Friday, October 25, 2013

melayu kena hormat depan belakang atas bawah

Agak-agak kau orang lah kalau di sekolah cina ada upacara panggang babi - engkau orang sebok tak nak komplain sana sini?

kalau kau orang ada anak sekolah disana - agak2 lembaga sekolah tu layan tak dengan kerenah org melayu . mungkin jawapan yg diberi - lu tak suka, lu boleh ambik lu punya anak berhenti dari ini sekolah @ belajarlah hormati budaya cina !!!!

begitu juga kalau ada upacara panggang biawak di sekolah tamil !!!!!

tapi kalau di sekolah majoriti melayu - majoriti kena hormat minoriti.
kalau biawak atau babi sesat masuk ke sekolah melayu pun - binatang itu tidak boleh dihalau, mesti dilayan dengan baik.

hidup umno !!!???

8 comments:

  1. Sekarang ni siapa yang berkuasa, menteri atau timbalannya? senang2 saja keluar arahan!

    ReplyDelete
  2. menteri takut komen..nanti hilang undi....

    ReplyDelete
  3. Menteri Keling mesti jaga keling jugak...
    Tapi mana dia menteri islam... jaga islam ke atau jaga periuk nasi sendiri!!!

    Ke dah lupa yang qurban tu satu ibadat mcm ada sorang politik islam dah lupa apa itu ibadat qurban ....

    ReplyDelete
  4. Hindu ni buta sejarah... kenapa le najib ambik orang bongok ni?

    ReplyDelete
  5. Dia test market je.. dia sendiri kata tak perlu circular. Apa maksud dia? Bermaksud tiada undang2 yg melarang upacara korban tersebut. Dia takut kalau keluar circular nanti dia boleh kena saman. Kalau aku jadi Guru Besar aku buat je. Lepas tu tgk la PARIAH tu berani tak ambil tindakan. Aku heran, MENTERI ada 2 org, kenapa si PARIAH ni yg asyik keluar kenyataan. GILA KUASA .

    ReplyDelete
  6. Hanya Najib je PM yg ambik India & Cina jadi timbalan Menteri pendidikan. Muhyiddin sibuk dgn jawatan Timbalan PM. Najiblah yg bertnggungjawab menaikkan tocang India & Cina sehingga merendahkan martabat Melayu. Sedih memikirkan transformsi Najib yg berjaya mentransform Melayu jadi majoriti yg tak bermartabat.

    ReplyDelete
  7. Aku rasa la Kluang, ni bukan soal sapa majoriti, sapa minoriti. Ini persoalan Teras negara. Kita tak boleh tawar menawar kalau tak mau Qurban kat sekolah, taipusam di jalanraya pun tak boleh. Salah tu. Buatnya depa setuju tak buat taipusam di jalanraya, jadi kita tak boleh buat Qurban kat sekolah?
    Pada aku Teras negara Malaysia adalah Agama Islam, budaya dan bahasa Melayu. Bukan sama-rata yang boleh bertawar menawar. Kita boleh melarang taipusam di jalanraya tetapi orang lain tak boleh halang kita nak buat Qurban di sekolah. Cuma kita sendiri yang tentukan.
    Namun, kepada Guru Besar, Pengetua dan pentadbir lainya perlu ada sikap berbesar hati. Berdakwah bukan hanya pada ceramah, ia juga diterjemahkan dengan tindakan dan perbuatan. Jadi bila nak buat Qurban kat sekolah, bagi la cuti peristiwa jadi murid dan guru bukan Islam tak perlu hadir dan upacara itu perlulah dijalankan dengan teratur dari segi hukum dan adab termasuk juga soal kebersihan dan keselamatan. Bagus jugak buat disekolah bagi mengeratkan silatulrahim penduduk setempat dengan warga sekolah.
    Masalah sekarang ni bila Ah Jib Gor perkenalkan 1Malaysia. Depa ambik kesempatan untuk menghakis Teras dan cuba nak buat semua sama rata. Ah Jib Gor tak berani nak perbetul persepsi yang sengaja dilencongkan. Depa dok tunjuk jari telunjuk 1Malaysia konon lepas tu mula tuntut itu ini, cabar itu ini, UMNO tergagap-gagap nak jawab, Selagi UMNO tak betulkan persepsi 1Malaysia itu berteraskan Agama Islam dan budaya bangsa Melayu aku akan tetap tunjuk jari tengah untuk 1Malaysia.

    ReplyDelete
  8. Aku rasa isu ini sangat kecil dapat diselesaikan dengan satu nasihat lisan oleh pegawai pendidikan tentang tatacara yg sesuai dijalankan di sekolah sebagai sebahagian ko-korikolum.

    Malanga menteri pariah Iisi suka but kecoh memperbodohkan dirinya sendiri

    ReplyDelete