Thursday, June 25, 2015

Isu 1mdb dah selesai, pelancongan makin meningkat...

Kejayaan buat Nazri, pelancongan di
Malaysia akan meningkat.

Free visa untuk pelancong cina pun sudah diluluskan.


# Yang tidak diundang, rasa tidak diperlukan. Tolong jangan buat komen ...

46 comments:

  1. Mengapa pelancong cina? Kenapa tidak bangladesh? Mengapa?

    ReplyDelete
  2. bodoh oii pelacong china yg banyak impact skrg..seluruh dunia.. bangla dtg sini cari kerja ngok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Byk impact?? Jadi china doll ke?

      Delete
    2. itu bapak ko ajar kor mase main dgn Ketom?

      Delete
  3. mase mamak main forex dgn speculator dlu..bape ekk nilai duit malaysia?

    Mamak pakai duit daun pisang? mamak tambat ringgit sbb takut rygi lagi sbb gatal nk main judi forex?

    mamak.. dulu RM3.80 per USD... mamak hebat sgt ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodohnya juak-juak Najib ni, kejatuhan nilai ringgit pada tahun 1997-98 bukanlah kerana kerajaan main forex, tetapi kerana spekulator matawang yang menjahanamkan matawang di banyak negara, bukan di Malaysia sahaja, di Indon lagi teruk, sebelum 1998, RM 1.00 bersamaan dengan Rupiah 500, sekarang RM 1 dah bersamaan lebih Rupiah 3,000.

      Masa krisis kewangan 1997-98, bukan setakat Malaysia, tetapi Indonesia, Korea Selatan, Jepun dan banyak negara lagi termasuklah di Eropah sendiri, apa Tun Dr. Mahathir main forex dengan Presiden dan Perdana Menteri negara-negara berkenaan ke?

      Kenyataan bodo piang juak-juak Najib ni memang mencerminkan mentaliti bodo piang juak-juak Najib selama ini.

      Sedangkan semasa krisis matawang tahun 1997-98, Tun Dr. Mahathir dengan para menteri dan pegawai tinggi kerajaan serta pihak swasta berganding bahu memantau pergerakan ringgit di dalam Majlis Tindakan Ekonomi Negara yang mana setiap satu jam pemantauan dibuat dan kaedah pemulihan dirangka dan dilaksanakan bagi membantu pemulihan nilai ringgit. Kerana nilai Ringgit pernah jatuh sehingga USD 1.00 bersamaan RM 5.10, tetapi kualiti kepimpinan Tun Dr. Mahathir dan para menteri serta pegawai kerajaan serta pihak swasta telah membuat suatu dasar yang menyekat kejatuhan nilai ringgit dengan menambat ringgit pada kadar RM 3.80 berbanding USD 1.00.

      Hanya Anwar dan beberapa orang kuncunya menentang idea itu, dia mahukan Malaysia dapatkan bantuan dari IMF sebagaimana Indonesia, Korea Selatan dan beberapa negara lagi yang akhirnya terpaks menjadi kerbau dicucuk hidung oleh IMF, malahan paling teruk adalah Indonesia, matawang Rupiah merudum dengan teruknya selepas itu hinggalah sekarang ini.

      Saya sendiri mengikut perkembangan semasa mengenai isu itu, malahan ramai rakyat lagi yang mengikuti perkembangan isu itu setiap hari di media-media, kami semua tahu apa yang sebenarnya yang berlaku, jadi jangan nak jadi tukang fitnah kerana nak sembunyikan penyelewengan Najib dan kuncu-kuncunya itu.

      Delete
  4. # Yang tidak diundang, rasa tidak diperlukan. Tolong jangan buat komen ...


    hohoho KD xde telor dh skrg.. mula bg AMARAN.. wowww awwwww takottttt... kah..kah..kah.. pondan upahan mamak sudah jatuh smgt sbb SB sudah mau tangkap macai2 mamak..

    nasi kt kem kamunting tu enak sekali KD..

    kd haramjadah..better ko moderated comment je mcm mamak madey lahanat tu buat.. so nampak lah power sket semua sokong... puihhh...

    kah..kah..kah..kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu dia, pecacai Najib dah main ugut pula, ingat orang takut ke dengan ugutan tahap sampah kau ini?

      Nak tangkap, sila tangkap semua pengkomen sekali, boleh trace di IP yang digunakan.

      Kau cakap ke Najib tu, tunggulah bila dia ditumbangkan kelak, roti di Penjara Sungai Buloh tu sedap,, boleh makan sambil cicah dengan air kopi bersama Anwar Ibrahim, lepas tu boleh belajar cara menipu sama Anwar, buat kononnya sakit kronik dan perlukan rawatan, kononnya tak mampu berjalan, sakit leher, tapi pendakap leher pakai sendiri.

