Saturday, January 24, 2015

Zam nak puasa yangyok kot..

Zainudin Maidin atau blognya Zamkata mengambil keputusan untuk berhenti  fokus menulis secara langsung politik semasa kerana tersinggung dengan persepsi yang dilemparkan kepadanya dan merasa bersalah kepada kawan karib yang dikritiknya. Mungkin ini satu kesimpulan kasar hasil dari bacaan di media. Secara detailnya semua sudah tahu dan sudah baca.

Dunia kewartawanan dan politik yang Zam ceburi mungkin tidak memberi kesan kepadanya selepas bersara.

Kegetiran asam garam sebagai wartawan dan ahli politik seolah dengan sendirinya tamat bila sudah tiada jawatan dalam kedua-dua bidang. Sedikit persepsi sahaja zam sudah terasa hati, merajuk dan membuat keputusan api-kereta.

Menulis untuk kebenaran atau menulis untuk memuaskan hati semua orang !!!

Posting terbarunya tentang rita Rudani - masih berbau politik..

Zam mungkin memerlukan sedikit masa untuk berehat dan kemudiannya kembali semula dengan sebab musabab untuk lebih 'ganas' ...




8 comments:

  1. Kenapa kah pro najib dan blogger pro najib?

    1. Apabila TDM mengkritik najib dengan fakta yang melibatkan polisi najib yang merugikan rakyat, kritikan tak berjawab tapi beliau di tuduh mahukan mukhriz dalam kepimpinan umno dan tuduhan2 yg lain?

    2. TDM juga mengktitik najib perkara yang sama dan juga tak berjwab tapi dibalas dengan kononnya tuduhan rasuah dan skandel sex?

    3. Apabila Zam memperkatakan tentang apa yang dikatakan oleh TDM n TDZ yang benar2 belaka, beliau pula dimusuhi dengan tuduhan konspirasi hendak menurunkan takhta najib?

    4. Dan seterusnya, tengku razaleigh, sabaruddin chik dan sanusi junid dibidas atas mengkritik perkara yang benar?

    Akan tetapi apabila melayu?

    1. Bercakap pasal hak melayu dan bumiputera dan diperlekeh oleh bukan melayu dan bukan bumiputera, najib dan pasukannya cepat 6akan berkata kita kena jaga hak bukan melayu dan bukan bumiputera?

    2. 5Bila melayu islam berkeras dengan hak orang islam atas satu2 perkara keagamaan, pihak najib dengan cepat mengecam dan adakala menuduh mereka pelampau dsbnya.

    Saya tak faham.......wallahualam


    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju dgn pandangan saudara. Memang benar apa yang di perkatakan.

      Delete
  2. Anonymous 10.42 gua sangat setuju..
    kecuali pengampu dan penjilat telur najib yg kata Najib bagus sangat...

    ReplyDelete
  3. Anon 11.01,

    Saya tak mahu menggelarkan penyokong najib sebagai pengampu atau penjilat telur.

    Saya ingin bertanya:

    Apakah mereka betul faham tentang pengurusan negara?

    Apakah mereka tahu pemimpin yang macam mana harus dihormati?

    Bolehkah mereka memahami antara fakta, realiti dan berpijak pada bumi yang nyata dengan kepalsuan, fiksyen dan hidup dalam sandiwara?

    Banyak lagi saya hendak tanya tapi saya rasa dah letih hendak memahami. Kalau tdm, tdz dan lain salah, najib betul....tak perlah. Kalau dipastikan betul, alangkah ruginya menjadi melayu dan islam dalam negara sendiri. SIMPLY BECAUSE I AM ALSO A MALAY AND A MUSLIM LIKE PENYOKONG NAJIB. KALAU MEREKA SAJA RUGI TAK PER, JANGAN LIBATKAN SELURUH UMAT MELAYU DAN ISLAM

    ReplyDelete
  4. Sdra KD,

    Terbaca dalam satu blog lim kit siang mahu TDM hapus exrtremism in Perkasa.

    Boleh tak sdra KD "quote" kalau ada, mana mana kenyataan Perkasa yang dirasa ekstrimis?

    Kalau tidak ada, tolong pula cari kenyataan DAP yang boleh kita katakan sebagai racist atau extremist in nature.

    ReplyDelete
  5. Jika melayu mahu mempertahankan melayu dan Islam seperti termsktub dalam perlembagaan tidal ada rasisnya walau siapun bercakap.

    Kalau India dan cina menuntut haknya seperti di perlembagaan ITU juga tidal rasis.

    Tetapi kalau DAP mahu hak cina samarata seperti orang Melayu malah campurtangan urusan orang Islam ITU bukan sahaja rasis tapi bangsat, lupa diri.

    ReplyDelete
  6. Thank you bro. Very clear

    ReplyDelete
  7. KD,
    Saya memahami akan tugas Media Arus Perdana (MAP) untuk mempertahankan kerajaan (kecuali milik MCA) tetapi apa yang saya lihat sekarang, MAP wujud untuk mempertahankan PM dan isu isu perbadi dan keluarganya. Ketika PM sebelum ini, Utusan wujud atas dasar mempertahankan Melayu dan institusinya. Media Prima lebih cenderung kepada private media foot soldiers to PM. Saya rasa PM sekarang adalah amat berkuasa.

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...