Tuesday, July 24, 2018

PERJUANGKAN MELAYU ISLAM MELALUI AKHLAK BUKAN MELALUI RETORIK KEKECEWAAN... .

Selepas New Zealand mengalahkan Australia dlm World Rugby Championship baru-baru ini, seorang budak telah berlari masuk kepadang untuk mengambil gambar versama team New Zealand. 

Budak itu dijatuhkan olih pihak keselamatan di depan salah seorang pemain New Zealand, Sony Bells William. Sony Bells William adalah salah seorang pemain rugby terhebat didunia dan dia telah memeluk agama Islam berberapa tahun yg lalu.

Didalam video Sony Bells telah memeluk budak itu dan menghalang pihak keselamatan dari menangkap budak tersebut. Budak itu dgn gembira telah mengambil gambar bersama Sony Bells dan kemudian dibawa kapada ibu-bapa beliau.

Orang ramai kemudian terperanjat apabila Sony Bells memakaikan pingat emas yg dimenanginya keleher budak tersebut itu. Sony Bells kemudian berkata, "pingat ini lebih sesuai dipakai dileher anda dari saya. Saya hendak peristiwa ini sentiasa didalam ingatan anda".

Sony Bells sebagai seorang Islam telah berkata pendapatan kewangan beliau tidak seberapa kerana kebanyakannya diberikan untuk kebajikan, terutamanya kpd rumah-rumah anak yatim. 

Keesokan harinya ramai rakyat New Zealand berpusu-pusu kePusat Islam yg dibina olih Sony Bells untuk membeli buku-buku berkenaan Islam, untuk memahami lebih mendalam tentang kebenaran agama Islam.

Seseorang mampu mengubah mereka kearah akhlak yg positive.....tetapi ada juga mereka yg melakukan perkara yg negative sehingga Islam dibenci. Marilah kita mulakan langkah pertama supaya mereka menyebelahi agama Islam.

Lihat video...




7 comments:

  1. Mohon bagan datoh tunaikan manifestonya utk mencampak 3 org yg disebutnya ke dalam sg buaya.
    Jgn xcampak nnt kemenangan dibagan datoh akan jadi haram.
    Kesian cai najis kena pikul biawak jawa pulak dgn bala biawak bugis yg masih xtertanggung lg.

    ReplyDelete
  2. Wak ini jugak lah yg janji razali akan terjun sungai muar kalo kalah dgn saddiq...

    Wak ratusan jutawang temberang...

    ReplyDelete
  3. Saya terpanggil untuk membincang taraf kecerdikan China dan Melayu. Siapa lebih cerdik antara kedua-dua bangsa ini? Ramai yang mengatakan China lebih cerdik daripada Melayu. Mengapa? Adakah kerana mereka makan babi, mereka menjadi cerdik?

    Ada satu hujah yang pernah dilontarkan oleh seorang penyokong kuat Pakatan Harapan dengan nama samaran Kejora Bapuk Bodo di blog Kluangdiamond (Kluangmanexpress), seperti berikut:

    Kejora Bapuk Bodo Wednesday, July 11, 2018 5:56:00 PM

    "Pemakan babi cedik..pemakan lembu plak jadi bodooo.."

    Hujah ini boleh ditafsir dalam dua maksud. Kalau dalam bahasa Arab ianya dikatakan 'khilaf' manakala dalam bahasa Inggeris dikatakan 'ambiguous'.

    Tafsiran 1:
    Dengan memakan babi (China) membuat mereka jadi cerdik..dengan memakan lembu (Melayu) membuat mereka jadi bodoh.

    Tafsiran 2:
    Pemakan babi (China) lebih cerdik berfikir dari pemakan lembu (Melayu).

    Pada pendapat saya tafsiran 1 tidak betul sama sekali kerana tiada sebarang bukti yang menunjukkan terjadinya begitu. Lagi pun ada ditemui China yang makan babi, masih tetap bodoh dan ada Melayu yang makan lembu sangat cerdik dan pintar.

