Monday, June 29, 2015

Shaberi Chik Berbueh Lagi..

Siapa Shabery Chik, siapa Muhamad Shafie, siapa Shahril Samad... (?) Inikah badot yang dikatakan oleh salah seorang pensyarah tempatan...

Mereka minta Tony Pua berundur dari jawatankuasa 1MDB atas alasan bercakap di luar sebelum PAC membuat keputusan...

Bagaimana dengan PM yang masih terpacak jadi Menteri Kewangan dan Penasihat atas badan yang sedang disiasat?

Kalau yang bercakap tu Pengerusi PAC , ada kewajarannya untuk berundur, itupun macam tak sesuai sebab tidak ada contoh pemimpin berintegriti depan mata.

Kata Shabery lagi, siapa yang sokong Pua patut malu, yang sokong Najib macamana?

.........

Peringatan: Urusniaga 1MDB dengan Petrosaudi hanya 10% sahaja. Oleh itu tangkapan Justo hanyalah untuk siasatan.

Jusco disiasat kerana memerasugut bekas majikannya untuk tambahan bayaran gantirugi atau dia akan membocorkan beberapa maklumat. Ertinya dia belum lagi pun berbuat demikian atau mengedar sebarang dokumen palsu (?)

Ada pihak yang cuba menekan KPN untuk campurtangan kes tangkapan ini supaya jadi real di Malaysia dan boleh lah dihebohkan.
Tahu tak apa jawapan KPN ?

Dan orang yang lebih berhak untuk bercakap ialah..


Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Awam Negara (PAC) Datuk Nur Jazlan Mohamad meminta supaya peguam Umno Tan Sri Shafee Abdullah supaya tidak masuk campur dengan urusan jawatankuasa itu.

Nur Jazlan berkata Shafee juga tiada hak untuk meminta MP Petaling Jaya Utara Tony Pua supaya meletakkan jawatannya dalam PAC kerana menjadi terlalu kritikal terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Beliau (Shafee) tidak mempunyai hak untuk meminta ahli PAC yang merupakan ahli badan perundangan, cabang ketiga daripada kerajaan serta dipilih oleh rakyat.

"Secara peribadi saya fikir dia (Pua) telah membantu untuk mengetengahkan isu 1MDB yang mana majoriti rakyat Malaysia percaya bahawa PAC akan menolak isu ini dan memihak kepada kerajaan.

"Kami bekerja dengan baik sebagai satu pasukan," kata Nur Jazlan kepada Malaysiakini.

Menurut Nur Jazlan lagi, Pua tidak pernah menggunakan sebarang maklumat daripada perbicaraan PAC mengenai 1MDB dalam mana-mana kenyataannya dan kebanyakkannya daripada jawapan Parlimen dan sumber lain.

"Pua melakukan dua peranan iaitu sebagai ahli parlimen untuk Petaling Jaya Utara dan ahli PAC. Dan sejauh mana yang saya tahu, dia tidak menggunakan apa-apa maklumat daripada perbicaraan PAC mengenai 1MDB di dalam kenyataannya.

"Apa sahaja maklumat yang digunakan dalam kenyataannya itu diperolehi daripada jawapan Parlimen dan sumber-sumber lain," katanya lagi.

Nur Jazlan berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Shafee dalam laporan akhbar Berita Harian yang meminta Pua meletakkan jawatan sebagai ahli PAC bagi memastikan penyiasatan 1MDB dilakukan secara adil.

24 comments:

  1. Patutnya Shaberi Chik ni suruh Tunku Aziz berundur dari jawatankuasa panel SPRM kerana dia sendiri tak berintegriti, kalau orang cuit sikit pasal 1MDB, bukan main melenting Tunku Aziz ni, malahan punyalah nak menyekat Tun Dr. Mahathir, sampai dia lapor kepada kepada polis mengenai isu yang lebih 20 tahun yang lalu yang mana isu itu pun dah selesai.

    Malahan bukan setakat itu, Tunku Aziz ni masa program Nothing to Hide yang mana Najib larikan diri itu, Tunku Aziz duduk di bahagian hadapan, dia sendiri pastinya dengar pengumuman oleh pihak penganjur yang menjemput Tun Dr. Mahathir untuk berucap, malahan keadaan aman sahaja waktu Tun Dr. Mahathir berucap. Tapi pasal apa Tunku Aziz ni tuduh kata Tun Dr. Mahathir dan penyokong membuat rusuhan, merampas pentas, merampas mikrofon serta memberikan ucapan tanpa kebenaran?