      Selamat mengugut, pergi jahanamlah dengan ugutan bangsat kau ini.

      Delete
    2. Puak2 liberal dah jauh sesat terjerumus dgn muslihat Zionist Jew. Najib bahkan membenarkan banker Goldman Sachs beroperasi dan memanupulasi ekonomi dan kewangan kita. Bahasa anon2 Liberal dah cukup mencerminkan betapa jahanamnya mereka.

      Delete
  5. KD.. telor ko dh ilang ke?
    atau bini ko simpan?
    mintak danial masuk la tlg ko..makan upah tamak sorng2..

    mamak duit byk.. di xde telor tp pakai telor macai2nya dgn wadah WANG!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila juak-juak Najib ulas mengenai isu kaedah pembayaran hutang dan faedah bank 1MDB, juak-juak Najib bukannya tau apa, hanya tau melalak tak tentu hala, cukup bulan dapat payment dari Najib sebab jadi tukang melalak untuk mengelirukan rakyat.

      Delete
    2. Anjing2 mamak madeayy tahu ape? Oooo tahu fitnah yg dibekalkan oleh penjenayah.. teruk kantoi.. nk tutup kntoi.. anjing2 mamak blh pulak pertikai knpa tngkap time Puasa?ranking Rasuah Siam ? Xdo kena mngena.. tp itu tnda mreka dh ilsng telor.. SB2 sdng seronok pancing anjing2 mamaknutk di beri mkn freee.... uaha IP ko tu laa dlm bhye ngok oiii... tringin nk rase tido dlm bilik besi ade jmban dlm sel kamunting..

      Delete
  6. entry ko KD yg ni aku rase paling syok utk kasi SB Bukit Aman Zahid bace

    "Kebebalan: Najib Diberi Masa..:

    wowwww sarat dengan 'info'... kah..kah..kah.. mmg kantoi lah ko kali ni KD...

    kalau ada org report nahas la ko kd haram jadah oii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu dia juak Najib dah cuak dengan pendedahan demi pendedahan mengenai isu 1MDB, sekarang mereka ugut nak tangkap pula.

      Wahai juak Najib, sedangkan laporan polis yang dibuat oleh Datuk Seri Khairuddin bin Abu Hassan sebanyak dua laporan polis, pertama mengenai penyelewengan di dalam 1MDB di mana nama Najib sendiri disenaraikan dalam laporan polis tersebut dengan beberapa orang lagi, dan keduanya mengenai penipuan Najib di dalam parlimen di mana Najib memberikan keterangan palsu kepada parlimen pada bulan Mac 2015 mengengai USD 1.103 bilion yang kononnya disimpan di BSI Singapore Limited dalam bentuk tunai, walaupun Tun Dr. Mahathir dan beberapa pihak lagi menyatakan sebenarnya bukan USD 1.103 bilion tunai yang disimpan di BSI Singapore Limited itu, tetapi hanya 'paper asset' yang tidak diketahui jumlahnya dan nilainya serta jumlahnya. Najib menafikan apa yang didedahkan oleh Tun Dr. Mahathir dan beberapa pihak itu, tetapi pada bulan Mei 2015, Najib membuat 'pembetulan' dia mengakui bahawa yang disimpan dalam BSI Singapore Limited itu bukannya tunai berjumlah USD 1.103 bilion, tetapi aset pula,, malahan tak lama kemudian, Kementerian Kewangan sekali buat 'pembetulan' kali ini kata bukan tunai atau aset, tetapi unit pula, unit jadah apa pun tak tahulah, berapa jumlahnya, berapa nilainya, apakah jenisnya pun tak diketahui.

      Itu pun mana ada Ketua Polis Negara ambil tindakan, kerana yang buat itu Najib, buatlah salah macam mana pun, Najib dah melebih taraf sultan atau raja, tak boleh disiasat, sebab Najib pahlawan bugis, PDRM pun takut dengan Najib kerana Najib berdarah pahlawan bugis.

      Blah la, hanya inilah yang tahu dibuat oleh juak-juak Najib, ugut dengan nak tangkap bagi mendiamkan kes ini terbongkar, memang muka tak tahu malu dan tak sedar diri.

      Delete
  7. Ringgit jatuh pun menteri2 buat bodoh ja...tak apa...cai2 jibby kn dapat bnyk duit elaun...Cash is King beb....wakakaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Paling lawak jenaka adalah Timbalan Menteri Ahmad Maslan boleh buat kenyataan kononnya pendedahan Tun Dr. Mahathir mengenai 1MDB adalah punca kejatuhan nilai ringgit sedangkan sebelum Tun Dr. Mahathir mendedahkan isu 1MDB ini nilai ringgit dah jatuh, malahan kenyataan tiga suku dari Timbalan Menteri Ahmad Maslan itu sendiri dinafikan oleh bank negara.

