Sunday, June 28, 2015

Nak Tanya UKE atau UAI (?)

Apa hukumnya sebuah mesjid yang dinaiktaraf atas hasil sumbangan sebuah badan yang masih sedang disiasat samada aktivitinya sah atau tidak.

Sumbangan itu sudah diberi sebelum badan tersebut di siasat.

Jika didapati atau diragui sah atau tidak badan tersebut dan ada kemungkinan "disahkan" atas kedudukan dan pengaruh kuasa..bagaimana status mesjid tersebut.

# Bagi yang hendak memberi komen dan berkongsi pendapat, tolong beradab sopan sebaiknya hendaklah berdasarkan sumber Hadith dan Al Quran.


10 comments:

  1. Dapigs Kuffar punya Masjid di Kelantan elok je sahnya..sebab itu KD tak bising tentang HARAM nya di sisi syarak.. . .Masjid ini pula yang Muslim Ulil Amri punya kelolaan / bantuan sudah pastilah sah di sisi syarak ...namun niat KD menimbulkan isu ini boleh dipersoalkan kerana dilihat bertujuan melaga2 pemikiran manusia yang sedang beribadah kepada Allah di Tanah Melayu ni...elok le beristighfar KD...kenapa ko nak juga terjun dalam api panas tu? Nape tengin sangat ko ni?

    ReplyDelete
  2. Kasar nya bahasa u KD. ...sakitnya macam kena tempeleng di muka ..kalau ye pon nak tegur guna lah bahasa baik ..contohnya.."allo...allo...arr...arr .jawapan tak menepati soalan...."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ted Poyology Manoff-pembina tamadun (sendiri declare)

      ..bahasa KD kasar?..ngko ni betul lar benak..bahasa nek tempoyak ngko tak tegur siap sokong lg haramjadah tu!!.. tang KD ngko kate kasar lah, tak sopan lar, itulah ..inilah..bab mem'barua'kan diri ni ngko mmg handal..
      Soalan KD valid, rakyat berhak bertanya pemimpin, kalo tak nak ditanya, berhentilah jadi pemimpin..jual jer ikan mcm ngko..

      p/s: makna benak- BODOH tak tak bole di ajar

      Delete
    2. Tanya lain..buat persepsi benda tu membawa haram adalah dua perkara berbeza..jangan champor macam rojak..takkan itu tahap IQ kamu kot?

      Delete
    3. Ted Poyology Manoff - pembina tamadun (sendiri declare)

      Persepsi tang mana tuhh??..habaq mai...ahli umno yg tiada berjawatan mengkritik najib terus di label rba, barua dapig..etc..itu kira mcm mana pulak??!!..

      p/s: ...bau jamban larr...

      Delete
  3. Patutkah manusia yang demikian keadaannya terpedaya dengan kekuasaan yang ada padanya dan menyangka bahawa tidak ada sesiapapun yang dapat mengatasi kekuasaannya dan menyeksakannya?
    Manusia yang demikian keadaannya tidaklah patut dia bermegah-megah dengan kekayaannya dan berkata: "Aku telah habiskan harta benda yang banyak dalam usaha menegakkan nama dan bangsa.
    Adakah dia menyangka bahawa tidak ada sesiapapun yang melihatnya dan mengetahui tujuannya menghabiskan harta bendanya itu?

    ReplyDelete
  4. "Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan pertemuan hari akhirat, gugurlah amal2 mereka yang baik. Mereka tidak diberikan balasan pada hari akhirat melainkan bagi apa yang mereka telah kerjakan dari perbuatan kufur dan maksiat".
    Macam biasalah Allah memandang benar bukan baik. Kalau kita sedekah todi kat masjid utk org berbuka puasa, sedekah tu mmg amal yg baik tapi minum todi utk berbuka tu yg buat amal tak diterima. 

    ReplyDelete
  5. Kena mendisiplinkan diri, jawab apa yang ditanya, bertanya kalau tidak tahu, beri hujah jika berilmu, diam kalau tak tahu. Bukan nak politik 24 jam, jangan menghukum ikut logik, balik berpandu kepada Hadith dan Al Quran.
    Kalau janji N2H tepati, jangan mungkir dan lari.

    Ted Manoff dan sewaktunya kena belajar sesuatu.

    ReplyDelete
  6. Jgn ungkit 1mdb renovate masjid kg baru. Tapi Najib patut jelaskan kenapa 1mdb pilih masjid kg baru bukan masjid kg medan, kg pasir dan masjid kampung2 lain. 
    Adakah mdb ada gerakan utk membeli tanah2 melayu kg baru secara beransur2 dari org2 melayu dgn menggunakan nama sykt arab? Kalau tanah TRX dia boleh beli dgn harga bapak murah jual kat TH dgn harga mahal. Tak mustahil dia akan guna keuntungan tu utk beli tanah kg baru. 
    Jangan mudah percaya dgn kebaikan. Kalau mereka ada niat kejahatan. Orang tamak dan hasad dengki mesti rugi punye. 

    ReplyDelete