    Apakah Tunku Aziz ni pekak tak dengar jemputan dari pihak penganjurkah? Malahan yang membuat rusuhan adalah seorang sahaja, iaitu budak suruhan Najib yang bernama Ali Tinju, dia ni seorang saja yang melalak, meraung-raung, menjerit-jerit sambil menggelupur dan terkinja-kinja di luar dewan, bukannya Tun Dr. Mahathir dan penyokong pun, tetapi mengapakah Tunku Aziz mereka-reka cerita sedemikian? Jawapannya adalah Tunku Aziz adalah manusia yang tak boleh dipercayai, tak ada integriti, bersekongkol dengan kumpulan penyamun yang diketuai oleh Najib, sebab dia diberi habuan oleh Najib, sebab itu dia sanggup buat cerita palsu sedemikian.

    Orang seperti Tunku Aziz ni tak layak untuk berada dalam jawatankuasa panel SPRM, kerana dia sendiri tak berintegriti, berat sebelah terutama dalam isu 1MDB, bukan main lagi dia membela 1MDB walaupun banyak bukti penyelewengan di dalam 1MDB itu.

    Bila Shaberi Cik nak suruh pihak kerajaan pecat si Tunku Aziz ni dari jawatankuasa panel SPRM atas tingkah lakunya yang tak bersesuaian dengan etika SPRM itu?

    Malahan mana dia suara Shaberi Cik bila Najib menipu dalam sidang parlimen, memberikan maklumat palsu mengenai 1MDB iaitu berkaitan USD 1.103 bilion yang dari tunai, berubah ke aset, lepas tu berubah pula ke unit, mana dia suara Shaberi Cik untuk menuntut supaya Najib dihadapkan ke lembaga disiplin parlimen kerana menipu parlimen?

    Bla la Shaberi Cik, kau pun sama macam Speaker Parlimen si Pandikar Amin Mulia, hanya dengan jamban baharu pun maruah boleh dibeli. Dasar menteri sarkas!

    ReplyDelete
  2. Isu stesen janakuasa elektrik 3B Jimah Timur, projek berkenaan diluluskan oleh Suruhanjaya Tenaga kepada 1MDB melalui anak syarikat 1MDB iaitu Edra Energy (mungkin atas pengaruh Najib) untuk membina stesen janakuasa bagi membekalkan tenaga elektrik kepada TNB, tetapi apa kejadahnya pula 1MDB nak jual ekuiti dalam Jimah Timur 3B ini kepada TNB pula, kelulusan oleh Suruhanjaya Tenaga adalah untuk 1MDB menjual bekalan elektrik kepada TNB, bukannya menjual ekuiti dalam Jimah Timur 3B kepada TNB, malahan projek itu pun terbengkalai sampai sekarang.

    Yang paling dahsyat adalah TNB dipaksa membeli ekuiti dalam Jimah Timur 3B dari 1MDB dengan harga yang tidak dinyatakan, ini adalah suatu yang sangat serius kerana dibimbangi berbilion ringgit wang TNB akan dirompak lagi oleh Najib dan kuncu-kuncu sebagaimana modus operandi mereka yang menyamun wang milik badan berkanun seperti Tabung Haji, KWAP, KWSP dengan alasan 'pelaburan'. Tetapi dalam isu Tabung Haji kita tau melibatkan RM 188.5 juta, KWAP melibatkan RM 1.2 hingga RM 1.4 bilion, KWSP melibatkan RM 5.4 bilion termasuk pembelian bon bernilai RM 200 juta. Tetapi dalam kes berkaitan TNB ini, kita tak tahu jumlahnya, disembunyikan oleh Najib dan kuncu-kuncunya.

    Kita bimbang jumlah yang lebih besar terlibat dalam kes ini, sedangkan KWSP pun melibatkan RM 5.4 bilion, tetapi TNB disembunyikan kos pembelian ekuiti berkenaan dari 1MDB, berapa ekuiti yang dibeli, berapa kos yang dibayar, disembunyikan.

    Nothing to Hide kepala bana Najib sahajalah.