      Lihatlah macam mana negara ini tak tunggang langgang, dengan Perdana Menteri pun bermasalah, lantik menteri / timbalan menteri pun jenis bodo piang, sebab itulah itulah negara kita sekarang ini penuh dengan masalah.

      Delete
  8. Bukan setakat ringgit merudum, tapi pasaran saham juga merudum dengan teruk, dalam tempoh sebulan, lebih 100 mata indeks KLCI merudum.

    Tapi biasalah, Najib dan kuncu-kuncu masih mengamalkan taktik biasa mereka iaitu "asas ekonomi negara adalah kukuh", kononnyalah.

    Malahan dalam isu 1MDB ini, penangkapan Xavier Justo pun menyebabkan juak-juak Najib ketawa girang sedangkan isu melibatkan 1MDB ini bukan setakat isu 1MDB-Petrosaudi, tetapi melibatkan isu pembelian tanah di TRX dan Bandar Malaysia yang jauh di bawah harga pasaran tetapi pembelian tanah di Pulau Pinang yang jauh melebihi harga pasaran dan tanah di Pulau Pinang itu tak boleh dibuat apa kerana tak ada kelulusan oleh kerajaan negeri Pulau Pinang untuk dibangunkan.

    Selain itu, isu hutang 1MDB melibatkan RM 42 bilion, menyebabkan 1MDB perlu bayar faedah bank sekurang-kurangnya RM 2.4 bilion setahun, bersamaan RM 200 juta sebulan, bersamaan RM 6.7 juta sehari, itu baru faedah bank, tak termasuk hutang pokok berjumlah RM 42 bilion dan kini sudah mencecah sekurang-kurangnya RM 45 bilion, itu pun 1MDB dah tak mampu nak jawab dan nak uruskan.

    Tak cukup dengan itu, 'pelaburan semula' oleh Tanjong Plc di dalam Powertek Investment Holding sebanyak RM 2 bilion sedangkan sebelum itu Tanjong Plc sendiri yang menjual keseluruhan pegangannya di dalam Powertek kepada 1MDB, tetapi mengapakah tiba-tiba Tanjong Plc membuat pelaburan semula dengan jumlah yang sangat besar sedangkan diketahui umum bahawa stesen janakuasa milik 1MB memang bermasalah dan tidak ekonomik? Keadaan ini menyebabkan sekumpulan pemegang saham minoriti telah membuat laporan polis dan satu tindakan siasatan audit forensik oleh firma perakaunan antarabangsa akan dibuat terhadap urusniaga yang meragukan yang dijalankan oleh Tanjong Plc termasuklah urusniaga dengan 1MDB tertutama melibaktan 'pembelian semula' ekuiti dalam Powertek Investment Holding dengan kos RM 2 bilion itu.

    Malahan oleh kerana Edra Energy, syarikat milik penuh 1MDB gagal untuk menyiapkan projek stesen janakuasa Jimah Timur, maka TNB pula yang dipaksa membeli ekuiti dalam stesen Jimah Timur itu sedangkan TNB akan kerugian kerana stesen Jimah Timur itu berhadapan dengan kelewatan pembinaan lebih kurang 1 tahun dengan kos tambahan sebanyak lebih kurang RM 1 bilion, malahan stesen janakuasa berkenaan hanya dijangka akan siap pada tahun 2019 berbanding jadual asal pada tahun 2018, maka TNB kerugian satu tahun bekalan elektrik di mana tak gunalah TNB nak buat tuntutan gantirugi kepada Jimah Timur kerana TNB sendiri memegang jumlah ekuiti yang besar dalam Jimah Timur bagi kelewatan bekalan elektrik selama setahun itu.

    Bersambung....................

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak perlu lah nak berpuisi macam kau. Cuma aku akan bentang fakta ringkas. Maklumlah...berpuisi ni kerja mamak.....

      1. Harga saham ditentukan pasaran dan spekulasi. Jika spekulasi memburuk2kan Malaysia...apa nak pelik dengan kejatuhan saham? Apa yg terjejas? Yang pasti cuma pada pelabur yg mana 90% pelabur saham adalah spekulator. Jika pegangan kekal macam felda, apa nak ditakutkan? Aset tetap sama. Dividen dibayar mengikut hasil bukan dari harga saham.

      2. Asas ekonomi Malaysia memang kukuh kerana Malaysia ada sumber dalaman. Sumber luaran hanya pada tahap minima. Dalam bahasa mudah eksport lebih dari import.

