Sunday, February 1, 2015

Apa yang saya faham tentang GST takkan sama dengan orang lain..yang mana satu betul ni.. NAK DENGAR RAFIZI@AHMAD MASLAN

GST adalah satu sistem percukaian terbaharu yang diperkenalkan oleh kerajaan untuk meningkatkan kecekapan pemungutan cukai dan menambah hasil cukai kerajaan - rasanya itu satu kesimpulan yang dipersetujui ramai..

Ditokok tambah atau dilogikan - apabila hasil cukai bertambah pembangunan kepada rakyat dapat dibuat - ye ke?

GST akan meningkatkan majoriti harga barangan - setuju tak !!!

Sesetengah harga barang akan turun apabila GST diperkenalkan - itu teori atas kertas...secara realitinya mustahil berlaku ...setuju tak?

Dalam soal pencerahan tentang GST - kerajaan dan pembangkang berlumba-lumba untuk menerangkannya kepada rakyat....
Majoriti pemimpin pembangkang lebih faham isu ini berbanding dengan pemimpin kerajaan yang masih blur dan mereka sendiri pun tak faham - lebih berperanan sebagai burung kakak tua....setuju tak

Mana satu yang lebih betul - cakap pembangkang (Rafizi) lebih praktikal, logik dan sekurang-kurangnya mengajak otak kita lebih berfikir dan membuat analisa.. kita kena lihat GST dari sudut rakyat, sudut yang telus dan bukannya dari sudut kerajaan semata-mata.

Mendengar cakap pembangkang bagi topik GST...kalau buruk dan bohong pun tidak memberi apa kesan buruk kepada rakyat....
Mendengar cakap kerajaan bagi topik GST...jika buruk dan bohong...rakyat yang merana.

( Hakikatnya: Kita kena dengar lihat analisa isi percakapan dan bukannya siapa yang bercakap.. )

Rakyat yang berpendapatan RM2500 sebulan dan kebawah sebelum ini tidak dikenakan cukai pendapatan tetapi selepas ini, mereka akan berhadapan dengan cukai GST !!! best ke tak best !!!

Apa yang anda faham (?)



# Kecekapan hasil kerajaan bukan sekadar pertambahan cukai tetapi lebih kepada pengurusan kewangan yang berhemah, penjimatan, elakan ketirisan dan pemborosan serta  jangan terlebih mudah sangat "jetting".


8 comments:

  1. sebelum GST ini penoreh getah yang makan kfc pun kena cukai perkhidmatan 10 % dan cukai kerajaan 6 % jadi jumlah cukai yang dikenakan 16%,

    Malangnya semua peniaga yang tidak bermoral telah menaikan harga barang dengan alasan GST, walhal GST pun belum mula lagi.

    BEST KE TAK BEST ?

    ReplyDelete
  2. Apa yg kau merepek ni Kluang,kau terbang siang hari ke,langgar tiang letrik.Drpd kelentong Bapok Rafizi Lembu tu 100 kali aku percaya Ahmad Mazlan.Rajinx la sikit buat selidekkan,baru faham,ini tidak sukadgr spekulasi,jadi bangang la.

    ReplyDelete
  3. knapa ya orang2 dMALAYSIA kurang bfikir? cubalah bfikir cara peropesonal skit.......jgn bfikir hal dlam kain saja.

    ReplyDelete
  4. Kritikan Mahathir Daim dan AkJ adalah secara pro...tapi sayangnya yg mendengarnya telinga badak.
    Kalau dalam kain pun dah bagi pada orang, dah mati pucuk..inilah hasilnya, negara pun akan tergadai..