    Ahli-ahli UMNO sekalian, sedarlah bahawa lagi lama Najib memegang jawatan sebagai Presiden UMNO merangkap Perdana Menteri, maka makin banyak kehancuran akan berlaku di negara ini akibat Najib nak cover salah laku yang dia dan kuncu-kuncunya buat itu.

    Sedangkan MIC boleh tendang Presidennya yang melingkupkan MIC, apakah ahli UMNO semua tak boleh nak humban Najib dari jawatan presiden kalaupun tak pecat Najib dari UMNO?

    Tetapi apa yang dibuat oleh Najib ini lebih serius dari apa yang dibuat oleh Palanivel terhadap MIC. Kalau Palanivel dipecat dari parti, maka Najib yang lebih teruk dari Palanivel ini lebih layak dipecat dari parti atas salah lakunya yang sangat melampau itu.

    Ahli-ahli UMNO adalah pilihan, mengutamakan kepentingan nafsu serakah Najib hingga menjahanamkan parti atau mengutamakan kepentingan parti dan ambil tindakan undang-undang terhadap Najib ini bagi memulihkan UMNO supaya menjadi parti yang disegani seperti di era Tun Dr. Mahathir dan sebelumnya.

    Bertindaklah segera demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

    Atuk Cincaluk.

    ReplyDelete
  3. dgn adanya tunku aziz dlm sprm maka dgn sprm sekaligus tercemar integriti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunku Aziz perlu dipecat dari panel jawatankuasa SPRM, tak ada integriti!

      Delete
  4. Paling menyakitkn hati bila mamat ni ckp pengdatang asing yg byk guna topup!! Apa dia ingat rakyat tolol ke mcm ted manof? Internet kelajuan tinggilah, itulah, inilah habuk pn takde, byk ckp dari kerja!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk membanyakkan kutipan GST, maka 1.5 juta pendatang asing akan dibawa masuk ke negara ini, apa punya bodo Perdana Menteri dan menteri serta timbalan menteri sekarang ni, patutnya perkasakan sekolah aliran kemahiran supaya kerja-kerja yang selama ini dibolot oleh pendatang asing seperti pembinaan, perkilangan akan dapat diisi oleh warga tempatan, tapi Perdana Menteri, Menteri, Timbalan Menteri ambil jalan mudah, bawa masuk ramai lagi pendatang asing, lepas ni bila kos subsidi meningkat sebab pendatang asing pun gunakan barangan bersubsidi, maka akan dimansuhkan lagi banyak subsidi, alasannya kos subsidi meningkat, tapi tak pula puak bangang ni fikir mereka membawa masuk berjuta pendatang asing tu adalah punca mengapa kos subsidi meningkat, pendatang asing tu cukai satu sen pun tak bayar, gunakan subsidi milik rakyat Malaysia pula.

      Tumbangkan Najib, Selamatkan Barisan Nasional, Selamatkan Malaysia!

      Atuk Cincaluk.

      Delete
    2. Untuk membanyakkan kutipan GST, maka 1.5 juta pendatang asing dari bangladesh akan dibawa masuk ke negara ini, apa punya bodo Perdana Menteri dan menteri serta timbalan menteri sekarang ni, patutnya perkasakan sekolah aliran kemahiran supaya kerja-kerja yang selama ini dibolot oleh pendatang asing seperti pembinaan, perkilangan akan dapat diisi oleh warga tempatan, tapi Perdana Menteri, Menteri, Timbalan Menteri ambil jalan mudah, bawa masuk ramai lagi pendatang asing, lepas ni bila kos subsidi meningkat sebab pendatang asing pun gunakan barangan bersubsidi, maka akan dimansuhkan lagi banyak subsidi, alasannya kos subsidi meningkat, tapi tak pula puak bangang ni fikir mereka membawa masuk berjuta pendatang asing tu adalah punca mengapa kos subsidi meningkat, pendatang asing tu cukai satu sen pun tak bayar, gunakan subsidi milik rakyat Malaysia pula.

      Tumbangkan Najib, Selamatkan Barisan Nasional, Selamatkan Malaysia!

      Atuk Cincaluk.

      Delete
  5. Perdana Menteri Penyamun dan Menteri Bodo, Timbalan Menteri Dungu adalah perosak negara!

    ReplyDelete
    Replies
    1. OI si anon 3am jangan lu nak MENYAMAQlah! lu punya ekoq ni si-PENGGANAS/EKSTREMIS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM-EJEN ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1 aahhh?! PI MAMPOS!