      3. Hutang 1mdb memang besar. Namun aset juga besar iaitu rm51 bil aset dan hutang rm42bil. Hutang juga sudah mula berkurangan dengan kemasukkan IPIC sebagai rakan pelabur. Malahan dengan denomination assets yg diikat pada USD maka kesan kenaikkan USD untuk bayaran bunga juga dapat diatasi.

      4. Jangan lah nak menipu dengan kata2 pelaburan semula oleh tanjung plc. Yang sah dan nyata, ananda krishna memberi pinjaman mudah kepada 1mdb. Bukan pinjaman dari tanjong plc. Ini petikan dari kenyataan anada...

      In its response today, 1MDB referred to a previous agreement where Ananda's Tanjong PLC was obligated to subscribe up to RM2 billion in equity in 1MDB's subsidiary, Powertek Investment Holdings Sdn Bhd (PIH).

      5. Jimah Energy akan bermula untuk beroperasi pada 2018 seperti yg dirancangkan. Kenyataan dari pihak 1mdb pada halaman rasminya. TNB cuma melabur pada fasa 3b jimah energy. Projek baru dimulakan. Tidak timbul pun soal kenaikan kos sehingga 1 billion. Fakta mana yg kau dapat? Ke auta je? Dengan pembelian jimah energy fasa 3b, tnb mengesahkan boleh menstabilkan harga elektirk dimasa depan. Kelebihan fasa 3b adalah teknologi hidrogen digunakan. Bukan semata2 bergantung kepada arang batu, gas mahupun petroleum.

      Henti2 kan la penipuan kamu ni....aku tahu kau ni rba...penjilat tegar puak dapigs....bersambung....

      Delete
    2. Maaf...pasal anada krishna tu tak lengkap. Ananda krishna terikat untuk melabur semula dalam powertek namun mengubahnya kepada perjanjian pinjaman mudah pada 1mdb.

      Delete
    3. 1mdb adalah inisiatif Najib menciplak gaya pemerintah Spore berurus niaga dalam bidang hartanah melalui sykt Temasek Holdingsnya. Mereka mempunyai rezab simpanan yg amat teguh untuk menjalankan perniagaan. 1mdb pula bermodalkan keciput (RM1 juta saja) tapi bernafsu besar untuk terlibat dalam perniagaan ribuan juta. Ibarat modal 1 ringgit tapi ada hati nak berniaga ribuan ringgit. Akibatnya 1mdb terjebak dgn dosa penipuan, pembohongan & bunga riba tinggi hasil persekongkolan dgn yahudi Goldman Sachs & pegawai2 tak beramanah.

      Delete
    4. Keris Berayon, aset 1MDB ada sampai RM 51 bilion sebab mereka menyelewengkan pembelian tanah di TRX dan Bandar Malaysia, pembilan tanah di TRX pun hanya RM 230 juta, tapi dalam penyata imbangan 1MDB nayatakan nilai TRX lebih kurang RM 11 bilion, baki RM 10 bilion 770 juta lagi tu adalah pebezanannya tak tak diketahui ke mana lesapnya.

      Sila Keris Berayon nyatakan di mana lagi baki RM 10 bilion 770 juta lagi itu? Sebabnya beli tanah di TRX hanya RM 230 juta, tapi letak nilai dalam penyata imbangan sampai RM 11 bilion, kononnya aset melebihi liabiliti, sedangkan perbezaan nilai beli dengan nilai yang dinyatakan dalam penyata imbangan tak pula mereka dapat beri penjelasan, itu baru tanah di TRX, tak termasuk lagi tanah di Bandar Malaysia.

      Sebenarnya hutang 1MDB lebih berbilion ringgit lebih tinggi dari aset yang ada jika kira dengan betul.

      Delete
    5. Maka pasal RM 2 bilion itu adalah pinjamanlah ye, maka RM 2 bilion itu dilpinjam sebab nak bayar faedah bank, 1MDB dah tak ada wang sampai kena hutang untuk bayar faedah bank, hutang makin meningkat, betapa pandirnya 1MDB ini termasuklah Keris Berayon ini.

      Delete
    6. Pasal Jimah itu, 1MDB sendiri sebelum ini kata tujuan pembelian stesen janakuasa dari syarikat IPP sebelum ini adalah untuk menurunkan tarif elektrik, tapi TNB beli pula stesen janakuasa itu dengan alasan nak mengelakkan kenaikan tarif elektrik, apakah 1MDB sendiri tak mampu nak turunkan tarif elektrik sebagaimana yang dicanangkan kepada mereka sebelum ini?

      Malahan kerugian bekalan elektrik sampai setahun itu siapa yang akan tanggung? Memang Jimah yang tanggung, tapi bila TNB beli ekuiti, maka TNB sendiri tanggung kerugian tersebut,

      Pasal kos kelewatan yang melibatkan stesen janakuasa itu, kau pergilah tanya pengurusan Edra Energy, mereka sendiri boleh sahkan jika mereka bersikap jujur.

