Wednesday, May 29, 2013

dari jadi vangkai bernyawa-wajar mca bubar

kekalahan mca di pru 12 dan muktamadnya pru13 menunjukkan mca sudah tidak relevan tidak diperlukan dan dibenci bukan sahaja dari org cina tetapi juga dari ahlinya sendiri, disabotaj dng tidak  undi mca/bn.

silih berganti ahli mca dan bekas pemimpin tertinggi mca menggesa chua soi lek meletak jawatan serta merta walaupun dari awal chua sudah memaklumkan tidak akan mempertahankan jawatannya. kenapa perlu tergesa gesa?

adalah dijangkakan jika chua letak jawatan serta merta, pemimpin mca yg menang pru13 akan menerima jawatan kabinet termasuk dilantik sebagai senator, exco di negeri dan ratusan jawatan lain. halangan memegang jawatan jika kalah pru seperti yg diputuskan parti boleh ditarik balik jika chua tiada.

ini tidak menjadi kenyataan bila chua menolak permintaan untuknya melepaskan jawatan.

langkah chua untuk pemimpin mca tidak menerima semua jawatan kerajaan bertujuan mengajar bangsanya sendiri supaya menerima keadaan bila tiada wakil cina dlm kerajaan - setakat ini tindakan itu tidak menjejaskan pun kaum cina kerana mereka boleh berdikari dan membeli dng wang termaduk merasuah pegawai kerajaan atau menteri melayu? bukankah itu yg mereka mulakan dulu? bukankah itu yg mereka amalkan berkurun lamanya? kenapa pula sukar untuk mengulanginya sekarang?


berdasarkan keadaan itu chua wajar mengambil langkah untuk membubarkan mca...sekurang-kurangnya pembubaran itu mengikut langkah dan tari org cina sekarang yg menolak mca dan umno, lagipun calon mca menang pun atas undi melayu? chua tak terasa malu ke?

pembubaran mca adalah langkah menyatukan kaum cina, menyelamatkan maruah kaum cina malah tindakan itu membolehkan org cina menguasai putrajaya sepenuhnya selewat lewatnya 10 tahun dari sekarang.

calon mca yg menang sekarang boleh kekal sebagai calon bebas, join pkr atau dap.


No comments:

Post a Comment