      Delete
  6. Mcmmanalah si PENGGANAS KAPIRDAJAL Anti-ISLAM/Melayu Pua-DAPBANGKAI-EJEN ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1 tu boleh terlibat dlm. PACBANGANG ni - yg. patut diBUBARkan segera!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Termasuk Nek Tempoyak si tua bangka, tua ganyut, tua renta tapi bodo piang, tak tahu berfikir, 1MDB bermasalah disebabkan diuruskan oleh para penyamun yang diketuai oleh Najib Penyamun, itu pun si tua renta ni tak dapat fikir, memalukan warga emas sahajalah kau ni Nek Tempoyak, dari kau merapu tak tentu hala tu, lebi baik kau jawab soalan yang ditanyakan.

      Atuk Cincaluk.

      Delete
    2. Najib patut dihumban ke penjara, mengkhianati negara dan rakyat!

      Delete
  7. Nek tempoyak jual tempoyak basi dia kat lrg hj taib...bg kat bangla...hahahaa

    ReplyDelete
  8. Nek tempoyak busuk dpt award dlm emmy award utk gelaran "sundal of the year"

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  10. Blog tmpt berlonggoknya dosa umpat keji dan maki hamun. Tokey besarnya KD ada saham besar. Semoga mendapat hidayah dan menjadi iktibar. Bulan ramadhan eloklah kurangkan dosa2 yg tak patut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang panggil la nenek kebayan hang tu supaya ber iktibar

      Delete
    2. Maksud aku dua2 sekali bro. Geng mahathir mcm hang dan tuan punya blog ni serta geng pm najib. Setakat ni dua2 geng tetap keras pedal kutuk mengutuk, caci mencaci dan sumpah seranah. Apa yg dpt tak pasti, tapi mungkin dosa tu agak pastilah. Aku kesian kt hangpa semua, pasal najib dan 1mdb, sepanjang hari berlapaq tapi mcm sia2. Nak kata mana2 pihak yg menang tak jugak.

      Delete
  11. Masjid tu tempat terbaik beribadah...
    Tetapi kalau kau salahguna, mengumpat, mencuri - tanggung sendiri.

    ReplyDelete
  12. untuk admin,

    saya sarankan agar dibuangkan (delete) komen komen yang berulang dan tiada mendatangkan pengertian. apalah gunanya buka blog untuk menternak makhluk makhluk yang tidak bersopan. pro dan con itu biasa tapi biarlah bersempadan. bukan hanya saya tetapi mungkin ada juga pembaca pembaca yang berasa bosan menelili komen komen yang diberikan pabila di selang seli dengan komen mmmmmm ntah apakebendanya.

    ReplyDelete
  13. Hahaha kelakar komen kat sini kih kih kih nek tempoyak oiiii cuba bawak bertenang...jangan meroyan sakan...cuba jawab soalan orang tanya tu...dekat sini da sapa pun Nak menyamaq kami sayangb kan Umno dan kami nak Ah jib gor get lost!!!

    ReplyDelete
  14. Yg memyiasat dia suruh berundur.. yg.jadi ketua penyamun menyonglap duit..dia sokong..level kepimpinan umno sekarang ini yg begitu CINTA akan jawatan..bukan suara rakyat yg diperjuang ..makin mereput umno dek kepimpinan yg terpisah dgn rakyat..
    ..ted manoff duk diam diam

    ReplyDelete
  15. kiata ada saluran untuk melepaskan rasa yang terbuku di hati.gunakanlah! kalau dia tak dengar dan tak layan guna kan kuasa pada PRU 14 nanti,mengumpat mengeji hanya menguntungkan dia di akhirat! dia buat salah dia berdosa tapi dia ada pahala orang mengumpat dia untuk cover dosa dia.kita yang mengumpat sapa nak cover kita?taubat di terima Allah tapi dosa mengumpat kita tetap tak terampun selagi dia tak maafkan kita! lebih malang lagi pahala kita semua dapat ke dia sebab mengumpat dia siang malam.bila dah tak ada pahala dosa dia pulak allah beri kat kita.yang rugi kitalah! dia juga senang lenang dunia dan akhirat! hamblumminannas kita kena berhati-hati!

    ReplyDelete