      Delete
    7. Pasal komen othaman ahmad, temasik dan khazanah, barulah ada persamaan.

      Pasal audit berimbang, tak jelas la apa si anon tulis. Itu hilang ini hilang. Beli 230 juta tapi hilang 770 juta. Yang tertulis sampai 11 billion. Apa benda tu.? Kalau yea pun nak menipu...bio le logik sikit. Aset seperti tanah yg dibeli oleh 1mdb dari kerajaan dinilai oleh pakar hartanah. Ko ingat boleh suka2 hati nak letak nilai rm11 billion?

      Hutang mudah sebanyak rm2billion dari anada krishna. Tujuan nak bayar pinjaman ke apa ke, itu hak 1mdb. Tapi yg pastinya bukan pelaburan semula tanjong plc dalam powertek macam yg ditulis oleh si anon penipu.

      Pasal jimah energy, kenapa lah kamu semua ni bodoh sangat? Dah macam otak dapigs je aku tengok. Walaupun jimah yg jalankan ipp, namun semua tenaga itu dibekalkan untuk tnb. Jika tnb terlibat secara langsung, bukankah lebih baik? Sebab segala kos akan terlibat secara langsung pada tnb. Tak perlu beban pada pengguna...jadi kos elektrik akan lebih murah. Pasal kelewatan jimah fasa 3b.....tak ada kenyataan rasmi pun. Ke ada lembaga pengarah tak rasmi 1mdb dalam kolum ni? Wkakakakakakakakakaka.....

      Delete
  9. Umno dibawah kepimpinan Ah Jib gor sangat hebat...madey pun tak boleh lawan tau! Madey apa tau? Jibby masa pru 13 dapat 47% undi popular tau! Madey ada? Dibawah Ah jib gor rakyat hidup senang lenang dengan adanya Br1m! Zaman madey mana ada semua? Gst pun tak ada zaman Ah jib gor ja ada tahu memang sangat hebat!!! I love Pm...i ayem form u...!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah..kah undi popular ni modal ketom basi.. ko cedok jgk ke bhlol danial oii?
      ko rindu kt ketom ke? Mamak mmg xpopular klu xkrn wang berkoyan2 ditabur.. mamak skrg sudah lngsunh tak popular sbb berkawan dgn penyamun dn penjenaysh antarabngsa... wowww tua reput pon nafsu jht xboleh tunduk.. mamak bapak marina hrmjadah ni elok humbn dlm pnjara!

      Delete
    2. Anon 11:29 am @ Kejora..

      Don't talk ..no need to talk much if you still chickened out to hide behind 'AnonyMOUSE'. Where is your integrity man.. or you a man..or perhaps another pondan?

      I reiterate that you're the typical AnynoMOUSE who pretend to be a smart Alec but too coward (tikus menikus) to post his real name.

      The comparison in quality between those who post with real names & those who don't is like dark night and day. You belong to those who are iirresponsible assholes, possess no balls and afraid of being arrested for critisizing certain personalities or even polticians for that matter. This tikus/anonyMOUSE spread nothing good but evil with non-substance garbage slur or blind allegation.

      For that matter, I have deep respect to blog like chedet or the scribe. These 2 blogs never allow Anonymous comment.

      Delete
  10. Sambungan............

    Malahan 1MDB juga dalam kenyataan oleh Arul Kanda, Menteri Kewangan Husni menyatakan 1MDB ada membuat berbilion ringgit pelaburan di luar negara, tetapi mereka sendiri tak dapat memperincikan apakah jenis pelabuaran itu, di mana pelaburan itu dibuat, malahan berapa kos untuk setiap pelaburan itu, serta kos pelaburan itu secara keseluruhannya, itu pun mereka tak dapat nak jawab.

    Selain itu, 1MDB ada menyatakan bahawa mereka ada membuat pelaburan dalam industri petroleum dengan Petrosaudi di mana melibatkan dua telaga petroleum yang bernilai USD 2.7 bilion di Argentina dan Turkmenistan, tetapi berdasarkan laman web 1MDB sendiri, mereka tak ada projek di kedua-dua negara berkenaan, kerana berdasarkan laman web 1MDB, projek yang dibuat oleh 1MDB adalah di Ghana, Tunisia, Venezuela serta di Indonesia, tak ada pun apa projek di Argentina mahu pun di Turkmenistan.

    Apa yang dinyatakan di atas tak ada kena mengena dengan e-mel yang kononnya palsu yang diedarkan oleh Xavier Justo, tetapi apa yang dinyatakan di atas adalah fakta-fakta sebenar yang berkaitan dengan 1MDB dan perkara-perkara itu tak ada kaitan dengan Petrosaudi.

