempersoalkan kenyataan Saifuddin Nasution mengenai penurunan harga barangan bagi tempoh 1 hingga 30 Jun lalu termasuk Naib Ketua Pemuda Umno, Shahril Sufian Hamdan yang mendesak Saifuddin mendedahkan laporan kajian itu supaya rakyat dapat membuat perbandingan dengan realiti harga di pasaran.

    Katanya peniaga juga mengakui ada penurunan harga barangan yang dibeli daripada pemborong dan mereka boleh tawarkan harga lebih murah kepada pembeli.

    Saifuddin Nasution yang juga wakil rakyat Parlimen Kulim Bandar Baharu berkata tinjauan yang dilakukan juga mendapati kesediaan untuk berbelanja dalam kalangan pembeli menunjukkan peningkatan berbanding sebelum ini berikutan harga barangan yang lebih murah.

    "Saya tanya peniaga-peniaga, mereka maklumkan orang ramai kini semakin berani untuk berbelanja selepas GST pada kadar sifar dan trend berbelanja meningkat, saya percaya maklum balas itu munasabah kerana peniaga lebih mengenali tabiat pembeli," katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak cakap apa lagi...
      Menteri sarkas...
      Ki kik kik...

      Delete
    2. Sejak bila ko pandai nak beli barang turun harga?...ko kan sokong barang naik...mengada2..

      Delete
    3. Kera Bapuk Bodo

      Dulu masa ada GST, gula RM2.60
      Kini dah tiada GST, gula RM3.05

      Khaarrkk...ptuiihh...hanciinngg...

      Delete
    4. Ko dah repot kementerian pengguna?...aku tak makan gula...hihihi..

      Delete
    5. Sila baca paper. KPDNHEP nafikan harga gula naik macam yg diviralkan. Kata mereka sama ada berlaku salah faham atau pelakunya berniat jahat. Kesian macai.. Tak ada isu cuba nak create isu. Kalau ye pun dah sengkek, janganlah bising sangat. Malu.

      Delete
    6. Yang naik harga gula halus, bukan gula kasar, bukan gula seharian yg kita guna.

      Yang tak ada sekarang adalah semus jenis gred dedak.

      Kalau nak, sila tanya lokman adam.

      Delete
  9. Mahathir: Kita tak akan tunduk kepada desakan usir Zakir

    10 Jul 2018, 2:09 tengahari (Dikemaskini 10 Jul 2018, 2:13 tengahari)

    A A
    Kerajaan tidak perlu mudah tunduk kepada desakan berhubung isu pendakwah bebas Dr Zakir Naik kerana perlu mempertimbangkan pelbagai faktor termasuk undang-undang, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Mengulas desakan sesetengah pihak supaya Zakir dihantar pulang ke negara asalnya India, Dr Mahathir berkata : "Kita tidak selalunya terpaksa ikut kehendak orang lain, kita kena tentukan sebab-sebab kita respon kepada mana-mana desakan sama ada dia (Zakir) mengikut undang-undang ataupun tidak. Kalau tidak, ada orang akan jadi mangsa."

    Dalam sidang media selepas menyampaikan perutusan pada taklimat Governans, Integriti dan Antirasuah di ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), di Putrajaya hari ini, Dr Mahathir ditanya mengenai cadangan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II P Ramasamy supaya Zakir dihantar pulang ke India supaya hubungan Malaysia dengan negara itu tidak terjejas.

    Sebelum ini beberapa portal berita melaporkan Zakir akan dihantar pulang ke India.

    Zakir yang didakwa terbabit dengan serangan pengganas di Dhaka serta pengubahan wang haram meninggalkan India pada 2016.

    ReplyDelete
  10. Nak batar ikat jamin 1 juta kena kutip derma...kis loyar pon nuta2... Barang dah naik harga...mcm mana macai2 nak derma lagi kpd najib?...loyar najib cabut lari nanti...najib kena bela diri sendiri.....anak cabut jumpa amoi di taiwan..cian lah najib...rosmah dah kena saman..

    ReplyDelete
  11. Dari mana sumber wang rosmah beli barang2 kemas berpuluh juta?...boleh cai jelaskan?...gaji najib tak sampai 1 juta setahun...

    ReplyDelete
  12. Polis mohon bantuan Macau tangkap Jho Low

    Faisal Asyraf
    10 Jul 2018, 12:08 tengahari (Dikemaskini 10 Jul 2018, 1:23 tengahari)

    A A
    Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata pihaknya telah menghantar surat permohonan rasmi kepada pihak berkuasa Macau untuk bertindak ke atas ahli perniagaan kontroversi, Low Taek Jho atau Jho Low yang diburu berkaitan skandal 1MDB.

    Menurutnya, polis telah menghantar surat permohonan rasmi kepada pihak berkuasa Macau namun masih menunggu maklum balas mereka.


    “Kita dimaklumkan Jho Low berada di Hong Kong dan apabila pasukan PDRM tiba di sana, pihak berkuasa Hong Kong mendapat maklumat dia telah berlepas ke Macau melalui feri.

    “Jadi kita telah menulis surat rasmi kepada pihak berkuasa Macau dan jika mereka sahkan dia berada di sana, tindakan akan diambil,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung tahunan Koperasi PDRM Berhad di Kuala Lumpur hari ini.

    Ade tak cai akan menangis bila jho lo ditangkap?...

    ReplyDelete