    ReplyDelete
  5. Kalau tak berapa clear tentang topik ini , takyah lah merepak banyak-banyak , macam ustaz haram jadah kata semua cukai haram pengutip cukai masuk neraka , tu yang nabi muhammad swt kutip cukai jizyah dan zakat itu kira haram lah betul -betul munafik punya ustaz , Pasai GST ada yang aku setuju , kerana nak harap cina-cina yang berniaga untung antara RM500k ke RM 20 juta nak bayar cukai secara jujur minta maaf la Bro , selama ini yang dok banyak bayar atas dasar perniagaan banyak disumbang oleh GLC , Si cina ni biasa la kalau untung dia dia sumit borang cukai untung sikit , kalau untuk sikit dai summit tak untung macam tu la selalu bukan susah upah audit saja bagi sikit rasuah settle , kali ini di cukai ikut barang yang twerjual yang di ekspot dan barang tu di rekod oleh kastam sebab tu kali ini hasil dikutip kastam , dan daftar GST pada kastam . Sebab tu Dapigs paling mengamok dengan cukai ini sebab majoriti adalah ahli mereka yang jenis untung pertengahan keatas .terutama di pulau pinang dan selangor . Jadi tak yah lah kita nak bising nak tolong puak cilaka kuncu Dapigs , ini bila minyak naik sikit meraka cepat -cepat naik barang bila minyak turun dua kali ganda mereka buat bodoh dan Dapig haram jadah tak bising pun untuk turun harga barang , Memang aku tak berapa minat dengan cara Najib tapi bab cukai aku tentnag habis melibatkan geng peniaga yang suka menipi cukai dan anti melayu , satu yang aku nak tegor sikit tu menteri penguna tu jangan jadi bangang dan tak tahu nak buat apa cilaka ni akan ambil kesempatan naik harga walaupun GST tak ada kena mengena dengan barang-barang kawalan harian seperti makanan barang dapur dan barang -barang elektrik , puak makan babi akan naik juga ini yang aku nak tekan dekat pak mentari jangan jadi paria dok diam kalau ini berlaku , macam sekarang minyak jatuh peniaga dan pemborong cina yang utama buat bodoh malah nak naik pula barang kata GSt nak menipu patut kerajaan ada hak paksa pemakan babi turun kan harga.

    ReplyDelete
  6. Zaman dan masa berlalu,situasi berubah,cabaran lebih getir.TDM dan TDZ memang tidak disangkal kehebatan mereka,tetapi sekarang bulkan masa mereka lagi.Sepekara lagi tahum ke kita samaada kjaan langsong tidak berkomunikasi dengan mereka ini.Kita jangan dengar tohmohan dari pihakx yan sengaja nak melagakan lagakan kita orang Melayu.Gunakan otak sikit Ketua Negara mana yang mahu gadaikan negaranya.IMDB yang dibisingkan tidak jauh bezanya dengan KHAZANAH Nasional.Dulu mukax ini juga yang hentam mengatakaqn negara akan bangkrup buat pelaboran,tapi di mana mereka sekarang bila pelaboran KHAZANAH berhasil.Mengapa sampai sekarang FELDA tak bangkrup lagi.Pelaboran memang berisiko,ianya satu proses jangka panjang.Apa pasal negara tergadai dan pada negara mana,bukan ke pinjaman dibuat daripada instituisi kewangan dari negara ini juga.Tentang GST ini ,negara kita dikira kebelakangan dalam melaksanakannya.Saya berani bertaroh kita jika TDM jadi PM lagi ianya telah dilaksanakan 10 tahun lalu.Pendapat saya orang yang menggadai negara ini ialah orang saperti pihak liberal yang frust menonggeng olih kerana kepentingan diri mereka tidak di perdulikan olih kjaan olih sebabx tertentu.Tidak payah nak fikir secara proffessional pun,kita hanya perlu lebih rasional dalam mentafsir sesuatu perkara dengan mengkaji fakta sesuai dengan iklim semasa dan elakkan diri dari bersikap emosional,tambahan apabila ianya memang kita pahit nak menerimanya.Salam

    ReplyDelete
  7. gst bisa membuatkan rakyat keliru dan tensi (stress) seperti anon 5:35 dan 5:54

    ReplyDelete
  8. Tiada siapa yang keliru dan stress melainkan biol di atas sebab malas gunakan otak dan terlalu banyak minum kencing KETUM.

    ReplyDelete