    Tafsiran 2 adalah lebih tepat. Dalam membandingkan China dan Melayu ini, kita kena ambil situasi di Malaysia.
    Saya katakan China lebih cerdik kerana mereka tidak mahu duduk di bawah kuasa Melayu. Dalam PRU14 yang lepas, mereka telah sepakat menyokong Pakatan Harapan untuk menumbangkan parti BN yang didominasi oleh orang-orang Melayu (UMNO).
    Sebaliknya Melayu pula adalah bodoh kerana tidak mahu duduk di bawah pemerintahan bangsa sendiri. Mereka terikut dengan beberapa dakyah oleh orang-orang Melayu juga untuk menumbangkan kerajaan yang dipimpin oleh orang Melayu dan menyokong pula parti yang didominasi oleh orang-orang China.

    Namun, janganlah diambil kesimpulan bahawa semua orang-orang Melayu bodoh. Hanya lebih kurang 30% sahaja Melayu yang bodoh seperti yang disebutkan di atas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tidak menganggap mereka itu bodoh, cuma mereka seperti terpedaya. Setelah dimomokkan dgn keadaan ekonomi negara yg teruk, pemerintahan BN yg korup dsb, mereka pula dijanjikan dgn pelbagai imbuhan menarik jika sekiranya mereka mahu menukar kepada kerajaan yg baru.
      Mereka, Melayu2 ini pada ketika itu sangat tertarik dgn janji2 pilihanraya seperti penghapusan GST, penghapusan tol, penurunan harga petrol & barang keperluan harian, pendidikan percuma, 1 juta peluang pekerjaan, KWSP untuk surirumah dan berbagai lagi.
      Malangnya setelah undi diberi dan memenangkan PH, hanya GST sahaja dihapuskan dan itu pun harga barang masih tidak turun bahkan ada yg lebih tinggi dari dulu.
      Apa yg boleh kita katakan adalah, mereka telah terpedaya atau tertipu.
      Mufti negeri Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin (MAZA) secara terang-terangan mengatakan PH menipu. Bahkan beliau turut mengatakan perbuatan menipu pengundi adalah haram dan berdosa.
      Tun Dr Mahathir kemudiannya tampil memohon maaf kerana tidak menunai janji dan sanggup menanggung segala dosa. Begitu mudah dia sanggup menanggung dosa dgn menjual nasib bangsa dan agama, seperti dia tidak tahu bagaimana siksanya balasan terhadap dosa di akhirat nanti.

      Delete
    2. Dimanakah pemerhati dan melayu kampung ketika najis begitu rakus menyalah gunakan kuasanya?
      Xterpikir risiko rakyat memberontak?
      Beranggapan melayu bodoh akan senantiasa bergantung harap dgn umno dan tetap menyokong walau jahat mcm mn pun pemimpin?
      Melayu mana yg bodoh sekarang?
      Melayu bodoh itu yg menjadi impian pemimpin umno?

      Mepergunakan melayu, islam dan raja utk terus bertakhta dan berterusan menyalah gunakan kuasa tanpa segan silu?
      Haprak sgtkah melayu utk dimomokkan dgn agenda bodoh spt itu?
      Lagi sekali melayu mana yg bodoh itu?

      Sblm pru ditakot2kan melayu tanpa umno melayu jdk bangsat.
      Terbukti selepas pru tanpa melayu umno yg menjadi bangsat.
      Siapa yg bodoh, diperbodohkan dan membodohkan melayu?

      Delete
  4. Isu kerajaan tidak tunaikan janji manifesto langsung tidak timbul unless sengaja nak kutip sampah dalam longkang.

    Penjelasan telah diberi sangat memuaskan kerana beban dan kesan jahanam kerajaan lama sangat besar dan di luar jangkaan oleh itu "masa" diperlukan.

    Masa sebenar pengurusan negara sekarang di bawah PH berasaskan rules of laws adalah 60 bulan dan 100 hari hanyalah sebahagian kecil darinya. .
    Di mana cerdiknya membuat penilaian berdasarkan dua bulan (3%) pengurusan? Brain cap ayam..

    ReplyDelete
  5. Video pertama tu kesan nya bagus.
    Video kedua menunjukkan dan sepatutnya mengajar kita cakap kedai kopi biar lah tinggal di kedai kopi saja dan jangan dibawa dalam majlis dan ceramah. Macam mana ahli Umno boleh undi orang yang berbahasa begini jadi presiden parti mereka ? Nak kata tak cerdik, depan nama nya Dr.Ahmad Zahid.

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...