    Jadi di manakah alasan oleh juak-juak Najib untuk ketawa girang menyatakan semua tuduhan terhadap 1MDB adalah palsu sedangkan apa yang tercatat di atas adalah fakta yang tak ada kena dengan Xavier Justo, tetapi ada kaitan dengan 1MDB sendiri.

    Juak-juak Najib terutama TV 3 menggunakan balaci-balaci Najib seperti Shahrir Samad, Tunku Aziz, Salleh Said Keruak, Zamil KITA dan beberapa orang lagi yang memberikan kenyataan kononnya 1MDB sebenarnya suci murni hanya dengan menggunakan alasan penangkapan Xavier Justo, tetapi mereka sendiri tak mampu nak jawab apa yang saya nyatakan seperti maklumat di atas.

    * Mana-mana pihak yang ingin menggunakan komen saya ini bagi artikel dalam blog mereka adalah dibenarkan, mana pihak yang hendak 'copy paste' untuk dipaparkan dalam facebook, blog, dan sebagainya adalah dibenarkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan saja dibenarkan, malah dialu-alukan. Mari kita sebarkan

      Delete
    2. Sambungan....

      6. Ini dia yang dikatakan pelaburan 1mdb diluar negara seperti yg tercatat dalam laporan audit deloitte dan juga kenyataan dalam laman utama 1mdb...

      Powertek is also the largest independent power producer (IPP) in Bangladesh and Egypt, and is also present in Pakistan and the UAE.

      7. Aku tak tentang pelaburan di argentina dan turkeministan. Boleh bagi link? Ke satu lagi auta? Aku harap tidak lah. Yang jelas dalam laman web utama 1mdb tiada lansung disebut pelaburan petroleum. Dalam laman web utama petrosaudi memang ada menunjukkan pelaburan dinegara2 yg kau tulis. Yang pasti JV antara 1mdb dan petro saudi telah dibubarkan. Jadi apa kaitannya dengan permasalahan 1mdb ni? Boleh jawap?

      8. Apa yg dibocorkan oleh justo adalah berkenaan jv petrosaudi dan 1mdb. Segala isu ini termasuklah kaitan anak syarikat petrosaudi iaitu GOOD STAR yg kononnya milik jho low. Laporan polis dibuat oleh petrosaudi keatas sarawak report di london. 1mdb dikaitkan kerana disahkan justo menerima upah untuk mengubah fakta2 dalam maklumat jv.

      9. Hasil siasatan awal dan pengakuan justo sendiri bhawa kenyataan yg dilaporkan oleh sarawak report mengenai 1mdb adalah berdasarkan pengubahan fakta yg dilakukan oleh justo. Kesimpulan mudah...justo telah dibayar oleh org berkepentingan.

      10. Balaci2 yg memfitnah ni terdiri dari penyokong mamak yg mana si mamak tak dapat apa yg dihajatkan olehnya. Nakkan anak jadi menteri kanan, jambatan bengkok, duit 2 billion untuk proton dll....

      Juga rba yg jelas adalah anjing2 suruhan dapigs.....

      TERPULANG PADA SIAPA2 YANG BERMINAT NAK SHARE JAWAPAN SAYA PADA RBA NI.....SEKIAN TERIMA KASIH.

      Delete
  11. Hahahahaha....dah tertekan ke kd? Tinggalkan lah pautan kat GAP. Gerak solo. Tak pun buat pautan kat goblok2 rba.

    Ini kenyataan Deloitte pada PAC...Firma audit antarabangsa, Deloitte & Co mengesahkan syarikat pembangunan strategik, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) memiliki aset bernilai RM13.4 bilion di Bank BSI Singapura.

    Penjelasan ini diperolehi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) ketika sesi Pengurusan Kawalan Tadbir Urus 1MDB dengan firma audit antarabangsa itu di Bangunan Sementara Parlimen semalam.

    Sebelu, dari itu kenyataan rasmi tentang unit trust investment in USD....“1MDB sudah menjelaskan bahawa baki pelaburan yang telah ditebusnya adalah dalam bentuk aset di dalam mata wang dolar AS di sebuah bank di Singapura bertujuan untuk mengimbangi liabiliti US Dollar. Bank ini merupakan penjaga bagi pihak 1MDB untuk aset ini,” katanya.

    Apa yang dimaksudkan tentang unit trust investment tak perlulah kot sebab nanti makin besau kemaluan kau. Cuma aku copy and paste risikonya aje...

    What can cause you to lose money or reduce the returns on your investments?

