Friday, May 24, 2013

Tangkap lepas ! Sebenarnya apa?

Sebenarnya aku pun tak faham kpd dua situasi yg seiring tetapi rupanya bertentangan:

Tika polis menangkap orang tertentu dilokap atau kemudiannya mohon ke mahkamah majistret untuk di reman, tiba tiba permohonan itu ditolak, media patut mendedahkan alasan sesuatu permohonan polis itu ditolak untuk rakyat melihat undang2 itu telus atau tidak, jika tidak timbul beberapa persepsi:

Apakah tangkapan polis tidak mengikut peraturan.
Apakah ditahap ini polis perlu mempunyai bukti kukuh tujuan penangkapan.
Bagaimana polis dapat menjalankan siasatan jika yang kena tangkap dilepaskan tanpa direman.
Atau sebenarnya apa?

2 comments:

  1. ya betul tu. Aku pun ta paham. Kalau ta boleh remand, mcm mana nak buat siasatan. Ada sesuatu yg tak kena dgn mahkamah.

    ReplyDelete
  2. Kebiasaannya mahkamah membenarkan tahan reman yg pertama cuma mungkin menolak jika polis minta tambahan reman dng alasan tempoh tahanan reman yg pertama sudah menukupi.

    Apakah mahkamah mengambilkira "yg kena tahan" dari segi status mereka dan mungkin kalau rakyat marhaen mahkamah pandang sebelah mata - rakyat nak penjelasan.

    Apakah mahkamah beranggapan tangkapan itu bermotifkan politik, polis main politik, jika itu tanggapanya, mahkamah pun berpolitik juga - rakyat mahukan penjelasan dari mahkamah atau polis yg "silent"

    ReplyDelete

SATUS QM TERKINI

  Sejak Disember 2023 agak kecoh di medsos dan berlarutan hingga sekarang. Masing masing yang peka berkenaan perkembangan QM mungkin tidak p...