Thursday, January 8, 2015

Mangsa Banjir Wajar Saman Kerajaan

Untuk mengembalikan segala kemusnahan yang melanda mangsa banjir seperti kehilangan nyawa, harta benda, trauma dan masa depan yang tidak menentu adalah wajar mangsa banjir di seluruh negara khususnya di kelantan mengambil tindakan saman ke atas kerajaan negeri dan kerajaan pusat.

Mahkamah harus dijadikan medan untuk menilai setakat mana ianya bencana alam semulajadi atau sebenarnya lebih kepada kelalaian kerajaan menyediakan prasana yang sesuai dengan pembangunan termasuk penghapusan kawasan tadahan hujan dengan kegiatan tamak dan ganas pembalakan.  Tuntut pampasan yang setimpal sebagai hak rakyat.


Isu pembalakan di kelantan jangan sekadar dijadikan bahan politik saling tuduh menuduh sesama mereka yang akan berakhir dengan "nothing" sedangkan hakikatnya segala kemusnahan dasyat itu tidak mampu dipulihkan oleh mereka.

Mangsa banjir jangan terpedaya dengan janji pemimpin yang datang duduk bersila di depan mereka dengan muka simpati kerana wajah ini akan lenyap sebulan lagi tanpa khabar berita.

Situasi di kelantan hanya akan menyaksikan adengan saling tuduh menuduh antara pusat dan negeri yang berterusan dalam membina semula kehidupan mangsa banjir. 5 tahun lagi pun, menjelang 2020 mangsa banjir belum tentu kehidupan terpulih sediakala sedangkan negara sudah didendangkan negara maju.

Rakyat kelantan perlu menubuhkan satu jawatankuasa bertindak ke arah itu. 

9 comments:

  1. Ye le tu.......... yang untung taukey balak Nga n Nge ngok from dapigs perak , melayu sampai mampos dok konflik , main air banjir saman banjir , apa , apa je lah. Dah tak da nak tudoh siapa , semua dah tengelam dik kebodohan sendiri , taukey balak yang untung baik yang dapat konsensi atau yang haram.

    ReplyDelete
  2. Kelantan RED WARRIORS sah cuma Pondan-Pondan yang berlagak bodoh-sombong, berlagak gedeber, hakikatnya lemah lembut, pondan, dayus lebih teruk drp betina dan pondan Jalan Chow Kit.

    RED Warrior tak berani tegur Kerajaan PAS Kelantan, tak beri persoal kemana halatuju Islam Kerajaan Pas Kelantan, kenapa beri Tanah Balak pada Dap Lahanat Nga & Ngeh Bersaudara, hingga mereka jadi Jutawan Kaya Raya, Puak Pimpinan Pas Kelantan Makan Rasuah simpan duit, Rakyat Kelantan makin miskin..

    Puak Red Warrior Ibu Kota MELIWAT orang kampong, mencelakakan kehidupan Mak Bapak, Ibu dan Ayah, sanak saudara kerana menyebarkan Dakyah Puak Pimpinan Rasuah Pas..

    Para Pemimpin PASMA Kerajaan PAS Kelantan Perasuah Tegar.., Husam Musa kaya raya...Dr Hata Ramli Kaya Raya...

    Red Warrior memang macam PONDAN...Lembik, Longlai..cuma tahu memuaskan Nafsu di Takbai, Golok..Minom lah kat sana puas-puas, balik Kelate jadi alim balik...

    Biar lagi banyak malapetala, bala turun di Kelantan, disebabkan masyarakat Kelantan, memang macam itu...tak mahu mengubah nasib, apa lagi menegakkan kebenaran.

    APA RED WARRIOR ADER TELOR KER?

    ReplyDelete
  3. saman kerajaan sebab tak control jumlah air hujan yang turun? ataupun tak control air pasang kat laut..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saman sebab tak jaga alam sekitar. Pembalakan tak terkawal sampai bukit-bukit menjadi gondol. Rakyat yang menanggung musibahnya.

      Delete
  4. Saman kjaan pas sbb bg konsesi balak ke nga dan ngeh la bodoo....

    ReplyDelete
  5. Bangang punya suggestion.....10 tahun kes tak selesai,bila selesai kjaan menang kata judiciary ikut telunjuk kjaan.Mentality KETUM.

    ReplyDelete
  6. Bodoh punya keluangman, ini bukan banjir kilat tetapi bencana alam kerana hujan terlalu banyak pada masa yang singkat dan air laut pasang tinggi. Bole ke kluangman bukti kan binaan mana yang menyebabkan banjir sehingga setinggi dua meter yang lebih tinggi dari biasa. Kalau banjir kilat akibat dari kecuaian binaan yang dibuat oleh kerajaan kemungkinan kita boleh saman kerajaan. Kenapa semasa sunami berlaku sepuluh tahun lalu keluangman tidak saman kerajaan kerana tidak membina tembok untuk menghalang ombak yang tinggi?

    ReplyDelete
  7. Terlalu ramai rakyat yang bijak macam a.amin menyebabkan kerajaan negeri dan pusat merasa cukup selesa dan lega.

    ReplyDelete
  8. saman je yg tebang balak...puiii..bodoh

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...