    Some of the risks associated with investing in unit trusts include:

    Factor / condition What happens Market riskThe Fund’s NAV or trading prices will be affected changes in the value of the investments made by the fund. The funds’ investments may, in turn, be affected by various factors such as changing economic, political or market conditions in the market(s).Liquidity riskFunds also face liquidity risk. Some funds may be thinly traded. This may affect the prices at which you buy or sell.

    This may happen, for example, if there is little interest or research coverage for the fund or the underlying market or investment theme it is exposed to.Interest rate riskFunds that invest in bonds, debentures or other debt securities will be exposed to interest rate movements.Foreign currency or foreign exchange riskFunds that invest in assets denominated in foreign currencies may be exposed to adverse currency movements.The fund’s currency base may also be different from your own.Counterparty riskFunds may be exposed to the risk that the counterparty that they trade with is unable to meet its payment obligations due to a deterioration of the counterparty’s financial situation or otherwise.


    Kesimpulannya mudah....unit trust investment 1mdb adalah tepat dalam menangani masalah ketidakstabilan ringgit dengan mengikatnya dalam dollar. Tak terjejas pun aliran peningkatan hutang akibat kenaikkan dollar....amacam? Faham? Jangan tercekik lagi pulak.

    ReplyDelete
  12. Oh ya jangan terlupa pulak unit trust investment 1mdb adalah untuk bayar hutang. Ianya diambilalih oleh syarikat timur tengah dengan penstrukturan semula aset, liabiliti dan perjalanan syarikat.

    Jadi soalan aku, apa lagi masalahnya kepada 1mdb sekiranya ringgit jatuh????......sebaliknya dalam situasi kejatuhan ringgit, pengeluaran dalaman dapat diguna tenaga penuh untuk mengurangkan import.


    Hahahahaha.....nak lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lupa pulak....unit trust investment.....dalam denomination assets...yea...jangan spin pulak kata aku tak faham...kihkihih....

      Delete
    2. Keris Mangkok Berayon..ermm..malam ni lumba kat maner??!..cer citer.skitt...kehkehkehkehkeh mat rempit pakar 1mdb...kehlehkehkeh

      Delete
    3. Anjing mamak tercekik xboleh lawan hujah.. akhirnye maki hamon jer laa.. itu bukti anjing mamak madeay dh kecut perot.. xsangka penjenayah yg mereka upah dh tertangkap... byk lg akn di ekstradisi ke Siam..dgr citer... aku kasihan takut mamak tua lahnat tu kena pi Siam.. jenuh nk usung Dr pakar jantung IJN pulak ke Siam... huhuhuh...kah..kah..kah

      Delete
    4. KD elok benor ko tapis komen2 sampah kat sini, aku tak respek langsung komen yg tak ada kualiti.

      Yang maki hamun ni sekadar mengirim dosa kepada ibu bapa mereka sebab gagal mendidik dengan sempurna.

      Delete
    5. Anon 11:19 am @ Kejora..

      Don't talk ..no need to talk much if you still chickened out to hide behind 'AnonyMOUSE'. Where is your integrity man.. or you a man..or perhaps another pondan?

      I reiterate that you're the typical AnynoMOUSE who pretend to be a smart Alec but too coward (tikus menikus) to post his real name.

      The comparison in quality between those who post with real names & those who don't is like dark night and day. You belong to those who are iirresponsible assholes, possess no balls and afraid of being arrested for critisizing certain personalities or even polticians for that matter. This tikus/anonyMOUSE spread nothing good but evil with non-substance garbage slur or blind allegation.

      For that matter, I have deep respect to blog like chedet or the scribe. These 2 blogs never allow Anonymous comment.

      Delete
  13. Anon 8:19:00, 8:22:00, 8:26:00, 8:28:00 ( spt biasa adalah orang/zombi yg sama )..adalah Macai Penyapu, Tetap Dan Berpencen Ah Jib Gor ..
    Beliau ini menghadapi masalah tekanan jiwa yg kronik.Antara terapi rawatan beliau adalah dengan memberi komen kesemua blog terutamanya blog KD..dan memaki hamun TDM semaksimun mungkin , sbb itu perkataan perkataan mamak, madeyy, laknatullah dsb, tidak pernah lekang dlm komen beliau, hanya dgn cara memaki hamun TDM saja lah dapat menenangkan sakit jiwanya yg kronik...
    Akibat terlalu teruja memaki hamun, beliau sendiri tertulis yg najib adalah perompak dan merompak baru 2-3 tahun jer.
    Macai Penyapu pernah isytiharkan akan membuat laporan polis terhadap TDM, di balai polis yg terdekat dgn rumah TDM, tapi sehingga kini HAUSSS..sehaus rambut najib!...abuk pun tarak..
    Komen komen macai penyapu ini bole dirujuk dlm entry entry yg lepas...setakat ini sehingga jam ini, macai penyapu belum lagi mengisytiharkan bahawa kentut najib wangi sewangi ambi pur..kita tunggu

    p/s: macai penyapu ini pernah memohon jawatan di PMO sebagai Pemegang Penyapu Raya..permohonan beliau masih dlm pertimbangan ( jika ditolak, rani kulup kipidap akan membuat laporan polis)

    ReplyDelete
  14. Kah..kah..kah anjing import KD yg last tu terkedu tercekik bila Sdr KERIS bg fakta balas.
    tp mcm biasa samseng2 mamak upahan ni bkn nk dgr fakta, mereka penipu penjahanam yg dibayar.. jd kerja mereka tumbangkan Najib, gunakan segala fitnah tahap tertinggi isu 1mdb spy persepsi buruk mnjatuhkn kredibiliti Najib..itu je..

    Tp aku yakin KD akn di panggil PDRM, sbb byk sgt fitnah yg di lancarkn dlm blog ni.. plg dhsyat berjenis2 fitnah diolah dgn penuh jahat..

    Aku rasa babi lg mulia dr KD dn anjing2 berkepala manusia upahan diatas tu sbb babi tk reti wat fitnah wpun binatang yg hina... hina lg kd dr babi..

    KD ko terliur sgt dh ke nk rasa lauk pauk mkn mlm di kem kamunting ? Tp di bukit aman mase bg statemnt ko akn mkn western dgr citer KD ... kah..kah..kah... tungguuuuuuu..... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitu kronik sakit jiwa macai penyapu, tetap dan berpencen ah jib gor..lihat saje perkataan perkataan penyokong ah jib gor ni...anjing, babi, laknatullah..tak lekang dlm tulisan ...tak mampu menerima kritikan sehingga jadi gila meracau racau..
      Err macai penyapu aper citer report polis ngko?...kamunting, bukit aman bagai..ujung ujung ..hausss..abuk pun tarak

      Delete
    2. yg ko tu sewel jugak.. kah..kah..kah..
      report polis takpelu aku buat sbb sudah dalam 'radar' bro.. ko pun nk join sekali ke?

      aku tunggu mamak haramjadah tu buat satu je report Polis..sbb die kan hebat sgt.. so buat lah report kita lihat sapa yg akan kena..

      kah...kah..kah..

      Delete
    3. Macai penyapu tetap dan berpencen ah jib gor..ngko yg declare nak buat repot polis..org lain pulak yg ngko panggil sewel..so far mcm maner dgn terapi sakit jiwa ngko..ader kemajuan..kali takder sebarang perubahan..ko terus jer lah pegang penyapu tu yer..

      Delete
    4. Anon 11:15 am @ Kejora..

      Don't talk ..no need to talk much if you still chickened out to hide behind 'AnonyMOUSE'. Where is your integrity man.. or you a man..or perhaps another pondan?

      I reiterate that you're the typical AnynoMOUSE who pretend to be a smart Alec but too coward (tikus menikus) to post his real name.

      The comparison in quality between those who post with real names & those who don't is like dark night and day. You belong to those who are iirresponsible assholes, possess no balls and afraid of being arrested for critisizing certain personalities or even polticians for that matter. This tikus/anonyMOUSE spread nothing good but evil with non-substance garbage slur or blind allegation.

      For that matter, I have deep respect to blog like chedet or the scribe. These 2 blogs never allow Anonymous comment.

      Delete
  15. itu lah taraf sebenar blog KD ni
    hanya layak utk posting sampah dan macai2 hanyir mamak..yg sedang berusaha utk jatuhkan manusia sesuka hati.
    mereka yg maki dan caci org lain lepas tu tergedik2 pulak tidak suka cacian makian..

    takpe nnt jwb dgn Bukit Aman laa... kah..kah..kah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo da posting dlm blog ni sampah..yg ko gi click, bace dan komen tu buat ape??.. sikit sikit bukit aman, kamunting lar..kau baru keluar tampoi ker macai!!!

      Delete
    2. Anon 12:11 am @ Kejora..

      Don't talk ..no need to talk much if you still chickened out to hide behind 'AnonyMOUSE'. Where is your integrity man.. or you a man..or perhaps another pondan?

      I reiterate that you're the typical AnynoMOUSE who pretend to be a smart Alec but too coward (tikus menikus) to post his real name.

      The comparison in quality between those who post with real names & those who don't is like dark night and day. You belong to those who are iirresponsible assholes, possess no balls and afraid of being arrested for critisizing certain personalities or even polticians for that matter. This tikus/anonyMOUSE spread nothing good but evil with non-substance garbage slur or blind allegation.

      For that matter, I have deep respect to blog like chedet or the scribe. These 2 blogs never allow Anonymous comment.

      Delete